1 400 kilometrin mittainen reissu vahvisti: sähköautot ovat erittäin mainioita matka-autoja

Anonyymi

TM:
"Pidempi lataus suoritettiin Jyväskylässä, jossa K-Latauksen neljän auton suurteholaturi latasi akut lähes täyteen lounaan yhteydessä. Suurteholatauksella reilummankin kokoinen lataus alkaa tapahtua sen verran nopeasti, että kovin pitkästä lounaasta näillä sähköautoilla on turha haaveilla. Tästä lisää vertailun kohdassa kulutus, lataus ja toimintamatka.

1 400 kilometrin mittainen reissu Ouluun vahvisti yleistä käsitystä vertailujoukosta: joukon parhaimmat ovat erittäin mainioita matka-autoja.

Pitkien toimintamatkojen ansiosta lataustauot jäävät harvoiksi, ja korkeiden lataustehojen ansiosta latausajatkin jäävät lyhyiksi.



Etenkin Hyundai Ioniq 5:n lataussuorituskyky antaa hyvää kuvaa siitä, kuinka vaivatonta matka-ajo sähköautolla voisi jo olla: yli 300 kilometriä alle 20 minuutissa ei liikaa ajoa rasita.
Latauskustannukset pikalataamalla ovat huomattavasti kotilatausta korkeammat, mutta vertailujoukon ajokustannukset pysyvät silti noin 5–6,5 eurossa sataa kilometriä kohden. Kalleimmillaankin sähköautot siis liikkuvat erittäin pihin dieselin hinnalla."

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/19b-2021/tm-vertailu-sahkoiset-perheautot-uusi-harmaa-arki/

82

838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä hienosti toimii ainoastaan kahdeksan 8 lataustaukoa 1400 kilometrin matkalla.
      Ensinmäinen lataustauko suoritettiin lähtöpaikalla sillä matkaan lähtö tapahtui täysillä akuilla syystä kun ensinmäinen etappi oli niin pitkä.

      • Anonyymi

        Kai jokainen täyspäinen lataa autonsa etukäteen yöllä täyteen kun tietää lähtevänsä tuollaiselle turneelle.
        Jos tuollaisia keikkoja tulee yllättäen niin on viisas rutiini ladata akku täyteen joka yö


      • Anonyymi

        Tuossa matkasuunnitelma tehtiin neljän auton kimppa-ajon ehdoilla.
        Yksin ajaessa Hynyllä Menomatkalla riittää seitsemän minuutin lataus Mikkelissä ja 24 minuutin lataus Kuopiossa.

        Paluumatkalla riittää yksi 32 minuutin lataus Jyväskylässä.

        Tässä ollaan oikeasti tilanteessa että kuski tarvitsee enemmän taukoja kuin sähköauto. Ainakin perheen kanssa tuo ei des riitä jos aikoo välttää hermoromahduksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa matkasuunnitelma tehtiin neljän auton kimppa-ajon ehdoilla.
        Yksin ajaessa Hynyllä Menomatkalla riittää seitsemän minuutin lataus Mikkelissä ja 24 minuutin lataus Kuopiossa.

        Paluumatkalla riittää yksi 32 minuutin lataus Jyväskylässä.

        Tässä ollaan oikeasti tilanteessa että kuski tarvitsee enemmän taukoja kuin sähköauto. Ainakin perheen kanssa tuo ei des riitä jos aikoo välttää hermoromahduksen.

        Aika harvassa on sellaisia rautaperseitä jotka ajavat kertaistumalla Suomen päästä päähän tankkaamatta. Kyllä kuski tarvitsee taukoja vaikka ei olisikaan ammattikuski (jolle tauot ovat pakollisia) ja silloin voi samalla pistää vähän sähköä lisää akkuun.


      • Anonyymi

        Eikö kukaan irroittanut lataus johtoon ja siirtänyt omaansa
        Kun ilmaista oli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvassa on sellaisia rautaperseitä jotka ajavat kertaistumalla Suomen päästä päähän tankkaamatta. Kyllä kuski tarvitsee taukoja vaikka ei olisikaan ammattikuski (jolle tauot ovat pakollisia) ja silloin voi samalla pistää vähän sähköä lisää akkuun.

        Kuinka iso agrikaatti pitää olla autossa jotta pystyy lataamaan sähköautoja

        KantaakFis olla bensa vai diesel akrikaati


        Pekka h


    • Anonyymi

      Autoilla kyllä pärjää, mutta sitten latausverkosto on edelleen vähän niin ja näin. Samasta artikkelista lainattuna:

      "Neljän sähköauton joukolla etenemisen yksi haaste on se, miten rytmittää autojen lataukset tehokkaasti, sillä samanaikainen neljän auton suurteholataus jää usein haaveeksi."

      "saavuimme hotellille akkujen varaukset vain muutamassa prosentissa. Perillä puhelimessa luvatut latausasemat osoittautuivat sammaleen peittämiksi lämpötolpiksi,"

      "Näillä sähköautoilla matka-ajon suurin rasite on toistaiseksi harva suurteholaturien verkosto. Etenkin Itä- ja Pohjois-Suomen suurteholaturien määrä on matala"

      • Anonyymi

        Kyllä siitä sammaloituneesta lämpötolpastakin saa latausta vähän päälle sata kilometriä sillä aikaa kun kuski vetää unta päähän hotellissa. Eiköhän sillä ajomatkalla pääse seuraavalle pikalatausasemalle, syö vaikka sitten varhaisen lounaan odotellessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä siitä sammaloituneesta lämpötolpastakin saa latausta vähän päälle sata kilometriä sillä aikaa kun kuski vetää unta päähän hotellissa. Eiköhän sillä ajomatkalla pääse seuraavalle pikalatausasemalle, syö vaikka sitten varhaisen lounaan odotellessa.

        Tuossa tilanteessa siis matkanteko tapahtuu auton eikä matkustajien ehdoilla, eli osoittaa juuri sen että latausverkosto ei ole tällä hetkellä riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa tilanteessa siis matkanteko tapahtuu auton eikä matkustajien ehdoilla, eli osoittaa juuri sen että latausverkosto ei ole tällä hetkellä riittävä.

