Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kristityt ja muslimit olivat pääasiassa orjakauppiaat .Kerskakulutusta -sitäkö ei lännessä ollut eikä ole? Suurimmat kerskakuluttajat aiemmin olivat kirkot paaveineen, piispoineen ja muine prelaatteineen sekä kuningashuoneet hoveineen.
17.11.2024 16:07
Historian tietosi ovat olemattomat .Ranskan vallankumouksessa ei tapahtunut kansamurhaa vaikka väkivaltaa olikin, mutta vapaus veljeys ja tasa-arvo -tulivat yksinvallan tilalle. Sehän on Ranskan tasavaltojen perusta. Arveletko tosiaan että kuninkaat edistivät tai edustivat joitakin kristillisiä arvoja ?
Kommunismista lopulta tuli käytännössä siellä missä se pääsi yksinvaltaan itse sorron väline mikä usein on yksinvallan kohtalo esimerkkinä myös kirkot.
Katoliset kirkot eivät vieläkään ole päässeet eroon suurimittaisesta lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Kun vallalla ei ole rajoja voi tapahtua mitä hyvänsä, eivät uskonnot siinä eroa maallisista instansseista joita kirkotkin tietysti ovat vaikka vetoavat taivaallisiin auktoriteetteihin.
Sosialismi ja kommunismi kuitenkin alkoivat edistää työläisten ja muiden köyhien ja vaikeissa oloissa elävien asemaa kun muut eivät heistä välittäneet. Olen ehkä väärässä mutta minusta juuri tuo on myös kristillisten arvojen mukaista, nimitetään tuota toimintaa sitten miten hyvänsä.
Rotuopeissa niitä kannattavat ottavat usein opit Raamatusta mm juutalaisvihaa ylläpidettiin opettamalla että muka tapoimme teidän jumalanne, Luther hyvänä esimerkkinä.
Yhdysvaltain orjakauppa etelävaltioiden viha ja sorto afrikkalaistaustaista väestöä kohtaan kumpusi usein vihaa saarnanneista kirkoista. Orjilla oli ollut monesti huonompi kohtelu kuin eläimillä ja tämä kristittyjen parissa. Maallistuminen toi parannuksen.
17.11.2024 15:59
Jatkan vielä " Alkaen Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta, Vapahtajastamme, ovat maailmanhistoria täynnään kristittyjä, jotka ovat tehneet hyvää toisille ihmisille ja koko ihmiskunnalle. "Eikö olekin ihmeellistä että pienen joukko juutalaisia ja vieläpä ei -maallistuneita juutalaisia sai aikaan tällaisen ihmeellisen kaikkein oikeamman uskonnon!
Paavali nollasi Jeesuksen ajatukset että toraa pitää noudattaa että häntä ei ole lähetetty muiden kuin Israelin kansan kadonneiden lampaiden luo ja kristinuskossa on jokainen historiaa tunteva nähnyt enemmän valtapyrkimyksiä sotia ja vainoja ja Se mikä on tehnyt sen Euroopan jossa nyt elämme on maallistuminen, ei ole tekosyitä syrjinnälle eikä sorrolle. Ymmärrämme, tai ainakin enemmistö ymmärtää, että se on kaikilta pois jos väärin toimitaan. Vaikka uhrina olisi vaikka kuinka halveksittu etninen tai muu ryhmä hyvänsä niin väärin on väärin. Kuoleman rajankin takana. Ketään ei voi ikuisrangaista.
16.11.2024 20:51
Tuo ei pidä paikkaansa "Juutalaisuudessa taas ainoa moraalinen kannustin on maallinen menestys." juutalaisuudessa pitää valita hyvä eikä paha ja pitää etsiä sen paikan hyvää jossa asuu , asuu sitten Bombayssa tai Tiberiaassa.
