Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. Tuossa kuvataan alkavaa eksiiliä jonka päättymisen kuvaa kolmas Jesaja:
    24 Näin sanoo JHWH , sinun lunastajasi, hän, joka jo kohdussa muovasi sinut: -- Minä olen JHWH olen tehnyt kaiken! Yksinäni minä leväytin auki taivaan, muovasin maan kenenkään auttamatta.
    25 Minä teen tyhjäksi ennustajapappien merkit ja todistan taikurit petkuttajiksi, minä kukistan maan viisaat ja osoitan heidän tietonsa typeryydeksi.
    26 Mutta palvelijani sanan minä toteutan ja panen täytäntöön sanansaattajieni neuvot. Minä sanon Jerusalemille: "Sinä saat asukkaasi takaisin", ja Juudan kaupungeille: "Teidät rakennettakoon jälleen!" Minä annan kaupunkieni nousta raunioista.
    27 Minä sanon merelle: "Kuivu, minä kuivatan sinun syöverisi."
    28 Minä sanon Kyyrokselle: "Paimeneni." Mitä minä tahdon, sen hän toteuttaa, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon", ja temppelille: "Sinut perustettakoon jälleen"
    Näin sanoo JHWH Kyyrokselle, voidellulleen jonka oikeaan käteen JHWH on tarttunut alistaakseen kansat hänen eteensä, temmatakseen vyön kuninkaiden kupeilta, avatakseen hänelle portit ja ovet niin ettei niitä kukaan sulje:

2 -- Minä kuljen sinun edelläsi. Vuorimaat minä tasoitan, pronssiovet murran, rautateljet isken irti.

3 Minä annan sinulle aarteet pimeistä piiloistaan ja kalleudet kätköistään, jotta oppisit tietämään, että se, joka sinua nimeltä kutsuu, olen minä, JHWH, Israelin Jumala.

4 Palvelijani Jaakobin tähden, Israelin, valittuni, tähden minä sinut nimeltä kutsuin, annan sinulle kunnianimen, vaikka sinä et minua tunne.
    5 Minä olen JHWH. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä. Vaikka sinä et minua tunne, minä vyötän sinut".
    Kyyros teki mitä JHWH oli ilmoittanut, eksiili päättyi, Jerusalem ja muut kaupungit jälleen rakennetiin, myös temppeli. Jos niin ei olisi käynyt missä luulet että Jeesus olisi asustanut, Ninivessä ehkä ja keksinyt omasta päästään että kävi temppelissä?
  2. Nuo kirjoitukset ovat eksiilin jälkeisiä eikä satan ole hepr. raamatussa langennut enkeli eikä mikään mahtiolento.
    2.Sam.24:1 "Mutta JHWH:n viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda". Ennen eksiiliä kirjoitettu
    1.Aikak.21 "Mutta saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin." Eksiilin jälkeen kirjoitettu.

Jes. 13: 12 Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!"kyse on Sargonista Israelin vihollisesta jota Jesaja tämän kaaduttua ilkkuu. Sargon jäi taistelukentälle ja hautaamatta kun hänen ruumistaan ei löydetty "11 Alas tuonelaan on vaipunut sinun komeutesi, sinun harppujesi helinä; sinun allasi ovat vuoteena madot, toukat ovat peittonasi. Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!..18 Kansojen kuninkaat kaikki lepäävät kunniassa, kukin kammiossansa.
    19 Mutta sinä olet kaukana haudastasi, poisviskattuna niinkuin hylkyvesa, olet peittynyt surmattujen, miekalla lävistettyjen, kiviseen kuoppaan suistuneitten alle, olet kuin tallattu raato" Kuninkaille oli suuri häpeä jäädä hautaamatta.