Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
S-Seutulainen
profiilit
S-Seutulainen
S-Seutulainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
64
Kommenttia
530
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olkoon+siis+teille+tiettävä,+miehet+ja+veljet,+että+hänen+kauttansa+julistetaan+teille+syntien+anteeksiantamus
ja+että+jokainen,+joka+uskoo,+tulee+hänessä+vanhurskaaksi,+vapaaksi+kaikesta,+mistä+te+ette+voineet+Mooseksen+lain+kautta+vanhurskaiksi+tulla.
(+Apt 13:38-39)+
Sillä+minä+en+häpeä+evankeliumia;+sillä+se+on+Jumalan+voima,+itsekullekin+uskovalle+pelastukseksi,+juutalaiselle+ensin,+sitten+myös+kreikkalaiselle.
Sillä+siinä+Jumalan+vanhurskaus+ilmestyy+uskosta+uskoon,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Vanhurskas+on+elävä+uskosta".
(+Room.+1:16-17)
Mutta+ilman+uskoa+on+mahdoton+olla+otollinen;+sillä+sen,+joka+Jumalan+tykö+tulee,+täytyy+uskoa,+että+Jumala+on+ja+että+hän+palkitsee+ne,+jotka+häntä+etsivät.
(+Hebr.+11:6)+
Anokaa,+niin+teille+annetaan;+etsikää,+niin+te+löydätte;+kolkuttakaa,+niin+teille+avataan.+Sillä+jokainen+anova+saa,+ja+etsivä+löytää,+ja+kolkuttavalle+avataan.
(+Matt.+7:7-8)+
Ja+tässä+evankeliumi+yhdessä+virkkeessä+esille+tuotuna:
Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
(+Joh.+3:16)
30.04.2022 23:08
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)+
1+Pietari,+Jeesuksen+Kristuksen+apostoli,+valituille+muukalaisille,+jotka+asuvat+hajallaan+Pontossa,+Galatiassa,+Kappadokiassa,+Aasiassa+ja+Bityniassa,
2+ja+jotka+Isän+Jumalan+edeltätietämisen+mukaan+ovat+Hengen+pyhittämisen+kautta+valitut+Jeesuksen+Kristuksen+kuuliaisuuteen+ja+hänen+verellänsä+vihmottaviksi.+Lisääntyköön+teille+armo+ja+rauha.
3+Ylistetty+olkoon+meidän+Herramme+Jeesuksen+Kristuksen+Jumala+ja+Isä,+joka+suuren+laupeutensa+mukaan+on+uudestisynnyttänyt+meidät+elävään+toivoon+Jeesuksen+Kristuksen+kuolleistanousemisen+kautta,
4+turmeltumattomaan+ja+saastumattomaan+ja+katoamattomaan+perintöön,+joka+taivaissa+on+säilytettynä+teitä+varten,
5+jotka+Jumalan+voimasta+uskon+kautta+varjellutte+pelastukseen,+joka+on+valmis+ilmoitettavaksi+viimeisenä+aikana.
6+Sentähden+te+riemuitsette,+vaikka+te+nyt,+jos+se+on+tarpeellista,+vähän+aikaa+kärsittekin+murhetta+moninaisissa+kiusauksissa,
7+että+teidän+uskonne+kestäväisyys+koetuksissa+havaittaisiin+paljoa+kallisarvoisemmaksi+kuin+katoava+kulta,+joka+kuitenkin+tulessa+koetellaan,+ja+koituisi+kiitokseksi,+ylistykseksi+ja+kunniaksi+Jeesuksen+Kristuksen+ilmestyessä.
8+Häntä+te+rakastatte,+vaikka+ette+ole+häntä+nähneet,+häneen+te+uskotte,+vaikka+ette+nyt+häntä+näe,+ja+riemuitsette+sanomattomalla+ja+kirkastuneella+ilolla,
9+sillä+te+saavutatte+uskon+päämäärän,+sielujen+pelastuksen.
(+1+Piet.+1)
10+Sillä+kaikkien+meidän+pitää+ilmestymän+Kristuksen+tuomioistuimen+eteen,+että+kukin+saisi+sen+mukaan,+kuin+hän+ruumiissa+ollessaan+on+tehnyt,+joko+hyvää+tai+pahaa.
11+Kun+siis+tiedämme,+mitä+Herran+pelko+on,+niin+me+koetamme+saada+ihmisiä+uskomaan,+mutta+Jumala+kyllä+meidät+tuntee;+ja+minä+toivon,+että+tekin+omissatunnoissanne+meidät+tunnette.
12+Emme+nyt+taas+suosittele+itseämme+teille,+vaan+tahdomme+antaa+teille+aihetta+kerskata+meistä,+että+teillä+olisi+mitä+vastata+niille,+jotka+kerskaavat+siitä,+mikä+silmään+näkyy,+eikä+siitä,+mikä+sydämessä+on.
13+Sillä+jos+me+olemme+olleet+suunniltamme,+niin+olemme+olleet+Jumalan+tähden;+jos+taas+maltamme+mielemme,+teemme+sen+teidän+tähtenne.
14+Sillä+Kristuksen+rakkaus+vaatii+meitä,+jotka+olemme+tulleet+tähän+päätökseen:+yksi+on+kuollut+kaikkien+edestä,+siis+myös+kaikki+ovat+kuolleet;
15+ja+hän+on+kuollut+kaikkien+edestä,+että+ne,+jotka+elävät,+eivät+enää+eläisi+itselleen,+vaan+hänelle,+joka+heidän+edestään+on+kuollut+ja+ylösnoussut.
16+Sentähden+me+emme+tästä+lähtien+tunne+ketään+lihan+mukaan;+jos+olemmekin+tunteneet+Kristuksen+lihan+mukaan,+emme+kuitenkaan+nyt+enää+tunne.
17+Siis,+jos+joku+on+Kristuksessa,+niin+hän+on+uusi+luomus;+se,+mikä+on+vanhaa,+on+kadonnut,+katso,+uusi+on+sijaan+tullut.
18+Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.
19+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.
20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.
21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.
(+2+Kor.+5)
30.04.2022 15:39
-
"Yksityisen+ihmisen+ei+nyt+tarvitse+muuta+kuin+tulla+ja+ottaa+vastaan+kaikki+tämä,+mikä+hänelle+kuuluu.+Hän+saa+ilmaiseksi+pukeutua+parhaisiin+vaatteisiin+ja+uskoa+halki+elämänsä+anteeksi+kaiken+synnin,+mikä+hänessä+vielä+on+jäljellä.+Syntiä+ei+koskaan+enää+lueta+hänen+syykseen+eikä+laki+koskaan+enää+tuomitse+häntä+kadotukseen.+Jumala+ei+koskaan+enää+vihastu+häneen+vaan+rakastaa+häntä+iankaikkisella+ja+muuttumattomalla+rakkaudella+ja+sulkee+hänet+syliinsä+lapsenaan+ja+perillisenään,+niin+kauan+kuin+hän+uskoen+pysyy+Kristuksessa+eli+siis+niin+kauan+kuin+hän+synnin+vuoksi+yhä+uudelleen+palaa+Kristuksen+luo+eikä+tule+toimeen+ilman+hänen+armoaan"+(Rosenius,+Yksi+kaikkien+puolesta,+55).
