Vapaa kuvaus

Aloituksia

66

Kommenttia

1802

1. Nostan+vanhan+ketjun+esiin,+koska+asia+on+ajankohtainen+näillä+pakkasilla.Asun+yli+40v-ikäisessä+sähkölämmitteisessä+rivitalossa,+jossa+asunnon+kaikki+sähköelementit+-+paitsi+yksi+-+on+vaihdettu+uusiin+muutama+vuosi+sitten.Asunnon+edellinen+omistaja+on+nimittäin+viisaudessaan+asennuttanut+keittiöön+tuhansien+eurojen+kivitasot,+joiden+asentamiseen+ja+paikaltaan+nostamiseen+sananmukaisesti+tarvitaan+nostokurkea.Ennen+asennusta+hän+ei+ymmärtänyt+tai+ei+raaskinut+vaihtaa+ikkunan+alla+olevaa+sähköpatteria,+jonka+termostaattia+sen+viallisuuden+vuoksi+ei+voi+säätää.Sinänsä+halpaa+patteria+ei+siis+tilanpuutteen+takia+ole+mahdollista+vaihtaa+uuteen,+ilman+että+ainakin+yksi+taso+nostetaan+asennuksen+ajaksi+pois.Olen+sulkenut+tämän+vaihtoehdon+pois,+koska+termostaatti+nykyisellään+toimii,+mutta+se+on+siis+nyt+siinä+säädössä+kun+on.+Olen+metsästänyt+käytettyjä+termostaatteja+-+NOBÖ+-jopa+sähköasennuksia+tekevistä+liikkeistä,++koska+uusia+ns.+heittämällä+sopivia+ei+enää+ole+kaupan.+Teoriassa+säätimen+paikalle+koloon+voi+tietenkin++asentaa+minkä+termostaatin+tahansa,+vaikka+sitten+"pinta-asennuksena+-+mutta+tämä+vaikuttaa+vähän+kotikutoiselta.Saako+Sorttiasemilla+ns.+sähköromua+edes+käydä+"tonkimassa"?
  2. Kysymys+ei+ole+matkustamon+lämmöstä,+vaan+siitä,+että+auton+moottorin+tulisi+mahdollisimman+nopeasti+saavuttaa+käyntilämpönsä.Tämä+aamuna+mittari+näytti+-16+astetta.Lämmitin+autoa+ennen+lähtöä+Webastolla+n.+20+minuuttia.+Auton+keula+on+peitetty+suojalla+ja+lähdin+Helsingistä+ajamaan+kolmostietä+kohti+Riihimäkeä.Aluksi+kaupunkiajossa+lämpö+ei+edes+noussut+tapista.Rajoituksen+ollessa+80+km/t+lämpö+pysytteli+edelleen+itsepäisesti+lukemissa+60-75+astetta.+Vasta+Kolmostien+ja+Kehä+III:n+risteyksen+jälkeen+saa+pohjoiseen+päin+ajaa+100+km/t.+Silloin+olin+ajanut+n.+20+km.Laitoin+vakkarin+lukemaan+110!Vasta+kun+olin+lähdöstä+ajanut+35+km+-+siis+n.+15+km+lisää+sitä+"sataakymppiä",++veden+lämpötila+nousi+n.+88+asteeseen,+mikäli+mittarilukemat+ovat+oikeita.+Sen+jälkeen+käyntilämpö+pysyy,+eikä+putoa.Jos+dieselmoottori+lämpiää+näinkin+hitaasti+ja+koko+päivän+näillä+pakkasilla+ajelee+vain+kaupunkiajoa,+voi+helposti+käydä+niin,+ettei+moottori+siis+koko+päivänä+saavuta+käyntilämpöään.+Tätä+ei+voi+pitää+hyvänä+asiana.Autossani+on+A9-automaatti+ja+hyvä+vääntö,+joten+moottori+käy+vain+1300+-+1400+rpm+mainituilla+nopeuksilla.+Polttoaineen+kulutus+muodostuu+suuremmaksi,+eikä+moottorikaan+pitäne+siitä.Ymmärrän,+että+moottori+olisi+lämmennyt+vielä+hitaammin,+mikäli+keula+olisi+ollut+vapaa?Oletan+edelleen,+että+92-asteen+termostaatti+saattaisi+auttaisi+asiaa,+mutta+edellyttäisi+osien+jatkuvaa+vaihtamista+vuodenajan+mukaan,+joten+peittäminenon+yksinkertaisempaa.Auton+moottorin+voi+toki+itse+ajaa+lämpimäksirajoittamalla+automaatin+vaihtamista+käyttämällä+vaikka+2000+rpm-lukemia,+mutta+harva+autoilija+suhtautuu+autoonsa+ja+sen+ominaisuuksiin+näin+teknisesti.Mitä+me+dieselautoilijat+opimme+tästä?Peittoa+keulalle+vaan!
  3. Sellaiselle,+joka+tietää+mistä++auton+konepelti+avataan+ja+tarvitsee+autoa+vain+liikkumiseen+paikasta+toiseen,+Dacia+on+aivan+hyvä.Saattaisi+hyvin+kelvata+minulle+mersumiehellekin,+mikäli+tarvitsisin+rahani+muuhun.En+nimittäin+ollenkaan+usko,+että+Ranskassa+suurina+sarjoina+kootut+moottorit,+vaihteistot+tai+kytkimet+olisivat+sen+huonompia+kuin+vaikkapa+Relluihin+ja+Nissaneihin+sekä+kenties+pikkumersuihin+valmistettavat.Ostajan+on+kuitenkin+ymmärrettävä,+että+auto+on+halvempi+valmistaa,+koska+romanialaisen+tehtaan+käyttämä+laatustandardi+poikkeaa+monen+muun+auton+vastaavasta,+koska+autojen+päämarkkina-alue+ei+ole+Saksa+tai+Ruotsi.Näin+ollen+kulutusosia+joutuu+vaihtamaan+tai+vaihdattamaan+ehkä+vähän+useammin,+mutta+koska+osat+ovat+halpoja,+siitä+ei+liene+haittaa.Jos+ja+kun+takuuasioista+puhutaan,+kysymys+on+vertailusta+auton+tavanomaiseen+laatuun.+Kaikkea+ei+siis+Dacian+tapauksessa+aina+voi+saada+takuuseen.Pahin+ongelma+kaikissa+autoissa+on+korien+ruostumisherkkyys.+Jos+tästä+ei+säästetä+tai+jos+vaikkapa+maahantuoja+lisäsuojaisi+autot+Suomessa+ennen+niiden+luovutusta+eteenpäin,+auto+lienee+ominaisuuksltaan+useimmille++riittävä.+En+usko,+että+näitä+ns.+"tiellejättämisiä"+olisi+Dacialla+sen+enempää kuin+muillakaan.En+tiedä,+minkä+valmistajan+sähkölaitteet+tehtaalla+ovat+käytössä,+saattaa+hyvinkin+olla+joku+romanialainen.+Tässä+päiviteltiin+Dacian+vaihtoarvoa+lukemalla+100.000+km?!Siitä+vain+näppärä+poika+tai+tyttö+ostamaan+käytetty+auto+suoraan+myyjältä.