        Osta sähköä auto kaikilla

        Auto myyjä huomaa se on hyvä

        Kii re Ina laitaa nimi sopatåriin ja vloustaa kauppa

        Boonuksent joulupööytään
        Pitäähän patterikaupoiaankin elää


      • Anonyymi

        Talven pakkanen nujertaa Lion akun varsin nopeasti.
        Unohtakaa moiset. LTO akut ovat jo tulossa. Pesee tähän astiset kirkkaasti joka ominaisuudessa.
        Rankin seikka tässä sähkäritouhussa on varmuuden puute poikkeus olosuhteissa.
        Kannattaa odottaa sähkökenno versioita. Niitä tankataan, vaikka saharassa.
        Yhden kortin varaan jääminen on aina ollut huono juttu.
        Ja jos sähkäreitä on tien päällä noin 500 000 kappaletta. Ihmisen käytöstavat tuntien,
        jokainen pikalataa peliään klo 15 ja 18 välillä ajon jälkeen.


      • Ja oli kokonaista 4 autoa samaan aikaan liikkeellä. Juhlapyhinä, loma-aikoina suomen teillä ajelee tuhansia autoja samaan aikaan. Mitenkähän mahtaa sitten toimia ajelut, kun edes kolmas osa olisi sähköautoja?


    • Anonyymi

      taitaa vety kuopata nopeasti latausturhakkeen

      • Anonyymi

        Nopeasti? ? ?
        Kävin äsken koiralenkillä ja en nähnyt yhtään vetytankkausasematyömaata tai edes mainosta, että"tähän avataan vetytankkausasema vuonna 21XX"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeasti? ? ?
        Kävin äsken koiralenkillä ja en nähnyt yhtään vetytankkausasematyömaata tai edes mainosta, että"tähän avataan vetytankkausasema vuonna 21XX"

        Huoli pois: netissä on time-lapse -video missä vetyasema nousee muutamassa minuutissa 👍😉


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeasti? ? ?
        Kävin äsken koiralenkillä ja en nähnyt yhtään vetytankkausasematyömaata tai edes mainosta, että"tähän avataan vetytankkausasema vuonna 21XX"

        Minäkään en nähnyt koiralenkillä yhtään täyssähköautojen latauspistettä. Tai edes mainosta, että täällä sellainen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkään en nähnyt koiralenkillä yhtään täyssähköautojen latauspistettä. Tai edes mainosta, että täällä sellainen on.

        Minäpä näin kun kylillä kävin sähkölatauspisteen mutta ei yhtään vety tankkaus pistettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäpä näin kun kylillä kävin sähkölatauspisteen mutta ei yhtään vety tankkaus pistettä.

        Minä näin vain polttoaineen jakelupisteitä, kun koiralenkillä kävin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoli pois: netissä on time-lapse -video missä vetyasema nousee muutamassa minuutissa 👍😉

        Milloin rekat lopettaa sastuttamisen ja siirtyy akku ajoon


      • Anonyymi

        Sitä on yritetty, mutta vetyaseman pitäminen on tappiollista toimintaa. Ehkä valtion
        sponssaamat ja pitämät pysyvät. Huono bisness tekee sen kuinka vain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huoli pois: netissä on time-lapse -video missä vetyasema nousee muutamassa minuutissa 👍😉

        Niin kyllä netissä nousee mitä vain mutta suomessa ei nouse kuin hinnat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin rekat lopettaa sastuttamisen ja siirtyy akku ajoon

        Ei koskaan. Fakta homma. Ne siirtyy vain fossilisesta nopeasti kierrettävään aineeseen.
        Akkuautoina kuorma-auton hyötykuorma jää surkeaksi. Jos samat tonnit aiotaan akuilla
        siirtää, sitä suomen tiet eivät kestä.


    • Anonyymi

      "1 400 kilometrin mittainen reissu vahvisti: sähköautot ovat erittäin mainioita matka-autoja"

      Mikä tahansa sähköauto on erittäin mainio matka-auto, kunhan vaan varaa riittävästi aikaa matkustamiseen. Lomallahan ei ole kiire, eihän?.....

      • Anonyymi

        Lomallahan on kiire aina siinä missä työelämässäkin. Pitää nähdä ja kokea mahdollisimman paljon ennen kuin loppu elämälle tulee. Huilataan siis vasta haudassa!! 😂😅


    • Anonyymi

      Älä osta sähköautoa. Viiden vuoden kuluttua et saa siitä vaihdossa juuri mitään. Akkujen vaihdot ovat silloin käsillä.
      Ovat todella kalliita.

      • Anonyymi

        Jos sähköautosta vaihdetaan akku viisivuotiaana niin se menee takuuseen. Maksaa nolla euroa.

        Nämä vinkumiset ovat typerää vinkumista polttishemmoilta jotka seisovat räntäsateessa bensiksellä haiseva letku tumpussa ja maksavat 100 euroa tankillisesta jolla pääsee ehkä 800km.
        Samalla satasella sähköautolla ajaa noin 5.000km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköautosta vaihdetaan akku viisivuotiaana niin se menee takuuseen. Maksaa nolla euroa.

        Nämä vinkumiset ovat typerää vinkumista polttishemmoilta jotka seisovat räntäsateessa bensiksellä haiseva letku tumpussa ja maksavat 100 euroa tankillisesta jolla pääsee ehkä 800km.
        Samalla satasella sähköautolla ajaa noin 5.000km.

        Kenen kannattaa ostaa 5v käytössä ollut sähköauto, kun akkujen vaihto on kuitenkin vain vuoden kahden päässä. Kun näin on, ei autoliikkeenkään kannata maksaa käytetystä sähköautosta mitään!!


      • Anonyymi

        Niin. Oikeastaan nyky akut jäävät teknologian kehittyessä vanhoiksi. LTO akut tulevat.
        Lukekaa aiheesta niin voitte jopa viisastua hiukan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköautosta vaihdetaan akku viisivuotiaana niin se menee takuuseen. Maksaa nolla euroa.

        Nämä vinkumiset ovat typerää vinkumista polttishemmoilta jotka seisovat räntäsateessa bensiksellä haiseva letku tumpussa ja maksavat 100 euroa tankillisesta jolla pääsee ehkä 800km.
        Samalla satasella sähköautolla ajaa noin 5.000km.

        Ai, saitko sähkärin pelkällä kättelyllä. Siis 0 Euroa ?


