Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8501

1. Edelliset valtiot kestivät "vain" 5-600 vuotta mutta jos ajatellaan Israelin historiaa sen alusta vaikka kristinuskon syntyyn ja siis sen Jumalan pojaksi uskomaan Jeesuksen syntymään, kesto oli jo lähes 1000 vuotta.
    Historian valossa odotan ihan muuta, et sinäkään ihan mitätöntä kansaa viitsi vihata vaikka tyhmäähän tuo viha on varsinkin jos vihaaja itse on kristitty.
  2. Tuommoista väärä käännös teettää, alkukielessä se menee näin:
    Uusi liitto: "Silloin ei enää toinen opeta toistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tuntekaa JHWH!' Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo JHWH Sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."
    "Tulee aika", sanoo JHWH "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
    32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo JHWH
    33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo JHWH: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. ׃
    34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan JHWH!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo JHWH. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään." [
    35 -- JHWH on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet radoilleen valaisemaan yötä. Hän panee meren kuohumaan, aallot pauhaamaan -- JHWH Sebaot on hänen nimensä,
    36 ja hän sanoo näin: -- Yhtä varmasti kuin minä pidän voimassa tämän järjestyksen, yhtä varmasti pidän huolen siitä, että Israelin jälkeläiset ovat aina minun kansani.
    37 Näin sanoo JHWH: -- Yhtä vähän kuin voidaan mitata taivaan avaruus tai tutkia maan perustukset, yhtä mahdoton minun on hylätä Israelin jälkeläisiä edes kaiken sen jälkeen, mitä he ovat tehneet, sanoo JHWH
    38 "Aika tulee", sanoo JHWH, "jolloin Jerusalem rakennetaan minun kaupungikseni, Hananelintornista aina Kulmaporttiin asti.
    39 Sieltä mittanuora vedetään vielä edemmäs, suoraan Garebin kukkulalle ja sieltä Goaan.
    40 Koko laakso, johon kuolleet on haudattu ja uhrieläinten tuhka hajotettu, sekä kaikki penkereet Kidroninpurolle ja idässä aina Hevosportin kulmaan saakka ovat silloin JHWH pyhitettyä maata. Sitä kaupunkia ei milloinkaan enää revitä eikä tuhota."
  3. Jes. 53 kertoo että henkilö eli pitkään oli sairas ja ruma mutta sai omia jälkeläisiä, sai siis maallisen palkinnon siitä minkä teki . Se minkä messiaan aikana luvataan tapahtuvan, on kyllä jäänyt tekemättä mutta jos sen ei ole väliä silloin kuka tahansa messiaskandidaatti onkin voinut olla messias!