Paljolti tämän palstan keskustelujen innoittamana (joissa väheksytään sähköavusteisten pyörien ”kuntovaikutusta) hankin eilennä sähköavusteisen täysjoustomaastopyöräni (jolla ajanut useita vuosia hyvinkin haastaviakin maastoajoja) rinnalle suhteellisen vertailukelpoisen, käytetyn ”manuaali”täysjoustopyörän (molemmat suhteellisen samanlaiseen ajoon suunnitellut, saman valmistajan pyörät).
Tulen loppukesän aikana ajamaan samoja reittejä molemmilla pyörillä ja jälkikäteen sitten päästään tarkastelemaan rasitusdataa molempien pyörien osalta.
Ainoa miinus tarkastelussa on että tuossa nyt hankkimassani pyörässä ei ole poljintehon mittausta olemassa (sähköavusteinen kyllä tallentaa poljintehon), eli poljettua wattitehoa tuolla luomulla ei ole ole saatavilla (ellen kyseistä tehomittausta hanki, ovat tosin suht hinnakkaita vielä nykyäänkin joten saa nähdä).
Sähköavusteinen vs luomupyörä maastoajossa.
49
338
Vastaukset 49
Eilennä jo kävin heti ensimmäiset maastoajot ajamassa reiteillä jossa ajan suht paljon myös sähköavusteisesti ja uskoisin että tästä ”kokeilusta” tulee paljon mielenkiintoista dataa niin itselleni kuin ”palstalaisille” kun noita vetoja ja vertailuaineistoa tulee lisää.
- Anonyymi00002
Sun "data" ei kiinnosta paskan vertaa
Anonyymi00002 kirjoitti:
Sun "data" ei kiinnosta paskan vertaa
Muistathan ett tätä ketjua ei ole jatkossa(kaan) pakko lukea jos ei halua ja aihe ei kiinnosta.
Koska juuri kyseisenlaista vertailudataa tähän ketjuun olen suunnitellut kirjoittavani.
Onneksi palstalta löytyy myös kaikenlaisia ”vaseliini”ketjuja jos ne ovat sinulle mieleisempää luettavaa.santtu_1975X kirjoitti:
Muistathan ett tätä ketjua ei ole jatkossa(kaan) pakko lukea jos ei halua ja aihe ei kiinnosta.
Koska juuri kyseisenlaista vertailudataa tähän ketjuun olen suunnitellut kirjoittavani.
Onneksi palstalta löytyy myös kaikenlaisia ”vaseliini”ketjuja jos ne ovat sinulle mieleisempää luettavaa.Hieman ensimmäisiä "fiiliksiä" parin ensimmäisen päivän maastoajoista "tutuilla reiteillä".
Pyörä itsessään https://ibb.co/TDgvfsQg tuntuu hyvin "käteen sapovalta", geometria vaikuttaa suht samantyyliseltä kuin sähköavusteinen pyöräni, joten totuttelu siltä osin on suht vähäistä, jousituksen säätöjen kanssa vielä pientä hakemista, mutta uskoisin että muutaman lisäajon jälkeen saan nekin kohdalleen. Jarrut vativat ilmaamista (Maguran jarrut jotka vaativat oman ilmaussarjan, pitää ensiviikolla hankkia) ja jarrujen teho ei ole ihan optimi maastoajoa ajatellen.
Mutta sitten hieman "ajofiiliksiä" maastosta Luomu vs. sähköavusteinen.
Kyllä pyörien painoero vaikuttaa paljon käsiteltävyyteen (13,xkg vs 23,xkg), etenkin erilaiset esteiden yli hyppyyttämiset (esim. reitille kaatunut puunrunko) ovat selvästi helpompia "luomulla".
Muutaman ensimmäisen ajon (samoja reittejä mitä ajanut sähköavusteisella) perusteella huomaa sykekäyrissä selvää eroa, luomulla ajaen sykekäyrä selvästi "sahaavampi" kuin sähköavusteisella ajaen ja sykekäyrä seuraa maaston korkeuseroja selvästi enemmän kuin sähköavusteisella.
Luomulla ajon keskinopeus tippuu todella huomattavasti joka sitten johtaa siihen että vaikka Garminin data antaa ajosta isojakin rasituslukemia, niin rasitus kohdistuu lähes kokonaan jalkoihin ja johtuen todella paljon alhaisemmasta ajonopeudesta (ja osittain ehkä myös kevyemmästä pyörästä), niin pyörän "maastoajaminen" ei tunnu rasittavan juurikaan ylä- eikä keskivartalon lihaksia kuten taasen kovempivauhtiset lenkit sähköavusteisella pyörällä jossa pyörän hallinta on polkemisen ohella hyvinkin merkittävä rasitusta aiheuttava tekijä.
