Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Pyhähenki on kristinuskon oma opinkappale, osa sen teologiaa . Omalla teologialla voi selittää omaa uskontoaan ja tarjota sitä muille, käännyttää, mutta ei todistaa omaa oppia todeksi. Tieteessä voi todistaa, uskonnoissa ei voi.
24.06.2023 12:10
Olemme helteisessä Suomessa. Voit tietysti aina esittää huivia ja pitkiä hihoja pakollisiksi Suomessakin jos normaali paljas pinta häiritsee.
22.06.2023 23:52
Demoneita juutalaisuudessa? Apokryyfisissä kirjoissa voi olla ja ihmisten omassa taikauskossa.
21.06.2023 20:11
Tämä Jeshua kuitenkin väitti että on edellä mainitun Jahven poika. Isä eläkkeellä?
21.06.2023 19:56
Korkealta paikalta voi nähdä kaikki maailman valtakunnat vain jos maa on litteä, pallomaisen esineen ominaisuus on ettei koko sen pintaa voi nähdä yhtä aikaa.
21.06.2023 19:53
Niinpä, koska uskon JHWH:n omaa ilmoitusta että hän on yksi, ei kuole, ei muuta nimeään ja on yksin kaiken luoja ja kaikesta päättäjä ja valitsee aikanaan jonkun Davidin jälkeläisen tiettyyn tehtävän palvelijakseen olen sinusta umpipaatunut juutalainen.
Sinun mukaasi JHWH ilmoittikin puuta heinää: hän on kolmeosainen, hän on oma isänsä ja oma poikansa sekä jokin henki. Hänet tapetaan ihmisenä, mutta hän herätti itse itsensä koska oli samaan aikaan elävänä taivaassa omana isänään kun hän poikanaan kuoli. Maan päälle hän tuli nimensä Jeesukseksi vaihtaneena koska nyt olikin itse oma Davidin sukuinen palvelijansa eikä voinut omaa nimeään käyttää, ketään ihmistä ei siten tarvinnut hommaan edes voidella. "Minun voideltuani" ei siis edes ollut eikä ollut tarkoitustakaan.
20.06.2023 16:14
"Herra" ei vain ole JHWH joka on JHWH, ei siis myöskään "herra JHWH". Paavali käytti kreikankielistä raamattua joten helppo oli sekoittaa asia.
19.06.2023 18:00
Korjaan nyt sitten saman tien muutakin :
" Lakihan oli sinänsä täydellinen - jopa siinä määrin, ettei kukaan israelilainen voinut täyttää kaikkia siinä mainittuja vaatimuksia (jonka takia oli määrätty monia uhreja tehtyjen virheiden peittämiseksi)."Toiskoisena ajattelet siis että Israelin jumala antaisi lain jota ei voisi noudattaa, käskisi sitä kuitenkin noudattaa ja jopa vielä ilmoittaisi että lakia on helppo noudattaa - mikä mahtaisi olla moisen älyttömyyden tarkoitus? Miten laki voi olla sinänsä täydellinen. mutta...
Uhrit eivät lain virheiden peittämiseksi vaan epähuomiossa (ei tarkoituksella) tapahtuneiden rikkomusten ja rituaalisen epäpuhtauden takia. Kristinuskossa ei edes ole rituaalisen epäpuhtauden käsitettä joten selitätte uhreja milloin mitenkin.
Kyllä Israelissa ymmärrettiin lain ydin jo ennen Jeesusta joka ymmärsi lain väärin, laki ei ole ajatuspoliisi vaan tekojen tuomitsija. Tora on myös tietyn kansan rikos ja kulttilaki asia joka kristityiltä jää ymmärtämättä.
Toisaalta Jeesus sanoi "mene äläkä enää syntiä tee", syntihän on teko jonka ihminen voi tehdä tai olla tekemättä . Kristinuskossa on perisynti, juutalaisuudessa ei ole. Tuon oman oppinne luulisi olevan teille ongelma koska väitätte että Jeesus vaikka oli teille inkarnoitunut jumala oli myös täysi ihminen, silloinhan Jeesus olisi itsekin perisynnin saastuttama.
18.06.2023 20:50
Mitä voi saavuttaa jos esittää vääriä asioita toran kannaksi? Ei totuutta ainakaan.
18.06.2023 19:41
Ei ole kyse minun tulkinnastani vaan Paavali väittää väärin siitä mitä laki sanoo ja tekee niin hyvin usein.
18.06.2023 15:40
No, Jeesuskin palvoi "tulivuorta", hänhän uudestaan ja uudestaan kehui tulivuorelta saatua lakia ja käski noudattaa sitä. Jeesus muuten toi helvetin, ei Paavali.
