Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
91
Kommenttia
5623
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Onko näistä perättömistä lausumista annettu hänelle lainvoimainen tuomio?
Mikäli ei ole, niin eivät vaikuta. Ja mikäli on saanut lainvoimaisen tuomion perättömän lausuman antamisesta, niin onko hänen toiminnasta kanneltu valvontalautakuntaan joka siis voi viimekädessä peruuttaa (yleensä kolmen vuoden määrä-ajaksi) kyseisen henkilön mahdollisuuden toimia Asianajajana, lupaakimiehenä taikka julkisena oikeusavaustajana.
Tälläinen henkilö ei tämän jälkeen voisi myöskään toimia määrättynä pesänjakajana.
Mikäli tuomiota ja/tai kantelua ei ole tehty (ja kentelusta tehty langettavaa päätöstä) niin kyseinen lakimies/asianajaja on kelpoinen toimimaan pesänjakajana.
09.01.2026 21:59
Käräjänotaarihan on oikeustieteiden maisteri (eli oikeustieteellisen tiedekunnan tutkinnon suorittanut henkilö = lakimies) joka suorittaa tuomioistuinharjoittelulua tuomioistuimessa, tämän tuomioistuinharjoittelun jälkeen kyseinen lakimies saa käyttää varatuomarin arvonimea.
Käytännössä kaikki tuomarinvirkaan nimettävät lakimiehet ovat ensin suorittaneet käräjänotaarin koulutuksen.
Tekoälyn luoma vastaus käräjänotaarin toimenkuvasta on:
"Käräjänotaarin toimenkuva (eli tuomioistuinharjoittelija) on juristin koulutusvaihe, jossa hän valmistelee ja ratkaisee käräjäoikeudessa lievempiä riita-, rikos- ja hakemusasioita, toimii sihteerinä istunnoissa, osallistuu koulutukseen ja raportoi työstään, tavoitteenaan saada kokemusta tuomarin työstä ja oikeusvoimaisten päätösten tekemisestä, kunnes varatuomarin arvonimen voi hakea.
Keskeiset työtehtävät
Asioiden valmistelu ja ratkaisu: Käsittelee ja ratkaisee oikeudenkäymiskaaren 5 luvun mukaisia, pääasiassa kevyempiä, hakemus-, riita- ja rikosasioita, kuten velkariitoja ja pahoinpitelyjä.
Pöytäkirjanpito: Pitää pöytäkirjaa käräjäoikeuden istunnoissa ja muissa oikeudellisissa menettelyissä.
Koulutus ja raportointi: Osallistuu tuomioistuinharjoitteluun kuuluvaan koulutukseen (sekä keskitettyyn että paikalliseen) ja raportoi suorituksistaan vastuutuomarille.
Sihteerin tehtävät: Toimii tarvittaessa sihteerinä istunnoissa, tuomaripalavereissa ja työryhmissä.
Päivystys: Vastaa vuorollaan päivystävänä notaarina esimerkiksi kiireellisten, niin kutsuttujen summaaristen asioiden hoidosta.
Toimivalta ja rooli
Toimivalta: Voi vihkiä avioliittoon ilman erillistä määräystä.
Kokoonpanot: Voi toimia jäsenenä tuomarin kokoonpanossa tai puheenjohtajana lautamieskokoonpanossa laamannin määräyksestä, mutta ei yksin vaikeissa asioissa.
Harjoittelun tarkoitus: Käytännössä kouluttautuu tuomariksi, saa kokemusta esittelijän ja ratkaisijan tehtävistä, ja harjoittelun päätteeksi voi hakea varatuomarin arvonimeä.
Dokumentointi: Pitää päiväkirjaa tehtävistään ja ratkaisuistaan, jonka esittää laamannille ennen päätöskeskustelua.
09.01.2026 21:15
No se nyt ainakin selvä ettei kylpyhuone sijaitse tuolla kertomallasi lina-auton kääntöpaikalla.
Tosin minulle ei ole vieläkään selvinnyt mistään tekstistäsi miten tämä joku remontoitu kylpyhuone liittyy sanomiisi tapahtumiin millään tavoin, mutta "poimin" tuolta tuon "remontin konsultoineen poliisin", kun on ollut yksi tarinasi "hahmo" jonka osalta kerroin että hän tuskin liittyy tuohon kyseiseen tapahtumaan, koska kylpyhuone ei nyt vain voi sijaita tuossa kääntöpaikalla (joissain sitä ympäröivissä taloiussa tietysti mahdollinen mutta en yhä tajua miten liittyy ambulanssin tapahtumaan...).