Saan+tulla+tällaisenani
Kuinka+terävästi+erään+keskeisen+piirteen+tästä+ilmoitustotuudesta+saikaan+esille+vanha+maallikkojohtaja+Juho+Malkamäki+sanoessaan+vanhalle+ahdistuneelle+papilleen:+
"Ei+se+ole+mikään+ihme,+jos+Jumala+vanhurskauttaa+sen,+joka+rukoilee+-+totta+Jumala+sellaisen+vanhurskauttaa.+Eikä+se+ole+ihmeellistä,+että+Jumala+vanhurskauttaa+sen,+joka+uskoo+-+tietysti+Jumala+uskovan+vanhurskauttaa.+Eikä+sekään+ole+ihme,+jos+Jumala+vanhurskauttaa+ihmisen,+jossa+on+Pyhä+Henki.+Mutta+se+on+ihme,+että+Jumala+vanhurskauttaa+jumalattoman"+(Martti+Simojoki,+Tie+totuus+elämä).
Tämä+merkitsee+sitä,+että+minun+uudistumiseni+ja+pyhittymiseni+ei+ole+pelastuksen+edellytys.+Ainoa+edellytys+on+luottamus+siihen,+että+Jumala+julistaa+minut+Kristuksen+tähden+tällaisenani+vanhurskaaksi.+Siihen+ei+sisälly+mitään+minun+omaa+suoritustani+tai+tekoani+tai+ansioitani,+vaan+siinä+on+yksinomaan+Jumalan+käsittämätön+mielisuosio,+jonka+tähden+hän+armosta+lukee+ja+julistaa+minut+vanhurskaaksi.
Emme+voi+emmekä+saa+yrittääkään+kelvata+Jumalalle+sen+varassa,+mitä+teemme+tai+mitä+olemme+emmekä+sen+varassa+mitä+tulevaisuudessa+tulemme+tekemään.+Kelpaamme+Jumalalle+vain+sen+varassa+ja+tähden,+mitä+Kristus+on+puolestamme+tehnyt.
-
(+Lähde:+Olavi+Peltola)
30.04.2022 09:54
1+Mitä+me+siis+sanomme+esi-isämme+Aabrahamin+saavuttaneen+lihan+mukaan?
2+Sillä+jos+Aabraham+on+teoista+vanhurskautettu,+on+hänellä+kerskaamista,+mutta+ei+Jumalan+edessä.
3+Sillä+mitä+Raamattu+sanoo?+"Aabraham+uskoi+Jumalaa,+ja+se+luettiin+hänelle+vanhurskaudeksi."
4+Mutta+töitä+tekevälle+ei+lueta+palkkaa+armosta,+vaan+ansiosta,
5+mutta+joka+ei+töitä+tee,+vaan+uskoo+häneen,+joka+vanhurskauttaa+jumalattoman,+sille+luetaan+hänen+uskonsa+vanhurskaudeksi;
6+niinkuin+myös+Daavid+ylistää+autuaaksi+sitä+ihmistä,+jolle+Jumala+lukee+vanhurskauden+ilman+tekoja:
7+"Autuaat+ne,+joiden+rikokset+ovat+anteeksi+annetut+ja+joiden+synnit+ovat+peitetyt!
8+Autuas+se+mies,+jolle+Herra+ei+lue+syntiä!"
(+Room.+4)
30.04.2022 07:50
Kaikesta+vastustuksesta,+vainosta+ja+pilkasta+huolimatta+evankeliumia+edestämme+kärsineestä+ja+kuolleesta,+ylösnousseesta+Jeesuksesta+Kristuksesta+on+julistettu+liki+2000+vuotta.
Se+on+Jumalan+tahto.
Ja+mikä+Jumalasta+on,+sitä+vastaan+ihmisen+sotiminen+on+tuhoon+tuomittu.
27+Ja+he+toivat+heidät+ja+asettivat+neuvoston+eteen.+Ja+ylimmäinen+pappi+kuulusteli+heitä
28+ja+sanoi:+"Me+olemme+kieltämällä+kieltäneet+teitä+opettamasta+tähän+nimeen;+ja+katso,+te+olette+täyttäneet+Jerusalemin+opetuksellanne+ja+tahdotte+saattaa+meidän+päällemme+tuon+miehen+veren."
29+Mutta+Pietari+ja+muut+apostolit+vastasivat+ja+sanoivat:+"Enemmän+tulee+totella+Jumalaa+kuin+ihmisiä.
30+Meidän+isiemme+Jumala+on+herättänyt+Jeesuksen,+jonka+te+ripustitte+puuhun+ja+surmasitte.
31+Hänet+on+Jumala+oikealla+kädellänsä+korottanut+Päämieheksi+ja+Vapahtajaksi,+antamaan+Israelille+parannusta+ja+syntien+anteeksiantamusta.
32+Ja+me+olemme+kaiken+tämän+todistajat,+niin+myös+Pyhä+Henki,+jonka+Jumala+on+antanut+niille,+jotka+häntä+tottelevat."
33+Kun+he+sen+kuulivat,+viilsi+se+heidän+sydäntänsä,+ja+he+tahtoivat+tappaa+heidät.
34+Mutta+neuvostossa+nousi+eräs+fariseus,+nimeltä+Gamaliel,+lainopettaja,+jota+koko+kansa+piti+arvossa,+ja+hän+käski+viedä+miehet+vähäksi+aikaa+ulos.
35+Sitten+hän+sanoi+neuvostolle:+"Israelin+miehet,+kavahtakaa,+mitä+aiotte+tehdä+näille+miehille.
36+Sillä+ennen+näitä+päiviä+nousi+Teudas,+sanoen+jokin+olevansa,+ja+häneen+liittyi+noin+neljäsataa+miestä;+hänet+tapettiin,+ja+kaikki,+jotka+olivat+häneen+suostuneet,+hajotettiin,+ja+he+joutuivat+häviöön.
37+Hänen+jälkeensä+nousi+Juudas,+galilealainen,+verollepanon+päivinä+ja+vietteli+kansaa+luopumaan+puolellensa;+hänkin+hukkui,+ja+kaikki,+jotka+olivat+suostuneet+häneen,+hajotettiin.
38+Ja+nyt+minä+sanon+teille:+pysykää+erillänne+näistä+miehistä+ja+antakaa+heidän+olla;+sillä+jos+tämä+hanke+eli+tämä+teko+on+ihmisistä,+niin+se+tyhjään+raukeaa;
39+mutta+jos+se+on+Jumalasta,+niin+te+ette+voi+heitä+kukistaa.+Varokaa,+ettei+teitä+ehkä+havaittaisi+sotiviksi+itse+Jumalaa+vastaan."