Mielenkiintoinen asia oli huomata että sähköavusteisen "maksimivauhtilenkin" keskisyke saattaakin olla itseasissa korkeampi kuin saman lenkin ajaminen manuaalipyörällä. Tämä johtuneen siitä että nyt ainakin alkuun vaikuttaa siltä että jalat "hapottuu" nousuissa niin paljon että niiden jälkeen joutuu ajamaan jonkin aikaa "palautellen" että hapot poistuvat reisistä ja sinä aikana sykkeet ehtivät laskea kun sähköavausteisella pystyn ajamaan paremmin siellä sykealueen ylälaidassa ilman jalkojen niin kovaa "hapotusta" joka pakottaisi laskemaan vauhtia (ja sykettä) joksikin aikaa joka sitten näkyy ajon keskisykkeessä alentavana tekijänä.
Nämä nyt huomioita kahdelta ensimmäiseltä ajopäivältä, katsotaan mitä fiiliksiä ja huomioita jatko tuo tullessaan.- Anonyymi00004
santtu_1975X kirjoitti:
Onneksi palstalta löytyy myös kaikenlaisia ”vaseliini”ketjuja jos ne ovat sinulle mieleisempää luettavaa.Koska ylläpito saisi oman alaryhmänsä noille sähkömopoilijoille?
- Anonyymi00001
Et ole kuitenkaan mitään "ei sähköpyörää" hankkinut. Kunhan tahallasi huijaat ja valehteet.
- Anonyymi00003
Lihasheikkousmies aka Vaseliinimies on jo yllä ilmaantunut häiriköimään.
- Anonyymi00005
Se on tietenkin niin että sähkövetoinen totuttaa polkijan tasaiseen menoon. Maitohapot ei iske eikä jalat väsy ollenkaan niin kuin luomupolkupyörällä. Itse luomupyöräilijänä sen huomaa joka varhaiskevät kun pitkät vedot alkaa. Vasta nyt kun vuoden 4300-kilometriä on saavutettu ryhtyy jatkuvat pitkät lenkit (120 km) menemään rutiinilla. Keskituntinopeuden ollessa 23-26. Nämä soralla ja asvaltilla.
Itseasissa olen nyt kuitenkin kanssasi ainakin osittain samaa mieltä.
Olen siis nyt kohta noin kahdeksen viikon ajan ajanut (lähinnä siis sähköavusteista maastoajoa) kokoajan hieman kasvavilla ajotehoilla (pienentänyt mm. tarkoiteuksellisesti käyettyjä avustustasoaj), samaan aikaan ChatGPT:n kanssa ajoja analysoiden Garminin syke ja rasitustietojen sekä sähköpyörän poljintehoja, keskinopeuksia yms ja koittaen suhteuttaa tietoja ajettuun maastoon, korkeusvaihteluihin yms asioihin.
Ja nyt viimeisenä palasena tähän "omaan ihmistestiini" tuli mukaan tällä viikolla sitten puhdas "luomu"maasturi minkä antamaa dataa nyt sitten vielä verrataan ChatGPT:n kanssa näihin eri asetuksilla ajattaviin sähköavusteisen maastopyörän tietoihin.
Tämän hetkisen analyysin perusteella itselläni isoin "ajotehoani/nopeuttani rajoittava tekijä on jalkojeni maitohapon sietokyky, tai siis se että ne eivät kestä sitä määrää maitohappoja kuin mitä keuhkot/sydän taikka keski-ylävartalo (joka on nopeassa maastoajossa itseasissa suht kovilla) mahdollistaisi.
Reiteni kyllä tuottavat lyhytaikaista tehoa kohtuullisen hyvin ja nopeallakin syklillä (mikä on maastoajaossa tyypillistä) ja myös poistavat rasituksen jälkeen maitohapot kohtuullisen nopeasti mutta vähänkin pidempiaikainen iso tasainen kuormitus (pidempi mäennousu yms.) "tappaa" jalkani suhteellisen nopeasti ja kun "seinä" tulee vastaan se tulee sitten äkkiä (ja menee taluttamiseksi yms.).
"Pelkäällä" polkemisella en tahdo saada edes sykkeitä helposti "punaiselle" vaan nuo maitohapot iskevät ensin.
Itselleni kovat sykkeet ajaessa muodostuu siitä että saan ajettua (maastoajosta siis kokoajan kyse) reitillä senverran kovaa vauhtia että poljintehon lisäksi merkittävä osa rasituksesta tulee itse maasto-ajamisesta eikä pelkästä polkemisesta.
Eilennä kävin erällä Flow Park radalla (rakennettu maastorata jossa kallistetut kurvit, paljon korkeuseroja sekä mutkia) ajamassa pari kierrosta luomulla ja oli kyllä tuskaa, jalat "loppuivat" ennen kuin keuhkot/sydän. Tänäin sitten 2+2+1 kierrosta samalla radalla sähköavusteisella ja rasitus oli tasaisempi (kyseisentyyppinen rata korostaa "ajamisen" merkitystä) vaikka keskisyketaso oli isompi kuin luomulla eilennä ajettuna (jolloin sykekäyrä "sahasi" todella paljon ylös ja alas).
