Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen Suomi24-blogissa!
Keskustelu24
profiilit
simeonut
profiilit
simeonut
simeonut
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
10
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
En+tokikaan+väittänyt+ettei+se+muuta,+korostinhan+tuota+nimenomaan+tekstissäni,+kerroin+vain+että+en+ole+siinä+huomannut+mitään+radikaalia+muutosta.+Mutta+muutosta+toki+on,+senhän+näkee+tuosta+postaamastani+laskelmasta.
Olen+vaihtanut+kesken+kauden+(2019)+taittolavasta+kiinteään,+kun+taittolapa+otti+ja+irtosi,+ja+vettä+oli+sen+verran+kölin+alla+että+jalat+ei+yltänyt+pohjaan.+Nyt+siis+runsaat+2+kautta+kiinteälapaisella.+En+muista+että+olisin+kiinnittänyt+millään+lailla+huomiota+vauhdinmuutoksiin,+sellainen+toki+on+ja+oli,+mutta+ei+niin+radikaali+että+se+olisi+jotenkin+erityisesti+pannut+merkille+tai+olisi+pitänyt+muuten+tärkeänä.+Sen+sijaan+pienet+ohjailuvirheet+ja+väärät+reittivalinnat+puolittaa+hyvin+helposti+keskinopeudenkin,+ja+se+on+jo+50%++joten+en+ole+solmun+kymmenyksiä+laskenut+;-)++
Varmaan+on+totta+että+sen+5-10%++vauhti+paranee+taittolavalla,+mutta+minulle+se+ei+ole+kovin+merkityksellistä+näissä+vauhdeissa,+lomalainen+kun+olen.+Jos+päivälegi+on+vaikka+40NM,+olen+merellä+2-4+mailia+pidempään,+niin+sillä+ei+suurta+merkitystä+minulle.
Saattaahan+sitä+joskus+vaihtaa+takaisin+taittolapaan,+mutta+olen+ainakin+nyt+tyytyväinen+kiinteälapaiseen.
09.01.2022 12:34
Tuollaista+puolen+solmun+nopeuden+vajoamista+ei+minulla+ainakaan+ole+näkynyt,+johtunee+veneen+massasta?+Itse+en+siis+ole+havainnut,+tai+sanotaan+paremminkin+että+en+ole+edes+katsonut+tuot+akun+ei+sillä+tavalla+ole+tullut+mieleen.+Mutta+mielenkiinnosta+pitää+tuo+ensi+kesänä+tehdä.
09.01.2022 11:34
Tuo+on+toki+hyvä+tapa+pohtia+että+paljonko+propelli+ottaa+vastaan,+joskaan+se+ei+ihan+totuudenmukaista+ole,+koska+kun+ihmispolo+väsyy+soutaessaan+niin+todellinen+vastus+saa+jo+ihan+normisoudustakin+'lisävastusta'.+Tuuli+ei+silleen+väsy.
Selvää+on+että+kiinteä+propelli+joka+ottaa+vastaan+lukittuna+tai+pyörivänä,+aiheuttaa+nopeushukkaa.+Lukemina+toki+tuo+on+aivan+selvästi+havaittavissa,+mutta+käytännössä+en+huomannut+eroa+kiinteän+ja+taittuvan+välillä+lainkaan+(veneessä+massaa+5+tonnia).+Veikkaan+kuitenkin+että+omat+ohjailuvirheeni+yms++tuo+hitautta+enemmän+kuin+potkurin+vastus.+Ajallisesti+ei+siis+mitään+eroa+tällaiselle+matkapurjehtijalle.+Kisailijoille+ja+niille+jotka+tykkää+puristaa+sen+viimeisenkin+solmun+kymmenyksen+ulos,+se+on+toki+kokonaan+toinen+asia+(he+varmasti+ovat+tarkempia+ohjaamaankin+kuin+minä+;-)++
Paperilla+tuo+vastus+olisi+jotakuinkin+seuraava+(Yacht+Magazine+No+5,+February+1997,+pages+24-28):
Drag+at+8+kn:
Fixed+propeller+15x13"+blocking+420+N,+turning+180+N
Autoprop+15"+blocking+75+N,+turning+670+N
Gori+18x14"+12+N
Maxprop+15x13"+13.5+N
Sailprop+15x13"+16+N
Volvoprop+18x14"+62.5+N"
Tästä+nähdään+että+taittolapa+antaa+selvää+etua,+se+on+selvä.++Ainakaan+autopropia+ei+kannata+antaa+pyöriä.
