Jälkiruokaa vaivatta, ja parasta on; ett tähteeksi jääneet uuniomenat voi valmistaa hillokkeeksi sokerin kera, tai ilman sokeria soseeksi ja sitten pakastaa.
Tein uuniomenia kaikista 11kpl:sta, jotka eräs omainen toi juuri minulle itselleni.
Keittiö ei niitä ottanut vastaan, kun heille oli myös tuotu vielä isompi satsi omenia; ett hoivan vanhukset saavat uuniomenaa jälkiruuaksi.
Kiitos lahjoittajalle, jonka puutarha kuulemma pursuaa omenista!
Otin omenista kotona kannan pois ja omenaporalla siemenkodan, halkaisin omenat kuorineen. Kuoripuoli ylöspäin asetin ne uunivuokaan leivinpaperin päälle. Uuni 175°c, pelti keskiritilälle ja 45 min. Kävin välillä katsomassa etteivät pala ja lisäsin 3rkl vettä tasaisesti omenien joukkoon.
Omenat olivat uunissa yhteensä noin tunnin ja vartin... söin kaksi heti kun pystyin, polttamatta suutani!
Mahtavan makuisia, hieman makeitakin vaikka en käyttänyt mitään makeutusainetta. Mulla oli pellillä suuri määrä paahdettuja omenia, eikä mun niitä kaikkia tulisi millään käytettyä.
Kippasin omenat paistinlastan avulla suureen kattilaan ja ajoin sauvasekoittimella kaikki soseeksi. Nyt sose on jäähtymässä pakastusrasioissa, yöksi nostan jääkaappiin ja aamulla pakastimeen.
On sosetta mitä käyttää maustamattomaan jukurttiin tai lättyjen päälle... kääretorttuun, tai tarjota vieraille jäätelön kanssa. =))
Hilloksi jos tekee niin kuumaan soseeseen vain lisäät sokeerin, sekoittelet ja pakastat. Niin ja ainahan sitä voi maustaa oman makunsa mukaan; vaniljalla tai kanelilla, inkivääri raasteella tai luomu appelsiinin kuorella jne.
Tuli mieleen ett kaardemummakin saattaisi maistua jännälle; omenahillossa.
Pitääkin kokeilla pieni erä... pullataikinan päälle kerros kaardemummalla maustettua omenasosetta ja päälle tuoretta omenaa... ohueina siivuina, eikä omenan siivut kuivu, piirakkaa paistaessa.
ex- trollikka
Tämä nyt ei mitenkään liity sinkkuuteen, mutt sinkutkin voivat tehdä herkullista...
25
<50
Vastaukset
Onhan ne omenat varmaan hyviä noinkin mutta koska olen keittiössäkin pätevämpi kuin naiset keskimäärin niin minpä teinkin herkullista omenapiirakkaa, tuolla ohjeella:
http://kaneliajakardemummaa.blogspot.com/2013/09/kaikkien-kehuma-omenapiirakka.html
ja tietenkin tuplana kun ei sitä ihan pientä annosta kannata väsätä eikä mulla olis ollut astioitakaan, piti tehdä sen verran että saa pellillisen tehtyä. Tuo ohje valikoitui siksi kun ei ollut kanamunia, eikä myöskään ohjeessa mainittua kanelia mutta eipä tuo sitä tarvinnutkaan, hyvää tuli ilmankin. Kauramaitoa sattui olemaan kun jääkaapissa purkki pyörinyt viikkoja. . Sanomattakin lienee myös selvää kaikille että ohjeessa mainittu margariininlitku korvattiin oikealla voilla. Just söin kahvin kanssa ison palasen, oli hyvää.Kanelia voi toki laittaa halutessaan vaikka ohjeessa ei niin sanottaisikan. Kauramaito tuo kyllä mukavan makulisän leivonnaisiin.
Koska ohjeen on tarkoitus olla minaton ja maidoton, on aika luonnollista, että rasva ei voi olla voita.Kaskenpolttaja kirjoitti:
Kanelia voi toki laittaa halutessaan vaikka ohjeessa ei niin sanottaisikan. Kauramaito tuo kyllä mukavan makulisän leivonnaisiin.
Koska ohjeen on tarkoitus olla minaton ja maidoton, on aika luonnollista, että rasva ei voi olla voita.Miten niin ei voi olla, tottakai voi olla käytännössä ja hyvää tuli. Mullahan tuossa määräävänä tekijänä ei ollut munattomuus ja maidottomuus vaan lähimmäs sopiva resepti löytyville aineksille. Siksi me miehet ollaankin parempia kokkeja kun osataan soveltaa tarvittaessa.
