Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Makriina
profiilit
Makriina
Makriina
Vapaa kuvaus
Aloituksia
42
Kommenttia
1681
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Maailmassa+tapahtuu+niin+paljon,+ja+minua+harmittaa,+kun+tv:n+uutiset+toistetaan+sanasta+sanaan+monta+kertaa+päivässä.+Uutisvirtaa+kuitenkin+tulee+nettiinkin+joka+hetki.
Minä+olen+niin+tumpelo.+ettei+minulla+ole+äänikirjan+kuuntelulaitetta.+Neuvoja+toki+olen+saanut,+mutta+en+ole+vielä+päässyt+puusta+pitkään.+
Täytyy+kysyä+kirjastosta,+onko+hyllyssä.
31.10.2021 15:49
Kun+maailma+avautuu+pandemian+jälkeen+on+varmasti+odotettavissa,+että+kaikki+kallistuu.+Pahaenteistä+puhetta+on+jo+kuultu+sähköstä,+asumiskustannuksista,+ruuasta.+Ilmastonmuutos+vaikuttaa+kulkuyhteyksiin+ja+lämmitykseen,+hiilestä+pyritään+pois,+tuulivoimaloita+lisätään.
Kaikki+muuttuu+ja+se+maksaa.
31.10.2021 15:40
Kun+tiedät+1800-1900-lukujen+vaiheilla+syntyneen+sukulaisesi+tarkan+nimen,+syntymäajan++ja+seurakunnan,+voit+netistä+seurata+hänen+kirkonkirjojaan+taaksepäin+ja+löytää+omaisia+ja+sukua.+Kirkonkirjat+ovat+nykyisin+julkista+tietoa.+Tarkkoja+silmiä+se+kyllä+vaatii,+sillä+käsin+kirjoitettujen+kirkonkirjojen+tihruaminen+ei+ole+yksinkertaista.
Minä+kävin+vuosia+Kansallisarkistossa+lukemassa+mikrofilmejä.+Niillä+laitteilla+lukeminen+oli+helpompaa.
31.10.2021 11:59
Ootas+vain,+Skillan!
Toivoisinkin,+että+tilhet+jättäisivät+marjat+urpiaisille.+Muistan+joskus+ihailleeni+niitten+parvia+omassa+pihlajassani.+Nätti+lintu,+vaikka+eihän+tilhessäkään+vikaa+ole.
31.10.2021 11:08
Minun+lapsuuteni+aikoina+oli+Helsingissä+syntyneitä+harvassa.+Nyttemmin+heitä+jo+varmaan+on+iso+osa.+Mutta+pääkaupunki+on+ollut+vuosisatoja+maalta+muuttaneiden+asuttama.+"Junan+tuomia".
Voin+itseni+tuntea+helsinkiläiseksi,+kun+jopa+isäni+isoisä+on+syntynyt+Helsingissä+v.+1859.+Ei+tosin+koko+suku+ole+Helsingissä++elänyt,+sillä+sekä+isäni+että+äitini+esipolvet+olivat+rautateitten+palveluksessa+ja+niinpä+sukulaiseni+levittäytyivät+koko+Suomeen.+
Itse+tunnen+itseni+helsinkiläiseksi+yhä,+vaikka+olen+elänyt+vuosikymmenet+naapurikaupungissa.+
Mutta+on+kaupunki+niin+muuttunut+minunkin+elämäni+aikana.
31.10.2021 11:03
En+niin.+Sitä+älköön+minulle+viaksi+laskettaman.+Mielikuvitukseni+ei+riittänyt,+olen+enempi+tällaisella+asialinjalla.
Mutta+en+kuitenkaan+mennyt+joukkoon+tyrmäämään+mielikuvituksen+lentoa+muilta.+
S24+tarjoaa+laajan+kirjon+palstoja,+joilla+voi+käydä.
31.10.2021 10:28
No+sitten+ne+kellot+siirrettiin.+Minulle+passaa+oikein+hyvin.+Nyt+huomaan,+että+olen+ilmeisen+talvi-ihminen!+Olin+luullut,+että+kesäaikaan+siirtyminen+ei+tuota+minkäänlaisia+seurauksia,+mutta+nyt+havaitsen,+että+olen+ollut+väärässä+ajassa+puoli+vuotta.
