Vapaa kuvaus

Aloituksia

67

Kommenttia

1809

  1. Annetut tiedot ovat vähän puutteelliset, enkä tiedä onko minusta tähän
    apua.
    Tulliselvityksen voi tietenkin myös itse tehdä Hangossa, mutta
    helpommalla selviää, jos apunaan käyttää huolintaliikettä, esim.
    Oy Victor Ek Ab.
    Jos kuitenkin päätät tehdä itse, niin näillä pääset alkuun:
    Auto toimitetaan Hangon satamaan kenties kontissa.
    - Mikäli Hangon satama on lähettänyt sinulle laskun, se tietenkin
    maksetaan heille. Mikäli pankkitili on ulkomailla, kyse saattaa olla rahdista.
    Varmista, että maksu siinä tapauksessa menee oikeaan paikkaan.
    Hangon satama laskuttaa kontin purkamisesta ja auton varastoinnista
    aiheututuvia kustannuksia satamassa ennen tulliselvitystä.
    Tulliselvitysaikaa oli aikaisemmin 20 pv, mutta tämä on voinut muuttua.
    - Jotta Tulli Hangossa voi ottaa auton käsittelyyn, tarvitaan varustamon
    tai sen edustajan antama luovutuslupa. (Voi hyvinkin olla sama mainittu yritys)
    - Luovutuslupa annetaan, mikäli auton rahti laivayhtiölle on maksettu.
    - Tullissa tarvitaan kauppalasku alkuperäisenä, mahdollisesti myös siirretty alkuperäinen merirahtikirja, mikäli sellainen lähtösatamassa on kuljetusta
    varten laadittu.
    - Tulli laskee tullin määrän perustuen tuontitavaran ns. CIF-arvoon.
    He lisäävät siihen arvonlisäveron 25,5%.
    Käteisasiakkaat joutuvat maksamaan tullin ja alv:n ennen, kuin auton saa
    haltuunsa.
    - Mikäli auton merkki ja malli on tyypitetty Suomessa, autoveron laskeminen saatetaan jo tehdä Hangon tullissa, mutta jos asia vaatii lisäselvitystä, niin
    jossain muussa tullin yksikössä.
    Huomaa, että huolintaliikkeen käyttö voi olla hyödyllistä, mutta on siis
    maksullista.
    Ehkä saat vaikkapa viikon maksuaikaa tullimaksuja varten, koska a.o. liike
    on Tullin luottoasiakas.
    Autoverotus on hoidettava muutaman päivän aikana, mutta autoverolle saa kohtuullisesti maksuaikaa.
    Onnea matkaan!

    Nimim. Asioiden kanssa joskus puuhatellut.
  2. Välillä törmää autokaupan ulkopuolellakin sellaisiin palveluntarjoajiin,
    jotka eivät ymmärrä, että ostavat asiakkaat ovat niitä ikäviä kiusanhenkiä,
    jotka mahdollistavat toiminnan ja maksavat heidän palkkansa.
    Loppupeleissä ostajat maksavat koko baletin.