Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

1709

1. Pitkälle+edenneessä+alzheimerissa+potilas+ei+tunnista+enää+omia+lapsiaan,+saati+puolisoaan,+jonka+kanssa+on+saattanut+olla+vaikka+50+vuotta+yhdessä.+Alzheimerissahan+sairaus+iskee+ensimmäisenä+lähimuistiin,+jolloin+potilas+saattaa+elää+uudestaan+lapsuuttaan+ja+nuoruuttaan.+Musta+ei+näy+päälle+päin+mitään+muuta+kuin+se+että+olen+läski+-jos+rollaa+ei+oteta+tässä+huomioon,+kun+en+sitä+kaikissa+tilanteissa+tai+koko+elämää+tarvi.+Päälle+päin+ei+näy+mt-sairaus,+krooninen+hermokipu,+sairastettu+aivoinfarkti+ja+sepsis+eli+verenmyrkytys.+Eikä+vaatteet+päällä+näy+edes+sitä+että+mulla+on+kroppa+täynnä+niin+isoja+kuin+pieniä+arpia.+Siitä+huolimatta+sairastan+tai+olen+sairastanut+kyseiset+sairaudet.+Jos+joku+ei+mun+kanssa+halua+olla+kyseisten+sairauksien+takia,+ei+se+mun+häpeä+tai+ongelma+ole.+Ne+on+osa+mua,+ja+tulee+aina+olemaan.
  2. No+mulla+on+vartalo+täynnä+niin+pieniä+kuin+isoja+arpia,+selkä+paskana,+nilkat+jäykät,+toisessa+jalkaterässä+virheasento,+helvetilliset+jatkuvat+krooniset+hermokivut+ja+oon+vitun+läski.+Pisin+arvosta+on+nivusesta+polveen+asti,+siis+40-50+senttiä+pitkä.+Takana+33+leikkausta,+verenmyrkytys,+myyräkuume,+keuhkokuume,+aivoinfarkti,+polvivammat+ja+niiden+seurauksena+nivelrikot+polvissa.+24-vuotiaana+kolmannen+asuinkerroksen+parvekkeelta+asfaltilla+putoaminen+itsemurhatarkoituksessa,+joista+suurin+osa+vammoista+ja+niiden+seuraukset+ovat+peräisin+ja+jotka+kulkevat+mukana+kuolemaan+asti.+Niin+ja+hyvin+todennäköisesti+tulevaisuudessa+mun+toinen+jalkaterä+tullaan+amputoimaan.+Pysyvästi+työkyvytön,+joka+joutuu+roikkumaan+pienillä+työttömyyskorvauksilla,+kun+ei+työkyvyttömyyseläkettä+saa+ja+töitä+ei+pysty+tekemään+vaikka+haluaisi.+Siis+köyhä+kuin+kirkonrotta,+ja+sellaisena+tulen+pysymään,+koska+tuhosin+mahdollisuuteni+parempaan+tulevaisuuteen+sairaan+mielen+tekemän+päätöksen+takia...siis+oman+silloin+sairaan+mieleni.+Vankina+neljän+seinän+sisällä+yksin+omassa+kodissa,+ja+ulkona+liikkuessa+joudun+käyttämään+rollaattoria,+kun+paine+kasaantuu+ristiselän+ja+lantion+alueelle+jopa+100+metrin+kävelymatkalla,+jolloin+tulee+tunne+siitä+kumpi+lähtee+ensin:+jalat+alta+vai+taju.+Täytän+lauantaina+41-v.,+eli+oon+sua+vaan+parisen+vuotta+vanhempi.+Tässä+kunnossa+olen+ollut+jo+vuoden,+ja+fyysiset+vammat+tulivat+todellakin+16+vuotta+sitten.+En+luovuta,+enkä+anna+periksi,+vaan+kaikista+näistä+huolimatta+katson+tulevaisuuteen+valoisin+mielin.+Allu+hei,+mun+tilanne+on+pahempi+kuin+sun.+Keskivaikea+masennus+ja+määrittelemätön+persoonallisuushäiriö,+jotka+tulevat+kulkemaan+kumppaninani+kuolemaan+asti.+Persoonallisuushäiriö+on+hyvin+todennäköisesti+ollut+mulla+syntymästä+lähtien,+ja+jos+mun+jaksaminen+loppuu,+niin+mä+pelkään+itseäni.+Kyseinen+jaksamisen+raja+on+tullut+menneen+vuoden+aikana+useamman+kerran+vastaan,+ja+jokaisella+kerralla+olen+pyytänyt+ja+saanut+apua,+eikä+näin+ollen+raja+ole+ylittynyt.+Niin,+vieläkö+sun+rajoitteet+tuntuvat+isoilta+ja+ylitsepääsemättömiltä?
