Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ZJJ
profiilit
ZJJ
ZJJ
Vapaa kuvaus
Aloituksia
67
Kommenttia
1809
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Arveletko siis edellinen, ettei Sakan hallitus olisi valinnut tehtävään
parasta tai sopivinta ja että sinun neuvojasi tai näkemyksiä tässä
kaivataan?
Olkaa varovaisia, millä lailla yhtä sun toista täällä julkisesti moititte!
Voi olla, että haastemies alkuillasta soittaa ovikelloa!
24.09.2025 11:18
Se 1.000,- viiden vuoden kuluttua 10% vuosikorotuksulla ei ole 2.000,-
On muuten € 1.610,51 jos lasket oikein.
24.09.2025 11:08
Ihmettelen kirjoittajaa, jonka mielestä autovakuutukset ovat tar-
peettomia!
En pidä niitä vakuutuksia edullisina itsekään, mutta olen perheellisenä
siinä käsityksessä, että vahinkotilanteessa syyttömänä osapuolenakin
häviää enemmän, ellei ole huolehtinut itsensä ja oman autonsa vakuut-
tamisesta.
Jos siinä hätäkässä vaikka lennät ulos autosta, on aika varmaa, että
vastapuolen liikennevakuutus korvaa sinulle koituneen vahingon vain
minimitasolla.
Mitään erityishoitoa ei siihen piikkiin kannata odottaa.
23.09.2025 10:54
Nyt pitäisi kyllä ensin tietää, mistä kohdasta sen "miinuksen" lasket!
Kurssi on tänään vain n. 25% siitä mitä se oli n. 2.5 v sitten.
Eli jos uskoo autokaupan elpymiseen, on tankkaamisen aika.
22.09.2025 10:48
2025.09.19 18:44:11
Se ei ole noin helppoa.
Parhaaseen tulokseen pääsee, jos löytää vastaavanlaisia tapauksia,
jossa vastaavanlainen kanne on menestynyt.
Paikkaansapitämättömän tiedon levittäminen - vain esimerkkinä.
Lakikohtia on valitettavasti useampiakin sopivia.
Myönnän, että se on valittava tarkasti.
Toistan, että kaikki perustuu siihen pitävään näyttöön.
Omat lakiopintoni ovat 50 vuoden takaa, mutta lain periaatteet ovat
vielä samat kuin silloin, mutta minun varaani ei silti paljoa kannata
laskea.
20.09.2025 09:47
Miksi vaativassa asemassa oleva Petri Poukkula ei näytä tietävän, että käy-
tetty irtain on aina tapana myydä siinä kunnossa ja niine varusteineen, jotka
sillä irtainta viimeksi esitellessä oli?
Näin ollen, mikäli asiaa lähdetään tulkitsemaan tiukasti, voidaan kenties osoit-
taa, ettei ostaja ostotilanteessa käynyt ostettavaksi tarjottua autoa huolelli-
sesti lävitse.
Hän ei esim. huomaa hattuhyllyn tai muun alkuperäisvarustukseen verrat-
tavan varusteen puuttumista.
Vilpitön myyjä tosin ilmoittaa ostajalle, että huomasitko hattuhyllyn puut-
tumisen?
No miksi hattuhylly puuttuu?
Siksi, että edellinen omistaja on unohtanut sen autotalliinsa, eikä asiaa autoa vastaanottaessa ole huomattu.
Mielestäni vilpittömässä mielessä toimiva myyjä toki korjaa puutteen ja hankkii puuttuvan hattuhyllyn, mutta ei ole sitä velvollinen tekemään, koska kysymyk-
sessä oli käytetty auto - ei uusi!
23.08.2025 12:53
Kun lukee, niin huomaa, että useat kirjoittajat omaavat tosi puutteelliset
tiedot lainsäädännöstä noin yleisellä tasolla.
Lainsäädännön alkeet opitaan tosin peruskoulussa, mutta asioiden laajempi
hallinta tulee vasta käymällä kouluja lisää ja oilemalla alan töissä.
Siksi lakiasioiden puutteellisella ymmärryksellä ei juurikaan kannata aukoa
päätään edes täällä.
23.08.2025 11:49
Vanha tosiasia on, että ns. "kuluja" voi aina pyytää, mutta järkevä ostaja ei niitä
maksa!
10.06.2025 10:57
Hyvä, että Kuluttajansuoja lopultakin puuttuu näihin käytettyjen autojen
kaupassa ilmeneviin epäkohtiin!
