Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Pitkään+nukutun+yön+jälkeen+on+mukavaa+aloittaa+lämmin+sunnuntaipäivä.+Ihan+outoa,+että+voi+mennä+ulos+ilman+pomppaa+ja+paljain+kintuin.+
Meidän+kesäpaikalla+ei+ole+koskaan+tavattu+käärmettä.+Se+tuntuu+aika+oudolta,+koska+sanotaan,+että+niitä+on+tasaisesti+kaikkialla+Suomessa.+Vuosikymmeniä+sitten+alueella+asusti++paljon+kekomuurahaisia,+joiden+sanotaan+olevan+käärmeiden+perivihollisia,+mutta+jonnekin+nekin+ovat+kadonneet,+ei+ole+yhtäkään+kekoa+enää+missään.+
Eliaana+jaksaa+puurtaa!+Hiki+tuli+meikäläiselle+jo+pelkästä+ajatuksestakin,+että+noin+moneen+yhtenä+päivänä+jaksaisi+ruveta.
Pahaa+mieltä+tuovat+uutiset,+kun+en+voi+olla+niitä+lukematta.+Nyt+on+puhetta+sähkön+saannista,+siitä+voi+tulla+hankaluuksia,+kun+Venäjältä+ei+enää+sähköä+tule.+Kaikki+ainakin+kallistuu,+ja+tuli++mieleeni,+onko+nyt+rynnättävä+taas+hamstraamaan+vessapaperia,+kun+kuulemma+hinta+pysyy+paikallaan,+mutta+rullan+pituus+lyhenee.+Siinä+ihan+on+kauhee+uutinen++taas!+Olihan+sen+koronankin+tullessa+kansalla+ensi+asiana+tyhjentää+kaupat+WC-rullista.
No+joo.
Leppoisaa+suvisunnuntaita+nojatuoliin!
12.06.2022 07:57
Minun+asuinpaikkakunnallani+maksu+on+16,10+e.+Olen+ohjannut+sen+suoraan+tililleni,+niin+että+se+ei+jää+maksamatta,+vaikka+sitten+tikahtuisin+vastaanotolla.
Mun+kakskymppiselläni+siis+jaksan+käydä,+saan+vielä+rahasta+takaisinkin.
11.06.2022 17:35
Putinin+ei+tarvinnut+uhkailla+Suomea+aikaisemmin,+kun+hänellä+oli+Zirinowski.+Mies+vain+nyt+kuoli+syksyllä+ja+Putinin+on+otettava+hänenkin+hommansa+kontolleen.
11.06.2022 16:27
Minä+ihmettelen+ihan+tosissani,+miksi+hän+haluaa+vaivoikseen+maan+tasalle+pommitetut+alueet,+jotka+on+miinoitettu+ja+täynnä+räjäytettyä+metallia!+Niille+kaupungeille+ei+voi+tehdä+muuta+kuin+raivata+rauniot+maan+tasalle+ja+rakentaa+uudelleen+talo+talolta,+ja+se+tulee+olemaan+vielä+kalliimpaa+kuin+niiden+tuhoaminen+oli.
Tietysti+sanotaan,+että+Putin+panee+maan+asukkaat+itse+kaiken+tekemään+ja+maksamaan,+mutta+kyllähän+hän+tietää,+että+jäljelle+jääneillä+ei+ole+rahaa+eikä+voimia+vuosikymmeniin.+Hänen+on+vaihdettava+kansa.+Stalinin+aikana+se+onnistui,+mutta+tuskin+enää+tänä+päivänä.
Jos+minä+haluaisin+kaapata+naapurini+maat+ja+mannut,+pitäisin+huolta,+että+ne+olisivat+heti+tuottavassa+kunnossa+ja+saisin+lisää+varallisuutta+uusin+alueiden+myötä.+Putin+menettää+silmittömästi+rahaa,+menettää+nyt,+ja+menettää+jälleenrakennuksen+aikana.+Mitä+iloa+on+murskaksi+jauhetusta+valloituksesta+murskattuine+asukkaineen!
11.06.2022 16:22
Et+siis+tiennyt+tähän+mennessä,+että+terveyskeskusmaksut+ovat+olemassa?+En+tosiaan+ymmärtänyt+informoida+kahdeksankymppisille,+että+terveyskeskuskäynti+maksaa.+
Kuvittelin+ilmeisesti+ihan+erheellisesti,+että+jokainen+meistä+on+käynyt+joskus+vastaanotolla.