40+Niin+he+noudattivat+hänen+neuvoansa.+Ja+he+kutsuivat+apostolit+sisään+ja+pieksättivät+heitä+ja+kielsivät+heitä+puhumasta+Jeesuksen+nimeen+ja+päästivät+heidät+menemään.
41+Niin+he+lähtivät+pois+neuvostosta+iloissaan+siitä,+että+olivat+katsotut+arvollisiksi+kärsimään+häväistystä+Jeesuksen+nimen+tähden.
42+Eivätkä+he+lakanneet,+vaan+opettivat+joka+päivä+pyhäkössä+ja+kodeissa+ja+julistivat+evankeliumia+Kristuksesta+Jeesuksesta.
(+Ap.t.+5)
27.04.2022 09:31
Ei+ole+kysymys+minusta,+ei+sinusta,+ei+yhden+yhdestäkään+ihmisestä.+
Kysymys+on+Jeesuksesta+Kristuksesta,+meidän+Herrastamme+ja+Vapahtajastamme,+joka+on+ainut+tie+Jumalan+tykö.+
1+"Älköön+teidän+sydämenne+olko+murheellinen.+Uskokaa+Jumalaan,+ja+uskokaa+minuun.
2+Minun+Isäni+kodissa+on+monta+asuinsijaa.+Jos+ei+niin+olisi,+sanoisinko+minä+teille,+että+minä+menen+valmistamaan+teille+sijaa?
3+Ja+vaikka+minä+menen+valmistamaan+teille+sijaa,+tulen+minä+takaisin+ja+otan+teidät+tyköni,+että+tekin+olisitte+siellä,+missä+minä+olen.
4+Ja+mihin+minä+menen+-+tien+sinne+te+tiedätte."
5+Tuomas+sanoi+hänelle:+"Herra,+me+emme+tiedä,+mihin+sinä+menet;+kuinka+sitten+tietäisimme+tien?"
6+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Minä+olen+tie+ja+totuus+ja+elämä;+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+minun+kauttani.
7+Jos+te+olisitte+tunteneet+minut,+niin+te+tuntisitte+myös+minun+Isäni;+tästälähin+te+tunnette+hänet,+ja+te+olette+nähneet+hänet."
(+Joh.+14)
26.04.2022 22:03
Ilman+Jeesusta+Kristusta+ei+meillä+voi+olla+yhteyttä+eikä+rauhaa+Jumalan+kanssa.
Vain+Jeesuksen+Kristuksen+kautta,+uskon+kautta+Häneen,+me+saamme+Jumalan+rauhan.
Ilman+Jeesusta+Kristusta+ihminen+elää+ilman+Jumalaa+maailmassa.
11+Muistakaa+sentähden,+että+te+ennen,+te+lihanne+puolesta+pakanat,+jotka+olette+saaneet+ympärileikkaamattomien+nimen+niiltä,+joita,+lihaan+käsillä+tehdyn+ympärileikkauksen+mukaisesti,+sanotaan+ympärileikatuiksi+-
12+että+te+siihen+aikaan+olitte+ilman+Kristusta,+olitte+vailla+Israelin+kansalaisoikeutta+ja+vieraat+lupauksen+liitoille,+ilman+toivoa+ja+ilman+Jumalaa+maailmassa;
13+mutta+nyt,+kun+olette+Kristuksessa+Jeesuksessa,+olette+te,+jotka+ennen+olitte+kaukana,+päässeet+lähelle+Kristuksen+veressä.
14+Sillä+hän+on+meidän+rauhamme,+hän,+joka+teki+molemmat+yhdeksi+ja+purki+erottavan+väliseinän,+nimittäin+vihollisuuden,
15+kun+hän+omassa+lihassaan+teki+tehottomaksi+käskyjen+lain+säädöksinensä,+luodakseen+itsessänsä+nuo+kaksi+yhdeksi+uudeksi+ihmiseksi,+tehden+rauhan,
16+ja+yhdessä+ruumiissa+sovittaakseen+molemmat+Jumalan+kanssa+ristin+kautta,+kuolettaen+itsensä+kautta+vihollisuuden.
17+Ja+hän+tuli+ja+julisti+rauhaa+teille,+jotka+kaukana+olitte,+ja+rauhaa+niille,+jotka+lähellä+olivat;
18+sillä+hänen+kauttansa+on+meillä+molemmilla+pääsy+yhdessä+Hengessä+Isän+tykö.
(+Ef.+2)
23+Jeesus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Jos+joku+rakastaa+minua,+niin+hän+pitää+minun+sanani,+ja+minun+Isäni+rakastaa+häntä,+ja+me+tulemme+hänen+tykönsä+ja+jäämme+hänen+tykönsä+asumaan.
24+Joka+ei+minua+rakasta,+se+ei+pidä+minun+sanojani;+ja+se+sana,+jonka+te+kuulette,+ei+ole+minun,+vaan+Isän,+joka+on+minut+lähettänyt.
25+Tämän+minä+olen+teille+puhunut+ollessani+teidän+tykönänne.
26+Mutta+Puolustaja,+Pyhä+Henki,+jonka+Isä+on+lähettävä+minun+nimessäni,+hän+opettaa+teille+kaikki+ja+muistuttaa+teitä+kaikesta,+minkä+minä+olen+teille+sanonut.
27+Rauhan+minä+jätän+teille:+minun+rauhani+-+sen+minä+annan+teille.+En+minä+anna+teille,+niinkuin+maailma+antaa.+Älköön+teidän+sydämenne+olko+murheellinen+älköönkä+peljätkö.
(+Joh.+14)
4+Iloitkaa+aina+Herrassa!+Vieläkin+minä+sanon:+iloitkaa!
5+Tulkoon+teidän+lempeytenne+kaikkien+ihmisten+tietoon.+Herra+on+lähellä.
6+Älkää+mistään+murehtiko,+vaan+kaikessa+saattakaa+pyyntönne+rukouksella+ja+anomisella+kiitoksen+kanssa+Jumalalle+tiettäväksi,
7+ja+Jumalan+rauha,+joka+on+kaikkea+ymmärrystä+ylempi,+on+varjeleva+teidän+sydämenne+ja+ajatuksenne+Kristuksessa+Jeesuksessa.
(+Fil.+4)
26.04.2022 19:17
1+Veljet,+minä+toivon+sydämestäni+ja+rukoilen+Jumalaa+heidän+edestänsä,+että+he+pelastuisivat.
2+Sillä+minä+todistan+heistä,+että+heillä+on+kiivaus+Jumalan+puolesta,+mutta+ei+taidon+mukaan;
3+sillä+kun+he+eivät+tunne+Jumalan+vanhurskautta,+vaan+koettavat+pystyttää+omaa+vanhurskauttaan,+eivät+he+ole+alistuneet+Jumalan+vanhurskauden+alle.
4+Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo.