Minullekin - käteisostajalle - tuputettiin väsymiseen saakka n. kuukausi
sitten näitä turvia ja annettiin vielä ymmärtää, miten "tyhmä" asiakas olen,
kun en muka ymmärrä asiaa!
Auton vakuutuksetkin olisi siltä istumnalta pitänyt siirtää heidän yhteis-
työkumppanilleen, vaikka yritin inistä, että perheessämme on muutakin vakuutettavaa kuin auto!
Oli tarpeen nousta ns. takajaloille ja suuttua!
10.06.2025 10:33
Kiitos nopeasta vastauksesta!
Asia on ajankohtainen itselleni, koska voisin skipata hybridit kokonaaan.
Markkinoille yhtäkkiä tulleet n. € 30.000,- hintaluokassa olevat leasingpalau-
tukset ovat sekoittaneet pakan.
Niiden ajosuorite voi olla vähäinen, jopa alle 50.000 km.
On jopa paljon valittavaa, Teslan mallit ja esim. ID4.
27.03.2025 10:32
Jatkan, vaikka edellinen kirjoitus on viime syyskuulta.
Viime syksynä oli vielä laajoja tietöitä Kaunasin ja Puolan rajan
välillä. Kenties ne ovat valmistumassa kaudeksi 2025?
Via Balticalla kannattaa pysähtyä ainakin Puolan Bialystokissa
sekä Liettuan Vilnassa, vaikka se on hieman syrjässä suorasta
reitistä. Vilnaan vie hyvä tie pohjoisesta käsin.
Molemmissa on suuret Raatihuoneen torit.
Ymmärsin, että huoneen olette saaneet varatuksi edellisenä iltana.
Itse olemme toistaiseksi ns. varman päälle lyöneet kaikki yöpymiset
kiinni jo ennen lähtöä.
Suunnitelmia kuin ei silloin juurikaan ole mahdollista muuttaa.
Lupaamme kokeilla Teidän tapaanne seuraavalla matkalla., koska se on
mahdollista.
24.02.2025 15:37
Katsoin aivan mielenkiinnosta, minkälaisia autoja liike noin yleensä myy.
Jos kaikki myytävät autot ovat satojatuhansia ajettuja, niin miten
ylipäätään ostajana voi luulla, että ne kaikki ovat ehjiä?
Ehdotat asian viemistä ns. "leivättömän pöydän" ääreen.
Vaikuttaa, ettet ollenkaan ole kuullut, paljonko oikeudenkäyminen
Suomi-nimisessä maassa maksaa.
Ns. oikeudessa pitävän näytön hankkiminen maksaa jo maltaita.
Oikeudessa kun mikään "luuleminen" auta.
Aloita Kuluttajariitalautakunnasta, vaikka epäilenkin, etteivät hekään
paljoa asiassa voi auttaa.
19.02.2025 08:43
Annetut tiedot ovat vähän puutteelliset, enkä tiedä onko minusta tähän
apua.
Tulliselvityksen voi tietenkin myös itse tehdä Hangossa, mutta
helpommalla selviää, jos apunaan käyttää huolintaliikettä, esim.
Oy Victor Ek Ab.
Jos kuitenkin päätät tehdä itse, niin näillä pääset alkuun:
Auto toimitetaan Hangon satamaan kenties kontissa.
- Mikäli Hangon satama on lähettänyt sinulle laskun, se tietenkin
maksetaan heille. Mikäli pankkitili on ulkomailla, kyse saattaa olla rahdista.
Varmista, että maksu siinä tapauksessa menee oikeaan paikkaan.
Hangon satama laskuttaa kontin purkamisesta ja auton varastoinnista
aiheututuvia kustannuksia satamassa ennen tulliselvitystä.
Tulliselvitysaikaa oli aikaisemmin 20 pv, mutta tämä on voinut muuttua.
- Jotta Tulli Hangossa voi ottaa auton käsittelyyn, tarvitaan varustamon
tai sen edustajan antama luovutuslupa. (Voi hyvinkin olla sama mainittu yritys)
- Luovutuslupa annetaan, mikäli auton rahti laivayhtiölle on maksettu.
- Tullissa tarvitaan kauppalasku alkuperäisenä, mahdollisesti myös siirretty alkuperäinen merirahtikirja, mikäli sellainen lähtösatamassa on kuljetusta
varten laadittu.
- Tulli laskee tullin määrän perustuen tuontitavaran ns. CIF-arvoon.
He lisäävät siihen arvonlisäveron 25,5%.
