Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

3983

1. Täytyy+myöntää+että+tällaiselta+45++ikäiseltä+mieheltä+pääsi+huokaus+kun+tämän+ketjun+luki.+En+siis+epäile+aloittajan+tai+häntä+komppaavien+kokemuksia;+lisäksi+kun+vastaavan+tyylisiin+avauksiin+on+törmännyt+muuallakin+niin+on+tässä+varmaan+hyvin+pitkälle+tämän+ajan+kuvaus.Kyllähän+tämä+tietysti+myös+selittää+sen+miksi+samanikäisten+miesten+on+vaikeuksia+saada+vastauksia+tai+vastakaikua+ikäisiltään+naisilta.+Sanonnat+"+en+ole+etsimässä+yhden+illan+juttuja",+"seksinvonkaajat+voivat+siirtyä+seuraavaan+profiiliin"+voi+päivittää+jatkossa+muotoon+"olipa+kerran".Se+nyt+kyllä+tässä+käy+selväksi+että+miehet+ovat+turhaan+arvostelleet+naisia+liian+vaativiksi.+Termit+"en+ole+sinun+äitisi"+ja+"omillaan+toimeentuleva"+eivät+tarkoita+tasa-arvoista+parisuhdetta+ja+sitä+että+mies+voisi+joskus+tarjota+leivoksen+kahvilassa+vaan+sitä+että+mies+voi+makuhuoneessa+kutsua+naista+tädiksi+ja+varusmiespäivärahasta+jää+vielä+jotakin+sotkuunkin+kun+nainen+on+grillin+autokaistalta+ostanut+molemmille+burgeraterian.
  2. Lukaisin+tuon+artikkelin+enkä+minä+nyt+sille+ihan+täystyrmäystä+antaisi.+Siellä+oli+joukossa+myös+asioita+joita+ei+juurikaan+esille+yleensä+nosteta,Oli+virkistävää+huomata+että+nyt+siellä+on+havaittu+että+naiset+eivät+olekkaan+yhtenäinen+ryhmä+mutta+pieni+ylläri+oli+että+nyt+tunnustettiin+että+naiset+ovat+etuoikeutettuja;+toiset+vielä+enemmän+kuin+toiset.+Toki+sitä+tunnustusta+että+joku+nainen+olisi+etuoikeutetumpi+kuin+joku+mies+niin+sitä+ei+tietysti+kirjoitettu+näkyviin+vaikka+toki+asevelvollisuuteen+viitattiin.+Saattaa+mennä+muutama+aalto+feministejä+ennenkuin+tämä+uhrín+asema+uskalletaan+kyseenalaistaa.+Minusta+tuskin+tulee+koskaan+feministiä+sillä+minun+empatiakyky+taitaa+olla+vähän+vinksallaan.+Minua+ei+meinaan+lähtökohtaisesti+liikuta+ihmisen+identiteetti+tuollaisen+terminologian+kautta.+Onhan+se+tietysti+hienoa+että+termit+on+hallussa+ja+sitä+kautta+saatu+itsevarmuutta.+Itse+taas+kuvittelen+että+jos+toinen+lähtee+vaikka+kiekkoa+katsomaan+niin+on+sillä+identiteetti+ainakin+siihen+hommaan+kunnossa.+Ainakin++kuvittelisin+että+jos+itsellä+olisi+kroppa+ja+henkinen+puoli+leikelty+tasapainoon+niin+enemmän+arvostaisin+jos+kohdattaisiin+ihmisenä.+Ei+jänniteltäisi+termejä+vaan+keskityttäisiin+hallilla+aiheeseen+pelaako+kotijoukkue+träppiä+vai+karvaako+syvältä.+Jos+sitten+toinen+nostaa+asian+esille+niin+kyllä+sieltä+tekstistä+sitten+sen+termin+kaivaa+halutessaan.++En+minä+kyllä+tiedä+mitä+minä+sillä+termillä+tekisin+sillä+en+minä+sitä+nyt+missään+mainosta.+Voi+tietysti+olla+että+feministit+istuvat+iltaa+jossakn+ja+kehuvat+miten+ovat+tavanneet+sen+ja+sen+identiteetin+omaavan+henkilön.+Siinä+sitten+analysoidaan+termejä+kuin+kerättäisi+jotakin+hullunkuriset+perheet+sarjaa+jossa+sitten+nauretaan+sille+yhdelle+jolla+on+musta+pekka;+Suomalainen+valkoihoinen+heteromies.Ja+minä+onneton+vain+pistän+ihmiselle+vietiä+että+"olipa+hyvä+kotipeli,+ensi+lauantaina+seuraava;+lähdetkö+kaveriksi?
