Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Siirtolapuutarha
profiilit
Siirtolapuutarha
Siirtolapuutarha
Vapaa kuvaus
Aloituksia
3
Kommenttia
2155
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
!Täten+on+myös+selvää,+että+Raamatussa+esiintyvät+sanat+arsenos+koiten+tarkoittivat+VT:n+aikaisille+juutalaisille+homoseksuaalisuutta+sekä+arsenokoites+tarkoitti+UT:n+kirjoittajille+homoseksuaalisuutta."
Nyt+taisi+mennä+mutkat+taas+vähän+suoriksi.++Kun+tämän+päivän+puitteista+tarkastelemme+menneitä+aikoja,+niin+saamme+aikaiseksi+mielenkiintoisia+mielleyhtymiä.+Vaikkapa+sen,+että+jokin+sana+tarkoitti+homoseksuaalisuutta,+kuten+tuossa+kovasti+yritetään+kertoa.+
Paavalin+käyttämä+sana+arsenokoites+on+varsin+vähän+käytetty.+Mutta+joitakin+tapauksia+löytyy.++Valtiomies+Aristides+käyttää+sanaa+arsenokoites+kuvatessaan+miten+Zeus+raiskasi+nuoren+pojan,+Ganymeden.+Sibyllan+oraakkelit+sekä+Uuden+Testamentin+apokryfisistä+kirjoista+Johanneksen+Teot+puolestaan+käyttää+sanaa+arsenokoites+kuvatessaan+seksuaalista+hyväksikäyttöä,+johon+liittyy+kaupallisia+tarkoitusperiä.+Lisäksi+muutamia+vuosisatoja+myöhemmin+termiä+käyttää+Pyhä+Johannes+Paastoaja+600-luvulla+käsitellessään+seksuaalisia+syntejä.+Hän+käyttää+sanaa+arsenokoitia,+joka+voi+tarkoittaa+passiivista+vastaanottamista+tai+aktiivista+tekoa,+ja+toteaa,+että+"monet+miehet+harjoittavat+arsenokoitia-+syntiä+jopa+vaimojensa+kanssa".+Tässä+yhteydessä+termi+siis+ei+ilmeisesti+tarkoita+miesten+välistä+seksuaalista+kanssakäymistä+vaan+luultavimmin+anaaliyhdyntää+yleisesti.
On+siis+jälleen+varsin+tarkoitushakuista+väittää,+että+kyseinen+sana+tarkoittaa+yksinomaan+tai+pelkästään+homoseksuaalisuutta+tai+edes+samaa+sukupuolta+välistä+seksiä.
10.03.2020 14:58
Meidän+perheessä+kyllä+(kuten+olen+jo+aiemmin+kirjoittanut,+että+me+kahtena+yksilönä+emme+edusta+koko+ihmiskuntaa),+mutta+ei+niinkään+kaikkien+kohdalla.+Joten+jos+yritit+tuolla+todistaa+jotakin+yleisempää,+niin+et+osunut+kovinkaan+hyvin.
10.03.2020 13:58
Annetaan+siis+Jumalan+hoitaa+se+erottelu.
10.03.2020 13:55
Ainahan+toki+kysyä+voi.+Vastaaja+päättää+saako+hän+vastauksen.+En+pidä+kysymystäsi+vastauksen+arvoisena.
10.03.2020 13:36
Edelleenkään+me+emme+mieheni+kanssa+edusta+koko+ihmiskuntaa.+Tämä+sinun+näine+kysymyksinesi+tulisi+ymmärtää.
10.03.2020 13:30
Niin,+joissakin+suomenkielisissä+käännöksissä+käytetään+noita+termejä,+mutta+Paavali+ei+niitä+käytä.
Sana+miehimys+tarkoittamassa+miestä,+joka+harrastaa+seksiä+miehen+kanssa,+on+kyllä+aikatavalla+päälle+jälkikäteen+liimattu.+Sillä+on+ollut+enemmänkin+muita+merkityksiä+eli+se+on+tarkoittanut+a)+miesmäistä,+raskaita+töitä+puurtavaa+naista;+b)+seksuaalisesti+'miehiinmenevää'+naista;+ja+c)+aggressiivista+orihevosta+joka+hyökkää+ihmisten+kimppuun.
10.03.2020 13:30
Kyse+oli+Paavalin+käyttämästä+termistä,+ei+siitä,+miten+se+on+haluttu+ymmärtää+käännöksissä.
10.03.2020 12:47
Sen+verran+olen+kanssasi+palstalla+keskustellut,+että+minua+ei+edes+yllätä+halusi+käsitellä+ihmisten+sukupuolielimiä.
10.03.2020 12:46
Miesyksilöt+ovat+tietenkin+myös+jalkovälistäänkin+yksilöjä.+En+tiedä+mitään+määrettä,+jolla+voidaan+kaikki+yksilöt+jaotella+kahteen+ryhmään.
10.03.2020 12:22
Minun+ja+mieheni+kehot+ovat+tietenkin+yksilöllisiä,+eivätkä+edusta+kaikkia+maailman+ihmisiä.
10.03.2020 12:19
Kaikki+yksilöt+ovat+erilaisia.
10.03.2020 12:12
Mistäkö+erotan+yksilöt+toisistaan?
10.03.2020 11:51
Täsmennän+vielä,+että+siihen+ei+ole+minulla+tarvetta.+Kohtelen+ihmisiä+yksilöinä.
10.03.2020 11:37
Valitettavasti+en+voi+auttaa+sinua,+jos+et+ymmärrä+sanontojen+eroa.
10.03.2020 11:27
Ja+kuten+varmaankin+huomaat,+niin+kirjoitin:"Aika+harvoin+on+tarvetta"+En+siis+kirjoittanut,+että+minä+tarvitsen+sitä+aika+harvoin.
10.03.2020 11:14
Jos+ei+tarvitse+erottelua,+niin+ei+tarvitse+myöskään+sitä+MITEN?
Vastaatko+nyt+minun+kysymykseeni.
10.03.2020 11:02
Aika+harvoin+on+tarvetta+tuohon+erotteluun.+Mihin+tarpeeseen+sinä+sitä+erottelua+tarvitset?
10.03.2020 10:36
Minä+yleensäkin+erotan+yksilöt+toisistaan.
10.03.2020 10:21
Tietysti+on+aina+mututietävien+joukko,+jotkaa+luulevat+tietävänsä.
10.03.2020 10:13
Tosin,+emme+oikeasti+tiedä,+mitä+Paavalin+termi+oikeastaan+tarkoitti,+joka+nyt+on+suomennettu+miesten+kanssa+makaavat+miehet.
10.03.2020 10:02
23 / 108