Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. Olemme helteisessä Suomessa. Voit tietysti aina esittää huivia ja pitkiä hihoja pakollisiksi Suomessakin jos normaali paljas pinta häiritsee.
  2. Missähän sinä kuvittelet uskonnossasi jumalana palvotun juutalaismies Jeesuksen eläneen - pakkosiirrossa ilmeisesti. Pakkosiirretyt kuitenkin vapautettiin Kyyroksen toimesta: Jes. 44:24 Näin sanoo JHWH, sinun lunastajasi, hän, joka jo kohdussa muovasi sinut: -- Minä olen JHWH, olen tehnyt kaiken! Yksinäni minä leväytin auki taivaan, muovasin maan kenenkään auttamatta.
    25 Minä teen tyhjäksi ennustajapappien merkit ja todistan taikurit petkuttajiksi, minä kukistan maan viisaat ja osoitan heidän tietonsa typeryydeksi.
    26 Mutta palvelijani sanan minä toteutan ja panen täytäntöön sanansaattajieni neuvot. Minä sanon Jerusalemille: "Sinä saat asukkaasi takaisin", ja Juudan kaupungeille: "Teidät rakennettakoon jälleen!" Minä annan kaupunkieni nousta raunioista27 Minä sanon merelle: "Kuivu, minä kuivatan sinun syöverisi."
    28 Minä sanon Kyyrokselle: "Paimeneni." Mitä minä tahdon, sen hän toteuttaa, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon", ja temppelille: "Sinut perustettakoon jälleen!
    " Isäjumala" jos tarkoitat Israelin Jumalaa JHWHea ei synny omaksi pojakseen eikä eikä ylipäänsä ihmiseksi eikä kuole kuten ei-juutalaisten jumalat tekevät.
    JHWH ilmoitti että voitelee jonkun Davidin jälkeläisen palvelijakseen, sinun versiossasi JHWH syntyy omaksi pojakseen, valitsee itse itsensä omaksi palvelijakseen ja kaiken lisäksi kuolee ja huutaa itseään avukseen vaikka Israelille ilmoitti että ei kuole ja UT:n tarinan mukaan hän lopulta isänä herättää kuolleen poikansa joka itse on .
  3. Jumala ei ole ihminen, hän ei näytä miltään, ei jakaudu osiin eikä mahdu taivasten taivaisiin. Uskonnot käyttävät kielikuvia, Israelin uskonnossa ne ovat lähi-itäisiä, kaksoisvirtain alueella kehittyneitä. Sieltä on peräisin mm ajatus että jumalan oikealla puolella istuu maallinen kuningas koska tämä on saanut valtansa jumalalta ja on hänestä vallassa seuraava.

Israelin uskonnon mukaan JHWH on kaikkivaltias, kaiken luoja, joka ei oikeasti istu valtaistuimella tai muullakaan, eikä ole jonkun muotoinen. Kuvia hänestä ei saa tehdä koska mikään ei olisi oikea ja oli vaara että niitä jotenkin tosina olisi alettu palvoa.

Siinailta kerrottuun liittyy monia tarinoita mm 2.Moos.4 kerrottu jota emme ymmärrä, mutta tiedämme että monet tekstit ovat läpikäyneet redaktioita ja osia joistakin ehkä puuttuu. Qumraninkin aikoihin samoista teksteistä oli monia erilaisia versioita ja vasta oppineet määrittivät lopullisesti mitkä tekstit saastuttivat kädet ja tekstien kopiointi yhtenäistyi. Kopioija ei sen jälkeen enää voinut tehdä omia lisäyksiä tai korjauksia teksteihin.

Jes. 9.6 on Assyrian sodan aikainen teksti ja liittyy nuoreen naiseen jonka synnyttämä poika ei ehtisi oppia erottamaan hyvää pahasta kun jo Juudaa uhkaava koalitio olisi tuhoutunut. Juuda oli kahdesta kuningaskunnasta ainoa jota edelleen hallitsi Davidin sukuinen kuningas, Israelin kuningas oli tuolloin jo vieraaseen kansaankin kuuluva.