JeroP

Olen 70 luvun henkilö keskisestä Hämeestä, tosin en juuriltani Hämäläinen. Erityisesti kiinnostuksen kohteena on koulutus, työ ja yhteiskunnalliset asiat laajemminkin. Että saisimme Suomen lopulta nousuun ja ihmisille paremman elämän. Asiaan liittyen olen paljon kuvannut sekä videota että valokuvia sekä pari näyttelyä on pidetty. Lisää asiasta löytyy seuraamalla nimimerkkiäni Jero Puro.
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia103 aloitusta · 9518 kommenttia
- Näkökantoja on tietenki erilaisia. Mutta mikä siinä seksissä on normaalia? Mitä hyötyä siitä on? Siis sillon jos ei enää tarvetta tehdä lapsia?
- Näin sivusta. Miten se seksi voi olla osa sitä? Ainaki itelle, näin kuiteski heterona vaikee, jos toinen osapuoli ois samaa sukupuolta.
- Mutta mä oon nähny sen kiltin saunan. Semmonen avo sauna. Kiuas on ulkona ja lauteet on sellasen laavumaisen katoksen alla. Ja kiltin käsi vaan näkyy, kun heittää löylyy.
- Eikö ees punatukkainen, nii ku karjalainen laulo.
- Kyllä sen siinä vaiheessa huomaa, kun saa pientä kisua silitellä. Mulla menu tuntikausia, ihmetellessä elämän ihmettä. Sitä kuinka se kisu on ihan yhtälailla elävä kuin mekin.
19 vuotta sai kisua pitää. Surulluista kyllä ettei oo enää elossa. - No en mäkään muista että peruskouluaikana ois ihan hirveesti seurusteltu. Oisko yks tai kaks ollu. Joku myytti täällä aina pulpahtaa pintaan.
- Varmaan oli tiiiiiistai taas, nii oli hiljastaa.
- Niinhä se on, kun siinä oli niitä muitaki pitämäsä. Mä kuitenki uskon, että se vaimon apu oli se ensmäinen ja ratkaseva nopee toiminta. Ei ne muut sieltä nojan takana ois ehtiny.
- No sirkkaliisa on niitä sulle varmaa lukiossa opettanu. Mutta mä en hänen opeilleen mitään perusta, kun ei ite kenkään kanssa toimee tullu. Hesaria myöten kirjoteltiin opettajien riitoja.
- Kukkapipo, Se ois somaa, mitta eipä voi mitää.
- No oliha, ku välis mainittiin ekana. Välishä on kiva, me muut ollaa mitä ollaa.
- Ehdottomasti miesten pitäs tietää. Mulla meni toi testi ihan älyttömän huonosti, en kehtaa ees kertoo pistemäärää. Monelta väärinymmärrykseltä selvittäis kuin ois tietoo. Mutta toisaalta myös naiset vois puhua näistä asioista enempi. En tiiä antaako miehet sitten tahtomattaan jotenki välinpitämättömän vaikutelman. Mä oon aina tienny kyllä mitä kuukautisissa fyysisesti tapahtuu. Mutta toi että kuukautiskivut on noinki yleisiä, niin siitä ei mulla ollu mitään käsitystä. Että jos nää naisten asiat jää äijäporukoiden kertomusten varaan, niin voi tulla aikamoisia väärin käsityksiä.
- Ei kai se tästä enää voi mihinkä laskea?
- Mä uskon taas, että vanhusten hoidossakin yleistyy inhimilliset arvot, ettei elämää enää turhaa pitkitettäisi.
- Ei nyt sentäs. Just thinksy kehui häntä kunnolliseksi. Ja palstan tietäen, niin kunnollinen on myös kiltti. Ja sehän meidän kaikkien päämäärä. Kiltteys ja kunnollisuus!
- On suunnattu. Koska meilä Hämeellinnassa. Jotain yli 20 vuotta sitten.
Niin kiinalainen avas uutta ravintolaa. Tuli toinen kiinalainen kiinasta. Helsinki vantaalta suoraan bussilla hämeenlinnaan, osti puukon kaupasta. Ja sitten tää kiinalainen pisti kiinalaista puukolla. Hengenvaarallisesti. Mutta onneks oli enshoito nopeesti paikalla, olihan paikka ihan kaupungin keskustassa. Ja kiinalainen selviytyi. Ja nopeesti saatiin myös kiinalainen vankilaan, kun ei siihen aikaa paljoo kiinalaisia hämeellinnassa ollu. Oli helpot tuntomerkit. Saatiin ravintolakin pari viikkoo myöhemmin uudelleen auki
Jotenki tuntuu että mä oon kertonnu tän jo, ehkä muisti on menossa? - Kaikkee ne kiinalaiset keksii. Ja mikäs siinä, jos markkinoita löytyy. Suomalaisilta ei oikeen enää mitään kekseliäisyyttä löydy. Ei osata näperrellä, kun siitä ne ideat lähtee. Keskitytään liian ykstotisiin tehtäviin.
- Kaippa siihen on kone tai me voitas sellanen kone kehittää. Mutta toisaalta olihan tässä just juttu yhdestä metsäkone rakentajasta, jonka kone kiellettiin, vaikka kilpailija sai vastaavaa konetta myydä. Viranomaisten toimenpiteet pitäs laittaa parempaan syyniin. En tätä tapausta tarkemmin tiedä, mutta usein suuremmalla toimijalla on aina suurempi valta ja pienyrittäjät syynätään aina kaikkein tarkimmin.
Sähkölinjoista taas, että ne ovat todella kauniita ja on väärin, että niitä haudataan maahan ja näin menetetään kallista kultturiperintöämme. Ainakaan omalla asuinpaikalla ei sähkökatkot merkittävästi vähentyny ja onhan nykyään noita akkuja. Tännekin suuria asennettu. Muistan lapsuudesta noita avojohtimia oli kaupungeissakin, joskus ihan talon seinään asti. Muisto hyviltä ajoilta, kun naiset dreijasivat eristimet ja miehet takoivat kannakkeet ja veistivät käsin pylväät. Se oli hienoo aikaa, yhdessä tekemistä. - Liian kapee katsantokanta sulla. Koko elämä perustuu syihin ja seurauksiin. Ei ihmiset oo kiinnostunu jostain kapeesta alasta. Vaan jo ihan psykokogian perusteissa on niin, että pitää olla useempi osa alue, siis useempi tukijalka. Ainaki pitää olla perhe ja työ ja mahdollisesti muutakin kontaktia mm harrastuspiiri. Perhe on hyvä motivaattori työhön, tosin se tuo haasteen sovittaa niitä yhteen.
Ongelma nyt on, että äitiyteen negatiivisesti suhtautuva yritys sahaa omaa oksaansa. Harva kuitenkaan jaksaa painaa töitä ainoostaan työnantajansa hyväksi ja uhrata siihen koko elämänsä. Ehkä jättää perintönsäki sitten työnantajalleen? Toinen asia, meiltä loppuu pian työvoima, jos ei uusia ihmisiä synny. Siks kaivataan asiallista tietoa synnyttämisestä. Ei turhaa pelottelua muttei tietenkä liiallista kaunisteluakaan. Lasten tekoon ei ainaka kannusta synnäreiden lakkauttaminen ja siirtäminen sadan kilometrin päähän. - Mä taas oon ymmärtäny, että sinkut on muita laihempia. Kun ei silleen ruoka ajoista tarvi välittää, ei oo lapsia ruokittavana, niin mitä sitä itekään yksin söis. Kauppakin on kaukana, kannattaako yhden leivän kyrsän takia lähtee.