    • Anonyymi

      Sähköauto ei jaksanut talvella niin pitkälle kuin ostaja väitti myyjän luvanneen – vaati hinnanalennusta https://www.is.fi/autot/art-2000008382120.html

      ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET USKOKO KAIKKIA MITÄ AUTOMYYJÄT JA VALMISTAJAT TEILLE SELOSTAVAT....SE ON VANHA TOTUUS.
      SÄHKÖAUTOJA EI OLE TESTATTU PITKÄÄN KYLMISSÄ SÄÄOLOISSA JA GANHA TOTUUS ON SEKIN ETTÄ NUORIKIN KANGISTUU JA JÄHMETTYY KYLMÄSSÄ. SÄHKÖPYÖRÄSSÄKIN AKKU SUSITELLAAN OTTAMAAN MUKAAN LÄMPIMÄÄN.
      NO JOS OSTAT NIIN TYHMÄSTÄ PÄÄSTÄ SITTEN KÄRSIT EI AUTOKAUPPIAS SIITÄ OLE KUIN TYYTYVÄINEN.

      • Anonyymi

        TM on jo useampana vuonna testannut kaikki uudet sähköautot Lappissa. Lämmityslaitteiden osalta polttikset ovat olleet huonompia jo pitkään.
        Rangen osalta esim ID.3 kulki viime talvena reilut 250km 11 asteen pakkasessa keskikokoisella akullakin. Tarjolla on isompikin akku jos tuo ei riitä.
        ID.3 kulutti tuossa pskkasessa voin 21 kWh sataselle joten 77 kWh akku antaa lähes 400km talvirangen. Riittää hienosti täällä etelässä missä valtaosa ihmisistä asuu.
        Ja kun täällä tammikuunkin keskilämpötila on noin 5 asteta pakkasta niin käytännössä range on enemmän. Yli 10 pakkasia on hyvin harvoin, loskakelit on se normi.


        https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-2021/tmn-suuri-talvivertailu-sahkoautot-piuhan-paasta-pakkaseen/


      • Anonyymi

        Tuo oli joku aasianijhme. Eivät ne ole koskaan mitään talvesta ymmärtäneet. Toyotankin uudesta sähköautoista hinta on yli 50.000 ja niihin ei saa lämpöpumppua ollenkaan.
        Eurooppalaisissa paljon halvemmissakin on lämpöpumppu vakiona. Tekee ison eron talvella sähkönkulituksessa.
        Eurooppalainen osaa tehdä nämä oikein, aasialaiset ovat kesäautoja eivätkä pysy talvella turvallisesti tiellä. RAV4 ei läpäissyt edes keilarataa TM vertailussa. Penkat pölisivät ja syyläri rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli joku aasianijhme. Eivät ne ole koskaan mitään talvesta ymmärtäneet. Toyotankin uudesta sähköautoista hinta on yli 50.000 ja niihin ei saa lämpöpumppua ollenkaan.
        Eurooppalaisissa paljon halvemmissakin on lämpöpumppu vakiona. Tekee ison eron talvella sähkönkulituksessa.
        Eurooppalainen osaa tehdä nämä oikein, aasialaiset ovat kesäautoja eivätkä pysy talvella turvallisesti tiellä. RAV4 ei läpäissyt edes keilarataa TM vertailussa. Penkat pölisivät ja syyläri rikki.

        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/88aef49a-2a5b-47e9-b837-4551b640e124

        Ostaja pettyi sähköautoonsa talvisessa Itä-Suomessa ja vaati hinnanalennusta – lautakunta ratkaisi: ostajalla oikeus hyvitykseen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM on jo useampana vuonna testannut kaikki uudet sähköautot Lappissa. Lämmityslaitteiden osalta polttikset ovat olleet huonompia jo pitkään.
        Rangen osalta esim ID.3 kulki viime talvena reilut 250km 11 asteen pakkasessa keskikokoisella akullakin. Tarjolla on isompikin akku jos tuo ei riitä.
        ID.3 kulutti tuossa pskkasessa voin 21 kWh sataselle joten 77 kWh akku antaa lähes 400km talvirangen. Riittää hienosti täällä etelässä missä valtaosa ihmisistä asuu.
        Ja kun täällä tammikuunkin keskilämpötila on noin 5 asteta pakkasta niin käytännössä range on enemmän. Yli 10 pakkasia on hyvin harvoin, loskakelit on se normi.


        https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-2021/tmn-suuri-talvivertailu-sahkoautot-piuhan-paasta-pakkaseen/

        "Lämmityslaitteiden osalta polttikset ovat olleet huonompia jo pitkään."

        Jälleen valikoitua totuutta. Toki muutamassa kalliimman pään sähköautossa on erittäin hyvä lämmityslaite, mutta sitten on myös sähköautoja joissa lämmityslaite on lähnnä surkea ja polttista huonompi. Esimerkiksi mainitsemassasi ID.3:ssa 13 asteen pakkasessa lämpeneminen 23 asteeseen kestää maantieajossa reilusti yli puoli tuntia. Käytännössä tarkoittaa sitä että tuo on 25-30 asteen pakkasilla täysi pakastin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lämmityslaitteiden osalta polttikset ovat olleet huonompia jo pitkään."

        Jälleen valikoitua totuutta. Toki muutamassa kalliimman pään sähköautossa on erittäin hyvä lämmityslaite, mutta sitten on myös sähköautoja joissa lämmityslaite on lähnnä surkea ja polttista huonompi. Esimerkiksi mainitsemassasi ID.3:ssa 13 asteen pakkasessa lämpeneminen 23 asteeseen kestää maantieajossa reilusti yli puoli tuntia. Käytännössä tarkoittaa sitä että tuo on 25-30 asteen pakkasilla täysi pakastin.

        Sähköautoissa on se ratkaiseva etu että niissä on kaikissa vakiona "webasto" eli esilämmitys ja ilman esilämmitystäkin lämpöä alkaa tulemaan heti eikä vasta koneen lämmittyä. Käytännössä tämä tarkoittaa että lämpeämisnopeudella ei ole mitään väliä koska kuski voi halutessaan istua aina lämpimään autoon.

        Ja mikä vielä mukavampaa niin kuski voi kesällä halutessaan istua aina viileään autoon. Se oikeastaan vielä enemmän luxusta.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01174930/graafi_sisatilojen_lampiaminen_maantie_png.png


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoissa on se ratkaiseva etu että niissä on kaikissa vakiona "webasto" eli esilämmitys ja ilman esilämmitystäkin lämpöä alkaa tulemaan heti eikä vasta koneen lämmittyä. Käytännössä tämä tarkoittaa että lämpeämisnopeudella ei ole mitään väliä koska kuski voi halutessaan istua aina lämpimään autoon.

