Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Jentezen
profiilit
Jentezen
Jentezen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
5
Kommenttia
31
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Joskus olisi hyvä kuunnella myös boomereita.
Vuosi sitten asuntolainojen viitekorkona käytetty
12 kk euribor-korko oli vielä miinuksen puolella: -0,2.
Mutta nyt jo 3,95.
Rajua nousua !
Nyt jos vaaleissa SDP saa eniten ääniä,
niin MarinIlla voi olla vielä toinen 4 v PM.
Mike Maloney selvittää hyvin havainnollistetulla videollaan miksi valtiot velkaantuvat.
Michael Maloney:
Miksi valtiot velkaantuvat?
https://www.youtube.com/watch?v=13VIxhdVZGM
10.03.2023 10:26
Kyllä raha lisääntyy. EKP on monistanut sitä jo monta vuotta. Nyt on vissiin vähän jarruteltava ja nostettava korkoja jottei inflaatio karkaa käsistä.
Katso M Maloneyn hyvin havainnollistettu video:
"Miksi valtiot velkaantuvat".
22.10.2022 16:47
Ottamatta+kantaa+maksaako+joku+minne+jäsenmaksuja+vai+ei,+niin+elämme+ja+tulemme+elämään+niin+vaikeita+taloudellisia+aikoja,+jolloin+kannattaa+rahaa+käyttää+säästeliäästi+ja+varsinkin+VELANOTTOA+pitää+välttää.
Osakekurssit+Helsingin+Pörssissä+ovat+tällä+hetkellä+-2,5+%+laskussa+ja+keväämmällä+voi+tulla+suurempi+globaali+pörssiromahdus.
Henri+Koponen+kirjoittaa+tämän+päivän+Kauppalehdessä:
=========
Euroopassa+kaikki+keskeiset+osakemarkkinat+olivat+perjantain+pörssipäivän+alkaessa+odotetusti+selvässä+laskussa.+Myös+Aasiassa+useimmat+pääpörssit+päättivät+päivän+laskuun.
Pelokkaiden+tunnelmien+taustalla+ovat+ainakin+arvailut+rahapolitiikan+kiristymisestä+ja+yhtiöiden+tuloskunnosta.
Molemmat+huolista+koskettavat+pääosin+Yhdysvaltain+markkinoita,+mutta+eurooppalaisosakkeet+eivät+näytä+olevan+kehityskuluille+immuuneja.”
Ilmoilla+on+paljon+spekulaatiota+-+neljä,+viisi+tai+kuusi+koronnostoa+Yhdysvalloissa+tänä+vuonna+-+joka+ruokkii+markkinoiden+hermostuneisuutta,”+arvioi OANDA:n+seniorianalyytikko Craig+Erlam Reutersille.”
Emme+voi+aliarvioida+Yhdysvaltain+heijastusvaikutuksia+globaaleille+markkinoille,+ja+Euroopalla+on+omat+haasteensa+Omikron-variantin+ja+energiakriisin+kanssa.”Erlam+arvailee+myös,+että+markkinat+voivat+pian+alkaa+hinnoitella+sisään+myös+Euroopan+keskuspankin+koronnostoja.
EKP+itse+on+todennut,+että+Euroopan+tilanne+on+sen+verran+erilainen+Yhdysvalloista,+ettei+koronnostoilla+ole+samanlainen+kiire.
Torstaina+pörssikuplien+julistamisessa+tunnetuksi+tullut+varainhoitoyhtiö GMO:n+perustaja Jeremy+Grantham ilmoitti+osakemarkkinoiden+romahduksen+alkaneeksi.”
Olemme+Yhdysvalloissa+viimeisen+sadan+vuoden+jakson+neljännessä+superkuplassa”,+Grantham+kirjoitti.
Uudessa+viestissään+sijoittajille+Grantham+ennakoi+laajan+S&P+500+-indeksin+painuvan+tammikuun+4.+päivän+huipustaan+jopa+48+prosenttia,+noin+2500+pisteeseen.”
Arvostustasoilla+alkaa+vihdoin+pitkän+ajanjakson+jälkeen+olla+väliä,”+arvioi Alpine+Woods+Capital+Investorsin salkunhoitaja Sarah+Hunt Bloombegille+perjantaina.”
Kassavirta+ja+taseet+tulevat+olemaan+hyvin+tärkeitä,+kun+navigoimme+aiempaa+hankalamman+Fedin+rahapolitiikan+kanssa+jatkossa.”
============
Michael+Maloney+selvittää+hyvin+havainnollistelulla videollaan,+miksi+valtiot+velkaantuvat.
M+Maloney
Miksi+valtiot+velkaantuvat?
NELJÄ+TOSIASIAA:
https://aitomiehet.pirkanmies.fi/material/fineng4c.pdf
21.01.2022 14:16
Ateistikin+voisi+kuunnella+yhden+Suomen+tunnetuimman+gospel-muusikon,+Jaakko+Löytyn,+biisin+"Kahden+Maan+Kansalainen".
Sen +sanoma+on+-+paitsi+usko+ja+luottamus+Jumalaan+-+myös+se,+että+kristityn elämä+ei+ole+aina+"Halleluja-kukkuloilla+oleskelua"+vaan+myös+vastatuuleen+kulkemista,+vaikeaa+vaellusta.
https://www.youtube.com/watch?v=gKN8k8b_9xo
Jaakko+Löytty+kertoo+biisistään näin:
KAHDEN+MAAN+KANSALAINEN
san.+Kaija+Pispa,+säv.+Jaakko+Löytty+1995
Tämä+laulu,+ja+nykyään+myös+virsi,+syntyi+vuoden+1995+Lahden+lähetysjuhlille+yhteislauluksi.+Juhlien+otsake+oli+”Rautanen+juttu”,+lähetyspioneeri+Martti+Rautasen+150-vuotismuistoksi.+Emme+osanneet+aavistaa,+miten+suosittu+siitä+myöhemmin+tulisi.+Emmekä+varsinkaan+sitä,+että+se+tulisi+valituksi+sekä+Siionin+virsiin+(243)+että+Virsikirjaan+(924).+Itse+”joudun”+esittämään+sitä+kaikissa+konserteissa,+eikä+se+tunnu+vieläkään+vastenmieliseltä.+Ilmeisesti+kyseessä+on+aika+onnistunut+”tekele”.
