Montako sähköautoa voi laitaa kotilatauspisteen lataukseen yhtäaikaa..talouksissa on yleensä kaksi tai kolme autoa..
Montako sähköautoa
122
840
Vastaukset
- Anonyymi
Kaksi tai kolme . Ei kai kukaan osta sitä ensimmäistäkään sähköautoa, jos sitä ei voi kotona ladata .
- Anonyymi
3 x 11 kW on peruskauraa joka mökkiin.
- Anonyymi
3 x 11 kW on peruskauraa joka mökkiin.
*********
Pakko huomauttaa, että nyt ei sähkötekniikka ole oikein hallussa kirjoittajalla. Suurimmalla osalla kuluttajista on vain 3 x 25 A pääsulakkeet, jolloin yhdestä vaiheesta on mahdollista saada tehoa 230 V * 25 A = 5,75 kW. Kolmesta vaiheesta voitaisiin silloin saada maksimissaan 17,25 kW sähköauton lataamiseen, mikäli talossa lopetettaisiin kaikki muu sähkönkäyttö. Tämä ei teitenkään ole mahdollista, sillä vaimoväki pistää hanttiin, mikäli perheen pitää istua hiljaa kylmässä pimeässä talossa tekemättä mitään, kun sähköautoihin hurahtanut mies haluaa leikkiä velkavetoisen autonsa kanssa.
Käytännössä kotona voidaan latailla maksimissaan 11 kW teholla, mikäli on käytössä kolmivaiheinen laturi. Tällöin yhdestä vaiheesta voidaan ottaa 3,66 kW teho, ja vastaava vaihevirta olisi 16 A. Näinkään suurta tehoa ei aina voida käyttää sähköauton lataamiseen, sillä pyykinpesukoneet, liesi, pölyimuri ja monet muutkin kodin sähkölaitteet ottavat paljon virtaa. Käytännössä on niin, että kotona ei voida ladata useaa sähköautoa samanaikaisesti, sillä yhtäkin sähköautoa voidaan ladata vain silloin, kun vaimoväki ei ole paistamassa pullaa perheelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 x 11 kW on peruskauraa joka mökkiin.
*********
Pakko huomauttaa, että nyt ei sähkötekniikka ole oikein hallussa kirjoittajalla. Suurimmalla osalla kuluttajista on vain 3 x 25 A pääsulakkeet, jolloin yhdestä vaiheesta on mahdollista saada tehoa 230 V * 25 A = 5,75 kW. Kolmesta vaiheesta voitaisiin silloin saada maksimissaan 17,25 kW sähköauton lataamiseen, mikäli talossa lopetettaisiin kaikki muu sähkönkäyttö. Tämä ei teitenkään ole mahdollista, sillä vaimoväki pistää hanttiin, mikäli perheen pitää istua hiljaa kylmässä pimeässä talossa tekemättä mitään, kun sähköautoihin hurahtanut mies haluaa leikkiä velkavetoisen autonsa kanssa.
Käytännössä kotona voidaan latailla maksimissaan 11 kW teholla, mikäli on käytössä kolmivaiheinen laturi. Tällöin yhdestä vaiheesta voidaan ottaa 3,66 kW teho, ja vastaava vaihevirta olisi 16 A. Näinkään suurta tehoa ei aina voida käyttää sähköauton lataamiseen, sillä pyykinpesukoneet, liesi, pölyimuri ja monet muutkin kodin sähkölaitteet ottavat paljon virtaa. Käytännössä on niin, että kotona ei voida ladata useaa sähköautoa samanaikaisesti, sillä yhtäkin sähköautoa voidaan ladata vain silloin, kun vaimoväki ei ole paistamassa pullaa perheelle.Ei tarvitse olla tosikko. Oikeasti 3x25 A pääsulakkeilla eiok-taloon
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tarvitse olla tosikko. Oikeasti 3x25 A pääsulakkeilla eiok-taloon
Piti sanoa ettei mitään 11 kW latureita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 x 11 kW on peruskauraa joka mökkiin.
*********
Pakko huomauttaa, että nyt ei sähkötekniikka ole oikein hallussa kirjoittajalla. Suurimmalla osalla kuluttajista on vain 3 x 25 A pääsulakkeet, jolloin yhdestä vaiheesta on mahdollista saada tehoa 230 V * 25 A = 5,75 kW. Kolmesta vaiheesta voitaisiin silloin saada maksimissaan 17,25 kW sähköauton lataamiseen, mikäli talossa lopetettaisiin kaikki muu sähkönkäyttö. Tämä ei teitenkään ole mahdollista, sillä vaimoväki pistää hanttiin, mikäli perheen pitää istua hiljaa kylmässä pimeässä talossa tekemättä mitään, kun sähköautoihin hurahtanut mies haluaa leikkiä velkavetoisen autonsa kanssa.
Käytännössä kotona voidaan latailla maksimissaan 11 kW teholla, mikäli on käytössä kolmivaiheinen laturi. Tällöin yhdestä vaiheesta voidaan ottaa 3,66 kW teho, ja vastaava vaihevirta olisi 16 A. Näinkään suurta tehoa ei aina voida käyttää sähköauton lataamiseen, sillä pyykinpesukoneet, liesi, pölyimuri ja monet muutkin kodin sähkölaitteet ottavat paljon virtaa. Käytännössä on niin, että kotona ei voida ladata useaa sähköautoa samanaikaisesti, sillä yhtäkin sähköautoa voidaan ladata vain silloin, kun vaimoväki ei ole paistamassa pullaa perheelle.kertokaa miten tulevaisuudessa ihmiset kulkee töissä vaimon auto laturissa ja kaksi muuta autoa... 33kwh pitäisi olla sulakkeissa varaa yht ja talon lämmitys vielä lisäksi. 50kwh yht
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3 x 11 kW on peruskauraa joka mökkiin.
*********
Pakko huomauttaa, että nyt ei sähkötekniikka ole oikein hallussa kirjoittajalla. Suurimmalla osalla kuluttajista on vain 3 x 25 A pääsulakkeet, jolloin yhdestä vaiheesta on mahdollista saada tehoa 230 V * 25 A = 5,75 kW. Kolmesta vaiheesta voitaisiin silloin saada maksimissaan 17,25 kW sähköauton lataamiseen, mikäli talossa lopetettaisiin kaikki muu sähkönkäyttö. Tämä ei teitenkään ole mahdollista, sillä vaimoväki pistää hanttiin, mikäli perheen pitää istua hiljaa kylmässä pimeässä talossa tekemättä mitään, kun sähköautoihin hurahtanut mies haluaa leikkiä velkavetoisen autonsa kanssa.
Käytännössä kotona voidaan latailla maksimissaan 11 kW teholla, mikäli on käytössä kolmivaiheinen laturi. Tällöin yhdestä vaiheesta voidaan ottaa 3,66 kW teho, ja vastaava vaihevirta olisi 16 A. Näinkään suurta tehoa ei aina voida käyttää sähköauton lataamiseen, sillä pyykinpesukoneet, liesi, pölyimuri ja monet muutkin kodin sähkölaitteet ottavat paljon virtaa. Käytännössä on niin, että kotona ei voida ladata useaa sähköautoa samanaikaisesti, sillä yhtäkin sähköautoa voidaan ladata vain silloin, kun vaimoväki ei ole paistamassa pullaa perheelle.Pullan paisto ei ota kovin paljon tehoa, mutta kun laitetaan vedenkeitin päälle menee 2 kW.
