Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
S-Seutulainen
profiilit
S-Seutulainen
S-Seutulainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
64
Kommenttia
530
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
1+Jokainen,+joka+uskoo,+että+Jeesus+on+Kristus,+on+Jumalasta+syntynyt;+ja+jokainen,+joka+rakastaa+häntä,+joka+on+synnyttänyt,+rakastaa+myöskin+sitä,+joka+hänestä+on+syntynyt.
2+Siitä+me+tiedämme,+että+rakastamme+Jumalan+lapsia,+kun+rakastamme+Jumalaa+ja+noudatamme+hänen+käskyjänsä.
3+Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat;
4+sillä+kaikki,+mikä+on+syntynyt+Jumalasta,+voittaa+maailman;+ja+tämä+on+se+voitto,+joka+on+maailman+voittanut,+meidän+uskomme.
5+Kuka+on+se,+joka+voittaa+maailman,+ellei+se,+joka+uskoo,+että+Jeesus+on+Jumalan+Poika?
6+Hän+on+se,+joka+on+tullut+veden+ja+veren+kautta,+Jeesus+Kristus,+ei+ainoastaan+vedessä,+vaan+vedessä+ja+veressä;+ja+Henki+on+se,+joka+todistaa,+sillä+Henki+on+totuus.
7+Sillä+kolme+on,+jotka+todistavat:
8+Henki+ja+vesi+ja+veri,+ja+ne+kolme+pitävät+yhtä.
9+Jos+me+otamme+vastaan+ihmisten+todistuksen,+niin+onhan+Jumalan+todistus+suurempi.+Ja+tämä+on+Jumalan+todistus,+sillä+hän+on+todistanut+Pojastansa.
10+Joka+uskoo+Jumalan+Poikaan,+hänellä+on+todistus+itsessänsä;+joka+ei+usko+Jumalaa,+tekee+hänet+valhettelijaksi,+koska+hän+ei+usko+sitä+todistusta,+jonka+Jumala+on+todistanut+Pojastansa.
11+Ja+tämä+on+se+todistus:+Jumala+on+antanut+meille+iankaikkisen+elämän,+ja+tämä+elämä+on+hänen+Pojassansa.
12+Jolla+Poika+on,+sillä+on+elämä;+jolla+Jumalan+Poikaa+ei+ole,+sillä+ei+ole+elämää.
13+Tämän+minä+olen+kirjoittanut+teille,+jotka+uskotte+Jumalan+Pojan+nimeen,+tietääksenne,+että+teillä+on+iankaikkinen+elämä.
14+Ja+tämä+on+se+uskallus,+joka+meillä+on+häneen,+että+jos+me+jotakin+anomme+hänen+tahtonsa+mukaan,+niin+hän+kuulee+meitä.
15+Ja+jos+me+tiedämme+hänen+kuulevan+meitä,+mitä+ikinä+anommekin,+niin+tiedämme,+että+meillä+myös+on+kaikki+se,+mitä+olemme+häneltä+anoneet.
16+Jos+joku+näkee+veljensä+tekevän+syntiä,+joka+ei+ole+kuolemaksi,+niin+rukoilkoon,+ja+hän+on+antava+hänelle+elämän,+niille+nimittäin,+jotka+eivät+tee+syntiä+kuolemaksi.+On+syntiä,+joka+on+kuolemaksi;+siitä+minä+en+sano,+että+olisi+rukoiltava.
17+Kaikki+vääryys+on+syntiä.+Ja+on+syntiä,+joka+ei+ole+kuolemaksi.
18+Me+tiedämme,+ettei+yksikään+Jumalasta+syntynyt+tee+syntiä;+vaan+Jumalasta+syntynyt+pitää+itsestänsä+vaarin,+eikä+häneen+ryhdy+se+paha.
19+Me+tiedämme,+että+olemme+Jumalasta,+ja+koko+maailma+on+pahan+vallassa.
20+Mutta+me+tiedämme,+että+Jumalan+Poika+on+tullut+ja+antanut+meille+ymmärryksen,+tunteaksemme+sen+Totisen;+ja+me+olemme+siinä+Totisessa,+hänen+Pojassansa,+Jeesuksessa+Kristuksessa.+Hän+on+totinen+Jumala+ja+iankaikkinen+elämä.
21+Lapsukaiset,+kavahtakaa+epäjumalia.
(+1+Joh.+5)
17.04.2022 22:11
>>Herra+Jumala+tulee+tallaamaan+jalkoihinsa+Jumalan+Pojan+ja+sen,+joka+tuota+epäjumalaa+kannattaa+ja+tallaa+jalkoihinsa+sen,+joka+pitää+epäpyhänä+liiton+veren.>>
16+Tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+näiden+päivien+jälkeen+teen+heidän+kanssaan",+sanoo+Herra:+"Minä+panen+lakini+heidän+sydämiinsä+ja+kirjoitan+ne+heidän+mieleensä";
17+ja:+"heidän+syntejänsä+ja+laittomuuksiansa+en+minä+enää+muista."
18+Mutta+missä+nämä+ovat+anteeksi+annetut,+siinä+ei+uhria+synnin+edestä+enää+tarvita.
19+Koska+meillä+siis,+veljet,+on+luja+luottamus+siihen,+että+meillä+Jeesuksen+veren+kautta+on+pääsy+kaikkeinpyhimpään,
20+jonka+pääsyn+hän+on+vihkinyt+meille+uudeksi+ja+eläväksi+tieksi,+joka+käy+esiripun,+se+on+hänen+lihansa,+kautta,
21+ja+koska+meillä+on+"suuri+pappi,+Jumalan+huoneen+haltija",
22+niin+käykäämme+esiin+totisella+sydämellä,+täydessä+uskon+varmuudessa,+sydän+vihmottuna+puhtaaksi+pahasta+omastatunnosta+ja+ruumis+puhtaalla+vedellä+pestynä;
23+pysykäämme+järkähtämättä+toivon+tunnustuksessa,+sillä+hän,+joka+antoi+lupauksen,+on+uskollinen;
24+ja+valvokaamme+toinen+toistamme+rohkaisuksi+toisillemme+rakkauteen+ja+hyviin+tekoihin;
25+älkäämme+jättäkö+omaa+seurakunnankokoustamme,+niinkuin+muutamien+on+tapana,+vaan+kehoittakaamme+toisiamme,+sitä+enemmän,+kuta+enemmän+näette+tuon+päivän+lähestyvän.
26+Sillä+jos+me+tahallamme+teemme+syntiä,+päästyämme+totuuden+tuntoon,+niin+ei+ole+enää+uhria+meidän+syntiemme+edestä,
27+vaan+hirmuinen+tuomion+odotus+ja+tulen+kiivaus,+joka+on+kuluttava+vastustajat.
28+Joka+hylkää+Mooseksen+lain,+sen+pitää+armotta+kahden+tai+kolmen+todistajan+todistuksen+nojalla+kuoleman:
29+kuinka+paljoa+ankaramman+rangaistuksen+luulettekaan+sen+ansaitsevan,+joka+tallaa+jalkoihinsa+Jumalan+Pojan+ja+pitää+epäpyhänä+liiton+veren,+jossa+hänet+on+pyhitetty,+ja+pilkkaa+armon+Henkeä!
(+Hebr.+10)
17.04.2022 20:21
Jeesuksen+Kristuksen+torjuva+ihminen+hylkää+ja+ylenkatsoo+Jumalan+armon,+joka+on+tarjolla+yksin+Hänen+Pojassaan+Jeesuksessa+Kristuksessa.+Jumalan+armon+torjuva+on+ulkopuolella+pelastuksen.
Ainoastaan+Jeesuksessa+Kristuksessa+on+pelastus.
Kristuksen+torjujalla+ei+ole+armahtavaa+Jumalaa.+Vain+hänessä,+Jeesuksessa+Kristuksessa,+Jumalan+armo+kohtaa+meidät.
"Hän+on+'se+kivi,+jonka+te,+rakentajat,+hylkäsitte,+mutta+joka+on+kulmakiveksi+tullut.'
Eikä+ole+pelastusta+yhdessäkään+toisessa;+sillä+ei+ole+taivaan+alla+muuta+nimeä+ihmisille+annettu,+jossa+meidän+pitäisi+pelastuman."
(+Ap.t.+4:11-12)
Kuka+ikinä+kieltää+Pojan,+hänellä+ei+ole+Isääkään.+Joka+tunnustaa+Pojan,+hänellä+on+myös+Isä.
