JeroP

Olen 70 luvun henkilö keskisestä Hämeestä, tosin en juuriltani Hämäläinen. Erityisesti kiinnostuksen kohteena on koulutus, työ ja yhteiskunnalliset asiat laajemminkin. Että saisimme Suomen lopulta nousuun ja ihmisille paremman elämän. Asiaan liittyen olen paljon kuvannut sekä videota että valokuvia sekä pari näyttelyä on pidetty. Lisää asiasta löytyy seuraamalla nimimerkkiäni Jero Puro.
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia2 aloitusta · 9520 kommenttia
- Mutta esimerkiksi johtamistapa on suomessa huonompi kuin ruotsissa. Samoin lähisuhde väkivaltaa enempi. Mä uskon, että poliitikot on peukaloinu ton tuloksen. Muutamalla pikkusiirrolla suomi oiskin onnellisin, mutta päättäjien päähänpinttymät, tunnin junat ym, eivät suostu antaa yhtään periksi vaan mieluummin väärennetään sitten tulokset. Että perustat ois kunnossa, ei oo esim ruotsin mittakaavassa jengiväkivaltaa. Mutta jääräpäisyydellä pilataan kaikki.
- Vaatteet? Siis tyynyliina päässä ja lakana harteilla. No kai silleenki voi pukeutua.
- Voi edetä, kirjottaa vaikka kirjaa. Niin ku siinä biisissäki: lukee vaikka kirjaa. Mutta se olikin lukee, kirjottaa ei rimmaa minkään kanssa. Lotto voitolla ei tee mitään, mä oon käyttäny sitä vaan vertauksena parisuhteeseen. Että epätodennäkösiä molemmat. Rahaa tulee kuitenki töistä ja sitä jää aina yli ei tarvi lotota. Tietenki sen vois laittaa hyväntekeväisyyteen, mutta mikä ois luotettava? Sinne kun laitat viis miljoonaa, niin jo miljoona menee "keräyskuluihin".
- Asensi? Ainakin mitä mä oon nähny, niin niissä oli vaan sellaset koukut, jotka pudotetaan ohjaustangon päälle. No tosin nykyään pyörissä on jarru ja vaihdevaijeria, ettei välttämättä onnistu kuin mummonpyörissä. Teettekö te muuten miehenne kanssa pitkiäkin lenkkejä?
- No kyllä mä taas huomenna aattelin mennä kaupunkiin kattoon jos löytyy seuran kipeitä ihmisiä. Mutta tuskin tai ainakaan kukaan ei vaivaudu asian eteen mitään tekemään. Se yksinäisyys on usein itse aiheutettua, kun ei tarttis ottaa kun kaks askelta ulos. Mutta kuitenki sitten piileskellään mökeillä. Sieltä en tuu kyllä hakeen, koska siellä on itikoita, punkkeja, rannat mutaisia ja pääosa suomalaisista mökeistä on homeessa.
- Tota pyörän etukoria mä oon aina ihmetelly. Ja sillon lapsuudessa 70 luvulla kaikilla naisilla oli pyörässä se etukori.
- Mun mielestä hieno. Noi bjur khalifan näköset tornitalot ja toi ihmisen pää toi sininen... upee on
Eikä noi kaikki hienot kuvat oo tekoälyn tekemiä. Olihan jo ammoisina aikoina Hieronomys Bosch! - Juurihan tässä oli yks käsipaino "valmistaja" jolla oli asbestia niissä painoissa. No pianhan se selvis, ettei se niitä painoja ollut ite valmistanu.
En mä itsessään kiinalaista vastusta, mutta yhdistettynä länsimaiseen huijariin, niin aika moinen soppa syntyy. - Tietenki se on tärkee. Mä oon aina hankkinu kämpän sellaselta luonnonrauhalliselta paikalta ja silleen vanhoilta asuinalueilta, missä on vähän eri ikäsiä taloja. Ei pelkkää betonia, vaan puuta tiiltä rappausta. Ja suosittelen kyllä kaikille. Vaikka täällä nyt palkat onkin pienempiä, niin on myös kulutkin. Mielyttävä ympäristö ja puhdas ilma.
- Sorry vähän myöhässä, vasta nyt luin aatoksekla läpi.
Mä luulisin että Euroopassa ei oo ees halua rikastua. Oma hyvinvointi on rahaa tärkeämpää. Amerikoissa on erilaiset arvot. Jos rahaa ois paljon, niin mitä sillä ees hankkisi? - Tekoälystähän tässä onki puhuttu viimeaikoina.