- Anonyymi
Kuorman hallinta hoitaa että kaikki latautuu optimaalisesti eikä sulakkeet pala.
Jos on varaa ostaa joka autolle latauslaite niin varmasti varaa ostaa siihen 250e lisäpalikka mikä mittaa virran kulutusta pääsulakkeilta.
Jos siirtyy kolmen sähköauton kuvioon niin varmasti voi myös vaihtaa pääsulakkeet 35A.- Anonyymi
lisäksi lämmitys ilmavesipumppu tarvitsee jo yksistään 35 A
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
lisäksi lämmitys ilmavesipumppu tarvitsee jo yksistään 35 A
"ilmavesipumppu". Mitähän sekoilet?
Meillä pyörii 200 m^2 omakotitalon lämmitys ja sähköauton 3x16A lataaminen aivan hyvin 3x25A sulakkeilla. Monella omakotialueella ei ole mahdollista vaihtaa pääsulakkeita 25 -> 35 A kokoon, koska se vaatisi jakeluverkon muuntajan ja syöttökaapeleiden vaihdon.
Anonyymi kirjoitti:
"ilmavesipumppu". Mitähän sekoilet?
Meillä pyörii 200 m^2 omakotitalon lämmitys ja sähköauton 3x16A lataaminen aivan hyvin 3x25A sulakkeilla.Kuormantasauksella tuo on mahdollista, mutta se tarkoittaa, että sitä sähköautoa ei todellakaan ladata koko aikaa 3x16A.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kuormantasauksella tuo on mahdollista, mutta se tarkoittaa, että sitä sähköautoa ei todellakaan ladata koko aikaa 3x16A.
Ylläri, sähköautoa ei tarvitse ladata koko ajan, ei vaikka ajaisi akun tyhjäksi joka päivä. Hohhoijaa...
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Monella omakotialueella ei ole mahdollista vaihtaa pääsulakkeita 25 -> 35 A kokoon, koska se vaatisi jakeluverkon muuntajan ja syöttökaapeleiden vaihdon.
Suurimassa osaksi talouksista on kaksi tai kolme sähköautoa tulevaisuudessa yhtäaikaa laturissa.. Koska bensa ja dieselautoja ei enää tehdä...tähän pitää myös varautua
Anonyymi kirjoitti:
Ylläri, sähköautoa ei tarvitse ladata koko ajan, ei vaikka ajaisi akun tyhjäksi joka päivä. Hohhoijaa...
Ei voi ajaa akkua tyhjäksi joka päivä, jos ei lataa joka päivä. Yksinkertaista?
Anonyymi kirjoitti:
Suurimassa osaksi talouksista on kaksi tai kolme sähköautoa tulevaisuudessa yhtäaikaa laturissa.. Koska bensa ja dieselautoja ei enää tehdä...tähän pitää myös varautua
Silloin niitä täytyy ladata julkisilla latureilla ja se iso etu siitä "aamuisin aina akku täynnä" poistuu.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Silloin niitä täytyy ladata julkisilla latureilla ja se iso etu siitä "aamuisin aina akku täynnä" poistuu.
Tulevaisuudessa käy niin että matkailija joutuu odottamaan vuoroaan kun paikalliset latailee akkuja
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Monella omakotialueella ei ole mahdollista vaihtaa pääsulakkeita 25 -> 35 A kokoon, koska se vaatisi jakeluverkon muuntajan ja syöttökaapeleiden vaihdon.
Mitä sinä siitä huolehdit? Verkkoyhtiö vaihtaa ne, jos on tarpeen.
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sinä siitä huolehdit? Verkkoyhtiö vaihtaa ne, jos on tarpeen.
Pikkusenkin vanhempi omakotialue, niin ei ole mahdolliasuutta vaihtaa. Talojen pääsulakkeiden vaihto ei ole verkkoyhtiön kannalta ihan helppo juttu, koska muuntajat ja syöttöjohdot on mitoitettu 25A pääsulakkeiden mukaan.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Pikkusenkin vanhempi omakotialue, niin ei ole mahdolliasuutta vaihtaa. Talojen pääsulakkeiden vaihto ei ole verkkoyhtiön kannalta ihan helppo juttu, koska muuntajat ja syöttöjohdot on mitoitettu 25A pääsulakkeiden mukaan.
Pikkuisenkin vanhempi omakotialue ja syöttö tulee ilmajohtona, joka kestää varmasti paljon enemmän kuin 25 A.
Jaa se muuntaja? Miten se kestää kokonaan uuden talon liittämisen samalla alueella? Anonyymi kirjoitti:
Pikkuisenkin vanhempi omakotialue ja syöttö tulee ilmajohtona, joka kestää varmasti paljon enemmän kuin 25 A.
Jaa se muuntaja? Miten se kestää kokonaan uuden talon liittämisen samalla alueella?Mihin/ mille tontille niitä uusia omakotitaloja tulee siellä vanhalla alueella?
Ei se AMKA kestä sen enempää kuin muutkaan saman vahvuiset johdot, vaikka se on ilmassa. Ei sitä ole ylimitoitettu rakennusvaiheessa, miksi olisi?
Tuleehan se syöttö sieltä pylväästä maakaapelina yleensä sinne omakotitaloon, vaikka siellä pylväissä se menee AMKA johtona.
Aika vanha pitää omakotitalon olla ja maaseudulla, että syöttö tulee ilmajohtona talon seinään, eikä varmasti kestä sen talon sähköt yli 3x25A kuormaa.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mihin/ mille tontille niitä uusia omakotitaloja tulee siellä vanhalla alueella?
Ei se AMKA kestä sen enempää kuin muutkaan saman vahvuiset johdot, vaikka se on ilmassa. Ei sitä ole ylimitoitettu rakennusvaiheessa, miksi olisi?
Tuleehan se syöttö sieltä pylväästä maakaapelina yleensä sinne omakotitaloon, vaikka siellä pylväissä se menee AMKA johtona.
Aika vanha pitää omakotitalon olla ja maaseudulla, että syöttö tulee ilmajohtona talon seinään, eikä varmasti kestä sen talon sähköt yli 3x25A kuormaa.Täällä pääkaupunkiseudulla lähes jokaisella vanhalla yhden talon tontilla on nykyään kaksi tai kolme taloa ja lisää tulee, kun maan hinta nousee.
16 neliön alumiinijohtimen (ilmassa) kuormitettavuus on useita kymmeniä ampeereja/vaihe. Sen pienempiä poikkipintoja ei taida ollakaan.
Maakaapelin paksuus pitää tietenkin tarkistaa, ennen kuin alkaa vaihtamaan sulakkeita suuremmiksi, mutta aika usein on vedetty 5 x 10 myös silloin, kun on 25 A:n sulakkeet. Anonyymi kirjoitti:
Täällä pääkaupunkiseudulla lähes jokaisella vanhalla yhden talon tontilla on nykyään kaksi tai kolme taloa ja lisää tulee, kun maan hinta nousee.
16 neliön alumiinijohtimen (ilmassa) kuormitettavuus on useita kymmeniä ampeereja/vaihe. Sen pienempiä poikkipintoja ei taida ollakaan.
