Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
profiilit
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
45
Kommenttia
6166
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hyvä, että antoivat selkeän kannanoton.
Pöyristyttävää on ihmisten käytös. Luin, että ilkeiden viestien lähettäjissä on kaiken ikäisiä.
Perustuslaki yhdenvertaisuudesta sanoo näin.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perusteltta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Tänä päivänä maapalloa asuttaa vain yksi ihmislaji, eri rotuja on muutama.
18.12.2024 20:52
Ikäihmisellä tuo akillesjännekin vaurioutuu pienemmästä rasituksesta, kun nuoremmalla.
Onhan se ilmiselvää, että tuollainen masentaa, mutta, kun sanoit, että suututtaakin, niin et kuitenkaan ole vaipumassa ihan alamaihin.
Kuitenkin Sinulla on vielä toivoa, että paremmaksikin tulisi.
Sinulla on paljon elämänkokemusta takana, jotka ovat voimiasi koetelleet.
Uskon, että selviät tästäkin.
Jaksamista eteenpäinkin.
18.12.2024 20:31
Osanottoni, korkeaan ikään veljesi elikin.
Niin se käy, pikkuhiljaa voimat vähenee.
Ajattelin tuossa, kun 60+kin viestiteltiin, poljon on tullut sen jälkeen Sinullekin vaivoja.
Eräänä päivänä huomasin ajatella, miten olen kahdessa vuodessa laihtunut 9kg.
Huomaan miten lihakset ovat kutistuneet, iho laiskistunut.
Ennen aina laihduin kesäisin 5kg, kun kaikkea hommaa tein, jonka sitten lihoin talvella takaisin.
Nyt huomaan, että pariin vuoteen kilot ovat jääneet palaamatta.
Sinällään ei huono asia, mutta selvästi aineenvaihdunta muuttunut ´vanhentunut´.
Kävin taas autoa siivoomassa lumesta ja hiukan niitä työntelin kolalla pois. Kyllä vaan kylki muistutti, että ettei ole vielä kunnossa.
Huomenissa, jos ruokatarvikeostoksille lähtisi.
17.12.2024 16:20
Osanottoni, on hyvä systeemi, kun voi kukkia lähettää, vaikka itse on tuhansien kilometrien päässä.
Läheisyys ei minnekään katoa, vaikka ei usein tapaisikaan, sen tuntee sydämessä.
17.12.2024 14:00
Ihan ominpäin ilman reseptiä joskus aloin kokeilla.
Kiehautan kukkakaalin, joskus olen laittanut sekaan parsakaalia, porkkanaraastetta.
Ihan pelkkä kukkaali ja sipulikin ihan hyvä.
Munamaito, perusmauste suola. 2munaa ainakin laitan,
Päälle voilastuja (juustohöylällä teen) ja juustoraastetta.
Mausteita voi laittaa tietysti maun mukaan. Persiljaa olen joskus laittanut.
Se on hyvä pohjakin, siihen voi yhdistellä maun mukaan.
200 asteisessa uunissa paistanut noin 25-30min. Katselen vähän välillä, koska näyttää hyvältä.
Ennen minäkin tein porkkana- ja lanttulaatikon alusta ruveten. Rosolliinkin keitettiin punajuuret itse, en muista oliko siihen aikaan säilykkeitä kaupoissa, ainakaan pikku paikoissa.
Pulpahti mieleen, kun kerran tein lohihyytelöä kakkuvuo´alla, ai, että se teki kauppansa.
Enää en muista mitä siihen lohen ja liivatteen lisäksi laitoin.
Äti teki perunalaatikkoa aikoinaan, se oli hyvää. Puulla lämmitettävässä leivinuunissa muhien,
Nyt, kun vaan kaksin joulua velipojan kanssa vietämme, niin ei paljon kulu. Perusasioita, niitä perinteisiä.
Äsken tarkistin toimiiko jouluvalot. 7kpl sähkökynttilät laitoin keittiön ikkunalle, muut saavat vielä odottaa pari päivää.
17.12.2024 13:37
Ei ole vielä
Loppuviikosta noudan mökinmaalta. Kesällä jo aina katson valmiiksi.
Koristeet on tavanomaisia, paitsi yksi.
Pieni teräksinen kello, on lapsuudesta mukana kulkenut.
Saas nähdä miten tuo Väinö-kissa siihen suhtautuu. Kiskooko koristeita alas.
Edellinen kissani ei koskenut.
16.12.2024 17:02
Lunta on tullut riittävästi, jo monena talvena.
Jotkyt ne povasivat, että vallan lumettomia talvia olisi.
Eilen kävin auton harjaamassa. Parkkinaapuri oli siinä kolailemassa, mihin auraaja ei päässyt. Kolasi sitten autoni ympäriltäkin. Eipä minusta tuon kyljen takia olisi kolaamaan ollutkaan.
