Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jeremia 7 kertoo miten Israelin kansa- eivät vain juutalaiset- kaikesta huomata lankesivat epäjumalienpalveluun jonka JHWH heiltä oli kieltänyt ja JHWH tuomitsi heidät siitä. Sehän on hepr. raamatun yksi perusteema: JHWH käskee mutta kansa ei tottele.
Luvussa 7 JHWH ilmoittaa että epäjumalien palvonnan rangaistus tulee olemaan pakkosiirto. Temppeli on, koska JHWH sellaisen käski pystyttää, kansa on, koska JHWH kansan valitsi, messias ajatus on, koska JHWH näin sanoi siksi jokin Jeesuskin voi ajatella että itse olisi tuo valittu tuo valittu. Israelin tarina on JHWH:n tarina, oli tuo jumala sitten tosi tai ei kansalla ei ole ollut muuta jumalaa koskaan, missään vaiheessa.
16.05.2023 15:17
Raamatun Jumala on JHWH. Ei ole Israelin heimoa vaan kyseessä on kansa joka koostui 12 heimosta jotka tarinan mukaan olivat Israel- nimisen miehen poikia. Koko kiukuttelusi perustuu silkkaan tietämättömyyteen ynnä juutalaisvihaan josta kudot vaikka mitä juttuja.
Jos uskot että juutalaisten heimo tappoi muut heimot, silloin Jeesuksen ajan Palestiinassa oli vain juutalaisia joista yksi oli Jeesus joka kyllä oli juutalainen vaikkei muita heimoja kukaan ollut tappanut. Raamattua et tunne lainkaan, wikipediasta lainaat mistä sattuu ja välillä Eskolaa Eskolaa vastaan .
16.05.2023 14:43
Todennäköisesti, varmuudella Jeesus ei ollut kohen eikä levi ja osa heimoista oli hyvin pieniä jo kuningaskuntien ajalla, Juudan heimo oli ollut suurin jo ennen eksiiliä. On tietysti mahdollista sekin että Jeesus kuului muihin heimoihin, mutta silloin pyrkimys messiaaksi olisi ollut pois laskuista. Olettaen siis että Jeesuksen isä Josef ylipäänsä tunsi oman sukutaustansa oikein ja oli pojalleen sen oikein ilmoittanut.
15.05.2023 23:14
Joka ikinen heimo kuului Israelin kansaan niin Juuda kuin Binjamin, Levi ja Gad ja Asser joka ainoa. Missään et ole vielä osunut oikeaan.
15.05.2023 18:09
Patsas jossa Moseksella on sarvet päässä on keskiajalta 1500-luvulta kun kristityt erehtyivät luulemaan että hepr. "keren" säde tarkoitti sarvea kun teksti sanoo " ja israelilaiset näkivät Mooseksen kasvojen säteilevän"2. Moos. 34:30
Stefanos puhuu lain ja JHWH:n käskyjen puolesta mutta väittää että juutalaiset olivat ne jotka niitä noudata. Nk. Stefanoksen puhe on jo täysi teologinen tuote vaikka ei tuon ajan johon se on sijoitettu.
30 "Kun oli kulunut neljäkymmentä vuotta, autiomaassa lähellä Siinainvuorta hänelle ilmestyi enkeli tulenliekissä, joka nousi orjantappurapensaasta.
31 Mooses hämmästyi tätä näkyä ja meni lähemmäs katsoakseen tarkemmin, mutta silloin hän kuuli JHWH:n äänen:
32 'Minä olen sinun isiesi Jumala, Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.' Mooses alkoi vapista eikä rohjennut katsoa.
33 Mutta JHWH sanoi hänelle: 'Riisu kengät jalastasi, sillä paikka, jossa seisot, on pyhää maata."
15.05.2023 17:59
Eihän kristityillä olekaan vain yksi Jumala vaan Jeesus on itsekin heillä jumala. Pääsiäisateria on ilmeisesti ollut Jeesuksen viimeinen ateria joka juutalaisuudessa syödään Egyptistä lähdön muistoksi ja pääsiäisateriana oli lammas joka ei ole uhri vaan ruokaa, kuten happamaton leipä ja yrtit. Koska Jeesus uskoi että on viimeistä kertaa yhdessä oppilaidensa kanssa hän teki ateriasta muistoaterian.