Maakaapelin paksuus pitää tietenkin tarkistaa, ennen kuin alkaa vaihtamaan sulakkeita suuremmiksi, mutta aika usein on vedetty 5 x 10 myös silloin, kun on 25 A:n sulakkeet.Alumiinijohtimessa (ei AMKA) on yli 400V jännite, ei voi mennä suoraan taloon, tontille, vaan menee muuntamoon.
"Täällä pääkaupunkiseudulla lähes jokaisella vanhalla yhden talon tontilla on nykyään kaksi tai kolme taloa ja lisää tulee, kun maan hinta nousee."
Vanha ja vanha. Jos talot niin vanhoja, että tontille mahtuu vielä lisää taloja, ei kyllä johdotus kestä, vaan täytyy uusia. Minä tarkoitin vanhoilla 80- luvulta lähtien rakennettuja.
Miksi se maakaapeli olisi mielestäsi ylimitoitettu, kun lähes kaikissa omakotitaloissa 80-luvulta lähtien 25A pääsulakkeet, jotka oli jo reilusti mitoitettu (kun ei vielä teidetty sähköautoista).- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Alumiinijohtimessa (ei AMKA) on yli 400V jännite, ei voi mennä suoraan taloon, tontille, vaan menee muuntamoon.
"Täällä pääkaupunkiseudulla lähes jokaisella vanhalla yhden talon tontilla on nykyään kaksi tai kolme taloa ja lisää tulee, kun maan hinta nousee."
Vanha ja vanha. Jos talot niin vanhoja, että tontille mahtuu vielä lisää taloja, ei kyllä johdotus kestä, vaan täytyy uusia. Minä tarkoitin vanhoilla 80- luvulta lähtien rakennettuja.
Miksi se maakaapeli olisi mielestäsi ylimitoitettu, kun lähes kaikissa omakotitaloissa 80-luvulta lähtien 25A pääsulakkeet, jotka oli jo reilusti mitoitettu (kun ei vielä teidetty sähköautoista).Opettele nyt ensin alkeet...
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Monella omakotialueella ei ole mahdollista vaihtaa pääsulakkeita 25 -> 35 A kokoon, koska se vaatisi jakeluverkon muuntajan ja syöttökaapeleiden vaihdon.
Bs kyllä voi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele nyt ensin alkeet...
Ite asun vanhalla alueella itellä 3x35 naapureista en tiedä,mutta saavat koska tahansa samat virrat,kaapelit vedetty joskus 60-70luvullal liekö ylimitoitettu en tiedä.ehkä nettiinsinöörttì voi kertoa.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Ööh? Mites sun mielestäsi menee...
Jos vaikka ensin selvittäisit, mikä on taloon tulevan kolmivaihesyötön jännite. Sen jälkeen voi laajentaa opintojaan selvittämällä, mikä on riippukierrekaapeli AMKAn johdinmateriaali ja johdinpaksuus.
Vihje: pääjännite mitataan kahden vaiheen väliltä. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Bs ei voi
Kyllä voi. Jakeluverkon muuntaja ei syötä yhtä taloa, vaan suurempaa aluetta. Yhden talon syöttöjohdon tai pääsulakkeiden muuttaminen ei vaikuta paskan vertaa. Eikä edes useamman.
Anonyymi kirjoitti:
Jos vaikka ensin selvittäisit, mikä on taloon tulevan kolmivaihesyötön jännite. Sen jälkeen voi laajentaa opintojaan selvittämällä, mikä on riippukierrekaapeli AMKAn johdinmateriaali ja johdinpaksuus.
Vihje: pääjännite mitataan kahden vaiheen väliltä.Omakotitaloon tulee maakaapeli pylväältä. Pylväissä menee AMKA kierrekaapeli, omakotitalon kolmivaiheliitäntä 400V.
Tästä en jatka, vaan saat opiskella (googlettaa) ihan itse.Anonyymi kirjoitti:
Kyllä voi. Jakeluverkon muuntaja ei syötä yhtä taloa, vaan suurempaa aluetta. Yhden talon syöttöjohdon tai pääsulakkeiden muuttaminen ei vaikuta paskan vertaa. Eikä edes useamman.
Aika monella alueella ei voi muuttaa (nostaa) pääsulakkeiden kokoa. Omalla omakotialueellanikaan ei voi nostaa pääsulakkeiden kokoa. Aika harvassa voi, usko vaan.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Aika monella alueella ei voi muuttaa (nostaa) pääsulakkeiden kokoa. Omalla omakotialueellanikaan ei voi nostaa pääsulakkeiden kokoa. Aika harvassa voi, usko vaan.
Ja aika monella voi. Juuri itse nostin sulakekokoa keväällä.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Omakotitaloon tulee maakaapeli pylväältä. Pylväissä menee AMKA kierrekaapeli, omakotitalon kolmivaiheliitäntä 400V.
Tästä en jatka, vaan saat opiskella (googlettaa) ihan itse."Alumiinijohtimessa (ei AMKA) on yli 400V jännite, ei voi mennä suoraan taloon."
Omakotitaloon voi tulla amka seinälle tai amka voidaan vaihtaa pylväässä maakaapeliin tai maakaapeli voi tulla taloon suoraan ilman pylväitä tai amkaa. Jännite on silti aina sama. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Aika monella alueella ei voi muuttaa (nostaa) pääsulakkeiden kokoa. Omalla omakotialueellanikaan ei voi nostaa pääsulakkeiden kokoa. Aika harvassa voi, usko vaan.
Onhan se mahdollista, mutta oletko kysynyt omalta verkkoyhtiöltäsi asiaa vai tiedätkö sen huhupuheista?
Anonyymi kirjoitti:
Ja aika monella voi. Juuri itse nostin sulakekokoa keväällä.
Vanhemmilla (ennen 2000) omakotialueilla ei yleensä voi. Jos sulla on linkkiä, että voi, niin annapa.
Anonyymi kirjoitti:
"Alumiinijohtimessa (ei AMKA) on yli 400V jännite, ei voi mennä suoraan taloon."
Omakotitaloon voi tulla amka seinälle tai amka voidaan vaihtaa pylväässä maakaapeliin tai maakaapeli voi tulla taloon suoraan ilman pylväitä tai amkaa. Jännite on silti aina sama.Sanoit saman asian kuin minä hieman toisin. Aika vanha omakotitalo, jos amka tulee talon seinään
Mutta minun kommenttini oli, että paljas alumiinijohdin on korkeajännitejohdin.Anonyymi kirjoitti:
Onhan se mahdollista, mutta oletko kysynyt omalta verkkoyhtiöltäsi asiaa vai tiedätkö sen huhupuheista?
Olen kysynyt omalta verkkoyhtiöltä ja asentaja (asensi ILPn) sanoi, että sähköyhtiö ei anna nostaa. Tämähän tarkoittaa koko kuntaa ja monesti paljon suurempaakin aluetta.