Katselin+Merja+Kyllösen+haastattelua+aamukeskustelussa.+Asiallinen+ja+tarmokas+ihminen.+Joillekin+löytyy+voimia+ja+tarmoa+tehdä+monen+ihmisen+työt+elämänsä+aikana.+Merjakin+ollut+poliitikkona+Brysselissä+asti,++ja+vapaa-ajallaan+huolehtinut++kainuulaisista+ikääntyneistä+ja+sairaista+omaisistaan+omaishoitajana.+Onneksi+on++saanut+kootuksi+hoitotiimin.+
Juttelin+juuri+eilen+erään+omaishoitajan+kanssa,+joka+huolehtii+omasta+alzheimerpotilaastaan,+ja+hän+oli+stressaantunut+ja+väsynyt+tilanteeseen.+
Suomessa+nämä+puolustuskyvyttömät+ihmiset+on+helppo+unohtaa+ja+vedota+hoitohenkilöstön+vajaukseen.+Kotihoidossa+-+tai+siis+omassakotona+-+on+tuhansittain+muistisairaita,+joiden+omaisilla+on+jatkuva+huoli+siitä,+selviytyykö+potilas+yksin+yöt,+muistaako+syödä,+pysyykö+kotona,+vai+lähteekö+aamutakissaan+ulos+harhailemaan.
Me+täällä+palstalla+olemme+samaa+ikäluokkaa,+surffailemme+netissä,+hoidamme+pankkiasiamme,+käymme+harrastuksissa,+pidämme+yhteyttä.+Emme+katoa,+emme+eksy.+löydämme+silmälasimme.+
Eikö+meillä+ole+syytä+panna+kiittimet+ristiin+ja+pysyä+kavereina+ilman+sarvia+ja+hampaita,+sillä+meillä+kaikilla+menee+hyvin!
31.10.2021 10:21
Sitä+en+epäilekään.+
Osaamme+varmasti+käyttää+kotimaisia+elintarvikkeita.+Lisäoppi+ja+tieto+ei+silti+olisi+pahasta.+Nopeita+ja+helppotekoisia+kasvisruokareseptejä+olisi+kyllä+mukava+saada.
Olisi+ihan+asiallista+viettää+vaikka+syksyn+sato-viikkoa+ja+saada+epäilevätkin+tuomaat+kotimaisten+vihanneksien+tuttaviksi.+
Ei+ole+kauankaan+siitä,+kun+sanottiin+vitsikkäästi,+että+suomalaisen+miehen+vihannes+on+lenkkimakkara.+"Kanin+ruokaa"+oli+toinen+vakituinen+ärähdys.+
Onneksi+kouluissa+ja+lastentarhoissa+jo+tarjotaan+lapsille+kasvisruokia,+niin+että+he+pienestä+pitäen+ovat+niitä+oppineet+syömään.+
Suomalaisten+elopaino+on+nousussa,+siihen+kannattaa+kyllä+kiinnittää+huomiota,+niin+että+emme+joutuisi+seuraamaan+suomalaisia+versioita+tv-ohjelmasta+"Hengenvaarallisesti+lihava".
31.10.2021 08:19
Mitä+itse+tarkoitat?
Monia+kuulustellaan++täällä+kuin+todistajanaitiossa+valan+tehneenä.+"Sanoit+niin,+miksi!"++"Mitä+tarkoitit,+kun+sillä+ja+sillä+kellonlyömällä+kirjoitit,+että.+.+.?"+"Mitä+hän+tarkoitti?"+"Viime+vuonna+toisella+palstalla+sanoit,+että+.+.+!"
Joillekin+tuntuu+palstan+sisältö+olevan+henki+ja+elämä,+ja+mitä+enemmän+väheksyy+toisia,+sen+onnellisempi+on.+
Murheellinen+tilanne,+jos+elämä+kiertyy+niin+pienelle+kerälle.