Harmaaritari kirjoitti:
Miten niin ei voi olla, tottakai voi olla käytännössä ja hyvää tuli. Mullahan tuossa määräävänä tekijänä ei ollut munattomuus ja maidottomuus vaan lähimmäs sopiva resepti löytyville aineksille. Siksi me miehet ollaankin parempia kokkeja kun osataan soveltaa tarvittaessa.
Jos siis haluaa tehdä maidottoman ja munattoman, leivonnaisessa ei voi olla maitoa ja munaa.
Leipuri tietenkin saa laittaa omaan piirakkaansa ihan mitä haluaa. ja paistaa sen vaikka kattilassa, jos siltä tuntuu.
Tottakai tulee hyvää, kun on hyvät raaka-aineet.- Anonyymi
Arvaas kuka kans on tehnyt jo aamulla omenapiirakkaa ja luultavasti enemmän kuin sä, mä paistoin sitä kahvin/teen kanssa nautittavaksi jo aamiaiselle.
Kaura- tai ohrapuuron kanssa oli vain maitoa ja mukillinen kahvia sekä noin 5x10cm palanen omenapiirakkaa, kaikille joiden vatsa tai sappi sitä sietää.
Ja iltapäivällä keittiön porukka paahtaa loput omput uunissa, (kuten neuvoin) ja sose pakasetaan, myöhempään käyttöön. Ei tarvitse keitellä hellalla, ei kuoria omenoita eikä pilkkoa... (helppoa kuin heinänteko, paitse se oli ennen hikistä puuhaa kuulemma) kypsät omenat ainoastaan soseutetaan ja pakastetaan.
Mausteita ja hillosokeria voi jokainen lisätä oman makunsa tai tarpeensa mukaan, nyt heti tai vasta myöhemmin.
Nyt niitä omenoita ei heti pystynyt paahtamaan, kun nyt on kahdenlaista färssiä uunissa... ihan tavallista sekä sekasienillä ryyditettyä.
"Siksi me miehet ollaankin parempia kokkeja kun osataan soveltaa tarvittaessa."
Kauramaito avattu purkki täytyy säilyttää jääkaapissa, mutt vain 5 VRK:ta korkeintaan! Avaamaton kauramaito purkki säilytetään huoneenlämmössä, ihan vaan tiedoksesi... vastaisuuden varaksi.
Sovellatko sä jääkaapissa viikko kausia seilannutta kauramaitoa omenapiirakkaan?
Toivottavasti sulla on edes Imodiumia... ensiapuun. - Anonyymi
"Kauramaitoa sattui olemaan kun jääkaapissa purkki pyörinyt viikkoja. ."
Ei yllättänyt tämä kun harmiksesta on kysymys. :)
Siksikö ei ole naisseuraa, ne jotka ei ole kuolleet keitoksiin ovat loppuiän sairaana. "Sanomattakin lienee myös selvää kaikille että ohjeessa mainittu margariininlitku korvattiin oikealla voilla. "
Juuri näin. Tuo saattaa erottaa hyvän ja erinomaisen! :DAnonyymi kirjoitti:
Arvaas kuka kans on tehnyt jo aamulla omenapiirakkaa ja luultavasti enemmän kuin sä, mä paistoin sitä kahvin/teen kanssa nautittavaksi jo aamiaiselle.
Kaura- tai ohrapuuron kanssa oli vain maitoa ja mukillinen kahvia sekä noin 5x10cm palanen omenapiirakkaa, kaikille joiden vatsa tai sappi sitä sietää.
Ja iltapäivällä keittiön porukka paahtaa loput omput uunissa, (kuten neuvoin) ja sose pakasetaan, myöhempään käyttöön. Ei tarvitse keitellä hellalla, ei kuoria omenoita eikä pilkkoa... (helppoa kuin heinänteko, paitse se oli ennen hikistä puuhaa kuulemma) kypsät omenat ainoastaan soseutetaan ja pakastetaan.
Mausteita ja hillosokeria voi jokainen lisätä oman makunsa tai tarpeensa mukaan, nyt heti tai vasta myöhemmin.
Nyt niitä omenoita ei heti pystynyt paahtamaan, kun nyt on kahdenlaista färssiä uunissa... ihan tavallista sekä sekasienillä ryyditettyä.
"Siksi me miehet ollaankin parempia kokkeja kun osataan soveltaa tarvittaessa."
Kauramaito avattu purkki täytyy säilyttää jääkaapissa, mutt vain 5 VRK:ta korkeintaan! Avaamaton kauramaito purkki säilytetään huoneenlämmössä, ihan vaan tiedoksesi... vastaisuuden varaksi.
Sovellatko sä jääkaapissa viikko kausia seilannutta kauramaitoa omenapiirakkaan?
Toivottavasti sulla on edes Imodiumia... ensiapuun.No varmaan teit, hyvä sinä :)
"Sovellatko sä jääkaapissa viikko kausia seilannutta kauramaitoa omenapiirakkaan?
