Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hyvää+siivousintoa,+Skillan.+
Sain+makeat+naurut+näin+aamutuimaan,+kun+huomasin,+että+suursiivouksesikin+todetaan+turhaksi+ja+rasittavaksi.+
Täällä+pitää+todella+olla+tarkkana,+kun+tekemisiään+mainitsee.
Vastaisuudessa+kannattaa+siivota+salaa.
28.04.2022 09:27
No+justiinsa!+Puutarha+ja+piha+ovat+aina+työtä+vailla.+Valmiiksi+ei+ikinä+saa.+On+samaa+sorttia+kuin+postimerkkien+keräily.+Aina+lisää,+ei+ikinä+lopu.+Ja+rusakot+jyrsivät+taimet+ja+popsivat+krookukset.+Lohduttaa+kuitenkin+tieto,+että++aurinko+porottaa+risukasaankin.
Mutta+nyt+annan+kaiken+kasvun+olla+ja+katson,+miten+tulevat+toimeen,+kun+ei+tehdä+mitään.+
Terveisiä+Kiasmasta.+Pakko+sanoa,+että+olen+hohdokkaampiakin+kokoelmia+joskus+nähnyt.
26.04.2022 19:56
Toivottavasti+vointisi+kohentuu+kevään+lämmön+myötä.+Vielä+joutuu+varovasti+askeltamaan,+kun+kadut+on+talvisen+hiekoituksen+jäljiltä+huonossa+kunnossa,+mutta+lumet+sentään+jo+poissa.
Minulle+tänä+keväänä+riittää+viimevuotisten+perennojen+haravointi.+
Huomasin,+että+olen+puuhannut+pihassani+50+v,+joten+on+ehkä+lopultakin+aika+vain+nautti+työn+hedelmistä.+Kasvakoot+siellä+omia+aikojaan.
Nyt+meininkinä+on+vain+istua+pihakeinussa+ja+ehkäpä++-++siis+ehkäpä++-+++lukea+sivu+tai+pari+kesken+jääneestä+romaanista.
26.04.2022 09:48
Luulet+vaan!
Kuka+Putinin+oikeuteen+saisi?
Siinä+olet+oikeassa,+että+Putinilla+ei+ole+enää+tulevaisuutta+maailman+johtopaikoilla.
Liian+syvälle+on+uponnut.
Muun+maailman+pitää+nyt+malttaa+mielensä+ja+toimia+yhteistyössä.
Eikö+päätös+Natosta++riitä?+Moni+on+yhä+epävarma.+
Millaisia+"kovempia+otteita+kirjoittajien+mielestä+tulisi+käyttää?
24.04.2022 12:41
Lueskelin+aamun+lehtien+uutisia+netistä+ja+kiinnitin+huomiota+kompostilakiin,+joka+on+tulossa+ja+astuu+voimaan+syksyllä.
Kompostorit+rekisteröidään+viranomaistein+tietoon,+ja+niitä+tullaan+seuraamaan+ja+valvomaan+vastaisuudessa.
Täältä+nojatuolista+katsoen+ei+oikein+voi+ymmärtää+lain+tarkoitusta.+Kompostori+joko+on+tai+ei+ole.+Se+ei+valvomisesta+muuksi+muutu,+ja+jos+yleisohjeena+on,+että+se+on+tyhjennettävä+joka+toinen+viikko,+niin+uusi+kysymys+syntyy+oitis:+Minne?
Jos+ison+perheen+omakotitalon+kompostori+on+vajan+nurkalla,+niin+sen+sisällön+voi+ehkä+siirtää+kuoppaan+kulman+taakse,+mutta+jos+kahden+hengen+mökkiläisen+kompostoriin+menee+perunankuoret+ja+homehtunut++leipäpala+ja+joku+ruuanloppu,+niin+kannattaako+koko+kompostoria+ylläpitää.+Olemme+holhouksen+alla!
Muut+uutiset+tuntuvat+vain+karmaisemmilta,+mitä+enemmän+niihin+tutustuu.