5+Kirjoittaahan+Mooses+siitä+vanhurskaudesta,+joka+laista+tulee,+että+ihminen,+joka+sen+täyttää,+on+siitä+elävä.
6+Mutta+se+vanhurskaus,+joka+uskosta+tulee,+sanoo+näin:+"Älä+sano+sydämessäsi:+Kuka+nousee+taivaaseen?"+se+on:+tuomaan+Kristusta+alas,
7+tahi:+"Kuka+astuu+alas+syvyyteen?"+se+on:+nostamaan+Kristusta+kuolleista.
8+Mutta+mitä+se+sanoo?+"Sana+on+sinua+lähellä,+sinun+suussasi+ja+sinun+sydämessäsi";+se+on+se+uskon+sana,+jota+me+saarnaamme.
9+Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;
10+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan.
11+Sanoohan+Raamattu:+"Ei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joudu+häpeään."
12+Tässä+ei+ole+erotusta+juutalaisen+eikä+kreikkalaisen+välillä;+sillä+yksi+ja+sama+on+kaikkien+Herra,+rikas+antaja+kaikille,+jotka+häntä+avuksi+huutavat.
13+Sillä+"jokainen,+joka+huutaa+avuksi+Herran+nimeä,+pelastuu."
14+Mutta+kuinka+he+huutavat+avuksensa+sitä,+johon+eivät+usko?+Ja+kuinka+he+voivat+uskoa+siihen,+josta+eivät+ole+kuulleet?+Ja+kuinka+he+voivat+kuulla,+ellei+ole+julistajaa?
15+Ja+kuinka+kukaan+voi+julistaa,+ellei+ketään+lähetetä?+Niinkuin+kirjoitettu+on:+"Kuinka+suloiset+ovat+niiden+jalat,+jotka+hyvää+sanomaa+julistavat!"
16+Mutta+eivät+kaikki+ole+olleet+kuuliaisia+evankeliumille.+Sillä+Esaias+sanoo:+"Herra,+kuka+uskoo+meidän+saarnamme?"
17+Usko+tulee+siis+kuulemisesta,+mutta+kuuleminen+Kristuksen+sanan+kautta.
18+Mutta+minä+kysyn:+eivätkö+he+ole+kuulleet?+Kyllä+ovat:+"Heidän+äänensä+on+kulkenut+kaikkiin+maihin,+ja+heidän+sanansa+maan+piirin+ääriin."
19+Minä+kysyn:+eikö+Israelilla+ole+ollut+siitä+tietoa?+Ensiksi+jo+Mooses+sanoo:+"Minä+herätän+teidän+kiivautenne+kansan+kautta,+joka+ei+ole+kansa,+ymmärtämättömän+kansan+kautta+minä+teitä+kiihoitan."
20+Ja+Esaias+on+rohkea+ja+sanoo:+"Minut+ovat+löytäneet+ne,+jotka+eivät+minua+etsineet;+minä+olen+ilmestynyt+niille,+jotka+eivät+minua+kysyneet."
21+Mutta+Israelista+hän+sanoo:+"Koko+päivän+minä+olen+ojentanut+käsiäni+tottelematonta+ja+uppiniskaista+kansaa+kohden."
(+Room.+10)
26.04.2022 13:44
Veljet,+minä+johdatan+teidät+tuntemaan+sen+evankeliumin,+jonka+minä+teille+julistin,+
jonka+te+myöskin+olette+ottaneet+vastaan+ja+jossa+myös+pysytte
ja+jonka+kautta+te+myös+pelastutte,+jos+pidätte+siitä+kiinni+semmoisena,+kuin+minä+sen+teille+julistin,+ellette+turhaan+ole+uskoneet.
(+1+Kor.+15:1-2)
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)
19+Sillä+Jumala+näki+hyväksi,+että+kaikki+täyteys+hänessä+asuisi
20+ja+että+hän,+tehden+rauhan+hänen+ristinsä+veren+kautta,+hänen+kauttaan+sovittaisi+itsensä+kanssa+kaikki,+hänen+kauttaan+kaikki+sekä+maan+päällä+että+taivaissa.
21+Teidätkin,+jotka+ennen+olitte+vieraantuneet+ja+mieleltänne+hänen+vihamiehiänsä+pahoissa+teoissanne,+hän+nyt+on+sovittanut
22+Poikansa+lihan+ruumiissa+kuoleman+kautta,+asettaakseen+teidät+pyhinä+ja+nuhteettomina+ja+moitteettomina+eteensä,
23+jos+te+vain+pysytte+uskossa,+siihen+perustuneina+ja+siinä+lujina,+horjahtamatta+pois+sen+evankeliumin+toivosta,+jonka+olette+kuulleet,+jota+on+julistettu+kaikessa+luomakunnassa+taivaan+alla+ja+jonka+palvelijaksi+minä,+Paavali,+olen+tullut.
(+Kol.+1)
26.04.2022 13:39
1+Tämä+on+jo+toinen+kirje,+jonka+minä+kirjoitan+teille,+rakkaani,+ja+näissä+molemmissa+minä+muistuttamalla+herätän+teidän+puhdasta+mieltänne,
2+että+muistaisitte+niitä+sanoja,+joita+pyhät+profeetat+ennen+ovat+puhuneet,+ja+Herran+ja+Vapahtajan+käskyä,+jonka+te+apostoleiltanne+olette+saaneet.
3+Ja+ennen+kaikkea+tietäkää+se,+että+viimeisinä+päivinä+tulee+pilkkapuheinensa+pilkkaajia,+jotka+vaeltavat+omien+himojensa+mukaan
4+ja+sanovat:+"Missä+on+lupaus+hänen+tulemuksestansa?+Sillä+onhan+siitä+asti,+kuin+isät+nukkuivat+pois,+kaikki+pysynyt,+niinkuin+se+on+ollut+luomakunnan+alusta."
5+Sillä+tietensä+he+eivät+ole+tietävinään,+että+taivaat+ja+samoin+maa,+vedestä+ja+veden+kautta+rakennettu,+olivat+ikivanhastaan+olemassa+Jumalan+sanan+voimasta
6+ja+että+niiden+kautta+silloinen+maailma+hukkui+vedenpaisumukseen.
7+Mutta+nykyiset+taivaat+ja+maa+ovat+samalla+sanalla+talletetut+tulelle,+säästetyt+jumalattomain+ihmisten+tuomion+ja+kadotuksen+päivään.
8+Mutta+tämä+yksi+älköön+olko+teiltä,+rakkaani,+salassa,+että+"yksi+päivä+on+Herran+edessä+niinkuin+tuhat+vuotta+ja+tuhat+vuotta+niinkuin+yksi+päivä."
9+Ei+Herra+viivytä+lupauksensa+täyttämistä,+niinkuin+muutamat+pitävät+sitä+viivyttelemisenä,+vaan+hän+on+pitkämielinen+teitä+kohtaan,+sillä+hän+ei+tahdo,+että+kukaan+hukkuu,+vaan+että+kaikki+tulevat+parannukseen.
