Kumpi on parempi Skooda vai Wartburg?

Anonyymi

Warrehan on legendaarinen merkki, ja Skoodan kestävyydestä en tiedä

23

777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikki "itäautot" ovat yli 30 vuotta vanhoja, joten ovathan ne jäljellä olevat kaikki kestäviä. Entisöitäväksi ottaisin ehkä ennemmin Wartburgin etenkin farmarina kuin jonkun Skoda 120 L:n, joka kuitenkin on edelleenkin aika mitäänsanomaton.

      Wartburgin farmarissa hämmästyttävät sen huimat sisätilat ja huima bensankulutus. ; )

    • Niin, Skodaltahan tuli vuonna 1964 uusi korimalli 1000 MB, jossa myös auton voimansiirtoa oli muutettu sen ajan henkeen. Ajo-ominaisuuksissa ja polttoaineen kulutuksen määrässä se pesi sen aikuiset 311 - Warret - sekä ne uudemmatkin 312 - mallit mennen tullen.
      Samoihin aikoihin lännessä esitelty oli Renault 8 ja Simca 1000 ja muutama muu. Näitä takamoottoriratkaisuja ei muutaman vuoden jälkeen käyttänyt juuri kukaan muu, kuin Skoda ja VW.
      Miten olisi käynyt, mikäli tehdas 1964 olisi tyytynyt kehittämään silloista Octavia-mallia?
      En muista auton jousitus- ja jarruratkaisuja, mutta tuskin ns. levyjä oli missään kulmassa. Sen 1200 m3 moottori oli myös jo vanhempaa perua.
      En myöskään tiedä, oliko 1000MB:ssä esitelty moottori jo ns. OHC . Kampiakselikin lienee ollut tuettu vain kolmella eikä viidellä runkolaakerllia?
      Kertokaa asiaan enemmän perehtyneet.
      Kävin muuten muutama vuosi sitten Eisenachissa Wartburgin tehdasmuseossa,
      joka sananmukaisesti on Wartburg-nimisen linnan kupeessa. Siellä voi nähdä kuinka W353:n keulalle sovitettu Renaultin 1289 m3 moottori. On kaksi versiota, pitkittäin ja poikittain asennettu. Molemmat mahtuivat ns. "heittämällä" sillä tilaa oli.
      Nämä jäivät prototyypeiksi, sillä Warreahan sai lyhyen aikaa ostaa VW-Polon 1,1 m3 -moottorilla, mutta rungollinen auto olisi ollut liian painava näihin kuutioiltaan isompiin voimanlähteisiin.

      • Anonyymi

        -70 luvun lopulla myös Skoda kokeili moottorin asentamista eteen. Veto oli takapyöriin, huhutaan myös etuvetoisesta ratkaisusta. Osat olivat käsittääkseni Renault 12 autosta.

        Myöhemmin Skoda sovitti Zastavan moottori-vaihteiston. Tämä oli etuvetoinen.

        Prototyypiksi nuo jäivät, ensimmäinen tuotantoon yltänyt oli Favorit.


      • Vielä Favoritissakin kummitteli Skodan antiikkinen kolmirunkolaakerinen työntötankokone, jonka melkeinpä ainoa parannus oli valurautaisen sylinterikannen muuttaminen alumiiniseksi, joka sekään ei käytössä ollut parannus.

        Aika käsittämätöntä, kuinka sosialismissa eivät autotehtaat saaneet myyntivoittojaan kierrätettyä tuotekehitykseen, vaan kaikki meni "muualle".


      • Anonyymi

        Esim Porshe käyttää edelleen takamoottoriratkaisua.


    • Anonyymi

      Parempi vaihtoehto ois kun tuommoiset kirjoittelijat pysyis kommenteineen muualla.

      • Anonyymi

        Joo vaan olihan nuo pala historiaa. Nyt on itäautot kadonneet lähes kokonaan.
        Towerituotteita täällä ei ole jäljellä kuin Toyota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo vaan olihan nuo pala historiaa. Nyt on itäautot kadonneet lähes kokonaan.
        Towerituotteita täällä ei ole jäljellä kuin Toyota.

        Tarkoitit kai skooda, se itäautojen helmi Neuvostoliiton vasallivaltiosta eli Tsekkosslovakiasta.