Miksi se sähköyhtiö oli turhaan ylimitoittanut sähköverkon? Johdot ei ole paljon kalliimpia paksumpina, mutta muuntajat on.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Vanhemmilla (ennen 2000) omakotialueilla ei yleensä voi. Jos sulla on linkkiä, että voi, niin annapa.
https://www.caruna.fi/palvelut/sahkonjakelu/muuta-sulakekokoa
Siinähän ne oikein mainostavat sulakekoon suurentamista ja ohjeetkin annetaan. Ei se tietenkään ilmaista ole ja verkkoyhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa myymällä lisää palveluja, tässä tapauksessa suurempaa liittymää. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sanoit saman asian kuin minä hieman toisin. Aika vanha omakotitalo, jos amka tulee talon seinään
Mutta minun kommenttini oli, että paljas alumiinijohdin on korkeajännitejohdin.AMKA 3x16 25 muovieristeinen alumiiniriippukierrekaapeli
Tässä vielä siirtymäliitin alumiinista kupariin:
https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/SM111
Alumiinijohtiminen amka vaihtuu liittimillä kupariseen talon sisäiseen syöttöjohtoon, joka on yleensä MMJ:tä. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Olen kysynyt omalta verkkoyhtiöltä ja asentaja (asensi ILPn) sanoi, että sähköyhtiö ei anna nostaa. Tämähän tarkoittaa koko kuntaa ja monesti paljon suurempaakin aluetta.
Miksi se sähköyhtiö oli turhaan ylimitoittanut sähköverkon? Johdot ei ole paljon kalliimpia paksumpina, mutta muuntajat on.Katso oman verkkoyhtiösi nettisivuilta. Sieltä se selviää eikä Esson baarin ja ilppiasentajien varmoista tiedoista.
Jos saa nostaa, hoitaa sähköurakoitsija asian eteenpäin. Heistäkin saat luettelon verkkoyhtiöltäsi. Anonyymi kirjoitti:
https://www.caruna.fi/palvelut/sahkonjakelu/muuta-sulakekokoa
Siinähän ne oikein mainostavat sulakekoon suurentamista ja ohjeetkin annetaan. Ei se tietenkään ilmaista ole ja verkkoyhtiön tarkoitus on tuottaa voittoa myymällä lisää palveluja, tässä tapauksessa suurempaa liittymää."Käytössäsi oleva pääsulakekoko saa olla korkeintaan liittymisoikeutesi suuruinen."
Eli ei ole ihan läpihuuto juttu suurentaa.
Tottakai rahalla saa suurennettua, jos vaan verkko antaa myöten.Anonyymi kirjoitti:
Katso oman verkkoyhtiösi nettisivuilta. Sieltä se selviää eikä Esson baarin ja ilppiasentajien varmoista tiedoista.
Jos saa nostaa, hoitaa sähköurakoitsija asian eteenpäin. Heistäkin saat luettelon verkkoyhtiöltäsi.Tämä sähköasentaja tekee myös töitä alueen sähköyhtiölle. Omalla alueella perusmaksu tuplaantuu 35A liittymässä verrattuna 25A liittymään. Ei ole sivuilla mainintaa korotuksesta. Siirtomaksut Suomen kärkeä.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
"Käytössäsi oleva pääsulakekoko saa olla korkeintaan liittymisoikeutesi suuruinen."
Eli ei ole ihan läpihuuto juttu suurentaa.
Tottakai rahalla saa suurennettua, jos vaan verkko antaa myöten.Se tarkoittaa sinun sähkösopimuksessasi mainittua sulakekokoa. Saadaksesi suuremmat sulakkeet täytyy uusia sähkösopimus.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Tämä sähköasentaja tekee myös töitä alueen sähköyhtiölle. Omalla alueella perusmaksu tuplaantuu 35A liittymässä verrattuna 25A liittymään. Ei ole sivuilla mainintaa korotuksesta. Siirtomaksut Suomen kärkeä.
Niin, eihän sitä kukaan ole ilmaiseksi väittänyt.
Anonyymi kirjoitti:
Se tarkoittaa sinun sähkösopimuksessasi mainittua sulakekokoa. Saadaksesi suuremmat sulakkeet täytyy uusia sähkösopimus.
Mulla ei voi nostaa, otin tuon Carunan (mulla eri sähköyhtiö) sivuilta. Ei sähkösopimus ole sama kuin liittymä. Sähkösopimuksen voit tehdä ihan minkä sähköyhtiön kanssa tahansa, mutta liittymää et. Jos paikallinen sähköyhtiö sanoo ei voi nostaa, niin sitten ei voi. Hehän "pakenee" juurikin tähän. että se nosto olisi uusi liittymäsopimus.
Anonyymi kirjoitti:
Niin, eihän sitä kukaan ole ilmaiseksi väittänyt.
Tämä pääsulakkeiden sulakekoon nosto on sama kuin se, että kotisi pistorasioista osa on 10A sulakkeen takan ja osa 16A sulakkeen takana. Ei voi ilman johtojen uusimista muuttaa kaikkia pistorasioita 16A.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mulla ei voi nostaa, otin tuon Carunan (mulla eri sähköyhtiö) sivuilta. Ei sähkösopimus ole sama kuin liittymä. Sähkösopimuksen voit tehdä ihan minkä sähköyhtiön kanssa tahansa, mutta liittymää et. Jos paikallinen sähköyhtiö sanoo ei voi nostaa, niin sitten ei voi. Hehän "pakenee" juurikin tähän. että se nosto olisi uusi liittymäsopimus.
Vai jeesus. Etkö edes erota toisistaan sähkönsiirtoa harjoittavaa verkkoyhtiötä (iittymäsopimus) ja sähköenergiaa myyvää sähköyhtiötä (sähkösopimus)?
Eiköhän se sitten ole siinä. Mitään ei voi tosiaan tehdä tuolla ymmärryksellä. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Tämä pääsulakkeiden sulakekoon nosto on sama kuin se, että kotisi pistorasioista osa on 10A sulakkeen takan ja osa 16A sulakkeen takana. Ei voi ilman johtojen uusimista muuttaa kaikkia pistorasioita 16A.
Ei voikaan. Mikä ongelma se johdon uusiminen on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai jeesus. Etkö edes erota toisistaan sähkönsiirtoa harjoittavaa verkkoyhtiötä (iittymäsopimus) ja sähköenergiaa myyvää sähköyhtiötä (sähkösopimus)?
Eiköhän se sitten ole siinä. Mitään ei voi tosiaan tehdä tuolla ymmärryksellä.Täällä kyllä kokoontuu uusavuttomien pohjasakka. Varsinkin kaikki sähköön liittyvä tuntuu olevan täysin mahdotonta saada aikaiseksi. Suurin osa "ongelmista" on ratkaistavissa yhdellä puhelinsoitolla. Ei mikään tässä maailmassa ole ilmaista eikä kukaan tule sun kotiin pyytämättä ratkaisemaan sun ongelmiasi. Jos olettaa tuollaisia niin aika vähän saa elämässään aikaiseksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä kyllä kokoontuu uusavuttomien pohjasakka. Varsinkin kaikki sähköön liittyvä tuntuu olevan täysin mahdotonta saada aikaiseksi. Suurin osa "ongelmista" on ratkaistavissa yhdellä puhelinsoitolla. Ei mikään tässä maailmassa ole ilmaista eikä kukaan tule sun kotiin pyytämättä ratkaisemaan sun ongelmiasi. Jos olettaa tuollaisia niin aika vähän saa elämässään aikaiseksi.
Etenkin, kun palkkaamasi sähköurakoitsija selvittää nuo kaikki asiat puolestasi ja tekee tarvittavat ilmoitukset.
Anonyymi kirjoitti:
Vai jeesus. Etkö edes erota toisistaan sähkönsiirtoa harjoittavaa verkkoyhtiötä (iittymäsopimus) ja sähköenergiaa myyvää sähköyhtiötä (sähkösopimus)?
