Milloin sapatti alkaa ja päättyy?

unitaari

Milloin sapatti alkaa ja päättyy? Mikä on se kalenteri ja opas, jota tulee noudattaa?

34

1450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä_aurinkoinen

      Aurinkokalenteri

    • lomalehmä

      Alkaa lauantai-iltana klo 18. Ehtookelloja soitetaan pyhän alkamisen merkiksi.

      • vieläjäsen

        Adventtikirkon opettama käytäntö on alkaa sapatti auringonlaskusta. Tämä kuitenkin toimii huonosti täällä pohjan perukoilla ja siksi aika monet täällä alkavat sapatin klo 18. Loogisinta mielestäni olisi kuitenkin määritellä sapatin alka iltaan, kehottaahan Raamattu pitämän päivän illasta iltaan. Koska iltaa ei oikein hyvin voi täällä määritellä auringonlaskun mukaan (eihän ilta voi seurata auringonlaskua keskipäivään tai yöttömänä yönä puoleen yöhön) eikä klo 18 keskikesän hellepäivänä tunnu kovin iltaiselta, tämä lähestymistapa jättää ihan mukavan henkilökohtaisen vapaudenkin koko asiaan.


      • Lähetyshiippakuntalainen

        Aamenta lomalehmälle.


    • naimma-aslakki

      Täytyypi ottaa ja lentää röyhäyttää keskiviikkona suihkarilla TelAviviin ja sieltä ajella taksilla Jerusalemiin ja sitte mukautua maan tapoihin, kun juutalaiset hiljentyvät viikon sapatin viettoonsa perjantai-iltana klo 18. Ja sillon ei passaa enään syyä ruuaksi suolalihhaa tai sianpotkaa ja ryypätä palanpainikkeeki votkaa, vaan on jutkotettava kaikesa hiljasuuesa neljän seinän sisällä. Eikä vaimoltakaa saa kusotinta robeloia ja sillee kiihyttää yhtymistä varten, vaan on hillittävä himosa ja halusa sapatin vieton ajaksi. Muista pyhittää sapatin aika sanotaan Isännän Kirjasa.

    • Exap

      Sapatti on annettu pakolliseksi vain Israelille, sen liiton merkiksi jonka Hän solmi sen kansan kanssa, jonka toi pois Egyptistä.
      "13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
      14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
      15 Ja muista, että itse olit orjana EGYPTIN MAASSA ja että Herra, sinun Jumalasi, VEI SINUT SIELTÄ POIS väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. SENTÄHDEN Herra, sinun Jumalasi, KÄSKI SINUN viettää lepopäivän."

      2 Moos 20 tekstihän vain määrittelee sen syyn, miksi juuri seitsemäs päivä, eikä vaikkapa viides.

      Ja Israelissahan sapatin alkamiselle ja päättymiselle on merkkinä auringonlasku.

      Jos Jumala olisi ikinä määrännyt sapattia pakolliseksi muille kansoille, esimerkiksi nyt vaikka Pohjolassa asuville, Hän olisi asettanut sapatin alkamis- ja päättymisajat heille joksikin muuksi kuin auringonlaskuksi.

      Meillä kristityillä, joille sapatti on lahja eikä pakko, asia ei ole ongelma, koska saamme alkaa lepopäivämme siten kuin meille parhaiten sopii.

      Olisihan se nyt aivan outo lahja se sellainen lepopäivä joka on meille ikeeksi.

      • pyhpyh2367263

        Valheesi ei hetkauta.


      • pyhpyh2637263

        Emme saa. Jumala on määrännyt alku- ja loppuajan, etkä sinä saa sitä päättää. Jumala on Kuningas, et sinä.


      • Cycl0ne

        Exap: "Sapatti on annettu pakolliseksi vain Israelille, sen liiton merkiksi jonka Hän solmi sen kansan kanssa, jonka toi pois Egyptistä."
        Vastaus: Kristillinen kirkko on uusi Israel, Jeesuksen ympärille rakennettu, joten tuskin oli syytä uusia sopimusta sapatin suhteen?

