Vapaa kuvaus

Aloituksia

7

Kommenttia

327

1. Hei+haloo,+en+minä+ole+sinua+haukkunut+enkä+sanonut,+että+sinä+olet+tuollainen!+Yritin+kuvitella,+millaista+elämä+olisi+salaliittoihin+uskovana+ja+vertasin+sitä+elämää+sellaiseen+sairaan+ihmisen+elämään,+missä+pitää+varoa+ja+valikoida+kaikkea,+minkä+kanssa+joutuu+kosketuksiin+ja+mitä+pistää+poskeensa.+Oletpa+sinä+herkkä+ottamaan+itseesi,+vaikka+ei+edes+sinusta+ole+puhekaan.+Ptääpä+pistää+mieleen,+ettei+tule+moista+vahinkoa+uudestaan.
  2. hra++hä...+kirjoittaa+kerrankin+vähemmän+provosoivasti.+Kysyms+siitä,+mihin+uskoa,+onkin+erittäin+oleellinen+ja+vaatii+pohdiskelua.+Itse+olen+tullut+siihen+tulokseen,+että+pidän+uskottavana+sellaista,+mikä+täyttää+joukon+ehtoja:+ei+ole+ristiriidassa+tähänastisten+kaikkien+tietojeni+kokonaisuuden+kanssa+tai+voidaan+todistaa+todisteilla,+jotka+täyttävät+edellisen+ehdon.+Lisäksi+tietolähteellä+tulee+olla+neutraalin+ja+oikean+informaation+jakamiseen+motiivi+tai+ei+ainakaan+saa+olla+motiivia+antaa+väärää+tietoa.+Tietenkin+on+niinkin,+että+motiivit+ovat+usein+vaikeasti+selvitettävissä+ja+niiden+arvioinnissa+vaikuttavat+tekijät+ovat+subjektiivisia;+motiiveiksi+hyväksytään+helposti+seikkoja,+jotka+on+saatu+tietoon+tai+omaksuttu+muita+kuin+yllä+kuvattuja+kanavia+pitkin.+Mutta+minulle+on+tärkeintä,+että+kaiken+tietoni+kokonaisuus+uuden+tiedon+myötä+säilyy+johdonmukaisena+ja+sisäisesti+tasapainoisena,+olipa+kyseessä+vanhan+tiedon+päivitys+uudelle+tasolle+tai+kokonaan+uuden+tiedon+liittämisestä+verkkoon.+Joskus+päivitys+laukaisee+päivitysten+ketjun,+jolloin+eritysen+selvästi+voidaan+havaita,+onko+uusi+tieto+todella+koherenttia+ja+relevanttia,+vai+pitääkö+se+hylätä.+Kun+minulle+välitetään+tieto,+että+maa+on+litteä,+niin+se+laukaisisi+päivitysten+ketjun,+joka+kaataisi+lähes+perustuksiaan+myöten+kaiken+oppimani+tiedon.+Eikä+se+täytä+kumpaakaan+peruskriteeriäni.+Siksi+en+siihen+usko.+Mutta+olen+erittäin+kiinnostunut,+miten+pitkälle+maailmaa+sillä+mallilla+voidaan+selittää.+Kun+hra+hä...+löysi+nasan+väärentämää+aineistoa,+kysyikö+hän,+täyttääkö+väärennysväite+ylläolevat+ehdot?+Vai+havaitsiko+hra+hä...+itse+ihan+aineistoa+analysoimalla,+että+siinä+täytyy+olla++väärennös+kyseessä.