Aika paljon olen joulutekemisiä supistanut, ennen vanhaan verrattuna. Mitäpä me kaksi vanhaa, mukavaa vaan, kun voi vähin erin nykyään tehdä. Tuo pakastin on mainio kapistus.
Pikkukuusen haen loppuviikolla mökiltä.
Aamulla oli oikea korva lukossa, tunne sellainen, kun vettä korvassa. Ja sitähän se kai olikin.
Vähän yli 9 vuotta sitten, korvalääkäri kirjoitti, että suurella todennäköisyydellä, endolymfaattinen hydrops. Toiselta nimeltään kai Menierin tauti.
Oireet saattavat loppua, palata vuosien päästä.
Silloin oli tuo korvaoire 2kk, nyt se meni 3 tunnissa.
Mulla siis oli oire poissa noin kauan. Lääkäri silloin sanoi, että voi palata koska vaan tai ei ollenkaan.
Eilen iltapäivällä tuli hetki, kuin alkaisi huimata ja hävisi saman tien, siihen voi huimauskin liittyä, onneksi ei ole, kuin tuollaisia häviäviä hetkiä joskus harvoin.
Mukavaa joulun odotusta, pian se päiväkin sitten alkaa valostua enemmän.
16.12.2024 16:54
Olen tehnyt soseista, ihan hyviä tullut.
Nyt tein lanttu- ja porkkanasoseesta laatikot, luomua.
Ostan vissiin perunalaatikon valmiina.
En ihan kamalasti laittele muutenkaan, kinkkua, rosollia, karjalanpaistia, kukkakaalilaatikkoa. Haukea on itse syksyllä pyydettyä.
Meitä on vaan ´´kaksi vanhaa varista´´ veljeni ja minä.
15.12.2024 23:27
Totta, se huono kuva syntyy siitä, aina kerrotaan vaan niistä huonoista tapauksista.
Lehdet revittevät suuria otsikoita,
On aivan hyviäkin hoitopaikkoja. Kun asiat ovat hyvin, ei siitä niinkään kerrota, eikä otsikoita revitellä.
Se ihmisluonto taitaa olla sellainen, että valitus tulee ilmoille herkemmin, kuin hyvät asiat.
15.12.2024 23:21
Laitoshoitoa ollaan ajamassa alas.
Hyvinvointialueet haluavat siirtyä yhteisölliseen hoitoon.
Siinä kai jokaisella joku koppero on asuttavaksi ja jotain yhteistoimintoja.
Eipä tuon sisällöstä paljon ole tietoa näkynyt. Tietävätkö itsekään.
Takana on myös ajatus siitä, että omaiset ottaisivat enemmän vastuuta.
Sitten kyllä herää kysymys, miksi niitä veroja sitten on maksettu.
Muutama vuosi sitten on tehty tutkimusta vanhushoivan tarpeesta.
85 vuotta täyttäneistä, joka kymmenes tarvinnut laitoshoitoa 4 vuotta.
65v täyttäneistä miehet 0,73 vuotta ja naiset 1 ,59 vuotta.
Yli 75 vuotiaista 12% oli kotihoidonpiirissä.
Noin puolet vanhusväestöstä ei tarvitse laitostasoista hoitoa ollenkaan.
(Ylen jutusta tiedot)
15.12.2024 15:29
Kun viimeinen kumpanini lähti tästä ulottuvuudesta, vähän ajan kuluttua sain tunnetuista miehistä 3 tarjousta, yksi heistä oli 15 vuotta minua nuorenpi.
Kohteliaasti torjuin tarjoukset, olin sen päättänyt, että nyt minä elän vain omaa elämääni.
Tästä päätöksest on noin 15 vuotta. enkä edelleenkään kaipaa muunlaista elämää,
Kissani kanssa elän täällä kerrostalotalvikodissa, Kesäisin sitten taas sukulaisten niin ihmisten kuin heidän eläinten kanssa ajoittain. Ja kaikki on hyvin
14.12.2024 21:10
Hieno kommentti.
Ne piivelät ajatukset ovat vain niillä jotka......................
14.12.2024 20:32
En ole lannoittanut joulutähtiä. Kerran oli sellainen miniäni ostama, joka kukki toisenkin kerroksen. Eli alimmaiset ledetkin alkoi yhtäkkiä punertua.
Värimuunnoksiahan niissä on monia nykyään.
Toivottavasti selkäjumisi on jo hellittänyt.
14.12.2024 19:15
Kyllä on surullista luettavaa.
Edes joulua alla ei voida tuota ilkeyttä hillitä.
Eipä yllätä, ettei Hil-laa näy.
14.12.2024 15:17
Minä olen monta vuotta hakenut sellaisen pienen pöytäkuusen mökiltä.
