Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kerran vielä:Ester1:1
1 Persian kuninkaan Kyyroksen ensimmäisenä hallitusvuotena JHWH toteutti sanansa, jonka profeetta JEREMIA oli julistanut. Hän johdatti Kyyroksen kuuluttamaan kaikkialla valtakunnassaan sekä suullisesti että kirjallisesti:
2 "Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: JHWH, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. [Jes. 44:28]
3 Kaikkien teidän, jotka kuulutte hänen kansaansa, tulee lähteä Juudan Jerusalemiin rakentamaan JHWH:N, Israelin Jumalan, temppeliä. Olkoon teidän Jumalanne teidän kanssanne! JHWH on Jumala, jonka asuinsija on Jerusalem. "
Israelin kuningaskunnan asukkaita monesti sulautui muihin jo ollessaan paikallaan ja kun heidät oli pakkosiirretty, myös siellä mihin heidät oli viety .Näin kävi myös Juudan pakkosiirretyille ainakin jossain määrin Siksi sukukuntajakoa ei enää myöhemmin ollut vaan kaikki sukukunnat olivat Israel ja vain papit ja leeviläiset olivat erillään.
05.03.2024 17:16
Oletko Amoksen inkarnaatio? Näitäkö nyt palvomme "Te olette kantaneet kuningastanne Sikkutia ja Kijjunin-kuvianne, tähtijumalaanne, sitä, jonka te olette itsellenne tehneet."Emme edes Jeesusta jota kuoleman uhalla olette meille aikoinaan tyrkyttäneet.
Uhriksi sopivan eläimen piti olla ilman vikaa eihän eläin voinut olla syntinen mutta ei saanut tuoda vammaista tai sairasta eläintä. Ja synnithän joka tapauksessa antaa anteeksi vain Jumala itse ja yksin , hän ei ole minkään ehdon alainen koska on kaikkivaltias.
Veri kelpasi mutta kelpasi myös köyhän ropo tai jokin esine. Ihmisten väliset vääryydet rangaistiin toran mukaan. Teidän uskontonne Jeesus voi pystyttää teille temppelin kolmessa päivässä sen kun, mutta JHWH:n ohjeiden mukaan temppelinteko kesti kauemmin. Sekin väärin?
04.03.2024 21:08
Kyllä sieltä tuli muidenkin sukukuntien jäseniä suvut olivat kyllä menneet sekaisin, osa ei halunnut palata lainkaan vaan jäivät niille sijoilleen jolle olivat jo elämänsä järjestäneet. Siksi toisen temppelinaikaan ja sen jälkeen jako oli Israel, eli kaikki muut paitsi papit (kohanim) ja leeviläiset joilla oli erikoistehtäviä.
Muuten hepr. raamattu puhu kansoista ei pakanakansoista. Muualle ei kuningaskuntien asukkaita karkotettu kuin Assyrian ja Babyloniaan eli heidät vietiin pakolla juuri tuonne, kuningaskin ketjuissa sokaistuneena ja juuri noista "maailman ääristä" hepr. raamattu kertoo Kyyroksen vapauttaneen karkotetut jotka sitten rakensivat kaupungit ja temppelin.
Samoihin aikoihin alkoi jo se diaspora jonka jälkeläisiä on tämä diaspora, ensin muutettiin ympäri Välimerta sitten pohjoiseen Galliaan ja ja Germaniaan lopulta Euroopassa myös itään mm Puolaan ja Venäjälle.
Ne juutalaiset jotka nyt eri puolilta maailmaa ovat muuttaneet Israeliin eivät ole tulleet pakkosiirroista .Itse asiassa niiden muinoin Lähi-itään jääneiden juutalaisten jälkeläiset pakotettiin muuttamaan Israeliin arabihallitusten toimesta eli heidät "pakkopalautettiin" noin 700 000 juutalaista.
Shema Jisrael on uskontunnustus ja jos tarkoitat toraa se on sama kuin Jeremiassa mutta liitosta sanotaan "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan JHWH ' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo JHWH Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."Liitto on JHWH:n "Minä olen JHWH ei ole ketään toista, ei ole muuta jumalaa kuin minä"
04.03.2024 20:35
Syntiuhrin piti olla viaton eläimessä siis saanut olla vikoja tai sairauksia kelpasi jos oli köyhä myös esine tai kolikko .Toista ihmistä vastaan tehdyt teot rangaistiin maallisin rangaistuksin, ihmistä ei saanut uhrata se oli kauhistus ja ehdottomasti kielletty.
Jumala on yksi ja on ainoa syntien anteeksiantaja ja katuva saa aina anteeksi.