  3. Polariz-,+kiitos+kommentistasi.+Tarkoituksenani+ei+ole+ollut+analaysoida+kenenkään+henkilön+luonnetta,+enkä+ole+siihen+päteväkään.+En+tiedä,+miten+on+Ateistihumanistin+laita.+Olen+ryhmitellyt+täällä+ja+muualla+kirjoittavien+litteän+maan+kannattajien+asenteita+ja+ilmeisiä+motiiveja+sen+mukaan,+miten+sellaisia+on+eteeni+piirtynyt.+Ei+kenenkään+tarvitse+kokea+tulleensa+loukatuksi+vain+siksi,+että+itse+tunnistaa+itsensä+johonkin+ryhmääni+kuuluvaksi.+Juu+myönnän+kyllä,+että+aloitukseni+voidaan+nähdä+huvittavana+ja+amatöörimäisenä+mukapsykologisena+läjänä.+Litteän+maan+kannattajien+puolella+on+nähdäkseni+yhtä+yleistä+leimata+vastapuolen+edustajia+ihan+henkilökohtaisesti+aivopestyiksi,+salaliittolaisiksi,+sokeiksi+tai+typeryksiksi+jne,+vain+siksi,+että+ilmeisestikään+ei+ole+ymmärretty,+mitä+toinen+sanoo+tai+ajattelee.+Itse+vältän+henkilökohtaisia+loukkauksia+ja+solvaamista;+keskustelun+aiheena+ei+ole+toisen+halventava+luokittelu,+vaan+ketjun+teema.+Mutta+jos+kimppuuni+käydään+tällä+tavalla,+niin+osaan+kyllä+puraista+takaisin,+ks.+esim+vapaamuurariketju+https://keskustelu.suomi24.fi/t/15555017/vapaamuurarit-ja-uusi-maailmanjarjestys#comment-96579370+Pidän+tyylistäsi,+koska+sinä+et+käy+ihmisen+kimppuun+vaan+pysyt+asiassa,+ja+kun+arvioit+vastapuolta+ihmisenä,+niin+selvästi+ilmaiset,+että+kyse+on+arvelustasi;+et+lyö+päin+naamaa.+Pidän+itseäni+melko+kriittisenä+sen+suhteen,+mitä+tietolähdettä+uskon.+Jos+asia+on+tärkeä,+etsin+vaihtoehtoisia+tietoja,+vertailen+niitä+ja+arvioin+kokemukseni+ja+aikaisempien+tietojeni+valossa,+mikä+vaikuttaa+luotettavalta.+Noihin+salaliitoina+tai+hoaxina+luettelemiisi+tapauksiin+en+ole+ottanut+kantaa,+lukuunottamatta+kuussa+käyntejä,+joita+vastaan+puhuvat+todisteet+eivät+mielestäni+ole+vakuuttavia.+Minulle+Youtubessa+julkaistu+video+ei+ole+vakuuttava+todiste,+se+on+viihdekanava+eikä+tiedejulkaisu.+Sellainen+olisi+esimerkiksi+riippumattomasta+tiedeyhteisöstä+tuleva+ja+useammalla+taholla+vahvistettu+tieto.+Kuten+esimerkiksi,+että+Birger+Wiikin+saama+ja+analysoima+kuukivinäyte+on+peräisin+maasta,+ja+osoitetaan+sen+alkuperä+ja+lisää+samaa+kamaa+samassa+paikassa.+Tai+Neuvostoliiton+arkistoista+esiin+tulevat+salaisen+palvelun+asiakirjat,+jotka+osoittavat,+että+Neuvostoliitto+on+aikanaan+todennut+kuulennot+huijaukseksi,+ja+miksi+he+pitivät+sen+omana+tietonaan.+Miksi+he+eivät+sitä+olisi+heti+paljastaneet,+sehän+olisi+ollut+mahtava+propagandavoitto+ja+ilkeä+nöyryytys+USA:lle?++-+Jostain+avoautosta+avaruudessa+en+ole+edes+kuullutkaan.