En myös ymmärrä miksi on tarvitaan jokin tuonpuoleinen uhka jotta ihmiset valitsisivat hyvän eikä pahan. Eihän silloin ole kyse todellisesta moraalista lainkaan. Lajimme olisi varmaan tuhoutunut ennen kuin nykyuskonnot edes olisivat syntyneet kun ei olisi ollut niiden teologisia oppeja jotka muka olisivat olleet tarpeen että lajimme olisi oppinut yhteisen hyvän merkityksen.
Juutalaiset yhteisöt ovat kaikkialla toimineet sen mukaan minkä ympäröivä yhteiskunta on heille sallinut. Nyt ongelmana juutalaisilla yhteisöillä on pikemmin sulautuminen ympäristöön ja katoaminen sitä kautta.
Juutalaisessa kulttuurissa arvostetaan yritteliäisyyttä, kouluttautumista ja järjen käyttöä arvelen että suomalaiset arvostavat ihan samaa, miksi sitten rasistit haukkuvat juutalaisia siitä mikä on normaalia?
Maallistuminen on täysin normaali kehityskulku ei sille ole yhtä syytä tai "syntipukkia" enkä näe miten maallistuminen edes olisi paha, jokainen nyt päättää itse elämästään, ei keneltäkään uskoa pois oteta jos itse toisin päättää .
16.11.2024 19:50
Netanjahu kuitenkin teki sen sopimuksen joka olisi estänyt sodan ja johon hän luotti, mitä Hamas teki tuli armeijallekin yllätyksenä. Koska Hamas ja Hisbollah ovat järjestöjä joiden päämäärä on Israelin hävittäminen ja niiden takana valtiollinen toimija Iran, taisteluja oli koko ajan. Israelin pohjoisosan asukkaat oli jo evakuoitu ennen Hamasin hyökkäystä koska Hisbollan raketti-iskut tekivät asumisen alueella mahdottomaksi . Gazan rajalla asukkaat sinnittelivät turvahuoneissaan aina kun raketteja tuli .
15.11.2024 17:18
Kristinuskoa ei vielä Filon aikaan ollut. Hellenismi kyllä yhdistää Filonia ja syntyvää kristinuskoa.
15.11.2024 17:05
Juutalaisuudessa ja kristinuskossa ei uskota samaan jumalaan uskontojemme omien kirjoitusten mukaan Jumala ei ole sama .Israelin jumala on yksi, kaikkivaltias, kaiken luoja. Hän ei siis ole tuon ajan muiden uskontojen tapaan jumala joka voi kuolla ja herätä taas eloon, jolla on poika tai muita jumalperheen jäseniä. JHWH ei kuole eikä hänen kaikkivaltiaana tarvitse uhrata itseään jotta saavuttaisi joitain johon ei muuten pysty .Tällä en tarkoita arvottaa vaan todeta uskontojen perusero jota ei voi sivuuttaa.
Kristinuskossa on helvetti, ikuinen tila johon joutuvat ne jotka eivät ole alkaneet palvoa kristinuskon Jumalan ainoaa a poikaa eli rangaistus tulee uskomisen mukaan. Kaikkihan eivät kuitenkaan voi uskoa edes jumalaan tai jos uskovat, voi kääntyä johonkin itselleen vieraaseen uskontoon ja heille käy sitten kuoleman jälkeen huonosti. Onko se rakkautta?
Myös haluaisin tietää missä kristinuskossa mainostettu erityinen rakkaus näkyy, rakkaus joka teistä on vain teillä. Ihmisiä jotka haluavat elää hyvin ja muita kunnioittaen on enemmistö joka uskonnossa, joka muuta väittää ,valehtelee.
Kaikkein eniten maailmassa on ollut sotia Euroopassa ja kristinuskoisten maiden, ruhtinaskuntien yms välillä. Eurooppalaiset maat olivat ne jotka hankkivat alusmaita ja monesti kohtelivat niiden väestöä julmasti. Orjuus poistettiin kristinuskoissa maissa vasta 1800 luvulla. Holokausti tapahtui Euroopassa ei minkään muun uskonnon alueella ja on turha selittää että juutalaiset olivat niin huonoja ihmisiä että heidät kaikki oli pakko yrittää tappaa .
