Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Väsyttävää+keskustelua+anojen+kesken.+Kuinka+jaksavatkin+pitää+mielessä+tällaisen+kevyen+keskustelupalstan+mielipidekirjoituksia,
+"Muistamattomuus"+on+varmasti+monella,+koska+ei+kaikille+tämän+palstan+anti+ole+tärkeintä+elämässä.+
Jutustelu,+jota+ainakin+80+ikävuotensa+ohittaneet+täällä+harrastavat,+ei+jää+mieleen,+ja+on+varmasti+tapahtunut,+että+mielipide+on+muuttunut+joissakin+asioissa.
Se+osoittaa,+että+ei+olla+jämähdetty+johonkin+asiaan+kuin+tikku+tervaan,+vaan+voimme+tarkastella+asioita+ilman+ennakkoluuloja+ja+nähdä+muutoksia.+Omakin+mieli+kehittyy,+ja+tieto+lisää+tuskaa,+sanotaan.+
Saatamme+tuntea+suurempaa+myötätuntoa+esim+pakolaisia+tai+syrjäytyneitä+kohtaan,+kun+luemme+mediasta+enemmän+heidän+elämänkohtaloistaan.+Ja+päinvastoin:+voimme+huomata+uskoneemme+liian+sinisilmäisesti+propagandamielessä+esitettyjä+tietoja.
Samoin+on+näiden+kirjoituspalstojen+kanssa.+Kuka+täällä+uskoo+toisen+kirjoitteluun+kuin+raamatun+sanaan+ja+vetoaa+muistiin,+toistaa+viikkojen+takaisia+mielipiteitä+ja+vaatii+niistä+kirjoittajia+tilille.
Mikä+totuuskomissio+tämä+palsta+joillekin+oikein+on?
12.11.2021 08:28
Ihan+alkuun+ilmoitan,+että+80++palsta+ei+perustu+ihailijakerhoon.
Mitä+kysymykseesi+iästä+tulee,+niin+kyllä+tiedän.+Onhan+se+tullut+kirjoituksissa+esiin+monta+kertaa.
Olisit+lukenut+mitä+kirjoitin+viimeksi,+niin+ei+tarvitsisi+erikseen+kysyä.'+Siinä+on+mm.+lause:+"Pois+ei+ole+tarkoitus+ketään+ajaa."
Lisäksi+olen+kirjoittanut+lauseen:+"Eihän+ole+kenenkään+pakko+lukea."
Menen+nyt+elämään+arkeani+lopuksi+päivää.+
Voin+huonosti.
11.11.2021 12:22
Minä+vastasin+sinulle+pitkällä+pohdinnalla,+mutta+olin+unohtanut+kirjautumisen.+Niinpä+en+halunnut+jatkaa.
Haluaisin+kuitenkin+muistuttaa,+että+me+80++olemme+oikealla+palstalla,+niin+että+en+oikein+sisäistä+huomautustasi.
On+nimenomaan+esitetty+toive,+että+tämä+yksi+-+vain+tämä+yksi+-+ketju+olisi+80++ikäisten+oma+ketju.
Sekään+ei+ole+onnistunut,+mutta+mukavasti+on+kuitenkin+jo+monta+päivää+selvitty.+Pois+ei+ole+tarkoitus+ketään+ajaa.+Toki+joku+ärhäkkä+yrittää+välillä+heittää+hiekkaa+rattaisiin,+mutta+sujuu+tämä+aika+kohtalaisesti+nyt.
Me+kerromme+päiväohjelmistamme,+kirjoittelemme+lapsenlapsista,+harrastuksista,+menoistamme,+joku+kertoo+jopa+terveydentilastaan.+Se+on+meidän+arkeamme,+siitä+vaihdamme+kuulumisia.+Eihän+se+ole+välttämättä+ikäkysymys.+Kaikillehan+sattuu+ja+tapahtuu.+
Eihän+ole+kenenkään+pakko+lukea.+Palstalla+käyminen+ei+velvoita+osallistumaan.
Kaikki+me+olemme+nimimerkin+takana,+eikä+kukaan+ole+allekirjoittanut+tekstejään+omalla+nimellään.
Olen+aivan+samaa+mieltä,+turhaa+pohtia,+kuka+olen.
11.11.2021 11:38
Aina+on+töherretty.+Pompeijin+seinissäkin+on+töhryjä.+Ihminen+vaan+ei+opi+käyttäytymään.
