Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6664
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En minäkään tuosta lanauksesta ole kuullut.
Perunat mullattiin. Meillä oli käytössä ja vieläkin se on ladossa, ns peruna-aura.
Toinen oli ´´hevonen´´ eli veti ja toinen ohjasti.
Muistan kuinka , jos meinasi mennä sivuun, huudettiin ´´harjalle.´´
Sillä tavalla mullattiin.
Koulusta tosiaan sai perunannostolomaa. Asia koettiin tärkeäksi, jota se siihen aikaan olikin.
30.03.2024 19:54
En ole kyseistä kirjaa lukenut, että siitä en voi sanoa mitään.
Kommentoinnissasi Paloman kanssa, en nähnyt mitään ns.lipomista.
Vaan asiallista mielipiteen vaihtoa.
En edes näe, että teillä kummallakaan olisi syytä mihinkään lipomiseen.
Ajattelen tietysti siltä pohjalta, mitä lipomosella itse ymmärrän.
30.03.2024 16:39
Värikästä kerrontaa elämästä. Oli oikein mukava lukea.
30.03.2024 16:27
Tuli siinä pieni lenkkikin tehtyä. Joutsenkin lensi yli pään äännellen mennessään.
Innostuin pesemään keittiön ikkunan.
Niilo on aina tarkkana mukana. Kun isoikkuna oli auki, hyppäsi jo tuolille, sanoin EI, heti hyppäsi takaisin lattialle.
Meidän mökit ovat ihan metsän kyljessä, Ennen ei ruohoa leikattu ollenkaan koneella.
Nykyään piha-alueet ja rantapolku leikataan, siitä syystä, kun on punkkeja ja kyitäkin näkyilee.
Lapset ja koirat kulkee pihalla.
Minulla on tuo viljelypuoli vuosien myötä supistunut.
Ennen oli perunatkin koko talveksi, sipulit riitti tammikuulle. Porkkanoita, kurkkuja, kurpitsaa ym.
Naapuri kävi maan kääntämässä koneella.
Kyllä silti jotain pientä tulee laitettua. Mutta ei vielä kannata edes siemeniä kylvää.
Yleensä menen huhtikuun puolessa välissä mökille ja siellä laitan, vaan kuinkahan nyt, kun täällä piisaa lunta.
Pekka säämies kertoi lehdessä, että koleaa huhtikuuta luvassa.
Laituria tarvii entrata, mikä pojan kanssa viime vuonna tehtiin, siinä on pitkä silta.
Tuo veden korkeus kun vaihtelee enemmän, kuin ennen ja vielä sellaisiinkin aikoihin, milloin ennen oli vesi suurinpiirtein samassa.
Sateet ovat rankentuneet ja lisääntyneet.
30.03.2024 16:20
Tolkullinen kommentti
30.03.2024 14:01
Silloinhan pidettiin faktana sitä, että onnen määrä on vakio ja jos oma lehmä voi huonosti ja naapurin kukoisti, päädyttiin juuri tuohon, mitä kerroit trollina kulkemisesta.
Ahvenamaallahan ne vainot oli Suomessa kaikkein kamalimmat.
Se oli käsittämätöntä, että pikkulastenkin kertomat noitatarinat aikuiset oppineet miehet ottivat todesta.
30.03.2024 13:58
Kyselit aiemmin tuota noitajuttua.
Löysyn tällaisen aika monipuolisen koosteen noista ajoista, milloin noidat olivat ´´täyttä totta.´´
https://www.sss.fi/2023/04/onko-navetassasi-kayty-viime-yona-esi-isamme-uskoivat-aidosti-noitien-liikkuvan-paasiaisena/
30.03.2024 12:58
Jestas sentään, kun Purraa ja Purran puoluetta, on syytetty tähän asti niin maahanmuutovastaisesta politiikasta, että ihan ihmisoikeusrikkomuksia harrastaisivat.
No nytkö hää sitte pukee maahanmuuttajia muotivaatteisiin ja jakaa tupakkirahaa.