  3. Varmaan+tässä+ajatellaan+asiaa+"tarviiko+korjata+jos+ei+ole+rikki".+Jos+sterotyyppisesti+ja+vanhakantaisesti+ajatellaan+että+mies+hoitaa+perheen+autohommat+niin+siinähän+voisi+ajatella+asiat+toisesta+suunnasta.+Perheessä+on+auto+ja+molemmat+sitä+käyttävät+sekä+omiin+että+yhteisiin+menoihin.Mies+toteaa+naiselle+että+autoon+olisi+hyvä+saada+vakionopeuden+säädin.+Nainen+saattaa+sitä+ihmetellä+koska+näinkin+ollaan+pärjätty.+No+säädin+tulee+tai+ei++mutta+kohta+mies+esittää+että+siihen+tarvitaan+turbo+sama+keskustelu+uudelleen+joka+toistuu,+kierroslukumittarin,+alumiinivanteiden+yms+kanssa.+Naisen+silmissä+nämä+vaikuttavat+ehkä+kohtuuttomilta+mutta+miehen+mielestä+ne+ovat+"jotakin+lisää"+siihen+autoiluun.Hyvä+puoli+näissä+sitten+on+että+kyllähän+näistä+uusista+asioista+yleensä+molemmat+pääsevät+nauttimaan+mutta+ongelmat+tulevat+eteen+jos+autosta+se+turbo+hajoaa+vaikka+auto+ilman+sen+asennusta+olisi+kestänyt+tai+jos+sunnuntaiaamuna+nainen+ei+saakkaan+kahvia+ja+itse+tehtyjä+croissantteja+sänkyyn+kuten+on+viime+viikkoina+saanut+niin+riitahan+siitä+tulee+kun+tämä+on+merkki+siitä+että+mies+ei+enää+rakasta+häntä.Ihmiset++tietysti+on+nässä+rajoissa+erilaisia+mutta+itse+yritän+kovasti+kääntää+ajatusmailmani+siihen+suuntaan+että+ei+olisi+vaatimuksia+ja+vaan+toiveita.+Olen+kyllä+Harmaaritarin+kanssa+samaa+mieltä+että+jos+on+käyty+kahvilla+ja++syömässä,+treffailtu+elokuvissa,+urheilutapahtumissa,+käyty+keikoilla+ja+museoissa.+Käyty+yhdessä+kaupassa,+tehty+näyteikkunaostoksia,+tavattu+toisen+kavereita+ja+vanhemmat.+Lisäksi+ulkoiltu+lenkkeilyn+muodossa+ja+käyty+vaeltamassa.+Rakastellaan+miltei+päivittäin+makuuhuoneessa+ja+sen+lisäksi+välillä+olohuoneessa,+autossa,+teltassa+ja+mietitään+ehtisikö+tässä+hississä+kun+tämä+on+niin+hidas.+Mun+talosta+löytyy+naisen+hammasharja+sekä+kourallinen+pinnejä+sekä+kasa+purnukoita.+Naisen+pyykkikoneessa+taas+pyörii+minunkin+vaatteita.+Jos+sitten+joku+päivä+ruokapöydässä+nainen+avaa+keskustelun+teemalla+M184;+meidän+pitää+keskustella+suhteemme+tilasta+niin+aika+laila+kuunteluoppilaana+olen.