(+1+Joh.+2:23)
17.04.2022 18:33
OPPI+(+jehovantodistajien!)+–+lyhyesti
Mitä+jehovantodistajat+sitten+opettavat?+Miksi+he+eivät+ole+lopulta+kristittyjä?
Jumala ei+ole+Isä+ja+Poika+ja+Pyhä+Henki+kuten+Raamattu+ilmoittaa.+Raamatussa+ei+mainita+sanaa kolminaisuus.+Jumala+on+pelkästään+Jehova+(Isä).+JHWH+++väärä+vokalisaatio+=+Jehova+(JAHVEH)
Jeesus on+arkkienkeli+Miikael,+joka+aineellistui+maan+päälle.+Hän+on+siis+enkeli,+luotu+olento.+Jumalan+Poika+on+pelkästään+kunnianimi+–+ei+hänen+todellinen+olemuksensa.
Pyhä+Henki on+persoonaton+voima.+Armolahjat+eivät+enää+toimi+ja+kaikki+ihmeet+ovat+saatanasta.
Jeesus+ei sovittanut kaikkia+syntejä+vaan+ainoastaan+lunasti+perisynnin+valtapiiristä.+Tämän+hän+teki+paalussa,+ei+ristillä.+Loppu+jää+ihmisen+omaan+varaan.
Ihmisen+tulee pyhittyä täydelliseksi,+jotta+hän+pelastuisi.+Hänestä+pitää+tulla+liikkeen+kastettu+jäsen.+Kaste+on+aikuiskaste.+Ovityö+on+välttämätöntä.
Seurakuntaa johtaa+taivaallinen+hallitus,+(Ilmestyskirjassa+mainittu)+144 000+salaisesti+valittua+henkilöä,+joista+osa+on+maan+päällä.+Vain+he+ovat+uudestisyntyneitä.+Muut+eivät+uudestisynny!+Vain+he+saavat+nauttia+ehtoollisen+pääsiäisenä.
Ihminen ei+ole+kolminainen+kuten+ei+Jumalakaan.+Ihminen+on+pelkkää+materiaa.+Kun+hän+kuolee,+häntä+ei+enää+ole+olemassa.+Hän+jää+kuitenkin+Jumalan+muistoon.
Lopunaikana koittaa+Harmagedonin+sota+ja+Kristuksen+paluu.+Maailma+ja+esivalta+on+pahan+vallassa.+Siksi+ei+saa+äänestää,+osallistua+politiikkaan+ja+käydä+armeijaa.
Sitten+koittaa+äärimmäisen+tärkeä 1000+vuotinen+valtakunta,+jolloin+Jehova+herättää+/+luo+uudelleen+kuolleet+ihmiset+(jehovantodistajat+ja+ne,+jotka+eivät+kuulleet+evankeliumia).
Tuhatvuotinen+valtakunta+on+aikaa,+jolloin+ihmisen+pitää+kehittyä+täydelliseksi,+jotta+pääsisi+paratiisiin.
Kadotus /+helvetti+on+olemattomuutta.
Paratiisi on+nykyisellä+maapallolla.+Ihmiset+elävät+perheinä+kuten+nykyään.
Jehovantodistajilla+on oma+raamatunkäännös nimeltä Uuden+maailman+käännös.+Siinä+tarvittavat+kohdat+on+muutettu+niin,+että+teksti+tukee+Vartiotorniseuran+linjauksia.+Käännöksen+tekijät+tuomittiin+Usassa,+koska+heillä+ei+ollut+väitettyä+heprean+ja+kreikan+kielten+taitoa.
JOHTOPÄÄTÖKSIÄ+OPISTA
Jehovantodistajien+oppi+poikkeaa+olennaisesti+ja+merkittävästi+kaikissa+keskeisissä+uskonkohdissa:+Jumala,+Jeesus,+Pyhä+Henki,+sovitus,+pyhitys,+pelastus,+ihmisen+olemus,+seurakunta,+1000+v+vk,+kadotus+ja+paratiisi.+Nimet+ja+termit+ovat+tuttuja,+mutta+niiden+sisältö+on+aivan+toinen.
Liike+on+tiukasti+lakiuskontoa.+Pelastusvarmuutta+ja+iloa+siinä+ei+ole.+Oppi+pitää+omaksua+kyseenalaistamatta+mitään.+Raamattua+käytetään+vain+silmälumeeksi.+Jehovantodistajilta+puuttuu+Raamatun+kokonaisvaltainen+ja+syvällinen+ymmärrys.+Etenkin+Saarnaajan+kirja+on+heille+tärkeä+opinlähde,+josta+kumpuaa+monia+kummallisuuksia.
(++Lähde:+Raamattu+ajassamme+-+sivusto)
17.04.2022 13:38
1+Veljet,+minä+johdatan+teidät+tuntemaan+sen+evankeliumin,+jonka+minä+teille+julistin,+jonka+te+myöskin+olette+ottaneet+vastaan+ja+jossa+myös+pysytte
2+ja+jonka+kautta+te+myös+pelastutte,+jos+pidätte+siitä+kiinni+semmoisena,+kuin+minä+sen+teille+julistin,+ellette+turhaan+ole+uskoneet.
3+Sillä+minä+annoin+teille+ennen+kaikkea+tiedoksi+sen,+minkä+itse+olin+saanut:+että+Kristus+on+kuollut+meidän+syntiemme+tähden,+kirjoitusten+mukaan,
4+ja+että+hänet+haudattiin+ja+että+hän+nousi+kuolleista+kolmantena+päivänä,+kirjoitusten+mukaan,
5+ja+että+hän+näyttäytyi+Keefaalle,+sitten+niille+kahdelletoista.
6+Sen+jälkeen+hän+näyttäytyi+yhtä+haavaa+enemmälle+kuin+viidellesadalle+veljelle,+joista+useimmat+vielä+nytkin+ovat+elossa,+mutta+muutamat+ovat+nukkuneet+pois.
7+Sen+jälkeen+hän+näyttäytyi+Jaakobille,+sitten+kaikille+apostoleille.
8+Mutta+kaikkein+viimeiseksi+hän+näyttäytyi+minullekin,+joka+olen+ikäänkuin+keskensyntynyt.
9+Sillä+minä+olen+apostoleista+halvin+enkä+ole+sen+arvoinen,+että+minua+apostoliksi+kutsutaan,+koska+olen+vainonnut+Jumalan+seurakuntaa.
10+Mutta+Jumalan+armosta+minä+olen+se,+mikä+olen,+eikä+hänen+armonsa+minua+kohtaan+ole+ollut+turha,+vaan+enemmän+kuin+he+kaikki+minä+olen+työtä+tehnyt,+en+kuitenkaan+minä,+vaan+Jumalan+armo,+joka+on+minun+kanssani.
11+Olinpa+siis+minä+tai+olivatpa+he:+näin+me+saarnaamme,+ja+näin+te+olette+uskoon+tulleet.
12+Mutta+jos+Kristuksesta+saarnataan,+että+hän+on+noussut+kuolleista,+kuinka+muutamat+teistä+saattavat+sanoa,+ettei+kuolleitten+ylösnousemusta+ole?
13+Vaan+jos+ei+ole+kuolleitten+ylösnousemusta,+ei+Kristuskaan+ole+noussut.
14+Mutta+jos+Kristus+ei+ole+noussut+kuolleista,+turha+on+silloin+meidän+saarnamme,+turha+myös+teidän+uskonne;
15+ja+silloin+meidät+myös+havaitaan+vääriksi+Jumalan+todistajiksi,+koska+olemme+todistaneet+Jumalaa+vastaan,+että+hän+on+herättänyt+Kristuksen,+jota+hän+ei+ole+herättänyt,+jos+kerran+kuolleita+ei+herätetä.
16+Sillä+jos+kuolleita+ei+herätetä,+ei+Kristuskaan+ole+herätetty.
17+Mutta+jos+Kristus+ei+ole+herätetty,+niin+teidän+uskonne+on+turha,+ja+te+olette+vielä+synneissänne.
18+Ja+silloinhan+Kristuksessa+nukkuneet+olisivat+kadotetut.
19+Jos+olemme+panneet+toivomme+Kristukseen+ainoastaan+tämän+elämän+ajaksi,+niin+olemme+kaikkia+muita+ihmisiä+surkuteltavammat.
20+Mutta+nytpä+Kristus+on+noussut+kuolleista,+esikoisena+kuoloon+nukkuneista.