Eiköhän se sitten ole siinä. Mitään ei voi tosiaan tehdä tuolla ymmärryksellä.Minähän ne juuri erotinkin, sinä et näytä erottavan.
Kun tietämysasiasta on nolla, niin sitten ei voi muuta kuin kommentoida toista kommentoijaa.Anonyymi kirjoitti:
Ei voikaan. Mikä ongelma se johdon uusiminen on?
Niinpä. Sehän ei ole ongelma, mutta se on sama kuin tekisi sähkötyöt melkein kokonaan uusiksi, jokaiselle pistorasialle uusi johto keskuksesta lähtien ja mahdollisesti muitakin johtoja (valojen). Tulee aika hintavaksi.
Sama koskee myös sitä pääsulakkeen uusimista. Kaikki piuhat muuntajalta lähtien olisi uusittava ja jos joku muukin haluaisi nostaa pääsulakkeiden kokoa, niin koko muuntaja olisi uusittava, jne.
Edelleen, aika harvoilla omakotialueilla voi sitä pääsulakkeen kokoa nosta.
- Anonyymi
Muutama kuukausi sitten oli lehtijuttu innokkaasta sähköautoilijasta, joka latasi autoaan ja lämmitti samaan aikaan sähkösaunaa. Seurauksena oli koko talon kylmeneminen pääsulakkaiden palamisen vuoksi.
Pääsulakkeet ovat sähkön verkkotoimittajan sinetin takana. Että sellaista hauskuutta!- Anonyymi
Se ei ollut sähköauton vika, vaan ihmisen tyhmyyttä.
- Anonyymi
Tyhmyydestä rangaistaan. Ei ole kertaakaan palanut meillä 3x25A sulakkeet, vaikka autoa ladataan 3x16A teholla. Kuorman hallinta on avainsana.
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmyydestä rangaistaan. Ei ole kertaakaan palanut meillä 3x25A sulakkeet, vaikka autoa ladataan 3x16A teholla. Kuorman hallinta on avainsana.
Kuorman hallintahan tarkoittaa juuri sitä, että koko aikaa ei ladata 3x16A teholla.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Kuorman hallintahan tarkoittaa juuri sitä, että koko aikaa ei ladata 3x16A teholla.
Nyt jo älysit tämän?
Anonyymi kirjoitti:
Nyt jo älysit tämän?
Sinä et vielä älynnyt, että jos lataa pätkittäin 3x16A, niin latausaika pitenee, tai samassa latausajassa saat vähemmän kWh akkuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ollut sähköauton vika, vaan ihmisen tyhmyyttä.
Siis sellaista ihmisen tyhmyyttä että osti sähköauton.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Pääsulakkeen voi vaihtaa ilman sulakekotelon aukaisua.
Niin ja kun otat virran ennen mittausta niin sähkö on ilmaista.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Pääsulakkeen voi vaihtaa ilman sulakekotelon aukaisua.
Näinhän se asia on, täytyy vain kääntää pääkytkin ensin 0-asentoon turvallisuussyistä?
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja kun otat virran ennen mittausta niin sähkö on ilmaista.
Ei voi ottaa sähköä ennen pääsulakkeita rikkomatta sinettiä. Ennen pääsulakkeita olevat johdot on jännitteisiä.
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se asia on, täytyy vain kääntää pääkytkin ensin 0-asentoon turvallisuussyistä?
Mutta pääsulakkeen pohja on jännitteellinen vaikka pääkytkin 0-asennossa
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Pääsulakkeen voi vaihtaa ilman sulakekotelon aukaisua.
Kytkentä tarkistetaan savun häivennettyä
Anonyymi kirjoitti:
Kytkentä tarkistetaan savun häivennettyä
Kaikki sähkölaitteet toimii savulla. Kun savu tulee ulos, laite ei enää toimi...
- Anonyymi
Sitten avataan "sinetti" ( = rautalanka ja lyijyplommi) ja vaihdetaan ne sulakkeet. Jos ei ole varasulakkeita, mennään ostamaan sellaiset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten avataan "sinetti" ( = rautalanka ja lyijyplommi) ja vaihdetaan ne sulakkeet. Jos ei ole varasulakkeita, mennään ostamaan sellaiset.
Mittarin sinetöintiä ei kuitenkaan pidä rikkoa.
kaha53 kirjoitti:
Pääsulakkeen voi vaihtaa ilman sulakekotelon aukaisua.
Samankokoiseen voi vaihtaa, ei suurempaan, koska pohja on erikokoinen.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Samankokoiseen voi vaihtaa, ei suurempaan, koska pohja on erikokoinen.
Siitähän oli kysymys: uusi palaneen tilalle.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Pääsulakkeen voi vaihtaa ilman sulakekotelon aukaisua.
Ehkä ei kuitenkaan mennä valhtamaan sulakepohjia omin päin,tulipalon sattuessa niin kaikki vakuutukset raukeaa,saattaa tulla vielä lasku sammutustöistä.
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä ei kuitenkaan mennä valhtamaan sulakepohjia omin päin,tulipalon sattuessa niin kaikki vakuutukset raukeaa,saattaa tulla vielä lasku sammutustöistä.
Sulakkeen vaihto tarkoittaa sulakkeen vaihtoa, ei pohjan vaihtoa. Jotta voisi vaihtaa pohjan, täytyy sinetti murtaa ja se on sitten jo vakavampi juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmyydestä rangaistaan. Ei ole kertaakaan palanut meillä 3x25A sulakkeet, vaikka autoa ladataan 3x16A teholla. Kuorman hallinta on avainsana.
Tulppasulakkeet kestävät noin 1,4-kertaista (nimellisarvostaan) tasaista kuormaa. Kuumenevat kyllä.
- Anonyymi
Minulla ei ole milloinkaan ollut murheita sulakkeiden palamisesta, vaikka pääsulakkeet ovat vain 3 x 25 A. Lämmitän taloni edelleen öljyllä, minulla on puulämmitteinen kiuas ja ajelen itselataavalla hybridi-Tojotalla. Sähköä meillä tarvitaan vain valaistuksessa ja kodinkoneiden käytössä. Jos alkaisin leikkiä sähköautojen kanssa, niin saattaisin joutua ongelmiin pienen sähköliittymän vuoksi.
- Anonyymi
Ja käyt "tankkaamassa" sähköä (=bensaa) huoltoasemalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja käyt "tankkaamassa" sähköä (=bensaa) huoltoasemalla.
Ja käyt "tankkaamassa" sähköä (=bensaa) huoltoasemalla.
********
Tietysti minä käyn huoltoasemalla ottamassa autooni polttoainetta, kun tankissa on jäljellä alle neljäsosa täydestä polttoainemäärästä. Onneksi huoltoasema on viinakaupan naapurissa, joten auton ja sen kuljettajan voi tankata kätevästi samalla reissulla. Näin ei tule turhaa ajoa, joten Tojota kestää kauemmin hyvässä kunnossa. - Anonyymi
Jos vain pääkeskuksen nimellisvirta-arvo riittää, voi liittymäkoon kasvattaminen olla helppoa. Syöttöjohto on usein jo valmiiksi paksumpi (5 x 10), joka sallii 35 A:n sulakkeet.
Jos pääkeskuksen nimellisvirta on tuo 25 A, pitää vaihtaa koko keskus.
- Anonyymi
Älykäs kuormanhallinta on tietysti paras ja ehdoton, jos ladataan 2-3 sähköautoa.