Poljintehot oli itselläni kuitenkin ihan kohtuu hyvät, siellä 215-225w keskitehoilla (tähän poljintehoon sitten pitäisi lisätä vielä kyseisenlaisella radalla ajamisen vaativa keski- ja ylävartalon teho).- Anonyymi00006
santtu_1975X kirjoitti:
Olen siis nyt kohta noin kahdeksen viikon ajan ajanut (lähinnä siis sähköavusteista maastoajoa) kokoajan hieman kasvavilla ajotehoilla (pienentänyt mm. tarkoiteuksellisesti käyettyjä avustustasoaj), samaan aikaan ChatGPT:n kanssa ajoja analysoiden Garminin syke ja rasitustietojen sekä sähköpyörän poljintehoja, keskinopeuksia yms ja koittaen suhteuttaa tietoja ajettuun maastoon, korkeusvaihteluihin yms asioihin.
Ja nyt viimeisenä palasena tähän "omaan ihmistestiini" tuli mukaan tällä viikolla sitten puhdas "luomu"maasturi minkä antamaa dataa nyt sitten vielä verrataan ChatGPT:n kanssa näihin eri asetuksilla ajattaviin sähköavusteisen maastopyörän tietoihin.
Tämän hetkisen analyysin perusteella itselläni isoin "ajotehoani/nopeuttani rajoittava tekijä on jalkojeni maitohapon sietokyky, tai siis se että ne eivät kestä sitä määrää maitohappoja kuin mitä keuhkot/sydän taikka keski-ylävartalo (joka on nopeassa maastoajossa itseasissa suht kovilla) mahdollistaisi.
Reiteni kyllä tuottavat lyhytaikaista tehoa kohtuullisen hyvin ja nopeallakin syklillä (mikä on maastoajaossa tyypillistä) ja myös poistavat rasituksen jälkeen maitohapot kohtuullisen nopeasti mutta vähänkin pidempiaikainen iso tasainen kuormitus (pidempi mäennousu yms.) "tappaa" jalkani suhteellisen nopeasti ja kun "seinä" tulee vastaan se tulee sitten äkkiä (ja menee taluttamiseksi yms.).
"Pelkäällä" polkemisella en tahdo saada edes sykkeitä helposti "punaiselle" vaan nuo maitohapot iskevät ensin.
Itselleni kovat sykkeet ajaessa muodostuu siitä että saan ajettua (maastoajosta siis kokoajan kyse) reitillä senverran kovaa vauhtia että poljintehon lisäksi merkittävä osa rasituksesta tulee itse maasto-ajamisesta eikä pelkästä polkemisesta.
Eilennä kävin erällä Flow Park radalla (rakennettu maastorata jossa kallistetut kurvit, paljon korkeuseroja sekä mutkia) ajamassa pari kierrosta luomulla ja oli kyllä tuskaa, jalat "loppuivat" ennen kuin keuhkot/sydän. Tänäin sitten 2 2 1 kierrosta samalla radalla sähköavusteisella ja rasitus oli tasaisempi (kyseisentyyppinen rata korostaa "ajamisen" merkitystä) vaikka keskisyketaso oli isompi kuin luomulla eilennä ajettuna (jolloin sykekäyrä "sahasi" todella paljon ylös ja alas).
Poljintehot oli itselläni kuitenkin ihan kohtuu hyvät, siellä 215-225w keskitehoilla (tähän poljintehoon sitten pitäisi lisätä vielä kyseisenlaisella radalla ajamisen vaativa keski- ja ylävartalon teho).Koska en analysoi suorituksiani lainkaan noin ”insinöörimäisesti”, niitä Garminin kilometrejä ja keskareita lukuunottamatta, niin yksi keikauspiste vuosittain on rasvankeikaus. Kuluneena vuonna olen yrittänyt tarkoituksellisesti siirtää sitä mahdollisimman pitkälle. Se on nyt tapahtunut kuitenkin viimeisimpien viikkojen aikana. Ahtoipa itseensä litrakaupalla kermajäötelöä, suklaatia, jne välipäivinä, paino ei nouse enää sataan kiloon millään. Kokemuksesta tiedän että elokuussa se romahtaa lähelle 90-kiloa. Se hyöty siitä tietysti on että painon pudotessa vauhti sen kuin kasvaa.
Anonyymi00006 kirjoitti:
Koska en analysoi suorituksiani lainkaan noin ”insinöörimäisesti”, niitä Garminin kilometrejä ja keskareita lukuunottamatta, niin yksi keikauspiste vuosittain on rasvankeikaus. Kuluneena vuonna olen yrittänyt tarkoituksellisesti siirtää sitä mahdollisimman pitkälle. Se on nyt tapahtunut kuitenkin viimeisimpien viikkojen aikana. Ahtoipa itseensä litrakaupalla kermajäötelöä, suklaatia, jne välipäivinä, paino ei nouse enää sataan kiloon millään. Kokemuksesta tiedän että elokuussa se romahtaa lähelle 90-kiloa. Se hyöty siitä tietysti on että painon pudotessa vauhti sen kuin kasvaa.