        "Jos Jumala olisi ikinä määrännyt sapattia pakolliseksi muille kansoille, esimerkiksi nyt vaikka Pohjolassa asuville, Hän olisi asettanut sapatin alkamis- ja päättymisajat heille joksikin muuksi kuin auringonlaskuksi."
        Vastaus: Kriteeriksi annettaan myös 'illasta iltaan', ja ilta ei voi koskaa alkaa klo 13 iltapäivällä. Klo 18 on ihan oikein.

        "Meillä kristityillä, joille sapatti on lahja eikä pakko, asia ei ole ongelma, koska saamme alkaa lepopäivämme siten kuin meille parhaiten sopii. "
        Vastaus: Sapatti onkin lahja meille kristityille. Samaa mieltä.


      • Cycl0ne kirjoitti:

        Exap: "Sapatti on annettu pakolliseksi vain Israelille, sen liiton merkiksi jonka Hän solmi sen kansan kanssa, jonka toi pois Egyptistä."
        Vastaus: Kristillinen kirkko on uusi Israel, Jeesuksen ympärille rakennettu, joten tuskin oli syytä uusia sopimusta sapatin suhteen?

        "Jos Jumala olisi ikinä määrännyt sapattia pakolliseksi muille kansoille, esimerkiksi nyt vaikka Pohjolassa asuville, Hän olisi asettanut sapatin alkamis- ja päättymisajat heille joksikin muuksi kuin auringonlaskuksi."
        Vastaus: Kriteeriksi annettaan myös 'illasta iltaan', ja ilta ei voi koskaa alkaa klo 13 iltapäivällä. Klo 18 on ihan oikein.

        "Meillä kristityillä, joille sapatti on lahja eikä pakko, asia ei ole ongelma, koska saamme alkaa lepopäivämme siten kuin meille parhaiten sopii. "
        Vastaus: Sapatti onkin lahja meille kristityille. Samaa mieltä.

        "Vastaus: Kristillinen kirkko on uusi Israel, Jeesuksen ympärille rakennettu, joten tuskin oli syytä uusia sopimusta sapatin suhteen?"

        No, korvausteologiat jätettäköön omaan arvottomuuteensa, mutta oleellinen asia on se, että uusi liitto ei ole vanha vähän paranneltuna, vaan kokonaan uusi.
        " Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."

        Termi "illasta iltaan" kuvaa sitä, miten päivät määriteltiin. Päivä alkoi tuolla illasta ja päättyy seuraavaan iltaan; tarkalleen ottaen auringonlaskusta auringonlaskuun.

        Näin ollen, jos tulkitsee tuota ilmaisua, se tulee tulkita "yhdeksi päiväksi", jolloin aivan yhtä hyvin voisi silloin soveltaa meidän "päiväämme", eli siis lauantai 00-24.

        Mutta no problem, koska emme ole velvoitetut Mooseksen lakiin.


      • kerettiläinen-

        CyclOne kirjoitti:
        "Vastaus: Kristillinen kirkko on uusi Israel, Jeesuksen ympärille rakennettu, joten tuskin oli syytä uusia sopimusta sapatin suhteen?"

        Exap kirjoitti:
        No, korvausteologiat jätettäköön omaan arvottomuuteensa, mutta oleellinen asia on se, että uusi liitto ei ole vanha vähän paranneltuna, vaan kokonaan uusi.
        " Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."

        Olen tässä aivan samaa mieltä Exapin kanssa. Kristillinen kirkko ei ole "uusi Israel", kuten ei myöskään ole Israel niminen valtio, vaan ne ovat nimenomaan ihmisen yritys korvata hengellinen kirjaimellisella.

        "Uusi Jerusalem" ei myöskään ole mikään "kultainen kaupunkijärkäle", joka laskeutuu taivaasta maan päälle, eikä se myöskään ole Israel-nimisessä valtiossa sijaitseva Jerusalem-niminen kaupunki.

        Vai uskooko joku, että Ilmestyskirjan "suuri Babylon" kuvaa kirjaimellista kaupunkia täällä maan päällä? Jos ei, niin millä logiikalla Israel tai uusi Jerusalem olisivat sitten kirjaimellisia kuvauksia?