11.06.2022 15:54
Kyllä+sitä+nyt+ollaan+tarkkoja!+Kysymys+on+terveydestä,+kuulolaitteesta,+omasta+hyvästä+elämästä,+arvoisat+natkuttajat.+Kuulolaitteen+saamiseksi+on+käytävä+vastaanotolla,+kuulotutkimuksessa,+erikoislääkärillä,+kuulolaitteen+sovituksessa,+kuulolaitteen+kokeilussa+ja+myöhemmin+tarkistuksissa.+Matkat+joko+jalan,+polkupyörällä,+omalla+autolla,+julkisilla+tai+taksilla,+ihan+valinnan+mukaan.+
Ottakaa+nyt+kynä+ja+ruutupaperi+ja+laskeskelkaa,+mitä+todelliset+kulut+saattaisivat+olla,+ja+toiseen+sarakkeeseen+sitten+todella+maksamanne+kulut.+Tiedättekö,+että+pelkästään+kuulolaitteen+hinta+on++200-300+e?
Veronmaksajina+jokainen+on+oikeutettu+terveyskeskuksen+palveluihin.
Turhaanhan+minä+tässä+paasaan,+Ymmärrän,+että+ei+pidä+provosoitua,+kun+provosoidaan.
Joten+neuvoni+on,+että+ette+hanki+kuulokojetta.+On+niin+kallis+laite,+jota+pitää+sitä+paitsi+itse+pitää+kunnossa+ja+puhtaana,+siihen+ei+yhteiskunta+ojenna+auttavaa+kättä.
11.06.2022 15:29
Ei+terveyskeskus+itse+kuulolaitetta+tietenkään+toimita,+van+antaa+lähetteen+eteenpäin.+Tietenkin+kuluja+syntyy,+kun+ja+jos+joutuu+matkustamaan+sitten+annettuun+osoitteeseen,+kuka+milläkin+tavalla.+Mutta+tutkimukset+ja+kojeen+maksaa+yhteiskunta.+Se+on+suuri+apu+jokaiselle,+joka+kuulolaitetta+tarvitsee.+
Laite+vaatii+patterin,+joka+ei+kauan+kestä,+ja+sen+joutuu+itse+kustantamaan.+Tietysti+siihenkin+rahaa+kuluu,+mutta+kyllä+kuulostaan+jokainen+sen+verran+haluaa+maksaa.+On+laitteesta+kuitenkin+suuri+hyöty+kuulovammaiselle.
11.06.2022 14:15
Asiallisempia+siellä+kuitenkin+ollaan.
Kannattaa+kokeilla.
11.06.2022 13:42
S24:ssä+on+myös+lakipalsta,+josta+saisit+ehkä+asiallisemman+vastauksen+kysymykseesi.
Kts.
+Yhteiskunta+-+Laki+ja+rikos+-+Perintö+ja+testamentti
11.06.2022 13:23
Terveyskeskukset+toimivat+joka+puolella+Suomea.
11.06.2022 13:14
Suomalaiset+ovat+noudattaneet+karanteeniohjeita+hyvin.+Ja+vaikka+siihen+ollaan+väsytty+ja+lipsuttu+maskisuosituksista,+niin+olemme+oppineet+pysyttelemään+toisistamme+kaukana.+Sen+huomaa+vaikkapa+kaupan+kassajonoissa+ja+busseissa.
Tervehdimme+toisiamme+vai+nyökkäämällä,+pois+ovat+jäänet+jo+muodiksi+tulleet+halaukset,+jotka+olivat+vähän+outoja+jäyhille+suomalaisille+siihenkin+asti.
Yhteyttä+tuttuihin+ja+läheisiin+pidetään+puhelimitse,+ei+olla+kovin+innokkaita+reisaamaan+julkisissa.+Etätyötkin+ovat+tullet+jäädäkseen.+
Mutta+kutsumattahan+se+viirus+kimppuun+tulee.
10.06.2022 16:24
Kuulolaite+on+yhtä+tarpeellinen+kuin+silmälasitkin.+Joskus+ammoin+silmälasien+käyttö+oli+häpeällistä+ja+noloa.+Ilmeisesti+kuulolaite+on+sitä+vielä+niiden+mielestä,+jotka+eivät+kuulon+huononemisesta+kärsi.
Vika+on+ilmeisesti+yhä+naurettava.+
Ikääntyneille+kuulolaite+on+maksuton,+kun+sen+hankkii+terveyskeskuksen+kautta.+Kuulolaitteet+ovat+henkilökohtaiset+ja+muotoillaan+korvaan+sopivaksi.+
On+aika+epäkohteliasta+mennä+kysymään+presidentiltä+hänen+kuulokojeestaan,+vai+onko+ajateltava,+että+hänen+silmälasiensakin+vahvuudesta+voi+esittää+kysymyksiä.+
Mihin+toimittaja+tarvitsi+tiedon+Niinistön++kuulokojeesta?