15.11.2024 17:03
Olet rasisti joka puhuu pelkkää p-a. Teiltähän se sujuu ja osa teistä rasisteista silti uskoo jopa juutalaisen Jeesuksen vievän teidät taivaaseen.
Ainoa uskonto joka perustuu ihmisuhriin on kristinusko joka teologisesti perustaa sen erään juutalaisen ryhmänjohtajan väkivaltaiseen kuolemaan Rooman toimesta. Abrahamin tarina jossa ketään ei surmattu oli olemassa nykymuodossa jo paljon ennen kristinuskon syntyä.
Juutalaisudesaei oelskoan
14.11.2024 10:23
Menestyksen teologia on kristillinen käsite enkä oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa. Maailma juutalaisuuden mukaan ei ole ilman omistajaa sitä ei hallitse mikään saatana ja ihmisten velvollisuus on elää oikein , omien lahjojen käyttö on sallittu .
13.11.2024 22:26
Niin varmaan koska kristinusko perustuu ajatukseen erilaisesta messiaasta ja myös erilaisesta Jumalasta :Jumala juutalaisuudessa on yksi ja ainoa syntien anteeksiantaja. Messias on tietyn suvun jäsen jolla on maapäällinen tehtävä, mies joka syntyy normaalisti ja aikanaan kuolee normaalisti .
13.11.2024 22:14
Niin, kukapa luopuisi itse keksimästään uskonnosta, olen vain ikuinen optimisti..
13.11.2024 17:03
Kerro miksi sinusta Bar Kochva ei ollut messias?
13.11.2024 16:45
Et näköjään tiedä mitään siitäkään mitä hepr. raamattu messiaasta opettaa: hän on ihminen jonka aikana tulee rauha koko maailmaan. Helvetistä: sinne ei kukaan joudu ikuisesti kärsimään, mutta rangaistus pahoista teoista tulee, se vain on ajallisesti rajoittunut eikä siihen vaikuta mihin uskontoon kuuluu tai uskooko mihinkään jumalaan.
Et ymmärrä sitäkään etteivät minkään kansan jäsenet ole klooneja toinen toisistaan vaan kullakin on omat ominaisuudet ja omat päämäärä elämässä, jokainen on yksilö ja tekee omat ratkaisut elämässään, juutalaiset kuten kuten muutkin ihmiset.
Ovatko muut ihmislajin edustajat moraalisempia ja missä se näkyy ? Olivatko Juudan ja Israelin kuningaskunnat muita pikkukuningaskuntia sotaisempia? Eivät olleet. Olivatko juutalaiset ainoa kansa joka uskoi että oli oman jumalan valittu? Eivät olleet. Erona muihin on on ollut vain se että kun muut etniset uskonnot tuhoutuivat kristinuskon ja islamin jalkoihin, juutalaisuus ainoana säilyi mikä sitten herätti kristittyjen vihaa, olisikin pitänyt kääntyä kristityiksi ja kadota. Onko nykyinen Israel väärässä paikassa ?Ei ole. Onko se naapureitaan pahempi jossain? Ei ole.
Ajattelet kuin rasisti: kaikki joita rasisti vihaa ovat muita huonompia, kollektiivisesti pahoja tai muita muutoin huonompia joko sukupuolen tai ihonvärin vuoksi. Rasisti elää vihastaan, järki ei siinä auta, tunne määrää.
Suomessa on pieni määrä juutalaisia suurimmillaan ollut noin1800 nyt seurakuntiin kuuluu jonkun verran yli tuhat henkeä ja seurakuntien ulkopuolella muutama sata, suurin joukko lienee Israelista tänne avioliiton takia muuttaneita.