31.10.2021 08:07
Miksi+mainosmiehet+eivät+tartu+kekriin!
Missä+ovat+isojen+kauppaketjujen+kausimyynti.
Kotimaistia+syksyn+tuotteita+nyt+myyntiin+ja+kokkiohjelmiin+perinneruokia!
31.10.2021 07:56
Jos+menisimme+Usaan,+olisi+ihan+paikallaan+viettää+sikäläisiä+juhlia,+mutta+Suomessa+on++omat+tapamme+juhlistaa+kulttuuriimme+liittyviä+tapahtumia.
Suomessa+ei+kasvateta+kurpitsoja,+eikä+kuoleman+ja+kummitusten+esittäminen+kuulu+tapoihimme.+
Pahinta+on,+jos+lapsille+kehittyy+"karkki+vai+kepponen"-kulttuuri,+ja+joudumme+jakamaan+karkkeja+kummituksiksi+maskeeratuille+mukuloille.+Riittää,+kun++palmusunnuntaina+ovikelloja+rämpytellään+noidiksi+puettuina.
Helsingin+Tapanilassa+kuulemma+on+kokonainen+katu+koristettu+haamuin+ja+luurangoin.+Aika+kornia.
31.10.2021 01:29
Keskiajalla+maailma+oli+teini-ikäisten+käsissä.
30.10.2021 22:07
Olemme+kaikki+lukuaitoisia.+Osaamme+itsekin+miettiä,+mikä+tarkoitus+kenelläkin+oli,+kun+sanoi+ja+kirjoitti+omin+sanoin++mietteensä.+Emme+tarvitse+tulkkia.
Monta+kertaa+voimme+olla+sitä+paitsi+aivan+erimielisiä+sanoman+sisällöstä.
Siinäkin+on+miettimistä.
30.10.2021 22:02
Yksi+huomionarvoinen+asia+meidän+palstakirjoittelussamme+olisi++että+emme+repostelisi+toistemme+sanomisia.+Eri+puolueetkin+korostavat+joka+käänteessä,+että+sananvapaus+on+kaikilla.
Itse+huomasin,+että+aiheutin+harmitusta+ihan+huomaamattani+pirtistä+kirjoittaessani,+ja+uskon,+että+moni+muukin+kirjoittaja+hämmästyy+siitä,+että+kirjoitusta+on+tulkittu+ihan+toisin+kuin+on+ollut+tarkoitus.+
Sen+myös+olen+myös+oppinut+kantapään+kautta+ajan+kuluessa,+että+huumorin+kukka+on+kalvas+kasvi+täällä.+Sitä+pitää+hellien+kohdella.
30.10.2021 13:21
Taas+ollaan+kelloja+siirtämässä.+MInulla+on+seinäkello,+halpistuote,+jonka+ostin+vain+ulkonäön+vuoksi,+pattereilla+kulkeva.+Se+ei+ole+tykännyt+viisareiden+siirtelystä.+Viime+syksynä++se+pillastui+ja+rupesi+edistämään.+Olen+antanut+sen+olla,+ja+nyt+se+on+jo+monta+tuntia+edellä.+Kun+aika+nyt+muuten+siirtyy+tunnin+taaksepäin,+on+kelloni+todella+pihalla+kuin+punatulkku.+Antaa+olla+vain.+
Moni+vieras,+joka+ei+tiedä+mitä+mummulle+sanoisi,+saa+mukavan+puheenaiheen,+kun+voi+todeta,+että+tuo+kello+ei+taida+olla+ajassa+....+
Olen+ajatellut,+että+kello+on+symbooli,+joka+herättää+ihmiset+ajattelemaan,+voiko+ajan+kulkukin+iän+mukana+muuttua+totutusta.+Onko+aina+välttämätöntä+seurata+aikaansa?+Irrotellaan+vähän.
