Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
M184
profiilit
M184
M184
Vapaa kuvaus
Aloituksia
1
Kommenttia
3584
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
50 on minulla tullut täyteen ja kyseessä minua viitisen vuotta nuorempi tapaus. Sen verram toki keskustelu kehittyi mankeloinnin suhteen että tämä ko henkilö alkoi pestä lakanoitaan taloyhtiön tiloissa koska siellä oli myös mankeli.
Johtuen vaikeasta henkilövajauksesta ko sektorilla lastensuojelu/sosiaalitoimi tekivät päätöksiä myös erotilanteessa. Mitään ongelmaa ei koskaan ole ilmennyt ja kaikki meni siihen asti mutkattomasti kunnes virkailijat tajusivat että lapset jäävät isälle.
Silloin alkoi minun kyseenalaistamiseni kykyyn hoitaa lapsiani. Ei siinä mitään sillä olin varautunut tilanteeseen ja luettelin kaikki vikolla tehdyt ruuat ja kotitoimet.
En tiedä luulivatko jo neuroottiseksi mutta aivan sama se minulle; lopputulos jossa lapset jäivät minulle molempien vanhempien ja lapsien toiveesta oli pääasia.
31.08.2023 08:01
Jos tuolla nyt jonkun vankilakierre saadaan poikki niin hyvä asia ja kannattaa tuolla linjalla jatkaa.
Tuo ajatus ettei Martat tule k&k- miehiä neuvomaan on ihan kysymys jota sietää vähän pohtia. Jos mietitään karkea jako siten että k&k on muurien ulkopuolella ja toiset sisäpuolella niin onhan tavoitettavuus eri luokkaa. Vankilassa on helppo kasata porukka yhteen mutta k&k-miesten paimentaminen onkin eri juttu. Ovelta ovelle kierto ei oikein toimi ja vaikea on laittaa pystyyn jotakin herätysjuhlien kaltaista tapahtumaa pystyyn.
Siksi olen joskus miettinyt että vastaavat taidot pitäisi opettaa jo peruskoulussa. Ruuanlaitto, muut kotityöt, itsestään huolehtiminen jne. Lisäksi ea-taitoja, taloudenpitoa yms perusasioita joita arkielämässä tarvitaan. Samoin ymmärrys miten yhteiskunta pyörii esim poliittisen päätöksenteon, työmarkkinoiden tai ihan liikennesääntöjen mukaan. Ne jotka myöhemmin tarvitsevat derivointia tai Ruotsin kielioppia opiskelkoon peruskoulun jälkeen mutta minusta peruskoulun päätyttyä arjen perusasiat olisi hyvä olla kaikkien hallussa.
Itsellä taas on kokemus että naisten lähtökohta miehiä kohtaan on arjen perusasioista puhuttaessa "syyllinen kunnes toisin todistetaan". Sen verran hanakasti treffeillä ja keskusteluissa tuntuu tulevan kommentteja siihen suuntaan. Arkielämänsä Martoille tuntuu olevan tärkeää että verhot on silitetty. Kyllähän minä siis vinkkejä otan vastaan ja mielelläni uusia niksejä koitan mutta sitten kun kysyy että kääriikö lakanat muoviin kosteuden tasoittamiseksi ennen mankelointia niin kiusaantunut hiljaisuus laskeutuu.
En minä noista niin huolissani ole jos arkielämässä tai treffeillä yritetään minua painaa alas tai itseä nostaa jalustalle mutta se tuntuu häiritsevän että tämä on viranomaistenkin näkemys. En tiedä moniko äiti joutuu lastensuojelussa selittämään miten hoitaa perheen ruokahuollon tai vaatetuksen/hygieniat mutta en ole ainoa isä joka tämän selityksen on joutunut esittämään.
Voi tietysti olla että nämä kokemukseni ovat osittain sukupolvisiakin mutta jos miettii stereotyyppistä suhtautumista niin monelleko tuli mieleen otsikon "Martat opettavat vangeille arjen taitoja...." että kyseessä voisivat olla myös naisvangit.
