Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
profiilit
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Nimi+JHWH+on+alkutekstissä,+KÄÄNTÄJÄT++ovat++korvanneet+sen+sanalla+Herra,+esim+englannissa++tai+ruotsissa+käännös+mene+alkutekstin+mukaan.+
JHWH-+kultti+taisteli+juuri+Baalia+++vastaan.+Jeesus+ei+ollut+kuollut+uhrina++sen+enempää+kuin+muutkaan+Rooman+oikeuden++tuolla+tavoin+ristiinnaulituiksi++tuomitut++kymmenet++tuhannet++ihmiset.+Paavali+alkoi+väittää+että+Jeesus+oli+syntiuhri++mutta+teologinen+oppi++ei+kenestäkään+uhria+tee,+ei+vaikka++Jeesus+todennäköisesti+++kuoli++ristiinnaulittuna.++Ei+hän+sen+jälkeen+enää+eläväksi+++herännyt.
16.07.2022 15:15
Ei+vaatinut+vaan+kielsi++ihmisten++uhraamisen.++Missä+kohtaa+JHWH++(korvattu++suom.+raamatuissa+sanalla+Herra)+vaatii+lapsia+uhrattaviksi+?
+2.Moos.13.ei+vaadi++esikoispoikia+tapettaviksi++vaan++heillä+aikanaan+++oli+erikoistehtäviä++uskonnon+harjoittamisessa,++kun+leeviläiset+saivat+nuo+tehtävät,+++jäljelle+jäi++tapa+jossa++esikoispojan++++isä++antaa++++kohenille+tietyn+symbolisen++rahansumman++koska+kohanim++nyt+tekevät+ne+tehtävät+jotka+esikoisilla+++muinoin+oli.++
++Muinainen+Lähi-Itä+oli+patriarkaalinen+ja+siinä++esikoispojilla+oli+erityisasema,++mutta+ei+nyt+sentään++se,+että+heidät++olisi+++listitty+heti+kun+olivat+syntyneet.
16.07.2022 15:04
Kirjainhdistelmä+on+Israelin+++Jumalan+nimi+jolla+++hän+ilmoittautui+Israelille.+Juudan++heimo+on+eri+kuin+Benjaminin+heimo,+mutta+nyt+eksiilin++jälkeen(Assyria,++Babylonia)++me+kaikki++paitsi++papit+++ja+leeviläiset+++olemme++vain+israelilaisia++koska+++heimot+menivät+eksiilin+aikaan++sekaisin.
+++Kuka+sinusta+on+Israelin++jumala+joka+ei+siis++halunut+eikä+määrännyt++uhrijärjestelmää?+Mitä+tämä+tuntematon+++Jumala+mahtoi+haluta?
16.07.2022 14:43
Juutalaisuus+ja++kristinusko+ovat++kaksi+eri+uskontoa,++täysin+erilaiset.+Kaikki+++uskonnot++muinoin+olivat++uhriuskontoja,+++lajimme+vanhin+tapa+ottaa+yhteyttä+uskomiinsa++jumaliin+/henkiin++oli+nimenomaan+uhrata++niille.++On+kuitenkin++++eri+asia+uskoa++että+joku+jumala+++on+inkarnoitunut+ihmiseksi+ja+hänet+sitten+pitää+tappaa++jotta+tuo+jumala+voisi+tehdä+jotain++vastineeksi.
16.07.2022 14:34
Kerrotko+kohdan++missä+JHWH:n+profeetta+Jeremia++ilmoittaa+että+juutalaiset++eivät+ole+israelilaisia?
16.07.2022 13:33
Binjaminilaiset++kuitenkin+lopulta++säilyivät++ja++todellisuudessa+olivat+yhtä+israelilaisia+kuin+muutkin+Israelin++heimot++ja+Israelin+Jumala=JHWH
16.07.2022 13:12
Kuule++kun++juuri+israelilaisten++kanssa+JHWH+teki+liiton+ja+se+oli+että+baalit+ja+muut+vieraat+jumalat+piti+hylätä+ja+vain+JHWHea++sai+palvella.+++Ei++ole+baal+JHWHea++missään++kohtaa+raamatussa.
16.07.2022 13:02
Satuolennoilla+++ei+ole+napaa.
16.07.2022 12:56
Liilth+on+myöhäinen++tarina+eksilin+ajalta.
16.07.2022 12:47
Kaikki+me+nyt+olemme+israelilaisia+ellemme+ole+pappeja+(kohen)tai+leeviläisiä(levi.)++Suvuthan+sekoittuivat+eksiilin+aikaan++ja+sen+jälkeen,++vain+suvut+joilla+oli+erikoistehtäviä++tietävät+mihin+kuuluvat.