30.10.2021 13:04
Tämä+pandemia+on+siitä+kummallinen,+että+kun+ihmiset+eristettiin+koteihinsa+ja+kiellettiin+tapaamiset,+loppuivat+puhelutkin+saman+tien.+Oli+varmaan+niin,+että+kun+ei+päivän+mittaan+tapahtumia+ollut,+ei+tullut+asian+tynkääkään,+että+olisi+halunnut+ystävilleen+soitella.+Olen+saman+pannut+merkille,+että+eipä+juuri+puheluita+tule.+Hyvä+on+kuljettaa+puhelinta+mukana,+sillä+niinhän+se+on,+että+ne+tärkeät+puhelut+saattavat+yllättää+missä+tahansa,+usein+kaupan+jonossa+tai+bussipysäkillä.
Se+Maila+Talvion+kirja+on+liian+vanha+kiinnostaakseen+tämän+päivän+ihmistä.+Se+kertoo+torppariajoista+ja+isäntäväen+asenteista.+Kirjan+nimi+vain+on+niin+iskevä+"Pimeän+pirtin+hävitys",+että+se+on+jäänyt+monelle+mieleen.+Siitä+tehty+elokuvakin+on+jo+v,+1947+tehty,+muistaakseni,+joten+enpä+usko,+että+ketään+enää+sen+aikainen+paatos+jaksaisi+kiinnostaa..
Tuskin+tänään+sataa,+Pekka+Poutakin+lupasi+koko+viikolle+lämmintä+ja+kuivaa+säätä.+Uskotaan+häntä.
30.10.2021 12:51
Kun+pahantahtoisuutta+löytyy,+on+helppo+lytätä+vaikka+jokainen+palstalainen.
On+vain+mietittävä,+mlllainen+fiilis+sitten+jää,+kun+on+onnistunut+sivaltamaan+jokaista+osallistujaa.+
Anona+on+helppo+puskasta+iskeä,+mutta+entäs+sitten,+kun+kukaan+ei+enää+jaksa+vastata.+Turhaahan+on+keskustelua+pitkittää.+
Aina+ei+ole+tarvetta+todistaa,+että+on+oikeus+ajatella+omilla+aivoilla..
Aloitus+yritti+saada+aikaa+laajempaa+pohdintaa+hyvästä++elämästä.+Se+on+monille+vieras+ajatus.
30.10.2021 08:56
Sodan+käyneiden+miesten+perhe-elämä+oli+tuskaa+täynnä+monien+kohdalla.+Sodissa+oli+oltu+vuosikausia,+mutta+mitään+mielenterveystyötä+ei+oltu+ajateltukaan+kotiutettaville+rintamamiehille.+Kyllä+se+oli+viina,+joka+monia+auttoi,+viina+ja+kaverit,+joiden+kanssa+menneitä+muisteltiin.+Viina+o,li+kortilla+jonnekin+50-luvulle.+Kun+korteista+luovuttiin,+oli+se+lupaus!
Ei+pidä+unohtaa+sitäkään+puolta+Suomen+ja+suomalaisten+historiassa.+
Sodista+palaavilla+on+näinä+päivinäkin+samanlaisia+kokemuksia.+Rauhanturvaajatkin+kertovat,+että+ovat+jääneet+yksin+kokemuksiaan+miettimään.
Kysyt+tilastoja,+tuskin+niitä+on+sodanjälkeisestä+Suomesta.+Alkoholin+käyttö+on+joka+tapauksessa+muuttunut+vuosikymmenten+saatossa.
29.10.2021 19:03
Mitä+Ukrainassa+siis+tapahtuu?
29.10.2021 18:52
Minä+kyllä+pidän+yhteyttä+tuttuihini+sähköpostilla.+
Kun+on+asiaa,+niin+meili+vaan+liikkeelle.+oli+yö+tai+päivä.+Usein+muistaa+tärkeän+asian+sellaisena+hetkenä,+ettei+voi+puhelimella+ottaa+yhteyttä.
En+osaisi+olla+ilman+sähköpostia.+Useampikin+on+avattu,+mutta+kahta+käytän+vakituisesti.
Sähköpostilla+voi+sitä+paitsi+siirtää+valokuvia,+mikä+on+mukava+tapa+muistaa+tuttuja.
29.10.2021 18:16
60 / 85