        Ilmestyskirjassa kerrotaan aivan selvin sanoin, että uusi Jerusalem kuvaa seurakuntaa.

        Ilm. 21
        9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle MORSIAMEN, Karitsan VAIMON".
        10 Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle PYHÄN KAUPUNGIN, JERUSALEMIN, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä

        Nyt judaistit ja monet muut korvausteologit tulkitsevat kaiken kirjaimellisesti, vaikka Raamatussa kerrotaan, että Aabrahamkin "odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala" eli siis "taivaallista isänmaata/ Jerusalemia"
        Hebr.11:8-16

        Galatalaiskirjeessä Paavali sitten kuvaa, mikä tämä taivaallinen Jerusalem on eli Jumalan Hengestä syntynyt seurakunta.

        Gal.4
        26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä HEDELMÄTÖN, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
        28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
        29 Mutta niinkuin LIHAN MUKAAN syntynyt silloin vainosi HENGEN MUKAAN syntynyttä, niin nytkin.
        30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
        31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

        Huomattavaa tässä on tuo "Iloitse, sinä hedelmätön", sillä suuri Babylonhan on ÄITI, joka ylpeilee lapsillaan, aivan kuten tekevät nämä "kristilliset" kirkotkin sekä muut seurakuntaorganisaatiot.

        Ilm.17
        5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
        6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.

        Jes.47
        6 Minä vihastuin kansaani, annoin häväistä perintöni, minä annoin heidät sinun käsiisi; et osoittanut sinä heille sääliä, vanhuksellekin sinä teit ikeesi ylen raskaaksi.
        7 Ja sinä sanoit: "Iäti minä olen valtiatar", niin ettet näitä mieleesi pannut, et loppua ajatellut.
        8 Mutta nyt kuule tämä, sinä hekumassa-eläjä, joka istut turvallisena, joka sanot sydämessäsi: "Minä, eikä ketään muuta! Minä en ole leskenä istuva enkä lapsettomuudesta tietävä."
        9 Mutta nämä molemmat tulevat sinun osaksesi äkisti, yhtenä päivänä: LAPSETTOMUUS ja LESKEYS...


      • kerettiläinen-
        kerettiläinen- kirjoitti:

        CyclOne kirjoitti:
        "Vastaus: Kristillinen kirkko on uusi Israel, Jeesuksen ympärille rakennettu, joten tuskin oli syytä uusia sopimusta sapatin suhteen?"

        Exap kirjoitti:
        No, korvausteologiat jätettäköön omaan arvottomuuteensa, mutta oleellinen asia on se, että uusi liitto ei ole vanha vähän paranneltuna, vaan kokonaan uusi.
        " Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."

        Olen tässä aivan samaa mieltä Exapin kanssa. Kristillinen kirkko ei ole "uusi Israel", kuten ei myöskään ole Israel niminen valtio, vaan ne ovat nimenomaan ihmisen yritys korvata hengellinen kirjaimellisella.

        "Uusi Jerusalem" ei myöskään ole mikään "kultainen kaupunkijärkäle", joka laskeutuu taivaasta maan päälle, eikä se myöskään ole Israel-nimisessä valtiossa sijaitseva Jerusalem-niminen kaupunki.

        Vai uskooko joku, että Ilmestyskirjan "suuri Babylon" kuvaa kirjaimellista kaupunkia täällä maan päällä? Jos ei, niin millä logiikalla Israel tai uusi Jerusalem olisivat sitten kirjaimellisia kuvauksia?

        Ilmestyskirjassa kerrotaan aivan selvin sanoin, että uusi Jerusalem kuvaa seurakuntaa.