+En+katsele+Teslan+mainoksia.+ISS:n+reikäjutussa+ei+mielestäni+ole+mitään+ihmeellistä.+Reikä+ei+ollut+itse+avaruusasemassa+vaan+siihen+telakoituneen+Sojuz+MS-09-kapselin,+"bussin"+kyljessä+ja+läpimitaltaan+1,5+mm,+aiheuttaen+pienen+painevuodon,+jonka+ensin+havaitsivat+molemmat+maa-asemat.+Kyllä,+Gerst+myös+pisti+sormensa+reiän+päälle+hetkeksi+ja+vitsaili,+että+ei+tiedä,+onko+tämä+sopiva+ratkaisu+pitkän+päälle.+Sisäpuolelta+se+suljettiin+liimatulla+metallilevyllä,+joka+pysyy+paikoillaan,+kun+ulkona+on+vakuumi,+mutta+paluuta+varten+se+piti+korjata+myös+ulkopuolelta,+mihin+meni+8+tuntia.+Kapseli+voitiin+sulkea+ja+eristää+asemasta+korjauksen+ajaksi.+Kapseli+paikattuine+reikineen+tuli++maahan+20.12.++Kaikki+tarinat+rohkeasta+ISS:n+sormellaan+pelastaneesta+Gerstistä+ovat+vapaasti+keksittyjä+ja+tuulesta+temmattuja,+siitä+olen+siis+samaa+mieltä.+Ihmeellisempänä+pidän+James+Bond-+leffoissa+esitettyjä+kohtauksia,+joissa+lentokoneen+säkyneestä+ikkunasta+imeytyy+läpi+taivaalle+joko+paha+konna+tai+koko+matkustamo.+Niissä+on+fysiikkaa+sovellettu+todella+vapaasti.+Kysymyksiisi:Kuu+ei+lipsahda+ohi.+Se+on+joutunut+kiertoradalleen+maan+ympäri+ja+saanut+oman+pyörimisliikkeensä+jo+syntyvaiheessaan,+luultavasti+meteorin+irroitettua+maan+aihiosta+kappaleita+ja+hienompaa+ainesta.+Kiertoliikkeen+keskipakovoima+vetää+sitä+ulospäin+ja+maan+vetovoima+maahan+päin,+joten+kiertorata+asettui+kohtaan,+jossa+molemmat+kumoavat+toisensa.+Kuun+ja+auringon+yhtäläinen+koko+maasta+katsottuna+on+sattumaa,+mutta+todennäköisyydellä,+että+niin+käy,+on+merkitystä+vain+siinä+tapauksessa,+että+sellaisen+lopputuloksen+syntyminen+olisi+kiinnostuksen+kohteena,+ja+haluttaisiin+etukäteen+arvioida,+käykö+niin.+Kun+se+tapahtui,+ei+ollut+vielä+vedonlyöntiä+eikä+lottoa.+Todennäköisyys+on+vain+luku.+Se+ei+ole+mukana+vaikuttavana+tekijänä+siihen+että+näin+käy.+Pallomuoto+jalkojen+alla:+Emme+voi+sitä+pallomuotoa+itse+suoraan+havaita,+mittakaava+on+liian+suuri.+Kuten+palloviski+vertasi,+bakteeri+keilapallon+pinnalla.++Mutta+ennenkuin+voidaan+tehdä+väite+ylösalaisuudesta,+pitää+tässä+tapauksessa+määritellä,+mitä+sillä+tarkoitetaan.+Ylösalaisin+edellyttää+että+on+ylös+ja+alas.+Nämä+tarkoittavat+poispäin+maapallon+keskipisteestä+ja+kohti+maapallon+keskipistettä.+Täten+kaukomatkoilla+ollaan+kotiinjääneiden+suhteen+toisiinsa+nähden+kyllä+ylösalaisin,+mutta+vain+avaruudesta+katsottuna.+Koska+ylös+ei+ole+absoluuttinen,+avaruudessa+ei+ole+näitä+suuntia,+joten+sieltä+katsottuna+kaikki+vain+törröttävät+eri+suuntiin.