Mutta yhden auton (kerrallaan) lataukseen riittää yksinkertaisempikin ja edullisempi ratkaisu: vuorottelurele sähkökeskukseen, joka katkaisee 3*16A = 11kW latauksen, jos sähkökiuas laitetaan päälle. Kyllä se auto ehtii tarpeeksi latautumaan yöllä saunomisen jälkeenkin!
Sähkökiukaathan ovat yleensä joko 3*10A = 6-7 kW tai 3*16A = 9-11 kW. Eli jos virtaa riittää olevilla pääsulakkeilla kiukaalle, niin riittää sitä saman verran autonkin lataukseen!Jos sähkölämmitys, niin se lämmitys tapahtuu nimenomaa yöllä, jolloin sitä autoakin täytyisi ladata, mutta vuorottelurele ei tätä antaisi tehdä. Ei riitä 25A pääsulakkeet.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Jos sähkölämmitys, niin se lämmitys tapahtuu nimenomaa yöllä, jolloin sitä autoakin täytyisi ladata, mutta vuorottelurele ei tätä antaisi tehdä. Ei riitä 25A pääsulakkeet.
Ja silti hyvin toimii, terveisin sähköautoileva omakotitaloasukas.
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti hyvin toimii, terveisin sähköautoileva omakotitaloasukas.
Onko sulla sähkölämmitys ja yösähkö? Lataat siis koko ajan 3x16A?
Mulla ei kyllä pysty plugaria lataan kuin 10A.
- Anonyymi
Talouksissa on yleensä yksi auto.
- Anonyymi
En tiedä kuin yhden talouden lähipiiristä joissa olisi vain yksi auto.
Kyllä, mutta "Kaksi autoa oli 20 prosentilla talouksista ja kolme tai useampi auto oli viidellä prosentilla. Autoihin on laskettu henkilö-, paketti- ja matkailuautot."
- Anonyymi
Ehkä siellä jossain cityssä. Meilläpäin on yleensä vähintään kaksi.
- Anonyymi
Tosin tuossa on jo pieni virhe, koska suurimmassa osassa kotitalouksia on korkeintaan 1 auto. Sen voi todeta tilastoistakin, koska Suomessa on noin 2,8 miljoonaa henkilöautoa ja kotitalouksia on noin 2,7 miljoonaa. Toki on myös paljon kotitalouksia, joissa ei ole yhtäkään autoa...
1 221 000 yhden henkilön asuntokuntia. Uskoisin, että näistä iso osa on vanhuksia ja nuoria opiskelijoita, joilla ei ole autoa. Kyllä aika monessa asuntokunnassa on 2 autoa varsinkin syrjemmällä, koska julkinen liikenne ei toimi ja molempien vanhempien täytyy voida käydä töissä.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
1 221 000 yhden henkilön asuntokuntia. Uskoisin, että näistä iso osa on vanhuksia ja nuoria opiskelijoita, joilla ei ole autoa. Kyllä aika monessa asuntokunnassa on 2 autoa varsinkin syrjemmällä, koska julkinen liikenne ei toimi ja molempien vanhempien täytyy voida käydä töissä.
Monilla vanhuksilla ja sinkuillakin on auto. Maanteillä on jopa yli 90-vuotiaita, jotka edelleen ajelee autolla. Joten valtaosa noista yhden henkilön asuntokunnistakin omistaa auton. On toki monia, joilla on 2 autoa, mutta jopa syrjäseudulla valtaosassa kotitalouksia on vain 1 auto.
Lisäksi valtaosa suomalaisista asuu suurissa kaupungeissa tai niiden lähellä. Nuo syrjässä asuvat ovat vähemmistöä. Anonyymi kirjoitti:
Monilla vanhuksilla ja sinkuillakin on auto. Maanteillä on jopa yli 90-vuotiaita, jotka edelleen ajelee autolla. Joten valtaosa noista yhden henkilön asuntokunnistakin omistaa auton. On toki monia, joilla on 2 autoa, mutta jopa syrjäseudulla valtaosassa kotitalouksia on vain 1 auto.
Lisäksi valtaosa suomalaisista asuu suurissa kaupungeissa tai niiden lähellä. Nuo syrjässä asuvat ovat vähemmistöä.Annapa linkkiä tuohon "valtaosa yhden henkilön asuntokunnista omistaa auton". Ehkä mm. opiskelijat on nykyään niin varoissaan, että omistavat auton. Siihen aikaan, kun itse opiskelin niin ei kyllä monella ollut autoa.
Valtaosa asuu kaupungeissa, mutta kyllä monella laitakaupungilla asuvalla on 2 autoa.
Miten sun mielestäsi hoituu molempien aikuisten työssäkäynti ilman kahta autoa alueella missä julkinen liikenne ei ole toimiva?Tuosta tilastoa "Noin 73 prosenttia kaikista kotitalouksista, eli noin 1,9 miljoonaa kotitaloutta, omisti ainakin yhden auton". "Kaksi autoa oli 20 prosentilla talouksista ja kolme tai useampi auto oli viidellä prosentilla."
20% 2,7 miljoonasta = 540 000.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Annapa linkkiä tuohon "valtaosa yhden henkilön asuntokunnista omistaa auton". Ehkä mm. opiskelijat on nykyään niin varoissaan, että omistavat auton. Siihen aikaan, kun itse opiskelin niin ei kyllä monella ollut autoa.
Valtaosa asuu kaupungeissa, mutta kyllä monella laitakaupungilla asuvalla on 2 autoa.
Miten sun mielestäsi hoituu molempien aikuisten työssäkäynti ilman kahta autoa alueella missä julkinen liikenne ei ole toimiva?Huoh... Työssäkäyviä sinkkuja on nykyään paljon enemmän kuin opiskelijoita. Opiskelijat ovat pieni vähemmistö yhden henkilön asuntokunnista. Lisäksi suuri osa yhden henkilön kotitalouksista on maaseudulla.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Tuosta tilastoa "Noin 73 prosenttia kaikista kotitalouksista, eli noin 1,9 miljoonaa kotitaloutta, omisti ainakin yhden auton". "Kaksi autoa oli 20 prosentilla talouksista ja kolme tai useampi auto oli viidellä prosentilla."
20% 2,7 miljoonasta = 540 000.Eli tuo todisti asian, valtaosalla auton omistavista talouksista on 1 auto. Vähintään 2 autoa omistavat ovat edelleenkin vähemmistö. Tuollaisia kotitalouksia on toki 540 000, mutta vain yhden auton omistavia on 1 360 000 taloutta. Tämähän on suoraan luvuissasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tuo todisti asian, valtaosalla auton omistavista talouksista on 1 auto. Vähintään 2 autoa omistavat ovat edelleenkin vähemmistö. Tuollaisia kotitalouksia on toki 540 000, mutta vain yhden auton omistavia on 1 360 000 taloutta. Tämähän on suoraan luvuissasi.
Korjaan... Siis 25% kotitalouksista olisi 2 tai enemmän autoja. Sekin on 775 000 kotitaloutta, mutta silti vähemmistö, koska yhden auton omistavia olisi 1,9 - 0,775 = 1 125 000 kotitaloutta.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
1 221 000 yhden henkilön asuntokuntia. Uskoisin, että näistä iso osa on vanhuksia ja nuoria opiskelijoita, joilla ei ole autoa. Kyllä aika monessa asuntokunnassa on 2 autoa varsinkin syrjemmällä, koska julkinen liikenne ei toimi ja molempien vanhempien täytyy voida käydä töissä.