Kaija+kertoo+tarkemmin+sen+tekemisestä:+"Tekstin+suhteen+sovittiin+poikkeuksellisesti,+että+tekisin+sen+ensin,+ja+Jaakko+säveltäisi+sitten+melodian.+Olimme+kumpikin+juuri+lukeneet+Matti+Peltolan+hienon+elämäkerran:+
Martti+Rautanen:+Mies+ja+kaksi+isänmaata,+joka+teki+meihin+valtavan+vaikutuksen.+Mielessä+siintelivät+paitsi+Martti+Rautasen+Lounais-Afrikan+(nyk.+Namibian)+myös+Senegalin+avarat+maisemat+ja+sadekauden+vedensaartamat+kylät.+Olimme+nimittäin+edellisvuonna+palanneet+Senegalista+lähetystyöstä+ja+kipuilimme+koko+perhe+Suomeen+sopeutumisen+kipujamme.+Muistan,+miten+kyhjötin+kippurassa+sohvassa+ja+tunsin+joka+hengenvedolla+olevani+vieras+ja+outo.+Tuntui+kuin+sielu+olisi+jäänyt+”tulvavetten”+tuolle+puolen,+ja+koti+oli+jossain+muualla+kuin+siellä,+missä+olin.
Oli+väistämätöntä,+että+ajatus+kahdesta+isänmaasta+jotenkin+tulisi+tekstiin.+Minulle+olivat+tärkeitä+maisemat,+näkymät.+Tavoittelin+tekstiin+ulottuvuuksia,+kaukana,+lähellä,+tavoitettavissa,+tavoittamattomissa,+tiedossa,+tietymättömissä.+Ponnistelua,+menetyksiä,+jäähyväisiä,+kaipausta,+uupumusta+ja+luottamusta.+Halusin,+että+kuvat+maisemista+ja+polun+varteen+putoilevista+elämän+jäljistä+olisivat+kouriintuntuvia,+ei+yleisluontoisia+virsirunokuvia,+ja+kahden+maan+kansalaisuus+avautuisi+kuulijan/laulajan+kautta+myös+uskon+kuvaksi.+Kasvun+ihme+on+kuivissa+maisemissa+käsittämätön+tapahtuma.+Kun+pitkän+kuivan+kauden+jälkeen+sade+lankeaa+maahan,+maa+viheriöi+ja+puhkeaa+kukkaan+kuin+taikaiskusta.+Se+on+luottamuksen,+armon+puutarha.
Kotiin+pääseminen+on+ihmisen+elämän+tarkoitus.+Näin+kirjoitti+joskus+Eeva+Kilpi.+Häntä+sitten+siteerasi+Martti+Lindquist+vuonna+1994+Laihian+Herättäjäjuhlien+seurapuheessaan+puhuessaan+vaimonsa+äkkikuolemasta.+Muistan,+miten+tuo+ajatus+jysähti+mieleeni+voimalla.+Seuraavana+vuonna+se+sitten+siirtyi+Kahden+maan+kansalaisen+tekstiin.
Jouduin+melkoiseen+painiin+Jaakon+kanssa,+kun+teksti+oli+valmis.+Jaakon+mielestä+säkeet+olivat+liian+pitkiä+laulusäkeiksi.+Muutakin+vikaa+tekstissä+oli+Jaakon+mielestä.+Pidin+kuitenkin+enimmäkseen+pääni.+Kertosäettä+kyllä+muokkasin+vielä+Jaakon+toivomusten+mukaan.+Olimme+laulun+valmistuttua+molemmat+sitä+mieltä,+että+laulu+oli+kurja+tekele,+eikä+jäisi+elämään.+Vasta+myöhemmin+kuulimme,+että+Pekka+Simojoki+oli+tehnyt+samannimisen+laulun+jo+ennen+meitä."
Pahoittelen+kovasti+näin+jälkikäteenkin+tuolloista+riitelyä.+Hyvä+siitä+laulusta+kuitenkin+tuli.+Sävelmä+on+aika+haikean+slaavilainen.+Se+oli+tarkoituksin,+sillä+ajattelin+sitä+tehdessäni+Martti+Rautasen+syntymäpitäjää+Venäjän+Inkerinmaalla.+Melodia+päättyy+sävellajin+johtosäveleeseen,+ei+perussäveleeseen,+niin+kuin+normaalisti+laulut+lopetetaan.+Tällä+halusin+korostaa+yhteisen+veisuun+päättymättömyyttä+ja+ajattomuutta,+ikuista+kahden+maan+kansalaisuutta.+Kappaletta+on+esitetty+häissä,+hautajaisissa,+konfirmaatioissa+ja+kastejuhlissa,+tilaisuuksissa,+joissa+tuonpuoleisuus+jollakin+tapaa+tulee+lähelle,+ja+joissa+”minä+vielä+jaksan+toivoa”.
16.08.2020 19:39
Kiitos+kysymästä+!
>>>Mutta+Tarkoittanet,+että+olit+vakuuttunut+Jumalan+olemassa+olosta+jo+tuolloin,+mutta+uskonto+ei+ollut+elämässäsi+kovin+suuressa+asemassa+-+vaan+taustalla.+Mutta+mikä+asia+Raamatussa+tai+muualla+sai+sinut+vakuuttumaan+Jumalan+olemassa+olosta?<<<
Varmaan+se+oli+tämä+ihmiselämä+ja+luonnonkauneus+ja+-elämä,+luonnonlait.
Ne+kertoivat+minulle+että+jossain+on+Luoja-Jumala,+mutta+kuka+hän+on,+miten+hänestä+voisi+tietää+enemmän,+miten+häntä+voi+palvella+-+sitä+en+tiennyt+ennenkuin tulin+tuntemaan+Jeesuksen+Kristuksen.
