Vapaa kuvaus

Aloituksia

42

Kommenttia

1681

1. Minä+aloitan+viikon+aikaisin,+sittenpähän+ehdin+enemmän!+On+tullut+tavakseni+herätä+neljän+hujakoilla+ja+ottaa+sitten+aamutorkut+nojatuolissa+juuri+kun+uutisten+tulisi+alkaa.Olen+tässä+alkanut+miettiä,+että+on+tainnut+tulla+kirjoitusaikani+tiensä+päähän.Lukeminenkin+on+jäämässä+taakse.+Olen+yhtä+vaivaista+dekkaria+lukenut+nyt+varmaan+kolme+viikkoa,+ja+varsin+hyvin+tiedän,+että+olen+sen+aikaisemminkin+lukenut,+mutta+tällä+kertaa+ei+loppuratkaisu+tule+mieleen.+Sama+kirjoittelemisen+kanssa.+Eipä+tule+mieleen+harkita+joka+sanaa,+vaan+tulen+kirjoittaneeksi+harkitsemattomia+lauseita+ja+ajatuksia.+Käväisin+70-palstalla,+ja+sieltä+ajettiin+suorasukaisesti+pois+ja+ilmoitettiin,+ettei+minulla+ole+sinne+menemistä.+Se+aika+tavalla+hämmästytti,+koska+olen+ymmärtänyt,+että+siltä+suunnalta+on+moni+siirtynyt+"ennenaikaisesti"+tälle+palstalle+lähinnä+kai+persukommentteihin+kyllästyneinä.+Aina+on+tulijat+täällä+toivoteltu+tervetulleiksi.+Täällähän+ei+politiikasta+puhuta,+mutta+reposteltavaa+löytyy+kyllä+ihan+tarpeeksi.+Käväisin+tuossa+toista+ketjua+lueskelemassa+ja+mukavasti+siinä+on+käsitelty+minua+ja+minun+raadollisia+tekstejäni+yli+parillakymmenellä+nimettömällä+mielipiteellä.Pyysin+oitis+ylläpitoa+poistamaan++70-palstalta+tekstini,+mutta+ikävä+kyllä,+se+on+siellä+edelleen+ilmaa+pilaamassa.Yritän+ahkerasti+toistaa+Mauno+Koiviston+elämänohjetta,+mutta+olenkohan+liian+vanha,+kun+en+opi.Elokuu+alkaa.+Se+on+kesän+viimeinen+kuukausi,+ja+luonto+alkaa+jo+luovuttaa.
  2. "Pyhäaamun+rauha+hiljaa+huokuilee"+sanoo+nätti+laulu.+Meillä+olisi+rauha+muuten,+mutta+harakan+poikaset+ovat+ottaneet+lauluharjoittelupaikakseen+marjaomenapensaan+ikkunani+takaa.+Välillä+pitää+koputtaa+ikkunaan,+kun+äityvät+tosissaan+harjoittelemaan.Kylläpäs+uni+kuitenkin+maittoi+tänä+aamuna.+Huonosti+sain+yöllä+unta,+valvoin+monta+tuntia,+mutta+kun+sitten+nukahdin,+unta+riitti+puoli+yhteentoista.++Usein+niin+käy,+että+asiointipäivän+jälkeen+ei+yöuni+ole+hyvää,+tulee+suonenvetoja.+Lääkäri+ei+uusinut+nukahtamispillerini+reseptiä,+arveli+varmaan,+että+tulen+siitä+riippuvaseksi.+Ehkäpä+on+oikeassa.Minunkin+tyttärelläni+oli+syntymäpäivä+eilen.+Vaikka+niistä+ajoista+on+vuosikymmeniä+kulunut,+niin+vieläkin+se+iloinen+ja+myönteinen+lapsi+tulee+usein+mieleen.+Joskus+on+puhettakin+ollut+siitä,+kuinka+hyvin+tulimme+toimeen+aina.+Ja+yhä++edelleen.+Nyt+hänkin+on+mummi,+pieni+lapsukainen+täyttää+2+kk+huomenna.Tänään+olen+lepotilassa.+Yksin+kotona,+kun+poikani+on+viikoloppureisussa.+Ostin+eilen+savustettua+kalaa+ateriaksi,+sitä+riittää+kahdeksi+päiväksi,+joten+ei+tarvitse+keittiössäkään+puuhailla.+Ja+jotta+ei+tulisi+epäselvyyksiä,+korostan,+että+tulen+erittäin+hyvin+toimeen+myös+hänen+kanssaan.No+reippailkaa+te+nuoremmat.+Minulle+riittää+ihan+postilaatikolle+kävely,+ja+sitäkään+ei+tänään+tarvitse,+on+sunnuntai!Noista+luonnonantimista+olen+päässyt+pois.+Säilömisen+ja+talven+varalle+varaamisen+aika+on+ohi+kohdallani.+Muistan+hyvin+nuoruudestani,+kuinka+oli+ihan+pakko+myllätä+marjapensaissa,+sienestää+ja+marjastaa,+ja+sitten+talven+aikana+tuskailla,++kun+pullot+ja+purnukat+täyttivät+jääkaapin.+Eihän+jääkaappi+edes+ole+oikean+laatuinen+kylmätila+niille,+mutta+ei+muutakaan+ollut.++Eikä+ole+vieläkään,+paitsi+on+nykyisin+pakastin,+40+v.+sitten+ne+olivat+erillisiä+rohjoja,+joita+ei+pieniin+kerrostalokeittiöihin+oltu+ajateltu.+Nyt+olen+tullut+siihen+tulokseen,+että+käyn+kaupan+pakastimella,+jos+tuoretta+marjaa+kaipaan.