      • Anonyymi

        Paljastit oman tietämättömyytesi.
        Ellet tiedä mikä on OHC, DOHC tai OHV - etkä ymmärrä, mitä tarkoitetaan kolmella tai viidellä runkolaakerilla tuetulla kampiakselilla, niin olet itse väärällä palstalla.
        Nykyisin kaikki kampiakselit on tuettu viidellä, koska nykyisin käytetyt moottorien pyörimisnopeudet edellyttävät hyvää laakerointia.
        Ota yhteyttä palstan tukeen, niin löydetään yhdessä sinulle oikea palsta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljastit oman tietämättömyytesi.
        Ellet tiedä mikä on OHC, DOHC tai OHV - etkä ymmärrä, mitä tarkoitetaan kolmella tai viidellä runkolaakerilla tuetulla kampiakselilla, niin olet itse väärällä palstalla.
        Nykyisin kaikki kampiakselit on tuettu viidellä, koska nykyisin käytetyt moottorien pyörimisnopeudet edellyttävät hyvää laakerointia.
        Ota yhteyttä palstan tukeen, niin löydetään yhdessä sinulle oikea palsta.

        Paras aito Skoda oli se 60 luvun takavetoinen etumoottorinen, sitten kun 1000 MB takatuuppariksi muuttui oli surkea kapistus ja vielä se 120 takatuuppari yhtä surkea..


    • MÄ EHKÄ OTTASIN WARTBURGIN 353 TOURIST JA SKODA 120LS...

    • MOLEMMAT OMIA SUOSIKKIA

    • OIS KIVA ISTUU MOLEMPIEN KYYDEISSÄ JA SIT MM WARTBURGIN 353 TOURIST JA SEDAN MALLIT

      • Anonyymi

        Olihan ne aikoinaan aivan autoja paikallaan. Sedanilla tuli ajeltua useampi vuosi, kunnes se meni lunastukseen. Seuraava oli Tourist malli, joka oli lastenvaunujen kanssa sopiva. Ei tarvinnut purkaa mitään, sen kun työnsi kasaan taitettuna peräkonttiin. Tilaa jäi vielä tavaroille. Nostalgisin oli vanha 311 malli isoilla pyörillä ja rattivaihteella. Sellaisen olisi taas kiva saada ajoon. Ajo-ominaisuudet surkeat, mutta sisusta luksusta. Muutenkin tyyliä kuin idän Cadilacilla.
        Tosin, eihän noita nykyautoihin voi verrata.


    • OIS KIVA JOS JOLLAKIN KAVERINI SERKULLA OIS 353 TOURIST JA 353 SEDAN

      • Anonyymi

        Jos joskus noitten kyydissä olisit ollut, ei kaipaa enää moisia kapistuksia, elämässä on muutakin murhetta aivan tarpeeksi.


    • Anonyymi

      Hei trolli, missäs myydään uusia Wartburgeja?

      • Anonyymi

        353 tourist favorit samara ja 2107 noiden kyytiin kun pääsis


    • WARTBURGIN KYYDISSÄ OIS KIVA OLLA JA SIT SKODA 120 JA FAVORIT MALLIEN

    • Anonyymi

      Uusi Skoda voittaa vanhat Škodat. Osta vaikkapa Kamiq.

    • Anonyymi

      Joo joka ikisessä vertailussa Skoda kuin Skoda päihittää vertailtavana olleen Toyotan, yleensä vielä reilusti. Joten jos warre on lähellä Skodaa joidenkin mielestä, niin ohhoh Toyotat tulevat siis kaukana warrenkin perässä.

      Huomioiden vielä, ettei warreja ole tehty sitte 1980 luvun lopun, niin aika huonoissa kantimissa nuo Toyotat ovat. Menevät hän ne itäautoluokassa hyvin towereille kaupaksi.

    • Anonyymi

      Wartburg on edelleen parempi, varsinkin jos verrataan nykyisiin Skodiin.

    • Anonyymi

      Molempi parempi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      81
      3298
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      88
      2893
    3. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2289
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      85
      2119
    5. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      51
      2109
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1727
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1696
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1667
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      263
      1544
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1479
    Aihe