Meille ei ole koskaan annettu käännytystehtävää ei muiden tarvitse juutalaisiksi ruveta olemme vain sen todistajia sille että on olemassa Jumala eikä maailma ole ilman omistajaa. Ei ole helvettiä jolta kaikkien pitäisi jollain tavoin pelastua mutta kun messias, joka on ihminen, toimii ja maailmaan tulee rauha, niin muut ymmärtävät että Israelin Jumala on tosi eikä ole muuta Jumalaa .Mitä tarvittaisiin kaikkivaltiaan rinnalle?
04.03.2024 19:36
Mitkä ovat omia tapoja? Näetkö kaikkien sydämiin vai omasta erityisestä viisaudesta käsinkö puhut? Moniko toran käsky ei ole ulkonainen, mitä saa syödä, miten piti toimia ettei saastu rituaalisesti ja kun on saastunut miten toimia kun pakosti saastuu.
Entä juhlat miten niitä voi viettää sisäisesti?
Kun on sabatti voi touhuta omiaan tai vaikka vaihtaa sen sunnuntaihin silloinhan naapurit puuhaavat jotain koko ajan ja heillä sentään on se oikea jumala joka ei vie helvettiin kuten kuulemma meidän jumalemme. Pitää uskoa johonkin poikaan ja ymmärtää että oma jumala valehteli .
04.03.2024 19:17
Puhutaan nimenomaan pakkosiirroista joita ei ole ollut kuin nuo kaksi joista Kyyros oli hepr. raamatun mukaan vapauttaja. Babylonia löi Assyrian ja sitten Persia Babylonian. Temppeli oli tuhottu kun Juudan kuningaskunta hävisi ja temppeli luvattiin jälleen rakennettavaksi Babelista paluun jälkeen, kuten kävikin. Siksihän Jeesuksella oli temppeli missä käydä . Jos katsot tuon ajan karttaa, suurvallat Babylonia ja Assyria olivat Israelin pohjoispuolella ja temppeli jälleenrakennettiin ja pakkosiirrosta palattiin Kyyroksen luvalla.
Kansahan asui entisen Israelin/Juudan alueella ja sillä oli jonkun aikaa oma itsenäinen valtiokin, hasmonivaltio. Osa pakkosiirrettyjen jälkeläisistä silti jäivät paikoilleen ja noille alueille muodostui sitten suuria ja hyvin tärkeitä juutalaiskeskuksia.
Myös Palestiinan alueelta muutettiin ympäri Välimeren aluetta vapaaehtoisesti niin että Jeesuksen aikaan diaspora oli jo kotimaan väestöä suurempi. Ei Paavalikaan ollut pakkosiirrettynä diasporaan josta hän aikanaan tuli Jerusalemiin.
Tärkein käsky oli ja on Kuule Israel, Shema Jisrael
04.03.2024 18:07
Hämmästyin kysymyksestä ja seuraava ajatus oli että ihan kaikki eivät nykyäänkään välttämättä tiedä Haaviston homoseksuaalisuudesta ja osa niistä jotka tietävät miettivät nyt uudestaan: otetaan varman päälle ja Stubb kun asia kerran on niin iso että piti oikein erikseen esille ottaa. Miksi piti? Tuon asian ei pidä ratkaista.
04.03.2024 17:26
Mikä olikaan Jeesuksenkin mukaan se tärkein käsky?
"Tärkein on tämä: 'Kuule, Israel: JHWH meidän Jumalamme, JHWH on yksi"
Jes 43:10 "Minun todistajani, sanoo JHWH olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."
Jer 23. puhuu eksiilista paluusta, siis Assyriasta ja Babyloniasta :
"Ja minä kokoan lampaitteni tähteet kaikista maista, joihin olen ne karkottanut, ja tuon ne takaisin laitumelleen"
Jes. 45:1Näin sanoo JHWH Kyyrokselle, voidellulleen, jonka oikeaan käteen JHWH on tarttunut alistaakseen kansat hänen eteensä, temmatakseen vyön kuninkaiden kupeilta, avatakseen hänelle portit ja ovet niin ettei niitä kukaan sulje: "Kyyros vapautti karkotetut ja se tapahtui 2400 vuotta sitten.
Messias puolestaan on ihminen, Davidin jälkeläinen ei jumalolento.
Pilatuksen kirjoitus oli poliittinen syytös, kapinasta Rooma tuomitsi ei uskonnollisista syistä . Roomalle oli yhden tekevää palvoiko joku alistettu kansa yhtä vai sataa jumalaa ei Rooma sellaiseen kantaa ottanut.
04.03.2024 16:16
Vain luterilaisessa opissa ei siis katolilaisilla tai ortodokseilla? Maailman synti on myös sellainen jota hepr. raamattu ei tunne
03.03.2024 15:09
UT:ssa on perisynti ja se on perusasia kristinuskossa, mutta hepr. raamatussa sitä ei ole. Joillekin teistä ei mene päähän että kristinusko ja juutalaisuus ovat kaksi eri uskontoa ja perusteiltaan erilaiset uskonnot.