10+Mutta+Herran+päivä+on+tuleva+niinkuin+varas,+ja+silloin+taivaat+katoavat+pauhinalla,+ja+alkuaineet+kuumuudesta+hajoavat,+ja+maa+ja+kaikki,+mitä+siihen+on+tehty,+palavat.
11+Kun+siis+nämä+kaikki+näin+hajoavat,+millaisia+tuleekaan+teidän+olla+pyhässä+vaelluksessa+ja+jumalisuudessa,
12+teidän,+jotka+odotatte+ja+joudutatte+Jumalan+päivän+tulemista,+jonka+voimasta+taivaat+hehkuen+hajoavat+ja+alkuaineet+kuumuudesta+sulavat!
13+Mutta+hänen+lupauksensa+mukaan+me+odotamme+uusia+taivaita+ja+uutta+maata,+joissa+vanhurskaus+asuu.
14+Sentähden,+rakkaani,+pyrkikää+tätä+odottaessanne+siihen,+että+teidät+havaittaisiin+tahrattomiksi+ja+nuhteettomiksi,+rauhassa,+hänen+edessänsä;
15+ja+lukekaa+meidän+Herramme+pitkämielisyys+pelastukseksi,+josta+myös+meidän+rakas+veljemme+Paavali+hänelle+annetun+viisauden+mukaan+teille+on+kirjoittanut;
16+niinkuin+hän+tekee+kaikissa+kirjeissään,+kun+hän+niissä+puhuu+näistä+asioista,+vaikka+niissä+tosin+on+yhtä+ja+toista+vaikeatajuista,+jota+tietämättömät+ja+vakaantumattomat+vääntävät+kieroon+niinkuin+muitakin+kirjoituksia,+omaksi+kadotuksekseen.
17+Koska+te+siis,+rakkaani,+tämän+jo+edeltäpäin+tiedätte,+niin+olkaa+varuillanne,+ettette+rietasten+eksymyksen+mukaansa+tempaamina+lankeaisi+pois+omalta+lujalta+pohjaltanne,
18+ja+kasvakaa+meidän+Herramme+ja+Vapahtajamme+Jeesuksen+Kristuksen+armossa+ja+tuntemisessa.+Hänen+olkoon+kunnia+sekä+nyt+että+hamaan+iankaikkisuuden+päivään.
(+2+Piet.+3)
26.04.2022 09:53
Katso,+hän+tulee+pilvissä,+ja+kaikki+silmät+saavat+nähdä+hänet,+niidenkin,+jotka+hänet+lävistivät,+ja+kaikki+maan+sukukunnat+vaikeroitsevat+hänen+tullessansa.+Totisesti,+amen.
(+Ilm.+1:7)
26.04.2022 09:46
1+Alussa+oli+Sana,+ja+Sana+oli+Jumalan+tykönä,+ja+Sana+oli+Jumala.
2+Hän+oli+alussa+Jumalan+tykönä.
3+Kaikki+on+saanut+syntynsä+hänen+kauttaan,+ja+ilman+häntä+ei+ole+syntynyt+mitään,+mikä+syntynyt+on.
4+Hänessä+oli+elämä,+ja+elämä+oli+ihmisten+valkeus.
5+Ja+valkeus+loistaa+pimeydessä,+ja+pimeys+ei+sitä+käsittänyt.
(+Joh.+1)
Jeesus+tuli+heidän+luokseen+ja+puhui+heille+näin:+”Minulle+on+annettu+kaikki+valta+taivaassa+ja+maan+päällä.+Menkää+siis+ja+tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni:+kastakaa+heitä+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen+nimeen+ja+opettakaa+heitä+noudattamaan+kaikkea,+mitä+minä+olen+käskenyt+teidän+noudattaa.+Ja+katso,+minä+olen+teidän+kanssanne+kaikki+päivät+maailman+loppuun+asti.”
(Matt.+28:18-20)
Tulkoon+teidän+kaikkien+osaksi+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+armo,+Jumalan+rakkaus+ja+Pyhän+Hengen+yhteys!
(2.+Kor.+13:13)
25.04.2022 23:04
Jeesuksen+Kristuksen+Jumaluuden+kieltäminen+on+Jeesuksen+Kristuksen+kieltämistä.
Alussa+oli+Sana,+ja+Sana+oli+Jumalan+tykönä,+ja+Sana+oli+Jumala.
(+Joh.+1:1)+
Ja+nyt,+Isä,+kirkasta+sinä+minut+tykönäsi+sillä+kirkkaudella,+joka+minulla+oli+sinun+tykönäsi,+ennenkuin+maailma+olikaan.
(+Joh. 17:5)+
...+niissä+uskottomissa,+joiden+mielet+tämän+maailman+jumala+on+niin+sokaissut,+ettei+heille+loista+valkeus,+joka+lähtee+Kristuksen+kirkkauden+evankeliumista,+hänen,+joka+on+Jumalan+kuva.
(+2Kor. 4:4)+
...+ja+hän+on+näkymättömän+Jumalan+kuva,+esikoinen+ennen+kaikkea+luomakuntaa.
(+Kol. 1:15)+
Sillä+hänessä+asuu+jumaluuden+koko+täyteys+ruumiillisesti,
(+Kol. 2:9)+
...+ja+joka,+ollen+hänen+kirkkautensa+säteily+ja+hänen+olemuksensa+kuva+ja+kantaen+kaikki+voimansa+sanalla,+on,+toimitettuaan+puhdistuksen+synneistä,+istunut+Majesteetin+oikealle+puolelle+korkeuksissa,
(+Hebr. 1:3)+
Hän+oli+alussa+Jumalan+tykönä.
(+Joh. 1:2)
5+Kuka+on+se,+joka+voittaa+maailman,+ellei+se,+joka+uskoo,+että+Jeesus+on+Jumalan+Poika?
6+Hän+on+se,+joka+on+tullut+veden+ja+veren+kautta,+Jeesus+Kristus,+ei+ainoastaan+vedessä,+vaan+vedessä+ja+veressä;+ja+Henki+on+se,+joka+todistaa,+sillä+Henki+on+totuus.
7+Sillä+kolme+on,+jotka+todistavat:
8+Henki+ja+vesi+ja+veri,+ja+ne+kolme+pitävät+yhtä.
9+Jos+me+otamme+vastaan+ihmisten+todistuksen,+niin+onhan+Jumalan+todistus+suurempi.+Ja+tämä+on+Jumalan+todistus,+sillä+hän+on+todistanut+Pojastansa.
10+Joka+uskoo+Jumalan+Poikaan,+hänellä+on+todistus+itsessänsä;+joka+ei+usko+Jumalaa,+tekee+hänet+valhettelijaksi,+koska+hän+ei+usko+sitä+todistusta,+jonka+Jumala+on+todistanut+Pojastansa.
