Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Höpölöpsis
profiilit
Höpölöpsis
Höpölöpsis
Vapaa kuvaus
Aloituksia
35
Kommenttia
3230
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
>+Eihän+me+olla+mitään+historia-+ammattilaisia.
Kerrankin+myönnät.+Kuitenkin+vetoat+aina+"hengelliseen+tutkinukseen",+mutta+joudut+myöntämään,+että+oikea+historiantutkimus,+jota+ette+itse+hallitse,+kertoo+lopulta+asioiden+oikean+laidan.+
>+Ne+mitä+joudutaan+myöntämään,+eivät+kuitenkaan+ole+fataalisia+kirkolle.
Onhan+se+aika+fataalista,+kun+ensin+valehdellaan+(tälläkin+palstalla+suhteellisen+hiljattain),+että+Smith+ei+nainut+muita+kuin+Emmaa,+mutta+sitten+joudutaan+myötämään+antien+"panettelut",+että+kyllä+hän+harrasti+ihan+oikeaa+seksiä+"vaimojensa",+kavereidensa+vaimojen+ja+kasvattityttönsä+kanssa.+
>+Kirkko+on+joutunut+korjaamaan+suhtautumistaan+moniavioisuuteen,+mustiin+ja+naisiin+ja+homoihin+jne.+Mutta+turha+sillä+on+mestaroida.+Heikkoudet+ovat+muuttuneet+vahvuuksiksi.+
Eli+kirkko+on+joutunut+myöntämään+olleensa+totaalisesti+väärässä.+Millä+tavalla+se+on+vahvuus?
16.04.2019 07:35
Sanoinko+minä,+että+nuo+naistutkijat+on+erotettu?+Kerroin+aiemmista+tapauksista,+joissa+tutkijoia+jopa+erotettiin.+Noiden+kohdalla+oli+kysymys+sellaisesta+pannaanjulistuksesta,+että+heillä+ei+ollut+lupa+puhuttua+mitään+palkitusta+kirjastaan+eikä+sen+aiheista.+
Voisit+ihan+itse+tutkia+asiat+niin+ei+tulisi+noita+aiheettomia+valehtelusyytöksiä!
Sinä+odotat+kunnon+apologiaa+eli+Kim+Jong-unin+selityksiä.+Niinpä+tietysti.+Uskot+niihin+jo+etukäteen,+olivatpa+ne+miten+ottoja+tahansa!+Abrahamin+kirja+on+ilmiselvää+petosta.+Se+on+jo+tutkittu.+Ihan+sama+kuin+odottaisit+todisteita+että+kuussa+on+käyty.+Eräsn+profeettanne+nimittäin+sanoi,+että+ihminen+ei+tule+koskaan+pääsemään+kuuhun.+Eihän+profeetta+voinut+väärässä+olla,+joten+kuussa+käynnit+ovat+NASAn+ja+tiedotusvälineniden+huiputusta.+Ehkä+haluat+tutkia+kuuletojakin+"hengellisesti".
16.04.2019 07:28
Ulkopuolisena+olen+hyvä+arvioimaan+sitä,+puolueettomampi+kuin+esim.+evankelisluterilainen,+koska+itse+en+kuulu+mihinkää+kirkkokuntaan.+Lutku+voi+jopa+tuomita+sinut+ikuiseen+kidutukseen+(eivät+kaikki),+mutta+minä+en.
16.04.2019 07:20
Mutta+oppihan+syntyi+lusteista.+Moninaintiopin+Smith+kehitteli+ystäviensä+avustuksella+jäätyään+housut+kintuissa+kiinni+ottotyttärensä+Fanny+Algerin+paneskelusta+öisessä+heinäladossa.+Mormonismin+alkuaikojen+irstailijoita+ei+rangaistu.+Nykyisin+laki-+ja+imagosyistä+moninainti+on+kielletty,+mutta+se+on+kuitenkin+ikuinen+periaate,+joka+ei+ole+ympäristön+vuoksi+tällä+hetkellä+voimassa.
16.04.2019 07:18
Kyllä+minä+luotan+enemmän+ihmisjärkeen+kuin+Smithin+alapään+halujen+tuotoksiin.+Jumala+antaa+rukouksissa+vastauksen+kuin+ihmisjärkikin,+että+Smithin+oppi+on+vaarallista+ja+vie+ihmiseltä+sydämen.
16.04.2019 07:15
Ja+olen+liioittelematta+jo+ainakin+miljoona+kertaa+korostanut,+että+olen+negatiivinen+ateisti+eli+pidän+Jumalan+olemassaoloa+mahdollisena.
15.04.2019 20:04
En.
15.04.2019 20:02
Onhan+Jeesuksen+nimessä+niin+paljon+voimaa,+että+olette+varastaeet+sen+kirkkonne+nimeen+toisesta+uskonnosta.
