- "Missä tälläisiä 200 auton parkkipaikkojen huoltoasemia polttomoottoriautoille nyt myös löytyy?"
Ei tankkaukseen tarvitse pysäköintiruutua, lataukseen tarvitsee. Yksi polttoainepumppu, josta pystyy tankkaamaan 30-40 autoa tunnissa, vaatisi vähintään 20 laturia, jotta pystyisi samaan, olettaen, että lataukset kestäisivät keskimäärin 30min. - Yhdellä isolla huoltoasemalla tankkaa helposti 72 autoa tunnissa. Jos oletetaan, että auton lataus vie keskimäärin 20-30 min. niin tarvitsisi olla 30 pikalaturia; 30x150kW teho päästäkseen samaan. Ei taitaisi sähköliittymä riittää.
- Harvoja täyssähköautoja voi yleensäkään ladata aggregaatilla. Ei ainakaan niillä halvemmilla malleilla.
Esimerkiksi 1,8kW aggregaatilla saisi 2,5 tunnin latauksella saa ajomatkaa 30 kilometriä.
3,6kW täytyisi ladata 1,5 tuntia, jotta saisi sen 30 km. - Joopa joo. Tarkoitin tietysti ladattavia autoja, mutta en sellaisia, joita ladataan pelkästään polttoaineella.
Ei sitä hybridi toitsuakaan pysty ajaess/eikä muutenkaana lataamaan aggregaatilla... - Sähköautolla ei voi ajaa silloin kun ladataan akkua.
- Niinpä. Sehän ei ole ongelma, mutta se on sama kuin tekisi sähkötyöt melkein kokonaan uusiksi, jokaiselle pistorasialle uusi johto keskuksesta lähtien ja mahdollisesti muitakin johtoja (valojen). Tulee aika hintavaksi.
Sama koskee myös sitä pääsulakkeen uusimista. Kaikki piuhat muuntajalta lähtien olisi uusittava ja jos joku muukin haluaisi nostaa pääsulakkeiden kokoa, niin koko muuntaja olisi uusittava, jne.
Edelleen, aika harvoilla omakotialueilla voi sitä pääsulakkeen kokoa nosta. - Minähän ne juuri erotinkin, sinä et näytä erottavan.
Kun tietämysasiasta on nolla, niin sitten ei voi muuta kuin kommentoida toista kommentoijaa. - Tämä pääsulakkeiden sulakekoon nosto on sama kuin se, että kotisi pistorasioista osa on 10A sulakkeen takan ja osa 16A sulakkeen takana. Ei voi ilman johtojen uusimista muuttaa kaikkia pistorasioita 16A.
- Mulla ei voi nostaa, otin tuon Carunan (mulla eri sähköyhtiö) sivuilta. Ei sähkösopimus ole sama kuin liittymä. Sähkösopimuksen voit tehdä ihan minkä sähköyhtiön kanssa tahansa, mutta liittymää et. Jos paikallinen sähköyhtiö sanoo ei voi nostaa, niin sitten ei voi. Hehän "pakenee" juurikin tähän. että se nosto olisi uusi liittymäsopimus.
- Tämä sähköasentaja tekee myös töitä alueen sähköyhtiölle. Omalla alueella perusmaksu tuplaantuu 35A liittymässä verrattuna 25A liittymään. Ei ole sivuilla mainintaa korotuksesta. Siirtomaksut Suomen kärkeä.
- "Käytössäsi oleva pääsulakekoko saa olla korkeintaan liittymisoikeutesi suuruinen."
Eli ei ole ihan läpihuuto juttu suurentaa.
Tottakai rahalla saa suurennettua, jos vaan verkko antaa myöten. - Mulla Outlander ja sen omalla apilla saa lämmitettyä/viilennettyä ja ajastaa ne ja myös latauksen. Appi toimii wifillä, joten kantama ei ole kovin suuri.
- Olen kysynyt omalta verkkoyhtiöltä ja asentaja (asensi ILPn) sanoi, että sähköyhtiö ei anna nostaa. Tämähän tarkoittaa koko kuntaa ja monesti paljon suurempaakin aluetta.
Miksi se sähköyhtiö oli turhaan ylimitoittanut sähköverkon? Johdot ei ole paljon kalliimpia paksumpina, mutta muuntajat on. - Sanoit saman asian kuin minä hieman toisin. Aika vanha omakotitalo, jos amka tulee talon seinään
Mutta minun kommenttini oli, että paljas alumiinijohdin on korkeajännitejohdin. - Vanhemmilla (ennen 2000) omakotialueilla ei yleensä voi. Jos sulla on linkkiä, että voi, niin annapa.
- Eli+Euroopassa+vain+10%+olisi+sähköautoja.+Suomessa+yritetään+päästä+n.+20%,+mikä+on+aivan+hullua.
- Aika monella alueella ei voi muuttaa (nostaa) pääsulakkeiden kokoa. Omalla omakotialueellanikaan ei voi nostaa pääsulakkeiden kokoa. Aika harvassa voi, usko vaan.
- Omakotitaloon tulee maakaapeli pylväältä. Pylväissä menee AMKA kierrekaapeli, omakotitalon kolmivaiheliitäntä 400V.
Tästä en jatka, vaan saat opiskella (googlettaa) ihan itse. - Sulakkeen vaihto tarkoittaa sulakkeen vaihtoa, ei pohjan vaihtoa. Jotta voisi vaihtaa pohjan, täytyy sinetti murtaa ja se on sitten jo vakavampi juttu.
- Bs ei voi