Toivottavasti sulla on edes Imodiumia... ensiapuun."
No itseasiassa se oli kaurajuomaa, päiväystä 30.10.2019 asti että eipä tässä hätää.Anonyymi kirjoitti:
"Kauramaitoa sattui olemaan kun jääkaapissa purkki pyörinyt viikkoja. ."
Ei yllättänyt tämä kun harmiksesta on kysymys. :)
Siksikö ei ole naisseuraa, ne jotka ei ole kuolleet keitoksiin ovat loppuiän sairaana.kts. vastaukseni yllä, päiväystä 30.10 asti että silleen joutuu taas tuottamaan pettymyksen. Itseasiassa minä olen hirverän tarkka noista päiväyksistä, tarkistan aina klaupassakin että on riittävästi myyntiaikaa.
scrg kirjoitti:
"Sanomattakin lienee myös selvää kaikille että ohjeessa mainittu margariininlitku korvattiin oikealla voilla. "
Juuri näin. Tuo saattaa erottaa hyvän ja erinomaisen! :DNo nimenomaan, voi vaan on niin ylivoimaisen hyvää varsinkin paistamisessa, Kohta taidan paistaa porkkanoita ja sipulia reilussa voissa, kylkeen lihapullia niin jo vain tulee hyvää. Lihapullat valmiseinestavaraa mutta eiköhän nuo mene siinä seassa.
Harmaaritari kirjoitti:
No varmaan teit, hyvä sinä :)
"Sovellatko sä jääkaapissa viikko kausia seilannutta kauramaitoa omenapiirakkaan?
Toivottavasti sulla on edes Imodiumia... ensiapuun."
No itseasiassa se oli kaurajuomaa, päiväystä 30.10.2019 asti että eipä tässä hätää."kts. vastaukseni yllä, päiväystä 30.10 "
Ei sillä päiväyksellä niin väliä ole, jos se joka tapauksessa menee parisataa asteiseen uuniin kypsennettäväksi. Elintarvikkeissa pääsääntöisesti ei ole kelloa joka tuhoaisi ne tietyn hetken koittaessa, vaan niiden pilaantuminen perustuu pieneliöiden lukumäärän eksponentiaaliseen kasvuun ajan funktiona. Kypsennetty pieneliö tuskin on terveydelle vaarallista, joskin hyvin runsaina määrinä kypsennetty pieneliö ei ole yhtä herkullista kuin kypsennetty elintarvike.
- Anonyymi
Vaniljajäätelö on hyvä uuniomenissa päällä.
- Anonyymi
Mitä tekisitte sienistä? Mitä löytäneet? Itse herkkutatteja, kantarelleja ja mustia torvisieniä E-Suomesta.
- Anonyymi
Turun seutuvilta löytyy kaikenlaisia sieniä metsistä, mutt lampaankääpää tosi niukasti olen tänä vuonna löytänyt.
Sieniä on syntynyt heti sateiden alettua ja nyt niitä saa kantaa korikaupalla metsästä.
Herkkutatteja sekä muita syötäviä tatteja, kun ei sappitattia erehdy mukaan poimimaan. Kanttarellei olen puhdistanut, käyttänyt paistinpannussa, haihduttaen osan niiden sisältämästä vedestä ja samalla kiehuttaen ne kypsiksi omassa nesteessään. Kolmen- sekä ½-litran pakastusrasioihin, pakastimeen olen laittanut. (omaan käyttöön)
Pitäisi mennä käymään Rymättylässä, Entisen Poikon kaupan kulmalta käännytään Ruokoraumantielle... ja niistä metsistä löytyy mustaa torvisientä.
Kauppaa en ole koskaan nähnyt siinä risteyksessä, mutt rakennus jossa kauppa on joskus ollut, on yhä jäljellä.
(niin mulle on kerrottu siinä joskus olleen isohko kyläkauppa, lähi asukkaille ja kesäloma mökkeilijöille. Vanhemmat kertoneet.)
Suppiloita, haperoita ja tatteja (eivät tarvitse ryöppäystä) olen poiminut Paimion, Piikkiön ja Paraisten seutujen metsistä; färssiin käytettäväksi.
Kun sienet ensin ovat käyneet paistinpannun kautta ja paloiteltu pieniksi.
Niistä tulee mukava maku lihamurekkeeseen, (tosin kaikki eivät pidä sienistä) ja siksi meillä tehdään kahdenlaista mureketta.
Ex-trollika
... Ja yhdelle anonyymille tiedoksi, keitä ihmeessä teetä, jos mieles tekee!
Mutt haudutetuista teen lehdistä tulee kyllä parasta teetä, ja jos omistaisit samovaarin voisit tehdä teetä (venäläisittäin) monin eri variaatioin! =)) - Anonyymi
Joooh kehitän omaa minttutee-reseptiä tuossa... kokeilen hieman erilaisia juttuja.