Ajattelin tuossa, että kuinkahan saa olla Väinöltä rauhassa, se on sen verran leikkiväinen.
Edellisiä kissoja ei kiinnostanut kuuset.
Muuten voisi parvekkeellekin laittaa, muttei siellä ole pistoketta.
Tuo kylki mokoma oli jo aika hyvä ja sitten ykskaks aamulla en meinannut sängystä päästä, kun otti niin kipeää.
Särkylääkkeen nappasin ja geeliä laitoin.
Jonkin verran auttoi, arka on ja erilaiset asennot sattuu.
Hissukseen liikuskellen kävin kyllä apteekissa ja Tokmannilla poikkesin.
Tuo Väinö on iki-ihastunut pakettinauhaan.
Heti meinasi napata, kun pakettia tein. Kielsin, meni sitten kököttämään pöydän reunalle.
Oli siellä kiltisti, kunnes rupesin toista pakettia nauhoittamaan.
Se oli ylivoimainen houkutus ja salama oli nauha suussa. Sain sen kiskaistua pois.
Ei voi antaa sillä leikkiä, jos nielee on vaara suolistolle.
Minä olen aina sanonut, että onnenpäivähän se perjantai 13sta on.
Pitää vaan uskoa, nytkin lunta tulee niin, että varmaan on valkea joulu.
13.12.2024 17:47
Tuli mieleen kirjoituksetasi, kun olin lapsi ja oltiin maatalousnäyttelyssä.
Aurinko porotti täysillä.
Äiti oli aika herkkä saamaan auringoa liikaa, ka sen mustaan tukkaankin se hyvin otti.
Niinpä sai auringonpistoksen, istui sitten jossain rapulla siinä ja oksensi.
Ohi kulkevat ihmiset sanoivat, ´´kattokaa ku toi ämmä on noin juovuksissa.´´
Äitini oli absolutisti, ei tippaakaan.
Pieni tyttö siinä nieleskeli itsekseen. (minä)
Niinkuin Saija V joka Ms-tautia sairastaa, sai kuulla kommentteja ja lukea kirjoituksia, miten oli ollut juovuksissa keikalla.
Koskaan ei tiedä toisten asioista ja oloista, surullisinta, kun omista luuloista puhutaan totuutena.
12.12.2024 15:01
Tuo on todella harmillista, niin se on aina ollut, että jos tulee henkeä uhkaava tilanne, silloin kaikki muu siirretään sivuun.
Nykyään vissiin vielä on resurssit vedetty niin tiukalle, että yllättävän tilanteen tullessa, perumisia joudutaan tekemään entistä useammin.
Todella kurjaa, kenen kohdalle sattuu.
Toivotaan kuitenkin, ettei kovin pitkälle venuisi, ei se kyttääminenkään kivaa ole.
Kyllähän tuo yksityinen on nopeampi vaihtoehto, massiaan siinä saa kaivella ja toisaalta, siksihän niitä veroja on maksettu koko ikä, että hoitoakin saisi tarvittaessa.
12.12.2024 12:26
Ei haittaa, vaikkei nimi nyt ihan kohdallaan olisikaan.
Väliin tuntuu siltä, että käyttöohjeetkin tehdään niin, että miten vaan vaikeemmaksi käy.
Toisinaan niissä on ihan asiavirheitä.
Kun taannoin ostin mikron, joka oli tyystin erilainen, kun vanhat, niin 3 ja puolisivua oli varoituksia ja turvaohjeita, tyyliin, älä kastele vedellä, kun avaat luukun varo höyryä.
Suurin osa itsestäänselvyyksiä.
Sitten kun etsin miten sitä käytetään, tyhjällä sivulla oli yksi rivi sulatuksesta.
Ei mitään muuta.
Onneksi pojantytär perheineen oli tulossa käymään. Nuoret sen osasivat, ihmettelivät kyllä käyttöohjetta hekin.
11.12.2024 18:13
Minäkin ensin aattelin, että olisiko alusta epätasainen.
Siirsin koneen niin ettei heilunut ja painoin konetta päältä niin, ettei päässyt yhtään heilumaan, mutta sama kamala loukutus ja meteli lingotessa. Vähän rupesi käydessäkin kuulumaan ihme ääntelyitä.
Olihan se jo 17 vuotta vanha.
11.12.2024 18:03
Juu, osaan käyttää, mutta yks juttu siinä on, mitä en varmaan ainakaan heti olisi huomannut.
Sellaista ei ollut vanhoissa koneissa.
Asentaja sen näytti, nimittäin, siinä on joissain pisemmissä ohjelmissa, että voi nappia painamalla puolittaa pesuajan.
Teenkin usein niin, koska ei minulla näin talvella kovin likaista pyykkiä tule.
11.12.2024 17:23
21 / 309