        Ilm. 21
        9 Ja tuli yksi niistä seitsemästä enkelistä, joilla oli ne seitsemän maljaa täynnä seitsemää viimeistä vitsausta, ja puhui minun kanssani sanoen: "Tule tänne, minä näytän sinulle MORSIAMEN, Karitsan VAIMON".
        10 Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle ja näytti minulle PYHÄN KAUPUNGIN, JERUSALEMIN, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä

        Nyt judaistit ja monet muut korvausteologit tulkitsevat kaiken kirjaimellisesti, vaikka Raamatussa kerrotaan, että Aabrahamkin "odotti sitä kaupunkia, jolla on perustukset ja jonka rakentaja ja luoja on Jumala" eli siis "taivaallista isänmaata/ Jerusalemia"
        Hebr.11:8-16

        Galatalaiskirjeessä Paavali sitten kuvaa, mikä tämä taivaallinen Jerusalem on eli Jumalan Hengestä syntynyt seurakunta.

        Gal.4
        26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.
        27 Sillä kirjoitettu on: "Iloitse, sinä HEDELMÄTÖN, joka et synnytä, riemahda ja huuda sinä, jolla ei ole synnytyskipuja. Sillä yksinäisellä on paljon lapsia, enemmän kuin sillä, jolla on mies."
        28 Ja te, veljet, olette lupauksen lapsia, niinkuin Iisak oli.
        29 Mutta niinkuin LIHAN MUKAAN syntynyt silloin vainosi HENGEN MUKAAN syntynyttä, niin nytkin.
        30 Mutta mitä sanoo Raamattu? "Aja pois orjatar poikinensa; sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."
        31 Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

        Huomattavaa tässä on tuo "Iloitse, sinä hedelmätön", sillä suuri Babylonhan on ÄITI, joka ylpeilee lapsillaan, aivan kuten tekevät nämä "kristilliset" kirkotkin sekä muut seurakuntaorganisaatiot.

        Ilm.17
        5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
        6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.

        Jes.47
        6 Minä vihastuin kansaani, annoin häväistä perintöni, minä annoin heidät sinun käsiisi; et osoittanut sinä heille sääliä, vanhuksellekin sinä teit ikeesi ylen raskaaksi.
        7 Ja sinä sanoit: "Iäti minä olen valtiatar", niin ettet näitä mieleesi pannut, et loppua ajatellut.
        8 Mutta nyt kuule tämä, sinä hekumassa-eläjä, joka istut turvallisena, joka sanot sydämessäsi: "Minä, eikä ketään muuta! Minä en ole leskenä istuva enkä lapsettomuudesta tietävä."
        9 Mutta nämä molemmat tulevat sinun osaksesi äkisti, yhtenä päivänä: LAPSETTOMUUS ja LESKEYS...

        Tätäkin voisi joku kommentoida, esimerkiksi vaikkapa Yksi_usko...


      • Cycl0ne
        Exap kirjoitti:

        "Vastaus: Kristillinen kirkko on uusi Israel, Jeesuksen ympärille rakennettu, joten tuskin oli syytä uusia sopimusta sapatin suhteen?"

        No, korvausteologiat jätettäköön omaan arvottomuuteensa, mutta oleellinen asia on se, että uusi liitto ei ole vanha vähän paranneltuna, vaan kokonaan uusi.
        " Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."

        Termi "illasta iltaan" kuvaa sitä, miten päivät määriteltiin. Päivä alkoi tuolla illasta ja päättyy seuraavaan iltaan; tarkalleen ottaen auringonlaskusta auringonlaskuun.

        Näin ollen, jos tulkitsee tuota ilmaisua, se tulee tulkita "yhdeksi päiväksi", jolloin aivan yhtä hyvin voisi silloin soveltaa meidän "päiväämme", eli siis lauantai 00-24.

        Mutta no problem, koska emme ole velvoitetut Mooseksen lakiin.

        Exap: "No, korvausteologiat jätettäköön omaan arvottomuuteensa, mutta oleellinen asia on se, että uusi liitto ei ole vanha vähän paranneltuna, vaan kokonaan uusi."

        Mielestäsi on siis kaksi versiota Israelista, eli että yksi kulkee Jeesuksen kautta, ja toinen sillä tutulla Mooseksen linjalla?

