Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. "13+Mutta+jokainen+aasin+ensiksisynnyttämä+lunasta+lampaalla;+mutta+jos+et+sitä+lunasta,+niin+taita+siltä+niska.+Ja+lunasta+jokainen+ihmisen+esikoinen+poikiesi+seassa."Ihmisesikoiselta+++ei+taitettu+niskaa+vaan+esikoiset++joutuivat+muinoin+papillisiin++tehtäviin++se+sitten+muuttui+kun+leeviläiset++saivat+nämä+hommat+tehtäväkseen.+Sen+jälkeen+suoritettiin+seremonia+jossa+++isä++antoi++kohenille+symbolisen+summan+rahaa++kiitokseksi+siitä+että+esikoisen+++ei+enää+tarvinnut+suorittaa++kulttitehtäviä.++JHWH+on+Israelin+jumala++ja+Jer.15+alkaa++näin+"+Ja+JHWH++sanoi+minulle:+"Vaikka+Mooses+ja+Samuel+seisoisivat+minun+edessäni,+ei+minun+sieluni+taipuisi+tämän+kansan+puoleen.+Aja+heidät+pois+minun+kasvojeni+edestä,+he+menkööt!+"++jos+et++tiedä+++edes+Israelin+jumalan+nimeä++++sinun+on+turha+täällä+mistään+puhua+++tulos+on+tolkuton+kun++keksit+omasta+päästä+kaikki+väitteesi+.
  2. Kristinuskossahan+tavoite+yhä+on+juutalaisten+käännyttäminen+teidän+uskontoonne++itsekin+++olen+tullut+monia+kertoja+kristittyjen++toimesta+häirityksi+käännytyspuheilla.++++Meidän+puolestamme+saatte+olla+rauhassa+mitä+olette.+Eli+kunnioitus+on+ollut+yksipuolista.+Vasta+kristinuskoisten++valtioiden+maallistuminen+++ja+sen+mukana+demokratisoituminen++on+tuonut+juutalaisille+++ja+muille+++vähemmistöille++tasa-arvon.++Israelissa+++ei+ole+pannassa+++Jes.+53+eikä+mikään+mukaan+meidän+omista+kirjoituksistamme+sieltähän+ne+itsekin+olette+++löytäneet+ja+nyt+tyrkytätte++omaa+Jeesus-+jumalaanne++muka++++luvun+hahmona+.Messias+++ei+ole+vielä+toiminut,++maailma+jossa+oletetun+messiaan+++omat+kannattajat+tappaisivat+miljoonia+juutalaisia,+myös+lapsia,+ja+myös+muut+kansat+kärsisivät+edelleen+sodista+++ja+muista++väkivaltaisuuksista,++ei++ole+maailma+jossa++messias++on+toiminut.+Jos+luvataan++rauha,+tulee+rauha.++Messias+++on+tavallinen++ihminen+++jolla+on++erityinen++tehtävä,+ei++henkilö+jota+saa+tai+pitää+alkaa+palvoa.+++Ystäviä+voidaan+olla++mutta+ei+käännytyksen+kohteina.++Hepr.++raamatussa++juutalaisen++uskon++mukaan+ilmoittaa+itsensä++++maailman+luoja+ja+kun+hän+sanoo+että+on+yksi,+ei+kuole+ja+on+ainoa+syntien+anteeksi+++antaja++silloin++asia+on+niin+-tyrkytti+mikä+muu++uskonto+meille+mitä+muuta++hyvänsä+tuon+tilalle+.+++Hepr.+raamatussa+on+varmaan+paljon+kohtia+jotka+tuntuvat+kristityistä++ikäviltä+niissä+kun+näkyy++myös+muinainen++Lähi-Itä+mutta+eiväthän++ne+kirjoitukset+ole+teidän+kirjoituksianne+++teidän++kirjoituksenne,++ne+joita+teidän+pitää+noudattaa,+ovat++UT.ssa.
  3. Lilitu