21+Sillä+koska+kuolema+on+tullut+ihmisen+kautta,+niin+on+myöskin+kuolleitten+ylösnousemus+tullut+ihmisen+kautta.
22+Sillä+niinkuin+kaikki+kuolevat+Aadamissa,+niin+myös+kaikki+tehdään+eläviksi+Kristuksessa,
23+mutta+jokainen+vuorollaan:+esikoisena+Kristus,+sitten+Kristuksen+omat+hänen+tulemuksessaan;
24+sitten+tulee+loppu,+kun+hän+antaa+valtakunnan+Jumalan+ja+Isän+haltuun,+kukistettuaan+kaiken+hallituksen+ja+kaiken+vallan+ja+voiman.
25+Sillä+hänen+pitää+hallitseman+"siihen+asti,+kunnes+hän+on+pannut+kaikki+viholliset+jalkojensa+alle."
26+Vihollisista+viimeisenä+kukistetaan+kuolema.
27+Sillä:+"kaikki+hän+on+alistanut+hänen+jalkojensa+alle."+Mutta+kun+hän+sanoo:+"kaikki+on+alistettu",+niin+ei+tietenkään+ole+alistettu+se,+joka+on+alistanut+kaiken+hänen+allensa.
28+Ja+kun+kaikki+on+alistettu+Pojan+valtaan,+silloin+itse+Poikakin+alistetaan+sen+valtaan,+joka+on+alistanut+hänen+valtaansa+kaiken,+että+Jumala+olisi+kaikki+kaikissa.
(+1+Kor.+15)
17.04.2022 09:26
25+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Minä+olen+ylösnousemus+ja+elämä;+joka+uskoo+minuun,+se+elää,+vaikka+olisi+kuollut.
26+Eikä+yksikään,+joka+elää+ja+uskoo+minuun,+ikinä+kuole.+Uskotko+sen?"
27+Hän+sanoi+hänelle:+"Uskon,+Herra;+minä+uskon,+että+sinä+olet+Kristus,+Jumalan+Poika,+se,+joka+oli+tuleva+maailmaan."
(+Joh.+11)
17.04.2022 06:51
34+Ja+nämä+sanoivat:+"Herra+on+totisesti+noussut+ylös+ja+on+ilmestynyt+Simonille."
35+Ja+itse+he+kertoivat,+mitä+oli+tapahtunut+tiellä+ja+kuinka+he+olivat+hänet+tunteneet,+kun+hän+mursi+leivän.
36+Mutta+heidän+tätä+puhuessaan+Jeesus+itse+seisoi+heidän+keskellään+ja+sanoi+heille:+"Rauha+teille!"
37+Niin+heidät+valtasi+säikähdys+ja+pelko,+ja+he+luulivat+näkevänsä+hengen.
38+Mutta+hän+sanoi+heille:+"Miksi+olette+hämmästyneet,+ja+miksi+nousee+sellaisia+ajatuksia+teidän+sydämeenne?
39+Katsokaa+minun+käsiäni+ja+jalkojani+ja+nähkää,+että+minä+itse+tässä+olen.+Kosketelkaa+minua+ja+katsokaa,+sillä+ei+hengellä+ole+lihaa+eikä+luita,+niinkuin+te+näette+minulla+olevan."
40+Ja+tämän+sanottuaan+hän+näytti+heille+kätensä+ja+jalkansa.
41+Mutta+kun+he+eivät+vielä+uskoneet,+ilon+tähden,+vaan+ihmettelivät,+sanoi+hän+heille:+"Onko+teillä+täällä+jotakin+syötävää?"
42+Niin+he+antoivat+hänelle+palasen+paistettua+kalaa.
43+Ja+hän+otti+ja+söi+heidän+nähtensä.
44+Ja+hän+sanoi+heille:+"Tätä+tarkoittivat+minun+sanani,+kun+minä+puhuin+teille+ollessani+vielä+teidän+kanssanne,+että+kaiken+pitää+käymän+toteen,+mikä+minusta+on+kirjoitettu+Mooseksen+laissa+ja+profeetoissa+ja+psalmeissa."
45+Silloin+hän+avasi+heidän+ymmärryksensä+käsittämään+kirjoitukset.
46+Ja+hän+sanoi+heille:+"Niin+on+kirjoitettu,+että+Kristus+oli+kärsivä+ja+kolmantena+päivänä+nouseva+kuolleista,
47+ja+että+parannusta+syntien+anteeksisaamiseksi+on+saarnattava+hänen+nimessänsä+kaikille+kansoille,+alkaen+Jerusalemista.
48+Te+olette+tämän+todistajat.
49+Ja+katso,+minä+lähetän+teille+sen,+jonka+minun+Isäni+on+luvannut;+mutta+te+pysykää+tässä+kaupungissa,+kunnes+teidän+päällenne+puetaan+voima+korkeudesta."
50+Sitten+hän+vei+heidät+pois,+lähes+Betaniaan+asti,+ja+nosti+kätensä+ja+siunasi+heidät.
51+Ja+tapahtui,+että+hän+siunatessaan+heitä+erkani+heistä,+ja+hänet+otettiin+ylös+taivaaseen.
52+Ja+he+kumarsivat+häntä+ja+palasivat+Jerusalemiin+suuresti+iloiten.
53+Ja+he+olivat+alati+pyhäkössä+ja+ylistivät+Jumalaa.
(+Luuk.+24)
16.04.2022 22:04
1+Mutta+viikon+ensimmäisenä+päivänä+ani+varhain+he+tulivat+haudalle,+tuoden+mukanaan+valmistamansa+hyvänhajuiset+yrtit.
2+Ja+he+havaitsivat+kiven+vieritetyksi+pois+haudalta.
3+Niin+he+menivät+sisään,+mutta+eivät+löytäneet+Herran+Jeesuksen+ruumista.
4+Ja+kun+he+olivat+tästä+ymmällä,+niin+katso,+kaksi+miestä+seisoi+heidän+edessään+säteilevissä+vaatteissa.
5+Ja+he+peljästyivät+ja+kumartuivat+kasvoillensa+maahan.+Niin+miehet+sanoivat+heille:+"Miksi+te+etsitte+elävää+kuolleitten+joukosta?
6+Ei+hän+ole+täällä,+hän+on+noussut+ylös.+Muistakaa,+kuinka+hän+puhui+teille+vielä+ollessaan+Galileassa,
7+sanoen:+'Ihmisen+Poika+pitää+annettaman+syntisten+ihmisten+käsiin+ja+ristiinnaulittaman,+ja+hänen+pitää+kolmantena+päivänä+nouseman+ylös.'"
8+Niin+he+muistivat+hänen+sanansa.
9+Ja+he+palasivat+haudalta+ja+veivät+sanan+tästä+kaikesta+niille+yhdelletoista+ja+kaikille+muille.
10+Ja+ne,+jotka+kertoivat+tämän+apostoleille,+olivat+Maria+Magdaleena+ja+Johanna+ja+Maria,+Jaakobin+äiti,+ja+muut+naiset+heidän+kanssansa.
11+Mutta+näiden+puheet+näyttivät+heistä+turhilta,+eivätkä+he+uskoneet+heitä.
12+Mutta+Pietari+nousi+ja+juoksi+haudalle;+ja+kun+hän+kurkisti+sisään,+näki+hän+siellä+ainoastaan+käärinliinat.+Ja+hän+meni+pois+ihmetellen+itsekseen+sitä,+mikä+oli+tapahtunut.
13+Ja+katso,+kaksi+heistä+kulki+sinä+päivänä+Emmaus+nimiseen+kylään,+joka+on+kuudenkymmenen+vakomitan+päässä+Jerusalemista.
14+Ja+he+puhelivat+keskenään+kaikesta+tästä,+mikä+oli+tapahtunut.
15+Ja+heidän+keskustellessaan+ja+tutkistellessaan+tapahtui,+että+Jeesus+itse+lähestyi+heitä+ja+kulki+heidän+kanssansa.
16+Mutta+heidän+silmänsä+olivat+pimitetyt,+niin+etteivät+he+tunteneet+häntä.
17+Ja+hän+sanoi+heille:+"Mistä+te+siinä+kävellessänne+puhutte+keskenänne?"+Niin+he+seisahtuivat+murheellisina+muodoltansa.
18+Ja+toinen+heistä,+nimeltä+Kleopas,+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Oletko+sinä+ainoa+muukalainen+Jerusalemissa,+joka+et+tiedä,+mitä+siellä+näinä+päivinä+on+tapahtunut?"