Laskin tuossa nopeasti ChatGPT:n kanssa että 100kg polkijan keskitehovaatimus 25km/h keskinopeudella maantiepyörällä on noin 125W luokkaa (riippuen maaston mäkisyydestä ja vauhdinjakaumasta ylä- sekä alamäissä.).
Itse vedin tälläviikolla tunnin maastolenkin 193W polkukeskiteholla + tähän tuo "maastopyöräilylisäkerron" että päästää vertaamaan maantieajoon, niin jos käytetään maltillista hitaamman maastoajon tehokerrointa vaikka 1.2, niin silloin tuo oma tunnin lenkkini olisi tuolla laskennallisella 230w teholla.
Eli kyllä se "tehontarve" voi olla tuolla maastossakin sähköavusteisella ihan jonkinmoista.
Ei ole tarkoitus väheksyä/taikka nostaa mitään taikka ketään, tuo on vain lukujen kertomaa mitä tässä ketjussa meinaan käydä läpi.- Anonyymi00007
santtu_1975X kirjoitti:
Laskin tuossa nopeasti ChatGPT:n kanssa että 100kg polkijan keskitehovaatimus 25km/h keskinopeudella maantiepyörällä on noin 125W luokkaa (riippuen maaston mäkisyydestä ja vauhdinjakaumasta ylä- sekä alamäissä.).
Itse vedin tälläviikolla tunnin maastolenkin 193W polkukeskiteholla tähän tuo "maastopyöräilylisäkerron" että päästää vertaamaan maantieajoon, niin jos käytetään maltillista hitaamman maastoajon tehokerrointa vaikka 1.2, niin silloin tuo oma tunnin lenkkini olisi tuolla laskennallisella 230w teholla.
Eli kyllä se "tehontarve" voi olla tuolla maastossakin sähköavusteisella ihan jonkinmoista.
Ei ole tarkoitus väheksyä/taikka nostaa mitään taikka ketään, tuo on vain lukujen kertomaa mitä tässä ketjussa meinaan käydä läpi.Varmasti niin, mutta itsellä hattiwattwatteja nostaa vielä raskaskuvioiset, ja leveät, graavelirenkaat, sekä jossain määrin myös täyspitkät lokasuojat.
Anonyymi00007 kirjoitti:
Varmasti niin, mutta itsellä hattiwattwatteja nostaa vielä raskaskuvioiset, ja leveät, graavelirenkaat, sekä jossain määrin myös täyspitkät lokasuojat.
Gravelrenkaat ja lokasuojat nostavat tehovaatimusta noin 10w, eli ollaan tuolla 135w keskitehossa 100kg kuskilla "vaihtelevassa suomalaisessa maastossa" (siis asfaltilla).
santtu_1975X kirjoitti:
Eilennä kävin erällä Flow Park radalla (rakennettu maastorata jossa kallistetut kurvit, paljon korkeuseroja sekä mutkia) ajamassa pari kierrosta luomulla ja oli kyllä tuskaa, jalat "loppuivat" ennen kuin keuhkot/sydän. Tänäin sitten 2 2 1 kierrosta samalla radalla sähköavusteisella ja rasitus oli tasaisempi (kyseisentyyppinen rata korostaa "ajamisen" merkitystä) vaikka keskisyketaso oli isompi kuin luomulla eilennä ajettuna (jolloin sykekäyrä "sahasi" todella paljon ylös ja alas).
Poljintehot oli itselläni kuitenkin ihan kohtuu hyvät, siellä 215-225w keskitehoilla (tähän poljintehoon sitten pitäisi lisätä vielä kyseisenlaisella radalla ajamisen vaativa keski- ja ylävartalon teho).Ja tosiaan se mikä maastoajossa isosti eroaa maantieajosta on tehontuoton vaihtelu ajotilanteen mukaan.
Tuossa ohessa esimerkiksi on kuva tämän päivän Flow Park ajosta, yhden 1,8km/kierroksen (kesto 5min 20sek.) osalta.
Laskennallinen keskiteho oli 223W mutta kuvaaja kertoo ihan toista "tarinaa". Sitten minkälainen tuon 223w keskitehon kuvaaja olisi maantieajossa. Jokainen saa itse kuvitella mielessään kumpi on vaikeampaa, pitää kyseistä tasaista keskitehoa reilun 5min ajan vai tuotta kyseinen keskiteho noinkin vaihtelevasti kuin mitä tuokin rata vaatii
https://ibb.co/BH8hhrgJ
Eli tuota asiaa koittanut tuota monasti esille, eli maaston- ja maantieajon tehontuoton ERILAISTA vaatimusta.- Anonyymi00008
santtu_1975X kirjoitti:
Ja tosiaan se mikä maastoajossa isosti eroaa maantieajosta on tehontuoton vaihtelu ajotilanteen mukaan.
Tuossa ohessa esimerkiksi on kuva tämän päivän Flow Park ajosta, yhden 1,8km/kierroksen (kesto 5min 20sek.) osalta.