30.08.2023 22:36
Toivotaan että keskustelu vain tuntui ystävästäsi pahemmalta kuin se todellisuudessa oli tarkoitettu. Kun menette hakemaan lemmikkiä niin pari pussia kissan-/koiranruokaa lahjuksena mukaan. Helpottaa keskustelun avautumista.
Lisäksi tietysti on mukava lukea että ystävälläsi on sinun kaltainen tuki ja turva johon voi tukeutua kun on vaikeaa. Tuollainen ystävyys on äärettömän arvokasta.
Jos palautetta harkitsette niin koittakaa selvittää onko kysessä vapaaehtoistoiminta, palkkalistoilla olevia tai mahdollisesti esim tukityöllistettyjä. Jos on esim tukityöllistettyjä niin ehkä kaupungilla/kunnassa voisi sitten miettä onko valinat osuneet nappiin. Muuten en ehkä palautetta laittaisi.
Kun sitten lemmikki on taas kotona niin ehkä kannattaa hetkeksi istahtaa ja miettiä asiaa. Saattaa olla että juuri karkaaminen on sitten katkaissut kamelin selän ja vähän nopeasti on noussut ajatus luopumisesta. Luopuminen on tietysti yksi vaihtoehto mutta jos niihin ongelmiin joita lemmikki on tuonut olisi löydettävissä ratkaisu niin kääntyisikö homma eri asentoon. Lemmikki ei enää kuormittaisi vaan toisi iloa ja elämäniloa ystävääsi.
Kuitenkin jos on sirutuksenkin antanut tehdä niin kyllähän se kertoo halusta pitää lemmikki.
30.08.2023 18:10
Kuulemma muistutan Pekka Poutaa.
Itse haluaisin muistuttaa Anders Adlercreutz:a
30.08.2023 01:09
Kyllähän keskustelu olisi tuosta näkökulmasta toisaalta ihan tervetullut. Jos miettii vaikka kansallismielisyyden näkökulmasta tuota aikaa kun monet pienet valtiot itsenäistyivät, ei pelkästään naapurissa vaan myös esim entisen Jugoslavian alueella tai Tsekkoslovakian hajoaminen.
Noissa vain nuo tapahtumat helposti vyöryvät hallitsemattomasti joten ennustettavuus on aika heikko, Tietysti jos haetaan juurisyitä hajoamisille niin ennustettavuus kyllä paranee.
Itse ottaisin tähtäimeen vuoden 2014 ja Krimin miehityksen. Suomen ja meidän politikkojen roolia voisi pohtia mutta ennenkaikkea koko eu:n toimia asian suhteen.
29.08.2023 13:50
Minusta ei ja siihen on kolme syytä.
- Tämä menee helposti henkilövainoksi. Pitäisi myös kaivaa se tieto ja ympäristö mikä on ollut tämän toiminnan tai tekojen taustalla. Uskon että tätä käytettäisiin enemmän poliittisena lyömäaseena kuin haluna tutkia historiaa.
- Meillä on jo jonkun verran lustraatioitu Suomen yhteyksiä aikanaan natsi-Saksaan. Pitäisikö samalla myös samalla tavalla sitten käydä myös sisällissodan henkilöt läpi?
Vuonna 1966 tuli voimaan puoluetuki, tällä katkaistiin ulkopuolelta tullut vaikuttaminen eduskunnan työskentelyyn. Aika paljon pitäisi kaivaa ihmisiä esiin jotka vaikuttivat politiikkaan oikealla ja vasemmalla.
- Kun näitä aletaan tutkimaan niin väistämättä sivutaan vakoilua ja esim supon arkistoja. Tieto on vakoilussa kauppatavaraa ja muiden maiden vastaavien tahojen on pystyttävä luottamaan että annettu tieto pysyy myös salassa. Jos nämä alkavat vuotamaan niin vaikea on meidän vakoiluverkoston enää hankkia tietoja,
28.08.2023 17:43
Tekemättä mitään vesistön äärellä on kyllä taitolaji. Moni muukin on todennut että se on nimenomaan järvi se elementti. Itselle taas se on nimenomaan meri ja varmaan johtuu osittain siitä että sen läheisyydessä olen aina asustellut.