- Apple muuten on aika surkee puhelin, ainakin kamerat. Meinasin aikoinaan ostaa huawein, mutta sillon tuli just se skandaali. Ja päädyin sitten samsungiin.
- Mä just tarkotin noilla puhelimilla sitä kiinan toista linjaa, sitä korkeampaa teknologiaa. Onhan mullakin hohemin vakaaja, joka oli sanghain yliopiston yrityspuistossa kehitelty. Mutta tuleehan sieltä kiinasta kuitenki krääsää temun kautta. Ja kun he ei tarvitse sitä, kun voisivat myydä vaikka juuri noita vakaajia ja silleen varmasti pärjäisivät hyvin. Ja saisivat parempia myyntituloja ja sen turvin sisämarkkinoitaan vilkastettua, mistä taloustietäjätkin on puhuneet.
- Tähän mä yhdyn: kirjoittaminen. No mä oon huono kirjottaan, mutta lähipiirissä moni kyllä, selvittelee asioitaan. Ja tossa kasvatustieteen opiskelussa oli toi reflektio ja mä ensin ihmettelin, että miks helevetissä pitää tietellisiä asioita kirjoitella oman elämän kautta, mutta siinä perusopintojen myötä se kyllä selkis. Silleen pääsi sisään niihin asioihin, vaikkakin kaikki ei siihen pystyny ja heitä varten oli tietenkin toinen vaihtoehto, mutta ite olin tyytyväinen kun laitoin vähän kuin oman elämän siihen likoon. Opiskelu aina kannattaa, jos pää kestää.
- Mulla on vaan kamerareppu, mutta käy se muuhunki, kun ottaa välipehmusteet pois ja läppärille on oma tasku. En tiiä montako litraa on, kun en mitää nestemäistä sinne oo kaatanu, että mun mielestä hassua puhua repun koosta litroina. Pullot, ämpärit ja kanisterit eri asia. Mutta on se iso, kun sinne kuitenki toi Mamiyakin mahtuu. Otinkin sillä joku aika sitten kuvia, mutten oo ehtiny kehittää. Ennen oli joku vanha koulureppu ja lappireppu, mutta ne on menny rikki.
- Mutta mä en ymmärrä, että tollanen huipputeknologian ja tutkimukseen ja kehitykseen panostava valtio ylläpitää toisaalta ihan kehitysmaa tasosta halpatuotantoa. Siis kahta täysin vastakkaista linjaa toteuttaa.
- Puolusta? Ketä pitäs puolustaa? Suomeako?
Juu vihattuna ja inhottuna on hyvä olla. Ei oo kustaan riippuvaine. - Vähentää kuitenki. Tietokone usein mallintaa ja tekee animaatiota kappaleiden käyttäytymisestä. Mutta tietenki osa pysyy. Sitten kun pääsee tekeen teknologian ihmeistä prototyyppiä, niin onhan se hienoo. Siinä usein on sitä käsityötä, vaikka sitäki nää 3d tulostimet vähentää. Pitäs vaan panostaa käsityöopetukseen lapsillemme ja integroida sitä muuhun opetukseen. Emmepä tiedä minkälaisia teknologisia ihmeitä vielä keksitään.
- Juu, mutta sun pitää löytää se juttu. Se kun on meillä kaikilla ihmsillä eri. Mä jo siis ihan pienenä surkeena lapsna, niin tykkäsin valokuvista. Ja sillon kun ei lapslle annettu kameroita, niin mä aina piirsin näkymiä. No 12 vuotiaana otin ekat kuvat petrillä ja sitte 15 v sain lahjaks kameran. Ja noita autiotalokuvia on mulla miljoonia. Sun pitää vaan löytää samnlainen juttu, on se sitte kuvaamista, taidemaalausta, kuvanveistoo, musiikkia... Maailmassa on sitte niin miljoona asia mitä voi harrastaa, ei tarvi rakkautta ei parisuhteita. No kärsimystä tää on, mutta niin elämän pitääki olla. Eihän sitä muuten erota hyvää huonosta. Muistele kelaile, niitä hyviä juttuja, tartu niihin ja kehitä niitä. Mä oon näistä jo järjestänny kaks näyttelyäkin. Tee samoin, niin huomaat että, no ei ny maailma pelastu, mutta moni muu.
- Näinhän se on. Tuli aika levoton yö. Ja mä kun luulin että oon jo impotentti. Mutta en näköjään. Tarvii vaan jonku sysäyksen, niin lähtee ajatukset lentoon. Kai se vaan johtuu siitä, kun ei niitä naisia täällä päin juuri näy, niin unohtuu.