Tänään+on+Ranskan+vaalit.+Ukrainassa+tilanne+aina+vaan+jatkuu,+yhtään+hyvää+uutista+ei+sieltä+kuulla,+joukkohautoja+ja+saarrettuja+taistelijoita.+Meillä+harkitaan+Natojäsenyyttä.+Sairaanhoitajille+ei+tunnut+ratkaisua+löytyvän,+vaikka+UPM:kin+jo+löysi+omansa.
Kaksi+vuotta+on+ollut+hiljaista+ja+sisäänpäin+kääntynyttä+koko+elämämme,+ja+nyt+on+uutistulvaa+putkahtanut+ilmoille+liian+kanssa.+Vähän+parempaa+olisi+toivottu,+mutta+kuka+löytää+mitään+myönteistä+mistään+tänä+päivänä?+
Nojatuoliinkaan+ei+ole+ollut+tunkua+viime+aikoina.+Onko+palstalaisten+innostus+sulanut+pois+lumihankien+mukana?+Vai+lieneekö+niin,+että+tämän+päivän+pessimistinen+maailma+ei+kutsu+osallistumaan.
24.04.2022 12:28
Jopas+täällä+ollaan+innokkaassa+Waapun+odotuksessa!
Siihen+on+kuulkaas+vielä+hyvä+tovi+aikaa,+mutta+onkin+tietysti+hyvä+valmistautua+huolella.
Ihmettelin+eilen,+millainen+mahtoi+viime+vuonna+Vappu+olla+sään+puolesta.+ja+kun+aamulla+selailin+näitä+palstoja,+kävi+ilmi,+että+jopa+räntää+oli+jossakin+päin+satanut,+ja+kylmä+oli+sää+koko+Suomessa,-+Ja+niin+kaunis+kesä+seurasi!
Nyt+on+hauska+nähdä,+miten+tänä+vuonna+käy,+sillä+eivät+ole+ilmojen+haltijat+hyvää+säätä+luvanneet+tällekään+Vapulle.+Tuleeko+taas+hellekesä?
Minun+flunssani+kuivuu+kokoon,+ei+enää+aivastuta+eikä+yskitä.+Olin+ihan+vetämättömissä+eilisen+päivän,+mutta+illemmalla+alkoi+olla+jo+parempi+olo.
Tällaista+flunssaa+on+nyt+liikkeellä.+Kurkkukipua+ja+nuhaa+ja+yskää,+
Luin+artikkelin+tiedon+kulusta.+Siinä+todettiin,+että+Isoveljellä+on+tiedossaan+mm.++kaikkien+metsästäjien+nimet+ja+tiedot+ja+aseenkantoluvat.+Ukrainassa+vastaavilla+tiedoilla+mentiin+miehitetyissä+kylissä+ja+kaupungeissa+osoitteen+mukaan+ja+tapettiin+aseiden+haltijat.+
Ajattelin+mielessäni,+että+moni+muukin+asia+varmasti+valloittajaa+saattaisi+kiinnostaa,+ja+mietin,+mihin+kaikkiin+tiedostoihin+pahaa+aavistamaton+kansalainen+on+nimensä+antanut.
Emme+voi+enää+kadota.
23.04.2022 13:10
Aikoinaan+wanha+kansa+sanoi,+että+kylmä+Vappu+ennustaa+lämmintä+kesää.+Ja+päinvastoin.+Lämmin+Vappu+ennustaa+koleaa+kesää.+Itsekin+muistan+erään+Vapun,+joka+varmaan+oli+lämpimin+päivä+koko+sinä+kesänä.+Satoi+ja+tuuli+kuukausikaupalla.
Mutta+viime+Vappua+en+muista,+hajamielinen+kun+olen.+Millainen+oll+ilma,+muistatteko?+Kesä+ainakin+oli+ennätyshelteinen,+niin+että+jo+kaivattiin+viileämpää+säätä.