Maalliset+on+tutkittava+maallisesti.+Smith+teki+niin+hirveän+paljon+maallisia+mokia,+että+hän+on+menettänyt+uskottavuutensa.+
Onko+ruis+lintujen+ruokaa?+Käänsikö+Smith+hieroglyfejä+oikein?+Oliko+Smithillä+oikea+käsitys+intiaanien+alkuperästä?+Onko+uskottavaa,+että+henkilö,+joka+jäi+housut+kintuissa+kiinni+ottotyttärensä+paneskelusta,+olikin+saanut+tähän+käskyn+Jumalalta+lisääntymismielessä,+mutta+ei+kuitenkaan+lisääntynyt?
Ollin+sekoilut+ovat+ymmärrettävissä+vain+psykologisessa+mielessä.+Kun+ihminen+todella+haluaa+uskoa+johonkin,+hän+uskoo,+vaikka+kaikki+tosiasiat+puhuvat+vastaan.
15.04.2019 11:52
Lisään+vielä,+että+jos+satuit+katsomaan+moniavioisen+Kody+Brownin+ja+vaimojen+matkaa+Nauvoon,+siellä+museon+opaskin+(MAP-kirkon+edustaja)+selvästi+sanoi,+että+Smith+harjoitti+ihan+oikeaa+avioelämää+vaimojensa+kanssa.+Ollihan+kiistää+senkin!+Ollin+kannattaisi+seurata+amerikkalaisa+keskustelupalstoja+ja+myös+amerkkalaisten+rivimormonien+käsityksiä+asioista.
15.04.2019 09:02
Tietysti+teki.+Asiat+on+aukottomasti+dokumentoitu+silminnäkijätodistuksin+ja+mainitsemani+oman+kasvattityttären+(Fanny+Alger)+nainti+heinäladossa+on+mainittu+myös+mormonitutkijoiden+(Avery,+King)+huolellisiin+tutkimuksiin+perustuvassa+Kirjassa+(Mormon+Enigma,+Emma+Hale+Smith).+Amerikkalaisilla+keskustelupalstoilla+Smithin+tekosia+ei+kielletä.+Täällä+Suomessa+monet+ovat+siinäkin+mielessä+jälkijunassa+,+mm.+Olli.+
Kerropa,+että+mikä+on+muka+todistettu+kirkon+omissa+kirjoituksissa+ja+minkä+kritiikki+muka+sivuuttaa!+
Tietysti+Smithiä+voi+verrata+Kimiin+ja+mainitsemiini+muihin+henkilöihin.+Smith+pyrki+jopa+presidentiksi+ja+käytti+valtaansa+tyrannien+tapaan,+mm.+määräämällä+totuuksia+paljastaneen+kirjapainon+tuhottavaksi.+
Edelleenkään+en+ole+kirkkosi+luopio.+En+ole+myösään+Kimin+opin+luopio,+en+luopio+Jim+Jonesin,+David+Koreshin+tai+Maria+Åkerblomin+opeista.+Sinun+päähäsi+ei+mahdu,+että+ulkopuolinen+voi+esittää+kritiikkiä+sellaisia+kauheita+oppeja+kohtaa,+joihin+ei+ole+itse+koskaan+haksahtanut.+Mutta+tuokin+vainoharhaisuutesi+todistaa+paljon+sinusta.+
Maalliset+on+edelleenkin+tutkittva+maallisesti.+Maallisten+tutkimusten+perusteella+Smith+naiskenteli+monia+naisia,+kirjoitti+höpölöpöjä+intiaanien+alkuperästä,+hieroglyfeistä+ym.+Etkö+Olli+huomaa+miten+huvittavaa+on+esim.+se,+että+Smith+aloitti+kirjan,+jossa+hän+selitti+hieroglyfi+hieroglyfiltä+niiden+merkitystä,+mutta+haksahti+joka+ainoassa,+koska+sittemmin+hieroglyfejä+on+opittu+tulkitsemaan.+Ihan+samaa,+jos+joku+ruotsia+osaamaton+alkaisi+omien+arvaustensa+perusteella+laatia+ruotsin+sanakirjaa,+mutta+erehtyisi+joka+ainoan+sanan+kohdalla.+
Olet+Olli+tosi+syvällä+kun+kiellät+tosiasiat!
