Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ZJJ
profiilit
ZJJ
ZJJ
Vapaa kuvaus
Aloituksia
66
Kommenttia
1802
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Nostan+vanhan+ketjun+esiin,+koska+asia+on+ajankohtainen+näillä+pakkasilla.
Asun+yli+40v-ikäisessä+sähkölämmitteisessä+rivitalossa,+jossa+asunnon+kaikki+sähköelementit+-+paitsi+yksi+-+on+vaihdettu+uusiin+muutama+vuosi+sitten.
Asunnon+edellinen+omistaja+on+nimittäin+viisaudessaan+asennuttanut+keittiöön+tuhansien+eurojen+kivitasot,+joiden+asentamiseen+ja+paikaltaan+nostamiseen+sananmukaisesti+tarvitaan+nostokurkea.
Ennen+asennusta+hän+ei+ymmärtänyt+tai+ei+raaskinut+vaihtaa+ikkunan+alla+olevaa+sähköpatteria,+jonka+termostaattia+sen+viallisuuden+vuoksi+ei+voi+säätää.
Sinänsä+halpaa+patteria+ei+siis+tilanpuutteen+takia+ole+mahdollista+vaihtaa+uuteen,+ilman+että+ainakin+yksi+taso+nostetaan+asennuksen+ajaksi+pois.
Olen+sulkenut+tämän+vaihtoehdon+pois,+koska+termostaatti+nykyisellään+toimii,+mutta+se+on+siis+nyt+siinä+säädössä+kun+on.+Olen+metsästänyt+käytettyjä+termostaatteja+-+NOBÖ+-jopa+sähköasennuksia+tekevistä+liikkeistä,++koska+uusia+ns.+heittämällä+sopivia+ei+enää+ole+kaupan.+Teoriassa+säätimen+paikalle+koloon+voi+tietenkin++asentaa+minkä+termostaatin+tahansa,+vaikka+sitten+"pinta-asennuksena+-+mutta+tämä+vaikuttaa+vähän+kotikutoiselta.
Saako+Sorttiasemilla+ns.+sähköromua+edes+käydä+"tonkimassa"?
17.02.2021 10:01
Mersuissa+on+CD-soitin.+Saa+halutessaan+jopa+DVD:n+kuuden+levyn+makasiinilla!
16.02.2021 09:53
Älä+vähättele+sitä+Lada+1200:sta!
Tässä+pieni+annos+historiaa!
Kävin+perheeni+kanssa+valkoisella+Ludmilalla+vuonna+1983+Pariisissa+kiertämässä+Riemukaaren!
Harva+lienee+ylipäätään+tehnyt+tämän+teon.+Oli+muuten+seitsemän+kaistaa+samaan+suuntaan!
Ai,+että+oliko+auto+hidas?!
Aivan+kaikkea+ei+Saksassakaan+tarvinnut+konehuoneesta+pyytää,+koska+autot+tuohon+aikaan+olivat+hitaampia,+sillä+eivät+muutkaan tavalliset+autot+juuri+170+-+enempää+liikkuneet.
Muistan+käyttäneeni+polttoaineen+ostoon+Ranskassa+VISAn+edeltäjää+-+OK-korttia,+joka+silloin+oli+harvinainen,+koska+pankkikortit+olivat+vasta+tulleet+markkinoille.
15.02.2021 07:42
Kysymys+ei+ole+matkustamon+lämmöstä,+vaan+siitä,+että+auton+moottorin+tulisi+mahdollisimman+nopeasti+saavuttaa+käyntilämpönsä.
Tämä+aamuna+mittari+näytti+-16+astetta.
Lämmitin+autoa+ennen+lähtöä+Webastolla+n.+20+minuuttia.+Auton+keula+on+peitetty+suojalla+ja+lähdin+Helsingistä+ajamaan+kolmostietä+kohti+Riihimäkeä.
Aluksi+kaupunkiajossa+lämpö+ei+edes+noussut+tapista.