Tosin nyt kun keskustelun toisena osapuolena on henkilö joka myöntää itsekkin että hänelle on tehty MT-diagnoosi ja laitettu tahdon vastaiseen hoitoon, niin ei häneltä välttämättä voi edes vaatia realisuuteen perustuvaa teksitiä, Mielisairaus kun on sairaus jota siitä kärsivä ei itse pysty kontrolloimaan.
09.01.2026 15:03
Mutta olet kirjoittanut tämän ketjun ylhäältäpäin seitsemännessä viestissä (20.2.2025) näin:
"Tämä ambulanssin kyydissä ollut henkilö on kirjoittanut poliisista tekemäänsä kanteluun seuraavaa:
"Tuolla Keskisenkadun päässä olevalla linja 10 kääntöpaikalla kun tervehdin ikkunasta (poliisin nimi poistettu) niin hän ja hänen kanssaan harmaassa poliisiautossa istunut partiokaveri vilkuttivat virnuillen ja naureskellen takaisin. Minulle tuli heidän eleistään sellainen tunne, että minulle on tässä tapahtumassa jokin väkivallanteko.."
Niin missä muualla tämä kertomasi "teko" olisi muka sitten tapahtunut kuin ambulanssa kun tästä olet kyseisellä tavalla kertonut?
Etkö enään muista mitä olet aikoinaan kirjoittanut tapahtuneesta?
09.01.2026 14:56
Itse käyn pakkasellakin ajamassa maastossa, joten nuo ylläolevat pyöräspeksit eivät käy…
08.01.2026 21:06
Eli pitäisihän sinun pystyä edes sitten kertomaan kuka minä voisin mielestäsi edes olla jos katsot että et epäile minun olevan Poliisi taikka pelastuslaitoksen edustaja, koska kenestäkään muusta henkilöstä et ole kertomuksessasi maininnut.
Ja koska olen käsittänyt että tämä "pelottelu" on tapahtunut suljetun ambulanssin sisällä (ainakaan mitään muuta tapahtumakulkua et ole tuonut esille), niin aika vähissä ovat muut henkilöt jotka voivat asiasta mitään tietää.
Vai, onko paikalla ja tapahtumaan osallisena ollut mutakin henkilöitä, niin keitä he ovat ja miksi et ole heistä aikaisemmin mitään kertonut ja miten he ovat tapahtuneeseen osallisia.
Ja ei, älä sano "kyllä sinä tiedät koska olit siellä", tuo ei ole vastaus kysymykseeni vaan olisi vain pakoilua siitä että et pysty vastaamaan koska se hajoittaa kertomustasi vielä lisää.
08.01.2026 20:26
Sotkea tarkoituksella, mitä horiset.
Tarinassasi on esiintynyt henkilöt:
-Ambulanssissa tahdonvastaiseen hoidonarviointiin menossa oleva henkilö (sinä).
-Ambulanssin miehistö (oletus 2hlö)
-Virkaapua antava poliisipartio siviiliautossa.
-Puhelimen päässä ollut Poliisi Komisario.
Et ole missään vaiheessa ketään muita henkilöitä maininnut olleen paikalla, joten kuka voisi yllä olevan listan ulkopuolelta olla henkilö joka "tietäisi mitä on tapahtunut"??
Muita henkilöitä joita olet kertomuksessasi maininnut on "kylpyhuoneremontin konsultoinut poliisi", en tiedä miten liittyy asiaan, mutta kylpyhuone tuskin on ollut tuolla missä Ambulanssi oli puheitesi mukaan ollut 30min seisomassa.
2kpl Lääkäreitä jotka ovat tehneet sinulle MT arvioinnin, mutta hekään eivät varmaankaan ole olluut paikalla tuolla Ambulanssissa.
Joten yhä, kuka/ketkä asiasta vielä tietävät ja miksi et ole heistä aikaisemmin kymmenissä, ellei sadoissa kahteen ketjuun kirjoittamissasi viesteissä ole maininnut yhtään mitään?
08.01.2026 20:18
Itsellä kylmimpiin ajokeleihin Therm-ic:n Ultra Heat:it, niillä menee kovemmassakin pakkasessa ja ohjaustunto hanskoilla on vielä kohtuullisen hyvä.