15.04.2019 08:57
Kyllä+teki.+Smith+nimenomaan+teki+huorin+naidessaan+kasvattityttöään,+koska+hän+oli+naimisissa+Emman+kanssa,+joka+joutui+kerran+silminnäkijäksi+huorinteolle.+Smith+nai+myös+muiden+vaimoja+ja+omia+jalkavaimojaan.+
Sinähän+vääristelet+moniavioisuusoppia+väittämällä+sitä+Jumalan+ilmoitukSEKSI,+jopa+käskyksi.+Smith+valehteli,+että+kyseessä+on+lisääntymismielessä+annettu+ilmoitus.+Eihän+siin+ole+päätä+eikä+häntää+siinäkään+mielessä,+että+tuolloinhan+oli+miesenemmistö.+Lisäksi+Smith+itse+ei+luultavasti+lisääntynyt+muiden+naisten+kanssa.+Lääkäriystävä+ja+anestesian+uranuurtaja+Bennett+tiesi+toki+miten+raskaudet+estetään.+Hän+itsekin+irstaili+(mormonina)+lukuisten+neitokaisten+kanssa,mutta+ei+hänkään+lisääntynyt+näiden+kanssa.+Sittemmin+Joseph+riitautui+Bennettin+kanssa+kun+iskivät+silmänsä+samaan+pikkutyttöön.+
Smith+ei+todellakaan+ole+mikään+nykyajan+suurmies+sen+paremmin+kuin+KIm+Jong-unkaan.+
Mitä+hyvää+Smith+muka+teki?+Edelleenkin+on+ihmisiä,+jotka+kärsivät+hänen+opeistaan,+mm.+Warren+Jeffsin+seuraajat,+jotka+edelleen+noudattavat+SMithin+alkuperäisiä+oppeja+pikkutyttöjenkin+moninainteineen.+
Psykologina+sinun+pitäisi+ymmärtää,+että+jos+joku+fanitattaa+intohimoisesti+ja+kritiikittä+Kimiä,+Jim+Jonesia+David+Koreshia+tai+Joseph+Smithiä,+hän+on+hoidon+tarpeessa.
15.04.2019 07:27
>+Ei+täällä+sellaista+oppia+ole+että+saa+huorata+ja+tehdä+rikoksia.
Mutta+niinhän+Smith+nimenomaan+teki+kasvattityttärensä+kanssa+ja+jäätyään+housut+kintuissa+kiinni,+hän+kehitteli+ystäviensä+avustuksella+moninaintiopin.+
Miksi+Olli+yrität+muutella+historiaa?
>+Moniavioisuus+oli+eri+asia,+sen+kohdalla+ajateltiin+että+tulee+noudattaa+enemmän+Jumalan+ohjeita+kuin+maallisia+pykäliä.
Jumala+ei+tietenkään+käske+moninaida+tyttöjä.+Sen+teki+Joseph+Smith+hyvin+itsekkäistä+syistä.
14.04.2019 19:15
Miksi+et+vastaa+kyselijälle?
14.04.2019 12:35
Kenenltä+Smith+sai+anteeksi?+Omilta+seuraajiltaan?+Itse+keksimiltään+mormoijumalilta?
Saiko+naimiltaan+pikkutytöiltä+anteeksi?
14.04.2019 12:33
Mitä+kaunista+oli+naida+pikkutyttöjä,+jotka+oli+käytännössä+pakotettu+äijien+seksileluiksi+painostamalla+näiden+vanhempia+ja+tyttöjä+itseään?+Jos+joku+pitää+sitä+kauniina,+jopa+pyhänä+periaatteena,+korvien+välissä+on+jotain+häikkää.+
Joo,+Smithiä+kyllä+rangaistiin.+Joutui+lynkatuksi.+Mutta+miten+piispa+Snow'ta+rangaistiin?+Ei+mitenkään!
14.04.2019 12:32
Minä+vain+oletin,+koska+pidän+sinua+jossain+määrin+ajattelevana+ihmisenä.+Lopultahan+on+pakko+tulla+sellainen+johtopäätös,+että+Smithin+jutut+olivat+kusetusta.+Nähtävästi+tarvitset+enemmän+aikaa+lkuin+oletin.
14.04.2019 12:28
Pikkutyttöjen+moninaintikin+on+ihan+fyysistä+toimintaa,+ei+sitä+pidä+tulkita+vain+hengellisesti.+Psykologia+on+tietenkin+myös+merkittävä.+Mitä+voidaan+sanoa+sellaisen+ihmisen+psyykkeen+tasosta,+jonka+mielestä+Smithin,+Youngin,+Snown+ja+muiden+irstailijoiden+touhussa+ei+ollut+mitään+pahaa?
Ja+kyllä+nuo+papyrys-jutut,+intiaanien+alkuperä+ja+monen+muut+Smithin+valheet+ja+erheet+ovat+nimenomaan+tieteellisesti+tutkittavia+asioita.+Lapset+voivat+vedota+siihen,+että+joulupukki+on+hengellisesti+olemassa,+aikuiset+eivät.
14.04.2019 12:27
En+minä+Jumalaa+vastaan+napise+vaan+mormonismia+ja+sen+luulihaklönttijumalia+ja+muuta+mormonioppia+vastaan.+
Eikö+muuten+ole+kummallista,+että+Israelin+kansa+alkoi+napista,+mutta+on+kasvanut+monimiljoonaiseksi.+Yhdestä+napista+alkanut+kokonainen+kansa!
14.04.2019 12:23
En+ole+valinnut+Jeesuksen+Kristuksen+kirkkoa+hyökkäysteni+kohteeksi+vaan+mormonismin.+Kristinuskossa+on+paljo+hyvääkin,+mormonismista+sitää+saa+katsella+mirrien+ja+koirien+kanssa.
14.04.2019 12:21
No+hyvä.+Saadaan+siis+huumoriannokset+jatkossakin;-)
14.04.2019 12:19
115 / 162