>>>Mitä+sellaista+pahaa+olit+tehnyt,+jotta+koit+tarvitsevasi+armoa?+Useimmat+meistä+kai+elävät+sen+verran+hyvin,+että+olemme+valmiita+ottamaan+kohtuullisen+tuomion+vastaan,+jos+sellainen+meille+kuuluu.+Armohan+tarkoittaa+vastuun+väistämistä.<<<
Eihän+minulla+synnintuntoa+juurikaan+ollut+silloin+kun+tulin+uskoon.+
Sellaista+synnin+näpertelyähän se+nuoren+miehen+elämäni+oli.+
Rikosrekisteri+oli+puhdas.
Pyhäkoulussa+kerrottiin+Jeesuksen+ristinkuolemasta,+mutta+en+ymmärtänyt+mikä+siinä+oli+niin+merkityksellistä.
Sitten+myöhemmin,+nuoruusiällä,+tiesin+vain+tarvitsevani+Jeesusta+Kristusta+elämääni+vaikka+synnintunto+ei+ollut+kova
Parannus+on+halua+hyljätä entinen+syntielämänsä+ja+kääntyä+Jumalan+puoleen.
Roomalaiskirje 2:4
"Vai+halveksitko+hänen+hyvyytensä+ja+kärsivällisyytensä+ja+pitkämielisyytensä+runsautta,+etkä+tiedä,+että Jumalan+hyvyys+vetää sinua+parannukseen?"
Synnintunto+-+mutta+myös+lisääntyvä+armontunto+-+tulivat+elämääni+enemmän+vasta+uskoontulon+jälkeen.
Armo+on+ansaitsematonta+Jumalan+hyvyyttä,+mutta+ei+voi+elää+uskovaisena+niin,+että+teet+tahallaan+syntiä+sillä+verukkeella,+että+pyydät+sitten+Jumalalta+anteeksi.+Ei+se+niin+käy.+Silloin+leikit+tulella; se+on+halpaa+armon+käyttöä,+joka+voi+johtaa+paatumukseen,
+uskosta+luopumiseen.
Armo+antaa+myös+voiman+voittaa+elämässä+olevia+syntitottumuksia.
Jumalan+armo+voittaa+aina+synnin.
Roomalaiskirje 5:20
"Mutta+laki+tuli+väliin,+että+rikkomus+suureksi+tulisi;+mutta+missä synti+on+suureksi+tullut,+siinä+armo+on+tullut+ylenpalttiseksi,"
>>>Asia,+mikä+kristinuskossa+aina+askarruttaa,+on+käsitys+siitä,+että+joku+syytön+voi+kärsiä+rangaistuksen+toisen+puolesta.+En+tiedä+uskotko+sinä+näin,+mutta+jos+uskot,+niin+kenties+osaat+selittää+tuon.+Siinä+ei+ole+minusta+mitään+järkeä.+Enhän+minäkään+isänä+rankaise+jotain+syytöntä+-+edes+itseäni+-+jos+lapseni+ovat+tehneet+pahaa.<<<
Se+on+Jumalan+asia+käsitellä+ihmiskunnan+syntiongelma.+Ihmiskunnan+synti+ratkaistiin+Jeesuksen+verisellä+ristinkuolemalla.+Uhrina+ei+ollut+kukatahansa,+vaan+Jeesus+Kristus,+Jumala+Poika.
Jeesus+sovitti+syntimme+ja+tie+Jumalan+yhteyteen+käy+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen.+Mutta+tämä+sovitus+jää+sen+ihmisen+kohdalta+turhaksi,+joka+ei+halua+ottaa+syntien+sovitusta+(Jeesusta+Kristusta)+vastaan,+ei+halua+tulla+uskoon.
Johanneksen+evankeliumi 3:16
"Sillä+niin+on Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä."
2.Korinttolaiskirje+6:1,2:
"Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.
Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä."
------
Muuten,+se+edellisessä+kommentissani+mainitsemani+uskovainen+luokkakaveri+antoi+minulle+alla+olevan+traktaatin,+josta+minulle+selvisi+kuka+Jeesus+on+ja+mitä+hän+on+puolestani+tehnyt.
Kaikkea+hyvää+sinulle+!
NELJÄ+TOSIASIAA:
https://docplayer.fi/6227163-Jumala-rakastaa-sinua-nelja-tosiasiaa.html
07.06.2020 17:50
Minulle+kävi+toisinpäin.
Lapsena+kävin+pyhäkoulua.+Koulussa+kuuntelin+mielelläni+raamatunkertomuksia Jeesuksesta+ja+erikoisesti+David+vs.+Goljat +-kaksinnaistelu+jäi+mieleeni+erikoisen+kovana+matsina.
Tiesin,+että+Jumala+on+olemassa,+mutta+en+ollut+henkilökohtaisesti+
uskossa,+uuudestisyntynyt,+uskovainen.......näitä+hengellisiä termejähän+on+useita.
Olin+nuori,+terve+ja+koulun+parhaita+oppilaita.+Rahaa+oli+riittävästi.+Tyttöystäväkin,+tuleva+vaimoni.+Elämässä+meni+hyvin.+Mutta+sittenkään+tämä+kaikki+ei+tyydyttänyt+minua;+elämässäni+oli+jonkinlainen+tyhjyys,+elämän tarkoituksettomuus.
Koulussa+eräs+uskovainen+luokkakaveri+kertoi+uskostaan+ja+pelastuksestaan+Jeesuksessa+Kristuksessa.
Silloin+minulle+selvisi,+kuka+Jeesus+on.
Reilun+vuoden+päästä+siitä+tulin+henkilökohtaisesti uskoon,+Jeesus+Kristus+pelasti+minut,+sain+syntini+anteeksi,+iankaikkisen+elämän+-+kaikki+tämä+Jumalan+armosta+!
Se+oli+vuosi+1973.
Nyt+olen+65+v+ja+haluan+pysyä+Herrani+Jeesuksen+Kristuksen+yhteydessä+kuolemaani+saakka.
Sitten+uskoa+ei+enää+tarvita+-+usko+vaihtuu+näkemiseen,+iankaikkiseen+elämään+Taivaan+kirkkaudessa.+Yksin+Jumalan+armosta+!
Roomalaiskirje 8:16
"Henki+itse+todistaa+meidän henkemme+kanssa,+että+me+olemme+Jumalan+lapsia."