19+Hän+sanoi+heille:+"Mitä?"+Niin+he+sanoivat+hänelle:+"Sitä,+mikä+tapahtui+Jeesukselle,+Nasaretilaiselle,+joka+oli+profeetta,+voimallinen+teossa+ja+sanassa+Jumalan+ja+kaiken+kansan+edessä,
20+kuinka+meidän+ylipappimme+ja+hallitusmiehemme+antoivat+hänet+tuomittavaksi+kuolemaan+ja+ristiinnaulitsivat+hänet.
21+Mutta+me+toivoimme+hänen+olevan+sen,+joka+oli+lunastava+Israelin.+Ja+onhan+kaiken+tämän+lisäksi+nyt+jo+kolmas+päivä+siitä,+kuin+nämä+tapahtuivat.
22+Ovatpa+vielä+muutamat+naiset+joukostamme+saattaneet+meidät+hämmästyksiin.+He+kävivät+aamulla+varhain+haudalla
23+eivätkä+löytäneet+hänen+ruumistaan,+ja+tulivat+ja+sanoivat+myös+nähneensä+enkelinäyn,+ja+enkelit+olivat+sanoneet+hänen+elävän.
24+Ja+muutamat+niistä,+jotka+olivat+meidän+kanssamme,+menivät+haudalle+ja+havaitsivat+niin+olevan,+kuin+naiset+olivat+sanoneet;+mutta+häntä+he+eivät+nähneet."
25+Niin+hän+sanoi+heille:+"Oi,+te+ymmärtämättömät+ja+hitaat+sydämeltä+uskomaan+kaikkea+sitä,+minkä+profeetat+ovat+puhuneet!
26+Eikö+Kristuksen+pitänyt+tätä+kärsimän+ja+sitten+menemän+kirkkauteensa?"
27+Ja+hän+alkoi+Mooseksesta+ja+kaikista+profeetoista+ja+selitti+heille,+mitä+hänestä+oli+kaikissa+kirjoituksissa+sanottu.
28+Ja+kun+he+lähestyivät+kylää,+johon+olivat+menossa,+niin+hän+oli+aikovinaan+kulkea+edemmäksi.
29+Mutta+he+vaativat+häntä+sanoen:+"Jää+meidän+luoksemme,+sillä+ilta+joutuu+ja+päivä+on+jo+laskemassa."+Ja+hän+meni+sisään+ja+jäi+heidän+luoksensa.
30+Ja+tapahtui,+kun+hän+oli+aterialla+heidän+kanssaan,+että+hän+otti+leivän,+siunasi,+mursi+ja+antoi+heille.
31+Silloin+heidän+silmänsä+aukenivat,+ja+he+tunsivat+hänet.+Ja+hän+katosi+heidän+näkyvistään.
32+Ja+he+sanoivat+toisillensa:+"Eikö+sydämemme+ollut+meissä+palava,+kun+hän+puhui+meille+tiellä+ja+selitti+meille+kirjoitukset?"
33+Ja+he+nousivat+sillä+hetkellä+ja+palasivat+Jerusalemiin+ja+tapasivat+ne+yksitoista+kokoontuneina+ja+ne,+jotka+olivat+heidän+kanssansa.
jatkuu
16.04.2022 22:02
-
Kuinka+yksinkertainen+ja+ehdoton+olikaan+Paavalin+julistama+evankeliumi!+Jeesuksen+ristinkuolema+oli+historiallinen+tosiasia,+ja+niin+oli+myös+syntien+täydellinen+sovitus+Kristuksessa.+Golgatan+uhri+ei+riippunut+edes+ihmisten+uskosta,+koska+"Kristus+kuoli+jumalattomien+puolesta,+kun+aika+koitti"+(Rm+5:6).+Hän+vuodatti+oman+verensä+ja+lunasti+koko+ihmiskunnan+yhdellä+ainoalla+uhrilla.+Siihen+ei+kukaan+toinen+voinut+enää+lisätä+mitään.
Tuo+syntien+täydellinen+anteeksiantamus+ei+tosin+merkinnyt+sitä,+että+kaikki+ihmiset+pelastuisivat.+Pelastuksemme+riippuu+siitä+kuinka+suhtaudumme+Jeesukseen+nyt,+kun+hän+on+noussut+ylös.+Usko+Jeesukseen+pelastaa.+Se+merkitsee+sitä,+että+me+suostumme+vastaanottamaan+hänet+omaan+elämäämme,+Pyhän+Hengen+kautta.
Uskon+perustuksena+ei+voi+kuitenkaan+olla+mikään+muu+kuin+puhdas,+väärentämätön+evankeliumi.+Vain+sanoma+täydellisestä+ja+loppuun+asti+viedystä+sovituksesta+ristillä+tuo+ihmiselle+vapauden.
-
(+Ote+Markku+Sarennon+opetuksesta+"Toisenlainen+evankeliumi"+)
16.04.2022 19:49
18+Niin+he+huusivat+kaikki+yhdessä,+sanoen:+"Vie+pois+tämä,+mutta+päästä+meille+Barabbas!"
19+Tämä+oli+heitetty+vankeuteen+kaupungissa+tehdystä+kapinasta+sekä+murhasta.
20+Niin+Pilatus+taas+puhui+heille,+koska+hän+tahtoi+päästää+Jeesuksen+irti.
21+Mutta+he+huusivat+vastaan+ja+sanoivat:+"Ristiinnaulitse,+ristiinnaulitse+hänet!"
22+Niin+hän+puhui+heille+kolmannen+kerran:+"Mitä+pahaa+hän+sitten+on+tehnyt?+En+ole+havainnut+hänessä+mitään,+mistä+hän+ansaitsisi+kuoleman.+Kuritettuani+häntä+minä+siis+hänet+päästän."
23+Mutta+he+ahdistivat+häntä+suurilla+huudoilla,+vaatien+Jeesusta+ristiinnaulittavaksi;+ja+heidän+huutonsa+pääsivät+voitolle.
24+Niin+Pilatus+tuomitsi+heidän+vaatimuksensa+täytettäväksi.
25+Ja+hän+päästi+irti+sen,+joka+kapinasta+ja+murhasta+oli+vankeuteen+heitetty+ja+jota+he+vaativat,+mutta+Jeesuksen+hän+antoi+alttiiksi+heidän+mielivallallensa.
26+Ja+viedessään+häntä+pois+he+saivat+käsiinsä+Simonin,+erään+kyreneläisen,+joka+tuli+vainiolta;+ja+hänen+olalleen+he+panivat+ristin+kannettavaksi+Jeesuksen+jäljessä.
27+Ja+häntä+seurasi+suuri+joukko+kansaa,+myös+naisia,+jotka+valittivat+ja+itkivät+häntä.
28+Niin+Jeesus+kääntyi+heihin+ja+sanoi:+"Jerusalemin+tyttäret,+älkää+minua+itkekö,+vaan+itkekää+itseänne+ja+lapsianne.
29+Sillä+katso,+päivät+tulevat,+jolloin+sanotaan:+'Autuaita+ovat+hedelmättömät+ja+ne+kohdut,+jotka+eivät+ole+synnyttäneet,+ja+rinnat,+jotka+eivät+ole+imettäneet.'
30+Silloin+ruvetaan+sanomaan+vuorille:+'Langetkaa+meidän+päällemme',+ja+kukkuloille:+'Peittäkää+meidät.'
31+Sillä+jos+tämä+tehdään+tuoreelle+puulle,+mitä+sitten+kuivalle+tapahtuu?"
32+Myös+kaksi+muuta,+kaksi+pahantekijää,+vietiin+hänen+kanssaan+surmattaviksi.
33+Ja+kun+saavuttiin+paikalle,+jota+sanotaan+Pääkallonpaikaksi,+niin+siellä+he+ristiinnaulitsivat+hänet+sekä+pahantekijät,+toisen+oikealle+ja+toisen+vasemmalle+puolelle.
34+Mutta+Jeesus+sanoi:+"Isä,+anna+heille+anteeksi,+sillä+he+eivät+tiedä,+mitä+he+tekevät."+Ja+he+jakoivat+keskenään+hänen+vaatteensa+ja+heittivät+niistä+arpaa.
35+Ja+kansa+seisoi+ja+katseli.+Ja+hallitusmiehetkin+ivasivat+häntä+ja+sanoivat:+"Muita+hän+on+auttanut;+auttakoon+itseänsä,+jos+hän+on+Jumalan+Kristus,+se+valittu."