        Ja mikä vielä mukavampaa niin kuski voi kesällä halutessaan istua aina viileään autoon. Se oikeastaan vielä enemmän luxusta.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01174930/graafi_sisatilojen_lampiaminen_maantie_png.png

        Esilämmitys tulee toki sähköautoissa ilman lisähintaa, eli tavallaan kyllä etu. Joskin onhan webasto osassa polttiksistakin vakiona eli mukavuusmielessä tuossa ei oikeastaan ole eroa.

        Tuo lämpiämisnopeus kuitenkin kuvaa lämmityslaitteen tehoa ja ID.3:n noin hidas lämpeneminen kyllä indikoi sitä että paukkupakkasilla sen lämmityslaitteen teho ei vaan yksinkertaisesti riitä ainakaan maantieajossa, Eli viileä tulee vaikka auto olisi kuinka esilämmitetty ennen lähtöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esilämmitys tulee toki sähköautoissa ilman lisähintaa, eli tavallaan kyllä etu. Joskin onhan webasto osassa polttiksistakin vakiona eli mukavuusmielessä tuossa ei oikeastaan ole eroa.

        Tuo lämpiämisnopeus kuitenkin kuvaa lämmityslaitteen tehoa ja ID.3:n noin hidas lämpeneminen kyllä indikoi sitä että paukkupakkasilla sen lämmityslaitteen teho ei vaan yksinkertaisesti riitä ainakaan maantieajossa, Eli viileä tulee vaikka auto olisi kuinka esilämmitetty ennen lähtöä.

        Autoihin ja sähköautoihin mitään ei tule tai kuulu ilmaiseksi. Aivan turha puhua jotta vakiona, se verran on opittu vuosien tuomana.....ovat vain (myyntimiehen) myyntihenkilön markkinointi kikka.... uskokoon ken haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esilämmitys tulee toki sähköautoissa ilman lisähintaa, eli tavallaan kyllä etu. Joskin onhan webasto osassa polttiksistakin vakiona eli mukavuusmielessä tuossa ei oikeastaan ole eroa.

        Tuo lämpiämisnopeus kuitenkin kuvaa lämmityslaitteen tehoa ja ID.3:n noin hidas lämpeneminen kyllä indikoi sitä että paukkupakkasilla sen lämmityslaitteen teho ei vaan yksinkertaisesti riitä ainakaan maantieajossa, Eli viileä tulee vaikka auto olisi kuinka esilämmitetty ennen lähtöä.

        ID.3n lämmityslaitteen teho on 6kW. Sillä teholla pysyy vaikka sauna lämpimänä. Kyse on siitä miten sähkönkäyttö optimoidaan.
        Ei ole järkeä käyttää akkusähköä lämmittämään auto 23 asteen lämpöiseksi täydellä teholla. Alku täydellä teholla ja auto mukavaksi. Viimeiset asteet pienemmällä teholla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ID.3n lämmityslaitteen teho on 6kW. Sillä teholla pysyy vaikka sauna lämpimänä. Kyse on siitä miten sähkönkäyttö optimoidaan.
        Ei ole järkeä käyttää akkusähköä lämmittämään auto 23 asteen lämpöiseksi täydellä teholla. Alku täydellä teholla ja auto mukavaksi. Viimeiset asteet pienemmällä teholla.

        6 kW ei ole mitenkään paljon kun huomioidaan että autossa on paljon eristämätöntä pintaa ja ajoviiman jäähdyttävä vaikutus on huomattava. Täysin eri tilanne kuin esim. saunan lämmitys.

        TM:n testissähän nimenomaan pyydetään lämmityslaitteelta maksimitehoa koko ajan ja silti suoritus oli mitä oli. Jos käytettäisiin pienempää tehoa niin todennäköisesti sisätilat eivät missään vaiheessa edes lämpene siihen 23 asteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoihin ja sähköautoihin mitään ei tule tai kuulu ilmaiseksi. Aivan turha puhua jotta vakiona, se verran on opittu vuosien tuomana.....ovat vain (myyntimiehen) myyntihenkilön markkinointi kikka.... uskokoon ken haluaa.

        On tuossa se ero että webasto on oma erillinen komponenttinsa, joka ei tietenkään ole ilmainen vaan joku kustannus sillä on. Sen sijaan sähköautoissa esilämmitykseen voidaan käyttää samoja komponentteja jotka autossa ovat joka tapauksessa eli esilämmitysmahdollisuus ei lisää auton tuotantokustannuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuossa se ero että webasto on oma erillinen komponenttinsa, joka ei tietenkään ole ilmainen vaan joku kustannus sillä on. Sen sijaan sähköautoissa esilämmitykseen voidaan käyttää samoja komponentteja jotka autossa ovat joka tapauksessa eli esilämmitysmahdollisuus ei lisää auton tuotantokustannuksia.

        "sähköautoissa esilämmitykseen voidaan käyttää samoja komponentteja jotka autossa ovat joka tapauksessa eli esilämmitysmahdollisuus ei lisää auton tuotantokustannuksia."

        Se on juurikin näin. Ja kun pääsääntöisesti toisesta esilämmitys tehdään verkkovirralla niin sähköauto on verraton peli lämmityksen suhteen myös talvella.
        Perustaovat paljon parempi kuin polttiksessa jossa lämpö tulee moottorin hukkalämmöstä.
        Ensin pitää saada moottori lämpimäksi että kabiiniin saadaan lämpöä. Huono homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoissa on se ratkaiseva etu että niissä on kaikissa vakiona "webasto" eli esilämmitys ja ilman esilämmitystäkin lämpöä alkaa tulemaan heti eikä vasta koneen lämmittyä. Käytännössä tämä tarkoittaa että lämpeämisnopeudella ei ole mitään väliä koska kuski voi halutessaan istua aina lämpimään autoon.

        Ja mikä vielä mukavampaa niin kuski voi kesällä halutessaan istua aina viileään autoon. Se oikeastaan vielä enemmän luxusta.

        https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/s3/2021/03/01174930/graafi_sisatilojen_lampiaminen_maantie_png.png

        "Käytännössä tämä tarkoittaa että lämpeämisnopeudella ei ole mitään väliä koska kuski voi halutessaan istua aina lämpimään autoon."

        Sähköautomiehen ei tarvitse skrabaan koskea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        6 kW ei ole mitenkään paljon kun huomioidaan että autossa on paljon eristämätöntä pintaa ja ajoviiman jäähdyttävä vaikutus on huomattava. Täysin eri tilanne kuin esim. saunan lämmitys.

