Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
santtu_1975X
santtu_1975X
santtu_1975X
Vapaa kuvaus
Aloituksia
92
Kommenttia
6157
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ja tästähän ei hallitusohjelmaan lopulta sellaista kirjausta tullut jossa tuo olisi määritelty.
04.03.2026 16:32
Kerrotko miksi työnantajan tarvitsisi maksaa siitä että työntekijä ei pääse sovittuun aikaan työpaikalle?
Minusta tuo EK:n linjaus on oman oikeustajuni mukainen, eli työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa, mutta kyseisen tilanteen takia tapahtunutta ei katsomta myöskaan oikeudettomaksi poissaoloksi työpaikalta.
Tuo edellinen tulkinta olikin hyvin itseäni ihmetyttävä.
04.03.2026 13:02
Murhahan on Tappo joka tehdään:
"Jos tappo tehdään
-vakaasti harkiten,
-erityisen raa'alla tai julmalla tavalla,
-vakavaa yleistä vaaraa aiheuttaen tai
tappamalla virkamies hänen ollessaan virkansa puolesta ylläpitämässä järjestystä tai turvallisuutta taikka virkatoimen vuoksi
ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava murhasta vankeuteen elinkaudeksi."
Niin tuo kohta "vakavaa yleistä vaaraa aiheuttaen" soveltuu kyseisessä tapauksessa kuitenkin niin paljon että Poliisi voi harkintansa mukaan käyttää murhaa tutkintanimikkeenä.
Mutta on tosiaan hyvin epätodennäköistä että kyseinen teko myöhemmin lähtisi syyttäjältä tuolla nimikkeellä, tai saatika että tuomio tulisi murhasta.
Törkeä tuhotyö ja törkeä kuolemantuottamus ovat realistinen tuomiolauselma asiasta.
04.03.2026 12:44
Tämän pyöräliikkeen postiosoitteeseen sijoittuu yhdistys joka näkyvästi kerää rahaa ja noilla rahoilla varustaa (suojaliivejä, kypäriä, tst-siteitä yms.) Suomalaisia sekä muunkinmaalaisia taistelijoita jotka taistelevat Ukrainassa venäläisiä vatsaan.
Nyt kun tiedetään että tuosta on yksi henkilö kiinniotettuna tuhopoltosta epäiltynä, niin vaikka tätä palstaa lukee, niin en silti jaksa uskoa että kukaan "lihasheikkousmies" olisi silti käynyt liikkeen polttamassa, vaan kyllä se epäily kohdistuu tuonne Venäjän / Venäjänmieleisten suuntaan ja tuhopoltto kohdistunut kyseiseen yhdistykseen.
03.03.2026 13:23
Venäläisten / Venäjänmielisten masinoima tuhopoltto todennäköisesti kyseessä.
Ja ei, ei johdu polkupyöristä taikka edes sähköpyöristä kumpuavasta vihasta.
03.03.2026 11:57
Kuten sanoin, olen itsekkin ottanut lennot (äkkilähtö lentopaikka) reilun vuorkautta ennen lähtöä, mutta kyllä jokainen tietää että ei tuo noissa kaukolennoissa mikään kauhean tavallinen tapa ole vaikka sinä jurikin näin tekisit.
03.03.2026 11:04
Niin, useinkin olet ottamassa lennon seuraavalle päivälle? Kyllä ihmiset lähtökohtaisesti hieman pidemmälle asiansa miettii.
03.03.2026 10:29
Lähti näköjään kirjautumatta, mutta tuossa hinta 1240€ 18.3-8.4
Tietysti jos pitääkin ottaa tänäin lento huomiselle, niin sitten on toinen asia, mutta kauhean moni ei lentoja ihan yhden päivän varoitusajalla ota (tosin itse olen joskus alle 2vrk. aikaisemmin ottanut kun oikein halvalla saanut...)
https://ibb.co/KzpcZSNX
03.03.2026 10:27
Niin, jos huoltoasema myy liikennebensiinia 1,00€/L niin tuo tarkoittaa että polttoaineen alv0 hinta on 79,7snt/L (eli tuosta eurosta menee alv:a 20,3snt)
Tämä polttoainelitra sisältää (hinnat 1.4 eteenpäin):
energiasisältöveroa 53,79snt/L
Hiilidioksidiveroa 15,85snt/L
huoltovarmuusmaksua 0,54snt/L
eli yhteensä 70,18snt/L
Jos huoltoasema on saanut bensiinin ILMAISEKSI, niin hinnassa olisi katetta hieman yli 9snt/L, mutta valitettavasti ilmaista liikennebensiiniä ei taida olla missään saatavilla...
02.03.2026 23:20
Varmaan helpottaisi jos kerrot mikä lasku on kyseessä ja miksi se ei ole mielestäsi aiheellinen?