Rajoituksen+ollessa+80+km/t+lämpö+pysytteli+edelleen+itsepäisesti+lukemissa+60-75+astetta.+Vasta+Kolmostien+ja+Kehä+III:n+risteyksen+jälkeen+saa+pohjoiseen+päin+ajaa+100+km/t.+Silloin+olin+ajanut+n.+20+km.
Laitoin+vakkarin+lukemaan+110!
Vasta+kun+olin+lähdöstä+ajanut+35+km+-+siis+n.+15+km+lisää+sitä+"sataakymppiä",++veden+lämpötila+nousi+n.+88+asteeseen,+mikäli+mittarilukemat+ovat+oikeita.+Sen+jälkeen+käyntilämpö+pysyy,+eikä+putoa.
Jos+dieselmoottori+lämpiää+näinkin+hitaasti+ja+koko+päivän+näillä+pakkasilla+ajelee+vain+kaupunkiajoa,+voi+helposti+käydä+niin,+ettei+moottori+siis+koko+päivänä+saavuta+käyntilämpöään.+Tätä+ei+voi+pitää+hyvänä+asiana.
Autossani+on+A9-automaatti+ja+hyvä+vääntö,+joten+moottori+käy+vain+1300+-+1400+rpm+mainituilla+nopeuksilla.+Polttoaineen+kulutus+muodostuu+suuremmaksi,+eikä+moottorikaan+pitäne+siitä.
Ymmärrän,+että+moottori+olisi+lämmennyt+vielä+hitaammin,+mikäli+keula+olisi+ollut+vapaa?
Oletan+edelleen,+että+92-asteen+termostaatti+saattaisi+auttaisi+asiaa,+mutta+edellyttäisi+osien+jatkuvaa+vaihtamista+vuodenajan+mukaan,+joten+peittäminen
on+yksinkertaisempaa.
Auton+moottorin+voi+toki+itse+ajaa+lämpimäksirajoittamalla+automaatin+vaihtamista+käyttämällä+vaikka+2000+rpm-lukemia,+mutta+harva+autoilija+suhtautuu+autoonsa+ja+sen+ominaisuuksiin+näin+teknisesti.
Mitä+me+dieselautoilijat+opimme+tästä?
Peittoa+keulalle+vaan!
11.02.2021 21:06
Tuulilasiin+on+ajaessa+toisesta+autosta+lentänyt++nasta,+kivi+tai+joku+muu+esine,++joka+on+aiheuttanut+vahingon.
Tuulilaseja+voi+nykyään+helposti+korjata,+eikä+niitä+siis+kokonaan+tarvitse+vaihtaa,+mutta+homma+on+hoidettava+heti,+ennen+kuin+halkeamasta+tulee+liian+suuri.
Usein+työ+on+jopa+niin+laadukasta,+että+korjaamista+tuskin+huomaa.
11.02.2021 20:19
Olisi+ehkä+voinut+vastata,+että+tule+itse+liikkeeseen,+niin+katsotaan+sitten+täällä+liikkeessä+se+hinta!
Miksi+muuten+luulet,+että+autoliike+sähköpostilla+alkaa+jaella+muita+kuin+niitä+ns.++lappuhintoja?
Ostajan+on+kyllä+sen+verran+osoitettava+ostohalukkuuttaan+että+vaivautuu+paikalle.
Se+että+kenties+on+jalkamies,+ei+ole+mikään+syy.
11.02.2021 20:08
Olen+myynyt+suoraan+useita+omistamiani+autoja,+mutta+usein+on+käynyt+niin,+ettei+väri+sitten+muka+ole+sopiva+ostajalle+tai+että+vaimo+ei+tykkää!
Tätä+käytetään+vain+tinkausmielessä.
Valkosta+pidetään+kautta+linjan+ainakin+vaikeipana+värinä+myydä,+vaikka+vaitän,+ettei+siinä+pieni+tasiainen+lika+edes+näy+kuten+mustassa.