        TM:n testissähän nimenomaan pyydetään lämmityslaitteelta maksimitehoa koko ajan ja silti suoritus oli mitä oli. Jos käytettäisiin pienempää tehoa niin todennäköisesti sisätilat eivät missään vaiheessa edes lämpene siihen 23 asteeseen.

        "TM:n testissähän nimenomaan pyydetään lämmityslaitteelta maksimitehoa koko ajan"

        Pyytää voi maksimitehoa mutta lastuaivo päättää kuinka monta kW lämmityslaiitteen vastukset saavat.

        Ei kuskilla ole mitään mekaanista potikkaa astuksen tehonsäätöön. Auton ohjelma hoitaa sen asian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM on jo useampana vuonna testannut kaikki uudet sähköautot Lappissa. Lämmityslaitteiden osalta polttikset ovat olleet huonompia jo pitkään.
        Rangen osalta esim ID.3 kulki viime talvena reilut 250km 11 asteen pakkasessa keskikokoisella akullakin. Tarjolla on isompikin akku jos tuo ei riitä.
        ID.3 kulutti tuossa pskkasessa voin 21 kWh sataselle joten 77 kWh akku antaa lähes 400km talvirangen. Riittää hienosti täällä etelässä missä valtaosa ihmisistä asuu.
        Ja kun täällä tammikuunkin keskilämpötila on noin 5 asteta pakkasta niin käytännössä range on enemmän. Yli 10 pakkasia on hyvin harvoin, loskakelit on se normi.


        https://tekniikanmaailma.fi/lehti/5b-2021/tmn-suuri-talvivertailu-sahkoautot-piuhan-paasta-pakkaseen/

        Eli ne on sitten kehäkolmosen kippoja. Tänne pohjoiseen myydään tulevaisuudessa
        aivan muuta kalustoa. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ne on sitten kehäkolmosen kippoja. Tänne pohjoiseen myydään tulevaisuudessa
        aivan muuta kalustoa. :)

        Sähköauto toimii siellä missä suomalaiset asuvat ja ostavat uusia autoja.
        Uusimaa 45.000
        Lappi 2.000
        Kainuu 500

        En usko että sähköautokauppias menettää yöuniaan sen takia että muutama jänkäjoonas haraa vastaan. Varsinkin tuote itsessään toimii myös Lapissa.

        ""Paras auto, mitä minulla on ollut", kehuu ivalolainen sähköautoilija – latausverkon puutteet estävät kasvua, vaikka sähköllä pärjää Lapissakin"

        https://yle.fi/uutiset/3-11784468

        Jäärät eläkön menneisyydessä keskenään turaillen vanhoja autoja. Ei ne mitään uusia autoja osta muutenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "sähköautoissa esilämmitykseen voidaan käyttää samoja komponentteja jotka autossa ovat joka tapauksessa eli esilämmitysmahdollisuus ei lisää auton tuotantokustannuksia."

        Se on juurikin näin. Ja kun pääsääntöisesti toisesta esilämmitys tehdään verkkovirralla niin sähköauto on verraton peli lämmityksen suhteen myös talvella.
        Perustaovat paljon parempi kuin polttiksessa jossa lämpö tulee moottorin hukkalämmöstä.
        Ensin pitää saada moottori lämpimäksi että kabiiniin saadaan lämpöä. Huono homma.

        "Ensin pitää saada moottori lämpimäksi että kabiiniin saadaan lämpöä. Huono homma."
        Etkö ole koskaan kuullut webastosta?


    • Anonyymi

      Mitä tästä opimme, kaikki autonmyyjän lupaukset kirjallsena ja muut puheet voi jättää omaan arvoonsa.

    • Anonyymi

      Nähtävyyspaikat kioskeineen sulkevat porttinsa. Tuskin näihin Absien taukojen jälkeen malttaa pysähtyä. Kaikki vain samoille asemille kuseksimaan. TM:n matkanhan ajaa monella autolla tankkaamatta tai kerran 20 litraa liruttamalla lisää ainetta automaatista.

    • Anonyymi

      Myyjä puhui 350 kilometrin toimintamatkasta – viikko sähköauton ratissa kypsytti ostajan, kun akku piti ladata jo 90 km:n jälkeen.
      VOI HYVÄNEN AIKA TEITÄ IHMISIÄ KUN NIIN LUOTATTE MITÄ TEILLE JOKU SANOO TAI LUPAA....JÄRKI MUKAAN.
      KOKO JUTTU LÖYTYY...
      Myyjä puhui 350 kilometrin toimintamatkasta – viikko sähköauton ratissa kypsytti ostajan, kun akku piti ladata jo 90 km:n jälkeen https://www.is.fi/autot/art-2000008398830.html

      • Anonyymi

        Tumpelo setämies oli lähtenyt puolikkaalla akulla matkaan. Ei ihme että joutuu lataamaan kesken matkan.
        Se että kuski on tumpelo ei ole auton vika. Sen takia tässäkin tapauksessa tumpelolle jäi valituksistaan luu käteen.

        "Yksimielinen lautakunta ei suosittanut hyvityksen maksamista kuluttajalle."

        "ILTA-SANOMIEN koeajoissa Peugeotin e-2008 GT -mallilla on päässyt myös haastavissa talvi- ja moottoritieolosuhteissa kertalatauksella noin parinsadan kilometrin matkan."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tumpelo setämies oli lähtenyt puolikkaalla akulla matkaan. Ei ihme että joutuu lataamaan kesken matkan.
        Se että kuski on tumpelo ei ole auton vika. Sen takia tässäkin tapauksessa tumpelolle jäi valituksistaan luu käteen.

        "Yksimielinen lautakunta ei suosittanut hyvityksen maksamista kuluttajalle."

        "ILTA-SANOMIEN koeajoissa Peugeotin e-2008 GT -mallilla on päässyt myös haastavissa talvi- ja moottoritieolosuhteissa kertalatauksella noin parinsadan kilometrin matkan."

        Toi on todellakin hyvä tieto kun onhan Suomi harvaan asuttu ja 1600 km pitkä.
        Yhteenveto, sähköauto on vain lyhyen matkan kulkupeli niin kuin sähkömopo tai potkulauta mutta niissäkin vain on lähdettävä pienellä taakalla matkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on todellakin hyvä tieto kun onhan Suomi harvaan asuttu ja 1600 km pitkä.
        Yhteenveto, sähköauto on vain lyhyen matkan kulkupeli niin kuin sähkömopo tai potkulauta mutta niissäkin vain on lähdettävä pienellä taakalla matkaan.

