Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Et edes ymmärrä että hepr. raamatusta joka siis on KÄÄNNÖS hepreasta on JHWH:n nimen tilalle KÄÄNTÄJÄ laittanut sanan herra. Mikään herra ei siis ole ollut vaan Israelin jumala vaan JHWH, ei myös ole herra sebaotia vaan on se JHWH TSEVAOT eli sotajoukkojen JHWH.
Profeetta jota lainaat on JHWH:n profeetta, jo äidin kohdussa JHWH hänet kutsuu ja nimi Jirmijahu tarkoittaa henkilöä jonka JHWH ylentää. Luulet ilmeisesti että heprealaiset nimet jotka päätyivät raamatun käännöksiin olivat alun perin sellaisia että suomalaisten oli helppo ne lausua?
Temppeli oli todella laitettu JHWH:n nimiin kuten muissakin uskonnoissa temppelit oli nimetty siellä palvottavan jumalan nimiin, erehtyä ei siis voinut ja Jerusalemin temppeli oli Beit JHWH .
Kaikki Israelin kansan jäsenet olivat israelilaisia mutta kullakin oli oma sukukunta, Jeesuksella sillä ainoalla jonka uskotaan olleen olemassa, sukukunta oli Juuda. Kristinuskosta annat kuvan jossa mikään ei perustu todellisuuteen.
05.05.2024 16:39
Suoraan suomennettuna"7:30 Sillä Juudan miehet ovat tehneet sen, mikä on pahaa minun silmissäni, sanoo JHWH. He ovat asettaneet iljetyksensä temppeliin, joka on otettu minun nimiini, ja saastuttaneet sen."
Temppelin nimi oli JHWHen huone, Beit JHWH, eikä Israelilla muuta jumalaa ollut. Epäjumalanpalveluksesta on kyse sillä oli JHWH:n huone saastutettu, et ymmärrä edes mitä teksti kulloinkin sanoo ja oman tietämättömyytesi varaan rakennat höpinäsi jotka ovat täysin turhia, enemmistö osaa kuitenkin keskustella asiasta .
05.05.2024 15:59
Kiukuttelet omille älyttömille keksinnöillesi mutta huvinsa kullakin.
05.05.2024 15:21
Eivät he tappaneetkaan.
05.05.2024 15:20
Miksi Jeesuksen nimi sitten oli JEshua =Jahve auttaa? Vanhemmat olivat kai sen nimen poikaraasulle vitsinä antaneet, eikä kieliä osaamaton poika parka ymmärtänyt miksi ihmiset purskahtivat nauruun heti kun hän alkoi opettaa.
Näin selittyy moni asia Jeesuksen henkilöhistoriassa, myös se, miksi vanhemmat eivät syöneet esikoispoika Jeesus Jeshuaa kuten yllä kirjoittaneen anonyymin mukaan tapana oli . Kuka silloin olisi perhettä esiintymisillään rahoittanut, hehän elivät yltäkylläisyydessä tehden mm ulkomaan matkojankin.
05.05.2024 15:18
Jos noin olisi, silloin JHWH olisi valehdellut Israelille ja sitä on mahdoton uskoa : "Minä, olen JHWH, eikä ole muuta pelastajaa kuin minä."
04.05.2024 17:02
Kyllä se tooraankin liittyy mutta ennen kaikkea historiaan.
04.05.2024 16:56
..paitsi on jos on kääntynyt muuhun uskontoon. Tässä ihmisten toiminta eroaa: islamiinkin kääntyy juutalaisia mutta he ovat selkeästi omasta mielestään muslimeja eivät enää juutalaisia eivätkä pyri sekoittamaan uutta uskontoaan siihen jonka ovat jättäneet.