10.06.2022 15:02
Jo+pitkän+aikaa+sitten+tv:n+kestokommentaattori+Mika+Salminen+sanoi,+että+korona+ei+katoa,+ennen+kuin+koko+kansa+on+sen+sairastanut,+ja+siihen+menee+monta+vuotta.+Rokotukset+auttavat+siinä+mielessä,+että+vanhemmallekin+potilaalle+sairaus+voi+tulla+lievänä.+Varovaisuus+ja+karanteenit+oat+vähentyneet,+ihmiset+eivät+käytä+maskeja+eikä+käsidesiä,+luotamme+onneemme+enemmän+kuin+alkuvaiheessa.+
Nyt+tautia+on+liikkeellä+ilman+että+siitä+kaiken+aikaa+tiedotettaisiin.+Olemme+oppineet+olemaan+pelkäämättä.
Kyllä+kaksi+vuotta+eristystä+riittää+jokaiselle.+Sairastumisen+riskilläkin.
10.06.2022 14:52
Astianpesukone+peijjakas+on+vuotanut+illalla+lätäkön+lattialle.+Aina+AINA+olen+tallettanut+ohjekirjat+ja+takuutodistukset+ihan+omaan+laatikkoonsa.+Siellä+on+jopa+40+v.+vanha+vatkaimen+ohjekirjakin,+mutta+ei+nyt+sitten+tämän+pesukoneen+ohjekirjaa.+Siis+ei+niin+missään!+Mylläsin+kaikki+paikat,+mihin++ohjekirja+erehdyksessä+olisi+ehkä+joutunut,+mutta+ei+niin+missään.+Murphyn+laki.+Täytyy+jatkaa+vielä+tänään,+tuleepahan+tarkistettua,+mitä+missäkin+laatikossa+on.+Epätoivoiselta+tuntuu.
Menin+apeana+pihahommiin+ja+kitkin+pois+vuohenkelloa,+joka+on+levinnyt+joka+paikkaan.+Muutakin+poisheitettävää+oli.
Pieni+ehkä+5-vuotias+nuorukainen+tuli+minua+auttamaan,+kun+vein+roskikseen+kuihtunutta+pihakasvia.+Hän+halusi+kantaa+raakun+ja+pudotti+sen+biosäiliöön+varpaillaan+seisten,+juuri+ja+juuri+ylettyi.+Kiitin+kovasti+avusta+ja+hän+oli+innoissaan,+kun+oli+ollut+avuksi.+Lopuksi+heitti+yläfemman+kämmentäni+vasten.+Ihan+sydän+meni+wanhalta+sykkyrälle,+kun+emme+ole+aikaisemmin+edes+tavanneet.+Hänen+äitinsä+seisoi+kauempana+ja+seurasi+toimitusta.+En+tiedä,+millä+mielellä,+sillä+he+puhuivat+keskenään+minulle+vierasta+kieltä.+
Asiasta+toiseen,+olin+marketissa,+missä+henkilökunta+käyttää+suojakäsineitä+toimissaan.++Se+näyttää+kovasti+hygieniseltä,+mutta+sitten+tulin+ajatelleeksi,+mitä+hyötyä+niistä+loppujen+lopuksi+on.+Kalatiskin+myyjä+nosteli+kaloja,+pakkasi+pakettiin,+punnitsi+ja+tarttui+taas+seuraavaan+nieriään+samoilla+hanskoilla.+Paljaita+käsiä+sentään+huuhtoisi+usein,+mutta+eihän+hanskoja+pestä+kannata,+kun+tahmaantuvat+kalan+nahassa+oitis+taas.+Eikös?
No+taas+se+Mkr.+motkottaa.+
Viikonloppukin+häämöttää.+Lämmintä+luvassa.
10.06.2022 13:22
Ainakin+pystyy+torppaamaan+meidän+hakemuksemme.+Siinä+menee+aikaa,+ennen+kuin+hän+ymmärtää,+ettei+pysty+määräämään+meidän+toimintatapojamme.+Epäluulo+tulee+vaivaamaan+yhteistyötä+joka+tapauksessa+pitkään.