09.01.2022 01:59
Itselläni+on+noin+2m+pitkä+(joustin)+turvaköysi+muistaakseni+hankittu+Marnelasta+aikoinaan.+Olin+ensin+skeptinen+että+venyykö+se+joustinnaru,+mutta+hyvin+on+ollut+ja+pelittänyt.+Näillä+on+menty.+Toimin+samalla+tavalla+kuin+edellä+kuvattu,+mutta+vedän+turvaköyden+lifelinen+ympäri+ja+takaisin+valjaisiin,+jolloin+pituudeksi+tulee+1m+plus+se+mitä+lifeline+joustaa.+Näin+ei+haka+myöskään+hakkaa+kanteen+kun+liukuu+lifelinea+pitkin.+Samaa+turvaköyttä+käytän+sitten+yksikertaisena+istuinlaatikossa.+Nämä+on+riittänyt+ihan+hyvin+eikä+kiirettä+ole+tullut.+Vielä.
Mutta+jos+keli+on+OK+niin+en+ole+kyllä+valjaita+käyttänyt+kun+kannella+piipahdan,+jos+työtä+teen+tai+reivaan+niin+sitten,+vaikka+varmaa+pitäisi...+Yksin+en+purjehdi+avomerellä.+Jos+joskus+purjehdin,+niin+kai+noitakin+sitten+itää+ajatella+eri+tavalla?
08.01.2022 20:10
Nättihän+tuo+on,+vaan+ainakin+Suomessa+löytyy+kovin+lihanlaisesti+tietoa.+Tämän+varmaan+olet+jo+katsonut:+https://www.sailguide.com/boats?boatname=W30+Kompromiss
Jos+tuollaisen+saisi+tehdasrakenteisena,+niin+voisi+olla+mukava+saaristo/rannikkopursi.
06.01.2022 22:47
Taitaa+se+olla+niin+että+mobiiliapplikaatiot+tulee+ja+valloittaa+ennemmin+tai+myöhemmin.+Ja+totta+kyllä,+paperikartat+tulee+olla+joka+veneessä+(tai+ainakin+tulisi),+joten+jos+mobiililaite+kyykkää,+niin+paperikartoilla+pärjää.+Tosin,+on+se+meidän+"reiskakin"+pitänyt+joskus+uudelleenstartata+kun+on+kyykännyt.+
Mutta+uskon+että+tässä+muutaman+vuoden+sisään+alkaa+olla+ne+mobiililaitteetkin+sen+verran+varmoja,+tai+ehkä+ovatkin+ovatkin+jo+sitä,+että+kyllä+niillä+lomapurjehtija+pärjää.+Toimiihan+sotilashenkilöstökin+maalla,+merellä+ja+ilmassa+PC/tabletti+laitteiden+kanssa+paljon+tärkeimmissä+asioissa.+Täytyy+vaan+on+oikeanlaiset+laitteet.+Mutta+maksaahan+ne+iskunkestävät+ja+vesitiiviit+laitteetkin+jotakin.
02.01.2022 21:37
Ainakin+noilla+sivulla+kerrotaan+tämän+olevan+realiaikainen+30+nm+säteellä,+jossa+cpa+ja+ais+data+päivittyy+jatkuvasti,+jossa+saa+myös+itsensä+näkyviin+jos+on+mmsi+nro?
Ei+näyttäis+olvan+ihan+paha,+tarttee+tai+ei+:-)
02.01.2022 16:19
Pitämällä+se+pois+suorasta+auringonpaisteesta,+eikä+lataa+samaan+aikaan+kun+käyttää+tablettia.+Nämä+nyt+ainakin.
02.01.2022 15:08
Tuossa+ollaan+jo+äärimmäisen+järkevillä+hinnoilla!
02.01.2022 14:57
Kyllähän+tuon+Loiston+AIS+on+enemmänkin+ko+tuotteen+palvelu-extraa,+eikä+sillä+juuri+käyttöä+ole.+Kuten+tuolla+on+usestiin+sanottu,+jos+AIS+haluaa+niin+sitten+selainen+pitäisi+ostaa.+Kustannksia+se+toki+nostaa+mutta+paljon+myös+riippuu+siitä+mitä+veneessä+on+jo+olemassa.
Jos+AIS:in+rakentaa+veneeseen+kokonaan+alusta,+niin+hintahaarukka+käypäsille+laitteille+lienee+800e+-+1500e+luokkaa+kaikkinensa.+Jos+plotteria+on+hankimassa,+vamaan+AIS+olisi+ihan+hyvä+juttu,+jos+tas+et+ole,+niin+kannattaa+miettiä+onko+se+sen+wörtti?+
Mutta+mikä+tahansa+vie+turvallisuutta+askeleenkin+eteenpäin,+on+se+hyvä+asia.
01.01.2022 21:55
1 / 1