Mutta näillä käyttö vasta kun pakkasta oikeasti enemmän, missään vesikeleissä yms. näillä ei ajeta
https://varuste.net/p117940/therm-ic-ultra-heat-boost-gloves-men
08.01.2026 19:53
Koko tämän keskusteluketjun avannut viesti kuului seuraavasti:
"Mitä tapahtui tiistaina 30.7.2024 Kaukajärvellä Tampereella kun ambulanssi seisoi 30 minuuttia erään Sisä-Suomen poliisilaitoksen rikosylikomisarion käskystä Saneerauspalvelu Omakiinteistö Oy:n pihassa "etsimässä Kaukajärven terveysaseman mielenterveysarviointia tekevää yksikköä"?
Järjestettiinkö tuolla ylikomisarion käskystä pelottelu?"
Nyt en tajua, "yhdelle henkilölle"? Eikö tässä ole kokoajan ollut kyse henkilöstä (sinusta) joka olisi ollut kuljetuksessa tahdonvastaiseen mielenterveyshoidon arviointiin?
Eihän sinunkaan tekstin mukaan paikalla ole ollut kuin kaksi lanssikuskia ja kaksi virka-apua antanutta poliisia siviiliautolla. Joten keitä muita voisi olla jotka tietävät mitä paikalla on tapahtunut??? (tuskin ainakaa kukaan "koirankusettaja" on käynyt ambulanssin sisään kurkkimassa ja keskusteluita kuuntelemassa? ja jos olisi, niin hän nyt tuskin olisi osallisena kyseisiin tapahtumiin).
08.01.2026 19:22
En malta olla kommentoimatta (vaikka jo sanoin vähäksi aikaa lähteväni taasen pois kommentoimasta).
Koitin lukea molemmat ketjut alusta asti (vaikka molemmat ovat sekavaa, niin sekavaa...).
Nyt jos jäsentelee tuota sinun "olitko kuitenkin paikalla 30.7.2024 klo 11-12 kaukajärvellä" väitettäsi, niin sittenhän "meidän tänne kirjoittavien" henkilöiden pitäisi olla joko jompi kumpi niistä lanssikuskeista taikka sitten jompi kumpi virka-apua antaneista poliiseista, ei kai enempää ole kertomuksesi mukaan henkilöitä jotka "asiasta tietäisivät", jaa niin tietysti sitten vielä tämä poliisi komisario on vielä "epäiltyjen listalla", eli keitäs me kaksi tähän ketjuun kirjoittavaa olemme näistä sinun tarinasi henkilöistä?
08.01.2026 18:56
No, miksi asia ei sitten "etene" yhtään mihinkään? Jos puolessatoista vuodessa ei enempää selvyyttä ole asioihin tullut, niin mitä uskot sen suhteen käyvän tulevaisuudessakaan?
Ei johonkin Suomi24 palstalle kirjoittaminen edista asiaa yhtään mitenkään eikä ole mikään "näyttö" yhtään mistään.
Eli TEE asian suhteen muutakin kuin kirjoita Suomi24:lle ja kerro kuinka asia etenee sitten jos se etenee.
Taas menee samaan jankkamiseen kuin aikaisemmin, eli itse jättäydyn taas pieneksi hetkeksi keskustelusta pois ja käyn vain aika-ajoin katsomassa ilmestyykö asiaan mitään uutta (epätodennäköistä että ilmenee), jossain vaiheessa sitten taas uudella innolla jos siihen on aihetta.
07.01.2026 17:21
Noh, minulla tämä on vain "näppäimistö viihdettä", jota välillä hauskaa seutrata.
Tuosta on kohta puolitoista vuotta kulunut, miksi asia ei ole yhtään (aikanaan kirjoitusten perusteella) edennyt/selvinnyt jos kyseessä selvä asia.
Huvikseni itse katsoin oliko itselläni mitään kalenteri merkintöjä tuolle sanomallesi päivällä ja näyttihän tuolle päivällä olevan työvuorokirjaus itselläni firmamme kalustovarastolla klo 12:00-22:00 ja yrityksemme/varastomme sijaitsee noin puolentoista tunnin automatkan päässä Tampereelta joten huonosti olen tuohon kirjattuun vuoroon ehtinyt jos olen sanomasi mukaan ollut Tampereella klo 11-12 aikaan.
06.01.2026 20:30
Kyllähän sinä "sekoilet" hyvin selvästi. Sinun on vaikeaa uskoa että tänne kirjoittaa usempikin henkilö (itse kirjoitan vain omalla rekisteröidyllä nimimerkilläni) ja että tänne kirjoittajat eivät ole omakohtaisesti millään tavalla siihen mitä kerrot tapahtuneen (on tämä sitten tapahtunut oikeasti taikka ei).