P.S.
Raamatun+olen+lukenut+läpi+3+kertaa+++muu+Raamatun+tutkistelu+lähes+50+vuoden+aikana.
07.06.2020 14:42
Eihän+minulla+ole+esittää+näkyviä+todisteita+Jumalan+olemassaolosta.
Uskon+Herraan+Jeesukseen+Kristukseen,+ja+tiedän+Jumalan+olevan+olemassa,+ja+todistan+uskostani+muille.++
Mutta+jos+ihminen+ei+halua+uskoa+Jeesukseen,+torjuu+Jeesuksen+Kristuksen,+niin+tilanne+hänen+osaltaan+ei+muutu+miksikään,+vaikka+kuinka+todistaisin+Jumalasta+ja++yrittäisin+lähimmäiselle+kertoa+Jumalan+rakkaudesta+Jeesuksessa+Kristuksessa.
Katsele+maailman+kauneutta,+kedon+kukkia,+metsän+puita+ja+eläimiä.+Ne+kertovat+Luoja-Jumalasta,+mutta+ei+ehkä+sinulle.
Entäs+Israelista+Raamatussa+lausutut+profetiat+ja+niiden+toteutuminen.
Kukaan+ihminen+-+ei+VTn+profeetatkaan+omalla+järjellään+- ei+pystyisi+ennustamaan tuhansien+vuosien+päässä+olevia+tapahtumia+ja+niiden+toteutumista+Israelin+kansan+ja+valtion+kohdalla+(Diaspora+ja+Exodus).
Mutta+vakuuttaako+Raamattukaan+sinua+millään+lailla.
-----
Uskovainen+tietää+olevansa+uskossa+Jeesukseen+Kristukseen.
Roomalaiskirje+8:16 :
"Henki+(Pyhä+Henki)+itse todistaa+meidän+henkemme+kanssa,+että+me+olemme+Jumalan+lapsia."
https://docplayer.fi/6227163-Jumala-rakastaa-sinua-nelja-tosiasiaa.html
21.05.2020 18:48
"(65+vuotta)"
Tarkennan,+että+ikää+on+65+v.,+++uskoon+tulin+18-vuotiaana+v.+1973.
17.05.2020 17:40
Jaa,++minä+olen++kai+ollut+mielisairas+jo+vuodesta+1973+alkaen,+jolloin+tulin+uskoon+
(65+vuotta).
Uskon+Herraan+Jeesukseen+Kristukseen+ja+aion+olla+siinä+tilassa+elämäni+loppuun+saakka.
Muussa+tapauksessa+syntini+vetäisevät+minut+"terveenä"+Helvettiin,+niin+että+heilahtaa.
Taivaassahan+ei+sairautta+enää+ole.
Ilmestyskirja:
21:4+ja+hän+on+pyyhkivä+pois+kaikki+kyyneleet+heidän+silmistänsä,+eikä+kuolemaa+ole+enää+oleva,+eikä+murhetta+eikä+parkua+eikä+kipua+ole+enää+oleva,+sillä kaikki+entinen+on+mennyt.
Jeesus+Kristus+on+Herra+!
17.05.2020 17:18
Ei+se+kuuleminen+/+vastaaminen+auta+jos+kuullun+ymmärtäminen+ei+ihmiselle+avaudu.
Raamattu,+Jumalan+Sana,+vahvistaa+tämän+asian:
Jesaja:6:9
Niin+hän+sanoi:+"Mene+ja+sano+tälle+kansalle:+'Kuulemalla+kuulkaa,+älkääkä+ymmärtäkö,+näkemällä+nähkää,+älkääkä+käsittäkö.'
Matteuksen+evankeliumi:13:14
Ja+heissä+käy+toteen+Esaiaan+ennustus,+joka+sanoo:+'Kuulemalla+kuulkaa,+älkääkä+ymmärtäkö,+ja+näkemällä+nähkää,+älkääkä+käsittäkö.
Apostolien+teot:28:26
Mene+tämän+kansan+luo+ja+sano:+Kuulemalla+kuulkaa+älkääkä+ymmärtäkö,+näkemällä+nähkää+älkääkä+käsittäkö.
Johanneksen+evankeliumi:5:25,+28
Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+aika+tulee+ja+on+jo,+jolloin+kuolleet+kuulevat+Jumalan+Pojan+äänen,+ja+jotka+sen+kuulevat,+ne+saavat+elää.
Älkää+ihmetelkö+tätä,+sillä+hetki+tulee,+jolloin+kaikki,+jotka+haudoissa+ovat,+kuulevat+hänen+äänensä
Apostolien+teot:28:27
Sillä+paatunut+on+tämän+kansan+sydän,+ja+korvillaan+he+työläästi+kuulevat,+ja+silmänsä+he+ovat+ummistaneet,+että+he+eivät+näkisi+silmillään,+eivät+kuulisi+korvillaan,+eivät+ymmärtäisi+sydämellään+eivätkä+kääntyisi+ja+etten+minä+heitä+parantaisi.
Vaan+puhu+heille+minun+sanani,+kuulkoot+tai+olkoot+kuulematta;+sillä+uppiniskaisia+he+ovat
09.05.2020 14:10
Heittäisin+tuohon+pari+kysymystä+ja+niihin+vastaukset:
Mitä+pitää+tehdä,+että+pelastuisi+Helvetiltä?
"Usko+Herraan+Jeesukseen,+niin+sinä+pelastut,+niin+myös+sinun+perhekuntasi"
(Apostolien+teot+16:31)
Mitää+pitää+tehdä+että+joutuisi+Helvettiin?
Ei+mitään.+Jatkaa+vain+elämää+entiseen+jumalattomaan+tyyliin.+
Kyllä+se+Helvetti+tulee+sieltä+vastaan.
---
Helvetin+pelko+ei+pelasta+ketään+-+Jumalan+pelko+sensijaan+on+tervettä+pelkoa.
Patmos+Lähetyssäätiön+toiminnanjohtaja+Pasi+Turunen+kirjoittaa:
-"-+
JUMALAN+PELKO+ON+TERVETTÄ
Joku+jossain+on+sanonut,+että+kun+pelkäämme+Jumalaa+meidän+ei+tarvitse+pelätä+mitään+muuta.