        En pidä sitä loogisena, ainakaan kristillisestä näkökulmasta, sanoa että on kaksi versiota, molemmat yhtä hyviä. Miksi ihmeessä kristitty ajattelisi, että tuo Mooseksen linja veisi yhtään mihinkään? Ei tuolla Mooseksen stoorilla ole enää tarinaa kerrottavana, ainakaan kristityn näkökulmasta. Israelin tarina päättyy Jeesukseen.

        Ei korvausteologia mikään kirosana ole, vaan lausunto siitä, mihin tuo Israel -tarina menee Uudessa Testamentissa.


    • illastailtaan

      3.Moos.23:32 ...."illasta iltaan pitäkää tämä sapatti"

      Itsevalitun jomalanpalveluksen tarkoitus on näyttää kuinka tarkasti pitää säännöt.
      Siksi on ärsyttävää jos kukin saa määritellä milloin on ilta.
      Raamattu sanmoo kuitenkin että sapatti on illasta iltaan, eikä auringonlaskusta auringonlaskuun.
      Israelissa ennen sähkövalaistusta nämä kaksi asiaa olivat samanaikaisia. Ei auringonlaskun jälkeen voinut paljon töitä tehdä.
      Meillä pohjolassa nämä asiat voivat olla aivan eri aikaan.
      Sapatti alkaa illalla kun päivän työt on tehty ja syödään illallista ja valmistaudutaan lepoon. Joku tekee lyhyemmän päivän, toinen pitemmän. Ei syytetä toinen toistamme!

      Tästä on se etu ettei tarvitse pyhittää puolta perjantaita keskitalvella, eikä tarvitse odottaa sapatin alkua keskiyöhön pohjoisessa. Iltakokous voi aina olla vaikka seitsemältä.

      Illasta iltaan!

      • näin-se-on-

        Asia on näin, kun kerrot, että illasta (pe) iltaan (la) on sapatin aika. Sapatti on tarkoitettu kaikille ihmisille levoksi ja Herran kansalaisille myös pyhitykseksi. Ei erotusta juutalaisen-kreikkalaisen-suomalaisen välillä.

        Melko naurettavaa on kertoa, että Herra siunasi sapatin ja pyhitti sen tuota naapurin juutalaista varten tai naapurin uskovaa varten.

        Herra on yksi ja hänellä on yksi kansa, jotka kuulevat hänen äänensä ja seuraavat häntä.


      • ajoista

        Minä kun olin jostain lukevinani ettet sinä seuraa juutalaisten rabbien säädöksiä. Kynttilöiden sytytysaika pe:n ja havdalan aika la:na on rabbien joskus määrittelemiä aikoja. Havdalan pitokin voi venyä pidemmälle la-iltaan jos halutaan nauttia sapatista hieman pidempään.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Havdalah


      • ajoista kirjoitti:

        Minä kun olin jostain lukevinani ettet sinä seuraa juutalaisten rabbien säädöksiä. Kynttilöiden sytytysaika pe:n ja havdalan aika la:na on rabbien joskus määrittelemiä aikoja. Havdalan pitokin voi venyä pidemmälle la-iltaan jos halutaan nauttia sapatista hieman pidempään.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Havdalah

        En seuraa mitään rabbien omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä. Mutta sapatin ajankohdan he ovat määritelleet oikein, että se on auringonlaskusta auringonlaskuun.


      • näinmentiin
        Kristitty.net kirjoitti:

        En seuraa mitään rabbien omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä. Mutta sapatin ajankohdan he ovat määritelleet oikein, että se on auringonlaskusta auringonlaskuun.

        Israelissa asuneena tiedän , että sapatti israelissa on sapattina illasta iltaan.
        Yleenä palkkatyöt päättyvät perjantaina kello 16:00 ja sapattiaterialla oltiin pe klo 18:00.


      • ajoista
        Kristitty.net kirjoitti:

        En seuraa mitään rabbien omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä. Mutta sapatin ajankohdan he ovat määritelleet oikein, että se on auringonlaskusta auringonlaskuun.