16.07.2022 12:44
Jos++tulee++profeetta+joka+yllyttää+pois+siltä++jota+JHWH+on+käskenyt++kulkea+tälle++tulisi+kuoleman+++rangaistus+aikana+jolloin+kuoleman+++rangaistus+yhä+oli+voimassa,++mutta+oppineet++sen+poistivat++tekemällä+++mahdottomaksi+noudattaa+.Eikä+Jeesuksen++kuoleman++tuomio+ollut+uskonnollinen,+Rooma+ei++sellaisia+++jaellut++ymmärrettävistä++syistä.
Jeesus+ei+ollut+++profeetta+eikä+yllyttänyt+palvelemaan++vieraita+jumalia++eikä+kristinuskoa++Jeesuksen+aikaan+vielä+++ollut++eikäJeesus++itse++perustanut+mitään+uutta+uskontoa,+vaan+kristinusko+++oppeineen+++syntyi+vasta+hänen++kuoltuaan.
16.07.2022 12:38
Kulttipaikkoja+++Salomo+todelle+rakensi+nk+epäjumalille+++ja+sai+++siitä+JHWH:lta++rangaistuksen+1.Kun.+11:4+"Ja+kun+Salomo+vanheni,+taivuttivat+hänen+vaimonsa+hänen+sydämensä+seuraamaan+muita+jumalia,+niin+ettei+hän+antautunut+ehyin+sydämin+JHWH:lle+Jumalallensa,+niinkuin+hänen+isänsä+Daavidin+sydän+oli+ollut.
+
5+Niin+Salomo+lähti+seuraamaan+Astartea,+siidonilaisten+jumalatarta,+ja+Milkomia,+ammonilais-iljetystä.
6+Ja+Salomo+teki+sitä,+mikä+on+pahaa+JHWH:N+silmissä,+eikä+uskollisesti+seurannut+JHWHeaniinkuin+hänen+isänsä+Daavid.
7+Silloin+Salomo+rakensi+Kemokselle,+mooabilais-iljetykselle,+uhrikukkulan+sille+vuorelle,+joka+on+itään+päin+Jerusalemista,+ja+samoin+Moolokille,+ammonilais-iljetykselle.
8+Näin+hän+teki+kaikkien+muukalaisten+vaimojen+mieliksi,+jotka+suitsuttivat+ja+uhrasivat+jumalilleen.
9+Niin+JHWH+vihastui+Salomoon,+koska+hänen+sydämensä+oli+kääntynyt+pois+JHWH:sta+Israelin+Jumalasta,+joka+kahdesti+oli+ilmestynyt+hänelle
10+ja+nimenomaan+kieltänyt+häntä+seuraamasta+muita+jumalia,+ja+koska+hän+ei+ollut+noudattanut+JHWH:N+kieltoa.
11+Sentähden+JHWH+sanoi+Salomolle:+"Koska+sinun+on+käynyt+näin,+ja+koska+et+ole+pitänyt+minun+liittoani+etkä+noudattanut+minun+käskyjäni,+jotka+minä+sinulle+annoin,+niin+minä+repäisen+valtakunnan+sinulta+ja+annan+sen+sinun+palvelijallesi.
12+Mutta+isäsi+Daavidin+tähden+minä+en+tee+tätä+sinun+päivinäsi;+sinun+poikasi+kädestä+minä+sen+repäisen.
13+Kuitenkaan+en+minä+repäise+koko+valtakuntaa:+yhden+sukukunnan+minä+annan+sinun+pojallesi+"
16.07.2022 12:24
Unohtui+se+että+oikeudenkäynti+tätä+Jeshuaa++vastaan+olisi+ollut+aivan++toisenlainen+jos+hän+olisi+ollut+ei-juutalainen.+Tarinan+++päähenkilön+muuttaminen+toisenlaiseksi+++ei+tässä++onnistu.
16.07.2022 12:14
Sinulla++on+aivan+kaikki+sekaisin+Jeesus+kyllä+riehui+temppelissä+++pääsiäisen+aattona+ja+siksi+joutui+myös+oikeuteen++ja+tuomittiin+kuolemaan.+Papit++pelkäsivät+että+pääsiäisen++vietto+estyy+mellakoiden++vuoksi++ja+Rooman+asettama++maaherra++pelkäsi+kapinaa+joka+jo+kerran+++oli+alkanut+++juuri+noin.+++
+Nyt+tämä+Jeshua+(JHWH+auttaa)+niminen++mies+kuitenkin+++riehui+koska+oli+sitä+mieltä++että+temppeli+++jota+hän+kutsui++++isänsä+++taloksi+(temppelin+nimi+hepreaksi++on+talo,+bajit)+++tuli+häväistyksi+++kun+sen+lähellä+myytiin+eläimiä+mikä+taas+oli+pakko+koska++eläimiä+piti+uhrata+eivätkä+pyhiinvaeltajat+voineet+raahata+niitä+kuka+mistäkin++paikalle.
Huomattavaa+ja++yleisesti+tunnettua+myös++on,+että+ei-+juutalaisilla++ei+ollut+temppeliin+pääsyä++joten+kun+Jeesus+siellä+kävi+hänen+++piti+olla+juutalaiseksi++tunnistettu.