11+Ja+tämä+on+se+todistus:+Jumala+on+antanut+meille+iankaikkisen+elämän,+ja+tämä+elämä+on+hänen+Pojassansa.
12+Jolla+Poika+on,+sillä+on+elämä;+jolla+Jumalan+Poikaa+ei+ole,+sillä+ei+ole+elämää.
13+Tämän+minä+olen+kirjoittanut+teille,+jotka+uskotte+Jumalan+Pojan+nimeen,+tietääksenne,+että+teillä+on+iankaikkinen+elämä.
(+1+Joh.+5)
25.04.2022 22:12
Jeesuksen+Kristuksen+kieltämistä+vakavampaa+asiaa+ei+ihmisen+kohdalla+voi+olla.+
Kieltämällä+Jeesuksen+Kristuksen+ihminen+kieltää+ja+torjuu+oman+pelastumis-+mahdollisuutensa
"Hän+on+'se+kivi,+jonka+te,+rakentajat,+hylkäsitte,+mutta+joka+on+kulmakiveksi+tullut.'
Eikä+ole+pelastusta+yhdessäkään+toisessa;+sillä+ei+ole+taivaan+alla+muuta+nimeä+ihmisille+annettu,+jossa+meidän+pitäisi+pelastuman."
(+Ap.t.+4:11-12)
25.04.2022 19:34
Usko+Jeesukseen+ja+hänen+tunnustamisensa+Kristukseksi,+lihaan+tulleeksi,+on+elämän+ja+kuoleman+kysymys.
23+Ja+hän+sanoi+heille:+"Te+olette+alhaalta,+minä+olen+ylhäältä;+te+olette+tästä+maailmasta,+minä+en+ole+tästä+maailmasta.
24+Sentähden+minä+sanoin+teille,+että+te+kuolette+synteihinne;+sillä+ellette+usko+minua+siksi,+joka+minä+olen,+niin+te+kuolette+synteihinne."
25+Niin+he+sanoivat+hänelle:+"Kuka+sinä+olet?"+Jeesus+sanoi+heille:+"Juuri+se,+mitä+minä+puhunkin+teille.
(+Joh.+8)+
1+Rakkaani,+älkää+jokaista+henkeä+uskoko,+vaan+koetelkaa+henget,+ovatko+ne+Jumalasta;+sillä+monta+väärää+profeettaa+on+lähtenyt+maailmaan.
2+Tästä+te+tunnette+Jumalan+Hengen:+jokainen+henki,+joka+tunnustaa+Jeesuksen+Kristukseksi,+lihaan+tulleeksi,+on+Jumalasta;
3+ja+yksikään+henki,+joka+ei+tunnusta+Jeesusta,+ei+ole+Jumalasta;+se+on+antikristuksen+henki,+jonka+olette+kuulleet+olevan+tulossa,+ja+se+on+jo+nyt+maailmassa.
(+1+Joh.+4)+
18+Lapsukaiset,+nyt+on+viimeinen+aika.+Ja+niinkuin+te+olette+kuulleet,+että+antikristus+tulee,+niin+onkin+nyt+monta+antikristusta+ilmaantunut;+siitä+me+tiedämme,+että+nyt+on+viimeinen+aika.
19+Meistä+he+ovat+lähteneet,+mutta+he+eivät+olleet+yhtä+meidän+kanssamme;+sillä+jos+he+olisivat+olleet+yhtä+meidän+kanssamme,+niin+he+olisivat+meidän+kanssamme+pysyneet;+mutta+heissä+oli+tuleva+ilmi,+että+kaikki+eivät+ole+yhtä+meidän+kanssamme.
20+Teillä+on+voitelu+Pyhältä,+ja+kaikilla+teillä+on+tieto.
21+En+minä+ole+kirjoittanut+teille+sentähden,+ettette+totuutta+tiedä,+vaan+sentähden,+että+te+tiedätte+sen+ja+ettei+mikään+valhe+ole+totuudesta.
22+Kuka+on+valhettelija,+ellei+se,+joka+kieltää+sen,+että+Jeesus+on+Kristus?+Hän+on+antikristus,+se,+joka+kieltää+Isän+ja+Pojan.
23+Kuka+ikinä+kieltää+Pojan,+hänellä+ei+ole+Isääkään.+Joka+tunnustaa+Pojan,+hänellä+on+myös+Isä.
24+Minkä+te+olette+alusta+asti+kuulleet,+se+pysyköön+teissä.+Jos+teissä+pysyy+se,+minkä+olette+alusta+asti+kuulleet,+niin+tekin+pysytte+Pojassa+ja+Isässä.
25+Ja+tämä+on+se+lupaus,+minkä+hän+on+meille+luvannut:+iankaikkinen+elämä.
26+Tämän+minä+olen+kirjoittanut+teille+niistä,+jotka+teitä+eksyttävät.
(+1+Joh.+2)
25.04.2022 16:02
>>Herra+Jumala+tulee+tallaamaan+jalkoihinsa+Jumalan+Pojan+ja+sen,+joka+tuota+epäjumalaa+kannattaa+ja+tallaa+jalkoihinsa+sen,+joka+pitää+epäpyhänä+liiton+veren.>>
28+Joka+hylkää+Mooseksen+lain,+sen+pitää+armotta+kahden+tai+kolmen+todistajan+todistuksen+nojalla+kuoleman:
29+kuinka+paljoa+ankaramman+rangaistuksen+luulettekaan+sen+ansaitsevan,+joka+tallaa+jalkoihinsa+Jumalan+Pojan+ja+pitää+epäpyhänä+liiton+veren,+jossa+hänet+on+pyhitetty,+ja+pilkkaa+armon+Henkeä!
(+Hebr.+10)+
22+Ja+te+joudutte+kaikkien+vihattaviksi+minun+nimeni+tähden;+mutta+joka+vahvana+pysyy+loppuun+asti,+se+pelastuu.
23+Ja+kun+teitä+vainotaan+yhdessä+kaupungissa,+paetkaa+toiseen;+sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+te+ette+ehdi+loppuun+käydä+Israelin+kaupunkeja,+ennenkuin+Ihmisen+Poika+tulee.
24+Ei+ole+opetuslapsi+opettajaansa+parempi,+eikä+palvelija+parempi+isäntäänsä.
25+Opetuslapselle+riittää,+että+hänelle+käy+niinkuin+hänen+opettajalleen,+ja+palvelijalle,+että+hänelle+käy+niinkuin+hänen+isännälleen.+Jos+he+perheenisäntää+ovat+sanoneet+Beelsebuliksi,+kuinka+paljoa+enemmän+hänen+perheväkeään!
26+Älkää+siis+peljätkö+heitä.+Sillä+ei+ole+mitään+peitettyä,+mikä+ei+tule+paljastetuksi,+eikä+mitään+salattua,+mikä+ei+tule+tunnetuksi.
27+Minkä+minä+sanon+teille+pimeässä,+se+puhukaa+päivän+valossa.+Ja+minkä+kuulette+kuiskattavan+korvaanne,+se+julistakaa+katoilta.