  4. Niin,+sitähän+minä+tolkutan,+että+en+puhu+pelkkää+teoriaa+ja+kirjatietoa,+vaan+olen+ihan+itse+todennut,+miten+teoriat+sopii+käytäntöön+ja+selittää+näkemääni.+Kuten+sanoin,+katselin+monesti+jo+60-70+luvulla+Tähtitorninmäeltä+Tallinnaa+ihan+tavallisella+8x50+kiikarilla+ja+myös+kuvasin+300mm+telellä.+Se+ei+tietenkään+näkynyt+joka+päivä,+niinkuin+se+ei+näy+nytkään+joka+päivä,+vaan+harvemmin+ja+vain+sopivalla+säällä.+Jo+tämän+pitäisi+kilistää+kelloa+päässä,+että+näkymisen+vaihtelun+täytyy+johtua+muusta+kuin+siitä,+että+maa+on+litteä,+mutta+ilma+näkyy+läpi+milloin+huonommin+milloin+paremmin.+Näkyvyys+voi+olla+100+km+eikä+Tallinna+silti+näy.++Minusta+se+tietenkin+johtuu+refraktiosta,+joka+nostaa+horisontin+takaa+objekteja+näkyviin+-+milloin+mitenkin+paljon,+milloin+ei+ollenkaan.+Refraktio+voi+nostaa+hyvinkin+paljon,+kysehän+ei+ole+jaksamisesta+vaan+valon+taittumisesta;+kun+eri+ilmakerrosten+taitekertoimien+ero+on+suuri,+taittuminen+on+hyvinkin+voimakasta.+Pienikin+taittumiskulma+nostaa+pitkällä+matkalla+kohdetta+reilusti,+sitä+enemmän,+mitä+kauemmas+mennään.Rantapyssyn+raskas+etäisyysmittari+oli+ennen+mahtava+optinen+vekotin,+arvelisin,+että+siinä+oli+vähintään+800+mm+teleobjektiivit+ja+valovoimaa+löytyi,+taisi+objektiivin+läpimitta+olla+jossain+120-150+mm+paikkeilla.+Niillä+vehkeillä+näki+lukea+laivan+kyljestä+nimen+kymmenien+kilometrien+päästä,+vaikka+paljain+silmin+ei+nähnyt+koko+laivaa.+Siinä+hommassa+näki+kaikenlasia+taittumisen+muotoja+ja+voimakkuuksia.+Samoin+merivalvonta-asemilla,+joissa+myös+vierailin+usein,+oli+tosi+järeät+kiikarit+käytössään.+Oli+ihan+tavallista+nähdä+horisontin+takana+olevia+kohteita,+jotka+refraktio+nosti+näkyviin.+Tutkasta+näki,+missä+laiva+on,+ja+se+oli+usein+(kaarevuus)horisontin+takana,+mutta+näkyi+silti.+Refraktio.+Kyllä+olis+kouluttajat+kattonu+kuin+auto,+jos+olis+menny+selittämään,+että+tota+horisonttia+ei+ole+olemassakaan,+koska+meri+on+ihan+suora+ja+tasainen+kuin+peili+Lyypekkiin+saaka.+Varmaan+ei+ole+intissä+tavattu,+olen+aika+vanha,+mutta+kiva+kuulla,+että+olit+samassa+aselajissa!