        Milloin Helikopterit tulevat käymään pelkästään sähköllä? Ydin reaktori niihin kai?.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi on todellakin hyvä tieto kun onhan Suomi harvaan asuttu ja 1600 km pitkä.
        Yhteenveto, sähköauto on vain lyhyen matkan kulkupeli niin kuin sähkömopo tai potkulauta mutta niissäkin vain on lähdettävä pienellä taakalla matkaan.

        "onhan Suomi harvaan asuttu ja 1600 km pitkä."

        Enpä ole eläessäni käynyt Tahkon pohjoispuolella autolla. Leville lennetään. Lomaa on turhaa viettää ratin takana. Se on tylsintä mahdollista hommaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "onhan Suomi harvaan asuttu ja 1600 km pitkä."

        Enpä ole eläessäni käynyt Tahkon pohjoispuolella autolla. Leville lennetään. Lomaa on turhaa viettää ratin takana. Se on tylsintä mahdollista hommaa.

        On olet lyhyen matkan kulkija ja lyhyt on ajattelukykysikin. TYHMÄSTÄ PÄÄSTÄ KÄRSII KOKO KROPPA !


    • Anonyymi

      Suomen väestön keskipiste on Hyvinkään korkeudella ja uusista autoista noin puolet ostetaan Uudellamaalla.
      Ruuhkasuomessa asuvalle tulee erittäin harvoin asiaa yli 200km päähän kotoaan. Ja jos tulee niin silloin ajetaan valtateitä pitkin ja niillä on pikalatausasemia jo nyt hyvin.
      Aivan niinkuin otsikossa TMstä lainataan.

      Juuri tämän takia viimekuussa esim ostetuista volkkareista jo 40% oli sähköautoja. Tuo korpivaeltajien osuus suomalaisista ja suomalaisten ajamista kilometreistä on niin pieni ettei se vaikuta sähköautojen yleistymiseen mitenkään.

      Suurten massojen ehdolla tässä mennään ja ne massat asuvat ruuhkasuomessa eivätkä vaeltele pitkin korpia 30 asteen pakkasissa.

      • Anonyymi

        Ruuhkasuomessa asuvia tulisikin polttoaineen hinnottelulla ja veroteknisin keinoin ohjata siirtymään sähköautojen pariin, tai eihän siellä autoa oikeasti edes tarvita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruuhkasuomessa asuvia tulisikin polttoaineen hinnottelulla ja veroteknisin keinoin ohjata siirtymään sähköautojen pariin, tai eihän siellä autoa oikeasti edes tarvita.

        Sitähän on tehty jo pitkään. Bensan hintaa on nostettu ja sähköautojen ostamista tuetaan. Etkö ole huomannut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän on tehty jo pitkään. Bensan hintaa on nostettu ja sähköautojen ostamista tuetaan. Etkö ole huomannut?

        Myös työsuhdeautoissa autoedun verotusarvon alennus ja veroton työnantajan tarjoama latausmahdollisuus lisäävät suosiota. Tosin jos/kun nuo edut päättyvät niin saa nähdä miten sitten käy.


    • Anonyymi

      Kyllä tämä asia tiedetään Lapissakin

      ""Paras auto, mitä minulla on ollut", kehuu ivalolainen sähköautoilija – latausverkon puutteet estävät kasvua, vaikka sähköllä pärjää Lapissakin"

      https://yle.fi/uutiset/3-11784468

      • Anonyymi

        Varmasti pärjääkin kunhan pidät aina latauksessa mutta ihan toinen asia kuinka pitkään akut kestävät jatkuvaa latausrumpaa.
        Helsingin herra tulee pyytämään kyytiä Lapista kotiin niin onko varautunut ja valmis maksamaan odotustaksan välin latausajasta....minä en ainakaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti pärjääkin kunhan pidät aina latauksessa mutta ihan toinen asia kuinka pitkään akut kestävät jatkuvaa latausrumpaa.
        Helsingin herra tulee pyytämään kyytiä Lapista kotiin niin onko varautunut ja valmis maksamaan odotustaksan välin latausajasta....minä en ainakaan

        "Helsingin herra tulee pyytämään kyytiä Lapista kotiin niin onko varautunut ja valmis maksamaan odotustaksan välin latausajasta....minä en ainakaan"

        Helsingin herra ajaisi taksilla Lapista kotiin? Tai edes omalla autolla. Eipä ole tullut mieleen käyttää autoa noin pitkiin siirtymiin. Hillitöntä ajanhukkaa ja tylsää touhua.
        Sitä varten on lentokoneet tai autojunat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Helsingin herra tulee pyytämään kyytiä Lapista kotiin niin onko varautunut ja valmis maksamaan odotustaksan välin latausajasta....minä en ainakaan"

        Helsingin herra ajaisi taksilla Lapista kotiin? Tai edes omalla autolla. Eipä ole tullut mieleen käyttää autoa noin pitkiin siirtymiin. Hillitöntä ajanhukkaa ja tylsää touhua.
        Sitä varten on lentokoneet tai autojunat.

        Tuhansien eurojen riita uudesta sähköautosta: Sulakekoko ei riittänyt ja lataaminen venyi yllättäen melkein vuorokauden mittaiseksi https://www.is.fi/autot/art-2000008440215.html.

        Kyllä näitä ongelmia tulee jatkuvasti eteen. KIVAT PAKKASET .... LADATKAA !


    • Anonyymi

      Akut.... Mitäpä tekee 10 vuotta vanhalla sähköautolla köyhä jolla ei ole varaa ostaa uusia akkuja.... Akkujen on pakko halventua tai käytetyistä sähköautoista tulee ongelma...

      • Anonyymi

        Sähköautoilla ajetaan alkuperäisillä akuilaa yli 20 vuotta ja sitten ne paalataan. Ei akkuja uusita kesken matkan. Vanhoista eli yli kymmenen vuotta liikenteessä olleista on akuista kuoleentunut pois 20% kapasiteetista mutta ei niitä akkuja sen takia kukaan ala vaihtamaan. Ne vaan ladataan useammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilla ajetaan alkuperäisillä akuilaa yli 20 vuotta ja sitten ne paalataan. Ei akkuja uusita kesken matkan. Vanhoista eli yli kymmenen vuotta liikenteessä olleista on akuista kuoleentunut pois 20% kapasiteetista mutta ei niitä akkuja sen takia kukaan ala vaihtamaan. Ne vaan ladataan useammin.

