Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

  1. Historian tietosi ovat olemattomat .Ranskan vallankumouksessa ei tapahtunut kansamurhaa vaikka väkivaltaa olikin, mutta vapaus veljeys ja tasa-arvo -tulivat yksinvallan tilalle. Sehän on Ranskan tasavaltojen perusta. Arveletko tosiaan että kuninkaat edistivät tai edustivat joitakin kristillisiä arvoja ?

    Kommunismista lopulta tuli käytännössä siellä missä se pääsi yksinvaltaan itse sorron väline mikä usein on yksinvallan kohtalo esimerkkinä myös kirkot.
    Katoliset kirkot eivät vieläkään ole päässeet eroon suurimittaisesta lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Kun vallalla ei ole rajoja voi tapahtua mitä hyvänsä, eivät uskonnot siinä eroa maallisista instansseista joita kirkotkin tietysti ovat vaikka vetoavat taivaallisiin auktoriteetteihin.
    Sosialismi ja kommunismi kuitenkin alkoivat edistää työläisten ja muiden köyhien ja vaikeissa oloissa elävien asemaa kun muut eivät heistä välittäneet. Olen ehkä väärässä mutta minusta juuri tuo on myös kristillisten arvojen mukaista, nimitetään tuota toimintaa sitten miten hyvänsä.
    Rotuopeissa niitä kannattavat ottavat usein opit Raamatusta mm juutalaisvihaa ylläpidettiin opettamalla että muka tapoimme teidän jumalanne, Luther hyvänä esimerkkinä.
    Yhdysvaltain orjakauppa etelävaltioiden viha ja sorto afrikkalaistaustaista väestöä kohtaan kumpusi usein vihaa saarnanneista kirkoista. Orjilla oli ollut monesti huonompi kohtelu kuin eläimillä ja tämä kristittyjen parissa. Maallistuminen toi parannuksen.
  2. Juutalaisuudessa ja kristinuskossa ei uskota samaan jumalaan uskontojemme omien kirjoitusten mukaan Jumala ei ole sama .Israelin jumala on yksi, kaikkivaltias, kaiken luoja. Hän ei siis ole tuon ajan muiden uskontojen tapaan jumala joka voi kuolla ja herätä taas eloon, jolla on poika tai muita jumalperheen jäseniä. JHWH ei kuole eikä hänen kaikkivaltiaana tarvitse uhrata itseään jotta saavuttaisi joitain johon ei muuten pysty .Tällä en tarkoita arvottaa vaan todeta uskontojen perusero jota ei voi sivuuttaa.

    Kristinuskossa on helvetti, ikuinen tila johon joutuvat ne jotka eivät ole alkaneet palvoa kristinuskon Jumalan ainoaa a poikaa eli rangaistus tulee uskomisen mukaan. Kaikkihan eivät kuitenkaan voi uskoa edes jumalaan tai jos uskovat, voi kääntyä johonkin itselleen vieraaseen uskontoon ja heille käy sitten kuoleman jälkeen huonosti. Onko se rakkautta?
    Myös haluaisin tietää missä kristinuskossa mainostettu erityinen rakkaus näkyy, rakkaus joka teistä on vain teillä. Ihmisiä jotka haluavat elää hyvin ja muita kunnioittaen on enemmistö joka uskonnossa, joka muuta väittää ,valehtelee.