Nykyään on myös joet tulleet vesistöiksi joiden varrella viihdyn. Oikeastaan sama olenko yksin Jyrävän kosken varrella tai Turussa istumassa Aurajoen rannalla, taustalla ihmisten ryntäillessä jokilaivoihin.
Luonnossa ehkä minulle ykköspaikkoja ovat kuitenkin suot. Joskus ottanut saappaat pois jaloista, pistänyt kintut turpeeseen ja istunut katsomassa kun mitään ei tapahdu.
Kiva lukea että sinäkin olet löytänyt oman "pesän" luonnosta eli paikan jossa voi vaan olla ja ladata akkuja.
27.08.2023 13:49
Jos on riitaisa ero niin kyllähän siinä äiti-lapsi automaatti napsahtaa eikä isää edes vanhempana huomata paitsi kukkaron paksuuden mukaan.
Sen enempää ei tuossa isän roolia edes avata eli voi olla että isä ei enää halua olla lapselle läsnä, reissutyö, etäisyys lapseen tuli lapsen muuton jälkeen fyysisesti hyvin pitkäksi tai mahdollisesti uusi perhe. Ei voi tietää. Jotakin ehkä jäänyt hampaankoloon kuitenkin; jos talous kestää mutta maksaa vain pakollisen elarin eikä tue muuten esim harrastuksiin pääsyssä. Voihan taustalla olla myös vieraannuttamista mutta pahalta tuntuu jos lapsen kautta kostaa entiselle kumppanille.
En ole juristi joten viisaammat voivat vahvistaa tai kumota ajatukseni mutta itselle on jäänyt sellainen kuva että esim avioehto koskisi ainakin pääsääntöisesti ennen avioliittoa tehtyä omaisuutta. Jos on oltu jo parikymmentä vuotta yhdessä niin luulisi siitä irtoavan jaossa isompikin potti.
Nyt kun osti sillä asumisoikeusosuuden niin minun silmissä ei ole kyllä taloudellisesti köyhä vaan rahaton. Tuon potinhan saa takaisin kun tuosta luopuu. Vähän kävi mielessä että teki tarkoituksella itsestään köyhän tukien tai isomman elarin toivossa. Itseäni esim tuossa ihmetytti se miksi ei osa irtaimistosta kelvannut vaan piti kaikki uusia.
Minä nyt olen huono ketään neuvomaan mutta pistäisin kyllä tuossa tilanteessa akateemiset paperit mappiin ja hakisin koulutuspaikkoja sote- tai metallialalta. Töitä kyllä löytyy ja jos metallin peruskurssin jälkeen pystyy luokkia hitsaamaan niin työpaikan voi meidän seudulla ihan valita eikä alle 16e/h työtarjouksiin kannata edes vastata.
Toki sitten lattekuppiloihin ja taidenäyttelyihin on pidempi matka eikä työkaveritkaan ole niin trenditietoisia mutta perusasiat on kunnossa eli ylihintaista huoltamokahvia löytyy ja työkavereille voi aina soittaa jos auto on hyytynyt tai pihalle on kaatunut puu. Talkoilla autetaan.
Löytöeläinkotikin etsii lisää vapaaehtoisia toimintaan. Jos kissasta tulee iloiseksi niin siellä niitä on ja kyseessä ilmainen harrastus jossa on arvokas päämäärä.
27.08.2023 13:21
Hyvä kysymys enkä siihenkään ole vastausta löytänyt. Ehkä luonto tosiaan on ylipäänsä paikka jossa voit olla enemmän itsesi kun ulkopuolelta tulevat vaatimukset ja suorittamisen tarpeet eivät kulje tuolla mukana. Lisäksi aika ei ole sillä tavoin määräävä tekijä vaan sillä on isommat toleranssit.