36+Myös+sotamiehet+pilkkasivat+häntä,+menivät+hänen+luoksensa+ja+tarjosivat+hänelle+hapanviiniä
37+ja+sanoivat:+"Jos+sinä+olet+juutalaisten+kuningas,+niin+auta+itseäsi."
38+Oli+myös+hänen+päänsä+päällä+kirjoitus:+"Tämä+on+juutalaisten+kuningas."
39+Niin+toinen+pahantekijöistä,+jotka+siinä+riippuivat,+herjasi+häntä:+"Etkö+sinä+ole+Kristus?+Auta+itseäsi+ja+meitä."
40+Mutta+toinen+vastasi+ja+nuhteli+häntä+sanoen:+"Etkö+sinä+edes+pelkää+Jumalaa,+sinä,+joka+olet+saman+rangaistuksen+alainen?
41+Me+tosin+kärsimme+oikeuden+mukaan,+sillä+me+saamme,+mitä+meidän+tekomme+ansaitsevat;+mutta+tämä+ei+ole+mitään+pahaa+tehnyt."
42+Ja+hän+sanoi:+"Jeesus,+muista+minua,+kun+tulet+valtakuntaasi."
43+Niin+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Totisesti+minä+sanon+sinulle:+tänä+päivänä+pitää+sinun+oleman+minun+kanssani+paratiisissa."
44+Ja+oli+jo+noin+kuudes+hetki.+Niin+yli+kaiken+maan+tuli+pimeys,+jota+kesti+hamaan+yhdeksänteen+hetkeen,
45+sillä+aurinko+oli+pimentynyt.+Ja+temppelin+esirippu+repesi+keskeltä+kahtia.
46+Ja+Jeesus+huusi+suurella+äänellä+ja+sanoi:+"Isä,+sinun+käsiisi+minä+annan+henkeni."+Ja+sen+sanottuaan+hän+antoi+henkensä.
47+Mutta+kun+sadanpäämies+näki,+mitä+tapahtui,+kunnioitti+hän+Jumalaa+ja+sanoi:+"Totisesti,+tämä+oli+vanhurskas+mies."
48+Ja+kun+kaikki+kansa,+ne,+jotka+olivat+kokoontuneet+tätä+katselemaan,+näkivät,+mitä+tapahtui,+löivät+he+rintoihinsa+ja+palasivat+kukin+kotiinsa.
49+Mutta+kaikki+hänen+tuttavansa+seisoivat+taampana,+myöskin+naiset,+jotka+olivat+seuranneet+häntä+Galileasta,+ja+katselivat+tätä.
50+Ja+katso,+oli+neuvoston+jäsen,+nimeltä+Joosef,+hyvä+ja+hurskas+mies,+joka+ei+ollut+suostunut+heidän+neuvoonsa+ja+tekoonsa.
51+Tämä+oli+kotoisin+juutalaisten+kaupungista+Arimatiasta,+ja+hän+odotti+Jumalan+valtakuntaa.
52+Hän+meni+Pilatuksen+luo+ja+pyysi+Jeesuksen+ruumista.
53+Ja+otettuaan+sen+alas+hän+kääri+sen+liinavaatteeseen.+Ja+hän+pani+hänet+hautaan,+joka+oli+hakattu+kallioon+ja+johon+ei+oltu+vielä+ketään+pantu.
54+Ja+silloin+oli+valmistuspäivä,+ja+sapatti+oli+alkamaisillaan.
55+Ja+naiset,+jotka+olivat+tulleet+hänen+kanssaan+Galileasta,+seurasivat+jäljessä+ja+katselivat+hautaa+ja+kuinka+hänen+ruumiinsa+sinne+pantiin.
56+Ja+palattuaan+kotiinsa+he+valmistivat+hyvänhajuisia+yrttejä+ja+voiteita;+mutta+sapatin+he+viettivät+hiljaisuudessa+lain+käskyn+mukaan.
(+Luuk.+23)
15.04.2022 22:12
1+Hänen+työtovereinaan+me+myös+kehoitamme+teitä+vastaanottamaan+Jumalan+armon+niin,+ettei+se+jää+turhaksi.
2+Sillä+hän+sanoo:+"Otollisella+ajalla+minä+olen+sinua+kuullut+ja+pelastuksen+päivänä+sinua+auttanut."+Katso,+nyt+on+otollinen+aika,+katso,+nyt+on+pelastuksen+päivä.
3+Me+emme+missään+kohden+anna+aihetta+pahennukseen,+ettei+virkaamme+moitittaisi,
4+vaan+kaikessa+me+osoittaudumme+Jumalan+palvelijoiksi:+suuressa+kärsivällisyydessä,+vaivoissa,+hädissä,+ahdistuksissa,
5+ruoskittaessa,+vankeudessa,+meteleissä,+vaivannäöissä,+valvomisissa,+paastoissa;
6+puhtaudessa,+tiedossa,+pitkämielisyydessä,+ystävällisyydessä,+Pyhässä+Hengessä,+vilpittömässä+rakkaudessa,
7+totuuden+sanassa,+Jumalan+voimassa,+vanhurskauden+sota-aseet+oikeassa+kädessä+ja+vasemmassa;
8+kunniassa+ja+häpeässä,+pahassa+maineessa+ja+hyvässä,+villitsijöinä+ja+kuitenkin+totta+puhuvina,
9+tuntemattomina+ja+kuitenkin+hyvin+tunnettuina;+kuolemaisillamme,+ja+katso,+me+elämme,+kuritettuina+emmekä+kuitenkaan+tapettuina,
10+murheellisina,+mutta+aina+iloisina,+köyhinä,+mutta+kuitenkin+monia+rikkaiksi+tekevinä,+mitään+omistamatta,+mutta+kuitenkin+omistaen+kaiken.
11+Suumme+on+auennut+puhumaan+teille,+korinttolaiset,+sydämemme+on+avartunut.
12+Ei+ole+teillä+ahdasta+meidän+sydämessämme,+mutta+ahdas+on+teidän+oma+sydämenne.
13+Antakaa+verta+verrasta+-+puhun+kuin+lapsilleni+-+avartukaa+tekin.
14+Älkää+antautuko+kantamaan+vierasta+iestä+yhdessä+uskottomien+kanssa;+sillä+mitä+yhteistä+on+vanhurskaudella+ja+vääryydellä?+Tai+mitä+yhteyttä+on+valkeudella+ja+pimeydellä?
15+Ja+miten+sopivat+yhteen+Kristus+ja+Beliar?+Tai+mitä+yhteistä+osaa+uskovaisella+on+uskottoman+kanssa?
16+Ja+miten+soveltuvat+yhteen+Jumalan+temppeli+ja+epäjumalat?+Sillä+me+olemme+elävän+Jumalan+temppeli,+niinkuin+Jumala+on+sanonut:+"Minä+olen+heissä+asuva+ja+vaeltava+heidän+keskellään+ja+oleva+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani."
17+Sentähden:+"Lähtekää+pois+heidän+keskeltänsä+ja+erotkaa+heistä,+sanoo+Herra,+älkääkä+saastaiseen+koskeko;+niin+minä+otan+teidät+huostaani
18+ja+olen+teidän+Isänne,+ja+te+tulette+minun+pojikseni+ja+tyttärikseni,+sanoo+Herra,+Kaikkivaltias."
(+2+Kor.+6)
13.04.2022 10:35
1+Sillä+me+tiedämme,+että+vaikka+tämä+meidän+maallinen+majamme+hajotetaankin+maahan,+meillä+on+asumus+Jumalalta,+iankaikkinen+maja+taivaissa,+joka+ei+ole+käsin+tehty.
2+Sentähden+me+huokaammekin+ikävöiden,+että+saisimme+pukeutua+taivaalliseen+majaamme,
3+sillä+kun+me+kerran+olemme+siihen+pukeutuneet,+ei+meitä+enää+havaita+alastomiksi.
4+Sillä+me,+jotka+olemme+tässä+majassa,+huokaamme+raskautettuina,+koska+emme+tahdo+riisuutua,+vaan+pukeutua,+että+elämä+nielisi+sen,+mikä+on+kuolevaista.
5+Mutta+se,+joka+on+valmistanut+meidät+juuri+tähän,+on+Jumala,+joka+on+antanut+meille+Hengen+vakuudeksi.