18.06.2023 15:36
Olet väärässä ainoat tutkijat jota muotoa Jehova kannattavat, tekevät sen jostain omasta uskonnollisesta syystä, tutkimus todistaa muuta. Luterilaiset eivät välitä kumpi muoto on oikea, heidän raamauissaan joka tapauksessa lukee. tuolla kohtaa "herra".
18.06.2023 15:27
Missähän sinä kuvittelet uskonnossasi jumalana palvotun juutalaismies Jeesuksen eläneen - pakkosiirrossa ilmeisesti. Pakkosiirretyt kuitenkin vapautettiin Kyyroksen toimesta: Jes. 44:24 Näin sanoo JHWH, sinun lunastajasi, hän, joka jo kohdussa muovasi sinut: -- Minä olen JHWH, olen tehnyt kaiken! Yksinäni minä leväytin auki taivaan, muovasin maan kenenkään auttamatta.
25 Minä teen tyhjäksi ennustajapappien merkit ja todistan taikurit petkuttajiksi, minä kukistan maan viisaat ja osoitan heidän tietonsa typeryydeksi.
26 Mutta palvelijani sanan minä toteutan ja panen täytäntöön sanansaattajieni neuvot. Minä sanon Jerusalemille: "Sinä saat asukkaasi takaisin", ja Juudan kaupungeille: "Teidät rakennettakoon jälleen!" Minä annan kaupunkieni nousta raunioista27 Minä sanon merelle: "Kuivu, minä kuivatan sinun syöverisi."
28 Minä sanon Kyyrokselle: "Paimeneni." Mitä minä tahdon, sen hän toteuttaa, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon", ja temppelille: "Sinut perustettakoon jälleen!
" Isäjumala" jos tarkoitat Israelin Jumalaa JHWHea ei synny omaksi pojakseen eikä eikä ylipäänsä ihmiseksi eikä kuole kuten ei-juutalaisten jumalat tekevät.
JHWH ilmoitti että voitelee jonkun Davidin jälkeläisen palvelijakseen, sinun versiossasi JHWH syntyy omaksi pojakseen, valitsee itse itsensä omaksi palvelijakseen ja kaiken lisäksi kuolee ja huutaa itseään avukseen vaikka Israelille ilmoitti että ei kuole ja UT:n tarinan mukaan hän lopulta isänä herättää kuolleen poikansa joka itse on .
18.06.2023 15:18
Kuolema joka sekin on luojan luomus jos luojaan uskomme, niin kuolemakin silti muka pitää voittaa. Kuolemahan on elämän päätös, solutason tapahtuman jokaisen elollisen osalta, silti jumalan pitää kristinuskossa voittaa kuolema kuolemalla itse ja vielä niin että joku muu jumala herättää kuolleen jumalan eli jollain jo oli valta herättää kuolleet jopa hänet joka kristinuskon mukaan tuossa oli kuolemaa "voittamassa".
18.06.2023 12:41
Mikään psalmi ei ole profetia vaan ne ovat runoutta ja mitä psalmi sinusta messiaasta muka profetoi? Laulaja on ollut hädässä mutta JHWH on hänet siitä pelastanut:
Ps.22:20 JHWH älä ole niin kaukana! Anna minulle voimaa, riennä avuksi!
21 Pelasta minut miekalta, pelasta henkeni koirilta,
22 pelasta minut leijonien kidasta, pelasta villihärkien sarvista!
23 Silloin minä julistan nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
24 Ylistäkää Jumalaa, te JHWH:N palvelijat! Jaakobin suku, kunnioita häntä, palvele vavisten, Israelin kansa!
25 Ei hän halveksinut heikkoa eikä karttanut kurjaa, ei kääntänyt pois kasvojaan vaan kuuli, kun huusin.
26 Sinua minä ylistän seurakunnan keskellä. Sinun palvelijoittesi edessä lunastan lupaukseni.
27 Köyhät syökööt ja tulkoot kylläisiksi, JHWH:ea etsivät ylistäkööt häntä! Olkoon teillä voimaa ja rohkeutta iäti!"
18.06.2023 12:28
"" Heb 10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman"" Paavali kirjoitti tässä, mikä Jumalan lakia rikkovan juutalaisen rangaistus oli Lain mukaan."
