Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

8

  1. Totta!+Se,+mitä+koira+tulee+kokemaan+uudessa+kodissaan,+ei+ole+aina+ennakoitavissa+ja+ennustettavissa.+Itsellä+tämä+koira+on+saanut+jonkun+verran+negaa,+niistä+en+voi+muuta+kun+nillittää+jälkikäteen,+toki+syyttää+itseäni+ja+syytänkin+joistakin+tilanteista+ja+niiden+väärästä+hoitotavasta.+Negatiivisten+kokemusten+jälkiä+paikkaillaan+vielä+jatkossakin+koulutuksessa,+todennäköisesti+koiran+loppuelämän+ajan.+Olen+joutunut+luovuttamaan+joistakin+tietyistä+visioista,+joista+haaveilin+pentua+ottaessa,+niiden+tilalle+on+vaan+sitten+tullut+jotakin+muuta.+Tietynlainen+pohja+sieltä+perimästä+toki+tulee+ja+nekin+muokkaavat+sitä,+miten+koira+reagoi+asioihin.+Koirani+on+reaktiivinen+ja+se+näkyy+joissakin+tilanteissa+hyvin+voimakkaasti.++Tämä+on+kuitenkin+huomattavasti+helpompi+nykyään+käsitellä,+mitä+silloin+oli,+kun+koira+oli+nuori/junnu.++Nyt+kun+katson+aikaa+taaksepäin,+ihmettelen,+miten+sisukas+ja+päättäväinen+itse+olin,+välillä+oli+aika+hirveää.+Itse+en+ihan+täysin+alleviivaa,+etteikö+kävisi+myös+ensikoiraksi,+muutamia+oikein+onnistuneita+tapauksia+olen+nähnyt.+Ja+mitä+keskustelupalstoilla+huuteluihin+tulee,+niin+jokainen+on+vastuussa+omista+kirjoituksistaan.+Jotkut+voivat+pikaistuksissaan+ladella+sellaistakin,+mitä+voivat+myöhemmin+katua+ja+kokea,+että+tuli+kirjoitettua+vähän+turhankin+kärjistetysti.+Jokainen+muodostaa+omat+mielipiteensä+ihmisistä+ja+sekin+on+toki+suotavaa.+Mutta+se,+miten+asiat+esittää,+onkin+toinen+juttu.
  2. ^Hyviä+pointteja!+bOn+kuitenkin+asioita,+joita+ei+kristallipallon+avulla+näe,+kun+en+edes+omista+sellaista.+Tämä+yhdistelmä,+josta+koiran+otin,+vaikutti+ensialkuun+oikein+kivalta+ja+potentiaaliselta+yhdistelmältä+Tapasin+kummatkin+vanhemmat,+eikä+ollut+moitteen+sijaa.+Erityisesti+ihastuin+pentueen+emään,+jota+kerkesin+muutaman+kerran+nähdä+ennen+yhdistelmän+olemassa+oloakin+ja+mielestäni+oli+oikein+reipas+yksilö.++Olisiko+lie+ollut+ruusunpunalasit+silmillä.++Jälkeenpäin+kuulin+uroksen+omistajalta,+että+ei+se+elämä+aina+ihan+niin+kivaa+sen+koiran+kanssa+olekaan+siellä+kotona.+Samassa+yhteydessä+kuulin,+kun+olin+itse+yhteydessä+ärhäkän+remmirähinän+takia.+Remmirähinää+pentueen+isäkin+harrastaa/harrasti,+mikä+toki+meni+omistajan+itsensäkin+mielestä+ihan+sinne+remmin+talutuspäähän+syy.++Tästä+pentueen+emästä+kuulin+jälkeenpäin+toisten+ja+myös+kasvattajan+itsensä+kokemana,+että+koira+on+epävarma+ja+ettei+eräs+toinen+kasvattaja+olisi+ikinä+huolinut+siitä+yhdistelmästä+pentua(tämä+kasvattaja+itse+keskustelussa+mulle+kertoi).