09.06.2022 12:18
Vehnän+viennin+tyrehtyminen+Ukrainasta+on+herättänyt+muutkin+maat+hamstraamaan.+Lehdessä+juuri+kerrotaan,+että+Intia+on+myös+suuri+vehnän+vientimaa,+mutta+nyt+hallitus+on+kieltänyt+vehnän+myymisen.+Halutaan+pitää+omat+varastot+täynnä.+Varmasti+ajatusmalli+leviää+laajemmallekin.
Kun+Venäjän+pakotteista+aikanaan+päätettiin,+korosti+meidänkin+hallituksemme,+että+pakotteet+auttamatta+tulevat+vaikuttamaan+negatiivisesti+muuallakin+kuin+Venäjällä.+Seuraukset+mm.+Afrikassa+ovat+pahat.+Mikään+asia+maailmassa+i+ole+erillään+muista.+Hyökkäys+Ukrainaan+aiheuttaa+vaikeuksia+kaikkialla+maailmassa.
Turkki+haluaa+hyötyä+tilanteesta+kaikin+tavoin.+Nyt+Erdogan+vaatii,+että+Suomen+hallitus+alkaa+sensuroida+Ylen+haastatteluohjelmia+Turkin+mieleisiksi.+Mitähän+kaikkea+pitäisikään+tehdä+Natoon+pääsemiseksi?+
Alkaa+herätä+kysymys,+miksi+sinne+halutaan,+jos+joku+jäsenvaltio+voi+lamauttaa+toimillaan+koko+puolustusliiton.
09.06.2022 11:14
Kesäistä++huomenta+vaan+nojatuolilaiset.+
Oli+niin+mukava+päivä+eilen,+kun+lähdin+ihan+eläviin+kuviin,+kauas+kotoa,+metromatkan+päähän.+Oli+treffit+veljen+kanssa,+menimme+ensin+syömään+ja+sitten+Downtovnabbyyn+muistelemaan+aatelissuvun+elämää.+Olin+taas+unohtanut,+kuinka+kamalan+kovana+äänet+elokuvissa+nykyisin+tarjoillaan,+Kauhealla+pauhulla,+niin+että+pienet+ruuan-päälle-unenikin+keskeytyivät+heti+alkuunsa.+Torkut+on+nääs+otettava,+kuuluvat+asiaan,+vaikka+on+myönnettävä,+että+ensi+kertaa+elokuvissa+nukuin.+Se+osoittaa+mielipiteeni+ko.++filmistä.
Pari+päivää+sitten+uusi+pieni+lapsenlapsenlapsi+kävi+ilahduttamassa.+Kauanhan+siitä+on,+kun+viimeksi+olen+vastasyntynyttä+ihmetellyt.+Tämä+ihmetytti+aidosti,+sillä+hän+oli+kiinnostunut+kaikesta+ja+tarkasteli+vanhaa+naamaanikin++huolellisesti.+Painoi+varmaan+mieleensä,+että+tunnemme+seuraavallakin+kerralla.+Hyvin+jaksoi+olla+ja+käyttäytyä,+vaikka+oli+hereillä+koko+vierailun+ajan.+Nykyohjeilla+ei+lapsen+sylissä+pitämistä+kielletä,+kuten+niinä+aikoina,+jolloin+omiani+hoidin.+Silloin+oli+ehdottomasti+annettava+lapsen+olla+kopassaan.+Sylissä+riepottaminen+ei+ollut+sen+ajan+lapsille+hyväksi.+
Pihatyöt+kutsuvat+yhä+kovemmalla+forssilla.+Se+vuohenputkikin+ryömii+kohta+portaille,+ja+isot+kotkansiipisaniaiset+valloittavat+seinänvierustan.+Pakko+karsia.+Yritän+selvitä+trimmerillä.+Se+nyt+on+vain+tilapäinen+siivous,+mutta+lapioimaan+en+rupea.+
Minulla+on+hauska+kallionauhus,+joka+on+tarttunut+kadun+reunaan+asfaltin+rakoon.+Siinä+se+rehottaa,+ja+tänä+vuonna+näkyy+kasvavan+täyteen+kokoonsa.+Kuinkahan+isoksi+ja+jaksaa+kasvaa,+ja+mihin+se+poloinen+on+joutunut+juurensa+tunkemaan.+Toivottavasti+kukaan+ei+aja+sen+yli.+
Iloista+päivää+kaikille.
09.06.2022 10:39
Minä+olen+sitä+mieltä,+että+kolmas+maailmansota+on+lähituntumassa,+koska+maailma+muuttuu,+eikä+sotaa+välttämättä+enää++käydä+perinteisin+asein.
