- Työtön juo kahviani, syö leipääni ja loisii asunnossani, koska työtön ei maksa itse mitään niistä. Minä ja muut veronmaksajat (lue: yrittäjät ja työssä käyvät) maksamme työttömälle kaiken tuon.
En ole kateellinen kenellekään, siihen minulla ei ole tarvetta.
Minua ärsyttävät saamattomat ja täysin kunnianhimottomat työkykyiset aikuiset ihmiset, joiden elämän korkeimpana päämääränä näyttää olevan työnteon systemaattinen välttely ja vastuun sysääminen omasta toimeentulostaan muiden harteille. Nämä samat henkilöt kuvittelevat itsekkäästi, että työssä käyvillä ja yrittäjillä on jokin velvollisuus kustantaa heidän toimettomuutensa. - Ehkä muutamilla harvoilla.
Useimpien kohdalla veikkaan kuitenkin puhdasta laiskuutta ja Suomen passivoivaa ja liian avokätistä sosiaaliturvaa. - Ei töihin menemisestä tule linnaa.
On omaa tyhmyyttä, jos aikuinen ihminen ei saa aikaiseksi ruksata kassan/kelan ilmoituksesta kohtaa "työttömyys päättyy". - Suomessa on siis liian avokätinen sosiaaliturva.
Toivottavasti seuraavien vaalien jälkeen todennäköisimmät hallituspuolueet, eli Kokoomus ja PS korjaavat asian ja kehittelevät aktiivimallista aidosti aktivoivan mallin, jonka leikkaukset ulottuvat myös työttömän saamaan toimeentulo- ja asumistukeen. - Minä en arvosta sitä pätkän vertaa sitä, kun terveet ihmiset loisivat vuodesta toiseen sosiaaliturvan varassa ilman aikomustakaan ottaa itse vastuuta omasta elämästään ja tulevaisuudestaan.
- Sinä ainakin olet rehellinen.
Ilmeisesti sinulla ei ole koskaan ollut elämässäsi kovin suuria tavoitteita, kun sinulle riittää toisten siivellä eläminen? - Ilmeisesti osui ja upposi, kun meni sinulla noin tunteisiin?
Sinä se taidat kuvitella olevasi koko maailman herra, kun ajattelet, että suomalaisilla työssä käyvillä ja yrittäjillä on jokin velvollisuus rahoittaa vuodesta toiseen tyhjänpanttina makoilusi. - Miksi työssä käyvä luopuisi tuista?
Aktiivisuusehto (18 tuntia palkkatyötä 3 kuukaudessa) täyttyy työssä käyvällä tai opiskelijalla automaattisesti, eli työssä käyvän mitään tukia ei leikattaisi, eikä myöskään eläkeläisten. Ainoastaan työttömän, joka ei osoita riittävää aktiivisuutta. - Jos logiikkasi on tuolla tasolla, en enää ihmettele, että olet ikityötön. Sosiaalipummi on ainoa ura, jolla kuvittelen sinulla olevan edes vähäisiä edellytyksiä elättää itsesi, kiitos Suomen hövelin ja avokätisen politiikan kaltaisiasi kohtaan.
Aktiivimallin leikkuri iskee päivärahaan, jos ei esim. tee vähintään 18 tuntia palkkatyötä kolmen kuukauden aikana, opiskele 5pv tms. Noh, kuinka se vaikuttaisi työssä käyvän tai opiskelijan elämään, jos aktiivimalli koskisi kaikkea sosiaaliturvaa, myös asumistukea ja toimeentulotukea? Ei sitten millään tavalla, koska aktiivisuus täyttyy heillä automaattisesti. Leikkuri koskisi siis kaikkeen sosiaaliturvaan laajennettuna ainoastaan lusmuilevien elämäntapatyöttömien tukia. - Aktiivimallin leikkuri pitäisi laajentaa koskemaan kaikkea sosiaaliturvaa, myös toimeentulotukea ja asumistukea.
Ellei työ maita, ei tarvi kattoa ja leipääkään. - Mitä minä paikkakunnalla tekisin, ei sitä kukaan ostaisi, ja paikkakunnat tarjoavat kohtuuttoman heikon tuoton pääomalle, kiitos kaltaistesi siivellä eläjien. No, Kauniainen sentään poikkeus.
- Similä puhuu asiaa.
- Ja nekin vätykset loisivat jonkun toisen maalla ja varastelivat perunoita kellareista.
Aina on riittänyt niitä, joille ei työnteko ja palkan saaminen maita. - Niillä on oikeus lomaan, jotka tekevät töitä.
Jos ei tee töitä, ei tarvi lomaakaan.