        Riittääkö / kestääkö akut 10 vuottakaan.
        Noiden pakkasten mitä nyt oli marraskuun ja joulukuun alussa julkaistiin tukimus ( IL, plus ) kuinka pitkälle akkujen tehot riittivät. Selvityksestä kävi ilmi että varaus riitti vain puoleen kesän ajan lukemista.
        Joten on selvää kun akkuja joudutaan lataamaan useammin niin samalla niiden käyttöikä vähenee.
        AKUT OVAT SÄHKÖAUTON KALLIIMMAT OSAT JOTEN ON SYYTÄ OLLA TARKKANA VANHAA AUTOA OSTETTAESSA, OLETKO PIAN KYYNÄRPÄITÄ MYÖDEN SIINÄ !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoilla ajetaan alkuperäisillä akuilaa yli 20 vuotta ja sitten ne paalataan. Ei akkuja uusita kesken matkan. Vanhoista eli yli kymmenen vuotta liikenteessä olleista on akuista kuoleentunut pois 20% kapasiteetista mutta ei niitä akkuja sen takia kukaan ala vaihtamaan. Ne vaan ladataan useammin.

        höpäti höps lueskela netistä käyteetyjen sähköautojen testi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittääkö / kestääkö akut 10 vuottakaan.
        Noiden pakkasten mitä nyt oli marraskuun ja joulukuun alussa julkaistiin tukimus ( IL, plus ) kuinka pitkälle akkujen tehot riittivät. Selvityksestä kävi ilmi että varaus riitti vain puoleen kesän ajan lukemista.
        Joten on selvää kun akkuja joudutaan lataamaan useammin niin samalla niiden käyttöikä vähenee.
        AKUT OVAT SÄHKÖAUTON KALLIIMMAT OSAT JOTEN ON SYYTÄ OLLA TARKKANA VANHAA AUTOA OSTETTAESSA, OLETKO PIAN KYYNÄRPÄITÄ MYÖDEN SIINÄ !

        Vanhan sähköauton ostaminen on paljon turvallisempi juttu kuin vanhan polttiksen ostaminen. Akku hiipuu pikkuhiljaa ja kun ostaa 10 vuotta vanhan sähköauton niin sen akun kunto on helppo mitata.
        Sen sijaan kun ostaa 10 vuotta vanhan polttiksen niin sen moottoriin tai vaihdelaatikkoon voi milloin vain tulla kallis vika joka tietää koko auton paalausta.

        Tässä esimerkki kun Toyotan moottorissa kampiakseli kurkkii lohkon kyljen reiästä. Yli 10 vuotiaassa tuollainen vika on paalauksen paikka. Ei kannata koko konetta uusia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhan sähköauton ostaminen on paljon turvallisempi juttu kuin vanhan polttiksen ostaminen. Akku hiipuu pikkuhiljaa ja kun ostaa 10 vuotta vanhan sähköauton niin sen akun kunto on helppo mitata.
        Sen sijaan kun ostaa 10 vuotta vanhan polttiksen niin sen moottoriin tai vaihdelaatikkoon voi milloin vain tulla kallis vika joka tietää koko auton paalausta.

        Tässä esimerkki kun Toyotan moottorissa kampiakseli kurkkii lohkon kyljen reiästä. Yli 10 vuotiaassa tuollainen vika on paalauksen paikka. Ei kannata koko konetta uusia.

        https://www.youtube.com/watch?v=8U1rs3bI-HA

        Linkki unohtui. Tässä siis kokoelma tojon hajonneita lohkoja kannen tiivisteen pettämisen seurauksena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittääkö / kestääkö akut 10 vuottakaan.
        Noiden pakkasten mitä nyt oli marraskuun ja joulukuun alussa julkaistiin tukimus ( IL, plus ) kuinka pitkälle akkujen tehot riittivät. Selvityksestä kävi ilmi että varaus riitti vain puoleen kesän ajan lukemista.
        Joten on selvää kun akkuja joudutaan lataamaan useammin niin samalla niiden käyttöikä vähenee.
        AKUT OVAT SÄHKÖAUTON KALLIIMMAT OSAT JOTEN ON SYYTÄ OLLA TARKKANA VANHAA AUTOA OSTETTAESSA, OLETKO PIAN KYYNÄRPÄITÄ MYÖDEN SIINÄ !

        Ostan sähköauton vasta sitten kun Suomessa keski-euroopan kelit ja lämpötilat....en näihin pakkasiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostan sähköauton vasta sitten kun Suomessa keski-euroopan kelit ja lämpötilat....en näihin pakkasiin.

        Mihin pakkasiin? Täällä etelässä ei ollut toissatalvena lunta eikä pakkasia. Viime talvena oli jonkinverran.

        Nyt taas mennään joulua kohti ilman lunta. Täällä etelässä pakkaset ovat niin harvinaisia että ne eivät vaikuta sähköautolla ajamiseen oikeastaan mitään. Ja silloinkin auto on aina lämmin kun matkaan lähtee. Ainoa ero on se että pakkasviikolla joutuu lataamaan kolme kerta kun normisti selviää yhdellä tai kahdella yölatauksella.
        Sähköauto on lämpimämpi talvella kuin polttis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin pakkasiin? Täällä etelässä ei ollut toissatalvena lunta eikä pakkasia. Viime talvena oli jonkinverran.

        Nyt taas mennään joulua kohti ilman lunta. Täällä etelässä pakkaset ovat niin harvinaisia että ne eivät vaikuta sähköautolla ajamiseen oikeastaan mitään. Ja silloinkin auto on aina lämmin kun matkaan lähtee. Ainoa ero on se että pakkasviikolla joutuu lataamaan kolme kerta kun normisti selviää yhdellä tai kahdella yölatauksella.
        Sähköauto on lämpimämpi talvella kuin polttis.

        Ettekö te siellä kehä-3 etelä puolella olekaan sitä pyöräilevää vihreää porukkaa tai sitten käytätte julkisia jotka kulkevat 10 min välein ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin pakkasiin? Täällä etelässä ei ollut toissatalvena lunta eikä pakkasia. Viime talvena oli jonkinverran.

        Nyt taas mennään joulua kohti ilman lunta. Täällä etelässä pakkaset ovat niin harvinaisia että ne eivät vaikuta sähköautolla ajamiseen oikeastaan mitään. Ja silloinkin auto on aina lämmin kun matkaan lähtee. Ainoa ero on se että pakkasviikolla joutuu lataamaan kolme kerta kun normisti selviää yhdellä tai kahdella yölatauksella.
        Sähköauto on lämpimämpi talvella kuin polttis.

