Miksi autossa on parkkivalot?

Anonyymi

Kyllä, me tiedämme sen oikein hyvin, mutta mielenkiinnosta kysymme, tietääkö muut ? Parkkivalojen käyttö on erittäin kirjavaa käytännössä.
Tässä olisi autonvalmistajille pari hyvää vinkkiä. Kun te koko ajan teette autoista niin automaattisia, ett' kohta itsestään ohjailee, niin tehkääpä sellaiset ominaisuudet autoihin, että kun auto seisoo, niin se osaisi itse vaihtaa ajovalot parkkivaloihin sekä lisäksi osaisi itse vaihtaa kaukovalot lähivaloihin vastaan tulevien kanssa ja sitten taas takaisin kaukovaloihin.
Parkkivaloja käytetään väärin tai ei käytetä ollenkaan. Moni ajaa ajovalojen asemesta vain parkkivaloilla, koska luulee siten säästävän jotain. Mutta ylivoimaisin tietämättömyys koskee parkkivalojen käyttöä silloin, kun auto on pysähdyksissä. Yksi sadata ymmärttä laittaa silloin aprkit päälle. Sama koskee ammatti autoilijoita,joiden autot seisoon pitkän aikaa kuormia purkaessa tai lastatessa. Yksikään ei tajua laittaa parkkeja pääle tai tietysti eivät sammuta moottoria, koska on ylivoimaisen vaikeaa kääntää virta-avaimesta. Tämä tyhjäkäyttö on maan tapa, eli kaikki käyttää tyhjää ja harvempia sammuttaa. Mitä varten autoissa on parkit, jos niitä ei kerran käytetä. Osaiskohan joku valiasta asiaa ilman sarvia ja hampaita ?

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen samaa mieltä aloittajan kanssa siitä, että jos pimeällä pysäköi tai vaikkapa
      vain pysähtyy tien reunaan matkustajien ottamista tai jättämistä silmälläpitäen,
      tai jonkun muun syyn vuoksi, kuskin kuuluisi kyllä vaihtaa ns. pysäköintivaloille eli "parkeille", jotta vastaantuleva voisi ymmärtää, ettei auto liiku, vaan on syystä
      tai toisesta pysähtynyt.
      Automaattinen valojen vaihtaminen, jota aloittaja perää, olisi mahdollilinen toteuttaa vaikkapa siten, että jos joku auton ovista on auki, valot menevät
      parkeille.
      Nykykäytännölle saattaa kuitenkin olla joku muukin syy.
      En muista, että tätä edes autokoulussa mitenkään olisi tähdennetty, mutta minun tapauksessa kortinajosta on jo aikaa.

      • Anonyymi

        Aha, että siitä seikasta vastaantulija ymmärtää että auto ei liiku kun siinä on parkit päällä.

        AP:lle, minä ajan parkeilla päiväsaikaan, ja säästän reilun satasen vuodessa kun ei tarvitse vaihdattaa ajovalopolttimoita niin tiheästi. Ja GM debytoi automaattiset pitkät/lyhyet (automatic high-beam headlights) nimeltään Autronic Eye 1950 luvun alussa, nykyisin varsin monessa paremman luokan autossa on tämä toiminne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      83
      3489
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      89
      2948
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      55
      2426
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      42
      2338
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      88
      2162
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1757
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1726
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1697
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      284
      1628
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1509
    Aihe