Toinen mitä olen joskus miettinyt on itsessään tuo tuli ihan elementtinä. Kautta aikojen tuli on tuonut lämpöä ja turvaa ihmisille. Lisäksi nuotio itsessään on kiehtovaa katseltavaa sen muuttaessa muotoaa liekkikeosta hiillokseksi. Kyllähän vesikiertopatterikin lämpöä tuo mutta sitä nyt ei viitsi kauaa katsella.
Ehkä kolmas mikä tulee mieleen on toisen ihmisen tuoma turva. Olen joskus kärjistänyt niin että jos väännät nilkkasi Tampereen keskustassa niin viranomaiset hoitavat sinulle avun, mutta jos teet sen luonnossa niin apu tulee ihmiseltä. Lisäksi ongelma ei tarvi olla iso kun se tulee luonnossa niin olet pulassa. Ihan rakko jalassa saa eri mittasuhteet suon reunalla kuin mukulakivetyksellä.
27.08.2023 12:12
Hyvää sl-päivää täältäkin.
Tämä aamupäivä meni ikkunoita pesten, viinimarjoja keräten ja lopulta ruuan ja eväiden tekoon. Ilta meni töissä. Ehkä lähinnä luontoa oli se että käsieni kautta meni materiaalia joka lopulta päätyy tuulivoimaloihin.
Onhan luonnosta minulle ihan materiaalista hyötyä marjojen ja kalojen kautta, lisäksi vielä liikunnallinen hyöty. Isompi nautinto tulee kuitenkin henkiselle puolelle. Mahdollisuus rauhaan ja hiljaisuuteen omien ajatusten kanssa niin halutessaan. Lisäksi olen huomannut että jotenkin nautin ihmisten seurasta paremmin luonnossa kuin rakennetussa ympäristössä.
Itselle tulee kaupungeissa ja baareissa sellainen "lumimyrsky" fiilis. Vaikka ihmiset mainostavat olevansa uniikkeja lumihiutaleita niin tuntuu ettei tuolla niitä näy vaan ihmiset ovat yhtä samaa valkoista untuvaa. Luonnossa, ja varsinkin nuotioilla, tuntuu että ne kohtaamiset ja keskustelut ikäänkuin toisivat ihmisistä sen oman pienen hiutaleen osan paremmin esille.
27.08.2023 00:34
En tiedä muokkaako myös laji ihmistä mutta tuli mieleen em-mestari maratoonilta eli Janne Holmen. Samoin kävelijät sekä 10- tai 7-ottelijat ovat harvemmin porrasvaloissa.
En tiedä onko pelkkää tarinaa vai pitääkö paikkansa mutta menestykseensä nähden yksi vaatimattomimmista urheilijoista kuulemma on kolminkertainen olympiavoittaja, kaksinkertainen mailmanmestari sekä näiden päälle kolme mm-hopeaa ja yhden pronssin voittanut soutaja Pertti Karppinen.
26.08.2023 23:35
Itsehoito-ohjeita levottomiin jalkoihin.
Voit kokeilla seuraavia ohjeita oireiden helpottamiseksi:
Tee nukkumisympäristöstäsi rauhallinen ja sopivan lämpöinen.
Huolehdi säännöllisestä liikunnasta.
Vältä liian raskasta liikuntaa ennen nukkumaanmenoa.
Kokeile olla ilman kofeiinia, sekä vältä alkoholia.
Venyttele iltaisin, ja hiero raajoja.
Käy lämpimässä tai kylmässä kylvyssä
25.08.2023 22:41
Sanoisin että ole vain oma itsesi ja unohda tuollainen itsensä "kehittäminen". Hiukan tietysti riippuu elämäntilanteesta ja ympäristöstä mutta itse voin toimia varoittavana esimerkkinä.