6+Sentähden+me+aina+olemme+turvallisella+mielellä+ja+tiedämme,+että,+niin+kauan+kuin+olemme+kotona+tässä+ruumiissamme,+me+olemme+poissa+Herrasta;
7+sillä+me+vaellamme+uskossa+emmekä+näkemisessä.
8+Mutta+me+olemme+turvallisella+mielellä+ja+haluaisimme+mieluummin+muuttaa+pois+ruumiista+ja+päästä+kotiin+Herran+tykö.
9+Sentähden+me,+olimmepa+kotona+tai+olimmepa+poissa,+ahkeroitsemme+olla+hänelle+mieliksi.
10+Sillä+kaikkien+meidän+pitää+ilmestymän+Kristuksen+tuomioistuimen+eteen,+että+kukin+saisi+sen+mukaan,+kuin+hän+ruumiissa+ollessaan+on+tehnyt,+joko+hyvää+tai+pahaa.
11+Kun+siis+tiedämme,+mitä+Herran+pelko+on,+niin+me+koetamme+saada+ihmisiä+uskomaan,+mutta+Jumala+kyllä+meidät+tuntee;+ja+minä+toivon,+että+tekin+omissatunnoissanne+meidät+tunnette.
12+Emme+nyt+taas+suosittele+itseämme+teille,+vaan+tahdomme+antaa+teille+aihetta+kerskata+meistä,+että+teillä+olisi+mitä+vastata+niille,+jotka+kerskaavat+siitä,+mikä+silmään+näkyy,+eikä+siitä,+mikä+sydämessä+on.
13+Sillä+jos+me+olemme+olleet+suunniltamme,+niin+olemme+olleet+Jumalan+tähden;+jos+taas+maltamme+mielemme,+teemme+sen+teidän+tähtenne.
14+Sillä+Kristuksen+rakkaus+vaatii+meitä,+jotka+olemme+tulleet+tähän+päätökseen:+yksi+on+kuollut+kaikkien+edestä,+siis+myös+kaikki+ovat+kuolleet;
15+ja+hän+on+kuollut+kaikkien+edestä,+että+ne,+jotka+elävät,+eivät+enää+eläisi+itselleen,+vaan+hänelle,+joka+heidän+edestään+on+kuollut+ja+ylösnoussut.
16+Sentähden+me+emme+tästä+lähtien+tunne+ketään+lihan+mukaan;+jos+olemmekin+tunteneet+Kristuksen+lihan+mukaan,+emme+kuitenkaan+nyt+enää+tunne.
17+Siis,+jos+joku+on+Kristuksessa,+niin+hän+on+uusi+luomus;+se,+mikä+on+vanhaa,+on+kadonnut,+katso,+uusi+on+sijaan+tullut.
18+Mutta+kaikki+on+Jumalasta,+joka+on+sovittanut+meidät+itsensä+kanssa+Kristuksen+kautta+ja+antanut+meille+sovituksen+viran.
19+Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.
20+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.
21+Sen,+joka+ei+synnistä+tiennyt,+hän+meidän+tähtemme+teki+synniksi,+että+me+hänessä+tulisimme+Jumalan+vanhurskaudeksi.
(+2+Kor.+5)
13.04.2022 10:33
>"Minä+uskon,+sentähden+minä+puhun",+niin+mekin+uskomme,+ja+sentähden+me+myös+puhumme,
tietäen,+että+hän,+joka+herätti+Herran+Jeesuksen,+on+herättävä+meidätkin+Jeesuksen+kanssa+ja+asettava+esiin+yhdessä+teidän+kanssanne.
Sillä+kaikki+tapahtuu+teidän+tähtenne,+että+aina+enenevä+armo+yhä+useampien+kautta+saisi+aikaan+yhä+runsaampaa+kiitosta+Jumalan+kunniaksi.>
1+Sentähden,+kun+meillä+on+tämä+virka+sen+laupeuden+mukaan,+joka+on+osaksemme+tullut,+me+emme+lannistu,
2+vaan+olemme+hyljänneet+kaikki+häpeälliset+salatiet,+niin+ettemme+vaella+kavaluudessa+emmekä+väärennä+Jumalan+sanaa,+vaan+julkituomalla+totuuden+me+suositamme+itseämme+jokaisen+ihmisen+omalletunnolle+Jumalan+edessä.
3+Mutta+jos+meidän+evankeliumimme+on+peitossa,+niin+se+peite+on+niissä,+jotka+kadotukseen+joutuvat,
4+niissä+uskottomissa,+joiden+mielet+tämän+maailman+jumala+on+niin+sokaissut,+ettei+heille+loista+valkeus,+joka+lähtee+Kristuksen+kirkkauden+evankeliumista,+hänen,+joka+on+Jumalan+kuva.
5+Sillä+me+emme+julista+itseämme,+vaan+Kristusta+Jeesusta,+että+hän+on+Herra+ja+me+teidän+palvelijanne+Jeesuksen+tähden.
6+Sillä+Jumala,+joka+sanoi:+"Loistakoon+valkeus+pimeydestä",+on+se,+joka+loisti+sydämiimme,+että+Jumalan+kirkkauden+tunteminen,+sen+kirkkauden,+joka+loistaa+Kristuksen+kasvoissa,+levittäisi+valoansa.
7+Mutta+tämä+aarre+on+meillä+saviastioissa,+että+tuo+suunnattoman+suuri+voima+olisi+Jumalan+eikä+näyttäisi+tulevan+meistä.
8+Me+olemme+kaikin+tavoin+ahdingossa,+mutta+emme+umpikujassa,+neuvottomat,+mutta+emme+toivottomat,
9+vainotut,+mutta+emme+hyljätyt,+maahan+kukistetut,+mutta+emme+tuhotut.
10+Me+kuljemme,+aina+kantaen+Jeesuksen+kuolemaa+ruumiissamme,+että+Jeesuksen+elämäkin+tulisi+meidän+ruumiissamme+näkyviin.
11+Sillä+me,+jotka+elämme,+olemme+alati+annetut+kuolemaan+Jeesuksen+tähden,+että+Jeesuksen+elämäkin+tulisi+kuolevaisessa+lihassamme+näkyviin.
12+Niinpä+siis+kuolema+tekee+työtään+meissä,+mutta+elämä+teissä.
13+Mutta+koska+meillä+on+sama+uskon+Henki,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Minä+uskon,+sentähden+minä+puhun",+niin+mekin+uskomme,+ja+sentähden+me+myös+puhumme,
14+tietäen,+että+hän,+joka+herätti+Herran+Jeesuksen,+on+herättävä+meidätkin+Jeesuksen+kanssa+ja+asettava+esiin+yhdessä+teidän+kanssanne.
15+Sillä+kaikki+tapahtuu+teidän+tähtenne,+että+aina+enenevä+armo+yhä+useampien+kautta+saisi+aikaan+yhä+runsaampaa+kiitosta+Jumalan+kunniaksi.
16+Sentähden+me+emme+lannistu;+vaan+vaikka+ulkonainen+ihmisemme+menehtyykin,+niin+sisällinen+kuitenkin+päivä+päivältä+uudistuu.
17+Sillä+tämä+hetkisen+kestävä+ja+kevyt+ahdistuksemme+tuottaa+meille+iankaikkisen+ja+määrättömän+kirkkauden,+ylenpalttisesti,
18+meille,+jotka+emme+katso+näkyväisiä,+vaan+näkymättömiä;+sillä+näkyväiset+ovat+ajallisia,+mutta+näkymättömät+iankaikkisia.
(+2+Kor.+4)
13.04.2022 10:23
Mutta+jos+meidän+evankeliumimme+on+peitossa,+niin+se+peite+on
niissä,+jotka+kadotukseen+joutuvat,
niissä+uskottomissa,+joiden+mielet+tämän
maailman+jumala+on+niin+sokaissut,+ettei+heille+loista+valkeus,+joka+lähtee
Kristuksen+kirkkauden+evankeliumista,+hänen,+joka+on+Jumalan+kuva.