16.07.2022 11:45
Jeremia,++hepr.+nimeltään+JirmiJAHUoli+++kuten++kaikki++hepr.+raamatun+profeetat+++JHWH:n+profeetta+.JHWH+hänet+kutsui+kuten+mutkin++profeetat+"+1+Jeremian,+Hilkian+pojan,+sanat.+Tämä+oli+Anatotissa,+Benjaminin+maassa,+asuvia+pappeja.
2+Hänelle+tuli+JHWH:N+sana+Juudan+kuninkaan+Joosian,+Aamonin+pojan,+päivinä,+tämän+kolmantenatoista+hallitusvuotena,
3+ja+tuli+vielä+Juudan+kuninkaan+Joojakimin,+Joosian+pojan,+päivinä+ja+aina+Juudan+kuninkaan+Sidkian,+Joosian+pojan,+yhdennentoista+vuoden+loppumiseen+asti,+jolloin+Jerusalemin+asukkaat+viidentenä+kuukautena+vietiin+pakkosiirtolaisuuteen.
4+Minulle+tuli+tämä+JHWH:N+sana:
5+"Jo+ennenkuin+minä+valmistin+sinut+äidin+kohdussa,+minä+sinut+tunsin,+ja+ennenkuin+sinä+äidistä+synnyit,+minä+sinut+pyhitin;+minä+asetin+sinut+kansojen+profeetaksi".+
6+Mutta+minä+sanoin:+"Voi+JHWH,+JHWH,++Katso,+en+minä+kykene+puhumaan,+sillä+minä+olen+nuori."
7+Niin+JHWH+sanoi+minulle:+"Älä+sano:+'Minä+olen+nuori',+vaan+mene,+kunne+ikinä+minä+sinut+lähetän.."
16.07.2022 11:24
Uhrattujen+eläinten+piti+olla+virheettömiä++++mutta+kristinusko+sekoitti+senkin++ja+alkoi+puhua+synnittömyydestä.+Ihmisuhrit+++olivat+kiellettyjä+++ja+ainoaa+Jumalaa+joka++toran+mukaan+++on+olemassa+++ei+voi+tappaa+.
15.07.2022 12:46
Olisi+luullut+++kasvoista++erottavan+jos++itse+oli++Jeesuksen+++kaksoisvelikin+.+Jeesus+siis+oli+kuollut++mutta+heräsi+parin+päivän+jälkeenja+uskoi+että+oli+saatanan+lupaama+messias+?Post+mortem+aivo-ongelma?Koska+kukaan+muu+ei+ollut+messiasta+luvannut+kuinJHWH.+
Joh.++19+30+Paljon+muitakin+tunnustekoja,+joita+ei+ole+kirjoitettu+tähän+kirjaan,+Jeesus+teki+opetuslastensa+nähden;
+31+mutta+nämä+ovat+kirjoitetut,+että+te+uskoisitte,+että+Jeesus+on+Kristus,+Jumalan+Poika,+ja+että+teillä+uskon+kautta+olisi+elämä+hänen+nimessänsä.
15.07.2022 12:40
Laki+on+ihmisille+noudatettavaksi+annettu++lähtökohtana+se+että+ihminen++voi+halutessaan++lakia+noudattaa,+niinhän+++edellytetään+Suomenkin+lain+osalta,+mutta++jotta+Jeesukselle+++olisi+++tarvetta,+kristinusko++vääntää+kaiken++nurin.+Ei+tora+ole++jotta+pelastuisi++joltain++kuvitellulta++helvetiltä+kuoltuaan++tms.,+vaan++on+maallisen+yhteisön++maallinen+siviili-,+rikos+-ja+kulttilaki.++Muinaiseen+tapaan+kaikki+yhdessä.
15.07.2022 12:20
Kointähti+jota++Jesaja+ilkkuu+oli+Israelin+vihollinen++kuningas+Sargon+joka+todella+jäi+hautaamatta+++taistelutantereelle.Sargon+oli+kansojen+kukistaja++joka+itse++koki+häpeällisen+++lopun+.+Ehkä+kannattaisi++lukea+teksteistä+++enemmän+kuin+yksi+jae?+
+Jeesus+ei+tähän+tapaukseen++eikä++Davidin++sukuunkaan++kuulunut.
15.07.2022 12:07
Nuori+nainen++(tunnettu++koska+edessä+on+määrätty++artikkeli)+todella+tuli+raskaaksi+syroefraimilaisen++sodan++aikana+n.+730n+eaa+ja+synnytti+pojan,+josta+profeetta+Jesaja+oli+kuningas+Aahaalle++sanonut+että+ennen++kuin+ko.+lapsi+oppisi+erottamaan++++hyvän+pahasta+olisi+Aahaan+pelkäämä++Juudaa++uhannut+koalitio+++(Israel+++Damasko)+jo+oli+lyöty.
15.07.2022 12:02
196 / 426