Laskennallinen keskiteho oli 223W mutta kuvaaja kertoo ihan toista "tarinaa". Sitten minkälainen tuon 223w keskitehon kuvaaja olisi maantieajossa. Jokainen saa itse kuvitella mielessään kumpi on vaikeampaa, pitää kyseistä tasaista keskitehoa reilun 5min ajan vai tuotta kyseinen keskiteho noinkin vaihtelevasti kuin mitä tuokin rata vaatii
https://ibb.co/BH8hhrgJ
Eli tuota asiaa koittanut tuota monasti esille, eli maaston- ja maantieajon tehontuoton ERILAISTA vaatimusta.Juu mutta kun lisätään siihen maantieajoon tuulikertoimet, ja minun kohdalla vielä mäkiset soratiet, kertoimet sen kun vaikeutuu. Lisäksi pyöräilylenkin pituus lisää rasitusta. On se vähän eri asia sotkea 25 keskituntinopeutta 30 kilometriä taikka sitten, niin kuin minä viimeaikoina, 120 kilometriä.
Se on totta. Kova sorapinta lisää tehovaatimusta 15-20w ja pehmeämpi +30w noilla sora osuuksilla.
Tuuli on sitten haastavampi laskea, kun se on välillä myötäinen välillä vastainen...- Anonyymi00009
Mitä siis sanomme? Taikka niin, mutta kumminkin.
- Anonyymi00010
Santtu Tourille voittamaan kaikki!
- Anonyymi00011
Tästä tulee mielenkiintoinen, en ole huomannut, että kukaan, ainakaan suomalainen, olisi tätä vielä tehnyt.
- Anonyymi00012
Vastaus on ilmiselvä, avusteinen maastopyörä vaatii puolet vähemmän voimantuottoa. Tuota tukee myös Stravan tulokset, jossa on nykyisin valittavissa kaksi e--moodia manuaalisten lisäksi.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Vastaus on ilmiselvä, avusteinen maastopyörä vaatii puolet vähemmän voimantuottoa. Tuota tukee myös Stravan tulokset, jossa on nykyisin valittavissa kaksi e--moodia manuaalisten lisäksi.
Muista, että sähköpyörällä voi ajaa myös ilman avustusta.
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kerrotko perusteen tuolle yleistymiselle ”vaatii puolet vähemmän voimantuottoa.
Kun noita lukuja tuossa koitan juuri todellisuudessa selvitellä.
- Anonyymi00014
Onko tuo noin 200 W tehontuotto pelkkää lihasvoimaa?
Yksi sadasta ihmisestä pystyy tuohon reilun tunnin ajan. Jos näin, niin respect.En varma kenelle tuo viesti on osoitettu, mutta ainakin ne poljintehot mitä itse tähän ketjuun kirjoitan on nimenomaan järjestelmän mittaamaa (minun) poljintehoa. Tuohon tehoon sitten lisätään moottorin antamat (lisä) tehot.
- Anonyymi00015
santtu_1975X kirjoitti:
En varma kenelle tuo viesti on osoitettu, mutta ainakin ne poljintehot mitä itse tähän ketjuun kirjoitan on nimenomaan järjestelmän mittaamaa (minun) poljintehoa. Tuohon tehoon sitten lisätään moottorin antamat (lisä) tehot.
Niin. Olet yksi sadasta.
Resp. Anonyymi00015 kirjoitti:
Niin. Olet yksi sadasta.
Resp.Vaikka olen tälläinen sähköavusteisella ajava ”lihasheikkousmies”, kummallista…
Niin, senverran tosiaan selvyyttä että nuo 19xW keskilukemat on tosiaan noin tunnin (50-60min) vedoilta, mutta nuo 22xW keskiteholukemat on sitten noin 10min vedoista Flow parkista. (Eli en pysty tuollaista 220w keskitehoa varmastikkaan ylläpitämän yli 15min vetoihin.- Anonyymi00016
santtu_1975X kirjoitti:
Vaikka olen tälläinen sähköavusteisella ajava ”lihasheikkousmies”, kummallista…
Niin, senverran tosiaan selvyyttä että nuo 19xW keskilukemat on tosiaan noin tunnin (50-60min) vedoilta, mutta nuo 22xW keskiteholukemat on sitten noin 10min vedoista Flow parkista. (Eli en pysty tuollaista 220w keskitehoa varmastikkaan ylläpitämän yli 15min vetoihin.Kuis pitkälle pääsit tunnissa?
Anonyymi00016 kirjoitti:
Kuis pitkälle pääsit tunnissa?
Samaan paikkaan kuin mistä lähdin, eli en kauhean pitkälle.