  5. Litteän+maan+mallilla+ja+pallomallilla+on+täysin+erilaiset+lähtökohdat.+Ns.+pallomalli+on+syntynyt+siten,+että+on+etsitty+havaintoihin+sopivaa+konseptia,+joita+löytyi+useampiakin.+Käytettävissä+olevien+havaintojen+määrän+lisääntyessä+ja+havaintovälineiden+parantumisen+myötä+myös+tarkentuessa+karsiutui+näistä+konsepteista+mahdottomina+pois+vähitellen+kaikki+muut+ehdotukset,+ja+jäljelle+jäi+vain+tämä+pallomalli,+johon+kaikki+tähänastiset+havainnot+sopivat,+ja+jonka+peruteella+tehdyt+ennusteet+myös+toteutuivat.+Kunnes+tähän+päästiin,+kului+aikaa+rapiat+pari+tuhatta+vuotta.+Ns.+Litteän+Maan+malli+on+syntynyt+siten,+että+on+ollut+vaikea+ymmärtää,+miten+pallomalli+toimii,+ja+siksi+on+ollut+pakko+yrittää+löytää+jotain+apremmin+ymmärrettävää.++On+luettu+seikkailukertomuksia+ja+kuvauksia+jo+ammoin+karsiutuneista+malleista+ja+tukea+on+etsitty+myös+raamatusta+omin+päin.+Tämän+tapaisilla+perusteilla+on+sitten+tehty+omakohtainen+päätös,+että+näin+sen+pitää+olla,+tämän+minä+ymmärrän.+Kukaan+litteän+maan+kannattaja+ei+ole+valmistautunut+siihen,+että+ajatusta+myös+vastustetaan,+ja+jopa+pitävillä+perusteilla.+Heillä+ei+ole+myöskään+kompetenssia+ratkoa+tämän+luokan+ongelmia.+He+puolustautuvat+jokainen+omalta+kohdaltaan+ja+keksivät+kriittisiin+kysymyksiin+itse+vastauksia+sitä+mukaa+kuin+kysymyksiä+tulee.+Tai+katsovat,+mitä+muut+samoin+ajattelevat+ovat+vastanneet,+pääasiassa+YouTubesta.+Minulle+ei+kukaan+litteän+maan+kannattaja+ole+perustellut+näkemystään+viittaamalla+alan+kirjallisuuteen.+Koska+kyse+on+henkilökohtaisen+omaksutun+näkemyksen+puolustamisesta,+täytyy+vastauksiin+suhtautua+vakavasti+ja+asiallisesti.+Tämä+ei+tietenkään+sulje+pois+keskustelua+tosiasioiden+väärästä+käsittämisestä+tai+virheellisestä+tulkinnasta,+tai+selvien+tosiasioiden+huomiotta+jättämisestä+tai+jopa+kylmästi+kieltämisestä+-+selittäen+vastatodisteet+hyvin+usein+salaliitoksi+ja+aivopesun+tuotoksiksi.++Litteän+maan+kannattajilla+on+tarve+etsiä+itse+jatkuvasti+todisteita+uskonsa+tueksi.++Kaikkia+yllä+lueteltuja+keinoja+soveltaen+he+uskovat+niitä+jatkuvasti+löytävänsäkin.++Huolestuttavaa+asiassa+on+se,+että+ilmiö+ei+rajoitu+vain+maan+muotoa+koskevaan+väärään+tietoon+ja+sen+innokkaaseen+levittämiseen.+Näemme+valtavan+desinformaation,+yllyttämisen,+uskottelun,+pelottelun,+taikauskon+ja+selvien+vainoharhojen+vyöryn+kaikilla+elämän+aloilla,+ja+tämän+trendin+toimijat+ovat+päivä+päivältä+yhä+aggressiivisempia+ja+tehokkaampia.+Näemme+tiedon,+tietämisen+ja+ymmärtämisen+muuttuvan+ensin+tarpeettomaksi+ja+epätoivotuksi,+sitten+halveksituksi+ja+lopulta+vihatuksi+resurssiksi+ja+sen+saavuttaneiden+ihmisten+vähitellen+muuttuvan+mölyävän+lynkkausmobin+silmissä+vapaaksi+riistaksi.+Fahrenheit+451.
