Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jollakin+lailla+sitä+ymmärtää,+että+täyspakana+poliitikko+esiintyy+kirkossa+kynttilä+kädessä+ja+ristinmerkkejä+tehden,+sillä+se+on+osa+hänen+poliittista++tehtäväänsä.++
Mutta+sitä++en+käsitä,+miten+joku+voi+ilman+vakaumusta+ryhtyä+kirkon+palvelukseen+ja+kouluttautua+papiksi+ja+sananjulistajaksi,+ja+nousta+maallisen+vallan+valitsemana+ja+käskyläisenä+kirkon+arvoasteikossa+korkeimpaan+asemaan.+
Se+jos+mikään+on+Mooseksen+ensimmäisen+käskyn+rikkomista.
Mutta+eihän+se+tietenkään++arveluta+uskonnotonta.+
Kuten+joku+suurmies+on+sanonut:+"Uskonto+on+oopiumia+kansalle."
05.05.2022 13:24
Huomenta+vaan+kaikille.
Eilen+on+kansalla+ollut+kiire,+kun+ei+ole+nojatuoliin+ehtinyt+istahtaa.
Kevät+varmaan+tulee+uusin+tuulin.+
Skillanin+siivousvimma+on+herättänyt+ehkä+muutkin+toimimaan,+ja+nojatuolit+ovat+ulkona+tuulettumassa.
Minulle+se+alakulo+iski,+eikä+ole+poistunut.+
Ehkä+tämä+Ukrainakin+niin+mieltä+painaa,+että+päivän+toimista+ei+jää+mieleen+mitään+kertomisen+arvoista.+
Pirteämpää+päivää+teille+muille,+"kyllä+tämä+tästä",+sanoi+vissiin+Koivistokin+muinoin.
05.05.2022 08:46
Onko+historia+todellakin+mielipidekysymys?
03.05.2022 14:36
Kaikeksi+onneksi+ei+enää+kenenkään+tarvitse+olla+mitään+mieltä+DDR:stä+eikä+Neuvostoliitosta,+kumpaakaan+ei+enää+ole.
Jälkiviisastelu+on+turhaa.
03.05.2022 12:26
Minulla+ainakin+on+hymy+hyytynyt,+uskon,+etten+ole+ainoa.
02.05.2022 13:55
Onneksi+olkoon!+Taas+löytyi+jotain+huomautettavaa.+
Onhan+se+mukavaa,+kun+meillä+on+tällainen+palstavahti,+joka+pyyteettömästi+tuo+epäkohtia+esiin+näissä+meidän+jutusteluissamme.
Virkistää+varmaan+päivän!
02.05.2022 12:53
Kun+joillekin+ihmisryhmille+ja+kansoille+sanoo,+että+nejane+ovat+natseja,+ei+mitään+todisteita+tarvita.+Sana+uskotaan+kerralla.+Leimaa+on+myös+hyvin+vaikea+pestä+pois.+Natsismiin+liitetään+kaikki+maailman+pahuus,+ja+kukaan+ei+sen+vuoksi+voi+tuntea+myötätuntoa+niitä+kohtaan,+joihin+on+natsileima+lyöty.
Kun+kouluttamaton+ja+oppimaton+taistelija+saa+vapaat+kädet+valloitetussa+Ukrainan+kaupungissa,+on+hän+mielestään+oikeutettu+tekemään+mitä+hirmutöitä+tahansa,+sillä+vastapuolihan+on+natsi,+iästä+ja+sukupuolesta+riippumatta.+Natsit+ovat+epäihmisiä.
Venäjällä+on+varmaan+epäisänmaallista+sanoa+yhtäkään+hyvää+sanaa+jostakin+ukrainalaisesta,+koska+natsi-leima+on++nyt+lyöty+jokaiseen+vauvasta+vaariin.
Jostain+syystä+olen+aina+pitänyt+Lavrovia+sivistyneenä+ja+älykkäänä+ihmisenä,+ja+siksi+minun+on+niin+vaikea+tajuta,+että+hän+on+tosiaan+päästänyt+ilmoille+ne+sammakot,+joista+ollaan+saatu+lukea+viime+aikoina.+Välilä+ajattelee,+että+tällaisten+esiintyjien+kimppuun+on+päästy+jollakin+rikollisella+tavalla,+ja+heidän+on+pakko+esiintyä+heille+määrätyssä+osassa.
02.05.2022 12:42
Stasi+oli+kammottava+urkintajärjestelmä+DDR:ssä.+Lähes+kaikkia+kansalaisia+urkittiin+ja+heidän+toimiaan+seurattiin.