10.02.2021 12:21
Olen+tässä+samassa+ketjussa+ylempänä+vuoden+heinäkuussa+2017+nimimerkillä+0293+kertonut+jo+keskeiset+asiat.
Kannattaisi+aloittaa+siitä.
Kaksi+uudempikorista+M24-Volgaa+näyttää+olevan+nettimyynnissä.
Museorekisteriin+saaminen+voi+kuitenkin+olla+hankalampaa,+koska+siinä+edellytetään+kohteen+kaikenlaista+"alkuperäisyyttä",+eikä+rakenteita+juurikaan+ole+mahdollista+modernisoida.
08.02.2021 10:52
Tässä+on+tietenkin+kysymyksessä+sana+sanaa+vastaan.+Väärien+tai+puutteellisten+tietojen+antaminen+on+kaikessa+kaupankäynnissä+-+siis+yritysten+ja+yksityistenkin+-+kesken+kyllä+kielletty.
Ellei+puhelimessa+saatua+lupausta+pysty+näyttämään+toteen,+eikä+luvattua+yksityiskohtaa+ole+itse+kauppatilanteessa+tarkistanut,+on+valitettavasti+heikoilla.
Keskeisenä+ovat+ne+tiedot,+jotka+voivat+vaikuttaa+ostajan+päätökseen.
Jos+lehdessä+tai+muulla+tavalla+on++ilmoittanut+auton+km-lukemaksi+esimerkinomaisesti+vaikka+58.000+km,+mutta+että+siitä+lukemasta+paino-+ym.+virheen+vuoksi+on+tullut+85.000+km,+on+virhe+heti+korjattava.
Muussa+tapauksessa+myyjä+syyllistyy+harhaanjohtamiseen.
Mikäli+hintailmoituksesta+on+jäänyt+vaikka+viimeinen+nolla+pois,+ei+ilmoitus+sido+myyjää,+mikäli+hän+on+virheestä+heti+ilmoittanut.
Tosin+virhe+usein+on+niin+suuri,+että+hintailmoitus+on+helppo+ymmärtää+virheeksi.
Mikäli+edellisen+kirjoittajan+tapaus+on+tuore,+ottaisin+yhteyttä+Kuluttajariitalautakuntaan,+sillä+valmis+täytettävä+lomake+löytyy+netistä.
05.02.2021 16:44
En+ole+juurikaan+kuullut,+että+autosta+voisi+sanoa,+että+se+on+rikkinäinen!
Ihmisillä+näyttää+kyllä+olevan+asioista+erilaisia+näkemyksiä.
Kysyin+kerran+eräältä+kollegaltani,+jolla+ei+ollut+autoa+eikä+edes+ajokorttia,+että
onko+auto+hänen+mielestään+"rikki"+silloin,+kun+esim.+sen+toinen+ajoavalo+tai+vaikkapa+jarruvalo+on+palanut+puhki.
Hänen+mielestään+oli.+
Koska+auto+oli+"rikkinäinen"+sillä+ei+siis+edes+olisi+saanut+ajaa.
Omasta+mielestäni+auto+on+"rikki"+vasta+silloin,+kun+se+ei+ole+liikenneturvallinen.
Tällä+tarkoitan+viallisia+jarruja,+väljiä+akselistoja+ja+iskunvaimennusta+ja+kenties+renkaita,+siis+kaikkia+niitä+vikoja,+joista+tulisi+korjauskehoitus+tai+peräti+hylky+katsastuksessa.
Jos+siis+otsikoitu+liike+myy+näitä+kuuluisia+"rikkinäisiä+autoja",+niin+mitä+se+tarkkaan+ottaen+tarkoittaa?