Katekismuksessa+10+käskyn+selitys+puolestaan+alkaa+kunkin+käskyn+osalta+puhuttelevin+sanoin+”Meidän+tulee+peljätä+ja+rakastaa+Jumalaa,+niin…”
Jumalan+pelko+on+siis+rakkautta+Häntä+kohtaan.+Ei+neuroottista+pelkoa.+Me+emme+ole+saaneet+”orjuuden+henkeä+ollaksenne+jälleen+pelossa,+vaan+…+lapseuden+hengen,+jossa+me+huudamme:+’Abba,+Isä!’”+(Room.+8:15).
Eräs+maanantaikirjeeni+lukijoista+lähetti+minulle+upean+koosteen+siitä,+mitä+Raamattu+sanoo+Jumalan+pelosta.+Sain+luvan+jakaa+tämän+koosteen+sinun+kanssasi.
•1.+Moos.+22:12+Herran+enkeli+sanoi:+"Älä+koske+poikaan+äläkä+tee+hänelle+mitään.+Nyt+minä+tiedän,+että+sinä+pelkäät+ja+rakastat+Jumalaa,+kun+et+kieltäytynyt+uhraamasta+edes+ainoaa+poikaasi."
•1.+Moos.+42:18+Kolmantena+päivänä+Joosef+sanoi+heille:+"Tehkää+kuten+sanon,+niin+saatte+pitää+henkenne,+sillä+minä+olen+Jumalaa+pelkäävä+mies.+2.+Moos.+1:17
•2.+Moos.+1:17+Mutta+kätilöt+pelkäsivät+Jumalaa+eivätkä+tehneet+niin+kuin+Egyptin+kuningas+oli+käskenyt,+vaan+jättivät+poikalapsetkin+eloon.
•2.+Moos.+14:31+Ja+kun+israelilaiset+näkivät,+miten+Herran+käsi+oli+lyönyt+Egyptin,+he+pelkäsivät+Herraa+ja+uskoivat+häneen+ja+hänen+palvelijaansa+Moosekseen.
•Ps.+25:12+”Se,+joka+Herraa+pelkää,+oppii+valitsemaan+oikean+tien.”
•Luuk.+1:50+polvesta+polveen+hän+osoittaa+laupeutensa+niille,+jotka+häntä+pelkäävät.
•Ap.+t.+10:35+Hän+hyväksyy+jokaisen,+joka+pelkää+häntä+ja+noudattaa+hänen+tahtoaan,+kuului+tämä+mihin+kansaan+tahansa.
•2.+Kor.+5:11+Kun+siis+tiedämme,+mitä+Herran+pelko+on,+me+koetamme+saavuttaa+ihmisten+luottamuksen.+Jumala+kyllä+näkee,+millaisia+me+olemme,+ja+toivon+teidänkin+sisimmässänne+näkevän+sen.
•Ilm.+15:4+Kuka+ei+sinua+pelkäisi,+Herra,+kuka+ei+ylistäisi+nimeäsi?+Sinä+yksin+olet+pyhä.+Kaikki+kansat+tulevat+eteesi+ja+kumartavat+sinua,+sillä+sinun+oikeat+tuomiosi+ovat+tulleet+julki.
•Ilm.+19:5+Ja+valtaistuimelta+kuului+ääni:+--+Ylistäkää+meidän+Jumalaamme,+kaikki+te+hänen+palvelijansa,+te,+jotka+häntä+pelkäätte,+pienet+ja+suuret!
Jumalan+pelko+on+kunnioitusta+ja+rakkautta+Taivaallista+Isää+kohtaan,+jonka+tahdon+toteutumista+kaipaamme+ja+rukoilemme+”maan+päällä+niin+kuin+taivaassa.”+Jumalan+pelko+on+positiivinen+asia,+joka+varjelee+ja+ohjaa+meitä.+Turhaan+ei+sanassa+sanota,+että+”Herran+pelko+on+viisauden+alku”+(Psalmi+111:10).
-"-
09.05.2020 13:16
"Johtaja,+koska+maalla+on+jo+"Ikuinen+presidentti",+Kim+Il+Sung.
Sellainen+Suuri+Presedentti+olisi+sopinut+varmaan+myös+romahtaneeseen+
ateisti-Neuvotoliittoon,+joten+hyvin+se+sopii+myös+Bohjois-Coreaan."
Anita+ja+Peter+Deyneka+kertovat+kirjassaan+"Kremlin+varjossa"(*+lännen+kristittyjen+vierailusta+Neuvostoliiton+kristittyjen+luona+ja+Raamattujen+salaisesta+levittämisestä+ateistisessa+Neuvostoliitossa.+
Raamattu+oli+NL:ssä+niin+vaikeasti+saatavissa+oleva+kirja,+että+kristityt+kuunnellessaan+lännestä+tulevia+radio-ohjelmia,+kopioivat+samalla+ohjelmissa+kuultuja+raamatunkohtia.
Kirjan+kuvassa+on+Lenin-patsas,+jonka+takana+lukee:
"Lenin+on+tänään+enemmän+elossa+kuin+kaikki,+jotka+nyt+elävät"
Ateismi+on+uskontoa.
*)Alkuperäinen+teos:
CHRISTIANS+IN+THE+SHADOW+OF+THE+KREMLIN+(1974)
KREMLIN+VARJOSSATotuus+kristittyjen+kohtalosta+suuressa+Neuvostoliitossa
(Kuva+ja+Sana,+1975)
08.05.2020 13:39
Raamattu+kertoo,+että:
Veljet+möivät Joosefin+Egyptiin,+jossa+Joosef+joutui+edelleen+vaikeuksiin+ja+syyttömänä+tuomituksi+vankilaan.