(+2+Kor.+4:3-4)
12.04.2022 23:01
Luottakaa+maksuun+ja+nauttikaa+rauhasta.+
Sillä+Jumala+oli+Kristuksessa+ja+sovitti+maailman+itsensä+kanssa+eikä+lukenut+heille+heidän+rikkomuksiaan,+ja+hän+uskoi+meille+sovituksen+sanan.+Kristuksen+puolesta+me+siis+olemme+lähettiläinä,+ja+Jumala+kehoittaa+meidän+kauttamme.+Me+pyydämme+Kristuksen+puolesta:+antakaa+sovittaa+itsenne+Jumalan+kanssa.”+(2.+Kor.+5:19-20)
Kun+toinen+maailmansota+päättyi+sodan+Tyynen+meren+näyttämöllä,+allekirjoitettiin+rauhansopimus+USA:n+ja+Japanin+välillä.+Tämä+sopimus+julisti+rauhantilan+USA:n+ja+Japanin+välille.+Mutta+muutamilla+Tyynen+meren+saarilla+eräät+japanilaiset+sotilaat+eivät+kuulleet+rauhansopimuksesta.+Toiset+kieltäytyivät+uskomasta,+että+sopimus+todella+oli+allekirjoitettu.+Tämän+seurauksena+he+jatkoivat+monta+vuotta+piileksimistä+viidakossa.+Vaikka+rauha+oli+julistettu,+he+eivät+nauttineet+tuosta+rauhasta,+koska+he+kieltäytyivät+uskomasta+sitä.
Sama+tilanne+on+olemassa+ajatellen+rauhaa,+jonka+Jumala+on+julistanut+maailman+kanssa.+Tuo+rauha+on+todistettu+tosiasia.+Mutta+kukaan+ei+hyödy+tuosta+rauhasta+kuulematta+siitä+ja+uskomatta+sitä.+Jumala+on+siksi+kirjoittanut+sovituksen+sanoman,+joka+ilmoittaa+tuon+rauhan.+Tuo+sovituksen+sanoma+on+evankeliumi,+sellaisena+kuin+se+Raamatusta+löytyy.
Jumala+on+myös+nimittänyt+lähettiläät+ilmoittamaan+tämän+sanoman+syntisille.+Nämä+lähettiläät+ovat+evankeliumin+saarnaajat.+He+julistavat:+“Jumala+on+tehnyt+rauhan+maailman+kanssa+antamalla+anteeksi+heidän+syntinsä.+(Jättää+lukematta+synnit+merkitsee+käytännössä+niiden+anteeksi+antamista.+Tämä+sulku+on+allekirjoittaneen+lisäys.)+
Luottakaa+maksuun,+jonka+Kristus+on+suorittanut+teidän+synneistänne.+Nauttikaa+rauhasta,+joka+teillä+on+Jumalan+kanssa.+Teidän+ei+tarvitse+enää+pelätä+Jumalan+tuomiota.+Teidän+ei+tarvitse+enää+yrittää+pelastaa+itseänne+omalla+ponnistelullanne.”
Kun+me+kuulemme+tämän+evankeliumin+sanoman,+Pyhä+Henki+vaikuttaa+sen+kautta+luodakseen+meidän+sydämissämme+pelastavan+uskon.+Pelastava+usko+on+luottamus+maksuun,+jonka+Kristus+suoritti+minun+ja+koko+maailman+synneistä.+Uskolla+minä+vastaanotan+anteeksiantamuksen+lahjan,+jonka+Kristus+hankki+minulle.
Ote+amerikkalaisen+ja+luterilaisen+teologin+John+F.+Brugin+artikkelista+“Vanhurskauttaminen+armosta+uskon+kautta”+(ks.+Ef.+2:8-9)+kirjassa+“Syttyneitä+sydämiä”,+s.+26.+Concordia+ry.,+1996.+Blogin+otsikko+on+allekirjoittaneen.
(+Lähde:+Mika+Rantanen+/Kotimaa)
12.04.2022 21:16
46+Ja+hän+sanoi+heille:+"Niin+on+kirjoitettu,+että+Kristus+oli+kärsivä+ja+kolmantena+päivänä+nouseva+kuolleista,
47+ja+että+parannusta+syntien+anteeksisaamiseksi+on+saarnattava+hänen+nimessänsä+kaikille+kansoille,+alkaen+Jerusalemista.
48+Te+olette+tämän+todistajat.
49+Ja+katso,+minä+lähetän+teille+sen,+jonka+minun+Isäni+on+luvannut;+mutta+te+pysykää+tässä+kaupungissa,+kunnes+teidän+päällenne+puetaan+voima+korkeudesta."
50+Sitten+hän+vei+heidät+pois,+lähes+Betaniaan+asti,+ja+nosti+kätensä+ja+siunasi+heidät.
51+Ja+tapahtui,+että+hän+siunatessaan+heitä+erkani+heistä,+ja+hänet+otettiin+ylös+taivaaseen.
52+Ja+he+kumarsivat+häntä+ja+palasivat+Jerusalemiin+suuresti+iloiten.
53+Ja+he+olivat+alati+pyhäkössä+ja+ylistivät+Jumalaa.
(+Luuk.+24)+
22+Te+Israelin+miehet,+kuulkaa+nämä+sanat:+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+sen+miehen,+josta+Jumala+todisti+teille+voimallisilla+teoilla+ja+ihmeillä+ja+merkeillä,+joita+Jumala+hänen+kauttansa+teki+teidän+keskellänne,+niinkuin+te+itse+tiedätte,
23+hänet,+joka+teille+luovutettiin,+Jumalan+ennaltamäärätyn+päätöksen+ja+edeltätietämyksen+mukaan,+te+laista+tietämättömien+miesten+kätten+kautta+naulitsitte+ristille+ja+tapoitte.
24+Hänet+Jumala+herätti+ja+päästi+kuoleman+kivuista,+niinkuin+ei+ollutkaan+mahdollista,+että+kuolema+olisi+voinut+hänet+pitää.
25+Sillä+Daavid+sanoo+hänestä:+'Minä+näen+alati+edessäni+Herran,+sillä+hän+on+minun+oikealla+puolellani,+etten+horjahtaisi.
26+Sentähden+minun+sydämeni+iloitsee+ja+kieleni+riemuitsee,+ja+myös+minun+ruumiini+on+lepäävä+toivossa;
27+sillä+sinä+et+hylkää+minun+sieluani+tuonelaan+etkä+salli+Pyhäsi+nähdä+katoavaisuutta.
28+Sinä+teet+minulle+tiettäviksi+elämän+tiet,+sinä+täytät+minut+ilolla+kasvojesi+edessä.'
29+Te+miehet,+veljet,+on+lupa+teille+rohkeasti+sanoa,+mitä+kantaisäämme+Daavidiin+tulee,+että+hän+on+sekä+kuollut+että+haudattu;+onhan+hänen+hautansa+meidän+keskellämme+vielä+tänäkin+päivänä.
30+Koska+hän+nyt+oli+profeetta+ja+tiesi,+että+Jumala+oli+valalla+vannoen+hänelle+luvannut+asettavansa+hänen+kupeittensa+hedelmän+hänen+valtaistuimelleen,
31+niin+hän+edeltä+nähden+puhui+Kristuksen+ylösnousemuksesta,+sanoen,+ettei+Kristus+ollut+jäävä+hyljätyksi+tuonelaan+eikä+hänen+ruumiinsa+näkevä+katoavaisuutta.
32+Tämän+Jeesuksen+on+Jumala+herättänyt,+minkä+todistajia+me+kaikki+olemme.
33+Koska+hän+siis+on+Jumalan+oikean+käden+voimalla+korotettu+ja+on+Isältä+saanut+Pyhän+Hengen+lupauksen,+on+hän+vuodattanut+sen,+minkä+te+nyt+näette+ja+kuulette.
34+Sillä+ei+Daavid+ole+astunut+ylös+taivaisiin,+vaan+hän+sanoo+itse:+'Herra+sanoi+minun+Herralleni:+Istu+minun+oikealle+puolelleni,
35+kunnes+minä+panen+sinun+vihollisesi+sinun+jalkojesi+astinlaudaksi.'
36+Varmasti+tietäköön+siis+koko+Israelin+huone,+että+Jumala+on+hänet+Herraksi+ja+Kristukseksi+tehnyt,+tämän+Jeesuksen,+jonka+te+ristiinnaulitsitte."
37+Kun+he+tämän+kuulivat,+saivat+he+piston+sydämeensä+ja+sanoivat+Pietarille+ja+muille+apostoleille:+"Miehet,+veljet,+mitä+meidän+pitää+tekemän?"
38+Niin+Pietari+sanoi+heille:+"Tehkää+parannus+ja+ottakoon+kukin+teistä+kasteen+Jeesuksen+Kristuksen+nimeen+syntienne+anteeksisaamiseksi,+niin+te+saatte+Pyhän+Hengen+lahjan.