Samaa+tapahtui+myös+"vapautetuissa"+Baltian+maissakin,+kaikki+mielipiteet+ja+teot+olivat+vallanpitäjän+tiedossa.+DDR:ssä+urkinta+meni+huippuunsa,+kun+ystävät+ja+sukulaiset+pantiin+raportoimaan+toisistaan+Puhumattomuuden+kulttuuri+vallitsi.+Kukaan+ei+voinut+sanoa+todellista+mielipidettään+mistään,+jollei+ollut+varma,+että+se+myötäili+valtiovallan+linjaa.
Kun+Stasin+arkistot+avautuivat,+saivat+järkyttyneet+kansalaiset+lukea+omista+kansioistaan,+ketkä+kaikki+olivat+heistä+tietoja+antaneet.+Ja+omat+raportithan+he+olivat+joutuneet+myös+antamaan.+
On+outoa+ajatella,+että+maassa+vallitsi+järjestelmä,+joka+ei+luottanut+omiin+kansalaisiinsa,+vaan+oli+joka+hetki+valmis+eristämään+ja+pidättämään+kenet+tahansa.
02.05.2022 11:37
Omista+fiiliksistäni+kirjoitin.+Tässä+iässä+mikään+ei+tunnu+miltään,+negatiivisuus+lyö+läpi,+vaikka+onkin+vappu.+Sehän+tekstistäni+näkyy.+Alakulo+on+iskenyt.
Minun+elämäni+riehakkaista+wapuista+on+vuosikymmeniä+aikaa.
01.05.2022 13:30
Suomen+on+aina+pidettävä+mielessään,+että+nukkuvaa+karhua+ei+ole+syytä+herättää.
Kautta+aikojen+on+itärajamme+ollut+arvaamaton.+Kaikki+sotamme+on+käyty+venäläisiä+vastaan.+
Natoon+liittyminen+on+näissä+oloissa+selvä+ratkaisu,+mutta+hakemuksen+ja+päätöksen+välissä+tulee+olemaan+epävarma+aika,+jolloin+saamme+olla+valmiustilassa+ja+varuillamme+kaiken+aikaa.++Toivottavasti+osataan+pysyä+neutraaleina+kannanotoissamme.
01.05.2022 12:34
Niin+Vappu+joutui+jo+taas+pohjolaan+ja+leivokset+ilmassa+leikkiä+lyö.
Viileä+on+sää,+eikä+Ullanlinnalta+esitetyssä+vappuaamussakaan+ollut+paljonkaan+riehasta+tietoa.+Suorastaan+tippa+silmässä+kuunteli+YL:n+viimeisintä+esitystä,+Finlandiahymniä.+
Ukrainaa+ei+unohdettu+edes+suomalaisessa+vappuaamussa.
Onko+Vapusta+tullut+jonkinmoinen+pakkopulla?+Kahdessa+vuodessa+unohdettu+iloitsemisen+taito.
On+ilmeisesti+niin+masentava+tämä+nykymeininki,+että+iloitseminen+tuntuu+pahalta.
Ei+se+niin+saisi+olla.+Ei+ole+pakko+olla+masentunut,+vaikka+mitä+tapahtuisi.+Aina+tulee+huominen,+uusi+aika,+uusi+vappu.
Niin+että+siis+veikot+(ja+siskot)+.+laulakaa,+niin+että+taivaan+luhtihin+tää+laulu+kajahtaa.
01.05.2022 12:21
En+tainnut+ottaa.+En+ole+varma.+Olen+käynyt+terv.keskuksessa+monta+viikkoa+sitten+viimeksi,+joskus+talvella.+Hajamielinen+kun+olen,+en+edes+muista,+miksi.+
Olin+kyllä+aikeissa+ottaa+sen.++-++No,+flunssani+on+pois+menossa.
30.04.2022 22:23
Minulle+iski+kausiflunssa.+Aivastelin+ja+tuhisin,+nyt+on+yskä+ja+keuhkot+vinkuvat.+En+usko,+että+on+koronaa,+ihan+tavalliselta+flunssalta+tuntuu+ja+on+jo+ohi+menossa.+En+nyt+kuitenkaan+mene+ihmisten+ilmoille+vapaaehtoisesti,+etten+tartuta+ketään.+Pari+vuotta+olen+flunssilta+säästynyt+tämän+karanteeniajan+vuoksi,+mutta+niinhän+siinä+kävi,+että+jostain+pöpön+heti+sain,+kun+vähän+hellittivät+varomisia.
30.04.2022 10:12
Wanhoina+hyvinä+aikoina+olin+kesäapulaisena+firmassa,+joka+sen+aikaisen+tavan+mukaan+oli+ikäneitoja+täynnä,++Toimistoihin+kun+ei+niinä+aikoina+rouvia+töihin+huolittu.+
Omalaatuisia+nämä+vuosisadan+vaihteessa+syntyneet+neidit+olivat,+ja+sanan+säilää+ei+säästetty.+Yksi+otti+minut+uskotukseen+ja+kertoi+minulle,+että+hänellä+on+tapana+sanoa+suoraan+mitä+ajatteli,+eivätkä+ne+toiset+siitä+suutu.+Totuus+ei+pala+tulessakaan.+Rehellinen+pitää+olla.