Jumala+nosti+kuitenkin+Joosefin+faaraon+unien+selittämisen+kautta+Egyptin+kakkosmieheksi+heti+faaraon+jälkeen;+voisi+sanoa+että+pääministeriksi,+
jossa+tehtävässä+Joosef+menestyi+erinomaisesti. (1.Moos.+37,+39-41)+)
Faaraon+jälkeen+tuli+toinen+faarao,+"joka+ei+Joosefista+mitään+tiennyt".+
Tämä+faarao+yritti+estää+israelilaisten+lähdön+Egyptistä,+mutta+joutui+katkerasti+luovuttamaan,+kun+Jumalan+lähettämän+kymmenen+vitsauksen+seurauksena+jopa+faaraon+esikoispoika+kuoli.+(2.+Moos.+1,+12)
07.03.2020 13:48
"Helsingin+seurakuntayhtymähän+teki+viime+vuonna+yli+13+miljoonaa+tappiota+sijoituspelissään.+Herra+ei+siunannut+sijoituksia."
No+onhan+tuo+aika+arveluttavaa+bisnestä.+Jeesushan++kaatoi+kumoon+rahanvaihtajain+pöydät.
Sijoittaminen+pörssiosakkeisiin+on+yksi+uhkapelin+muoto.
Markuksen+evankeliumi:
11:15 Ja+he+tulivat+Jerusalemiin.+Ja+hän+meni+pyhäkköön+ja+rupesi+ajamaan+ulos+niitä,+jotka+myivät+ja+ostivat+pyhäkössä,+ja+kaatoi+kumoon+rahanvaihtajain+pöydät+ja+kyyhkysten+myyjäin+istuimet,+
11:16 eikä+sallinut+kenenkään+kantaa+mitään+astiaa+pyhäkön+kautta.+
11:17 Ja+hän+opetti+ja+sanoi+heille:+"Eikö+ole+kirjoitettu:+'Minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi'?+Mutta+te+olette+tehneet+siitä+ryövärien+luolan."
17.07.2019 09:53
Suomalainen+evankelista,+kirjailija,+hovioikeudenneuvos+Paavo+Hiltunen+arvioi+ja+arvosteli++ns.+uskonliikkeen+(menestysteologia)+saarnaajien+(Kenneth+Copeland,+Kenneth+Hagin,+Benny+Hinn,+Moris+Cerullo+ym.)+opetuksia.+
Niitä+kantautui+jonkin+verran+myös+meille+tänne+Suomeen.+Menestysteologia+kun+houkuttaa+ja+koukuttaa+muitakin+kuin+pappeja+ja+saarnaajia.
Hiltunen+sanoi+jossakin+yhteydessä,+että+supervallalla+pitää+olla+myös+superuskovaiset.
Paavo+Hiltunen:+Superuskovaiset
https://www.youtube.com/watch?v=N19frk5fdJo
14.07.2019 21:50
Eipä+Pietarikaan+selvinnyt+kuivin+jaloin+kävelystään+veden+päällä,+mutta+Jeesus+arvosti+Pietarin+alkurohkeutta+ja+uskoa,+kun+kehoitti+häntä+tulemaan+kävellen+vettä+pitkin+luoksensa.+
Pelkokerroin+kävi+Pietarille+liian+suureksi+ja+epäusko+voitti,+jolloin+hän+alkoi+upota.+Raamattu+ei+kerro,+mutta+varmaan+he+(Jeesus+ja+Pietari)+tulivat+taas+paluumatkan+veneeseen+vettä+pitkin+kävellen.
Toisessa+Raamatun+kertomuksessa+Jeesus+nukkuu+rajussa+myrskyssä+veneessä+kun+opetuslasten+keskuudessa+on+samalla+täysi+paniikki+päällä.+He+herättävät+Jeesuksen,+joka+tyynnyttää+myrskyn+muutamalla+sanalla:+
"Vaikene,+ole+hiljaa."+
Opetuslapset+puhuttelevat+Jeesusta+opettajaksi+ja+kyselevät+toisiltaan:++"Kuka+onkaan+tämä,+kun+sekä+tuuli+että+meri+häntä+tottelevat?"+(Markus+4:39,41).
Koska+Jeesus+Kristus+on+Jumalan+Poika,+taivaan+ja+maan+Herra,+hänellä+on+viimeinen+sana+pyörremyrskyjenkin+pyöriessä.
+Hänessä+asuu+jumaluuden+koko+täyteys+ruumiillisesti.
Kolossalaiskirje:
2:8 Katsokaa,+ettei+kukaan+saa+teitä+saaliikseen+järkeisopilla+ja+tyhjällä+petoksella,+pitäytyen+ihmisten+perinnäissääntöihin+ja+maailman+alkeisvoimiin+eikä+Kristukseen.
2:9 Sillä+hänessä+asuu+jumaluuden+koko+täyteys+ruumiillisesti
22.06.2019 10:55
>>>"Se+joka+tekee+töitä+pyhäisin,+surmattakoon!"+:D+Ainiin,+muttei+nykykristityt+noudata+vanhaa+testamenttia+paitsi+tietysti+silloin+kun+kysymys+on+homoista!<<<
_
Ei+anna+hyvää+kuvaa+itseään+kristityiksi+kutsuvista+liikemiehistä,+jos+ahdistavat+työhön+työväkensä+sunnuntaiksi,+jota+meillä+on+totuttu+pitämään+yleisenä+lepopäivänä.+Joissakin+ammateissahan+(sairaanhoit.++ym.)+tämä+lepopäivä+on+sitten+hyvä+pitää+jonain+muuna+viikonpäivänä.+
Luulisi+tuon+5+henkilön+työpäiväkiistan+olevan+pelkkä+sopimusjuttu,+neuvottelukysymys.+
Hyvä+olisi+jos+kaupat+olisi+sunnuntaisin+kokonaan+suljettu.+Käynhän+minäkin+joskus+sunnuntaisin+kaupassa+ostamassa+tarvittaessa+elintarvikkeita,+mutta+ajatus+kaupan+hyllyjen++välissä+maleksimisesta+sunnuntaisin+vain+jotain+tavaroita+katselemassa+ja+ostelemassa++tympii.
---
Juutalainen+(ja+Vanhan+Testamentin+mukainen)++sapatti++oli+ilmeisesti+lauantaina+(perjantai-illasta+lauantai-iltaan)
Sapattikäsky+oli+juutalaiselle+kansalle+ehdoton:
2.Mooseksen+kirja+35:2+:
"Kuusi+päivää+tehtäköön+työtä,+mutta+seitsemäs+päivä+olkoon+teille+pyhä+sapatti,+levon+päivä,+Herralle+pyhitetty.+Kuka+ikinä+silloin+työtä+tekee,+se+surmattakoon."