"molempien vanhempien täytyy voida käydä töissä."
Sinänsä on hölmöä puhua molemmista vanhemmista, kun Suomessa on jo paljon enemmän lapsettomia pariskuntia kuin lapsiperheitä. Vain noin 20% kotitalouksista on lapsiperheitä. Anonyymi kirjoitti:
Huoh... Työssäkäyviä sinkkuja on nykyään paljon enemmän kuin opiskelijoita. Opiskelijat ovat pieni vähemmistö yhden henkilön asuntokunnista. Lisäksi suuri osa yhden henkilön kotitalouksista on maaseudulla.
Anna silti linkki tuohon, että "valtaosa yhden henkilön asuntokunnista omistaa auton".
Ja anna linkki tuohonkin, että "Lisäksi suuri osa yhden henkilön kotitalouksista on maaseudulla."Anonyymi kirjoitti:
Eli tuo todisti asian, valtaosalla auton omistavista talouksista on 1 auto. Vähintään 2 autoa omistavat ovat edelleenkin vähemmistö. Tuollaisia kotitalouksia on toki 540 000, mutta vain yhden auton omistavia on 1 360 000 taloutta. Tämähän on suoraan luvuissasi.
Tottakai 1 auton talouksia on enemmistö. Minähän kommentoin asiaan, että yhden henkilön talouksista suurimmassa osassa olisi auto. Mutta koska autottomia on se 800 000 taloutta. Nii useampi autoisia talouksia on kuitenkin huomattava määrä. Kun kyse oli monen sähköauton latauksesta, niin esimerkiksi joissakin omakotitaloissa asuu alivuokralainen, joka on oma taloutensa. Eli yhdessä talossa voi asua 2 taloutta.
- Anonyymi
Tartteeko niitä autoja noin isolla virralla ladata? Jokaiselle autolle 1x8 tai 1x16 A riittää kaupparatsuja lukuun ottamatta mainiosti.
- Anonyymi
Meillä on ollut sähköauto reilut kolme vuotta ja 8 A -latauksella ollaan hyvin pärjätty. Ajokilometrejä n.18000 vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä on ollut sähköauto reilut kolme vuotta ja 8 A -latauksella ollaan hyvin pärjätty. Ajokilometrejä n.18000 vuodessa.
Sähkölämmityksen talossaan voi unohtaa jos laittaa kaksi sähkistä lataukseen.
Kaapelit ja sulakkeet täytyy vaihtaa ainakin autokatoksessa.
Kaupungin rivitalojen autotalleissa ei saa ladata sähikäisiä tulipalovaaran vuoksi.
Kerrostalojen parkkipaikoilla kovia riitoja sähikäistolppien vuoksi. Kuka maksaa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkölämmityksen talossaan voi unohtaa jos laittaa kaksi sähkistä lataukseen.
Kaapelit ja sulakkeet täytyy vaihtaa ainakin autokatoksessa.
Kaupungin rivitalojen autotalleissa ei saa ladata sähikäisiä tulipalovaaran vuoksi.
Kerrostalojen parkkipaikoilla kovia riitoja sähikäistolppien vuoksi. Kuka maksaa ?"Sähkölämmityksen talossaan voi unohtaa jos laittaa kaksi sähkistä lataukseen.
Kaapelit ja sulakkeet täytyy vaihtaa ainakin autokatoksessa."
Täyttä potaskaa. Kuormaa tasaavat laturit toimivat hyvin. Yön/illan aikana voi ladata 12h * 11 kW, jolla pääsee 700 km; tästä riittää helposti useammalle kuin yhdelle autolle.
"Kaupungin rivitalojen autotalleissa ei saa ladata sähikäisiä tulipalovaaran vuoksi."
Tulipaloriski on korkeintaan tallejen sähkötöissä. Ne on fiksua muutenkin laittaa uusiksi. Kun lataa 12 tuntia pakkasella sähköautoa 1x8A, niin auton- ja akunlämmitys vie osan, jolloin rangea saa sen naftin 100 km. Jollekin riittää useimmille ei.
Anonyymi kirjoitti:
Meillä on ollut sähköauto reilut kolme vuotta ja 8 A -latauksella ollaan hyvin pärjätty. Ajokilometrejä n.18000 vuodessa.
Mitä kertoo 18 000 km/vuosi. Jos ajaa joka päivä (kukaan ei aja joka päivä), niin se on 50km/päivä. Jos ajaa joka toinen päivä, niin se on jo 100km/päivä, joka voi olla vaikeata saavuttaa talvisin, kun suuri osa siitä lataustehosta menee akun ja auton esilämmitykseen.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Mitä kertoo 18 000 km/vuosi. Jos ajaa joka päivä (kukaan ei aja joka päivä), niin se on 50km/päivä. Jos ajaa joka toinen päivä, niin se on jo 100km/päivä, joka voi olla vaikeata saavuttaa talvisin, kun suuri osa siitä lataustehosta menee akun ja auton esilämmitykseen.
"ja auton esilämmitykseen."
Jos lataa yön yli niin miksi esilämmittäisi sitä autoa ko sen ajan? Eihän sun jutuissasi ole taas kerran mitään tolkkua. Anonyymi kirjoitti:
"ja auton esilämmitykseen."
Jos lataa yön yli niin miksi esilämmittäisi sitä autoa ko sen ajan? Eihän sun jutuissasi ole taas kerran mitään tolkkua.Akku kylmänä latautuu hitaasti (tarvii lämmityksen) ja autoa yleensä esilämmitetään ennen lähtöä. .
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Akku kylmänä latautuu hitaasti (tarvii lämmityksen) ja autoa yleensä esilämmitetään ennen lähtöä. .
Nyt puhutaan kotilatauksesta eli akku kyllä ottaa sen virran kylmänäkin. Ainoastaan jossain -20 asteessa akku alkaa tökkimään kunolla.
Auton esilämmitys tapahtuu sähköautossa viimeisen 15 minuutin aikana eikä se vaikuta mitenkään sitä edeltävään 8-10 tunnin lataamiseen.
Missä on sun logiikka? Anonyymi kirjoitti:
Nyt puhutaan kotilatauksesta eli akku kyllä ottaa sen virran kylmänäkin. Ainoastaan jossain -20 asteessa akku alkaa tökkimään kunolla.
Auton esilämmitys tapahtuu sähköautossa viimeisen 15 minuutin aikana eikä se vaikuta mitenkään sitä edeltävään 8-10 tunnin lataamiseen.
Missä on sun logiikka?Sullako ei latausaika pitene pakkasella ennen kuin on 20 tai yli pakkasta?
8-10 tunnissa saat 8A latauksella saat vajaa 100 km rangea.
Osassa autoissa esilämmitys hoituu vasta kun lataus on loppunut, joka lyhentää rangea.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sähkölämmityksen talossaan voi unohtaa jos laittaa kaksi sähkistä lataukseen.
Kaapelit ja sulakkeet täytyy vaihtaa ainakin autokatoksessa."
Täyttä potaskaa. Kuormaa tasaavat laturit toimivat hyvin. Yön/illan aikana voi ladata 12h * 11 kW, jolla pääsee 700 km; tästä riittää helposti useammalle kuin yhdelle autolle.