Miksi sinulla on kauhea halu uskoa että esimerkiksi minä liittyisin (kuviteltuihin?) tapahtumiin milllään lailla, Suomi24 palstalla kirjoittaa kymminiä, ellei jopa satojatuhansia eri ihmisiä, niin miksi tähän ketjuu kirjoittaisi juurikin vain nämi sinun "kuvitelma ihmiset"? Onko se sinun mielestäsi tilastollisesti todennäköinen asia?
tse tuossa joku aika sitten kirjoitin/keskustelin liikenne-palstalla eräästä julkisuudessakin hieman olleesta onnettomuudesta ja sen tuomioista. Oletko sinä sitä mieltä että vain jos on kyseiseen onnettomuuteen osallistunut henkilö, niin vain he keskustelevat asiasta.
Samoin esim. lakipalstalla keskustaan eri oikeusistuinten tuomioista, vaatiiko keskusteluun osallistuminen että päätös koskee juurikin sinua itseäsi vai voiko aisasta olla kiinnostunut muutenkin jos/kun aihe koskee omia mielenkiinnon kohteita?
06.01.2026 17:18
Kyllä aloittaja on aivan oikeassa, lainanottaja on aina se ensisijainen maksuvelvollinen. Jos lainanottaja ei kykene maksamaan (ei maksa) lainaa, niin takaaja joutuu maksuvastuuseen, muta hänellä on silti oikeus periä (yrittää periä) tätä takausvastuunsa kautta maksamaansa rahasumma alkuperäiseltä lainanottajalta.
Eli ei muuta kuin velkomuskanne käräjäoikeuteen maksettujen takausten osalta ja sitten käräjäoikeuden päätöksen kanssa ulosottomiehen puheille.
06.01.2026 17:08
Kannattaa muistaa että Grönlanti ei kuulu EU:n, koska se erosi siitä 1985 (jäseneksi liittyi 1973 samaan aikaan emämaa Tanskan kanssa).
06.01.2026 00:47
Tuo väitetty kohde sijaitsee noin 650km. päässä Ukrainan rajasta, joten sitä ei millään "sadan euron" troonilla saada kuljettua... On hieman isompaa/kalliimpaa kalustoa pitänyt olla käytössä.
05.01.2026 20:33
Mahdollisuus ei tarkoita kykyä toteuttaa kyseistä asiaa.
05.01.2026 17:02
Taitaa nyt olla Iran:in sisäinen tilanne sellainen etteivät johtokihot oikein ehdi Israelia mietti' juuri nyt...
05.01.2026 15:13
Voipi vain olla että tuo ”haku” ei Venäjälleihan niin vain onnistu mitä tuo Venezuelan operaatio oli ollut,
04.01.2026 22:11
Kyllä, olen aika-ajoin tänne kurjoitellut tällä samalla nimimerkillä kuin nytkin. Lukenut ketjun vaihesta varmasti enemmän kuin kirjoittanut. Ketju kun ei ole edennyt tässä ajan kuluessa oikeastaan mihinkään, niin nykyään käynyt kerran-kaksi kuukaudessa käynyt katsomassa ketjua onko mitään edistystä asiassa tullut (eipä ole).
En kyllä osaa vieläkään päättää onko ketjun aloittaja trolli vaiko oikeasti sitä mitä kirjoittaa (eli jätän sanomatta).
Se asia ei vieläkään ole minulle selvinnyt, että miksi aloittaja luulee että yleisellä keskustelupalstalla mitä suomi24 on, niin kirjoittajilla olisi omakohtaisia kytköksiä kaikkiin asioihin mistä kirjoittavat.
Minustakin voi nimimerkin perusteella tehdä Google hakua suomi24 palstaan liittyen ja katsoa mistä kaikista asioista palstalla aktiivisesti keskustelen ja sitten voi myös miettiä onko minulla kaikista aiheista omakohtaista kokemusta vaiko ei…
Samoin minut löytää samalla nimimerkillä myös ainakin yhdeltä tietyyyn harrastukseen liittyvältä keskustelufoorumilta, sieltä selviää myös asuinkuntani (noin puolentoistatunnin päässä Tampereelta) sekä useaan otteeseen kertonut ammattini yms. enkä siltäkään pohalta keksi miten asiaan henkilökohtaisesti liittyisin.
04.01.2026 20:46
11 / 282