Ihmettelin+jo+silloin,+miksi+totuuden+pitää+aina+olla+loukkaava,+ja+miksi+se+pitää+toiselle+julistaa.+Itsekseni+ajattelin,+että+viisaampi+vaikenee.+Eiväthän+ne+asiatkaan+kovin+ihmeellisiä+olleet,+mutta+kiivaasti+välillä+niitä+selviteltiin.
Koetin++ottaa+opikseni.+Ei+jokaisen+ole+pakko+olla+totuuden+torvi.+
Uhkarohkeasti+kerron+säätilankin+tänä+aamuna:+aurinkoa,+viileää,+tuulee+jonkin+verran.+Kiitos+ja+ylistys,+en+ole+vappuriehaan+menossa,+vaan+istun+villahuivi+hartioilla+teeveen+ääressä.+
Lasi+kuohuvaa!+Mutta+tippaleivät+ovat+niin+suututtavan+kalliita,+että+jätin+kauppaan.+
Olen+huolissani+siilistäni.+Paleleekohan+se.+Vaipuvatko+siilit+takaisin+talvihorteeseen,+jos+sää+kylmenee+liikaa?
30.04.2022 10:03
Asia+on+kyllä+niinkin,+että+samanlaisen+valikoidun+tiedon+kohteena+itsekin+olemme+Ukrainan+asioista.+Saamme+uutisia,+mutta+on+muistettava,+että+Ukrainan+ei+kannata+kaikkia+asioitaan+päästää+julkisuuteen.+
Tosin+siellä+on+paljon+muiden+maiden+mediaa,+jolla+on+mahdollisuus+uutisoida+ilman+sensuuria,+mutta+uskon,+että+hekään+eivät+halua+vaikeuttaa+Ukrainan+ponnisteluja,+eikä+uutisten+haluta+auttavan+vastapuolta.+Emme+varmaankaan+saa+tarkkoja+tietoja+taisteluiden+kulusta+ja+saavutuksista.+
Haluan+joka+tapauksessa+uskoa,+että+ukrainalaiset+taistelijat+eivät+alennu+tekemään+sotarikoksia,+vaikka+heidän+mielialansa+ei+takuulla+kovin+korkealla+ole,+kun+he+valtaavat+takaisin+jo+menetettyjä+alueita+ja+toteavat+sodan+tuhot+niissä.
28.04.2022 15:48
Kyllä+on+myönnettävä,+että+joka+homman+jälkeen+huomaa+väsyvänsä.+Nojatuolin+Skillan+tekee+parhaillaan+suursiivousta,+minulta+se+ei+kyllä+enää+onnistuisi++millään.+Ihan+normaalist+taloustyötkin+uuvuttavat.
Jos+käyn+asioimassa+pitemmällä,+menee+päivä+toipumiseen,+ja+iltapäiväunet+muutenkin+iskevät+joka+päivä,+vaikka+ajattelen,+että+paremmin+nukkuisin+yön,+jos+en+ottaisi+näitä+torkkuja.
Ei+nyt+vaan+asialle+mitään+voi,+ikä+painaa,+sen+huomaa.
En+kuitenkaan+valittele+tilannetta.+Ei+ole+väkeäkään+talossa+enää+niin+kuin+ennen.+Rauhallisesti+liikkuen+saa+päivässä+ihan+tarpeeksi+aikaan,+ja+jos+huomiseksi+jää,+ketä+se+haittaa!
28.04.2022 15:36
Sille+pitää+saada+lupa.
Ollaanko+sitä+antamassa?
Pitääkö+ihan+luvan+kanssa+ruveta+provosoimaan+ihmisiä?
28.04.2022 12:02
Saman+olen+välillä+pannut+merkille,+Y-M.+.+Salaperäisesti+katoaa+virtuaalimaailmaan+kuolemattomat+ajatukset.+Sinne+menevät,+eikä+niitä+en+saa+kiinni.
Pitää+sitten+vain+odottaa+uutta+inspiraatiota.
28.04.2022 11:07
Niinhän+se+entinenkin+naapuri+huohotti,+kun+raahasi+tamppausparvekkeelta+laiskanlinnaa++takaisin+kotiinsa:+"Ei+tullut+yhtään++pölyä!"
28.04.2022 11:04
Pidän+asian+omana+tietonani+väärinkäsitylsiä+välttääkseni.
28.04.2022 10:14
19 / 85