  3. Miten+sä+kuvittelet+saavasi+naisen,+jos+et+edes+puhu+niille?+Syyksi+ei+kelpaa+se,+ettet+tunne+niitä.+Kukaan+ei+tule+hakemaan+minua+kotisohvalta,+eikä+kukaan+tule+hakemaan+sinua+kotoa.+Paina+tämä+kalloosi:+jos+sä+naisen+haluat+kainaloon,+on+SUN+ITSESI+tehtävä+asialle+jotain,+siis+aivan+jotain+muuta+kuin+vain+valittaa+palstalla+naisen+puutetta,+ja+olettaa+että+naiset+tekee+kaikki+aloitteet.+Mikäli+haluat+pysyä+yksin,+jatka+samalla+linjalla+ÄLÄKÄ+TEE+ITSE+MITÄÄN,+niin+kuin+nyt.+Sillä+tällä+linjalla+tulet+olemaan+yksin.+Ite+koen+ristiriitaisia+tunteita+sen+suhteen,+otanko+yhteyttä+ihastukseeni+vai+en.+Tekisi+mieli+ottaa+yhteyttä,+mutta+tiedän+myös+sen+etten+näin+huonossa+kunnossa+mitä+nyt+olen,+pysty+tasavertaiseen+normaaliin+suhteeseen,+jossa+touhutaan+yhdessä+ja+käydään+eri+paikoissa.+Siksi+en+ole+ottanut+yhteyttä,+ja+tuskin+tulen+ottamaan.+Oma+valintani,+mutta+mieluummin+olen+yksin+ikävöimässä,+kuin+että+olisin+taakkana+ja+rajaisin+tahtomattani+toisen+elämää.+Oman+elämän+realiteetit+on+kyettävä+tunnistamaan,+ja+elämään+niiden+mukaan.+Kun+ne+tiedostaa,+on+pää+silloin+kunnossa,+eikä+sysää+kaikkea+toisen+niskoille.+Mäpä+kerron+sulle+esimerkin+omasta+elämästäni.+Olen+toisaalla+kertonut+monesti+ettei+mikään+lääke+helpota+mun+helvetillisiä+selkäkipuja,+vaan+mun+purtava+hampaat+yhteen+ja+kestettävä+kivut+sellaisenaan.+Koska+mulla+menee+todella+huonona+päivänä+kaikki+voimat+kipujen+kestämiseen,+en+pysty+kontrolloimaan+sitä+mitä+suustani+pääsee+ulos.+Siis+miettimään+mitä+sanon+ja+mitä+en+voi+sanoa,+etten+loukkaisi+ketään+tai+pahoita+kenenkään+mieltä.+Koska+tiedostan+sen,+että+näin+teen+huonoina+päivinä+tahtomattani,+olen+opetellut+irl+viiden+viime+vuoden+aikana+pysymään+hiljaa+juuri+puhumatta,+etten+loukkaisi+ketään+asialla+jota+en+tarkoita.+Olen+siis+tunnistanut+omat+huonot+puoleni,+ja+myös+tehnyt+jotain+sen+sijaan+että+vain+antaisin+asian+olla.+Koska+mulla+on+pääosin+pää+kunnossa,+pystyn+näin+toimimaan.+Eikä+mulla+todellakaan+ole+hyvää+työtä+ja+terveyttä,+sekä+niiden+tuomaa+turvallisuutta.
  4. Tottakai+jos+pitempään+on+kovassa+pakkasessa+tai+viimassa,+alkaa+alakroppaakin+palella.+Ja+jos+liikkumatta+paikallaan+joutuu+olemaan+pitempää,+kyllä+pienikin+pakkaa+lukemaan+alkaa+viluttaa+koko+vartaloa.+Aikanaan+kun+tuli+lasketeltua+paljon,+oli+varpaat+aina+jäässä+kotiin+lähdettäessä,+vaikka+muuten+ei+tullut+kylmä+-jos+kasvoihin+osuvaa+viimaa+ei+lasketa.+Eipä+niitä+varpaita+pystynyt+liikuttamaan+jäykissä+ja+tiukalla+olevissa+monoissa+niin+paljoa,+että+veri+olisi+lähtenyt+paremmin+kiertämään+ja+palelu+olisihelpottanut.