"Kaupungin rivitalojen autotalleissa ei saa ladata sähikäisiä tulipalovaaran vuoksi."
Tulipaloriski on korkeintaan tallejen sähkötöissä. Ne on fiksua muutenkin laittaa uusiksi.korjaus: tallien
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sullako ei latausaika pitene pakkasella ennen kuin on 20 tai yli pakkasta?
8-10 tunnissa saat 8A latauksella saat vajaa 100 km rangea.
Osassa autoissa esilämmitys hoituu vasta kun lataus on loppunut, joka lyhentää rangea.Auton kulutus kasvaa kylmällä mutta sinne akkuun menee ihan samalla tavalla se 1.8-11kW/h kesällä ja talvella.
Nämä tehot on kuitenkin sen verran pieniä ettei akun lämpötila juuri vaikuta. Anonyymi kirjoitti:
Auton kulutus kasvaa kylmällä mutta sinne akkuun menee ihan samalla tavalla se 1.8-11kW/h kesällä ja talvella.
Nämä tehot on kuitenkin sen verran pieniä ettei akun lämpötila juuri vaikuta.Sähköauton akun lataaminen kylmällä;
"Kun lataat sähköautoa, sähköauto ja pikalaturi kommunikoivat keskenään. Kylmässä lämpötilassa auto ja laturi sopeuttavat lataumisajan hitaammaksi, jotta akku ei vaurioidu. Kennon jännite voisi nousta liian korkeaksi, jos kylmää akkua ladattaisiin samalla latausteholla kuin lämmintä akkua. Siksi latausteho kylmässä ilmassa vähenee aina automaattisesti."
Et ainakaan omista ladattavaa autoa, kun et tuota tiennyt.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sähköauton akun lataaminen kylmällä;
"Kun lataat sähköautoa, sähköauto ja pikalaturi kommunikoivat keskenään. Kylmässä lämpötilassa auto ja laturi sopeuttavat lataumisajan hitaammaksi, jotta akku ei vaurioidu. Kennon jännite voisi nousta liian korkeaksi, jos kylmää akkua ladattaisiin samalla latausteholla kuin lämmintä akkua. Siksi latausteho kylmässä ilmassa vähenee aina automaattisesti."
Et ainakaan omista ladattavaa autoa, kun et tuota tiennyt.<Kun lataat sähköautoa, sähköauto ja pikalaturi
Harvalla on pikalaturi (DC) kotona . Anonyymi kirjoitti:
<Kun lataat sähköautoa, sähköauto ja pikalaturi
Harvalla on pikalaturi (DC) kotona .Lataatko nyt kuinka lataat, kylmä akku lataantuu hitaammin kuin lämmin. Onhan se ac-laturi siinä autossa, aika monessa 11kW tehoinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton kulutus kasvaa kylmällä mutta sinne akkuun menee ihan samalla tavalla se 1.8-11kW/h kesällä ja talvella.
Nämä tehot on kuitenkin sen verran pieniä ettei akun lämpötila juuri vaikuta."Auton kulutus kasvaa kylmällä mutta sinne akkuun menee ihan samalla tavalla se 1.8-11kW/h kesällä ja talvella.
Nämä tehot on kuitenkin sen verran pieniä ettei akun lämpötila juuri vaikuta."
Tuo riippuu akun kemiasta. Yleisesti ottaen tuo ei ole totta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Auton kulutus kasvaa kylmällä mutta sinne akkuun menee ihan samalla tavalla se 1.8-11kW/h kesällä ja talvella.
Nämä tehot on kuitenkin sen verran pieniä ettei akun lämpötila juuri vaikuta."
Tuo riippuu akun kemiasta. Yleisesti ottaen tuo ei ole totta.Kyllä se on totta. Nyt puhutaan akusta mikä pystyy enimmillään ottamaan vaikkapa 100kW teholla sähköä vastaan (jotkus jop ayli 150kW teholla). Siihen nähden tuo 1.8-11kW on hyvin pieni teho ja se onnistu ilman akun lämmittämistä.
Pikalataustehot ei onnistu ilman akun lämmittämistä.
- Anonyymi
Kun ei ollut varaa sähköautoon niin hankin sähköskooterin. Kumma kun punnitsin tyhjän akun ja täyteen ladatun niin paino ei muuttunut. Täysi bensatankki kevenee kilometrien mukaan. Tiedämme että polttomoottori muuttaa polttoaineen pääsääntöisesti lämmöksi ja meteliksi sekä ripaukseksi työksi joka sekin tapetaan jarruilla. Sähköautoilijoille suosittelen talviaikoina minitrangiaa niin ei tarvitse tuhlata pattereita! stalingrad hans...
- Anonyymi
Jouduin esilämmittämään naapurin emäntää pari tuntia.
Sitten ladattiin koko loppu yö. Purkaantui kyllä aamulla.
Kello vielä vedettiin lopuksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jouduin esilämmittämään naapurin emäntää pari tuntia.
Sitten ladattiin koko loppu yö. Purkaantui kyllä aamulla.
Kello vielä vedettiin lopuksi.Oliko akussa liian suuri itsepurkaus?
- Anonyymi
En tiedä muuta kuin että mun auto ottaa max 7,5kw joten mun 3x35 syöttö kestää vaikka kolmekin laturia,olen juuri asentamassa 3vaihe pistoketta ulos.ja netistä sopiva kaapeli,sillä voi nyysiä pomonkin virtaa työmaalla.
- Anonyymi
Teen töitä sähköautolla joo kolme kertaa päivässä laturiin.ei se aina naurata.käytän sekä ilmaislatureita että maksullisia,ennen maksoi mersulla noin 800€kk nyt 30€ mieti nyt ihan itse miksi vaihdoin sähköhimmeliin.toki monta tuntia laturissa harmittaa mutta samalla teen paperityöt ,puhelut,ja ruokailun.kaikkeen tottuu.ei ole huono valinta,kelle sopii
- Anonyymi
Tota noin suko latauksella saat noin 100km 10-12t tähän asti ollaan haettu vähä buustia pikalatureista noin 20min kauppareissulla. Niin hyvin riittää vaimon tarpeisiin n.120km perpäivä.homma vähä muuttuu kun ite ajan sen 250km/pv.3xlaturi.
- Anonyymi
Meidän perheen tilanne ranskalaisilla viivoilla:
- 2 sähköautoa
- rivitaloasunto, pääsulake 25A, kotilatausaseman rajoitettu latausteho 10A n. 7 kw
- ajetut kilometrit 20000 ja toisella 10000 km yht. 30000 km
- kumpaakin autoa ladataan n. kahtena yönä / viikko
- muuta sähkönkäyttöä ei ole tarvinnut rajoittaa sulakkeiden keston takia
- lopputulema on että näinkin pienillä pääsulakkeilla tulee hyvin toimeen.
- mainostan vielä edullisia kuluja, sähköä menee em. kilometrimäärään n. 7500 kw/vuosi, 25kw/100km, eli 7500kwx0,15€=1125€. Polttisautolla kulut olisi 8l/100km ja litrahinta 1,85 = 4440,-- Anonyymi
Näinhän tämä menee että suurimmat ongelmat sähköautojen latauksen kanssa on sellaisilla joilla ei ole sähköautoa. Ne joilla on sähköauto elävät arkeaan ilman sen kummempia ihmettelyjä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563161Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242719Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541817- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810