Tähän pieneen määrään mahtuu 2 akateemikkoa, yliopiston rehtori, kymmeniä erialojen professoreita ja tutkijoita, suuri määrä tunnettuja muusikoita, monia urheilun alalla onnistuneita on yksi olympiavoittajakin. Missä edustamme jotain pahaa? Mitä parempaa luterilainen tausta toisi, vankilat Suomessa ovat täynnä luterilaisia. Se on ok, mutta jos juutalainen päätyy vankilaan se johtuu hänen uskontonsa huonoudesta?
13.11.2024 16:35
Ilmestyskirja ei ole Jeesuksen sanomaa vaan paljon hänen jälkeensä kirjoitettua. Logosta ei luomiskertomuksissa ole se ei kuulu sen sen paremmin Kaksoisvirtain alueen kulttuureihin kuin juutalaisuuteen, vaan Kreikkaan, josta Paavali sen toi syntyvään kristinuskoon.
Ihmeiden tekemiskyvystä luomiskertomus ei kerro yhtään mitään, vaan päinvastoin inhimillisen elämän kovuudesta joka lankeaa etenkin naisten osaksi. Tosin nykytiede osaa jo ainakin lievittää synnyttäjienkin osaa, ei siihenkään ihmeitä tarvita vaan tietoa ja tutkimusta .
Elät oudossa luulomaailmassa, osaisitko tehdä katoamistempun? Yritä!
13.11.2024 15:05
Puhuja luvussa on Israelin Jumala, Jahve jonka sanomaa levittää JHWH:n profeetta Jeremia nimi suomalaiseen suuhun sopivaksi väännettynä, nimi hepreaksi on Jirmijahu, eli henkilö joka palvelee JHWHea . Koko ajan puhuu JHWH vaikka kristillinen kääntäjä vaihtanut erisnimen paikalle substantiivin "herra ".
Israelille JHWH ilmoittaa että pian koittaa maanpako koska häntä ei ole palvottu vaan epäjumalia Baalia sun muita. JHWH lupaa myös että maanpako loppuu aikanaan ja kansa rakentaa uuden temppelin. Tämä toteutuikin ja uusi temppeli oli se jossa Jeesuskin kävi. Sinun Jeesuksesi vain oli niin pöljä ettei tiennyt että temppeli jossa hän opetti oli JHWH:n- sen jonka toraa piti noudattaa ja jonka lupaama messias Jeesus uskoi itse olevansa.
Se onko yhtään jumalaa on ratkaisematta ja pysyy sellaisena kunnes joku jumala todistein ilmoittautuu, muuten jumaliin vain uskotaan .Ei ole arkeologisia todisteita mistään muustakaan uskontoihin liitetyistä olennoista, enkeliestä tai paholaisista. Kaikki nuo ovat jo Sumerin tarinoissa ja jatkuivat lainoina kulttuurista toiseen sen jälkeen, tähän päivään.
12.11.2024 20:31
Tiede ei ole vielä saatanaa mistään löytänyt paitsi tarinahenkilönä eri uskonnoissa.
12.11.2024 20:15
Millä perustella ihminen on henki sielu ja ruumis ja sitten vielä vastaava on koko universumilla?
12.11.2024 18:58
Tuohon kaikkeen olen vastannut ties kuinka monta kertaa.
12.11.2024 17:55
Kun messias toimii tulee koko maailman kattava rauha, nykymaailma itsessään on todiste siitä ettei messias ole toiminut. Eikä rauhaa Lähi-itään tule ellei palestiinalaisten oikeuksia myös oteta huomioon, nykyinen Israelin valtiohan syntyi juuri maan jaon perusteella.
12.11.2024 17:09
Kristinuskon teologian mukaan Jeesus nousi kuolleista, mutta tuhannet ihmiset eivät sitä todistaneet. Kuolleista ei kukaan ole herännyt, jos muuta väitetään, ihminen ei ole ollut oikeasti kuollut sillä tietyn fysiologisen tapahtuman jälkeen ihminen ei enää palaa henkiin. Lajimme on sillä tavoin rakentunut.
10.11.2024 14:52
25 / 426