        <<Mutta sapatin ajankohdan he ovat määritelleet oikein, että se on auringonlaskusta auringonlaskuun.<<

        Linkittämäsi kalenterin kellonajat ovat kynttilöiden sytyttämisen ja havdalan kellonajat, eivät auringonlaskuaikoja. Niiden kellonaikojen mukaan et vietä sapattia auringonlaskusta auringonlaskuun. Esim. Helsinki:

        pe 19.1. kynttilät 15.42 – auringonlasku / Helsinki 16:02
        la 20.1. havdala 16.53 – auringonlasku / Helsinki 16:04
        https://www.paivyri.fi/index.php?dt=1514757600&ref=6&id=

        Pieni korjaus aiempaan viestiini: ”voi venyä” > ”voi siirtyä”.


      • ajoista kirjoitti:

        <<Mutta sapatin ajankohdan he ovat määritelleet oikein, että se on auringonlaskusta auringonlaskuun.<<

        Linkittämäsi kalenterin kellonajat ovat kynttilöiden sytyttämisen ja havdalan kellonajat, eivät auringonlaskuaikoja. Niiden kellonaikojen mukaan et vietä sapattia auringonlaskusta auringonlaskuun. Esim. Helsinki:

        pe 19.1. kynttilät 15.42 – auringonlasku / Helsinki 16:02
        la 20.1. havdala 16.53 – auringonlasku / Helsinki 16:04
        https://www.paivyri.fi/index.php?dt=1514757600&ref=6&id=

        Pieni korjaus aiempaan viestiini: ”voi venyä” > ”voi siirtyä”.

        Tuo on oikein järkevä käytäntö, että sapatti aloitetaan "varmuuden vuoksi" hieman ennen auringonlaskua. Vastaavasti sapatti päätty auringonlaskun jälkeen, kun taivaalta voi havaita kolme tähteä. Emme tee väärin, jos noudatamme juutalaista traditiota tässä asiassa.


      • ajoista
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tuo on oikein järkevä käytäntö, että sapatti aloitetaan "varmuuden vuoksi" hieman ennen auringonlaskua. Vastaavasti sapatti päätty auringonlaskun jälkeen, kun taivaalta voi havaita kolme tähteä. Emme tee väärin, jos noudatamme juutalaista traditiota tässä asiassa.

        Eli sittenkin seuraat "rabbien omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä", kuten niitä nimität, sillä kynttilöiden sytytysaika sapatin alkamisen merkiksi ja havdalan ajankohta sapatin päättymisen merkiksi perustuvat juuri rabbien määritelmiin, mm. tuo että taivalla voi havaita kolme tähteä.


      • ajoista kirjoitti:

        Eli sittenkin seuraat "rabbien omasta päästään keksimiä perinnäissääntöjä", kuten niitä nimität, sillä kynttilöiden sytytysaika sapatin alkamisen merkiksi ja havdalan ajankohta sapatin päättymisen merkiksi perustuvat juuri rabbien määritelmiin, mm. tuo että taivalla voi havaita kolme tähteä.

        No hyvä on sinä senkin saivartelija, seuraan joitakin rabbien perinnäissääntöjä. Raamatun käsky on viettää sapattia auringonlaskusta auringonlaskuun, ja rabbien tapa on tässä tapauksessa hyvä ja oikea. Jeesus oli perinnäissääntöjä vastaan, kuten käsienpesua, mutta seurasi joitakin rabbien perinnäissääntöjä, mm. kävi sapattina synagoogassa. Eihän Mooseksen laissa ole ainuttakaan käskyä mistään ihmeen synagoogasta, mutta selvästi tämä traditio oli silti Jeesuksen mieleen.


      • niinkuinsanotaan

        Onko auringonlasku sama kuin ilta? Illasta iltaan pitäkää minun sapattini!

        Pohjois-Norjassa aurinko ei näy talvella, mutta kun se viimeksi näkyi vilahduksen, se oli kello 11 päivällä. Sapatista on siis suurin osa perjantaina sen käytännön mukaan.