En+ole+juuri+koskaan+Vappua+juhlinut.+Joskus+mentiin+ystävien+kanssa+Wappulounaalle,+mutta+kauhea+tungos,+hidas+palvelu+ja+kalliit+hinnat+huonosta+tarjoilusta+vei+mehut.+Viisainta+on+ostaa+tippaleipä+ja+katsoa+Vappumatinea+telsusta.
Piti+mennä+tänään+tutustumaan+Kiasmaan.+Se+on+avattu+remontin+jälkeen,+ja+ajattelimme+mennä+pikkuveljeni+kanssa+käymään.+Aina+se+lähtö+vaan+on+herrassa!+Kummallakin+oli+aamulla+huono+olo,+ja+niin+peruutettiin+lähteminen.++Ikä+voi+olla+osasyynä,+kun+pikkuvelikin+on+reilusti+yli+80+vee.+
Sitä+luulee,+että+jaksaa.+Ja+stten+ei+jaksakaan.
22.04.2022 10:20
Abo+18.4.+klo+13.15:
Ehkä+harras+toivotuksesi+on+tuottamassa+tulosta,+vaikka+holhousyritys+ei+kohdallani+ole+vielä+ajankohtainen,+sillä++ehkä+lopullinen+ratkaisu+löytyy,+kun+flunssanoireeni+pahenevat+kaiken+aikaa.
22.04.2022 09:44
Pilvetön+taivas,+ja+kaksi+krookusta+kukkii.+Olen+istuttanut+varmaan+tuhannen+krookuksen+sipulia+vuosien+mittaan,+mutta+puputko+ne+sitten+popsivat,+kun+eivät+kuki.
Skilla+on+herännyt.+Se+peittää+nurmikon+reunustaa++sinisenä,+on+sellainen+kevään+ensi+airut+lumen+jälkeen.
Täytyy+varmaan+yrittää+lämpimällä+vedellä+tuota+jääpaakkua.+Paukutin+sitä+lapiolla+eilen,+mutta+eihän+siihen+jäähän+juuri+jälkeä+jäänyt,+ja+ajattelin,+että+tuolla+tavoin+murran+loputkin+varsista,+jos+satun+niihin+osumaan.
Huomaan,+että+vakka+lunta+olikin+tavallista+enemmän,+se+on+sulanut+auringossa+ja+tuulessa.+Ei+ole+pihassani+isoa+lammikkoa+ollut,+kuten+monen++aikaisempana+talvena.+
Voikaa+hyvin.
21.04.2022 12:06
Eiköhän+koivuissa+ole+lehtisilmut+oksissa.+kuten+aina+ennenkin?+
Kaikkea+sitä+pitääkin+ihmetellä.
19.04.2022 09:39
80-plussalaisten+mieli+toivottavasti+kirkastuu+kevään+merkkejä+seuratessa.+Kovin+masentuneita+ei+olla,+vaikka+maailman+meno+ei+hyvää+ennusta.
Tässä+iässä+jo+ymmärtää+nauttia+omasta+rauhallisesta+päivästä,+siirtää+pikkumurheet+sivuun+ja+ajatella,+että+elämää+tämä+on,+kiitos+siitä.
Pitkä+ikämme+kuitenkin+häiritsee+perässätulijoita,+kuten+tuolla+kiikkustuolissa+istujaa,+joka+toivoo++ikäihmisille+"lopullista+ratkaisua".+
Joitakin+häiritsee+voimissaan+olevat+eläkeläiset,+jotka+eivät+tunne+itseään+sellaisiksi+vanhuksiksi,++joita+on+hoivattava+ja+holhottava,+vaan+osallistuvat+elämänmenoon+aktiivisesti,+ja+jopa+jaksavat+kirjoittaa+ajatuksiaan+ja+mietteitään+palstallemme.
19.04.2022 08:59
Harmaa+ja+epäsiisti+nurmikko+alkaa+nyt+paljastua+talven+jäljiltä.+Kynnet+jo+syyhyvät,+kun+pitäisi+päästä+haravoimaan.+Koivun+latvat+jo+varovasti++viheriöivät,+ja+lintujen+sirkutus+kuuluu.+Kyllä+tämä+tästä+vieöä+kesäksi+muuttuu,+vaikka+jo+epätoivoiselta+tuntuikin.++Yritin+puutarhakuokalla+kolhia+jäistä+kinosta+seinän+vierustalla,+mutta+oli+kuin+kiveä+mokomakin.