        Sähköpotkulaudat riittävät sinne etelään ja nekin pitää yhteiskunta ostaa.


    • Mitähän TM:n päätoimittaja sanoisi, jos toimittaja ehdottaisi, että kokeillaas tehdä reissu Lappiin neljällä 50 000€ polttomoottoriautolla ja katsotaan millaisia autosta johtuvia vaikeuksia matkan varrella tulee ja tehdään niistä juttu.
      Ja kuinka mielenkiintoinen ja pitkä siitä jutusta tulis: lähdettiin klo x ja saavuttiin määränpäähän klo y. Matkalla poikettiin kerran kusella ja otettiin mukaan kerrosleivät siihen meni 8 min.

      • Anonyymi

        Lapin pitkän matkan möyryämiset on marginaaliporukan touhuja. Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä ja meistä valtaväestöstä iso osa ei tule käymään eläissään autolla Oulu-Nilsiä linjan pohjoispuolella.
        Sähköauton menestys ratkaistaan Kolmiossa Turku-Tampere-Helsinki. Loppu on näpertelyä.

        Tänä vuonna Uudellamalla on ostettu 44.000 uutta autoa. Lapissa 2.000 ja Kainuussa 500.
        Mieti siitä kuinka paljon on merkitystä paahtaa Lapin kairoja peräsuoli pitkällään ja kokeilla kuinka pitkään pääsee pysähtymättä.


      • Anonyymi

        Eihä tuota samaa testiajoa voi edes ehdottaa sähköautoille ainakaan lämpötilan ollessa - 0 alapuolella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapin pitkän matkan möyryämiset on marginaaliporukan touhuja. Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä ja meistä valtaväestöstä iso osa ei tule käymään eläissään autolla Oulu-Nilsiä linjan pohjoispuolella.
        Sähköauton menestys ratkaistaan Kolmiossa Turku-Tampere-Helsinki. Loppu on näpertelyä.

        Tänä vuonna Uudellamalla on ostettu 44.000 uutta autoa. Lapissa 2.000 ja Kainuussa 500.
        Mieti siitä kuinka paljon on merkitystä paahtaa Lapin kairoja peräsuoli pitkällään ja kokeilla kuinka pitkään pääsee pysähtymättä.

        Tilastokeskus:
        "Kotimaassa tehtiin 18 miljoonaa yli yön kestänyttä vapaa-ajan ilmaismajoitusmatkaa eli matkaa omalle mökille tai vierailumatkaa sukulaisten tai tuttavien luo."
        "Vuonna 2019 kotimaassa tehtiin noin 7,3 miljoonaa sellaista vapaa-ajanmatkaa, joiden aikana käytettiin ainakin kerran maksullista majoituspalvelua, kuten hotellia, vuokrattua mökkiä tai leirintäaluetta."
        En usko, että Helsinkiläiset pääasiassa matkustelisivat Tampereelle ja Turkuun ja päinvastoin.
        "Suomen suuret kaupungit kiinnostivat kotimaanmatkailijoita, sillä Uudellemaalle suuntautuneista matkoista runsaat kaksi kolmesta tehtiin Helsinkiin. Pirkanmaalle tehdyistä matkoista kolme neljästä tehtiin Tampereelle ja Varsinais-Suomeen suuntautuneista lähes kaksi kolmesta Turkuun."
        Jne.
        Tuskin kukaan yöpyy jos vapaa-ajan matkalla jos ajelee 100 - 200 km päähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapin pitkän matkan möyryämiset on marginaaliporukan touhuja. Suomen väestön keskipiste on Hyvinkäällä ja meistä valtaväestöstä iso osa ei tule käymään eläissään autolla Oulu-Nilsiä linjan pohjoispuolella.
        Sähköauton menestys ratkaistaan Kolmiossa Turku-Tampere-Helsinki. Loppu on näpertelyä.

        Tänä vuonna Uudellamalla on ostettu 44.000 uutta autoa. Lapissa 2.000 ja Kainuussa 500.
        Mieti siitä kuinka paljon on merkitystä paahtaa Lapin kairoja peräsuoli pitkällään ja kokeilla kuinka pitkään pääsee pysähtymättä.

        Höpö.
        30.09 mennessä autoja rekisteröity seuraavasti:
        Uusimaa : 49 040
        Kainuu: 758
        Lappi: 2 617
        Asukkaita:
        Uudellamaalla: 1 711 538
        Kainuussa: 71 376
        Lapissa: 176 495


    • Anonyymi

      Täyssähköautojen osuus Suomen henkilöautokannasta on tällä hetkellä vain 0,74 prosenttia, vaikka määrä onkin viime vuoteen nähden tuplaantunut.

      – Sähköautot soveltuvat ajomatkojen pituuden ja latausverkoston tiheyden vuoksi parhaiten kaupunkiajoon. Silti 60 prosenttia keskustoissa asuvista ei koe täyssähköautoa vaihtoehdoksi itselleen, tutkimuksen teettäneen kausiautopalvelu Beelyn myyntijohtaja Veli-Pekka Voutilainen päivittelee ja lisää:

      Eli, ehkä kehä 3 sisäpuolella toimii jotenkin.

    • Anonyymi

      TM hyvällä asialla ja VWskoda maksaa?

    • Anonyymi

      "En usko, että Helsinkiläiset pääasiassa matkustelisivat Tampereelle ja Turkuun ja päinvastoin."

      Matkustaminen on häviävän pieni osa autolla ajetuista kilometreistä eikä kukaan osta autoa lomamatkojen perusteella. Autolla ajetaan töihin, kauppaan, harrastuksiin, kyläilemään. Siksi autoilun tulevaisuuden ratkaisevat ne jotka asuvat tuossa isojen kaupunkien kolmiossa. Siellä ajetaan ne Suomen kilometrit. Syrjäeutujen maanteillä ajetaan vaan rippeet vaikka siellä saadaankin kerran vuodessa hiihtolomalla autojono aikaiseksi.
      Tule katsomaa yksi päivä Hämeenlinnenväylän ja Kehä I:n risteämiskohtaan niin näet yhdessä päivässä enemmän autoja kuin jossain pohjoisen maantiellä koko vuodessa.

      Automatkailu on täysin marginaalihommaa arkiajon rinnalla.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3475
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2951
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2819
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1897
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1132
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1111
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      200
      1059
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      889
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      874
    10. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      869
    Aihe