  4. Jos+seksuaalisuus+nyt+käsitetään+kattamaan+myös+läheisyyden+ja+parisuhteet+niin+ei+sitä+miesten+välistä+kilpailua+aina+ole.+Isäni+on+ollut+jo+jonkin+aikaa+eläkkeellä+ja+muiden+liikuntavirikkeiden+lisäksi+käy+välillä+myös+naistentansseissa.+Siellä+kun+on+kymmenkunta+miestä+ja+sata+naista+niin+ei+siellä+paljoa+tarvi+miesten+pullistella+keskenään+vaan+todennäköisesti+kuhina+käy+naistenhuoneessa+kun+leskirouvat+kilpaa+parantelevat+ehostusta+ennen+seuraavia+tahteja.+Itse+uskon+että+tulevaisuudessa+eivät+enää+miehet+keskenään+kilpaile;+tasa-arvo+hoitaa+tämän+kyllä.+Olin+meinaan+vielä+vähän+aikaa+siinä+lapsenuskossa+että+tasa-arvon+ajaminen+ei+olisi+ollut+mitenkään+miehiltä+pois.+Naisten+saari,+naisille+suunnattu+röyhkeyskoulu+tai+halpakorkoinen+naisyrittäjyyslaina+olivat+asioita+jotka+ajattelin+olevan+yksittäisiä+asioita+kunnes+Joensuun+popmuusikot+kertoivat+jakavansa+apurahoja+kaikille+muille+nuorille+paitsi+pojille.+Perustelut+"tavoitteena+on+tehdä+popmusiikin+tekijäjoukosta+vähemmän+miesvaltaista"+Eli+jatkossa+muusikkoina+on+vain+naisia/tyttöjä+sekä+poikia/miehiä+joiden+vanhemmilla+on+ollut+mahdollisuus+tukea+nuorten+harrastusta.+Seuraava+askel+on+se+että+niille+muutamalle++korkeakoululinjalle+jotka+ovat+miesvaltaisia+niin+naiset+saavat+korotettua+tukea+eikä+tarvi+ottaa+opintolainaa+jos+vain+valitsevat+ko+linjan.+Eli+aletaan+jakaa+poikia+jo+nuorena+menestyjiin+ja+pudokkaisiin.+Menestyjien+ei+ehkä+ole+enää+tarvetta+kilpailla+ainakaan+siinä+määrin+kuin+ennen+ja+pudokkailla+ei+ole+enää+voimia+ja+resursseja+kilpailuun+vaan+energia+menee+yleensä+elämästä+selviytymiseen.
  5. Mun+mielestä+onnellisuus+ei+kyllä+ole+mitenkään+tavoiteltava+asia.+Nykyään+joka+paikassa+myydään+kirjoja+ja+oppaita+miten+tulla+onnelliseksi;+on+sitä+varten+perustettuja+ryhmiä+ja+kursseja.+Silti+sitä+tahtia+kun+"tieto"+asiasta+lisääntyy+niin+samalla+kiihtyvyydellä+ihmiset+kulkevat+apteekin+ovista+kuin+hulluille+päiville+hakemaan+pillereitä+ja+nappeja+masennukseen+sekä+mielen+häiriöihin.Jotenkin+hullua+että+ihmisiä+pistetään+puolikaareen+analysoimaan+jotakin+vesilasia;+jos+näet+lasin+puolitäytenä+niin+sinut+nostetaan+jalustalle+kuin+messias+mutta+jos+näet+sen+puolityhjänä+sinut+passitetaan+vähintään+johonkin+värikarttaterapiaan.+Eikö+se+nyt+riittäisi+että+toteat+lasin+olevan+puolillaan+ja+jos+se+häiritsee+niin+juo+tyhjäksi+tai+täytä+mutta+älä+ota+siitä+omantunnon+tuskia.Minulle+itselleni+rittää+hyvin+tuo+elämä+jossa+lasi+on+puolillaan,+sitä+nyt+voisi+kutsua+vaikka+mielikuvituksettomasti+tyytyväisyydeksi.