Myyjän+kannattaisi+kuitenkin+oman+maineensa+vuoksi+käydä+kaupan+olevista+autoista+lävitse+edes+osa+näistä+mainitsemistani+asioista,+koska+se+ei+edes+aina+ole+kallista.+Mikäli+esimerkiksi+pissapoikaa+ei+ole+täytetty+tai+siinä+talvella+on+vain+vettä,+on+se+merkki+siitä,+että+isompiakin+"rikkinäisyyksiä"+voi+olla.
05.02.2021 12:14
En+tiedä,+minä+ainakin+olen+vuosien+varrella+myynyt+viisi+autoa+suoraan+käyttäjälle.
Olen+kertonut+ostajille+kaikki+tiedossani+olleet+viat,+mikäli+niitä+on+ollut,+mutta+myös+ne+kohteet,+jotka+hiljakkoin+olen+korjannut/korjauttanut.
Ei+ole+tullut+mitään+jälkipuheita.
Toki+autosta+joutuu+luopumaan+halvemmalla,+mutta+toisaalta+jalkamiehenä+on+sitten+eri+neuvotteluasemassa,+kun+ei+tuo+vanhaa+vaihtoon.
Mielestäni+autonostajat+pelkäävät+aivan+turhaan+sitä,+ettei+yksityiseltä+ostettaessa+olisi+muka+kuin+se+kuuluisa+perävalotakuu.
Kyllä+näissä+kaupoissa+pätee+Kauppalaki+kaikkine+sen+virhesääntöineen,+jossa+käytetty+kaupan+kohde+myydään+siinä+kunnossa+ja+niine+varusteilla+joilla+se+myyntihetkellä+on.
On+vain+osattava+tehdä+se+kauppakirja.
Mitään+ikäloppua+autoa+ei+tietenkään+keneltäkään+voi+ostaa.
Mahdollisia+selviä+virheitä+tässäkään+saa+salata+tai+ainakaan+sanoa,+että+kunnossa+on+-+ellei+ole.+Moottoreita+voi+aina+korjata+ja+jopa+vaihtaa,+mutta+ruosteesta+on+vaikeampi+päästä+eroon.
31.01.2021 20:08
Jos+minulta+kysytään,+niin+10+vuoden+aikana+on+autoihin+kulunut+paljon+rahaa.
Olen+toki+näinä+vuosina+myös+tehnyt+muutaman+tosi+hyvän+autokaupan.+Niillä+olen+kuitannut+muita+vähemmän+hyviä+kauppoja.
Mielestäni+minulla+on+kuitenkin+ollut+varaa+siihen.
Vuoden+2011+tammikuussa+alla+oli+BMW+520D+E61+-10.
Päätin+kuitenkin+kokeilla+auton+tuomista+Saksasta,+koska+monet+olivat+asialla
äänekkäästi+elvistelleet.
Autoksi+valikoitui+-+nyt+jälkeenpäin+ajatellen+-+liian+uusi+ja+kallis+auto,+W211+200CDI.+Virheeni+oli+se,+etten+ollut+ymmärtänyt,+että+harvalla+ilman+ulkopuolista+rahoitusta+on+varaa+ostaa+hintaluokaltaan+€+35.000,-+autoa,+koska+en+tietenkään+voinut+ottaa+mitään+kotteroa+vaihdossa.
Lähes+vuosi+meni+kahden+auton+kanssa,+jolloin+toinen+autoista+seisoi+lämpimässä+tallissa+liikennekäytöstä+poistettuna.
Se+Berliinistä+runsaan+vuoden+ikäinen+Mersu+ei+tuntunut+kelpaavan+kellekään+ehkä+siksi,+että+malli+ja+moottorikin+oli+juuri+vaihtunut+-+W211/W212.
Se+Mersu+jäi+sitten+lopuksi++itselle+-+mikä+osoittautui+onnenpotkuksi.+Tämän+Mersun+vaiheita+olen+paljon+selvitellyt+näillä+palstoilla.
BMW:stä+jouduin+aika+halvalla+luopumaan+v. 2012.
