Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
profiilit
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8499
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Netanjahu ei suojele juutalaista kansaa eikä kovin hyvin Israeliakaan hänen oma vikansahan oli että 7.10 pääsi tapahtumaan .
26.03.2025 11:30
UT on uuden uskonnon kirja ja hepr. raamattu sanoo muuta. Sinulla ei tietenkään ole tarvettakaan uskoa muuta kuin Paavalia MUTTA Israelille ilmoitti itsensä maailman luoja ei mikään Paavali tai Pekka mutta pidä omasi.
Israelilaiset kyllä aikanaan palvoivat epäjumalia mutta eivät enää toisen temppelin aikaan. Puusta tehdyt jumalankuvat ovat nyt aivan toisen jumalana palvojien käytössä. Nyt on taas Israelin valtiokin ja nykyistä Israelia edeltänyt diaspora perustui vapaaehtoisuuteen ja jo Jeesuksenkin aikaan valtaosa juutalaisista asui ympäri Rooman imperiumia, ei suinkaan Juudeassa.
26.03.2025 11:25
Eihän laki ei-juutalaisia ole koskaan koskenutkaan eivätkä kristityt siis ole mistään vapautuneet.
Baal oli juuri se epäjumala josta JHWH Israelia eniten varoitti, mutta hyvin monet israelilaiset silti valitsivat Baalin palvonnan JHWH:n sijasta. Ilmeisesti oli vaara että Israelin uskonto ja sen mukana koko kansa olisi kokonaan kadonnut siksi profeetat jatkuvasti varoittivat Baalin palvonnasta ja kuningaskuntien tuhokin laitettiin Baalin palvonnasta johtuvaksi rangaistukseksi.
Sinulle kuitenkin on turha mitään sanoa elät ikiomassa harhamaailmassasi.
26.03.2025 11:04
Moseksen kirjat ovat juutalaisuutta ja niissä kielletään ihmisuhrit ne ovat JHWH:lle kauhistus. Paavalin oppi ei ole juutalaisuutta vaan hän loi oman ihan uuden opin kuten sinäkin teet.
26.03.2025 10:48
Sinun ei tarvitse ymmärtää uudesta liitosta mitään koska sekin vain Israelille ja Juudalle
31 "Tulee aika", sanooJHWH, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin huoneen ja Juudan huoneen kanssa.
32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo JHWH.
33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo JHWH: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.׃
34 Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan JHWH!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo JHWH. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään
35 -- JHWH on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet radoilleen valaisemaan yötä. Hän panee meren kuohumaan, aallot pauhaamaan -- JHWH Sebaot on hänen nimensä׃
36 ja hän sanoo näin: -- Yhtä varmasti kuin minä pidän voimassa tämän järjestyksen, yhtä varmasti pidän huolen siitä, että Israelin jälkeläiset ovat aina minun kansani.
37 Näin sanoo JHWH:-- Yhtä vähän kuin voidaan mitata taivaan avaruus tai tutkia maan perustukset, yhtä mahdoton minun on hylätä Israelin jälkeläisiä edes kaiken sen jälkeen, mitä he ovat tehneet, sanoo JHWH.
JHWH ei ole tullut ihmiseksi eikä tapetuksi, eikä edes kristinusko moista väitä .Eli et tunne edes omaa uskontoasi, Jeesuksenhan UT:n mukaan herätti Abrahamin, Isakin ja Jakobin jumala joka sinun mielestäsi oli juuri itse tapettu .
Kyllä rabbit lukevat Jes. 53 hehän tekivät päätöksen mitkä kirjoitukset ja missä muodossa otetaan hepr. raamattuun, mutta jos luet luvun 53 kokonaan, huomaat että Jumala palkitsee tuossa kirjoitettua henkilöä pitkällä iällä, omilla lapsilla sekä maallisilla palkinnoilla. Onko Jumala kunniasta tai maallisesta hyvästä vajaa?