Paavali puhu taas omiaan, hänen mukaansa joka ikinen lain rikkomus johtaisi kuoleman tuomioon, väite on pötyä. Kohta puhuu sitä että joku alkaa palvoa epäjumalia: 5.Moos.17: 2 "Jos jossakin niistä kaupungeista, jotka JHWH, teidän Jumalanne, antaa teille, joku mies tai nainen tekee syntiä JHWH:ea vastaan, rikkoo hänen liittonsa
3 ja ryhtyy vastoin hänen kieltoaan palvelemaan ja kumartamaan vieraita jumalia tai aurinkoa, kuuta tai taivaan tähtien joukkoja,
4 teidän tulee tutkia asia tarkoin heti, kun olette saaneet siitä tiedon. Jos käy ilmi, että tällainen iljettävä teko todella on tapahtunut Israelissa,
5 teidän on vietävä pahantekijä kaupungin portille ja kivitettävä hänet kuoliaaksi.
6 Kuolemantuomion langettamiseen tarvitaan vähintään kahden todistajan lausunto; yhden todistajan sanojen perusteella ei syytettyä saa tuomita kuolemaan. "
Kun Paavali "lainaa" toraa kannattaa tarkistaa teksti hepr. raamatusta ennen kuin uskoo Paavalia.
Jospa nim, anonyymi myös kertoisi missä JHWH purkaa ikuisen liiton ja sen yhteyden JHWH:n ja Israelin välillä ? Tottahan noin tärkeä asia kerrotaan liiton kansalle ettei se jää vain muiden uskontojen ja niiden palvomien jumalien keskeiseksi tiedoksi?
18.06.2023 11:44
Jumala ei ole ihminen, hän ei näytä miltään, ei jakaudu osiin eikä mahdu taivasten taivaisiin. Uskonnot käyttävät kielikuvia, Israelin uskonnossa ne ovat lähi-itäisiä, kaksoisvirtain alueella kehittyneitä. Sieltä on peräisin mm ajatus että jumalan oikealla puolella istuu maallinen kuningas koska tämä on saanut valtansa jumalalta ja on hänestä vallassa seuraava.
Israelin uskonnon mukaan JHWH on kaikkivaltias, kaiken luoja, joka ei oikeasti istu valtaistuimella tai muullakaan, eikä ole jonkun muotoinen. Kuvia hänestä ei saa tehdä koska mikään ei olisi oikea ja oli vaara että niitä jotenkin tosina olisi alettu palvoa.
Siinailta kerrottuun liittyy monia tarinoita mm 2.Moos.4 kerrottu jota emme ymmärrä, mutta tiedämme että monet tekstit ovat läpikäyneet redaktioita ja osia joistakin ehkä puuttuu. Qumraninkin aikoihin samoista teksteistä oli monia erilaisia versioita ja vasta oppineet määrittivät lopullisesti mitkä tekstit saastuttivat kädet ja tekstien kopiointi yhtenäistyi. Kopioija ei sen jälkeen enää voinut tehdä omia lisäyksiä tai korjauksia teksteihin.
Jes. 9.6 on Assyrian sodan aikainen teksti ja liittyy nuoreen naiseen jonka synnyttämä poika ei ehtisi oppia erottamaan hyvää pahasta kun jo Juudaa uhkaava koalitio olisi tuhoutunut. Juuda oli kahdesta kuningaskunnasta ainoa jota edelleen hallitsi Davidin sukuinen kuningas, Israelin kuningas oli tuolloin jo vieraaseen kansaankin kuuluva.
18.06.2023 11:19
Jumala on uskon asia ja eri uskonnoissa annetaan uskomiselle eri syyt, kukin vetoaa oman uskonnon oppeihin. Oma uskonto on mitta, jos ajatellaan että evoluutio olisi este uskomiselle, todennäköisesti moni ellei jo enemmistö uskovista kristityistä pitää evoluutiota todellisena koska se sitä on, ja ties kuinka monessa muussa uskonnossa asia ei olisi edes mitenkään oleellinen. Se että ei usko jumalaan, mihinkään, ei puhu mitenkään sen puolesta että on jumala tai on juuri se johon itse uskoo.
18.06.2023 00:00
Ei voi puhua kahdesta eri jumalasta kun ei ole kahta, vaan vain yksi, JHWH. Kun puhut tulivuorijumalasta Jeesus oli hänen palvojansa, Siinailla sanottua Jeesus lainaili koko ajan.
17.06.2023 21:00
En tietenkään ole vanhan heprean tuntija saati tutkija, mutta niiden jotka ovat tiedemiehiä, kanta on, että nimi on lausuttu Jahve. Tässäkin kuten monissa muissa asioissa on kristillisiä piirejä joiden kanta perustuu johonkin oman ryhmän uskonnolliseen opetukseen tai tarpeeseen. En myös puhu "hebreasta " vaan hepreasta.
17.06.2023 20:55
127 / 426