Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. Nimi+JHWH+on+alkutekstissä,+KÄÄNTÄJÄT++ovat++korvanneet+sen+sanalla+Herra,+esim+englannissa++tai+ruotsissa+käännös+mene+alkutekstin+mukaan.+JHWH-+kultti+taisteli+juuri+Baalia+++vastaan.+Jeesus+ei+ollut+kuollut+uhrina++sen+enempää+kuin+muutkaan+Rooman+oikeuden++tuolla+tavoin+ristiinnaulituiksi++tuomitut++kymmenet++tuhannet++ihmiset.+Paavali+alkoi+väittää+että+Jeesus+oli+syntiuhri++mutta+teologinen+oppi++ei+kenestäkään+uhria+tee,+ei+vaikka++Jeesus+todennäköisesti+++kuoli++ristiinnaulittuna.++Ei+hän+sen+jälkeen+enää+eläväksi+++herännyt.
  2. Kulttipaikkoja+++Salomo+todelle+rakensi+nk+epäjumalille+++ja+sai+++siitä+JHWH:lta++rangaistuksen+1.Kun.+11:4+"Ja+kun+Salomo+vanheni,+taivuttivat+hänen+vaimonsa+hänen+sydämensä+seuraamaan+muita+jumalia,+niin+ettei+hän+antautunut+ehyin+sydämin+JHWH:lle+Jumalallensa,+niinkuin+hänen+isänsä+Daavidin+sydän+oli+ollut.+5+Niin+Salomo+lähti+seuraamaan+Astartea,+siidonilaisten+jumalatarta,+ja+Milkomia,+ammonilais-iljetystä.6+Ja+Salomo+teki+sitä,+mikä+on+pahaa+JHWH:N+silmissä,+eikä+uskollisesti+seurannut+JHWHeaniinkuin+hänen+isänsä+Daavid.7+Silloin+Salomo+rakensi+Kemokselle,+mooabilais-iljetykselle,+uhrikukkulan+sille+vuorelle,+joka+on+itään+päin+Jerusalemista,+ja+samoin+Moolokille,+ammonilais-iljetykselle.8+Näin+hän+teki+kaikkien+muukalaisten+vaimojen+mieliksi,+jotka+suitsuttivat+ja+uhrasivat+jumalilleen.9+Niin+JHWH+vihastui+Salomoon,+koska+hänen+sydämensä+oli+kääntynyt+pois+JHWH:sta+Israelin+Jumalasta,+joka+kahdesti+oli+ilmestynyt+hänelle10+ja+nimenomaan+kieltänyt+häntä+seuraamasta+muita+jumalia,+ja+koska+hän+ei+ollut+noudattanut+JHWH:N+kieltoa.11+Sentähden+JHWH+sanoi+Salomolle:+"Koska+sinun+on+käynyt+näin,+ja+koska+et+ole+pitänyt+minun+liittoani+etkä+noudattanut+minun+käskyjäni,+jotka+minä+sinulle+annoin,+niin+minä+repäisen+valtakunnan+sinulta+ja+annan+sen+sinun+palvelijallesi.12+Mutta+isäsi+Daavidin+tähden+minä+en+tee+tätä+sinun+päivinäsi;+sinun+poikasi+kädestä+minä+sen+repäisen.13+Kuitenkaan+en+minä+repäise+koko+valtakuntaa:+yhden+sukukunnan+minä+annan+sinun+pojallesi+"
  3. Kointähti+jota++Jesaja+ilkkuu+oli+Israelin+vihollinen++kuningas+Sargon+joka+todella+jäi+hautaamatta+++taistelutantereelle.Sargon+oli+kansojen+kukistaja++joka+itse++koki+häpeällisen+++lopun+.+Ehkä+kannattaisi++lukea+teksteistä+++enemmän+kuin+yksi+jae?++Jeesus+ei+tähän+tapaukseen++eikä++Davidin++sukuunkaan++kuulunut.