---
Jesaja+valaisee+sapattikäskyä+ja+sanoo+sen+olevan+iloinen+asia.
Jesaja+53:8:
"Jos+sinä+pidätät+jalkasi+sapattia+rikkomasta,+niin+ettet+toimita+omia+asioitasi+minun+pyhäpäivänäni,+vaan+kutsut+sapatin+ilopäiväksi,+Herran+pyhäpäivän+kunnioitettavaksi+ja+kunnioitat+sitä,+niin+ettet+toimita+omia+toimiasi,+et+aja+omia+asioitasi+etkä+puhu+joutavia,"
---
Jeesus+valaisee+oikeaa+sapatin+viettoa+käytännön+esimerkein,+ja+sanoo+fariseuksille+päin+naamaa,+että+sapatti+on+ihmistä+varten,+eikä+ihminen+sapattia+varten:
Markus+2:23-28
"Ja+tapahtui,+että+hän+sapattina+kulki+viljavainioiden+halki,+ja+hänen+opetuslapsensa+rupesivat+kulkiessaan+katkomaan+tähkäpäitä.+
Niin+fariseukset+sanoivat+hänelle:+"Katso,+miksi+he+tekevät+sapattina+sitä,+mikä+ei+ole+luvallista?"+
Hän+sanoi+heille:+"Ettekö+ole+koskaan+lukeneet,+mitä+Daavid+teki,+kun+hän+ja+hänen+seuralaisensa+olivat+puutteessa+ja+heidän+oli+nälkä,+
kuinka+hän+meni+Jumalan+huoneeseen+ylimmäisen+papin+Abjatarin+aikana+ja+söi+näkyleivät,+joita+ei+ollut+lupa+syödä+muiden+kuin+pappien,+ja+antoi+myös+niille,+jotka+hänen+kanssansa+olivat?"+
Ja+hän+sanoi+heille:+"Sapatti+on+asetettu+ihmistä+varten+eikä+ihminen+sapattia+varten.+
Niin+Ihmisen+Poika+siis+on+sapatinkin+herra."
Luukas+13:11-17
"Ja+katso,+siellä+oli+nainen,+jossa+oli+ollut+heikkouden+henki+kahdeksantoista+vuotta,+ja+hän+oli+koukistunut+ja+täydelleen+kykenemätön+oikaisemaan+itseänsä.+
Hänet+nähdessään+Jeesus+kutsui+hänet+luoksensa+ja+sanoi+hänelle:+"Nainen,+sinä+olet+päässyt+heikkoudestasi",+
ja+pani+kätensä+hänen+päälleen.+Ja+heti+hän+oikaisi+itsensä+suoraksi+ja+ylisti+Jumalaa.+
Mutta+synagoogan+esimies,+joka+närkästyi+siitä,+että+Jeesus+paransi+sapattina,+rupesi+puhumaan+ja+sanoi+kansalle:+"Kuusi+päivää+on,+joina+tulee+työtä+tehdä;+tulkaa+siis+niinä+päivinä+parannuttamaan+itseänne,+älkääkä+sapatinpäivänä."+
Mutta+Herra+vastasi+hänelle+ja+sanoi:+"Te+ulkokullatut,+eikö+jokainen+teistä+sapattina+päästä+härkäänsä+tai+aasiansa+seimestä+ja+vie+sitä+juomaan?+
Ja+tätä+naista,+joka+on+Aabrahamin+tytär+ja+jota+saatana+on+pitänyt+sidottuna,+katso,+jo+kahdeksantoista+vuotta,+tätäkö+ei+olisi+pitänyt+päästää+siitä+siteestä+sapatinpäivänä?"+
Ja+hänen+näin+sanoessaan+kaikki+hänen+vastustajansa+häpesivät,+ja+kaikki+kansa+iloitsi+kaikista+niistä+ihmeellisistä+teoista,+joita+hän+teki."
--
Raamatun+kymmenen+käskyä+ovat+hyviä+elämää+suojelevia+ja+ohjaavia+käskyjä,+mutta+niitä+noudattamalla+ei+kukaan+pelastu.+Kukaan+ei+pysty+niitä+täysin+noudattamaan+-+ainoastaan+uskomalla+Jeesukseen+Kristukseen+voi+pelastua+(Johannes+3:16).+Jeesus+Kristus+täytti+lain+viimeistä+piirtoa+myöten.
Jeesus+vielä+terävöitti+kuudetta+käskyä+sanomalla:
Matteus+5,27,28:
"Te+olette+kuulleet+sanotuksi:+'Älä+tee+huorin.'+
Mutta+minä+sanon+teille:+jokainen,+joka+katsoo+naista+himoiten+häntä,+on+jo+sydämessään+tehnyt+huorin+hänen+kanssansa."
Harvassa+taitavat+olla+ne+normaalit+hetorosexuaalimiehet,+jotka+pystyvät+aikuisikään+tultuaan+tätä+käskyä+noudattamaan.
Luet+7.+käskyn+"Älä+varasta",+ja+ajattelet+että+en+varasta+keltään,+mutta+päätät+lähteä+työpaikaltasi+kesäisin+jo+kello+15,+kun+työnantaja+ei+sitä+huomaa.+Palkallisen+työajan+varastamistahan+se+on,+jos+työaikasi+on+8+-+16.
-----
>>>Ainiin,+muttei+nykykristityt+noudata+vanhaa+testamenttia+paitsi+tietysti+silloin+kun+kysymys+on+homoista!<<<
Homostelun+synti+on++muuten+sanottu+selvästi+sekä+Vanhassa,+että+Uudessa+Testamentissa:
+VT,+3.+Moos.+18:-22-23
Älä+makaa+miehenpuolen+kanssa,+niinkuin+naisen+kanssa+maataan;+se+on+kauhistus.+
Älä+sekaannu+mihinkään+eläimeen,+ettet+siten+itseäsi+saastuttaisi.+Älköönkä+nainen+tarjoutuko+eläimelle+pariutuaksensa+sen+kanssa;+se+on+iljettävyys.