Käteisasiakkaat joutuvat maksamaan tullin ja alv:n ennen, kuin auton saa
haltuunsa.
- Mikäli auton merkki ja malli on tyypitetty Suomessa, autoveron laskeminen saatetaan jo tehdä Hangon tullissa, mutta jos asia vaatii lisäselvitystä, niin
jossain muussa tullin yksikössä.
Huomaa, että huolintaliikkeen käyttö voi olla hyödyllistä, mutta on siis
maksullista.
Ehkä saat vaikkapa viikon maksuaikaa tullimaksuja varten, koska a.o. liike
on Tullin luottoasiakas.
Autoverotus on hoidettava muutaman päivän aikana, mutta autoverolle saa kohtuullisesti maksuaikaa.
Onnea matkaan!
Nimim. Asioiden kanssa joskus puuhatellut.
05.02.2025 17:20
Kun valtaosa autonostajaista ymmärtäisi tämän edellisen !
Myyjäliikkeen tulisi lisäksi olla soliidi, lue: vakaavarainen!
Miksi?
Siksi että se erimielisyystilanteessa kykenisi laillisista velvoitteis-
taan.
Ottakaa ostajat ennen kauppaa selvää, onko kyse edes osakeyh-
tiöstä.
Toiminimellä on myyjän kanssa yhteinen - yleensä laiha lompakko.
31.01.2025 13:43
Ennen Kuluttajansuojalain voimaantuloa v. 1978 kaiken irtaimen sekä osto että myynti oli paljon helpompaa. Tarjontakin oli paljon vähäisempää.
Kaupan kohde - oli se siis mikä tahansa irtain - myytiin siihen aikaan poikkeuk-
setta siinä kunnossa ja niine varustuksineen, jotka sillä kaupantekohetkellä oli.
Uudemmat yksilöt olivat hinnakkaampia ja vanhat kenties halpoja - selvä asia!
Kaupanteon jälkeen ei marinaa juuri kuultu, sillä jokainen autojen ominaisuuk-
sia tuntematonkin ostaja ymmärsi, ettei ollut uutta ostamassa.
Nyt on siis toisin.
Ei ymmärretä, mitä ostetaan, eikä tiedetä, että ostohinnan lisäksi auton kunnossapito etenkin ns. kaupallisin ehdoin on arvokasta.
Vikoja siunaantuu aivan jokaiseen käytettynä ostettuun autoon ennemmin
tai myöhemmin.
26.01.2025 09:48
Sellaisenaan ikävää, ettei kauppa-asioita hoideta siten kuin kuuluisi.
Puheestasi - edellinen kirjoittaja - päätellen, et lainkaan näytä olevan
perillä siitä, mitä oikeudenkäyminen Suomessa maksaa.
Näytön on lisäksi oltava vahva.....
Niin, mikä näyttö?
23.01.2025 09:39
Välillä törmää autokaupan ulkopuolellakin sellaisiin palveluntarjoajiin,
jotka eivät ymmärrä, että ostavat asiakkaat ovat niitä ikäviä kiusanhenkiä,
jotka mahdollistavat toiminnan ja maksavat heidän palkkansa.
Loppupeleissä ostajat maksavat koko baletin.
20.01.2025 17:01
Fiathan on iso konserni.
Valmistavat laivan ja junankin moottoreita, joten autobusiness ei ole niin
suurta.
Joskus on ihmetelty sitä Fiatin aikanaan tekemää Lada - kauppaa.
Lieneekö ollut kannattava?!
Elleivät he olisi kauppaa tehneet, sen olisi kuitenkin tehnyt joku muu.
Oli lisäksi asemoitunut pienien kotteroiden valmistajiksi, joten uudemmat,
isommat teknisetkin mallit, 131 Mirafiori ja 132 eikä edes 130 houkutelleet
ostajia.
Kuulin lisäksi aivan äskettäin, että nykyisiin liikenteessä oleviin Fiateihin
varaosien saatavuus on tuskan takana - tilattava milloin mistäkin - ns.
"random-merkki" kun on.
11.01.2025 10:06
Hyvä edellinen kirjoittaja!
Mitä haluat sanoa tällä?
Lisäksi huudat, koska käytät isoja kirjaimia!
11.01.2025 09:29
Ei muiden asioita paljoa kannata miettiä!
Elämä on kuitenkin valintoja täynnä.
Aina ei jälkeenpäin katsottuna ole tehnyt parhaita valintoja.
07.01.2025 09:53
1 / 91