28+Älkääkä+peljätkö+niitä,+jotka+tappavat+ruumiin,+mutta+eivät+voi+tappaa+sielua;+vaan+ennemmin+peljätkää+häntä,+joka+voi+sekä+sielun+että+ruumiin+hukuttaa+helvettiin.
29+Eikö+kahta+varpusta+myydä+yhteen+ropoon?+Eikä+yksikään+niistä+putoa+maahan+teidän+Isänne+sallimatta.
30+Ovatpa+teidän+päänne+hiuksetkin+kaikki+luetut.
31+Älkää+siis+peljätkö;+te+olette+suurempiarvoiset+kuin+monta+varpusta.
32+Sentähden,+jokaisen,+joka+tunnustaa+minut+ihmisten+edessä,+minäkin+tunnustan+Isäni+edessä,+joka+on+taivaissa.
33+Mutta+joka+kieltää+minut+ihmisten+edessä,+sen+minäkin+kiellän+Isäni+edessä,+joka+on+taivaissa.
(+Matt.+10)
23.04.2022 15:13
>>Tuon+edm.+olen+Teille+palstalaiset+tuonut+esille+hengen+johdolla+ja+edelleen+selkeästi+todistellen+polkenut+heidän+julistamansa+luterilaisen+Itsepetoksen+perustuvan+Lutherin+evankeliumin+eli+Vanhurskauttamisopin+maanrakoon.+Samoin+olen+polkenut+heidän+julistamansa+Poika/Sana-unelmat+maanrakoon..>>
28+Joka+hylkää+Mooseksen+lain,+sen+pitää+armotta+kahden+tai+kolmen+todistajan+todistuksen+nojalla+kuoleman:
29+kuinka+paljoa+ankaramman+rangaistuksen+luulettekaan+sen+ansaitsevan,+joka+tallaa+jalkoihinsa+Jumalan+Pojan+ja+pitää+epäpyhänä+liiton+veren,+jossa+hänet+on+pyhitetty,+ja+pilkkaa+armon+Henkeä!
30+Sillä+me+tunnemme+hänet,+joka+on+sanonut:+"Minun+on+kosto,+minä+olen+maksava";+ja+vielä:+"Herra+on+tuomitseva+kansansa."
31+Hirmuista+on+langeta+elävän+Jumalan+käsiin.
32+Mutta+muistakaa+entisiä+päiviä,+jolloin+te,+valistetuiksi+tultuanne,+kestitte+monet+kärsimysten+kilvoitukset,
33+kun+te+toisaalta+olitte+häväistysten+ja+ahdistusten+alaisina,+kaikkien+katseltavina,+toisaalta+taas+tulitte+niiden+osaveljiksi,+joiden+kävi+samalla+tavalla.
34+Sillä+vankien+kanssa+te+olette+kärsineet+ja+ilolla+pitäneet+hyvänänne+omaisuutenne+ryöstön,+tietäen,+että+teillä+on+parempi+tavara,+joka+pysyy.
35+Älkää+siis+heittäkö+pois+uskallustanne,+jonka+palkka+on+suuri.
36+Sillä+te+tarvitsette+kestäväisyyttä,+tehdäksenne+Jumalan+tahdon+ja+saadaksenne+sen,+mikä+luvattu+on.
37+Sillä+"vähän,+aivan+vähän+aikaa+vielä,+niin+tulee+hän,+joka+tuleva+on,+eikä+viivyttele;
38+mutta+minun+vanhurskaani+on+elävä+uskosta,+ja+jos+hän+vetäytyy+pois,+ei+minun+sieluni+mielisty+häneen."
39+Mutta+me+emme+ole+niitä,+jotka+vetäytyvät+pois+omaksi+kadotuksekseen,+vaan+niitä,+jotka+uskovat+sielunsa+pelastukseksi.
(+Hebr.+10)
23.04.2022 12:30
9+Totinen+valkeus,+joka+valistaa+jokaisen+ihmisen,+oli+tulossa+maailmaan.
10+Maailmassa+hän+oli,+ja+maailma+on+hänen+kauttaan+saanut+syntynsä,+ja+maailma+ei+häntä+tuntenut.
11+Hän+tuli+omiensa+tykö,+ja+hänen+omansa+eivät+ottaneet+häntä+vastaan.
12+Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,+hän+antoi+voiman+tulla+Jumalan+lapsiksi,+niille,+jotka+uskovat+hänen+nimeensä,
13+jotka+eivät+ole+syntyneet+verestä+eikä+lihan+tahdosta+eikä+miehen+tahdosta,+vaan+Jumalasta.
(+Joh.+1)
22.04.2022 22:15
1+Veljet,+minä+toivon+sydämestäni+ja+rukoilen+Jumalaa+heidän+edestänsä,+että+he+pelastuisivat.
2+Sillä+minä+todistan+heistä,+että+heillä+on+kiivaus+Jumalan+puolesta,+mutta+ei+taidon+mukaan;
3+sillä+kun+he+eivät+tunne+Jumalan+vanhurskautta,+vaan+koettavat+pystyttää+omaa+vanhurskauttaan,+eivät+he+ole+alistuneet+Jumalan+vanhurskauden+alle.
4+Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo.
5+Kirjoittaahan+Mooses+siitä+vanhurskaudesta,+joka+laista+tulee,+että+ihminen,+joka+sen+täyttää,+on+siitä+elävä.
6+Mutta+se+vanhurskaus,+joka+uskosta+tulee,+sanoo+näin:+"Älä+sano+sydämessäsi:+Kuka+nousee+taivaaseen?"+se+on:+tuomaan+Kristusta+alas,
7+tahi:+"Kuka+astuu+alas+syvyyteen?"+se+on:+nostamaan+Kristusta+kuolleista.
8+Mutta+mitä+se+sanoo?+"Sana+on+sinua+lähellä,+sinun+suussasi+ja+sinun+sydämessäsi";+se+on+se+uskon+sana,+jota+me+saarnaamme.
9+Sillä+jos+sinä+tunnustat+suullasi+Jeesuksen+Herraksi+ja+uskot+sydämessäsi,+että+Jumala+on+hänet+kuolleista+herättänyt,+niin+sinä+pelastut;
10+sillä+sydämen+uskolla+tullaan+vanhurskaaksi+ja+suun+tunnustuksella+pelastutaan.
11+Sanoohan+Raamattu:+"Ei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+joudu+häpeään."
(+Room.+10)+
>>Yhdenkään+ihmisen+ei+tarvitse+lähteä+etsimään+Kristusta+jostain+äärimmäisen+kaukaa+–+ei+korkealta+taivaalta+eikä+syvältä+maan+uumenista+(10:6-7).+Sellaiseen+korkeuteen+ja+sellaiseen+syvyyteen+ei+yksikään+ihminen+pääse.+
Mutta+Kristus+onkin+tullut+taivaan+kirkkaudesta+maan+päälle.+Hän+eli+meidän+keskellämme+yhtenä+meistä.+Me+saatoimme+koskettaa+häntä+(1+Joh+1:1).+Nyt+hän+on+myös+noussut+ylös+maan+syvyyksistä,+kuoleman+valtakunnasta,+hän+elää+tänäänkin+ja+on+jokaisen+ihmisen+helposti+tavoitettavissa.
