Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

225

  1. "Olemme+hengenheimolaisia."Niin+minäkin+koen.+Tähän+asti,+mitä+olen+lukenut+kirjoituksiasi,+olen+huomannut+olevani+samaa+mieltä+noista+raamatullisista+tulkinnoistasi.+Ja+on+täällä+harvoja+muitakin,+joiden+kanssa+olen+samaa+mieltä+monista+asioista,+vaikken+sitä+aina+kerrokaan,+mutta+siinä+eroamme,+että+toisin+kuin+sinä,+niin+minä+en+enää+tiedä,+mihin+oikein+uskon.Olen+tässä+suhteessa+suurinpiirtein+samassa+tilanteessa+nimimerkin+"ei-kirj"+kanssa,+että+ateistit+ovat+vetäneet+maton+uskon+alta+Raamattuun+(erehtymättömänä)+Jumalan+sanana.+En+edes+tiedä,+uskonko+siihen,+että+Jeesus+on+ollut+todellinen+henkilö.+Mutta+"ei.kirj"+nimimerkinkin+kanssa+olen+hyvin+monista+hänen+Raamatun+tulkinnoistaan+samaa+mieltä.+Hänkin+selittää,+miten+tulkitsisi+asioita,+mutta+ilmoittaa+kuitenkin,+ettei+Jumalaa+ole+ja+että+uskonnoilla+yritetään+vain+lievittää++ihmisten+kuoleman+pelkoa.+Hän+vaikuttaa+hyvin+katkeralta+ja+näyttää+pitävän+ateisteja+pahoina+ihmisinä+ja+syyllisenä+oman+uskonsa+romahtamiseen.+Minä+en+ajattele+näin.Ja+kuten+olen+selittänyt+SAI:lle,+niin+ristiriitaisilta+vaikuttavat+kirjoitukseni+johtuvat+juuri+siitä,+että+saatan+vaihtaa+näkövinkkeliä+niin,+että+välillä+tarkastelen+asioita+raamatullisesta+näkökulmasta+ja+toisinaan+taas+siten+kuin+olisin+ateisti.+Minulla+ei+kuitenkaan+ole+mitään+lukkoonlyötyä+näkemystä+näistä+asioista.+Ainoastaan+ehkä+niin,+että+pidän+kiinni+vain+sellaisista+näkemyksistä,+jotka+voisin+moraalisesti+hyväksyä+sekä+uskovaisena+että+ateistina.++En+siis+hyväksy+mitään+sellaista,+joka+sotisi+omaa+oikeudentajuani+vastaan.+Mieluummin+heitän+sitten+Raamatun+romukoppaan+ihmisten+tekeleenä.+Enkä+toimisi+silloinkaan+epäraamatullisesti,+sillä+Raamatussa+ei+missään+sanota,+että+Raamattu+olisi+erehtymätöntä+Jumalan+sanaa,+sillä+Raamattua+ei+ollut+olemassakaan+silloin,+kun+Raamatun+kirjoitukset+on+kirjoitettu.+Jos+joku+vaatii,+että+toisten+pitäisi+hyväksyä+hänen+omat+epäinhimilliset+Raamatun+tulkintansa,+niin+silloin+vedän+mieluummin+maton+alta+koko+Raamatun+uskottavuudelta.
  2. No+taidanpa+olla.Jos+Jumala+kirjoittaa+lakinsa+ihmisen+sydämeen,+niin+hän+voi+kirjoittaa+sen+yhtä+hyvin+hindun+kuin+muhamettilaisenkin+sydämeen.+Vai+eikö+Jumala+ole+mielestäsi+kykenevä+siihen?+Eiväthän+kaikki+muslimitkaan+tulkitse+Koraania+niin,+että+vääräuskoisia+pitäisi+alkaa+tappaa,+vaikka+se+olisi+täysin+mahdollista.+Silloin+sellainen+ihminen,+jonka+sydämeen+rakkauden+laki+on+kirjoitettu+tuntee+piston+sydämessään+kun+tekee+väärin.+Keskenään+ristiriitaisten+opetusten+joukosta+hän+valitsee+sen,+minkä+tuntee+oikeaksi+ja+yrittää+selittää+väärät+opetukset+jotenkin+parhain+päin,+niin+ettei+niillä+ole+merkitystä+tai+etteivät+ne+ole+voimassa+enää.+Kuten+sanoin+ihminen+tulkitsee+asioita+oman+persoonansa,+omien+elämänkokemustensa+ja+oman+maailmankuvansa+linssien+läpi.+Jos+ihminen+rakastaa+pahan+tekemistä,+niin+hän+tietenkin+valitsee+kaikki+sellaiset+tulkinnat,+jotka+tukevat+hänen+omaa+narsismiaan+ja+itsekkäitä+päämääriään.+Tällaisenkaan+ihmisen+kohdalla+peli+ei+kuitenkaan+ole+lopullisesti+menetetty,+sillä+hän+voi+päätyä+valintojensa+seurauksena+elämässään+sellaiseen+umpikujaan,+että+huomaa,+miten+vääristynyt+ja+rakkaudeton+hänen+ajatusmaailmansa+on.Jos+minun+pitäisi+valita+kummanko+sisar+haluaisin+olla,+"oikeaoppisen",+sydämeltään+kylmän+Jeesusta+tunnustavan+kristityn+vai+lämminsydämisen,+mutta+"harhaoppisen"+muslimin,+niin+valitsen+kyllä+mieluummin+sen+harhaoppisen+muslimin.+Mutta+tietysti+hänet+vain+yksilönä,+en+hänen+uskontoaan.Nuo+uskonnot+ovat+täynnä+turhaa+krääsää,+mutta+minkäs+ihminen+sille+mahtaa,+jos+syntyy+johonkin+kulttuuriin,+jossa+uskotaan+kaikenlaisiin+kahjoihin+asioihin.+Jos+lähimmäistään+rakastaa,+niin+siinä+ei+kovin+harhaan+opissaan+kukaan+voi+mennä.