Mutta maastoajossa tuo ajettava maasto paljon sanelee sitä mikä on etenemisvauhti. itselläni varsinaisessa maastoajossa keskinepeudet liikkuvat lähtökohtaisesti siellä 10-20km/h välillä.- Anonyymi00017
santtu_1975X kirjoitti:
Vaikka olen tälläinen sähköavusteisella ajava ”lihasheikkousmies”, kummallista…
Niin, senverran tosiaan selvyyttä että nuo 19xW keskilukemat on tosiaan noin tunnin (50-60min) vedoilta, mutta nuo 22xW keskiteholukemat on sitten noin 10min vedoista Flow parkista. (Eli en pysty tuollaista 220w keskitehoa varmastikkaan ylläpitämän yli 15min vetoihin."Samaan paikkaan kuin mistä lähdin, eli en kauhean pitkälle."
😅 Heh!
"Niin, senverran tosiaan selvyyttä että nuo 19xW keskilukemat on tosiaan noin tunnin (50-60min) vedoilta, mutta nuo 22xW keskiteholukemat on sitten noin 10min vedoista Flow parkista."
Siitä huolimatta. Itse pystyn polkemaan kaksi tuntia noin 100 watin teholla, tunnin ehkä 120 watin teholla. Lähellä 200 wattia on huikea tulos, itse en pystyisi lainkaan kuin muutaman minuutin ajan, ehkä.
Mitähän Lihasheikkousmiehellä on sanomista mitaamiisi lukemiin? Hän varmaan syyttää sinua valehtelijaksi. Anonyymi00017 kirjoitti:
"Samaan paikkaan kuin mistä lähdin, eli en kauhean pitkälle."
😅 Heh!
"Niin, senverran tosiaan selvyyttä että nuo 19xW keskilukemat on tosiaan noin tunnin (50-60min) vedoilta, mutta nuo 22xW keskiteholukemat on sitten noin 10min vedoista Flow parkista."
Siitä huolimatta. Itse pystyn polkemaan kaksi tuntia noin 100 watin teholla, tunnin ehkä 120 watin teholla. Lähellä 200 wattia on huikea tulos, itse en pystyisi lainkaan kuin muutaman minuutin ajan, ehkä.
Mitähän Lihasheikkousmiehellä on sanomista mitaamiisi lukemiin? Hän varmaan syyttää sinua valehtelijaksi.Eiköhän lihasheikkousmies pysy poissa keskustelusta missä puhutaan Wateista, sykekeskiarvoista, rasittavuuslukemista yms. asioista ja josta jokaisesta on kuvatodistetta saatavilla tarvittaessa.
Tai sitten tietysti ainahan hän voi sanoa kuvia tekoälyllä tehdyiksi yms.jonka jälkeen keskusteluun tuskin on kauheasti ratkaisua olemassa, ellei hän suostu lähtemään mukaan ajolenkeille jonka jälkeen sitten katsottaisiin välittömästi livenä tehotiedot yms. järjestelmän tiedoista. Mutta tuskin tämäkään toteutuu…
Mutta todennäköisintä on että lihasheikkousmies ei vain osallistu (ainakaan tunnistettavasti) keskusteluun joka ei tue hänen agendaansa.- Anonyymi00018
santtu_1975X kirjoitti:
Eiköhän lihasheikkousmies pysy poissa keskustelusta missä puhutaan Wateista, sykekeskiarvoista, rasittavuuslukemista yms. asioista ja josta jokaisesta on kuvatodistetta saatavilla tarvittaessa.
Tai sitten tietysti ainahan hän voi sanoa kuvia tekoälyllä tehdyiksi yms.jonka jälkeen keskusteluun tuskin on kauheasti ratkaisua olemassa, ellei hän suostu lähtemään mukaan ajolenkeille jonka jälkeen sitten katsottaisiin välittömästi livenä tehotiedot yms. järjestelmän tiedoista. Mutta tuskin tämäkään toteutuu…
Mutta todennäköisintä on että lihasheikkousmies ei vain osallistu (ainakaan tunnistettavasti) keskusteluun joka ei tue hänen agendaansa.En omista wattivempainta. Edustan vanhaa koulukuntaa ja luotan omankehon tuntemuksiin ja satunanisesti sykemittariin kun ajan sen pohjalta.
Se on siis mukana vain silloin, yleensä kovemmilla lenkeillä esim. viikottaisella 30km/h keskarilenkillä tai 4x4min, 2x20min intervalleilla.
Normaalilenkit menevät pk-alueella omien tuntemusten pohjalta, sykemittaria ei näillä tarvita.
Joidenkin näiden kovempien ajojen pohjalta tekoäly on arvioinut ftp-arvokseni 215-230w. Tämä ei sano minulle mitään, ehkä sanoisi jos omistaisin wattivempaimen.
Tärkein tieto on kumminkin se että joka metri minkä pyörä liikkuu, liikkuu se oman lihasvoiman avulla ja miksi ei liikkuisi, olen terve kuin pukki. Anonyymi00018 kirjoitti:
En omista wattivempainta. Edustan vanhaa koulukuntaa ja luotan omankehon tuntemuksiin ja satunanisesti sykemittariin kun ajan sen pohjalta.
Se on siis mukana vain silloin, yleensä kovemmilla lenkeillä esim. viikottaisella 30km/h keskarilenkillä tai 4x4min, 2x20min intervalleilla.