04.05.2024 16:53
Israelin Korkein oikeus ei voi päättää tuota yhtä vähänkuin se antaisi määräyksen mitä sabattina saa tai ei saa tehdä. Kuka on juutalainen, on halachan mukaan tehtävä päätös eikä Korkeimman oikeuden päätösvaltaan ulotu siihen. KO voi erityisin syin päättää että kristinuskoon kääntyneet henkilöt joka aiemmin ovat olleet juutalaisia voivat saada esim. Israelin kansalaisuudenilman erityistä hakumenettelyä tms. En tiedä onko tuollaistakaan päätöstä hiukan epäilen.
04.05.2024 16:45
Juutalaisuuden ydin on, että Jumala on yksi, ei ole ketään muuta tekijää, ei syntien anteeksiantajaa ei auttajaa eikä ketään muuta jota saisi palvoa tai rukoilla, kuin JHWH. Kristinusko tarjoaa kolmiyhteistä Jumalaa jonka yksi osa eli juutalaismiehenä ja tuli tapetuksi, oli kuolleena muutaman päivää ja nyt pitää uskoa että tämä on totta ja Jeesusta pitää palvoa koska hänen kuolemansa antaa synnit anteeksi, ei mikään tai kukaan muu.
Muuten ei pelastu jostain jonka kristinusko ilmoittaa todeksi: kuoleman jälkeisestä ikuisrangaistuksesta joka jostain on ilmaantunut. JHWH ei siis auta missään vaan vie helvettiin jos uskoo mitä hän Israelille itsestään ilmoitti. Messiaaseen ei uskota vaan siihen että tulee joku voideltu joka on ihminen maanpäällinen toimija ei pilvissä tulija tai menijä .
04.05.2024 16:34
Todellisuuden taju on itseltäsi kaukana jo jos kuvittelet että anonyymi jolle vastaat olisi juutalainen. Jeesus on kyllä ollut ilman todellisuuden tajua itsekin jos meni JHWH:n huoneeseen jonka nimen tunsi idioottikin ja siellä ja haukkuu JHWHea ja vetoaa kohtaan jossa JHWH:n profeetta JirmiJAHU saa JHWH:lta ilmoituksen.
04.05.2024 15:15
Tuota, sellainen tyhmyri kuin Albert Einstein paettuaan Saksasta ilmoitti että lähdön syy oli antisemitismi. Kertoisitko missä Einstein niin kovasti vastusti arabian kieltä että oli joutunut hengen vaaraan ja miljoonat muut juutalaiset tapettiin samasta syystä.
Juutalaisuus on yhtä vähän rotu kuin suomalaisuus, pitää olla idiootti jos ei sitä ymmärrä. On juutalainen kansa jolla on oma uskonto, ollut alusta asti nehän syntyivät yhdessä. Juutalaisen kansan ongelma on se, että sen uskonto on ainoa etninen uskonto joka muinaisesta Lähi-idästä säilyi ja että syntyi kristinusko, universaali uskonto jonka mukaan muita uskontoja ei enää saanut olla kuin se itse ja tuon uskonnon perusti joukko juutalaisia.
04.05.2024 15:05
Israelissa oli 12 heimoa, Israel (aiemmin Jakov) oli kaikkien kantaisän nimi ja sen mukaan israelilaiset ts. kaikki heimot, olivat Israelin poikia (benei Jisrael ) ja koko kansa oli Israelin huone (beit Jisrael).
Temppeli oli nimeltään Beit JHWH siis kun mentiin temppeliin israelilaiset menivät JHWH:n huoneeseen. Myös oli yleisnimi Israelin kansa ja yhtenäiskuningaskunta oli nimeltään Israel ja jakaantumisen jälkeen myös Juudan kuningaskunta.
04.05.2024 14:36
Israelin Jumala on JHWH , ei herra eikä rouva eikä neiti. Se onko tätä jumalaa tai jumalia olemassakaan on eri asia, mutta muinaiset israelilaiset kuitenkin palvoivat JHWH:ea eivät herraa mikä ilmaus ilmaantui vasta hepr. raamatun käännöksiin kun se sopi kristityille: herra Jeesus =JHWH ei haluttu tehdä eroa.