+Sitten+kun+ainakin+suurin+osa+elämänalueista+saavuttaa+tyytyväisyyden+tason+niin+arki+soljuu+omalla+painollaan+ja+elämä+on+ihan+jees.+Ne+pienet+onnen+pilkahdukset+joita+elämä+on+joskus+tarjonnut+ovat+yleensä+sellaisia+joissa+olen+pystynyt+tekemään+asioita+joilla+toisen+ihmisen+elämä+on+sitten+noussut+vähintään+tyydyttävälle+tasolle.Noihin+alun+kysymyksiin+niin+kyllä+minun+mielestä+onnen+edellytys+on+huomioida+toiset+ihmiset.+Sinkuille+se+on+ehkä+hieman+vaikeampaa+koska+kyllä+se+kumppanin+huomioiminen+ainakin+teoriassa+on+helpompaa+kuin+ventovieraan.+Täytyy+myös+sanoa+että+itselle+on+toisten+huomioiminen+mennyt+vähän+turhankin+analyyttiseksi.+Ovia+nyt+ei+pysty+enää+aukomaan+koska+monissa+paikoissa+on+liukuovet+mutta+usein+on+tehnyt+mieli+mennä+kehumaan+jonkun+naisen+kampausta+sillä+heti+kyllä+huomaan+jos+siihen+on+panostettu;+kehumatta+vaan+nykyään+jää+sillä+parhaimmillaan+leimautuu+hyypiöksi+ja+pahimmillaan+ahdistelijaksi.+Ehkä+tämä+varovaisuus+kohdata+muita+ihmisiä+on+myös+laskenut+onnellisuuden+tasoa+noin+laajemmin+ajateltuna.
  6. Montako+paria+kenkiä+pitää+olla?+Haittaako+jos+alu-ja+pussilakanat+on+samalla+hyllyllä?+Onko+ongelma+jos+rokotukset+on+kunnossa?Lähinnä+siis+ajattelin+että+mies+on+vielä+töissä++ja+sanoo+missä+on+talon+vara-avain+ja+toteaa+että+mene+taloon+ollen+kuin+kotonasi.+Hän+tulee+parin+tunnin+päästä;+mitä+toivot+tai+et+toivo+kodissa+näkevän+ja+oletko+niin+utelias+että+kurkkaat+liinavaatekaappiin+koska+olet+saanut+luvan+olla+kuin+kotonasi?
  7. Vaihtelevalla+menestyksellä+mutta+yrittää+aina+voi.+Tämä+on+hyvin+pitkälle+henkilö+ja+tapahtumakohtainen+asia.+Jos+ihminen+käyttäytyy+jollakin+tavalla+voi+olla+vaikeaa+asettua+hänen+asemaansa+jos+ei+tiedä+taustoja.+Joku+rikas+voi+ajaa+vanhalla+autolla+ja+sitä+voi+aina+miettiä+miksi.+Toki+hänen+asemaansa+voi+yrittää+asettua+jos+kerrotaan+että+hänellä+oli+paljon+sisaruksia+ja+lapsuuden+koti+oli+hyvin+köyhä.+Jos+olet+myös+perheestä+jossa+istuttiin+pöydän+ympärillä+kun+neljättä+päivää+syötiin+naurista+ja+makarooneja+tietäen+että+huomenna+ei+ole+sitäkään+niin+silloin+ehkä+toisen+asemaan+pääsee+paremmin+kiinni+kuin+henkilö+joka+vain+valitsee+kaupan+hyllyistä+ja+altaista+mitä+nyt+haluaakin;+ja+vähän+päälle.Naisten+kanssa+välillä+joutuu+hieman+kulkemaan+mutkien+kautta.+Ollaan+metoo:sta+mitä+mieltä+vaan+niin+minulle+se+hieman+ehkä+avasi+naisten+ajatusmailmaa.+Enää+en+meinaan+ihmettele+miksi+illalla+bussipysäkille+jäädessäni+nainen+pitää+minuun+etäisyyttä+kun+kävelen.