Ja Orpokin vielä, voi sentään, tässähän tulee ihan orpo olo, no onneksi en tarvitse muotivaatteita, enkä tupikkiakaan.
30.03.2024 12:41
On se järkyttävää, millä ihmeellä sitä järkee saisi ihmisten päähän taottua.
Tuossa, kun kävin päiväkävelyllä, niin kävelyteiden varsilla taas oli käärepapereita ja muoviroskia.
Kun vie jätteitä keräysastioihin, niin huomaa, ettei kaikki vissiin erota mikä on paperia, mikä biojätettä ja mikä muovia.
Onhan niitä jättikokoisia muovipyörteitä maailman merissäkin.
29.03.2024 17:16
Tutkijat ovat löytäneet mikromuovia sellaisesta maakerroksesta, joka on muodostunut ennen, kuin muovia on keksitty.
Nyt pähkäilevät, että miten se on mahdollista.
29.03.2024 16:18
Eipä se taitaisi ainakaan paljon hyödyttää.
80% eläkkeistä maksaa joku muu, kun valtio.
Jos ajatellaan, että kaikilta leikattaisiin, myös ostovoima kärsisi, joten ALV:tä jäisi saamatta ja mahdollisesti sosiaalipuolen kulut lisääntyisivät.
Hölmöläiset unohtivat tehdä pirttiinsä ikkunat ja yrittivät sitten säkillä valoa pirttiin kantaa. ei tullunna mitään.
29.03.2024 16:13
Nämä uudenajan autot ovat sellaisia, ettei niille kuulemma pysty mitään itse tekemäänkään, kun pitää olla kaikenmaailman tietokonelukijat.
Vielä, kun oli varressa notkeutta, niin itse vaihtelin renkaat pakuunkin, vaikka painovat tuplasti h-auton renkaiden verran.
Öljyt vaihdoin, itse olen tottunut mittaamaan öljyt ja pakkasnesteen kestävyydet, akun lataamaan, lamput vaihtamaan.
Poika kun pienestä pitäen on ollut autoista kiinnostunut ja ikänsä niitten kanssa touhunnut, niin monesti olen ollut remppakaverina,.
Vaan olen minä näin vanhemmiten oppinut uuden taidonkin, nimittäin tuon delegoimisen.
Poika joskus sanookin, pitääkö tohonkin nyt mua pyytää, kun osaat ihan hyvin itsekin.
Silloin minä aina sanon, että mutta kun, oon vanha ja oon kankee, en muista (vale).
29.03.2024 15:05
Tuli nukuttua niin hyvin, että saas nähdä, onko ens yöstä pois.
Kissakin antoi rauhassa nukkua.
Pilvipoutaa, pitänee vissiin pieni lenkki mennä kulkemaan.
Mulla poika enimmäkseen hoitelee autoasiat, kesällä tehdään myös yhdessä.
Sitten, kun tulee äkkinäisempää, varsinkin näin talvella, tuossa valtatien toisella puolella on Nesteen asema, missä on myös korjaamo, sieltä saan aina apua suht´ nopeasti.
Kaveri on hakenut kerran tienposkestakin autoineni, kerran tuli pihaan antaan mulle virtaa.
On iso asia, että todella tällaistakin palvelua vielä on.
Joskus takavuosina, kun mulla oli henkilöautossa manuaalivaihteet ja pakettiautossa
automaatti, niin pari kertaa sekoilin.
Kesäisin, kun auton tarve oli nuorisollakin isompi ja välillä joku vehje vähän reistailikin, niin henkilöautoni oli pitkiäkin aikoja sukulaisilla lainassa.
Yksi kerta jäi mieleeni, kun pitkästä aikaa pakun jälkeen läksin henkilöautolla ja tulin risteysalueelle. Painoin ´´jarrua,´´ varjelkoon, miksei tää pysähdy.
Kunnes lamppu syttyi, painoinkin kytkintä. No ei siinä mitään, ehdin ajoissa.
Nykyauto on automaatti, samoin kesähommissa käytettävä avolava.
29.03.2024 14:07
Tänään tuo ulkolämpötila kiipesi +8 asteeseen, kunpa vaan jatkuisi, että noista lumikasoista päästäisiin.