Pakotteet+ja+valtioiden+ryhmittyminen+aiheuttaa+suurta+taloudellista+vahinkoa+niillekin+alueille,+jotka+eivät+voi+Euroopassa+käytävään+sotaan+mitenkään+vaikuttaa.+Valtiot+yrittävät+hyötyä+eri+tavoin+maailman+konflikteista,+kansainvaellus+on+laajin+koko+maailmanhistorian+aikana,+pakolaisia+ja+siirtolaisia+on+joka+maassa.
Aseellisia+selkkauksia+on+ollut+jo+vuosia+aivan+Euroopan+rajoilla.+Ei+olla+vain+ymmärretty,+kuinka+kohtalokkaita+nämä+sodat+ovat+koko+maailmalle.
Inflaatio+kourii+kaikkialla,+ilmastomuutos+etenee,+öljy+ja+kivihiili+eivät+enää+kelpaa,+vaan+on+löydyttävä+uusia+energianlähteitä,+eikä+se+ole+ilmaista.+
Lihavat+vuodet+ovat+takanapäin,+nyt+on+joka+puolella+huoli+hyvinvoinnista+ja+ravinnosta.
Moni+valtio+haluaisi+hyötyä+epävarmoista+oloista.
08.06.2022 11:00
En+oikein+tiedä,+olenko+sinulle+vastannut+vai+en,+sillä+kirjoitin+sen+ainakin.+Olisinko+ollut+niin+hajamielinen,+etten+lähettänyt+sitä!+En+nyt+ainakaan+löydä.
Joka+tap.+olin+kirjoittanut+Paloman+juttuun+vastauksen+omalla+kirjatulla+nimmarillani,+koska+toivoin,+että+syntyisi+mielenkiintoinen+keskustelu+aiheesta.
Ihmeekseni+se+oli+kadonnut+oitis.+Ihan+asiallisen+kirjoituksen+olin+mielestäni+laatinut+ilman+provosointia.
Joskus+kirjoitan+ei-kirjautuneena,+koska+tumpelona+en+osaa+puhelimeeni+kirjautua,+ja+silloin+käytän+lyhennettä+Mkr.+Tapahtuuhan+sitäkin,+että+en+älyä+kirjautumiseni+vanhenneen+ja+vuodatukseni+lähtee+anona+liikkeelle.+Mutta+asiahan+se+tärkeämpi+on+kuin+kirjoittajan+nimi,+moni+anokin++on+sen+maininnut.
Minulle+ei+poistojen+salaisuus+ole+selvinnyt,+vaikka+olen+palstoilla+kauan+kirjoitellut.+Joskus+olen+poistoa+pyytänyt,+mutta+ei+pyyntöä+ole+aina+noudatettu.+Joskus+on,+kun+ilmaisu+on+ollut+todella+kovasanaista.
En+ole+monta+kertaa+edes+ottanut+yhteyttä,+sillä+tämähän+ketju+on+leppoisa+ikäihmisten+kahvipöytäjutustelua,+jonka+merkitystä+ei+pidä+liioitella.+Kukin+taaplaa+tyylillään.
08.06.2022 10:16
Aloituksestahan+se+selviää,+ja+huomasin,+että+kun+kirjoitin+samasta+aiheesta+mielipiteen,+sekin+katosi+vilauksessa.
Kielikysymyksestä+tuli+mieleeni+eräs+tuttavani+sukulainen,+joka+oli+teini-ikäisenä+vuosikymmenet+aikaisemmin+muuttanut+vieraaseen+maahan,+ja+kun+hän+sai+lapsia,+puhui+heille+vain+suomea.+Toi+sitten+lapset+Suomeen+koulua+käymään,+ja+tapasimme+heidät+sinä+kesänä.+Kukaan+ei+ymmärtänyt+lasten+puhetta,+sillä+heidän+äitinsä+oli+menettänyt+sujuvan+suomen+kielen+ja+lausui+sitä+kummallisesti+ääntäen+itsekin.+Lapset+olivat+tietenkin+aivan+hämmentyneitä.+En+tiedä,+kuinka+kävi+myöhemmin,+emme+enää+tavanneet.+
Olen+kuitenkin+samaa+mieltä+kanssanne,+että+lapselle+pitää+puhua+kieltä+pienestä+pitäen,+sillä+alle+kouluikäisenä+vieras+kieli+tarttuu+ihan+huomaamatta.+Sen+huomaa+meidän+suomenruotsalaisistamme,+joista+valtaosa+puhuu+aivan+puhdasta+suomen+kieltä+äidinkielensä+lisäksi.+Kadehdittava+taito.
07.06.2022 20:53
13 / 85