      • Alas.judaismi.666
        Kristitty.net kirjoitti:

        Tuo on oikein järkevä käytäntö, että sapatti aloitetaan "varmuuden vuoksi" hieman ennen auringonlaskua. Vastaavasti sapatti päätty auringonlaskun jälkeen, kun taivaalta voi havaita kolme tähteä. Emme tee väärin, jos noudatamme juutalaista traditiota tässä asiassa.

        Helevettiin mänettä niitten juutalaisten ratiittioloittenno kanssa...!


      • eriasioita
        niinkuinsanotaan kirjoitti:

        Onko auringonlasku sama kuin ilta? Illasta iltaan pitäkää minun sapattini!

        Pohjois-Norjassa aurinko ei näy talvella, mutta kun se viimeksi näkyi vilahduksen, se oli kello 11 päivällä. Sapatista on siis suurin osa perjantaina sen käytännön mukaan.

        Aurinkonlasku ei ole sama, kun ilta, paitsi tietyllä maapallon leveyspiirillä.
        Aurinkonlasku, -nousu ei määrittele iltaa, tai aamua paitsi tietyillä maapallon leveyspiireillä, ei Suomessa..

        Luomisen päätteeksi Jumala lepäsi, siunasi, pyhitti seitsemmänen päivän.
        Jos joku uskoo, että päivä on aika jolloin on aurinko ylhäällä niin kovin lyhyeksi sapatti jää, 2-6 tuntiin Suomessa tällä hetkellä.

        Useimmat pidämme sapatin illasta iltaan.


    • Alas.sapatti

      Suomessa sapatti ei ala ollenkaan. Olemme kristittyjä emmekä juutalaisia Mooseksen uskoisia.

    • Sapatti alkaa tänään kello 15:42 ja päättyy huomenna kello 16:53. Hyvää sapattia, Shalom Shabbat!

      • illasta-iltaan

        Sapatti pidetään illasta iltaan, mutta joka kumartaa aurinkoa suotakoon se hänelle.


      • illasta-iltaan kirjoitti:

        Sapatti pidetään illasta iltaan, mutta joka kumartaa aurinkoa suotakoon se hänelle.

        "Ja niin pian kuin oli tullut pimeä ennen sapattia Jerusalemin porteissa, käskin minä sulkea ovet ja kielsin avaamasta niitä ennen kuin sapatin jälkeen. Ja minä asetin palvelijoitani porteille, ettei yhtään kuormaa pääsisi kaupunkiin sapatinpäivänä." (Nehemia 13:19)

        Illasta iltaan, ja aurinkoa seuraamalla tiedämme milloin on ilta.


      • illasta-iltaan
        Kristitty.net kirjoitti:

        "Ja niin pian kuin oli tullut pimeä ennen sapattia Jerusalemin porteissa, käskin minä sulkea ovet ja kielsin avaamasta niitä ennen kuin sapatin jälkeen. Ja minä asetin palvelijoitani porteille, ettei yhtään kuormaa pääsisi kaupunkiin sapatinpäivänä." (Nehemia 13:19)

        Illasta iltaan, ja aurinkoa seuraamalla tiedämme milloin on ilta.

        Aurinkoa seuraamalla ei ilta tule ainkaan minulle. Minulla ei ole iltä klo 13:00, kun aurinko laskee.
        Me monet muut tiedämme milloin ilta tulee ja se tulee illalla, oli aurinko laskenut tai ei. Meille ei ilta tule keskellä päivää, kun aurinko hetken vilahtaa horisontissa.
        Israelissa ilta tulee myös illalla ja siellä aurinkonlasku tapahtuu likimain illalla.


    • adventisti

      Jos sapattia pyrkii pilkun tarkasti viettämään minuutin tarkkuudella, kyse on tekojen uskonnosta. Ilta alkaa sitten kun se alkaa.

      • Sairastatouhua

        No onhan se sellainen jonkin sortin pakkomielteisyyttä sekin. Ei tervettä.


    • Sapattiviintä.kehiin

      SItä sapattiviintä ois kyl kiva lipittää. Tairankin tästä heretä juuttaalaiseksi elikkä 7. päivän ateistiksi... Kippis sille sitten ja eikun hölökynkölökyn Pohjanmaan kautta!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe