Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

175

1. Erittäin+hyvä+valinta.+Melonta+ja+onkiminen+ovat+oiva+tapa+hoitaa+työelämässä+keston+äärirajoille+rasitettua+mieltä.+Ai+että+mistä+tiedän+että+olet+loman+tarpeessa,+tai+että+olet+yleensä+työelämässä.+En+mistään.+Voit+olla+eläkkeellä,+virkavapaalla+tai+yms.+Kuitenkin+siitä+päätellen,+että+kehuit+älykkyyttäsi+ja+kielen+käytön+lahjakkuuttasi+huomattavan+hyväksi,+voisi+olettaa,+että+työpaikallasi+olet+se+kaiken+pystyssä+pitävä+voima.+Sellaisesta+ihmisestä+on+nykyaikana+tapana+ottaa+kaikki+mehut+irti,+tavalla+tai+toisella.+Jos+olet+yrittäjä,+tiristät+ne+mehut+itse+itseäsi+käskyttäen+vieläkin+perusteellisemmin.+Toivottavasti+olet+nyt+aloittanut+hyvin+ansaitun+loman+ja+voit+rentoutua+melomalla+ja+kalastelemalla.+Näin+siinä+tulee+paineita+purettua+ja+kerättyä+uusia+voimia+tulevan+työrupeaman+tarpeisiin.+Hyvin+osasit+jo+pahimmat+höyryt+päästelläkin+tällä+pastalla.+Sitten,+menkäämme+varsinaiseen+aiheeseen,+pois+toisten+ihmisten+arvioinnista.+Minua+kun+ei+liian+älykkyyden+takia+mukava+ja+viihdyttävä+palstakeskustelu+häiritse,+eikä+töki.+Voihan+se+tuntua+joistakuista+höpinältä+jos+näitä+kertaillaan.+Työelämästä+monelle+on+tuttu+sellainen+kuin+tiimityöskentely+tai+palaveri.Kyllä+se+helpottaa+matkasuunnitelman+tekoa+kun+saa+listattua+monelta+eri+taholta+tulleita+vinkkejä,+ja+tehtyä+niistä+sitten+itselle+sopivan+koosteen+ja+suunnitelman+aikataulutuksineen.Hyviä+kohteita+onkin+jo+lueteltu+aimo+määrät.+Tuohon+ei+nyt+kovin+paljon+tule+mieleen+lisätä.+Jos+matka+jatkuu+Nurmekseen+päin,+niin+kannattaa+käydä+Mätäsvaaran+hiekkavalleilla+ja+avolouhoksella.+Vain+5+km.+valtatieltä+poiketen.+Hiekkavalli+on+varmasti+mukava+kokemus+8-11+vuotiaille+lapsille.+Tuo+Mätäsvaara+on+monelle+ulkopaikkakuntalaiselle+aika+tietämätön+paikka,+vaikka+esim.+Alvar+Aalto+sen+tiimoilta+onkin+ollut+viime+aikoina+esillä.
  2. Aivan+ilmeistä+on,+hyvä+Uuninpankko.+Näin+minäkin+tulkitsen+asian.Nyt+kun+moni+on+valmistunut+tiettyyn+elämänsä+taipaleen+pisteeseen,+heitän+hieman+lainattua+ja+mielenkiintoista+tekstiä+tähän+kevätkesään,+tuuliseen,+tuulille.Mitä+on+vapaus?+Pelkkiä+kaavoja,+normiuskollisuutta,+matematiikkaa,+vai+kielen+käytön+monimuotoisuutta.Kenties+joskus+muutakin.+Tämä+olisi+ollut+minulle+otollinen+aihe+kirjoittaa.+Kirjoitin+silloin+70-+luvulla+mitä+kirjoitin.+En+huonosti,+mutta+laudatur+jäi+äidinkielestä+haaveeksi.+Magnakin.+Olin+silloin+ns.+mediaani-ihminen;)+Hyvä+oli+silloin+niin,+ja+on+vieläkin.+Niin+sanoi+myös+Antti+S.”Vapaushan+on,+se+on+jäänyt+mainituilta+kirjoittajilta+salatuksi,+tietynlainen+suhde,+joka+vallitsee+vähintään+kahden,+useimmiten+kolmen+suhteen+jäsenen+kesken.++Niin+esim.+eräs+A+voi+olla+erään+B:n+suhteen+vapaa+eräästä+C:stä.+Jollei+suhteen+eri+jäseniä+ole+ilmaistu,+puhe+vapaudesta+on+tyhjää+puhetta,+sillä+ilmaus+on+epätäydellinen.+Ilmaukset+A+on+vapaa+tai+A:ssa+vallitsee+vapaus+ovat+yhtä+mitäänsanomattomia+kuin+A+on+suurempi+kuin,+josta+ilmauksesta+niinkään+puuttuu+suhteen+jäsenen+ilmoitus.+Meidän+on+siis+aina+tiedettävä+myös+m+i+s+t+ä+jokin+on+vapaa”.Tämä+toki+jatkuisi+vielä+345+sivua,+mutta+tuskin+kirjoitan,+ette+te+lukisi+kaikkea+kuitenkaan.Suomen+väkiluku+suomalaisten+suhteen+on+sen+verran+huolestuttavissa+kantimissa,+että+suosittelen+nyt+välillä+pänttäämisen+sijaan+pajupillin+tekoa.+Pajupillien+teolla+on+aina+lyhytvaikutteisia,+että+pitkäkestoisia,+seuraamuksia.https://www.youtube.com/watch?v=e4fPR0Q6wWULainattu+osuus+oli+Kyllikki+Penttilän+Kalevalan+päivänä+1977+julkaistua+tekstiä+kirjasta+Rehtorin+puheet.
  3. Olet+mielestäni+oikein+täysaikuinen.+Näkevä+olet+paljossa.+Sokeutta+elossamme+on+monenlaista.+Moniko+sen+ymmärtää?Nyt+olen+nukkumaan+menossa.+Katsoin+äsken+jääkiekko-ottelun.Jatkoa+seuraa.+Jos+hallitusneuvotteluista+tulee+vielä+hassutettavan+jäätävämpiä,+kiekko+olisi+syytä+vaihtaa+lumivalkoisen+väriseksi.+Sopiva+akvarelli+ei+minua+haittaa.+Pensselini+on+siihen+suuntaan+jo+kotvan+odotellut.Olisi+sitten+hankiemmekin+mielipiteillä+joitakin+merkityksiä.+Jäädytetylläkin+olisi+syvällistä+seuraa+kemialla.Kemian+kera+on+kivaa,+olla+kemisti;)
  4. Ihan+hyviä+kommentteja+on+tässä+ketjussa.+Muistan+”meiningin”+60–80+luvulla.+Tuolloin+tupakkalaki+oli+aika+lailla+vielä+nykyiseen+verrattuna+ns.+lasten+kengissä.+Oli+ihan+tavallista,+että+erikoisliikkeissä+myyntitilanteessa+oli+myyjilläkin+savuke+suussa+asiakaspalvelussa.+Tuhkakuppeja+oli+asiakkaitakin+varten+myyntitiskillä,+saati+sitten+kahvihuoneissa.++Sitä+en+muista,+että+tupakoitiinko+ruokakaupan+lihatiskilläkin?+Diskot+ja+ravintolat+ne+vasta+varsinaisia+savuluolia+olivatkin.+Ei+tarvinnut+lasershow+keinosumua.Kouluaikana+tuli+käytyä+myös+muutama+kerta+opettajien+huoneessa.+Siellä+oli+aivan+sama+meininki.+Ei+puhettakaan,+että+pihalla+olisi+poltettu+sauhut,+vaan+sisällä+opettajien+huoneessa.+Samat+opettajat+sitten+juoksi+vessoissa+ja+nurkkien+takana+”polttamassa”+polttavia+oppilaita.+Aika+kaksinaismoraalista+meininkiä,+sanon+minä.+”Älä+tee+niin+kuin+minä+teen,+vaan+niin+kuin+minä+sanon”.+Toki+ikäkysymys+ja+vastuut+huomioitava+tässäkin,+että+ei+aivan+tylsän+yksioikoiseksi+menisi.+Huono+esimerkki+on+kuitenkin+huono,+iästä+riippumatta,+ja+vanhemman+esimerkki+huonoon+suuntaan+se+vasta+tosi+huono+onkin.Tupakkalainsäädäntöä+varmaan+viivytti+ko.+teollisuuden+lobbaus.+Niin+kuin+monessa+muussa,+niin+tässäkin+tuli+eturistiriidat,+raha,+terveys+ja+eri+intressipiirien+vastakkainasettelu+puntaroitavaksi+sen+normikaavan+mukaan,+joka+toki+samana+kaavana+edelleen+eri+muodoissaan+pätee+nykyisissäkin+neuvotteluissa.Suomen+tupakkalainsäädäntö+on+parissa+vuosikymmenessä+yksi+niistä+lainsäädännön+esimerkeistä,+joiden+olisin+suonut+käyvän+vielä+tiukempaakin+ruuvia+kiertäväksi,+hintapolitiikan+ja+julkisilla+paikoilla+sauhuttelun+suhteen.Tällä+sektorilla+ollaan+menossa+hyvään+suuntaan.+Lopuksi+Helsingissä+29+päivänä+kesäkuuta+2016+voimaan+astunen+tupakkalain+1§."Lain+tavoiteTämän+lain+tavoitteena+on+ihmisille+myrkyllisiä+aineita+sisältävien+ja+riippuvuutta+aiheuttavien+tupakkatuotteiden+ja+muiden+nikotiinipitoisten+tuotteiden+käytön+loppuminen.Edellä+1+momentissa+tarkoitetun+tavoitteen+saavuttamiseksi+tässä+laissa+säädetään+toimenpiteistä,+joilla+ehkäistään+tupakkatuotteiden+käytön+aloittamista+ja+nikotiiniriippuvuuden+syntymistä+sekä+edistetään+tupakkatuotteiden+ja+vastaavien+tuotteiden+käytön+lopettamista+ja+suojellaan+väestöä+altistumiselta+niiden+savulle".PS.+Ja+vielä+loppujen+lopuksi,+on+syytä+muistaa+se+vanha+viisaus.+Kaikki+vaikuttaa+kaikkeen.+Kestääkö+maapallomme,+jos+kuolleisuutta+saadaan+vähenemään+ja+syntyvyyttä+varsinkin+Suomessa+haluttaisiin+lisätä.+Huolen+aiheita+kyllä+eri+kulmilta+pohdiskellen+riittää.+Niin+keskusteltavaakin.+Tupakointi+oli+minulle+helppoa+lopettaa+aikoinaan.+Lihasta+en+vielä+luovu;)