Hyppelet ajasta ja pakasta toiseen +uskonnosta toiseen ilman mitään logiikkaa. Laki ei koskekaan ei juutalaisia kuten ei myös liittokaan. Osa juutalaista on toraa noudattavia, osa ei, mutta toisin kuin muinoin, kukaan juutalainen ei enää palvo vieraita jumalia paitsi ne jotka kääntyvät kristityiksi. Vaikka maailman kansat toistaiseksi saavat palvoa ketä haluavat, Israel joka tuntee ainoan Jumalan , ei saa.
Jos temppeliä ei voi pystyttää niin ei voi. Ei nykyinen aika ole ainoa aika jolloin temppeliä ei ole ollut .Israel on kuitenkin palannut sillä on sama kieli kuin muinaisella Israelilla, sama pääkaupunki ja edelleen sama uskonto. Mikään niistä ei vaihdukaan ja "vielä tulee aika, jolloin täältä kuuluu ilon ja riemun ääni, sulhasen ja morsiamen ääni. Silloin tuodaan JHWH:n temppeliin kiitosuhreja ja sanotaan: 'Kiittäkää JHWHea Sebaotia, sillä JHWH on hyvä ja hänen armonsa kestää iäti!' Minä käännän tämän maan kohtalon, niin että täällä saadaan elää kuin ennen".
25.03.2025 21:24
Euroopassa on sodittu enemmän kuin missään muualla ja valtaosan osan ajasta kuninkaat ja muut ruhtinaat olivat vallassa ja sotivat jatkuvasti toinen toistaan vastaan - mikä olikaan serkkujen sota? Miten kristinusko ja kirkko hillitsivät sotia?
25.03.2025 19:37
Miten Jeesus täytti lain koska lait ovat kunkin yhteiskunnan voimassa olevat säädökset joita kukin yhteisön jäsen noudattaa siltä osin kun ne häntä koskevat. ei Jeesus noudattanut naisten puhtausmääräyksiä eikä pappeja koskevia lakeja.
Lakeja tarvitaan niin kauan kun on ihmisyhteisöjä, ne ovat maallisen elämän kulloisiakin sääntöjä eikä niissä sanota että tästä rikkeestä joudut helvettiin 50 vuodeksi jonka jälkeen voit anoa ehdonlaiseen pääsyä.
24.03.2025 19:08
Ei lakia voi täyttää lait ovat kulloinenkin voimassa oleva yhteisöä koskeva säännöstö. Jos ei riko mitään lakia, ei silloinkaan ole mitään täyttänyt vaan elänyt lakeja noudattaen.
Täyttikö Jeesus naisten kuukautisäännökset tai pappeja koskevat lait? Eihän hän niitä edes noudattanut. Laki on yhteiskuntatoimintoja säätävä määräyskokoelma jota kukin omalta kohdaltaan määrätään noudattamaan mutta ei lakia voi "täyttää".
24.03.2025 18:58
3.Moos.18:22 Minkä pelastuksen siinä menettää? Laitat tuohonkin kristillistä teologiaa.
Kristinuskon mukaan me muun uskoiset joudumme joka tapauksessa uskontonne helvettiin kun uskomme väärin. Teillä on karmea kauppatavara a la Paavali. Laki on kussakin yhteisössä säädetty kaikkien elämän turvaamiseksi ja lait ovat maallisia kuten myös niihin kuuluvat rangaistukset ovat maallisia, eivät tuonpuoleisia.
24.03.2025 18:35
Ei siellä puhuta erisukupuolistenkaan avioliitoista, miehellä voi olla haaremi koko raamatullisen ajan ja kauemminkin ja mies voi käyttää orjattaria lisääntymiseensä mieshän omisti sekä vaimot että orjat .
24.03.2025 18:24
Nykyään on muitakin syitä pysyä naimattomana/lapsettomana sekä miehillä että naisilla kuin minkään uskonnon sanelemat. Kukin voi sen itse ratkaista ja meitähän on jo niin paljon että olemme uhka omalle pallollemme ja sitä kautta oman lajimme hyvinvoinnille ja ja jopa säilymiselle.