Summa+summarum,+autoilun+kulut+ovat+mitä+ne+ovat,+ellei+niihin+ole+varaa,+sitten+on+vain+käveltävä.
Päivää+kohden+laskettuna,+summalla+ei+kuitenkaan+montaa+bussilippua+osteta.
29.01.2021 14:14
Myönnän+tämän,+sillä+jos+lunta+on+paljon,+siis+kinoksiksi+asti,+on+tarkkaan+katsottava+mihin+E-mersulla+ajaa,+sillä+ei+ole+mitenkään+varmaa,+että+pääsee+liikkeelle+ilman+työntöapua.
Itse+olen+pitänyt+muutamaa+kovamuovimattoa+tavaratilassa+näitä+tapauksia+varten.+Neliveto+vain+tähän+tarkoitukseen,+on+turhan+kallis.
27.01.2021 12:08
Mikä+olikaan+se+syy,+että+nämä+hyvät+laitteet+ovat+vähitellen+jääneet+pois+käytöstä?!
Etelä-Suomessakin+oli+pitkästä+aikaa++muutama+viikko+sitten+-22+pakkasaamuja.
27.01.2021 12:01
Juuri+niin,+anonyymi+25.01.2021+13:06!
Jos+auto+leasingmaksuilla+kuoletetaan+kolmen+vuoden+aikana,+niin+jäljelle+jää
kuitenkin+jäännösarvo,+mutta+se+kirjataan+yrityksessä+jo+satunnaiseksi+tuotoksi.
26.01.2021 09:42
Sellaiselle,+joka+tietää+mistä++auton+konepelti+avataan+ja+tarvitsee+autoa+vain+liikkumiseen+paikasta+toiseen,+Dacia+on+aivan+hyvä.
Saattaisi+hyvin+kelvata+minulle+mersumiehellekin,+mikäli+tarvitsisin+rahani+muuhun.
En+nimittäin+ollenkaan+usko,+että+Ranskassa+suurina+sarjoina+kootut+moottorit,+vaihteistot+tai+kytkimet+olisivat+sen+huonompia+kuin+vaikkapa+Relluihin+ja+Nissaneihin+sekä+kenties+pikkumersuihin+valmistettavat.
Ostajan+on+kuitenkin+ymmärrettävä,+että+auto+on+halvempi+valmistaa,+koska+romanialaisen+tehtaan+käyttämä+laatustandardi+poikkeaa+monen+muun+auton+vastaavasta,+koska+autojen+päämarkkina-alue+ei+ole+Saksa+tai+Ruotsi.
Näin+ollen+kulutusosia+joutuu+vaihtamaan+tai+vaihdattamaan+ehkä+vähän+useammin,+mutta+koska+osat+ovat+halpoja,+siitä+ei+liene+haittaa.
Jos+ja+kun+takuuasioista+puhutaan,+kysymys+on+vertailusta+auton+tavanomaiseen+laatuun.+Kaikkea+ei+siis+Dacian+tapauksessa+aina+voi+saada+takuuseen.
Pahin+ongelma+kaikissa+autoissa+on+korien+ruostumisherkkyys.+Jos+tästä+ei+säästetä+tai+jos+vaikkapa+maahantuoja+lisäsuojaisi+autot+Suomessa+ennen+niiden+luovutusta+eteenpäin,+auto+lienee+ominaisuuksltaan+useimmille++riittävä.
+En+usko,+että+näitä+ns.+"tiellejättämisiä"+olisi+Dacialla+sen+enempää kuin+muillakaan.
En+tiedä,+minkä+valmistajan+sähkölaitteet+tehtaalla+ovat+käytössä,+saattaa+hyvinkin+olla+joku+romanialainen.+
Tässä+päiviteltiin+Dacian+vaihtoarvoa+lukemalla+100.000+km?!
Siitä+vain+näppärä+poika+tai+tyttö+ostamaan+käytetty+auto+suoraan+myyjältä.