  6. Linkki?
  7. "Ei+nouse+tai+laske.+Kuu+liikkuu+litteänmaamme+yläpuolella,+joten+se+näyttää+nousevan,+kuten+jos+katsot+pitkän+käytävän+katossa+olevia+loisteputkia+ne+näyttää+kauempana+olevan+matalemmalla+kuin+lähellä.+Tai+verrataan+vaikka+sähköjunan+ajolankoihin,+ei+nekään+nouse+tai+laske,+mutta+ajolangat+näyttää+kulkevan+alaspäin+kohti+horisonttia."+...+ja+samanaikaisesti+niiden+välinen+etäisyys+näyttää+pienenevän.++Kuu+ja+aurinko+eivät+kuitenkaan+taivaalla+havaittuina+näytä+pienenevän+mitä+lähempänä+horisonttia+ne+ovat.+Päin+vastoin,+optinen+illuusio+panee+ne+näyttämään+jopa+suuremmilta.+https://natgeo.fi/avaruus/kuu/miksi-kuu-nayttaa-valilla-suuremmaltahttps://fi.wikipedia.org/wiki/Kuuilluusiohttps://yle.fi/uutiset/3-5376219https://blogi.foreca.fi/2012/05/superkuu/Huomaa,+että+kuu+ja+aurinko+laskevat+myös+merellä+ja+katoavat+horisontin+taakse+pienenemättä.+Ei+maksa+vaivaa+selittää,+että+ilmakehä+toimii+kuin+suurennuslasi+ja+suurentaa+kuvaa+vastaavasti+ja+siten+kumoaa+perspektiivisen+penenemisen.+Ilmakehä+ei+toimi+suurennuslasina.+Sellaiselle+symmetrisesti+polttopisteeseen+päin+suuntautuvalle+taittumisilmiölle+ei+ole+mitään+fysikaalista+perustetta,+sitä+ilmiötä+ei+ole+olemassa.+-+Siks+toiseen,+siinäkin+tapauksessa+nuo+kappaleet+pysyisivät+näkyvissä+lähes+samalla+korkeudella+iankaikkisen+kauan,+aina+vain+pienenevinä.+Eivät+pysy,+vaan+katoavat+alas+horisontin+taakse+samaa+vauhtia+kuin+horisonttia+lähestyivatkin.
  8. "Vai+niin.+Tottakai+se+muuttaa.+Ilmeisesti+et+ole+paljonkaan+kuvannut+kaukaisia+kohteita+kun+aurinko+on+matalissa+kulmissa+erilaisissa+olosuhteissa?+Kannattaisi,+niin+pääset+teoriasta+käytäntöön.+Sinulla+ei+vaikuta+olevan+ilmiöstä+mitään+ensikäden+tietoa,+vaan+pidät+ennemmin+yllä+pseudotieteellisiä+olettamuksiasi,+vaikka+..."+Pseudotieteestä+minulla+ei+ole+aavistustakaan.+Jos+esitän+olettamuksen,+niin+merkitsen+sen+olettamukseksi,+joko+omaksi+tai+lainatuksi.++Minulla+on+käytettävissäni+samat+lähdetiedot+kuin+sinullakin+noissa+valokuvissa,+olen+kyllä+niitä+kuten+myös+kurssitoverini+Pekka+Lahden+Helsingistä-näkyy-Tallinnaan-blogia+tutkinut+paljon+aikisemminkin.+Ihmettelin,+mikä+kohujuttu+tämä+nyt+on,+kun+olen+itse+jo+vuosikymmeniä+sitten+useinkin+katsellut+Tähtitornimäeltä+Tallinnaan+ja+pidin+asiaa+itsestään+selvänä.+Muut+ensikäden+tietoni+olen+hankkinut+Itämeren,+Pohjanmeren+ja+Eteläisen+Atlantin+auringonlaskuja+tiiraillessani+sekä+laivan+kannelta+että+rannalta.+Myös+Pohjanmeren+offshore-tuulipuistoja+olen+ammatillisesta+mielenkiinnosta+kiikaroinut+samoin+kuin+erittäin+kaukana+merellä+olevia+laivoja,+jotka+näkyvät+vain+kiikarilla.+Oli+sellaisiakin+tilanteita,+että+ison+laivan+alakannet+ja+yläkannet+olivat+vaihtaneet+paikkaa,+ja+myös+ylösalaisin+taivaalla+kulkevan+laivan+kuvajaisen+olen+nähnyt.+Näkemäni+vääristymät+saivat+minut+jo+kymmeniä+vuosia+sitten+ottamaan+selvää,+mistä+ne+johtuvat+ja+miten+ja+missä+oloissa++ne+voivat+syntyä.+Minä+kutsun+tätä+ensi+käden+tiedoksi.+Entä+sinä?+Kelpaako+tämä?