  3. "Täällä+Suomessa+on+pieni+jäännös"Onnitteluni,+että+kuulut+siihen+pieneen+valittujen+joukkoon!+Kun+pääset+sinne+taivaaseen+tarkastelemaan+ja+ynnäilemään+meidän+harhaoppisten+ja+uskosta+osattomien+syntejä,+niin+katsele+hieman+läpi+sormien+minun+syntejäni,+sillä+olenhan+onnitellut+sinua...vähän+niin+kuin+antanut+janoiselle+vettä...Matt.10:42Kai+se+lasketaan+jotenkin+minun+hyväkseni...jotain+plussaa+siis...?
  4. Eikö+seuraavassa+ole+kiteytettynä+koko+laki+eli+"rakasta+Herraa,+sinun+Jumalaasi+yli+kaiken+ja+lähimmäistäsi+niin+kuin+itseäsi"?Matt.2534+Silloin+Kuningas+sanoo+oikealla+puolellaan+oleville:+'Tulkaa,+minun+Isäni+siunatut,+ja+omistakaa+se+valtakunta,+joka+on+ollut+teille+valmistettuna+maailman+perustamisesta+asti.35+Sillä+m+i+n+u+n++oli+nälkä,+ja+te+annoitte+m+i+n+u+l+l+e++syödä;+m+i+n+u+n+oli+jano,+ja+te+annoitte+m+i+n+u+l+l+e++juoda;+m+i+n+ä+olin+outo,+ja+te+otitte+m+i+n+u+t+huoneeseenne;36+m+i+n+ä+olin+alaston,+ja+te+vaatetitte+m+i+n+u+t;+m+i+n+ä+sairastin,+ja+te+kävitte+m+i+n+u+a+katsomassa;+m+i+n+ä+olin+vankeudessa,+ja+te+tulitte+m+i+n+u+n+tyköni.'37+Silloin+vanhurskaat+vastaavat+hänelle+sanoen:+'Herra,+milloin+me+näimme+sinut+nälkäisenä+ja+ruokimme+sinua,+tai+janoisena+ja+annoimme+sinulle+juoda?38+Ja+milloin+me+näimme+sinut+outona+ja+otimme+sinut+huoneeseemme,+tai+alastonna+ja+vaatetimme+sinut?39+Ja+milloin+me+näimme+sinun+sairastavan+tai+olevan+vankeudessa+ja+tulimme+sinun+tykösi?'40+Niin+Kuningas+vastaa+ja+sanoo+heille:+'Totisesti+minä+sanon+teille:+kaikki,+mitä+olette+tehneet+yhdelle+näistä+minun+vähimmistä+veljistäni,+sen+te+olette+TEHNEET+MINULLE'Jumalan+rakastaminen+on+lähimmäisensä+rakastamista+ilman+mitään+ehtoja+tai+taka-ajatuksia.+Se+ei+tunnu+suorittamiselta,+eikä+ole+silloin+myöskään+raskasta.Kysyin+tuossa+musiikkiketjussani,+onko+Pekka+Simojoen+kappaleessa+"Puolimatkan+majatalo"++jotain+harhaoppista,+sillä+siinähän+on+tällainen+kohta+"Me+tarvitsemme+ystävyyttä,+vailla+yhtään+vaatimusta".+Kukaan+ei+tainnut+kritisoida+kappaletta,+mutta+ei+muistaakseni+myöskään+vastannut+kysymykseeni+ja+arvelisin,+etä+juuri+tuon+kohdan+vuoksi,+sillä+eikös+se+ole+harhaoppista,+ettei+esitä+mitään+vaatimuksia+?https://www.youtube.com/watch?v=we40FISq__4Kaikilla+on+jotain+vaatimuksia+ja+ehtoja+pelastumiselle.+Mikäli+ei+ymmärrä+juuri+niitä+vaatimuksia+samalla+tavoin,+niin+ei+ole+vilpitön+tai+kulje+"Hengessä".