39+Sillä+teille+ja+teidän+lapsillenne+tämä+lupaus+on+annettu+ja+kaikille,+jotka+kaukana+ovat,+ketkä+ikinä+Herra,+meidän+Jumalamme,+kutsuu."
40+Ja+monilla+muillakin+sanoilla+hän+vakaasti+todisti;+ja+hän+kehoitti+heitä+sanoen:+"Antakaa+pelastaa+itsenne+tästä+nurjasta+sukupolvesta."
(+Ap.t.+2)
12.04.2022 19:38
Kaikkien+ihmisten+kaikkialla+on+tehtävä+parannus+ja+käännyttävä+Jeesuksen+puoleen+ja+tunnustettava+syntinsä+saadakseen+ne+anteeksi.+
Noita+tietämättömyyden+aikoja+Jumala+on+kärsinyt,+mutta+nyt+hän+tekee+tiettäväksi,+että+kaikkien+ihmisten+kaikkialla+on+tehtävä+parannus.
Sillä+hän+on+säätänyt+päivän,+jona+hän+on+tuomitseva+maanpiirin+vanhurskaudessa+sen+miehen+kautta,+jonka+hän+siihen+on+määrännyt;+ja+hän+on+antanut+kaikille+siitä+vakuuden,+herättämällä+hänet+kuolleista."
(+Ap.t.+17:30-31)+
"Jos+me+tunnustamme+syntimme,+on+hän+uskollinen+ja+vanhurskas,+niin+että+hän+antaa+meille+synnit+anteeksi+ja+puhdistaa+meidät+kaikesta+vääryydestä."
(+1+Joh.+1)+
Ja+epäusko+ainoastaan+estää+perille+pääsyn.+
1+Sentähden,+pyhät+veljet,+jotka+olette+taivaallisesta+kutsumuksesta+osalliset,+kiinnittäkää+mielenne+meidän+tunnustuksemme+apostoliin+ja+ylimmäiseen+pappiin,+Jeesukseen,
2+joka+on+uskollinen+asettajalleen,+niinkuin+Mooseskin+oli+"uskollinen+koko+hänen+huoneessansa."
3+Sillä+hänen+on+Moosekseen+verraten+katsottu+ansaitsevan+niin+paljoa+suuremman+kirkkauden,+kuin+huoneen+rakentajan+kunnia+on+suurempi+kuin+huoneen.
4+Sillä+jokainen+huone+on+jonkun+rakentama,+mutta+kaiken+rakentaja+on+Jumala.
5+Ja+Mooses+tosin+oli+"palvelijana+uskollinen+koko+hänen+huoneessansa",+todistukseksi+siitä,+mikä+vastedes+piti+sanottaman,
6+mutta+Kristus+on+uskollinen+Poikana,+hänen+huoneensa+haltijana;+ja+hänen+huoneensa+olemme+me,+jos+loppuun+asti+pidämme+vahvana+toivon,+rohkeuden+ja+kerskauksen.
7+Sentähden,+niinkuin+Pyhä+Henki+sanoo:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,
8+älkää+paaduttako+sydämiänne,+niinkuin+teitte+katkeroituksessa,+kiusauksen+päivänä+erämaassa,
9+jossa+teidän+isänne+minua+kiusasivat+ja+koettelivat,+vaikka+olivat+nähneet+minun+tekojani+neljäkymmentä+vuotta;
10+sentähden+minä+vihastuin+tähän+sukupolveen+ja+sanoin:+'Aina+he+eksyvät+sydämessään';+mutta+he+eivät+oppineet+tuntemaan+minun+teitäni;
11+ja+niin+minä+vihassani+vannoin:+'He+eivät+pääse+minun+lepooni.'"
12+Katsokaa,+veljet,+ettei+vain+kenelläkään+teistä+ole+paha,+epäuskoinen+sydän,+niin+että+hän+luopuu+elävästä+Jumalasta,
13+vaan+kehoittakaa+toisianne+joka+päivä,+niin+kauan+kuin+sanotaan:+"tänä+päivänä",+ettei+teistä+kukaan+synnin+pettämänä+paatuisi;
14+sillä+me+olemme+tulleet+osallisiksi+Kristuksesta,+kunhan+vain+pysymme+luottamuksessa,+joka+meillä+alussa+oli,+vahvoina+loppuun+asti.
15+Kun+sanotaan:+"Tänä+päivänä,+jos+te+kuulette+hänen+äänensä,+älkää+paaduttako+sydämiänne,+niinkuin+teitte+katkeroituksessa",
16+ketkä+sitten,+vaikka+kuulivat,+katkeroittivat+hänet?+Eivätkö+kaikki,+jotka+olivat+Mooseksen+johdolla+lähteneet+Egyptistä?
17+Mutta+keihin+hän+oli+vihastunut+neljäkymmentä+vuotta?+Eikö+niihin,+jotka+olivat+syntiä+tehneet,+joiden+ruumiit+kaatuivat+erämaahan?
18+Ja+keille+hän+vannoi,+etteivät+he+pääse+hänen+lepoonsa?+Eikö+tottelemattomille?
19+Ja+niin+me+näemme,+että+he+epäuskon+tähden+eivät+voineet+siihen+päästä.
(+Hebr.+3)
12.04.2022 19:02
Kuka+lienetkin,
kutsut+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+evankeliumia,+jota+Usko+Toivonen+julistaa,++hirvittävällä+herjausnimellä.
Jää+miettimään+sitä.
12.04.2022 14:39
Totea+sinä+mitä+toteat.
Herra+Jeesus+Kristus+on+Totuus!
Jeesus+sanoi+hänelle:+"Minä+olen+tie+ja+totuus+ja+elämä;+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+minun+kauttani.
(+Joh.+14:6)
12.04.2022 13:28
Ja+tässä+tuo+kaipaamasi+alkuosa+Nummelan+kirjoituksesta:
Säälittäviä+vai+autuaita?+-+Riippuu+ylösnousemuksesta
Jeesuksen+ylösnousemuksen+merkitystä+on+vaikea+yliarvioida.+Apostoli+Paavali+luettelee+pitkän+listan+asioita,+jotka+seuraisivat,+jos+Jeesus+ei+olisi+noussut+kuolleista.+(1.+Kor.+15)+Ensinnäkin+koko+kristillinen+uskomme+olisi+silloin+turha.+”Yhtä+tyhjän+kanssa”,+niin+kuin+UT2020-käännös+asian+ilmaisee.+Myös+saarnat+olisivat+tyhjää+täynnä.+Puhe+siitä,+että+usko+antaa+toivoa,+olisi+itsepetosta.+Kuollut+messias+ei+anna+kenellekään+mitään+toivoa.
Meillä+ei+myöskään+olisi+syntien+anteeksiantamusta+Jumalan+edessä.+Ilman+ylösnousemusta,+meillä+olisi+ainoastaan+viimeisen+tuomion+odotus+ilman+toivoakaan+armahduksesta.+Kaikki+ne,+jotka+ovat+kärsineet+ja+kuolleet+mieluummin+kuin+kieltäneet+Jeesuksen,+olisivat+kuolleet+turhaan. +Ilman+Kristuksen+ylösnousemusta+”nekin,+jotka+ovat+kuolleet+Kristukseen+uskoen,+ovat+tuhon+omia”,+Paavali+kirjoittaa.+(1.+Kor.+15:19)+Hän+jatkaa:+”Jos+olemme+panneet+toivomme+Kristukseen+vain+tämän+elämän+ajaksi,+olemme+kaikkein+säälittävämpiä+ihmisiä.”+Olisi+surullista+ja+säälittävää+perustaa+uskonsa,+elämänsä+ja+toivonsa+johonkin,+joka+on+valhetta.
Mutta+entä+jos+Kristuksen+ylösnousemus+onkin+totta?+Jos+hauta+olikin+tyhjä?+Jos+opetuslasten+kohtaamiset+Jeesuksen+kanssa,+hänen+kuolemansa+ja+hautaamisensa+jälkeen,+olivat+aitoja+ja+todellisia+kohtaamisia?+Silloin+kyseessä+on+maailman+mullistavin+tapahtuma.+Ylösnousemus+oli+lopullinen+todiste+siitä,+että+Jeesus+on+ihmiskunnan+oikea+pelastaja.+Se+osoittaa,+että+hän+oli+se,+joka+hän+itse+sanoi+olevansa:+Jumalan+luota+tullut,+Jumala+itse+meidän+keskellämme.
(+Lähde:+Leif+Nummela/Uusi+Tie+-+verkkolehti)
12.04.2022 11:16
18 / 27