Olen+paljon+tehnyt+tämän+asian+parantamiseksi.+Asialla+on+perustavaa+laatrua+oleva+juurisyy.+Se+on+lähes+kaikkien+mamujen+perhekulttuuri.+Äitien+tärkein+tehtävä+useissa+kulttuureissa+on+pitää+lapset+kotona+jossa+he+kasvattavat+lapsensa.Aina+kun+keskustelen+mamu-äitien+kanssa+tästä+kysyn+heiltä+miten+ja+kuinka+paljon+te+opetatte+lapsille+heidän+eniten+elämässään+tarvitsemaa+asiaa+eli+suomenkieltä?+Toinen+kysymykseni+aina+on+miten+te+oipetatte+ja+sopeutatte+lapsenne+pienestä+pitäen+länsimaisen+yhteiskunnan+jäseneksi?Jos+äidit+antavat+näihin+kysymyksiin+hyvät+vastaukset,+niin+ehdotan+vain+eskarin+iltapäiväkerhoa+Jos+en+saa+ja+joudun+jopa+käyttämään+tulkkia+juttelussa,+niin+kerron+aina,+että+lapset+ehdottomasti+päiväkotiin.+Kerron+myös,+että+ilman+päiväkotia+lapsenne+ovat+kouluun+mennessä+useita+vuosia+luokkatovereitaan+jäljessä+ja+tämä+heikentää+huomattavasti+heidän+tulevaa+koulumenestystä.Tämä+on+herättänyt+paljon+keskustelua+ja+olen+saanut+kavereita+sekä+vihamiehiä.Mielestäni+meidän+on+epäasiallista+edes+keskustella+miksei+maahanmuuttajan+lapsi+pärjää+koulussa+jos+hän+on+jo+aloituksesa+useita+vuosia+muita+jäljessä+vanhempien+typerän+käyttäytymisen/kasvattamisen+vuoksi!
Toimin+SPR:n+mamujen+kotoutuksessa+ja+kerron+mielipiteeni+asiasta+jonka+kanssa+toimin.+Suomenkielen+oppiminen+on+avain+tulevaisuuteen+jokaiselle+lapselle.+Se+on+lapsen+kehityksen+kannalta+ihan+ykkösjuttu.+Tämän+takia+olisi+hyvä+saada+lapset+mahdollisimman+nuorena+päiväkotiin.+Tässä+Helsinki+tekee+karhunpalveluksen.+Helsinki+keskittää+maahanmuuttajat+isoiksi+ryhmiksi+ja+vielä+kansallisuudet+asutetaan+vierekkän.+Helsinki+tekee+Ruotsin+ja+Tanskan+mallien+mukaisia+mamualueita+johon+kantaväestöllä+ei+juurikaan+ole+asiaa+saati+sitten,+että+laittaisivat+lapsensa+sinne+kouluun.Jo+nyt+on+nähtävissä,+että+joillain+Helsingin+alkueilla+koulun+lapsista+puolet+eivät+puhu+suomea.+Sama+asia+päiväkodeissa.+Kantasuomalaisten,+varsinkin+lapsiperheiden+suunta+on+pienempiin+ja+kalliimpiin+asuntoihin+alueille+jossa+ei+ole+tätä+kieliongelmaa+lasten+kouluissa.Olen+jo+pitkään+puhunut,+että+useissa+kulttuureissa+oleva+tapa+jossa+lapsi+on+äidin+kanssa+kotona+kouluun+asti+on+karhunpalvelus+lapsen+tulevaisuudelle.+Äidit+vastaavat+kysymyksiini,+että+lapsen+on+opittava+vanhempien+kulttuuri.+Olen+vastrannut,+että+jos+vanhempien+kulttuuri+on+sitä,+että+vanhemmat+eivät+edes+voi+asua+maassa+jossa+ko.+kulttuuri+on,+niin+kannataako+sitä+kulttuuria+tuoda+Eurooppaan?+Olen+aina+painottanut+lapsen+tulevaisuutta+ja+sitä,+että+sen+rakentamiseen+tarvitaan+suomenkieltä.Olen+myös+tarkkana+siitä,+että+lapsen+on+opittava+myös+vanhempiensa+kieli.+Kerron+aina,+että+kun+lapsi+on+käynyt+koulut+ja+tulee+työnhaun+ja+uran+aika,+niin+kielitaidon+laajuus+voi+olla+ratkaiseva+tekijä+työntekijän+valiuntatilanteessa.+Samoin+lapsen+yhteydet+sukuun+tarvitsevat+yhteisen+kielen+sukulaisten+kanssa.Tässä+siis+kaksikielisyyttä+mallia+2020.