+Vaikka+se+vähän+pahalta+tuntuu+niin+siinä+ei+ole+mitään+henkilökohtaista+että+nainen+pitää+minua+raiskaajana.+Ehkä+hiukan+paremmin+voisi+asettua+naisen+asemaan+jos+olisi+edes+saanut+kunnolla+selkään+bussipysäkillä+niin+olisi+edes+jonkunlainen+vertailukohta.Toisaalta+siinä+on+aina+se+ylianalysoinnin+riski,+jos+nainen+toteaa+että+oikeaa+miestä+ei+ole+vielä+löytynyt+niin+yritän+asettua+naisen+asemaan+ja+muistelen+että+pitää+saada+heti+sukat+pyörimään+jaloissa+joten+eiköhän+tämä+sitten+ollut+tässä+ja+alan+jo+miettiä+mitä+ensi+viikolle+otan+töihin+evääksi.Parisuhteessa+kun+toisesta+tietää+jo+taustat+niin+helpompi+on+reagoidakin.+Jos+nainen+aamulla+motkottaa+niin+sillä+se+joko+osoittaa+että+sinun+kanssa+on+turvallista+olla,+kattilat+on+taas++väärässä+kaapissa+tai+sitten+nainen+haluaa+tässäkin+kuussa+seksiä.+Oikeasti+se+kyllä+vaan+haluaa+että+menee+lähelle+ja+suutelemalla+hakee+oikean+vastauksen.
  8. Kyllähän+ekana+tuli+mieleen+että+rakkaudesta+se+hevonenkin+potkii+mutta+kun+jätti+minut+sitten+huomiotta+niin+tulin+siihen+tulokseen+että+tamma+oli+odottanut+vain+talvikenkiä+johon+sitten+pystyy+kiertämään+hokit+paikoilleen+jotta+pääsee+monottelemaan+kipeisiin+paikkoihin.+Toki+voi+olla+että+tuo+oli+"seuraa+minua+ja+ota+minut+hellästi+koko+yö"-+potku+mutta+minä+kun+olen+aika+urvelo+noiden+naisten+sanattomien+viestien+kanssa.Eihän+toki+yksi+nainen+eikä+monikaan+ole+kaikki+mutta+kun+viime+viikkoina+moni+nainen+jonka+kanssa+olen+treffeilläkäynyt+ja+saanut+kuulla+olevani+"+kiva,+mutta....."tai+"kyllä+sinä+jonkun+löydät"+materiaalia+on+päivittänyt+nyt+olevansa+parisuhteessa.+Olen+kyllä+aidosti+iloinen+heidän+puolestaan+ja+onnekkaita+ovat+nuo+kaverit+sillä+hienot+naiset+noista+saavat+kylkeensä+mutta+samalla+ei+voi+olla+miettimättä+mikä+itsellä+meni+pieleen.+Kun+niitä+miesten+kuvia+katsoo+niin+ihan+tavallisissa+ammateissa+ovat+joten+status+tai+raha+ei+kyllä+asiaa+selitä.+Ulkonäöltäänkin+kuuluvat+tällaiseen+harmaaseen+massaan+joka+ei+kyllä+erotu+ostoskeskuksen+miesmateriaalista+paitsi+jos+sovittelevat+naisten+vaatteita.+Tätä+taustaa+vasten+jos+joku+tulisi+halamaan+ja+saisi+tunteen+jolla+palata+parisuhdeaikoihin+ja+muistella+sitä+lämpöä+ja+läheisyyttä+niin+aika+raaka+olisi+se+paluu+todellisuuteen+kun+muutaman+sekunnin+päästä+toinen+katoaisi+horisonttiin.+Kurkussa+tuntuisi+kuin+olisi+nielaissut+neljä+keskisuurta+Rapalan+uistinta+mutta+pakko+silti+rykiä+sillä+siinä+vaiheessa+kun+rykiminen+loppuu+saattaa+kyynelkanaviin+ilmestyä+läppävika+joka+sallii+ylijäämäkyynelten+virtaamisen+poskille.