24.03.2025 18:13
Evoluutio on tuottanut suvullisen lisääntymisen jo miljardi vuotta sitten, oma lajimme on ehkä noin 300 000 vuotta vanha. Joissakin suvullisissa lisääntymistavoissa koiras kumminkin syödään kun se on tehnyt lisääntymistempun oikein. Joillakin lajeilla kannattaisi siis pysyä ainakin jos ei muuta, niin vanhana poikana kuten esim. Paavali...
24.03.2025 18:07
...paitsi Jeesuksen ja Einsteinin joista kumpikin itse väitti olevansa juutalainen.
24.03.2025 16:50
Oman sairaan tarinasi mukaan Jeesus siis söi oman poikansa. Voiko enää hullumpaa olla?
24.03.2025 15:50
Juutalaiset eivät Jeesusta tappaneet sen kertovat evankeliumitkin. Sinänsä hassua haukkua Jeesuksen kuolemasta ketään kun Jeesuksen taivaallinen Isäjumala ilmoitti että tarvitaan tämä uhri jotta hän voi antaa ihmisille anteeksi näiden synnit. Mistä tämä tapettu Jeshua maailman vapahti -osaatko kertoa?
24.03.2025 15:46
Kukaan ei usko että tulivuoren siellä asuu muuta voimaa kuin maan sisäiset vaikuttajat magmat ja kaasut. Olet itse ainoa joka uskoo tulivuorijumalaan .
24.03.2025 15:37
Ei se ollut koskaan kunnossa koska ei kuulunut temppelin varustuksiin ollenkaan vaan lisätiin sinne toisen temppelin ajan lopulla. Se muka kertoi oliko synnit saatu anteeksi vai ei, mieletön ajatus että sellainen jollain tempulla saataisiin selville.
23.03.2025 23:59
Tarinan Herodes ei ollut juutalainen ja UT kertoo että Jeesuksesta maksettiin lain vaatima maksu papeille kiitokseksi siitä että papit nyt hoitivat ne asiat joita esikoiset olivat aiemmin hoitaneet.
Jos lisäksi uskot että Jeesus perheineen pakeni Betlehemistä Egyptiin, niin perhe oli kyllä aika tollo :sinusta Jeesus oli jokin "israelilainen " mutta hänet oli silti viety syntymään Juudan suvun kotipaikkaan koska äiti ja isä uskoivat kuuluvansa tuohon sukukuntaan, mutta poika ei ollut edes Israelin kansaan kuuluva koska vain 12 sukukuntaan kuuluvat muodostivat Israelin kansan joten pako ja maksu olivat siis turhia.
23.03.2025 17:45
Venäjän monarkia oli helppo kaataa koska se oli mätä.
Olivatko Israelin tai Juudan kuninkaat hyviä ? Kummankin valtakunnan viimeinen kuningas oli itse aiheuttamassa oman valtakuntansa tuhoa, ei siis ihme ettei kansa innostunut kun profeetta Sakarja oli nostamassa Davidin sukuista Zerubaavelia kuninkaaksi paluun jälkeen. Olihan seuraukset jo nähty uusintaa ei kukaan halunnut, mutta se kuitenkin tuli ja siksi Juudea Jeesuksen aikaan kuului Rooman alaisuuteen.
Demokratiassa voi tietenkin pöljäkin tulla valituksi vaikka päämisteriksi, mutta tyyppi ei sentään ole vallassa kunnes kuolee vaan seuraaviin vaaleihin - jos kansa muutosta haluaa. Tai jo parlamentin enemmistön kaataessa hallituksen kesken vaalikauden, näin demokratia toimii.
23.03.2025 16:50
Nuo Jeremian kohdat ovat ennen eksiilin alkua ja päättymistä mutta karkotuksistahan palattiin. Sen jälkeen oli vähän aikaan itsenäinen hasmonivaltio jonka Rooma sitten valtasi kun sisäisesti riitainen hasmonivaltio pyysi Roomalta vähän apua, Rooma tuli ja - jäi. Ilman paluuta eksiilistä Jeesuskin olisi syntynyt jonnekin Pumbedithaan eikä Galileaan.
Sinulle toivon kaikkea hyvää olet varmaan uskova kristitty, minä kuitenkin vanhastaan kuulun yhteen liittoon ja siinä pysyn.
22.03.2025 20:37
6 / 425