Pekka+Pouta+kuitenkin+lupasi+päivälle+14++plussaa,+eiköhän+se+jo+auta.+
Hyvää+viikonalkua!
Toivottavasti+hyvää+vointia+kaikille+riittää,+vaikka+yksi+nuorempi+vierailija+toivottaakin+meille+holhottaville+lopullista+ratkaisua.
19.04.2022 08:43
Aloituksessa+kysytään+tulevista+vitsauksista.+Lasketteko+Putinin+yhdeksi+niistä?
Aika+noloa+Putinille.
Mutta+totuushan+se+on.
Pakotteet+Putinin+Venäjää+kohtaan+vievät+myös+länsimaat+vaikeaan+tilanteeseen,+kun+joudutaan+luopumaan+Venäjältä+tulevista+raaka-aineista.+
Raha+ei+liiku,+kun+kaupankäynti+tyrehtyy.
Sen+lisäksi+on+varjeltava+rajoja,+niin+että+sieltä+ei+rynnätä+tuhoamaan+maita+kuten+Ukrainassa+on+tapahtunut.
Tulevia+ongelmia+ei+pystytä+kaikeksi+onneksi+ennustamaan,+sillä+monet+asiat+tuntuvat+elämääkin+suuremmilta,+kuten+tämä+Nato.+
Uhattu+jo+itärajan+takaa+on.
Tällä+hetkellä+meillä+on+suruna+ja+murheena+Mariupol.+Miltä+tuntuu+ajatella,+että+tuho+on+edessä+vuorokauden+sisällä?+Pakotietä+ei+ole,+viimeiseen+mieheen+on+taisteltava,+siviilien+on+joko+jäätävä+pommitusten+alle,+tai+mentävä+joukolla+paljain+käsin+armeijaa+vastaan.
18.04.2022 12:52
Huomenta+SkillaN+ja+kumpp.
Toinen+pääsiäispäivä+käsillä.+Se+menee+tänään+eilisestä+toipumiseen,+kuten+SkillaNillakin.+Olin+retrotavaran+messuilla+ja+laahustin+esittelypöydältä+toiseen+hehtaarihallissa.+Niin+mukavaa,+mutta+voimat+kyllä+menivät.+
Olipa+taas+hassua+katsella+myynnissä+olevia++50-60-luvun+esineitä,+joita+monia+on+omassa+keittiössä+jokapäiväisessä+käytössä.+Ihan+sitä+tuntee+olonsa+ylelliseksi,+kun+Teeman+hinta+myyntipöydällä+on+monta+kymppiä.+En+kuitenkaan+siirrä+astioitani+vitriineihin,+vaan+katan+ne+pöytääni+edelleen+ilman+huolta.+Minulta+ei+mene+astiat+rikki.++Samat+kulhot+ja+lasit+ovat+palvelleet+jo+yli+60+v.+ajan++ruokailijoitani.+
Mutta+huomasin+omistavani+aarteita.+Yksikin+taidelasi+on+myynnissä+750+€:n+hintaan.+Lapsenlapsieni+käyttöön+hankkimani+muumiastiastot+120+€+,+lautanen+ja+muki!++
Myynnissä+oli++myös+kallein+tähän+asti+näkemäni+muki,+ehkä+40-luvulta+peräisin,++jonka+kylkiin+oli+maalattu+afrikkalainen,+intiaani,+eskimo+ja+aasialainen+hahmo+juuri+niillä+vuosikymmenten+takaisilla+tyyleillä,+jotka+nyt+ovat+pannassa+ja+ehdottoman+rasistisia.+Tästä+pyydettiin+290+€,+harvinaisuutensa+vuoksi.+Tuskin+meni+kaupaksi.+Myyjäkin+sille+nauroi.
