JeroP

Olen 70 luvun henkilö keskisestä Hämeestä, tosin en juuriltani Hämäläinen. Erityisesti kiinnostuksen kohteena on koulutus, työ ja yhteiskunnalliset asiat laajemminkin. Että saisimme Suomen lopulta nousuun ja ihmisille paremman elämän. Asiaan liittyen olen paljon kuvannut sekä videota että valokuvia sekä pari näyttelyä on pidetty. Lisää asiasta löytyy seuraamalla nimimerkkiäni Jero Puro.
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia103 aloitusta · 9516 kommenttia
- Mulle on kans ollu aina tärkee, että nään omin silmin missä mennään. Kyllähännse lentokapteeni kuuluttaa, mutta en koskaa saa siitä mitään selvää. Siitähän on se vitsikin, että kaikilla lentokapteeneilla on matala epäselvä ääni. Mutta jos ikkuna menis rikki, niin ainaki tällänen laiha sujahtas siitä läpi. Joskus oon oikein ihmetellykin moten pienestä mahtuu.
- Kauhistus😱
Ne kylmät kohdat on tosi IKÄVIÄ. Hämeellinnan ja Parolan välillä niitä on monta. Etenki pyöräillessä välillä jäätyy. - Niin palstasinkut onki vähän kekseliäämpiä. Selviintyy vaikeemmistaki tilanteista.
- Täytyy kans jatkossa muistaa, että käytävä paikalle. Tosin en oo viimeaikoina enää muutenka lentäny mihinkää.
- Mutta miks se synnytys piti tehdä just saunassa?
- Juu, ymmärrän.
En mä sitä inssin hommaakaan pystyny tekeen. Että sen suhtee se oli lähes yhtä tyhjä arpa, kun se sairaanhoito juttukin. Mulla ei oo mitää diagnoosia, mutta ajatus ei vaan kulje. - No mulle ei ainakaan kenkään kannata tulla. Sen verran huono oon kokkaan. Paitsi TE opetitte mulle sen perunaporkkanamuushin. Niin sitä mä voisin tehdä. Sitten sen kaveriks punajuuri mureketta, tosin sitä en vielä osaa. Joku siitäki puhu, muttei antannu reseptiä.
- No eihän se loppujen lopuks oo. Se vaan sillon pikkumuksuna tuntu niin erikoiselta ammatilta. Verrattuna vaikka hammaslääkäriin.
Minkähän takia se synnytys onnjätetty niin naisten asiaksi. Vaikka tietenki nykyään on isätki mukana. Mutta onko se ollu, että naiset on halunnu pitää sen omana juttuna vai ettei miehiä oo kiinnostanu. Tää on sitten heijastunu työelämään ja aiheuttany syrjintää. Esim mun vanhempien työpaikalla, niin raskaana olllu nainen erotettiin pienen virheen takia. Ja selvähännse oli ettei se todellinen syy ollu se pikkuvirhe. - Juu ihan hyvä, itekin kannatan tasa-arvoo. En sukupuolittamista. Itekin hain aikoinaan Sairaanhoitajakoulutukseen. En kuitenka päässy. Oli aika hurjat pääsykokeet, koko päivän. Ehkä sekin on eräänlainen testi. Että riittääkö pitkäjänteisyys. En tiiä sitten johtuko sukupuolesta, kun jotenki haastavaa oli syventyä koko päiväksi monenmoisiin tehtäviin, kun inssikoulutukseen riitti puolentoista tunnin matikan koe.
- Mikä tässä nyt on ongelma? Syntymä on ihan luonnollinen asia. Vai onko ihminen jo niin luonnosta vieraantunu, ettei enää syntymästäkään saa puhua. Kuolemahan on ollu jo pitempään no no. Kaikki me tänne synnytään ja kaikki kuollaan. Nää on ihan elämän perusasioita, vaikka saattaa olla erikoisia heille, joiden päivät täyttyy vaikka tietokonepeleistä. Synnytys on monelle raskas kokemus, on myös synnytys pelkoa. En varmasti oo ainoo, jonka mielestä miehenkin kuuluu osallistua, olla ainakin siinä henkisenä tukena.
- Tätä mä oon lapsesta lähtien ihmetelly. Heti kun opin mikä on gynekologi. Niin en osannu kuvitellakaan, että se ois mies. Kun miten mies vois tietää elimestä mitä ei itellä oo. Kätilöö en koskaan taas aatellu, että ois mitenkä sukupuokittunu. Vaikka onhan se etu, että on synnytyksen ite kokenu.
- No jos nainen kutoo sukkia, niin ei voi sillon sanoo, ettei ois mistään kiinnostunu. Mun mielestä on hienoo, että ihmiset on luovia ja haluaa kehittää kättentaitojaan.
- Risu onki. Mutta toi risu on jo kuivunu. Koho ja koukku kyllä jälellä. On siitä monta vuotta kun onkimassa käyny.
- Ai se on taas perunaporkkanamuusipäivä tulossa. Mun pitäs iteki tehdä. Unohdin sen, kun siitä on jo aikaa kun siitä oli täällä puhe. Täytyy muistaa tehdä. Ja sunnuntai se siis oli.
- Kiitos samoin. Tosin täällä ei niin mukavaa päivää ainakaan näin säiden puolesta. Täytyy ottaa tää hauskuus sitten vaan tästä työstä. Juu työnantajat tykkää ja tosi paljon, kun tekee paljon töitä. Niin mukavaltahan se tuntuu. Mutta työ fyysisesti, niin olkapää paukkuu ja polvet kipeenä.
- Ja siinä odottaessa voi kirjottaa kirjan. Ja sitten voitas pitää yhteset kirjan julkkarit. Me suhteet/sinkut. Vai pitäskö ikävätki ottaa mukaan?
- Juu kannattaa tehdä! Vaikka puutöitä. Puukäsitöitä.
- Ootteks te Dissen unohtanu kokonaan?
- Sitä itekin aattelen, kun voimat jotenki hyytyy. Vähän niin ku sahaisit moottorisahalla tukkia ja sitten sahan ääni hidastuu, eikä saha enää pure. Niin tällänen tunne on koko ajan. Että ennakoiko se jotain terveysromahdusta tai ainakin hermoromahdusta.
Terveysromahdus voi tietenki tarkoittaa myös terveyskeskuksen romahdusta, mikä meillä päin tapahtukin sote uudustuksen myötä. - Oho! Se on siis TOTTA. Mun suvussa on paljon siirtokarjalaisia ja osin vienankarjalaisia ja he ovat orthodokseja. Ja usein kertoivat, että arkku oli hautajaisissa auki. Ja ite en näin luterilaisena uskonu, mutta totta se näköjää on. Ja sitten kerran olin näiden orthodoksien mukana jossain syömässä, joku uskonnollinen pyhä. Niin se ruokarukous, niin se kesti kauheen kauan.