Normaalilenkit menevät pk-alueella omien tuntemusten pohjalta, sykemittaria ei näillä tarvita.
Joidenkin näiden kovempien ajojen pohjalta tekoäly on arvioinut ftp-arvokseni 215-230w. Tämä ei sano minulle mitään, ehkä sanoisi jos omistaisin wattivempaimen.
Tärkein tieto on kumminkin se että joka metri minkä pyörä liikkuu, liikkuu se oman lihasvoiman avulla ja miksi ei liikkuisi, olen terve kuin pukki.Niin, kuten olen tämän kejun otsikkoonkin kerjoittanut että vertailu tapahtuu nimenomaan maastopyöräilyä silmälläpitäen, niin kuten olen tuossa jo ennenkin sanonut, niin maastopyöräilyssä kun tuo osa rasituksesta tulee muusta kuin polkemisesta, eli "pyörän ajamisesta" jonka rasitus sitten kohdistuu jalkojen ohella myös ylä ja keskivartaloon eikä vain jalkoihin.
Ja tällä ylä/keskivartalon rasituksella tuntuu olevan hyvin suora korrelaatio käytetyn ajonopeuden kanssa.
Minulla ei ole vielä tarpeeksi "dataa" käytössä että asiaa uskaltaisi aivan varmana sanomaan, mutta se tilanne että vaikka nostan moottorin avustustasoa joka sitten ainakin tietyillä reiteillä sitten johtaa keskinopeuden nousuun (mikäli oma poljinteho ei muutu paljoakaan), joka taasen aiheuttaa sitä että pyörää joutuu "ajamaan" aktiivisemmin joka taasen johtaa ajorasituksen selvään kasvamiseen.
Maantiellä sama korrelaatio ei varmaankaan toimi.- Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
En omista wattivempainta. Edustan vanhaa koulukuntaa ja luotan omankehon tuntemuksiin ja satunanisesti sykemittariin kun ajan sen pohjalta.
Tärkein tieto on kumminkin se että joka metri minkä pyörä liikkuu, liikkuu se oman lihasvoiman avulla ja miksi ei liikkuisi, olen terve kuin pukki.Toivottavasti Siperia opettaa jatkossa.
- Anonyymi00022
Anonyymi00019 kirjoitti:
Toivottavasti Siperia opettaa jatkossa.
Siihen saakka jätetään avustuslaitteet niille jotka tarvii. Terveet ei tarvi avustusta tai tukea.
Tämä yhteiskunta on sairas kun jakaa sähköpyörän hankintaan tukea terveille työssäkäyville hyväkuntoisille ihmisille mutta ei niille joilla se auttaisi omatoimista liikkumista arkea helpottamaan kun sairaus on heikentänyt liikuntakykyä. - Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Siihen saakka jätetään avustuslaitteet niille jotka tarvii. Terveet ei tarvi avustusta tai tukea.
Tämä yhteiskunta on sairas kun jakaa sähköpyörän hankintaan tukea terveille työssäkäyville hyväkuntoisille ihmisille mutta ei niille joilla se auttaisi omatoimista liikkumista arkea helpottamaan kun sairaus on heikentänyt liikuntakykyä.Kerro millaisia tukia.
Onko sähköavusteinen pyörä huonompi kokonaisuus kuin iso ja vanha polttomoottoiauto?
Kerro lisäksi miltä sinusta tuntuu. - Anonyymi00025
santtu_1975X kirjoitti:
Niin, kuten olen tämän kejun otsikkoonkin kerjoittanut että vertailu tapahtuu nimenomaan maastopyöräilyä silmälläpitäen, niin kuten olen tuossa jo ennenkin sanonut, niin maastopyöräilyssä kun tuo osa rasituksesta tulee muusta kuin polkemisesta, eli "pyörän ajamisesta" jonka rasitus sitten kohdistuu jalkojen ohella myös ylä ja keskivartaloon eikä vain jalkoihin.
Ja tällä ylä/keskivartalon rasituksella tuntuu olevan hyvin suora korrelaatio käytetyn ajonopeuden kanssa.
Minulla ei ole vielä tarpeeksi "dataa" käytössä että asiaa uskaltaisi aivan varmana sanomaan, mutta se tilanne että vaikka nostan moottorin avustustasoa joka sitten ainakin tietyillä reiteillä sitten johtaa keskinopeuden nousuun (mikäli oma poljinteho ei muutu paljoakaan), joka taasen aiheuttaa sitä että pyörää joutuu "ajamaan" aktiivisemmin joka taasen johtaa ajorasituksen selvään kasvamiseen.
Maantiellä sama korrelaatio ei varmaankaan toimi.Nyt on tulossa mullistava teoria.
- Anonyymi00020
Nyt on luotettava lähde ollut testaamassa...
- Anonyymi00021
Olsiko Hattiwatti aka Vaseliinimies parempi?
- Anonyymi00024
Santun kannattaisi kaivaa esiin se Domane+ ja lähteä maantielenkille vailla sähköavustusta. Sitten voi kertoa satasen jälkeen noita tehoja ja keskareita.