02.03.2026 22:59
40milj. miestä? Öö... kun Venäjällä ei tahdo olla antaa toimivaa kalustoa ja aseistusta kunnolla nykyisillekkään sotilaille, niin sitten 40milj. miehelle. Varmaan sitten puukeppi kätee ja huutamaan Uraa...
Ja sitten piebtä realisuutta peliin, Venäjän mobilisoitavaksi ajateltu reservin koko on tällä hetkellä noin 2milj. miestä, eli 1/20-osa tuosta mitä juuri satuna kerroit.
Näille 2milj. on teoriassa aseistus olemassa, mutta Venäläisen korruption tietäen, sitä ei ole kuin teoriassa kirjanpidossa, ei todellisuudessa.
02.03.2026 19:03
Wikipedia tietää:
"Pellonvarauslaki oli Suomessa toteutettu maatalouden ylituotannon leikkaamiseen tähtäävä vuonna 1969 voimaan tullut laki. Lain johdosta maatilan omistaja saattoi tehdä valtion kanssa pellonvaraussopimuksen, jossa hän sitoutui jättämään pellot viljelemättä. Vastineeksi omistaja sai sopimusaikana rahallisen korvauksen, joka maksettiin neljännesvuosittain. Sopimus oli tehtävä tilan koko peltoalasta, kolmeksi vuodeksi kerrallaan.
Tilanomistajalla oli myös mahdollisuus metsittää sopimukseen kuuluva peltoala, jolloin hän sai lisäkorvauksen. Metsityskorvaus oli yhtä suuri kuin pellonvarauskorvaus. Metsitys nosti pellonvaraussopimuksen kestoajan 15 vuodeksi.
Pellonvaraustiloja kutsuttiin yleisesti nimellä pakettipellot, ja lakia peltopakettijärjestelmäksi. Peltojen jättäminen viljelemättä vaikutti maaseudun väestön mielialoihin; maatalous ja viljely koettiin perinteisenä elämäntapana, josta luopuminen oli henkisesti vaikeaa.
Pellonvarausjärjestelmä korvattiin eläkejärjestelmillä kehittämällä 1970-luvulla maatalouden sukupolvenvaihto- ja luopumiseläkkeet.
Peltoa sai kuitenkin käyttää perunan ja kasvitarhatuotteiden tuotantoon omalle perheelle ja rehun tuottamiseen omille eläimille, hevosille, poroille ja vuohille, tietyin edellytyksin myös lampaille.
Uusia sopimuksia ei tehty enää vuoden 1974 jälkeen."
02.03.2026 18:35
Iran ampui nuo alas mutta tippuivatkin maahan Kuwaitissa..?
Kyllähän tuo "Friendly Fire" on se selvästi pahempi asia, se alkaa vaivaamaan niin ohjuspuolustusta kuin lentäjiäkin, eli tuskin sanottaisiin Kuwaitin ampuneen alas jos näin ei ole.
02.03.2026 18:03
Eli siis epäilet ettei Kuwaitin ilmantorjunta ampunut noita kolmea konetta alas, kun sekoittivat niitä Iranista tuleviin Ohjuksiin?
Vai miten meinasisit että kolme eri konetta putoaa alas pienen ajan sisällä Kuwaitin alueella?
Sinulla sitten varmasti joku toinen "selitys" tuohon asiaan?
02.03.2026 17:53
Toisaalta, tuo huoltovarmuusmaksu ei polttoaineen hinnassa näyttele mitään kauhean isoa osaa, vaikka kyllä se on siellä. Huoltovarmuusmaksu näyttäisi liikennepolttoaineiden osalta olevan:
Moottoribensiini 0,68 snt/l
Diesel 0,35snt/l
02.03.2026 14:40
Niin, kunhan muistaa että nuo USA polttoainehinnat ovat $/gal. Eli $/3.79L
02.03.2026 11:31
Ihan taas muistutuksena teille Ryss*** että Suomea äidinkielenään puhuvat eivät puhu Ålandista vaan Ahvenanmaasta.
02.03.2026 09:30
Niin, Yhdysvallat/Israel iski lähellä Serbian suurlähetystöä olevaan sotilaskohteeseen ja tästä iskusta johtuen kyseisestä suurlähetystöstä rikkoutui ikkunoita ja aiheutui muita ulkoisia vaurioita. Yhtään lähetystön työntekijää ei vahingoittunut.
01.03.2026 22:43
Juu, hyvä sijoitushan se varmastikkin on. Maksaa yhtiövastikkeita ja katsoo asuntojen arvonlaskua...
01.03.2026 20:53
Mistä tuollaisen luvun nyt oikein vedit keskusteluun, että tuollainen määrä Helsingin asunnoista olisi tyhjillään? (ja ihan vinkkinä 2/3 ei ole kolmannes, vaan kaksi-kolmasosaa, eli kumpaa lukua tarkoitat?)
01.03.2026 20:14
26 / 308