Itse olen kasvattanut sisälleni hyvin vahvan "virkakoneiston" joka tehokkaasti napsasee pois kaikki tunteet jos niitä alkaa versota. Tämä on ollut iso apu työelämässä, politiikassa ja myös ostoskäyttäytymisessä. Virkamiesmäisesti vain keskittyy siihen olennaiseen tietoon eikä sano tai tee asioita jotka ovat itselle tai edustamalleen ihmisille haitallisia.
Naisten kanssa treffatessa tämä on vähän kaksiteräinen miekka. Toisaalta se tekee minusta hyvän kuuntelijan mutta toisaalta kun pitäisi kertoa toiselle omista tunteistaan niin virkakoneistolta tulee määräys jättää se seuraavaan kertaan koska tässä vaiheessa toinen voi kokea sen vielä ahdistavalle. Siksi varmaan monet suhteet on jääneet kaveriasteelle kun tunteistani kertominen on jäänyt aina odottamaan oikeaa hetkeä.
Nytkin välillä pintaan nousee toive loppuelämän rakkaudesta mutta virkakoneisto lyö tilastolliset faktat pöytään omista mahdollisuuksistani. Vielä kun kehuvat miten hyvin olen oppinut sietämään yksinäisyyttä niin helppo on vaihtaa deitti-ilmoituksen hahmottelu työhuoneen remontin suunnitteluun.
Ainoa sektori jossa vierkakoneisto lomailee on lasteni kasvatus. Siellä tunteita voi ja pitää näyttää. Kokemus auttaa siinä kuinka kauan tyttäret haluaa vatvoa sitä ongelmaa itsessään ja missä vaiheessa pitää kertoa ratkaisu.
25.08.2023 11:51
Tätä päivää, eilistä ja niin monia muitakin päiviä historiastani; ja jos pystyisin lukemaan etukäteen minulle laadittua käsikirjoitusta niin varmaan sopii tuleviinkin päiviin.
Lapinlahden linnut-se ei käy
https://www.youtube.com/watch?v=Yr_Rzj1Hxb8
24.08.2023 19:59
Sen perusteella mitä itse olen viimevuosina vaellellut niin ihan en allekirjoita että nuoret olisivat vieraantuneet luonnosta. Paljon on nuoria ollut vaeltamassa. Nyt oltiin Hossassa vaeltamassa ja pääkaupunkiseudulta asti oli nuoria lopettelemassa lomakauttaan. Mieleen jäi yksi pariskunta joka vaelsi käsi kädessä siinä alkutaipaleella missä polku oli leveää. Voi olla että hakivat toisistaan turvaa mutta jotenkin veikkaan että kyse oli jostakin muusta kuin luonnon pelosta.
Itselläni ei mitään luontokammoa ole mutta toki terve varovaisuus on tarpeen esim punkkien kohdalla tai liikenteessä missä muutama sata kiloa luontoa voi tömähtää konepellille.
Metsien moninaiskäyttö sai taas lisäsävyjä alkukesästä kun istuskeltiin ruuhkaisemmassa osassa maata metsän reunassa ja joku nuorempi kaveri tuli kyselemään että mahtaisiko lähimetsissä kasvaa taikasieniä. Silloin piti tunnustaa etten erota käytettävistä sienistä kuin kanttarellin; kaverin lähdettyä piti asia tarkistaa. En edelleenkään tiedä oliko lähimetsässä taikasieniä mutta tuo kysymys selitti kyllä kaverin hieman lasittuneen olemuksen.
23.08.2023 16:25
Lähinnä tosiaan pientyökaluissa noi oli tarpeen huomioida ja nimenomaan työkaluissa joilla leikataan.
Myös kun työpisteitä tehtiin niin pistorasiat ja hyllyt vaihdettaviksi jotta jokainen voi sijoitella työkalunsa omien mieltymysten mukaan.
Isommissa koneissa joissa on useampi käyttäjä niin niissäkin usein pystyy kätisyyttä vaihtamaan mutta se kestää niin kauan ja vaatii lisätyötä ja osia että siihen ei ole taloudellisesti järkevää lähteä.