Kristus+tulee+nyt+jokaista+ihmistä+kohti+sanassaan+(10:8).+Missä+on+sana+Kristuksesta,+siellä+on+itse+Kristus+läsnä.+Jokainen+ihminen+voi+kuulla+ja+oppia+sen+uskon+sanan+Kristuksesta,+jota+Paavali+on+julistanut+ja+joka+on+meitä+varten+talletettuna+UT:ssa.>>
(+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Roomalaiskirje+10.luku")
21.04.2022 13:37
"Jos+sanomme,+ettei+meillä+ole+syntiä,+niin+me+eksytämme+itsemme,+ja+totuus+ei+ole+meissä.+Jos+me+tunnustamme+syntimme,+on+hän+uskollinen+ja+vanhurskas,+niin+että+hän+antaa+meille+synnit+anteeksi+ja+puhdistaa+meidät+kaikesta+vääryydestä.+Jos+sanomme,+ettemme+ole+syntiä+tehneet,+niin+me+teemme+hänet+valhettelijaksi,+ja+hänen+sanansa+ei+ole+meissä.” +
(+1.+Joh.+1:8-10)+
Synnittömyysopin+mukaan+silloin,+kun+ihminen+on+oikeanlaisessa+yhteydessä+Jumalaan,+hän+voi+tässä+ajassa+saavuttaa+hengellisen+pyhittymisen+täydellisesti.+Tuolloin+ihmisen+ja+Jumalan+välille+muodostuu+rakkauden+liitto,+jota+pidetään+näiden+kahden+välisen+yhteyden+lopullisena+hedelmänä. Tällaista+kutsutaan+useissa+kirkkokunnissa+sekä+liikkeissä+”kristityn+pyhittymiseksi”.
Synnittömyyttä+opetetaan+monella+tavalla.+Jotkut+opettavat,+että+kun+ihminen+tulee+uskoon,+tulee+hänestä+kertaheitolla+täydellinen+ja+synnitön.+Toiset+taas+opettavat,+että+uskovan+on+mahdollista+saavuttaa+täydellisyyden+ja+synnittömyyden+tila+vähitellen+niin,+ettei+hän+enää+lopulta+tee+tietoisesti+syntiä.+Molempien+oppien+mukaan+uskovan+on+siis+mahdollista+vapautua+täysin+kaikesta+synnistä.+Mm.+Uskon+sana+-liikkeessä+opetetaan+näin.
Ajatus+uskovan+täydellisestä+synnittömyydestä+on+valhe.+Jokainen+uudestisyntynyt+kristitty+kantaa+luonnossaan+taipumusta+syntiin,+sekä+lankeaa+siihen+tavalla+tai+toisella.+Juuri+siksi+kristilliseen+elämäämme+kuuluu+tärkeänä+osana+syntien+tunnustaminen+ja+Jeesuksen+sovitustyöhön+turvautuminen.
Kuoleman+ruumis
Jo+pelkästään+ajatus+siitä,+että+olisin+”synnitön”,+on+Jumalan+edessä+ylpeyttä+ja+eksymisen+seurausta.+Uskovasta+ei+tule+täydellistä+tässä+elämässä. Paavali+opettaa+kirjeessään:
”Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.”+( Fil.+3:12)+
”Mutta+nyt, kun+olette+synnistä+vapautetut+ja+Jumalan+palvelijoiksi+tulleet,+on+teidän+hedelmänne+pyhitys,+ja+sen+loppu+on+iankaikkinen+elämä.+Sillä+synnin+palkka+on+kuolema,+mutta+Jumalan+armolahja+on+iankaikkinen+elämä+Kristuksessa+Jeesuksessa,+meidän+Herrassamme.”+ (+Room.+6:22-23)+
Paavali+sanookin,+että+synnin+valta+ihmiseen+on+murrettu+Kristuksen+ristinkuoleman+ja+sovitusveren+kautta.+Meidän+ei+tule+siis+enää+palvella+syntiä,+vaikka+se+onkin+meidän+luonnossamme+lihan+takia.+Tätä+ruumiin+ja+hengen+välistä+jännitettä+hän+kuvaa+myös+osuvasti+kirjeessään+Roomalaisille:
”Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.”+( Room.+7:21-24)+
Seitsemästi+vanhurskas+lankeaa+ja+nousee+jälleen
Koko+synnittömyysoppi+nojautuu+väärään+tulkintaan+seuraavasta+raamatunkohdasta:
”Kuka+ikinä+hänessä+pysyy,+hän+ei+tee+syntiä;+kuka+ikinä+syntiä+tekee,+hän+ei+ole+häntä+nähnyt+eikä+häntä+tuntenut.”+
(+1.+Joh.+3:6)+
Raamatun+hengen+mukaan+kyseinen+kohta+tulee+kuitenkin+ymmärtää+siten,+ettei+kukaan+Jumalasta+syntynyt+voi+jatkuvasti+tehdä+samaa+syntiä+tekemättä+parannusta+siitä.+Tällainen+tulkinta+sopii+siihen,+minkälaisen+ilmoituksen+Raamatusta+kokonaisuutena+saa.
Jo+pelkästään+paha+ajatus+lähimmäistä+kohtaan+on+syntiä,+eikä+kukaan+pysty+täydellisesti+hallitsemaan+ajatuksiaan.+Siksi+on+väärin+ajateltu,+että+uskova+voisi+tulla+niin+täydelliseksi,+ettei+hän+koskaan+tee+tietoista+syntiä.+ Synti+riippuu+meissä+kiinni,+mutta+se+ei+oikeuta+keskeyttämään+taistelua+sitä+vastaan.
Uudestisyntyneen+kristityn+lankeemukset+eivät+estä+meitä+pääsemästä+taivaaseen,+koska+Jeesus+on+jo+aukaissut+tien+sinne.+Synnit+kuitenkin+vetävät+meitä+kohti+kadotusta,+ja+voivat+johtaa+paatumukseen.+Tästä+syystä+on+tärkeää+tunnustaa+ja+pyytää+anteeksi+syntejään+Jumalalta,+aivan+kuten+Jeesus+itse+opetti+Luukkaan+evankeliumissa:
”Ja+anna+meille+meidän+syntimme+anteeksi,+sillä+mekin+annamme+anteeksi+jokaiselle+velallisellemme;+äläkä+saata+meitä+kiusaukseen;+vaan+päästä+meidät+pahasta.”+
(+Luuk.+11:4)+
-
(+Lähde:+Ote+"Synnittömyysoppi"+/Radio+Liekki)
19.04.2022 10:17
17 / 27