Raamatussa siis hepr. raamatussa on vain yksi tosi Jumala niin luojana kuin lain antajana ja profeetoille ilmoittajana, ja se on JHWH jonka nimeä Jeesus kantoi omassa nimessään Jeshua. Tuskin hän niin pölvästi oli ettei tiennyt mitä nimi merkitsee ja, juutalaiset ovat israelilaisia kuten muutkin heimot.
15.05.2023 17:08
Sekoat omaan höpinääsi : messias on JHWH:n, eli sinusta tulivuorijumalan lupaama hahmo, JHWH voitelema palvelija joka Jeesus puolestaan uskoi itse olevansa. Moses taas oli se joka haki JHWH:lta käskyt "tulivuorelta" ja profeetoista joka ainoa oli JHWH:n profeetta, pienimmästä suurempiin.
Laki josta Jeesus jatkuvasti puhui oli JHWH:n antama tora josta Jeesus väitti ettei siitä katoa pieninkään piirto, no ei varmaan kun JHWH itsekin oli samaa mieltä.
" Tuntekaa kirjoitukset. Vai opetatteko mieleiseksenne Jumalaa". Kaikki kirjoitukset, myös ne joita Jeesus käytti, ovat sinun tulivuorijumalaksi nimittämän eli JHWH:n antamia.
15.05.2023 11:57
Oliko susi joka söi isoäidin kristitty koska jos se olisi ollut muslimi, se ei olisi syönyt mummoa? Minkään uskonnon saatanalla esim. kristinusko, islam, ei ole uskontoa vain ihmisillä jotka uskovat saatanaan on.
14.05.2023 22:21
Koskahan sinä ymmärrät että kirjallisuuden hahmot eivät ole eläviä olentoja ?
14.05.2023 22:15
Italiaa ei vielä ollut, Rooman valtakunnan kieli oli latina, kreikka oli toinen valtakieli ja lähi-idässä aramea. Arabia ei vielä ollut kuin arabien kieli, eivätkä arabit aloittaneet valloitusretkiään ennen islamin syntyä.
14.05.2023 18:18
Hepr. raamattu puhuu oikeuden mukaisuudesta sitä mitä ilmaisuja Jeesus käytti ei tiedetä UT on kreikaksi kirjoitettu ja Jeesuksen oma kieli on ollut aramea.
14.05.2023 18:00
Puhut luojajumalasta kohdassa 1.Moos.3:22 siinähän luojajumala ilmoittaa nimensä joka on JHWH. Ajattele, luomiskertomuksetkin joihin vetoat, ovat selvästi puppua ja olet näköjään ollut liian toope edes huomaamaan sitä. Luet käännöstekstiä jossa JHWH väittää luoneensa koko maailman. Ei tietenkään voi olla totta!!!
Uskomasi jumala on ilmeisesti materiamöhkäle kun hän jopa asuu jossain. Israelin JHWH on henkiolento joka asuu niiden luona joilla nöyrä mieli ja särkynyt sydän.
14.05.2023 15:34
Tuossa kuvataan alkavaa eksiiliä jonka päättymisen kuvaa kolmas Jesaja:
24 Näin sanoo JHWH , sinun lunastajasi, hän, joka jo kohdussa muovasi sinut: -- Minä olen JHWH olen tehnyt kaiken! Yksinäni minä leväytin auki taivaan, muovasin maan kenenkään auttamatta.
25 Minä teen tyhjäksi ennustajapappien merkit ja todistan taikurit petkuttajiksi, minä kukistan maan viisaat ja osoitan heidän tietonsa typeryydeksi.
26 Mutta palvelijani sanan minä toteutan ja panen täytäntöön sanansaattajieni neuvot. Minä sanon Jerusalemille: "Sinä saat asukkaasi takaisin", ja Juudan kaupungeille: "Teidät rakennettakoon jälleen!" Minä annan kaupunkieni nousta raunioista.
27 Minä sanon merelle: "Kuivu, minä kuivatan sinun syöverisi."
28 Minä sanon Kyyrokselle: "Paimeneni." Mitä minä tahdon, sen hän toteuttaa, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon", ja temppelille: "Sinut perustettakoon jälleen"
Näin sanoo JHWH Kyyrokselle, voidellulleen jonka oikeaan käteen JHWH on tarttunut alistaakseen kansat hänen eteensä, temmatakseen vyön kuninkaiden kupeilta, avatakseen hänelle portit ja ovet niin ettei niitä kukaan sulje:
2 -- Minä kuljen sinun edelläsi. Vuorimaat minä tasoitan, pronssiovet murran, rautateljet isken irti.