Oman+talouden+perustin+viiskytluvulla.+Silloin+oli+muodissa+Franck+ja+Wirkkala,+joilla+oli+se+ajatus,+että+vähävaraisellakin+nuorella+pitää+olla+mahdollisuus+kauniisiin+käyttöesineisiin.+Kiitos+heille.
Mutta++SkillaNin+mieleen+nousseita++mietteitä+oli+mullakin,+kun+seuralasieni+jättivät+minut+jälkeensä+ja+kiertelivät+omalla+ripeällä+tahdillaan+pöydästä+toiseen.+Etsivät++minulle+tuolin:+"Odota+tässä,+tullaan+hakemaan+sitten",+ja+askeleeni+muuttui+yhtä+raskaammaksi+ja+selkä+suuttui.
Tuommoista+se+on,+SkillaN.+En+kuitenkaan+kokenut+itseäni+taakaksi,+kyllä+minä+jaksoin+ihan+hyvin+nauttia+tästä+yhdessäolosta,+toivottavasti+hekin.
Nyt+sitten+maksan+hintaa+eilisestä,+suonenvetoa+ja+jäykkyyttä.+Mutta+ei+kannata+valittaa,+eilinen+oli+minulle+ihan+onnellinen+päivä.
Hyvää+pääsiäisen+jatkoa!
18.04.2022 10:23
Vihdoinkin+sielunkumppani+löytyy+tältä+palstalta+tässä+ikkunaverhoasiassa!
Pienestä+pitäen+olen+huokaillut,+miksi+verhot+pitää+vaihtaa,+vaikka+niissä+ei+ole+mitään+vikaa.+Pesu+ja+silittäminen+on+työlästä+ja+voimia+kuluttavaa.+Tykkääkö+ne+verhotkaan?
Olen+ratkaissut+anon+kanssa+samalla+ajatuksella:+vaihdetaan+vain+tarvittaessa.
En+katso,+että+silti+ollaan+laiskamatoja.+Verhothan+ovat+kunnossa,+eikä+yksikään++kävijä+ole+vielä+kysynyt,+miksi+ne+ovat+samat+juhannuksena+ja+jouluna.+Katsommeko+toisten+verhoja+"sillä+silmällä"?+Minä+en+ainakaan+tiedä+muitten+ihmisten+verhoista+yhtään+mitään.
Kerettiläinen+neuvoni+on,+että+antakaa+kollegat+verhojen+olla.+Tässä+iässä+ei+tikapuilla+keikkuminen+ole+suositeltavaa+kenellekään,+eikä+turhasta+työstä+kukaan+kiitä.
Tsirp!
18.04.2022 09:45
Korona+pysyy+rokotuksilla+kurissa.+Kun+rokotuskattavuus+riittää,+tauti+häviää+vähitellen.
Niin+on+monien+muidenkin+sairauksien+kohdalla,+kuten+polion+ja+tuberkuloosin.
Monet+lastentauditkin+ovat+hävinneet+Suomesta,+mutta+nyt+maahanmuuttajien+mukana+on+tullut+mm.++tuhkarokko+ja+moni+muu+tauti+taas+sairauksiemme+joukkoon.+Rokotuskampanja+tulijoille+on+erityisen+tärkeää.
17.04.2022 17:48
Sunnuntai+ja+niin+aurinkoinen!
Huomentapäivää.
Väki+on+vielä+aamutorkuilla,+vain+SkillaN+on+herännyt.+Minä+heräsin+jo+puoli+kuuden+maissa,+yöunta+ei+tahdo+riittää+nykyisin+kuin+6+tuntia,+mutta+sainpa+napattua+pienet+aamupäiväunet+kahvin+jälkeen+sentään.