Takavuosikymmeninä+oli+mailman+laajuinen+villitys+kirjoitella+minne+tahansa+"Kilroy+kävi+täällä".+Ei+ikinä+varmaan+selvinnyt,+mistä+se+oli+saanut+alkunsa.
Eli+isältä+pojalle-+ilmiö+parhaimmillaan.+LOL.
11.11.2021 11:21
Monissa+maailman+maissa.+Nyt+on+puhe+Puolasta.
11.11.2021 11:18
Puola+elää+kiihkeästi.+Vuosikymmeniä+kestäneestä+alistumisen+kaudesta+vapauduttuaan+se++on+halunnut+torjua+muiden+maiden+sekaantumisen+asioihinsa,+palaa+katolisen+kirkon+helmaan+tulisella+asenteella,+haluaa+noudattaa+omia++lakejaan+ja+päättää+omista+asioistaan.+Muiden+mielipiteet+eivät+saa+vaikuttaa.+
Kun+uskonto+ja+valtio+ovat+liian+tiiviissä+yhteydessä,+ei+lainsäädäntö+pysty+vaikuttamaan+kansalaisten+elämään+ja+tasa-arvoon,+oikeuksiin+ja+turvallisuuteen+kuten+pitäisi.+Tässä+hyvä+esimerkki,+joka+ajaa+ainoastaan+ja+vain+syntymättömien+lasten+asiaa+ja+jättää+jo+elämäänsä+elävien+kansalaisten+oikeudet+toiselle+sijalle.
11.11.2021 09:34
Nyt+jäädään+sitten+odottelemaan,+millaisia+rakentavia+ehdotuksia+saamme+tämän+vetoomuksen+jälkeen.
Skillanin+ketju+on+joka+tapauksessa+niin+houkutteleva,+että+tänne+tullaan,+vaikka+olisi+mahdollisuus+avata+uusia+ketjuja+loputtomasti.++
Tänne+on+sittenkin+mukava+pistäytyä+ja+heittää+kiviä+rattaisiin.+Ilmeisesti+se+tuo+tyydytystä,+jota+muut+ketjut+eivät+anna.
Muuten,+asiasta+toiseen.+Eilen+tuli+mieleeni+suomen+kielen+sana+"umpimähkä".+Pystyttekö+selittämään,+mitä+se+tarkoittaa?+
Uutisissa+kerrottiin,+että+uusi+suomen+kielen+sanakirja+on+julkaistu.+Olisi+varmasti+mielenkiintoinen+teos+tutustua.
Taivas+on+siniharmaa.+Aurinko+paistaa+joka+tapauksessa.+Ehkä+saamme+poutapäivän.
Iloa+päiväänne!
11.11.2021 09:10
Millaiseen+ryhmään+oman+kirjoituksesi+asetat?+Oletko+mielestäsi+hyvä+keskusteluun+osallistuja+omalla+puheenvuorollasi.+Arveletko+ehkä,+että+moni+lukija+ilahtuu+sinun+tekstisi+lukemisesta?+Samoin+voidaan+sinultakin+kysyä:+Miksi+kuvittelet,+että+palstalaiset+saavat+hyvää+mieltä+sinulta?
11.11.2021 08:56
Niinhän+se+onkin!+Sielläkin+olen+käynyt,+mutta+muisti+wanhalla+pettää.++:))
10.11.2021 12:39
Minulla+oli+nuoruudessani+arkkitehti-ystävä,+joka+piirsi+ja+rakensi+vanhemmilleen+omakotitalon.+Se+sisustettiin+täysin+uusin+huonekaluin+ja+esinein,+vanhasta+kodista+ei+tuotu+yhtään+mitään.+-++En+kyllä+kysynyt,+uusivatko+he+myös+vaatevarastonsa.+
Perheen+isä+oli+taitava+puutöissä,+Hänen+työkalunsa+kyllä+olivat+työhuoneessa.
Mutta+keittiö+oli+uusittu+joka+kuppia+myöden.
Minusta+se+oli+outoa,+mutta+he+olivat+tyytyväiset+ratkaisuunsa.
10.11.2021 12:29
Minä+en+vielä+osaa+innostua+joulun+laittamisesta,+odottelen+edes+adventtia.+Kuitenkin+on+tässä+kaamoksessa+mukava+nähdä,+että+valoketjut+ja+ikkunasomisteet+on+jo+ripustettu+monissa+paikoin+pimeyttä+valaisemaan.
