Vapaa kuvaus

Aloituksia

71

Kommenttia

2805

1. Katos,+lainasin+sitten+väärää+kirjoitusta,+piti+vastata+tuohon+aamulla+06:07+kirjoitettuun+tekstiin++8000€:n+pyöristä.
  2. Lihasheikkousmies+iski+taas...Olen+pariin+otteeseen+pyytänyt+mukaan+jollekkin+kunnolliselle+maastolenkille+ja+sen+jälkeen+kommentoimaan+uudestaan.Itse+olen+siinä+onnellisessa+asemassa,+että+olen+ollut+viimeisen+25v.+enemmän+taikka+vähemmän+työ/yrityselämässä+mukana+ja+jotain+sinäkin+aikana+on+"jäänyt+taskun+pohjalle",+että+onneksi+ei+tarvitse+jokaista+ostosta+alkaa+sen+mukaan+laskemaan+maksaako+joku+asia+nyt+sitten+1500€+enemmän+taikka+vähemmän.Nuo+sähkiksethän+(joita+siis+kolme+hieman+erilaista+tällähetkellä)+on+aika+puhtaasti+harraste-ajoon+tarkoitettuja,+suhteellisen+vähän+ajan+ns.hyötyajoa,+esim.+työpaikalle+ja+takaisin,+sanoisin+että+80%:a+kilometreistä+on+tullut+sillä+että+olen+lähtenyt+"ihan+vain+ajamaan".Itselläni+ei+ole+tarkoitus+mitenkään+erityisesti+kerätä+kilometrejä+(kuten+osalla+maantiepyöräilijöistä)+ja+etenkin+tuolla+maastossa+ajaessa+keskinopeus+saattaa+olla+hyvinkin+alhainen+ja+ajallisesti+pitkälläkin+lenkillä+sattaa+olla+että+kilometrejä+mitenkään+erityisen+paljon+kerry.Noista+kustannuksista+pitää+huomata+että+osahan+on+ollut+ihan+pyörän+ominaisuuksien+parantamista+(toinen+akku,+ajotietokone,+kevyemmät+vanteet+ja+renkaat)+ja+osa+selleisia+asioita+jotka+olisivat+vastaavasti+tulleet+vastaavasti+eteen+"luomulla"+ajaeassa,+eli+uusi+poljin+vääntyneen+tilalle,+uudet+renkaat+maastossa+rikkoutuneiden+tilalle,+uudet+jarrulevyt/palat+ja+uusi+keula+ruostuneen+tilalle,+eli+nuo+kaikki+osat+löytyvät+ihan+vastaavina+myös+"luomu"pyörästä+ja+niisä+ei+eroja+ole,+samoin+huollot+maksavat+(sähkiksessä+ehkä+20-30€+enemmän)+molemmissa+jos+huollossa+pyörää+käyttää+ja+varmasti+"luomussakin"+olisi+pitänyt+jo+kerran+rataspakka+ja+ketjut+vaihtaa.Tuossahan+ei+varsinaisia+sähköön+liittyviä+lisäkustannuksia+ollut+kuin+tuon+vaurioituneen+moottorin+laakerin+korjaussarjan+kustannus+(135€)+ja+toinen+ratas/ketju+vaihto+70€,+muutenhan+nuo+kustannukset+ovat+olleet+ihan+normaaleja+polkupyörän+kustannuksia+joita+niissä+syntyy.
  3. Ihanaa+kun+asioita+kommentoi+henkilöt+jotka+eivät+asioista+mitään+tiedä+kommentoivat+mitä+sattuu.Kun+alumiinivanne+kestää+huipputason+MTB+Enduro+taikka+DH+ajossa+(eli+varmastikkin+aikalailla+kovimmassa+käytössä+mihin+polkupyörän+vanteiden+voidaan+ajatella+missän+käytössä+joutuvan)+niin+aika+kumma+ettei+se+kestäisi+"normaalissa"+katuajossa.Nythän+on+fakta+että+huono+on+huonoa+ja+materiaali+on+vain+yksi+osa+kokonaisuudesta.+Vanteen+"kestävyys"+tehdään+vannekehän+muodolla+(kannattanee+tutustua+hieman+erimuotoisten+kappaleiden+lujuusmekaniikkaan+niin+tilanne+aukeaa+hieman+paremmin)+ei+niinkään+siinä+käytetyllä+materiaalilla.Vanteen+kestävyyden+yksi+hyvin+tärkeä+tekijä+on+myös+oikealla+tasajäykkyydellä+olevat+pinnat,+jotka+kannattaisi+tarkastaa+käsivaraisesti+varmaan+väkintaan+2000km.+välein+taikka+mikäli+harrastaa+maastoajoa+niin+selvästi+useammin+(taikka+hankkiin+noin+50€+maksavan+pinnojen+jännitystä+mittaavan+mittarin+jolla+tasajannitteisyys+on+helppo+mitata,+aikaa+menee+alla+5min./vanne).On+se+hauska+ettei+vanteen+painolla+muka+oli+väliä?+Kun+kyse+on+kuitenkin+pyörivistä+massoista,+joiden+paino+(mitä+kevyempi+sitä+parempi)+on+tärkeämpi+kuin+minkään+muun+yksittäisen+pyörän+osan+painon+vaikutus+pyörän+käsiteltävyyteen.