18.08.2023 20:03
En ole trendikäs enkä wokettaja eikä minulla riitä hauis joka paikkaan mutta omalta osaltani voin todeta että työsuojeluvaltuutettuna otettiin kyllä vasenkätisetkin huomioon. Oli kyse sitten työkalujen käytöstä tai niiden ja käytettävien osien sijoittelusta.
17.08.2023 14:16
Politiikassa silloin kun jaettiin lautakuntapaikkoja. Miehenä en päässyt haluamaani lautakuntaan sukupuoleni perusteella. Ehkä koomisinta oli se että sinne tuli valituksi nainen joka ei sinne halunnut. Lain mukaan mentiin koska se tulkittiin positiiviseksi syrjinnäksi mutta yksilötasolla kyseessä oli kaksi negatiivista syrjintää.
Muuten poliittisten ajatusten kanssa olen saanut olla rauhassa ja jos politiikkaa seuraa vain valtakunnan tasolla voi olla vaikea uskoa miten sopuisaa ja yhteistyökykyistä kuntapolitiikkaa meillä tehdään.
Ikäsyrjintää olen kohdannut työtä hakiessa; kaikki oli jo neuvoteltu mutta kun työhönottaja tarkemmin katsoi syntymävuottani niin ilmoitti vain että he kertovat valinnoista myöhemmin.
Sen lisäksi uskonnon vuoksi olen tullut joskus syrjityksi.
Isänä sitten onkin syrjitty viranhaltijoiden toimesta neuvolasta eteenpäin miltei lasten aikuistumiseen asti. Poikana myöskin kun koulussa esim. Petteri, Marko, tai Tomi eivät olleet vaikeita tapauksia vaan meidän luokassa pojat olivat yhtenäisenä joukkona toivottomia.
Sekin täytyy todeta että olen saanut positiivista syrjintää työhaastattelussa koskien sotilasarvoani. Sillä olin nostanut itseni haastateltavien joukkoon ja siellä sieltä sitten haastattelujen perusteella töihin. Toki vastapainona yksi koulupaikka ja yksi työpaikka menivät ohitse koska armeija oli käymättä.
Rasisteja, tunnen ja tiedän. Kaveripiiristä löytyy mutta onneksi kuuluu siihen ihmisryhmään joka on sen verran kiltti ettei sitä huutele ja näytä ulospäin. Sitten on firmoja joihin palkataan uskonto edellä ja sitten on firmoja joihin ei oteta töihin jos tiedetään että ihmisellä on jotakin kosketuspintaa ay-toimintaan
17.08.2023 14:13
Itselle ensin tuli mieleen se klassinen missi-jääkiekkoilija yhdistelmä.
Jos tuota nyt miettii muuten kuin pelkkänä kauneuskilpailuna eli vähän kuin tittelinä hyvän tahdon lähettilääksi niin kaipa se sitten on sama mistä asennosta ureansa poistaa. Ihan vaan unisex-luokka käyttöön.
16.08.2023 23:39
Jos kysytään mistä kesän 2023 muistan niin voisi kiteyttää; en mistään. Urheilutermein-rutiinisuoritus.
Kompostori pihalla taitaa sitten olla se isoin muutos. Oppimista, kokemista tai muuta henkistä ylevyyttä ei kyllä matkaan tarttunut. Sellainen luovuttamisen tunne ehkä päällimmäisenä. Haaveilun olen jo unohtanut ja nyt jo toivominenkin, eli toisin kuin haaveilu olisin edistänyt asiaa jotenkin, on jäänyt keinovalikoimasta pois.
Ei kesä siis kuitenkaan huono ollut. Kavereiden kanssa vaeltamista, marjastamista ja kahvittelun lomaan hyviä tarinoita. Pientä remppaa kotona ja itsestä huolehtimista muutenkin.
Läheisillä tuntuu kuitenkin menevän ihan hyvin ja se on pääasia.
15.08.2023 12:37
6 / 180