Omista+puuhistani+voin+sanoa,+että+olen+proosallisesti+harrastanut+tänään+siivousta.+
Kyllä+sekin+katsetta+kirkastaa.
10.11.2021 12:09
Minäkin+olen+käynyt+Petäjäveden+kirkossa+vuosikymmenet+sitten,+kun+monena+kesänä+kiersimme+telttaretkillä+Suomen+maisemissa.+Nyt+en+muista,+onko+se+juuri+maailman+suurin+puinen+kirkko.+Monilla+paikkakunnilla+kuitenkin+puukirkko+vielä+on+käytössä.
Kesämökkipitäjämme+vanha+puukirkko+paloi+70-luvulla+maan+tasalle+vioittuneiden+sähkölaitteiden+vuoksi.+Olin+juuri+pari+viikkoa+aikaisemmin+istunut+kirkon+penkissä+hautajaisissa,+ja+muistan+ihailleeni+kauniisti+tehtyjä+penkkejä+ja+harmaita+tuoleja,+joita+oli+seinän+vieressä.+Mitään+ei++jäljelle+jäänyt+tulipalosta.+
Niin+tärkeä+kirkko+pitäjäläisille+oli,+että+samana+yönä+oli+lyöty+lukkoon+uuden+kirkon+rakentaminen.+Se+on+kivikirkko,+kaunis+ja+valoisa,+ja+ikkunan+taakse+kirkkopihaan+on+sijoitettu++vanhan+kirkon+palanut+risti+muistuttamassa+kaiken+katoavaisuudesta.
10.11.2021 12:00
Anteeksi+nyt,+sinä+se++syytät+minun+lapsenlapsiani.+Sinulla+on+siis+mielipide+henkilöistä,+joista+et+tiedä+mitään,+mutta+katsot+että+minä+haastan+riitaa.+Huoh.
Ja+minua+syytät+itsekkyydestä.
Ei+aihetta+enempään.
09.11.2021 14:27
Arveletko,+että+minä+isoäidin+ominaisuudessa+voisin+adoptoida+lastenlapsilleni+lapsia,+vai+mikä+saa+sinut+antamaan+minulle+adoptiointiohjeita.+Ja+vielä+siihen+sävyyn,+kuin+olisin+liian+huvittelunhaluinen+ja+omien+menojeni+lumoissa+.
Syytät+minua+itsekkyydestä.
Kiitos.
09.11.2021 13:49
Kukapa+filminauhaa+kaukaisesta+erämaakirkosta+kävisi+lukemassa,+ja+jaksaisi+sitten+metsästää+synnintekijöitä,+jotka+turisteina+käyvät+erämaakirkkoa+katsomassa.
Sivistynyt+ihminen+ei+tärvele+muinaismuistoja,+mutta+näin+kuvan+jostakin+Lapin+maisemasta,+jossa+seitakivet+oli+purettu+ja+aseteltu+uuteen+uskoon,+Ehkä+sekin+vandalismi+parinsadan+vuoden+kuluttua+kuuluu+Lapin+nähtävyyksiin.
Muistan+käynnin+Pyhämaan+piilokirkossa,+joka++Isonvihan+aikana+oli+rakennettu+piilopirttiläisten+pyhäköksi.+Kirkkoa+esitellyt+pappi+sanoi+pahoilla+mielin,+että+kävijät+polttavat+tupakkaa+puisessa+kirkossa+ja+käryäviä+natsoja+löytyy+lattioilta.+Valitteli,+että+kirkko+on+nykyisin+pidettävä+lukittuna,+vaikka+Jumalan+huoneeseen++tulisi+jokaisen+päästä+koska+tahansa.
Typeriä+turisteja+riittää+ympäri+Suomen.+Harva+kuitenkaan+kuittaa+käyntinsä+niin+hyvin+kuin+Kaisa+ja+Janne.