Säätiloista+informoivan+koivunlarva+talojen+takaa+ei+huoju,+ei+heilu,+mutta+minusta+näyttää,+että+sen+pääsävy+on+vihertävä.+Onhan+nyt+ollut+tosi+lämpöisiä+päiviä+useampia+peräkkäin.+Harvoin+tätä+tapahtuu,+että+koivun+juurella+on+kinokset+ja+hiirenkorvat+oksissa.+
Ostin+tarjouksesta+narsissikassin.+Toivon,+että+sipulit+eivät+suutu+minulle,+vaan+pysyvät+elossa+kuukauden+päivät,+niin+että+saan+ne+siirretyksi+kukkapenkkiin,+kun+maa+hiukan+lämpenee.
Olen+kolhinut+pihan+jäisiä+kinoksia+kappaleiksi,+ja+vähän+se+on+auttanut.+Syksyllä+peitin+sisäpihan+rodon+verkolla+suojaamaan+sitä+liialta+kevätauringolta.+Nyt+verkko++on+jäätynyt+maahan+kiinni+ja+pitää+rodon+oksia+matalana.+Minun+puutarhanhoitoyritykseni+ovat+kyllä+tuhoon+tuomittuja+kaikki.
Tuolla+toisella+palstalla+olen+joutunut+keskusteluun+ilon+olemuksesta.+Ihan+iloisella+mielellä+kuitenkin+olen+ja+toivorikkaana+odotan,+että+ilo+tulisi+kaikille+pintaan,+vaikka+syrän+märkänis,+kuten+niin+kauniisti+toivotetaan.
17.04.2022 11:00
Evankeliumi+on+suomennettu+"ilosanomaksi".
Onkohan+siinä+tullut+käännösvirhe?
17.04.2022 10:47
En+väheksy+mitenkään+Päivi+Räsästä.+Hän+taistelee+periaatteensa+puolesta,+sananvapauden+ja+Raamatun+tulkinnan+puolesta.
Olen+ymmärtänyt,+että+usein+oikeusistuntoja+sanotaan+"tapauksiksi".
Olisi+ilmeisesti+pitänyt+käyttää+sanaa+Päivi+Räsäsen+oikeustapaus.
Tällä+palstalla+joutuu+kyllä+sananselitykseen+usein+ihan+arvaamattaan.
Kirjoittajan+sanat+luetaan+eri+painotuksella+kuin+ne+on+kirjoitettu.
Niinpä+sekaannuksia+tulee,+ja+nyt+sitten+jää+kaikille+mieleen,+että+Makriina+pitää+Räsästä+"tapauksena".
17.04.2022 10:23
"Mies+se+tulee+räkänokastakin,+vaan+ei+tyhjän+naurajasta."
Vanha+kansanviisaus,+jonka+jokainen+on+aikanaan+kuullut.
Ja+myös:
"Itku+pitkästä+ilosta!
"Kyllä+toi+sun+hymys+vielä+hyytyy".
Raamatussa+ei+nauramista+mainita.+Se+on+siis+ollut+tuomittavaa,+eikä+rahvaalla+aikoinaan+paljon+narun+aihetta+tainnut+ollakaan.+Elämä+elettiin+vain+tuonpuoleisen+toivossa.+Siellä+olisi+ilo+autuainen,+ei+kenelläkään+vilu+eikä+nälkä.+Nöyrille+palkka+odottamassa.+
Kirkolla+on+ollut+aina+tiukka+ote+seurakuntalaisiin.+Herran+pelossa+on+elämä+eletty.+
Nytkin+moni+uskonsuunta+korostaa+synnin+pelkoa+ja+pitää+esillä+syntistä+suurinta,+homoutta,++ja+jakaa+ihmiset+kahteen+leiriin,+hyväksyjiin+ja+tuomitseviin.+
Luen+joskus+uskontopalstaa,+ja+aina+ihmettelen,+miksi+tämä+asia+on+siellä+päälimmäisenä.+Johtuukohan+Päivi+Räsäsen+tapauksesta.
Ylösnousemuksen+viesti+kuitenkin+on+armo+jokaiselle+syntiselle.+
Kyllä+siinä+lienee+ilon+aihetta+itsekullekin.
Hyvää+Pääsiäistä!
17.04.2022 08:55
20 / 85