04.05.2024 14:21
10 "Mutta JHWH näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja JHWH tahto toteutuu hänen kauttansa" Jeesus ei elänyt kauan eikä saanut omia lapsia kuten alkukielessä sanotaan. JHWH ilmoitti että on yksi on ainoa syntien anteeksiantaja, ainoa jota saa rukoilla ja että rauhan tuova voideltu on Davidin jälkeläinen, ei neitseestä syntyvä jumalaolento. En kristinuskon teologiaa ymmärrä mutta kun Jeesus on teille jumala, keiden suurmiesten joukkoon jumalolento voidaan nostaa? Millä hänet voi palkita, kauanko jumala elää ?
04.05.2024 13:30
Uusi liitto tehdään Israelin kanssa ja sen sisältö, tora, ei muutu. Missään hepr. raamattu ei puhu liitosta ei-juutalaisten kanssa, ei muiden tarvitse toraa noudattaa ei Jeesuskaan sitä muille tuputtanut. Liitto on myös tehty Jumalan kanssa joka on yksi jolla ei ole poikaa ja Israel on juuri sen todistajana .
Jes. 43.10 "Minun todistajani, sanoo JHWH olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."
04.05.2024 13:17
Käännös on heikko, Israelin huone on käännetty Israelin heimoksi, Jumalan nimi JHWH herraksi. Luku on kirjoitettu ennen eksiiliä joka Juudan osalta kesti 41 vuotta, Israelin kuningaskunta tuhoutui 722 eaa joten sen karkotetut olivat sata vuotta kauemmin karkotettuina ja osa ehti jo sulautuakin väestöön jonka keskuuteen heidät vietiin.
04.05.2024 12:47
Kännipäissään vonkailee 18 ja 19 vuotiaita naisia, painii toisen miehen kanssa joka on kiinnostunut samoista naisista, lopulta kadulla ottaa esiin aseen, osoittelee sillä ja sitten laukaisee aseen katuun josta ammus voisi kimmahtaa ja osua johon kuhun vaikkei tarkoitus olisi ollut vahingoittaa.
Tämä taisi olla pohjanoteeraus kansanedustajalta ylipäänsä, tai ehkä joskus itsenäisyyden alkuaikoina joku on tehnyt vielä typerämpää.
02.05.2024 23:46
Se oli Netanjahun ikioma sopimus ja kannattiko tehdä?
01.05.2024 18:45
Demokraattisin keinoin on yritetty ei vain ole onnistunut. Netanjahu oli se jonka päätös oli jättää Gazan raja vähälle puolustuksella varoituksista huolimatta, hän muka oli sopinut jotain Hamasin kanssa ties mistä, joten ei tarvinnut pelätä mitään. Kai nyt islamistinen terrorijärjestö sanansa pitää? Tuloksena oli kaikki se kamaluus jota nyt katsomme. Netanjahu on hallitukseensa raahannut äärioikeistolaisia joiden päämäärät ja toimet ovat pelkästään häpeällisiä.
En ymmärrä miksi jotkut kristityt kannattavat Netanjahua joka vie Israelia kohti tuhoa, miksi häntä pidetään pidetään niin erinomaisena ? Sekö riittää että hän käy puhumassa kristityille jotka odottavat Jeesuksen paluuta ja jotain suurIsraelia? Onko tuollaisia uskomuksia edes UT:ssa? Eikö siellä temmata ihmisiä yläilmoihin ja Jeesus taistele saatanaa vastaan ja heitä hänet "tulijärveen". Onko edes mitään valtioita tässä skenariossa? Miten ylipäänsä on voitu Israelin valtio sekoittaa kristittyjen lopun ajan uskomuksiin ?Ne ovat pienen porukan ajatuksia varmaan, mutta tosi outoja.
01.05.2024 17:47
60 / 426