3 Minä annan sinulle aarteet pimeistä piiloistaan ja kalleudet kätköistään, jotta oppisit tietämään, että se, joka sinua nimeltä kutsuu, olen minä, JHWH, Israelin Jumala.
4 Palvelijani Jaakobin tähden, Israelin, valittuni, tähden minä sinut nimeltä kutsuin, annan sinulle kunnianimen, vaikka sinä et minua tunne.
5 Minä olen JHWH. Ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä. Vaikka sinä et minua tunne, minä vyötän sinut".
Kyyros teki mitä JHWH oli ilmoittanut, eksiili päättyi, Jerusalem ja muut kaupungit jälleen rakennetiin, myös temppeli. Jos niin ei olisi käynyt missä luulet että Jeesus olisi asustanut, Ninivessä ehkä ja keksinyt omasta päästään että kävi temppelissä?
14.05.2023 14:38
Jos keksit irvikuvan kristinuskosta ja noista muistakin omista kuvitelmistasi syytät meitä ja olet vielä niin rasisti että syytät yhtä kansaa läpikotaisin syntisiksi niin katso peiliin siellä omissa aivoissasi asuu se paha jota kuvittelet ja josta muita syytät.
14.05.2023 00:28
Raamattu puhuu nimenomaan ja vain voidellusta joka on ihminen ja kuuluu Davidin sukuun. Messiaan toiminta ei ole uskon asia vaan sen näkee: miekat taotaan auroiksi. Messias ei myöskään ole minkään vieraan uskonnon uskoma jumalolento. Ainoa iankaikkinen valta on maailman luojan JHWH:n .
14.05.2023 00:10
Missään noista ei puhuta helvetistä monet heräävät Dan eivät kaikki ja Jes 66 asutaan Jerusalemissa ja temppeli toimii ja uuden kuun juhliakin vietetään taas.
13.05.2023 23:59
Daniel sanoo että monet heräävät jotkut siis eivät. Missään hepr. raamatussa ei sanota että kuoleman jälkeen on tuomio jossa päätetään joutuuko ihminen johonkin ikuiseen elämään ja mistä syystä. Pitääkö uskoa johonkin, se kuitenkin on mahdotonta itseään ei voi pakottaa, vai pitääkö noudattaa mitzvoja mutta niiden yhteydessä ei puhuta tuonpuoleista, rangaistukset ovat maallisia.
13.05.2023 23:40
On pahuutta mutta ei mikään saatana sitä aiheuta vaan me ihmiset itse. Ei saatana Ukrainaan hyökännyt ja Hitlerkin oli ihminen, Stalin yhtä maallinen olento.
13.05.2023 23:28
Nuo kirjoitukset ovat eksiilin jälkeisiä eikä satan ole hepr. raamatussa langennut enkeli eikä mikään mahtiolento.
2.Sam.24:1 "Mutta JHWH:n viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda". Ennen eksiiliä kirjoitettu
1.Aikak.21 "Mutta saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin." Eksiilin jälkeen kirjoitettu.
Jes. 13: 12 Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!"kyse on Sargonista Israelin vihollisesta jota Jesaja tämän kaaduttua ilkkuu. Sargon jäi taistelukentälle ja hautaamatta kun hänen ruumistaan ei löydetty "11 Alas tuonelaan on vaipunut sinun komeutesi, sinun harppujesi helinä; sinun allasi ovat vuoteena madot, toukat ovat peittonasi. Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!..18 Kansojen kuninkaat kaikki lepäävät kunniassa, kukin kammiossansa.
19 Mutta sinä olet kaukana haudastasi, poisviskattuna niinkuin hylkyvesa, olet peittynyt surmattujen, miekalla lävistettyjen, kiviseen kuoppaan suistuneitten alle, olet kuin tallattu raato" Kuninkaille oli suuri häpeä jäädä hautaamatta.
13.05.2023 23:25
Hepr. raamattu ei sellaista kerro, UT ehkä. Saatana on alkuisen Persiasta ja 1.maininta siitä hepr. kirjoituksissa on eksiilin jälkeen . Saatana tuli juutalaisille tutuksi vasta kun karkotettuja juutalaisia asettui asumaan saatanan synnyinseuduille.
13.05.2023 21:20
135 / 426