+Niinikään+tämä+toinenkin+kasvattaja+on+kuitenkin+jälkeenpäin++suosinut+kys.+yhdistelmää+ja+myös+pentueen+isän+käyttöä.+Minua+harmittaa,+että+rodun+piirissä+pyörii+niin+paljon+kaunaa+ja+katkeruutta,+toisten+saavutuksia+dissataan+ja+samalla+myös+toisia+kasvattajia/kenneleitä+halvennetaan+ja+mollataan+ihan+suotta,+kun+kuitenkin+mielestäni+monilla+on+kasvattamisessa+ihan+ideaakin+mukana,+ei+pelkkää+"roiskitaan+nartut+tiineiksi"+ja+"dollarinkiilto"-mentaliteettia.+Myönnän+sen,+että+tämä+on+vaikuttanut+voimakkaasti+myös+minuun+vuosien+varrella.+Rodun+tulevaisuudesta+toivonkin,+että+joskus+ne+pahimmat+riidat/väännöt+hiipuisivat+pois+ja+muutenkin+rodun+terveys+menisi+parempaan+suuntaan,+myös+tuon+epävarmuuden+kanssa,+kun+muuten+nämä,+kuten+myös+oma+koirani+on+hienoja+yksilöitä.+Niistä+muutamasta+vilkkaasta+hermokimpusta+en+tiedä,+että+miten+arjessa+toimivat.+Minusta+esim.+koirien+suuresta+koosta+vääntäminen,+tai+miten+koiria+ylipäänsä+kehässä+esitetään,+on+tässä+vaiheessa+se+kaikista+pienin+asia.
  3. Hei!+Ikävää,+että+sinulle+on+sattunut+juuri+tästä+yhdistelmästä+pentu.+:(+Itse+pidin+henkilökohtaisesti+tätä+yhdistelmää+ihan+mahdottomana,+ja+arvelin+että+pentueessa+saattaa+mahdollisesti+esiintyä+paljon+ongelmia+käytöksen+suhteen.+Toivottavasti+saat+apua,+mikäli+vielä+tarvitset+neuvoa+koiran+kouluttamiseen.+Tsekkiporukat+ovat+yleensä+tosi+avuliaita+ja+neuvokkaita,+älä+jää+yksin,+vaikka+kasvattaja+heittääkin+piut+paut,+häneltä+et+muutenkaan+kovinkaan+järkeviä+neuvoja+edes+tule+saamaan,+en+mäkään+aikanaan+saanut.Itsellä+on+samasta+kennelistä+koira+ja+juurikin+tuon+pentueen+isän+puolen+lähisukulainen.+Pakko+myöntää,+että+melkoiset+väännöt+olemme+koulutuksen+suhteen+käyneet.+Minä+olen+tavannut+kymmeniä+tsekkejä+ja+ostasta+voin+sanoa,+että+hermot+vuotaa+toivottoman+paljon+yli.+Sen+lisäksi+näillä+tämän+kennelin+pentueilla+ei+ole+tavatonta+epävarmuus,+mikä+todennäköisesti+sunkin+koiralle+on+periytynyt.+Se+vaatii+todella+paljon+työstämistä.++Oon+tästä+yhdistelmästä+yhden+pennun+nähnyt+koiranäyttelyssä,+en+uskaltanut+lähestyä,+koska+oma+koira+oli+mukana+ja+tämä+pentu+veti+hirmu+kilarit+jokaisesta+koirasta,+joka+tuli+liian+lähelle,+eikä+mulla+ollut+aikaa+jäädä+hengailemaan+paikalle,+kun+piti+lähteä.+:(+Olisin+mieluusti+käynyt+juttelemassa+koiran+omistajan+kanssa+ja+yrittänyt+opastaa+mistä+saa+haettua+mm+koulutusapua,+mutta+tämä+pentu+ei+todellakaan+antanut+minkäänlaiseen+kontaktin+hakemiseen+mahdollisuutta.+:(