Vapaa kuvaus

Aloituksia

15

Kommenttia

5159

1. Voi+sentään....++:(
  2. No+joo,+ei+minulla+tietenkään+niin+hienoa+ja+oivaltavaa+sanottavaa+ole+kuin+sinulla+tässä,+siinä+olet+ihan+oikeassa.+Miten+aiot+ratkaista+ongelman?
  3. Useinhan+se+on+se+ainoa+keino+kommunikoida.+Tietysti+jos+lokeroitava+on+varma+itsestään,+sinut+itsensä+kanssa,+silloin+hän+voi+tietenkin+halutessaan+katsoa+,+onko+muunlaiseen+kommunikointiin+mahdollisuutta.+Useinhan+keskustelu+on+aika+hankalaa,+kun+toisen+asenteet+ovat+hyvin+värittyneet.+Jos+hän+ei+näe+eikä+kuule+muuta+kuin+oman+tulkintansa,+silloin+vuorovaikutukselle+ei+ole+edellytyksiä.+Toista+voi+herätellä,+mutta+häntä+ei+pysty+pakottamaan+heräämiseen.+Ellei+lokeroija+ymmärrä+sitä+miten+hän+yleistää+ja+lataa+keskustelukumppaniinsa+asioita,+joita+keskustelukumppanissa+ei+ole,+silloin+asetelma+on+aika+toivoton.+En+ainakaan+itse+keksi+miten+muuten+juttua+voi+jatkaa+kuin+toteamalla,+että+sinulla+on+käsityksesi+ja+minulla+omani.++Tuollaisessa+tilanteessahan+joutuu+keskustelemaan+ikään+kuin+toisena,+vastaamaan+jonkun+toisen+ajatuksista+ja+sehän+on+aika+mahdoton+tehtävä.Mitä+tulee+tuohon+härkkimiseen,+reaktion+hakemiseen...mistä+se+tarve+mielestäsi+nousee?+Miksi+haluaa+härkkimällä+herättää+toisen+eloon,+ajattelemaan?Voiko+se+nousta+vallankäytöstä?+Voiko+se+nousta+siitä,+että+katsoo+olevansa+oikeutettu+härkkimään?Jos+siis+härkkimisellä+nyt+tarkoitetaan+jotain+tökkimisen+tai+keljuilun+tapaista,+silloin+kyllä+kyseenalaistaisin+sellaisen+toiminnan.+Sehän+on+kiusaamista,+eikö?+Miettisin+myös+sitä,+onko+minulla+oikeus+herättää,+onko+minulla+oikeus+aiheuttaa+reaktio+vain+siksi,+että+haluan+sen+tehdä?+Miten+haluaa+itse+tulla+herätetyksi,+miten+haluaa+,+että+joku+kaivaa+itsestä+jotain+reaktiota?
  4. En+saanut+kiinni+tuosta+ensimmäisen+kappaleen+sisällöstä.Itse+näen+ongelmana+lokeroinnissa,+siis+kun+me+lokeroimme+toisiamme+,+juuri+sen,+että+lokeroija+ahtaa+toista+lokeroon,+joka+on+lokeroijan+käsitys,+jolloin+hän+tekee+väkivaltaa+ja+kun+hän+on+tulkinnut+toisen+kuuluvan+tuohon+lokeroon,+se+on+vain+lokeroijan+tulkinta,+ei+siis+totuus+hänestä+jota+lokeroon+yritetään+tunkea.Asian+voi+ilmaista+myös+niin,+että+yleistämällä+jonkun+ryhmän+ihmiset,+tekee+myös+väkivaltaa,+koska+ihmiset+minkään+ryhmänkään+sisällä+eivät+ole+yhtenäinen+massa,+joka+hengittää+yksillä+keuhkoilla.On+eri+asia,+jos+ihminen+itse+haluaa+määrittää+itsensä+kuuluvaksi+johonkin+lokeroon+tai+ryhmään+,+se+on+hänen+oikeutensa.+Mutta+toisen+lokeroiminen+ulkoa+ei+taas+ole+oikeus.+Välillä+törmää+siihen,+että+sijoitetaan+henkilöitä+niiden+omien+tulkintojen+perusteella+johonkin+ja+ajatellaan+että+se+on+totuus.+Ja+niinhän+se+ei+ole,+se+on+vain+lokeroon+tunkijan+oma+tulkinta,+oletus,+eikä+sillä+ole+totuuden+kanssa+kovinkaan+paljoa+tekemistä.Jos+ihan+ajatellaan+näitä+nimityksiä,+joita+keskusteluissa+vilahtelee,+ätmejä,+suvakkeja,+rasisteja+,+femakkoja..sen+sellaisia,+niiden+ongelma+on+sekin,+että+niiden+sisältö+ei+ole+kiveen+kirjoitettu.+Niitä+näytetään+käyttävän+aika+luovalla+tavalla+kuvaamaan+sitä,+että+toinen+on+jotenkin+"huono"+tai+"väärä"++,+niitä+käytetään+mitätöintitarkoituksessa,+vallankäytön+välineena,+toisen+kutistamiseen.+Se+niiden+ongelma+on.+Sanat+itsessään+eivät+ole+ongelma.
  5. Ahaa...++:)
  6. Ankkalammikkoporukka?
  7. Olen+samaa+mieltä.