UT,+Roomalaiskirje+1:26,27:
"Sentähden+Jumala+on+hyljännyt+heidät+häpeällisiin+himoihin;+sillä+heidän+naispuolensa+ovat+vaihtaneet+luonnollisen+yhteyden+luonnonvastaiseen;+
samoin+miespuoletkin..."
03.02.2019 10:48
Tulin+uskoon+jo+nuorena,+ja+alkoholin+käyttö+lopahti+siihen.+Jeesus+Kristus,+Jumalan+Poika+pelasti+minut.+Uskossa+(ja+vapaana+viinasta)+olen+ollut+jo+kymmeniä+vuosia.+Noin+kymmenkunta+känniä+ennen+sitä+ehdin+ottaa+ja+kovan+krapulan+jälkeen+päätin+että+tämä+oli+viimeinen+ryyppyreissu.+Se+päätös+piti+seuraavaan+ryyppykertaan.
Mutta+asia+ei+ole+aina+näin+mustavalkoinen.+Todennäköisesti,++jos+paljon+alkoholia+käyttänyt+tulee+uskoon+myöhemmällä+iällä,+niin+viinan-piru+saattaa+kiusata+häntä+vielä+pitkään.
"Miten+sinun+mielestäsi+päihteisiin+liittyviä+ongelmia+tulisi+hoitaa+suomalaisessa+yhteiskunnassa?+"+
En+tietenkään+ole+mikään+asiantuntija+tässä+kysymyksessä.+En+ole+ammattiauttaja.
Joku+viikko+sitten+eräs+tuttavani+pyysi+viemään+hänet+kotiinsa.+Kertoi+että+nyt+on+lähdettävä+katkolle+(AA-ryhmää+varmaan+tarkoitti+tai+jotain+hoitokotia).+Mainitsi,+että+hän+oli+ollut+26+vuotta+raittiina,+mutta+erehtyi+jonkun+hevoskilpailuvoiton+kunniaksi+ottamaan+ryypyn+-+ja+siitä+alkoi+uusi+ryyppyputki.
Kannattaa+siis+lähteä+johonkin+AA-ryhmään+tai+vastaavaan.+Ammattiapua+ja+muuta+tukea+saamaan+muilta+ihmisiltä+ja+samojen+ongelmien+kanssa+kamppailevilta.
31.01.2019 10:34
Älä+jää+uskontoon.
Kansainvälisesti+tunnettu+suomalainen+evankelista+Kalevi+Lehtinen+(1936+-+2011)+on+sanonut+uskon+ja+uskonnon+välisestä+erosta:
USKO,+USKONTO+-+KAKSI+ERI+ASIAA
"Monille+Jeesus+on+vapauden+riistäjä.+Kristinusko+orjuuttaa+ihmisen.+Uskonnon+avulla+on+ihmistä+orjuutettu+vuosisatoja,+jotta+kansalta+on+saatu+rahat+nyhdettyä,+näin+sanotaan.
Monet+ihmiset+ovat+puhuneet+minulle+pelostaan,+että+Jeesus+orjuuttaa+heidät.+Uskon+pelon+johtuvan+paljolti+siitä,+että+me++suomalaiset+sekoitamme+kaksi+asiaa+keskenään:+uskonnon+ja+uskon.
Suomi+on+ainoa+sivistyskieli,+jossa+sanat+usko+ja+uskonto+tulevat+samasta+juuresta.+Meille+uskonto+on+kuin+puoli+askelta+kohti+uskoa++eli+suhdetta+Jeesukseen.+Uskonto+ahdistaa+ja+sitoo.+Ihminen+kokee,+ettei+halua+sellaista+kaiken+tappavaa+hartauden+henkeä,+jossa+kokee+olonsa+vaikeaksi.+Hän+ei+halua+tulla+sidotuksi+mihinkään+kaavaan.+Sitähän+useimmat+pelkäävät+uskonnossa.
USKONTO+tulee+latinan+verbistä+RELIGO,+joka+tarkoittaa+sitomista.+Uskonto+sitoo+ihmisen+tiettyyn+käyttäytymismalliin.+Tarkoituksena+on+toimia+niin,+että+Jumala+tykkäisi+hänestä,+miellyttää+Jumalaa.+Perimmäisenä+tarkoituksena+uskonnossa+on+omalla+ponnistuksella+kelvata+Jumalalle.+Se+ahdistaa+ja+sitoo.
JEESUS+tulee+hebrean+kielen+verbistä+JASHAA,+joka+tarkoittaa+vapautumista,+avaraan+paikkaan+johdattamista.+Siksi+Jeesus+ja+uskonto+tarkoittavat+toistensa+äärimmäisiä+vastakohtia.....+USKONTO+sitoo,+JEESUS+vapauttaa
Jeesus+vapauttaa+meidät+todella+ihmisiksi,+olemaan+sitä,+miksi+Jumala+on+meidät+luonut+ja+tahtonut+tehdä.+Ihmiseksi,+joka+todella+elää++eikä+vain+ole+olemassa."
(Olli+Valtonen:+Tänään.+Kalevi+Lehtinen.+Päivä+Oy+1994,+3.+painos)
Kursivoinnit+kommentoijan.
27.01.2019 13:17
"Säästyneillä+palkkarahoilla+lyhennettäisiin+valtion+velkaa..."
===
Hyvä+idea,+mutta+reaalitaloudessa+se+ei+toimi.
Michael+Maloney+on+YouTube+-videollaan+havainnollistanut+erinomaisen+hyvin+sen,+miksi+valtiot+velkaantuvat.+En+tosin+ole+Maloneyn+kanssa+yhtä+mieltä+siitä+että+maailmaa+voidaan+muuttaa+vain+jotain+sähköposteja+klikkaamalla.+Maailma+menee+menojaan.
Michael+Maloney:+Miksi+valtiot+velkaantuvat?
https://www.youtube.com/watch?v=13VIxhdVZGM&t=628s+(Suomenkielinen+tekstitys)
21.01.2019 17:43
1 / 2