Kuten olen moneen otteeseen sanonut, niin tuo maastoajo on se ”minun juttuni”, ja jos satuit tämän ketjun otsikon lukemaan, niin sielläkin tuo asia mainittiin…
Tuolla maaston puolella tosiaan kun tuo asia ei tosiaankaan ole olleenkaan niin suoraviivaista, kuin että enemmän avustusta olisi vähemmän rasitusta.- Anonyymi00026
santtu_1975X kirjoitti:
Kuten olen moneen otteeseen sanonut, niin tuo maastoajo on se ”minun juttuni”, ja jos satuit tämän ketjun otsikon lukemaan, niin sielläkin tuo asia mainittiin…
Tuolla maaston puolella tosiaan kun tuo asia ei tosiaankaan ole olleenkaan niin suoraviivaista, kuin että enemmän avustusta olisi vähemmän rasitusta.Kerro nyt edes se onko sinulla vielä se elektroninen Domane+ vai oletko luopunut siitä?
- Anonyymi00027
Miksi jatkat häiriköintiä, vaikka et ole tervetullut mihinkään ketjuun vain huutelemaan? Mainostatko vain omaa erinomaisuuttasi, vai mitä yrität?
- Anonyymi00028
Miksi et tekisi testiä maantiellä? Silloin ei olisi maastoajon muuttujia häiritsemässä, vaan saataisiin lähtökohtaisesti puhdas tulos. Tietysti, jos tekijäksi löytyisi vähemmän asenteellinen taho, tulos olisi vieläkin luotettavampi.
Mitenköhän tämä asia pitäisi muotoilla että olisi selkeästi ymmärrettävissä.
Eli kuten useaan kertaan sanonut, minun mielenkiintoni on hyvin pitkälti tuolla maastopuolella, joten luonnollisesti teen ”testiä” siltä alueelta joka itseäni kiinnostaa.
Ja se mikä aiheuttaa vielä omat haasteensa asiaan, on se että hyvin aktiivisesti työelämässä ja kesä aika on meillä vuoden kiireisin aika (minulla ei kesällä ole varsinaista ”kesälomaa”, vain joitakin lyhyitä muutaman päivän vapaa-jaksoja) joten kiinnostavaankin asiaan (maastopyöräily) pitää ”tekemällä tehdä” aikaa, monet omista maastopyörälenkeistä osuukin ilta-aikaan (klo 20-22 välille) josta vielä löytyy aikaa tunnin maastolenkille, mutta 3-4h. maantieajoon ei sitten aika enää riittäisikään.- Anonyymi00030
santtu_1975X kirjoitti:
Mitenköhän tämä asia pitäisi muotoilla että olisi selkeästi ymmärrettävissä.
Eli kuten useaan kertaan sanonut, minun mielenkiintoni on hyvin pitkälti tuolla maastopuolella, joten luonnollisesti teen ”testiä” siltä alueelta joka itseäni kiinnostaa.
Ja se mikä aiheuttaa vielä omat haasteensa asiaan, on se että hyvin aktiivisesti työelämässä ja kesä aika on meillä vuoden kiireisin aika (minulla ei kesällä ole varsinaista ”kesälomaa”, vain joitakin lyhyitä muutaman päivän vapaa-jaksoja) joten kiinnostavaankin asiaan (maastopyöräily) pitää ”tekemällä tehdä” aikaa, monet omista maastopyörälenkeistä osuukin ilta-aikaan (klo 20-22 välille) josta vielä löytyy aikaa tunnin maastolenkille, mutta 3-4h. maantieajoon ei sitten aika enää riittäisikään.Tunnin lenkki olisi tehokkaammin hyödynnetty jos sen ajaa ilman avusutuksia jos kerran aika on kortilla.
Anonyymi00030 kirjoitti:
Tunnin lenkki olisi tehokkaammin hyödynnetty jos sen ajaa ilman avusutuksia jos kerran aika on kortilla.
Kerrotko miten määrittelisit tuon ”tehokkaammin hyödynnetty”?
Kun en tuon asian osalta ainakaan kaikissa tapauksissa ole samaa mieltä.
Mutta josko määrittelet ensin niin keskustellaan sitten lisää.
(Tuo osuu tämän ketjun aiheeseen juurikin).
- Anonyymi00029
Tässä on tosiaan sama ongelma kuin vertailussa sadanmetrin juoksun ja kymppitonnin välillä.
- Anonyymi00031
Mikset testaa maantiellä tasaisissa olosuhteissa?
- Anonyymi00032
Miksi sinä et testaa kippurasarvista kapearenkaista maastossa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas uusi PS:n rasismiKOHU!
Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a6491424- 1141373
Naisten liian suuret vaatimukset?
Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta198929Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo
Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.327875Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.
Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä231809- 58723
Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!
Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht233687Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!
Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o175671Katotaan miten jaksat tätä
Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.88630Tiedätkö mitä mies
Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut21591