Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. No+justiinsa!+Puutarha+ja+piha+ovat+aina+työtä+vailla.+Valmiiksi+ei+ikinä+saa.+On+samaa+sorttia+kuin+postimerkkien+keräily.+Aina+lisää,+ei+ikinä+lopu.+Ja+rusakot+jyrsivät+taimet+ja+popsivat+krookukset.+Lohduttaa+kuitenkin+tieto,+että++aurinko+porottaa+risukasaankin.Mutta+nyt+annan+kaiken+kasvun+olla+ja+katson,+miten+tulevat+toimeen,+kun+ei+tehdä+mitään.+Terveisiä+Kiasmasta.+Pakko+sanoa,+että+olen+hohdokkaampiakin+kokoelmia+joskus+nähnyt.
  2. Lueskelin+aamun+lehtien+uutisia+netistä+ja+kiinnitin+huomiota+kompostilakiin,+joka+on+tulossa+ja+astuu+voimaan+syksyllä.Kompostorit+rekisteröidään+viranomaistein+tietoon,+ja+niitä+tullaan+seuraamaan+ja+valvomaan+vastaisuudessa.Täältä+nojatuolista+katsoen+ei+oikein+voi+ymmärtää+lain+tarkoitusta.+Kompostori+joko+on+tai+ei+ole.+Se+ei+valvomisesta+muuksi+muutu,+ja+jos+yleisohjeena+on,+että+se+on+tyhjennettävä+joka+toinen+viikko,+niin+uusi+kysymys+syntyy+oitis:+Minne?Jos+ison+perheen+omakotitalon+kompostori+on+vajan+nurkalla,+niin+sen+sisällön+voi+ehkä+siirtää+kuoppaan+kulman+taakse,+mutta+jos+kahden+hengen+mökkiläisen+kompostoriin+menee+perunankuoret+ja+homehtunut++leipäpala+ja+joku+ruuanloppu,+niin+kannattaako+koko+kompostoria+ylläpitää.+Olemme+holhouksen+alla!Muut+uutiset+tuntuvat+vain+karmaisemmilta,+mitä+enemmän+niihin+tutustuu.Tänään+on+Ranskan+vaalit.+Ukrainassa+tilanne+aina+vaan+jatkuu,+yhtään+hyvää+uutista+ei+sieltä+kuulla,+joukkohautoja+ja+saarrettuja+taistelijoita.+Meillä+harkitaan+Natojäsenyyttä.+Sairaanhoitajille+ei+tunnut+ratkaisua+löytyvän,+vaikka+UPM:kin+jo+löysi+omansa.Kaksi+vuotta+on+ollut+hiljaista+ja+sisäänpäin+kääntynyttä+koko+elämämme,+ja+nyt+on+uutistulvaa+putkahtanut+ilmoille+liian+kanssa.+Vähän+parempaa+olisi+toivottu,+mutta+kuka+löytää+mitään+myönteistä+mistään+tänä+päivänä?+Nojatuoliinkaan+ei+ole+ollut+tunkua+viime+aikoina.+Onko+palstalaisten+innostus+sulanut+pois+lumihankien+mukana?+Vai+lieneekö+niin,+että+tämän+päivän+pessimistinen+maailma+ei+kutsu+osallistumaan.
  3. Huomenta+SkillaN+ja+kumpp.Toinen+pääsiäispäivä+käsillä.+Se+menee+tänään+eilisestä+toipumiseen,+kuten+SkillaNillakin.+Olin+retrotavaran+messuilla+ja+laahustin+esittelypöydältä+toiseen+hehtaarihallissa.+Niin+mukavaa,+mutta+voimat+kyllä+menivät.+Olipa+taas+hassua+katsella+myynnissä+olevia++50-60-luvun+esineitä,+joita+monia+on+omassa+keittiössä+jokapäiväisessä+käytössä.+Ihan+sitä+tuntee+olonsa+ylelliseksi,+kun+Teeman+hinta+myyntipöydällä+on+monta+kymppiä.+En+kuitenkaan+siirrä+astioitani+vitriineihin,+vaan+katan+ne+pöytääni+edelleen+ilman+huolta.+Minulta+ei+mene+astiat+rikki.++Samat+kulhot+ja+lasit+ovat+palvelleet+jo+yli+60+v.+ajan++ruokailijoitani.+Mutta+huomasin+omistavani+aarteita.+Yksikin+taidelasi+on+myynnissä+750+€:n+hintaan.+Lapsenlapsieni+käyttöön+hankkimani+muumiastiastot+120+€+,+lautanen+ja+muki!++Myynnissä+oli++myös+kallein+tähän+asti+näkemäni+muki,+ehkä+40-luvulta+peräisin,++jonka+kylkiin+oli+maalattu+afrikkalainen,+intiaani,+eskimo+ja+aasialainen+hahmo+juuri+niillä+vuosikymmenten+takaisilla+tyyleillä,+jotka+nyt+ovat+pannassa+ja+ehdottoman+rasistisia.+Tästä+pyydettiin+290+€,+harvinaisuutensa+vuoksi.+Tuskin+meni+kaupaksi.+Myyjäkin+sille+nauroi.Oman+talouden+perustin+viiskytluvulla.+Silloin+oli+muodissa+Franck+ja+Wirkkala,+joilla+oli+se+ajatus,+että+vähävaraisellakin+nuorella+pitää+olla+mahdollisuus+kauniisiin+käyttöesineisiin.+Kiitos+heille.Mutta++SkillaNin+mieleen+nousseita++mietteitä+oli+mullakin,+kun+seuralasieni+jättivät+minut+jälkeensä+ja+kiertelivät+omalla+ripeällä+tahdillaan+pöydästä+toiseen.+Etsivät++minulle+tuolin:+"Odota+tässä,+tullaan+hakemaan+sitten",+ja+askeleeni+muuttui+yhtä+raskaammaksi+ja+selkä+suuttui.Tuommoista+se+on,+SkillaN.+En+kuitenkaan+kokenut+itseäni+taakaksi,+kyllä+minä+jaksoin+ihan+hyvin+nauttia+tästä+yhdessäolosta,+toivottavasti+hekin.Nyt+sitten+maksan+hintaa+eilisestä,+suonenvetoa+ja+jäykkyyttä.+Mutta+ei+kannata+valittaa,+eilinen+oli+minulle+ihan+onnellinen+päivä.Hyvää+pääsiäisen+jatkoa!
  4. Vihdoinkin+sielunkumppani+löytyy+tältä+palstalta+tässä+ikkunaverhoasiassa!Pienestä+pitäen+olen+huokaillut,+miksi+verhot+pitää+vaihtaa,+vaikka+niissä+ei+ole+mitään+vikaa.+Pesu+ja+silittäminen+on+työlästä+ja+voimia+kuluttavaa.+Tykkääkö+ne+verhotkaan?Olen+ratkaissut+anon+kanssa+samalla+ajatuksella:+vaihdetaan+vain+tarvittaessa.En+katso,+että+silti+ollaan+laiskamatoja.+Verhothan+ovat+kunnossa,+eikä+yksikään++kävijä+ole+vielä+kysynyt,+miksi+ne+ovat+samat+juhannuksena+ja+jouluna.+Katsommeko+toisten+verhoja+"sillä+silmällä"?+Minä+en+ainakaan+tiedä+muitten+ihmisten+verhoista+yhtään+mitään.Kerettiläinen+neuvoni+on,+että+antakaa+kollegat+verhojen+olla.+Tässä+iässä+ei+tikapuilla+keikkuminen+ole+suositeltavaa+kenellekään,+eikä+turhasta+työstä+kukaan+kiitä.Tsirp!