    Kaikkein eniten maailmassa on ollut sotia Euroopassa ja kristinuskoisten maiden, ruhtinaskuntien yms välillä. Eurooppalaiset maat olivat ne jotka hankkivat alusmaita ja monesti kohtelivat niiden väestöä julmasti. Orjuus poistettiin kristinuskoissa maissa vasta 1800 luvulla. Holokausti tapahtui Euroopassa ei minkään muun uskonnon alueella ja on turha selittää että juutalaiset olivat niin huonoja ihmisiä että heidät kaikki oli pakko yrittää tappaa .
  3. Et näköjään tiedä mitään siitäkään mitä hepr. raamattu messiaasta opettaa: hän on ihminen jonka aikana tulee rauha koko maailmaan. Helvetistä: sinne ei kukaan joudu ikuisesti kärsimään, mutta rangaistus pahoista teoista tulee, se vain on ajallisesti rajoittunut eikä siihen vaikuta mihin uskontoon kuuluu tai uskooko mihinkään jumalaan.
    Et ymmärrä sitäkään etteivät minkään kansan jäsenet ole klooneja toinen toisistaan vaan kullakin on omat ominaisuudet ja omat päämäärä elämässä, jokainen on yksilö ja tekee omat ratkaisut elämässään, juutalaiset kuten kuten muutkin ihmiset.
    Ovatko muut ihmislajin edustajat moraalisempia ja missä se näkyy ? Olivatko Juudan ja Israelin kuningaskunnat muita pikkukuningaskuntia sotaisempia? Eivät olleet. Olivatko juutalaiset ainoa kansa joka uskoi että oli oman jumalan valittu? Eivät olleet. Erona muihin on on ollut vain se että kun muut etniset uskonnot tuhoutuivat kristinuskon ja islamin jalkoihin, juutalaisuus ainoana säilyi mikä sitten herätti kristittyjen vihaa, olisikin pitänyt kääntyä kristityiksi ja kadota. Onko nykyinen Israel väärässä paikassa ?Ei ole. Onko se naapureitaan pahempi jossain? Ei ole.

    Ajattelet kuin rasisti: kaikki joita rasisti vihaa ovat muita huonompia, kollektiivisesti pahoja tai muita muutoin huonompia joko sukupuolen tai ihonvärin vuoksi. Rasisti elää vihastaan, järki ei siinä auta, tunne määrää.
    Suomessa on pieni määrä juutalaisia suurimmillaan ollut noin1800 nyt seurakuntiin kuuluu jonkun verran yli tuhat henkeä ja seurakuntien ulkopuolella muutama sata, suurin joukko lienee Israelista tänne avioliiton takia muuttaneita.
    Tähän pieneen määrään mahtuu 2 akateemikkoa, yliopiston rehtori, kymmeniä erialojen professoreita ja tutkijoita, suuri määrä tunnettuja muusikoita, monia urheilun alalla onnistuneita on yksi olympiavoittajakin. Missä edustamme jotain pahaa? Mitä parempaa luterilainen tausta toisi, vankilat Suomessa ovat täynnä luterilaisia. Se on ok, mutta jos juutalainen päätyy vankilaan se johtuu hänen uskontonsa huonoudesta?
  4. Puhuja luvussa on Israelin Jumala, Jahve jonka sanomaa levittää JHWH:n profeetta Jeremia nimi suomalaiseen suuhun sopivaksi väännettynä, nimi hepreaksi on Jirmijahu, eli henkilö joka palvelee JHWHea . Koko ajan puhuu JHWH vaikka kristillinen kääntäjä vaihtanut erisnimen paikalle substantiivin "herra ".
    Israelille JHWH ilmoittaa että pian koittaa maanpako koska häntä ei ole palvottu vaan epäjumalia Baalia sun muita. JHWH lupaa myös että maanpako loppuu aikanaan ja kansa rakentaa uuden temppelin. Tämä toteutuikin ja uusi temppeli oli se jossa Jeesuskin kävi. Sinun Jeesuksesi vain oli niin pöljä ettei tiennyt että temppeli jossa hän opetti oli JHWH:n- sen jonka toraa piti noudattaa ja jonka lupaama messias Jeesus uskoi itse olevansa.
    Se onko yhtään jumalaa on ratkaisematta ja pysyy sellaisena kunnes joku jumala todistein ilmoittautuu, muuten jumaliin vain uskotaan .Ei ole arkeologisia todisteita mistään muustakaan uskontoihin liitetyistä olennoista, enkeliestä tai paholaisista. Kaikki nuo ovat jo Sumerin tarinoissa ja jatkuivat lainoina kulttuurista toiseen sen jälkeen, tähän päivään.