09.11.2021 13:13
Minä+olen+ristiriitaisissa+tunnelmissa,+kun+lapsenlapsilla+on+ollut+parisuhteet+jo+vuosia,+mutta+perheenlisäyksestä+ei+puhuta+mitään.+Toisaalta+olen+sitä+mieltä,+että+maailma+on+menossa+ilmastokatastrofeineen+niin+karuun+suuntaan,+ettei+ole+mitään+syytä+tänne+hankkiakaan++lisää++perillisiä,+nämäkin+riittävät.+Mutta++toisaalta+tuntuu+haikealta+huomata,+että+suvut+sammuvat.+Oman+isäni+puoleisen+sukuni+sammuminen+on+jo+varmaa,+nuorimmatkin+ovat+jo+eläkeikäiset,+vain+yhdessä+serkkuperheessä+on+lapsia,+mutta+hekin+tyttärinä+siirtyneet+toisten+sukujen+kirjoihin.+
Pakkasyö+täälläkin+oli.+Pimeys+lankeaa+aikaisin.+Eilen+kuljin+huonosti+valaistulla+kadulla+mustissa+vaatteissani+ja+mietin,+näkyvätkö+heijastimeni+minnekään.+Niitä+ei+voi+oikein+itse+tarkistaa.+Olkapäässäni+heiluu+yksi+narun+päässä,+peräkärryssä+kaksi,+mutta+kyllä+varon+kadun+ylittämistä.+Juosten+kun+en+alta+pääse,+jos+ajoneuvo+ei+minua+huomaa.
Olen+ihmetellyt+monta+vuotta,+miksi+ulkoiluvaatteisiin+ei+valmiiksi+asenneta+jotain+kapeaa+heijastin-nauhaa.+Uskoisin,+että+hyvä+suunnittelija+pystyisi+heijastimen+liittämään+sujuvasti+muodikkaaseenkin+toppatakkiin.+Joissakin+talvilenkkareissa+näkyy+olevan+jotain+kiiltävää+kantapäässä,+ei+hullumpaa.
09.11.2021 13:00
Tanssijat+tietävät+kyllä,+että+se+on+pudotuskilpailu.+Joka+viikko+ovat+katsojien+äänestyksen+kohteena.+
Monesti+ennenkin+on+yleisöäänestys+pitänyt+ne+koikkelehtijat+mukana+viime+metreille+asti.+Mieleeni+on+parhaiten+jäänyt+Kanki-Kaikkonen+ja+Risto-Matti+Ratia.+Joku+koikkelehtija+jäi+viimeisten+joukkoon,+niin+että+alkoi+hämmästely+siitä,+voittaako+hän+koko+kisan.+Nyt+en+muista,+kuka+hän+oli,+ehkä+muilla+on+parempi+muisti.+Muistelen,+että+hän+oli+3+viimeisen+joukossa.
Mutta+kaikki+kunnia+näille+amatööreille,+jotka+jaksavat+harjoitella+ja+yrittää+viikosta+toiseen.+Kyllä+sisua+pitää+löytyä,+että+voi+harjoitella+tuntikausia+monille+aivan+vieraita+askelia+ja+liikkeitä.+
Moni+esiintyvä+taiteilija+saa+tästä+kilpailusta+varmasti+lisää+esiintymisvarmuutta+ja+uskallusta+esityksiinsä.+Muistan+vain+Antti+Tuiskun,+joka+oli+aivan+ilmiö+aikoinaan,+Katri+partnerina.
09.11.2021 07:30
Tukkaani+minäkin+kuivatan.+Yritän+saada+siihen+kauniin+kampauksen.+Huoh.+Välillä+katson+kademielin+sukuni+miesväkeä.+Ovat+kaikki+kaljuja+nuoresta+pitäen.
08.11.2021 11:56
Siinä+harrastusporukassa+kaikki+ovat+olleet+keskenään+vuosikausia.+Minä+ainoa+uusi.
Olen+niin+keskittynyt,+että+usein+en+sano+siellä+sanaakaan,+enkä+kuuntele+muiden+juttelua.+En+ole+koskaan+pystynyt+keskittymään+työhön,+jos+samalla+on+ylläpidettävä+jutustelua+muiden+kanssa.+
Huonokuuloisuus+vielä+lisää+eristyneisyyttäni,+mutta+en+minä+olekaan+siellä+tapaamassa+muita.+Nautin+piirtämisestä.+Lopputulos+ei+useinkaan+ole+se+mitä+toivon.
Ensimmäiset+työni+olen+jo+repinyt.+++:)
08.11.2021 11:08
En+kirjoittanut+moitteeksi+enkä+arvosteluksi+omaa+mielipidettäni.
Toivottavasti+sitä+ei+siinä+mielessä+lueta.
08.11.2021 10:56
56 / 85