25.01.2021 09:26
Olenko+minä+kenties+se+nimim.+Ratin+mainitsema+kolmas+nimimerkillä+rekisteröitynyt?
Kirjoitan+toki+jonkin+verran+myös+anonyyminä.
Kortti+on+ollut+vuodesta+1964,+mutta+oma+auto+on+ollut+vasta+vuodesta+1976.+Ajokilometrejä+tähän+mennessä+tullut+yhteensä+n.+1.500.000,+eri+autoja+-+yleensä+uudehkoja+-+lähes+20+kpl+ja+vuotuinen+ajomäärä+vuodessa+nykyään+20+-+25.000+km.
Aikasemmin+ajoja+oli+työmatkan+vuoksi+enemmän.
Olen+ollut+onnekas,+sillä+yhteenajoja+ei+tosiaankaan+ole+ollut+"kop,+kop"+yhtään,+mutta+erilaisia+pienempiä+ja+suurempia+ulosajoja,+rengasrikkoja+ja+tuulilasin+rikkoutumisia+on+jonkun+verran+kyllä+ollut.
Vaimoni+ei+ole+ollut+yhtä+onnekas,+sillä+meillä+oli+hetken+omat+automme.
Hän+osui+viimeksi+toiseen+autoon+kyljittäin+alhaisessa+nopeudessa,+koska+hän+vieraalla+paikkakunnalla+ei+hoksannut+kaistojen+lukumäärää.
Ei+tullut+siitäkään+perheriitaa,+vaan+pystyin+-+kumma+kyllä+-+hallitsemaan+itseni+ja+sanoin,+että+vakuutukset+ovat+siksi+olemassa.
Tilanteet+tulevat+valitettavasti+aika+arvaamatta,+eikä+mitään+varoitusta+usein+tule.
Oikea+tilannenopeus+ja+turvaväli+ovat+riittäneet.
22.01.2021 12:47
Saa+tietenkin+ja+jopa+voi,+mutta+minkä+herran+tähden?!
Yleensä+minkään+auton+kuutonen+ei+jaksa+vetää+kunnolla+kuin+vasta+yli+satasen+nopeuksissa,+jolloin+moottorin++kierrosluku+kenties+on+n.+2.000.
Moottorin+käyttökelpoinen+kierrosluku+bensiiniautossa+asettuu+normaalikäytössä+siis+noin+2.000+rpm+ja+4.000+rpm+välille.
Vaihteistohan+on+autossa+olemassa+juuri+sitä+varten,+että+voitasiin+autoa+ajaessa+käyttää+juuri+niitä++kierroslukuja,+jossa+auton+moottori+on+parhaimmillaan.
Liian+isot+vaihteet+polttoaineen+säästämisen+toivossa+rikkovat+moottorin+ennen+pitkää++ja+moottori+lisäksi+nokeentuu,+jolloin+kulutus+kasvaa.
20.01.2021 15:53
Aivan+hyvä+selvitys,+mutta+näen+asian+kuitenkin+huonompana,+mikäli+täysin+pimeästi+tekee+työtä.
Oletan,+että+nämä+yritykset+myyvät+myös+usein+kerran+kuukaudessa+tehtävän+alvilaskelman.
Kokemus+on+nimittäin+osoittanut,+että+paperityöt+-+olivatpa+ne+kuinka+yksinkertaisia+tahansa+-tahtovat+useimmilta+itseään+yrittäjiksi+kutsuvilta+unohtua+kokonaan.
Edelleen+ei+ymmärretä,+mitkä+yrittäjän+velvollisuudet+ovat,+sillä+velvollisuudet+ovat+yleensä+oikeuksia+suuremmat.
20.01.2021 15:31
Juuri+näin+ja+se+90-malli+oli+kaksiovinen.
Ylipäätään+kaksiovisuus+oli+harvinaista+siihen+aikaan,+mutta+muistin+juuri,+että+olihan+Volvo+142/242!
20.01.2021 15:22
47 / 91