Jo muutama vuosi sitten järjestelin valokuviani albumeihin, jäi niitä vielä irralleen laatikkoonkin.
Tampereella on jotain ikivanhoja kuvia, vanhempien ajalta. Siellä näkyy olevan jotain Amerikan sukulaisiakin (joita en ole koskaan nähnyt) sellaisen Fordin vieressä.
Sieltä tuli aina joulukortti, sitten ei enää tullutkaan.
Setä kai oli sitten kuollut.
Asioilla tänään kävin, väkeä oli liikkeellä. Hyvä ajella, kun kulkuväylät ovat sulana.
Hyvää pääsiäistä kaikille ketjulaisille.💐
28.03.2024 19:10
Nykyajan ihmiset ovat valveutuneita, ne jotka välittävät, tietävät ja ymmärtävät, perusasioita sairauksistakin.
Eutanasiaa ei vastusteta mahdottomasti, taisi viimeisimmässä tutkimuksessa kannatus olla jo 80 prosentin tienoilla.
Laki luultavasti menee läpi, mutta pykälien järjestäminen toiminnaksi, ei liene ihan yksinkertaista.
27.03.2024 20:26
Viime vuonna, kun olimme vanhalla kotitilalla, metsäsätä rupesi kuulumaan kamalaa kiljuntaa ja karjuntaa.
Kissa oli pihalla, lähdin katsomaan, mistä ääni tulee.
Kuljin ääntä kohti, kuului puiden latvasta. Lopettivat tietysti, kun lähestyin. Puusto oli niin tiheä, etten nähnyt millaisia olentoja siellä oli.
Maalta olen kotoisin, mutten muista sellaista mökää metsäsätä kuulleeni.
Kun ex-ystäväni vielä eli ja asui taloaan metsän keskellä, jossa kylätie kulki ihan talon vierestä.
Eräänä päivänä näki jonkun eläimen tulevan tietä pitkin.
Meni ulos katsomaan, käveli portille, siinä seisoi ilves. Olivat vähän aikaa toisiaan parin metrin päästä tuijotelleet, kunnes isokissa lähti metsään.
Minua harmitti, kun en ollut silloin paikalla,kun oli työvuoro.
26.03.2024 14:11
Muistaisin, että taannoin oli sellainen uutinen, että laajat joukot ihmisiä sairastui juuri tuon ihmislannalla lannoittamisen takia ja osa kuolikin.
Siinähän kerrottiin jostain rangaistuksestakin, jos p...nsa ei luovuta.
Katsoin tuon dokumentin, onhan sieltä joskus tullut aiemminkin, ainakin tuosta, kuinka ne lapset joutuu kamalaan rääkkiin, että näit hienoja ihmiskuvioita saadaan näyttää Kimille ja maailmalle.
Kyllä saamme kiitollisia olla tästä omasta paikasta maapallollamme.
26.03.2024 14:00
Mitä tarkoitat tarpeellisella tiedolla, joka puuttuu?
26.03.2024 13:50
Alkuvuosina, kun työskentelin sellaisilla vanhusten osastoilla, joilla oli pitkäaikaispotilaita, kyllä niitäkin oli.
Se oli todella surullista, kun elämää vaan riitti, vaikkei ollutkaan enää hyvää sisältöä.
Luulenpa, ettei oikein kukaan osaa oikeasti kuvitella, mitä se on, jos siihen tilaan päätyy.
Etukäteen tosin ihmiset usein ajattelevat, että näin tai noin, mutta, kun oikeasti joutuu vaikeaan tilanteeseen ja tietää, mihinpäin on menossa, omaa tunnereaktiotaan harva osaa kunnolla kuvitella.
Ihmisarvohan on kaikilla loppuun asti.
Jotkut haluaisivat varmasti eutanasian, sillä ajatuksella, kun elämässä ei sitten ole enää elämää, on vaan kenties kipuja, niin oleminen on turhaa.
25.03.2024 20:59
Tuollainenko olit 70+ vuotiaana.
24.03.2024 15:59
63 / 334