03.03.2024 13:18
Nyt on kyse nimestä, totta kai JHWH on isä "avinu malkeinu ..."mutta ei tuntematon isä.
03.03.2024 13:11
Näetkö kirjoituksissani heprealaisia kirjaimia? Tarkoitus on että lukijat ymmärtävät sanat Olet itse väärässä.
03.03.2024 13:08
Saatanaa ei kummassakaan hepr. raaamatun luomiskertomuksessa ole eikä sitä sinne uusi uskonto voi jälkikäteen liittää. Tarinassa on käärme jota rangaistaan sillä että se joutuu liikkumaan kiemurtelemalla ja syömällä tomua. Satan on kotoisin perisiasta ja tuli juutalaisuuteen vasta eksiilin aikaan :
2.Sam.24:1JHWH vihastui jälleen Israeliin, ja yllyttääkseen Daavidia kansaa vastaan hän sanoi: "Mene ja laske Israelin ja Juudan väki." kirjoitettu ennen eksiiliä
1.Aikak.21:11 "Saatana nousi Israelia vastaan ja viekoitteli Daavidin toimittamaan Israelissa väenlaskun " kohta kirjoitettuna eksiilin jälkeen.
Perisyntiä ei hepr. raamatussa ole Psalmissa 51:7: "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun." Tuon psalmin kirjoittaja joka ei ole David, puhuu itsestään ihminen ei siity eikä synny pahana. Paha teko on valinta sehän on hepr raamatun perusasia :valitse hyvä älä tee pahaa .
03.03.2024 13:00
Jeesus oli itse kuitenkin juutalainen ja hänen seuraajansa tuohon aikaan myös, mutta Jeesus ei käskenyt rukoilla tai huutaa avuksi "jehovaa". Mistähän se johtui ?
02.03.2024 21:22
Sinulle on aiemmin täällä asiantuntija kertonut että tämä selityksesi on väärä:
"Jotkut tieteilijät voivat sellaista väittää, mutta on niitä hyviä tiedemiehiä, jotka tietävät, ettei JHVH:ta translitteroida JaHVeH, koska konsonattien H ja V väliin ei voi jättää lisäämättä vokaalia O. JaHVeH on sana, joka ei ole edes hebrean kieltä."
02.03.2024 21:11
Ei JHWH olekaan hepreaa siksi toran selitykset nimelle esim. ehje asher ehje. Kirjoitan JaHVeH tässä keskustelussa noin vokaaleineen koska se on nimen oikea vokaalimuoto muuten kirjoitan JHWH. Jehovan voi lausua ei se ole kielletty. Ei kukaan tiedä nimen JHWH alkuperää, muualla sitä ei ole.
02.03.2024 20:48
Nimi on kyllä JaHVeH ja totta, teillä kristityillä on kaksi jumalaa Isäjumala ja Jumalanne poika Jeesus jota monet kristityt kyllä rukoilevat, ainakin niin on useampi minulle kertonut Tuskin he tässä asiassa valehtelisivat.
02.03.2024 18:21
Nimeähän piti selittää torassa kun se ei ollut hepreaa eikä JaHVeH nimeä ei ole löydetty muualta.
02.03.2024 18:14
Karaiitit ovat myöhäinen lahko ei heillä ollut sen enempää tietoa kuin muillakaan.
Tiede sanoo että nimi on JaHVeh. Kristityillä on Jeesus tai rukoiletteko Jehoshuaa? Eli Eli huusi Jeesus kristillisten kirjoituksien mukaan hädässään ja käytti myös Isä- sanaa.
02.03.2024 17:48
Tavat joita juutalaisessa uskonnossa noudatetaan perustuvat toraan mutta olosuhteet ovat nyt täysintoisenlaiset kuin joskus 3000 vuotta sitten. On tietenkin uusia tappojakin esim. sabattikyntilöitä ei muinoin sytytelty sitten on tapoja joita noudatetaan koska ei tiedetä tiettyjä asioita, eli mikä joissakin tapauksissa olisi oikein. Tora myös antaa luvan tulkita asioita joista oppineet voivat antaa antaa päätöksiä, siksi ei ketään enää kivitetä ym Juutalaisuuden peruskäsky kuitenkin on että Jumala on yksi, hänellä ei siis ole poikaa jota pitäisi palvoa ja joka olisi pitänyt tappaa jotta Jumala olisi voinut antaa ihmisille näiden synnit anteeksi. Siksi juutalainen ei voi kääntyä kristityksi ja olla edelleen juutalainen.
02.03.2024 13:56
72 / 426