Vapaa kuvaus

Aloituksia

19

Kommenttia

3519

1. Miksi?+Sinähän+olet+riippuvainen,+en+minä.+Oletko+vaihtanut+alkoholiriippuvuuden+saturiippuvuudeksi?
  2. Mutta+jos+jostain+asiasta+näyttö+puuttuu,+ei+sen+toteaminen+ole+epätosi+käsitys.+Leikitäänpä+vaikka,+että+uskontoja+ei+olisi+koskaan+ollut+olemassakaan.+Ihmiset+olisivat+aina+luottaneet+vain+tutkituun+ja+todettuun+tietoon.+Sitten+joku+tulisi+sanomaan,+että+kaiken+takana+on+joku+Jumala.+Kyllä+siinä+tapauksessa+väitteen+esittäjällä+olisi+todistusvelvollisuus+kuten+kaiken+muunkin+tiedon+osalta.+Toisaalta+onhan+se+niinkin,+että+jos+jostain+asiasta+ei+ole+näyttöä+puoleen+eikä+toiseen,+tiedon+sijaan+kyseessä+on+usko.+Hyvin+perusteltua+uskoa+voisi+pitää+ainakin+lähes+tietona.+Esim.+ennen+ei+ollut+mitään+mahdollisuutta+nähdä+kuun+toiselle+puolelle,+koska+kuu+on+lukkiutunut+maahan+nähden+niin,+että+näemme+aina+saman+puolen+maasta+katsoen.+Silloin+oli+hyvin+vahva+oletus,+että+kuu+ei+erityisemmin+poikkea+takapuoleltaan+siitä+puolesta,+jonka+näemme.+Asiaa+saattoi+pitää+melko+varmana+tietona,+joka+vahvistuikin+sittemmin.+Jos+joku+olisi+esittänyt+jotain+muuta+kuun+takapuolesta,+kenelläkään+ei+olisi+ollut+erityistä+syytä+uskoa+sitä+ja+vaikka+näyttöä+ei+ollut+kumpaankaan+suuntaan,+oli+täysin+perusteltua+sanoa,+että+ei+se+kuun+takapuoli+sen+kummempi+ole+kuin+etupuolikaan+ja+joka+muuta+väittää+on+väärässä.+Tieteellä+on+täysi+oikeus+pitäytyä+tutkitussa+tiedossa.+Minä+en+ole+havainnut,+että+järkevät+tiedemiehet+erityisemmin+ottaisivat+kantaa+Jumalan+olemassaoloon+muutoin+kuin+omana+mielipiteenään+tai+arvionaan.+Olen+kyllä+samaa+mieltä+siitä,+että+jos+joku+tiedemies+ehdottomasti+kieltää+Jumalan+olemassaolon+tieteeseen+vedoten,+silloin+hän+tekee+liian+pitkälle+meneviä+johtopäätöksiä,+koska+ei+tiede+voi+sulkea+Jumalan+olemassaoloa+pois.+Lyhyeen+edellisessä+viestissä+esittämääni+kysymykseen+liittyen+kysyn,+että+pystytkö+nimeämään+tiedemiehiä,+jotka+kieltävät+Jumalan+olemassaolon+tieteeseen+vedoten?+En+väitä,+etteikö+sellaisia+voisi+olla.