Anonyymi kirjoitti:
Turun seutuvilta löytyy kaikenlaisia sieniä metsistä, mutt lampaankääpää tosi niukasti olen tänä vuonna löytänyt.
Sieniä on syntynyt heti sateiden alettua ja nyt niitä saa kantaa korikaupalla metsästä.
Herkkutatteja sekä muita syötäviä tatteja, kun ei sappitattia erehdy mukaan poimimaan. Kanttarellei olen puhdistanut, käyttänyt paistinpannussa, haihduttaen osan niiden sisältämästä vedestä ja samalla kiehuttaen ne kypsiksi omassa nesteessään. Kolmen- sekä ½-litran pakastusrasioihin, pakastimeen olen laittanut. (omaan käyttöön)
Pitäisi mennä käymään Rymättylässä, Entisen Poikon kaupan kulmalta käännytään Ruokoraumantielle... ja niistä metsistä löytyy mustaa torvisientä.
Kauppaa en ole koskaan nähnyt siinä risteyksessä, mutt rakennus jossa kauppa on joskus ollut, on yhä jäljellä.
(niin mulle on kerrottu siinä joskus olleen isohko kyläkauppa, lähi asukkaille ja kesäloma mökkeilijöille. Vanhemmat kertoneet.)
Suppiloita, haperoita ja tatteja (eivät tarvitse ryöppäystä) olen poiminut Paimion, Piikkiön ja Paraisten seutujen metsistä; färssiin käytettäväksi.
Niistä tulee mukava maku lihamurekkeeseen, (tosin kaikki eivät pidä sienistä) ja siksi meillä tehdään kahdenlaista mureketta.
Ex-trollika
Mutt haudutetuista teen lehdistä tulee kyllä parasta teetä, ja jos omistaisit samovaarin voisit tehdä teetä (venäläisittäin) monin eri variaatioin! =))Täällä ei ole ilmeisesti satanut vielä tarpeeksi, kun ei ole paljon mitään. Joitain tatteja siellä täällä, mutta ilmeisesti kaikki toukat on nälkäkuoleman partaalla, kun ovat tatin kimpussa kun sellainen jostain putkahtaa.
Kantarellit ja torvisienet käy hyvin pizzan täytteeksi. Tomaatin , juuston ja sienien lisäksi vähän jotain suolaista.
scrg kirjoitti:
Kantarellit ja torvisienet käy hyvin pizzan täytteeksi. Tomaatin , juuston ja sienien lisäksi vähän jotain suolaista.
Ja jos vähän enemmän haluaa askarrella niin suolaisen piirakkataikinan täytteeksi jonkun maitopohjaisen kanssa. Siinä ne kypsyvät vähän pidempään.
Peittäisin pannun pohjan reilulla voilla ja heittäisin sienet ja sipulia sekaan, tulisi varmaan hyvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ex-trollika
Mutt haudutetuista teen lehdistä tulee kyllä parasta teetä, ja jos omistaisit samovaarin voisit tehdä teetä (venäläisittäin) monin eri variaatioin! =))Asun Mynämäellä. :) En uskalla poimia mitään valkoista, ja olen muutenkin tullut varovaiseksi. Tunnistan n. 50 lajia, sienet intohimo. Tein eilen piirakan, johon lisäsin sienten joukkoon 3 makkaraa. Edes torvisieniä en uskalla muille syöttää, vaikka tunnistan ne varmasti.
- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Ja jos vähän enemmän haluaa askarrella niin suolaisen piirakkataikinan täytteeksi jonkun maitopohjaisen kanssa. Siinä ne kypsyvät vähän pidempään.
Kiitos vinkeistä! Olen huomannut täällä saman! Herkkutatit kuhisevat matoja. Oli tarjolla varmaan 5 muovikassillista, mutta ei yhtään käyttökelpoista. Huomenna taas metsään!
- Anonyymi
Mies osaavana keittiössä, iso plussa miehelle. pääsispä maistelemaan.
- Anonyymi
Minun mielestäni on hyvä kun on erilaisia asioita palstalla, mitä "sillä hetkellä valinneetsi olemaan sinkkuja": Että on erilaisia keskusteluja ja asioita, rikkauttaa palstaa paremmin kuin taistelukiväärin sarjatuli :D
- Anonyymi
noniin hyvä vertauskuva: keskustelut etenevät kuten taistelukiväärin sarjatuli :D
Hyvä. Alat muistuttamaan itseäsi.
Uunissa viipaloidut omput ensin rusehtaviks ja sit kaurahiutale, voisula, sokerimössöä päälle ja kullanväriseks. Vaniljajätskin kanssa lämpösenä. 🤪
Syksyn herkku. 😋
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4931869Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3801576Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641368Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H181357- 113962
- 51929
JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran19916Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti15771Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?66763Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka10751